🔷🔹صفحه ۲۸۵ سوره اسراء
28 - و اگر به امید رحمت [و وسعت رزق] از جانب پروردگارت، از [انفاق] به آنها روی میگردانی، پس با ایشان سخنی نرم گوی
29 - نه دستت را [به خسّت] به گردن خویش ببند و نه [به سخاوت] یکباره بگشای که ملامت زده و حسرت خورده بمانی
30 - بیتردید، خدای تو روزی را برای هر که خواهد گشایش دهد یا تنگ گیرد همانا او به بندگان خویش آگاه و بیناست
31 - و فرزندانتان را از بیم تنگدستی نکشید، ما آنها و شما را روزی میدهیم قطعا کشتن آنها خطایی بزرگ است
32 - و به زنا نزدیک مشوید به درستی که آن فحشا و راهی بد است
33 - و کسی را که خداوند [کشتن وی را] حرام کرده نکشید جز به حق، و هر کس به ستم کشته شود، به ولیّ او تسلطی دادهایم، پس او نباید در [مکافات] قتل زیادهروی کند، همانا او حمایت شده است
34 - و به مال یتیم نزدیک نشوید مگر به طریقی که بهتر است، تا آنگاه که به حدّ بلوغش برسد، و به پیمان وفا کنید که پیمان بازخواست شدنی است
35 - و چون پیمانه کنید پیمانه را تمام دهید و با ترازوی درست وزن کنید، که این بهتر و سر انجامش نیکوتر است
36 - و چیزی را که بدان علم نداری پیروی مکن، همانا گوش و چشم و قلب، همه آنها مورد سؤال واقع خواهند شد
37 - و در روی زمین به نخوت راه مرو، تو هرگز زمین را نخواهی شکافت و در بلندی به کوهها نخواهی رسید
38 - همه اینها گناهش نزد پروردگارت ناخوشایند است.
🔷🔹صفحه ۲۸۵ سوره اسراء
آیه ۲۸ اسراء
وَ إِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغاءَ رَحْمَةٍ مِنْ رَبِّكَ تَرْجُوها فَقُلْ لَهُمْ قَوْلًا مَيْسُوراً
و اگر به انتظار رحمتى از پروردگارت كه به آن اميدوارى، از آنان اعراض مىكنى، پس با آنان سخنى نرم بگو.
________________________
👈اين آيه، دربارهى برخورد مناسب با مردم است. لذا پيامبر حتّى آنگاه كه در انتظار گشايش و رحمت الهى بود، اگر كسى از ايشان چيزى درخواست مىكرد كه حضرت آن را نداشت، برايش دعا مىكرد و مىفرمود: خداوند، ما و شما را از فضل خويش روزى دهد.
👈 پيامبران نيز گاهى دستشان براى كمك به ديگران خالى است. «ابْتِغاءَ رَحْمَةٍ مِنْ رَبِّكَ تَرْجُوها»
👈 بايد به رحمت الهى اميدوار بود. «رَحْمَةٍ مِنْ رَبِّكَ»
👈تلاش واميد بايد در كنار هم باشد وهيچكدام به تنهايى كافى نيست. ابْتِغاءَ ... تَرْجُوها
✅ مؤمن در جستجوى امكانات براى رسيدگى به محرومان است. «ابْتِغاءَ رَحْمَةٍ»
آیه ۲۹ اسراء
لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً
و نه دست خود را به گردنت بسته بدار (كه هيچ انفاقى نكنى) و نه آن را كاملًا باز گذار كه (چيزى براى خودت نماند و) سرزنش شده و حسرت خورده (به كنجى) نشينى.
______________________
💐امام صادق عليه السلام فرمودند: مراد از «محسور» حسرتِ فقر و تنگدستى است.
بعضى گفتهاند: «ملامت» مربوط به اوّل آيه است كه درباره بخل است و «حسرت» مربوط به آخر آيه و ولخرجى است.
❌ مؤمن بايد از بخل دورى كرده وبه ديگران كمك نمايد. «لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً»
✅ اسلام مكتب اعتدال و ميانهروى حتّى در انفاق است. «لا تَجْعَلْ لا تَبْسُطْها»
❌ نتيجهى ولخرجى و زيادهروى در انفاق، خانهنشينى و ملامت و حسرت است. «فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً»
وَ لا تَقْرَبُوا مالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كانَ مَسْؤُلًا
و به #مال_يتيم، جز به بهترين راه (كه به نفع يتيم باشد) نزديك نشويد، تا آنكه به حدّ بلوغ ورشدش برسد. (كه آنگاه اموالش را به او بر مىگردانيد) و به پيمان #وفا كنيد، كه (در قيامت) از #عهد_و_پيمان سؤال خواهد شد.
_________________
قرآن دربارهى حفظ حقوق يتيم و مراعات حال او و رسيدگى و تكفّل امور يتيمان سفارش فراوان كرده است. ولى چون احتمال لغزش مالى و سوء استفاده كردن از #اموال_يتيمان بسيار است، لذا هشدار بيشترى لازم است، به گونهاى كه از نزديك شدن به آن نيز نهى شده و تصرّف ظالمانه در اموال يتيمان، خوردن آتش🔥 شمرده شده است.
وقتى اين آيه نازل شد، مسلمانان از حضور بر سر سفرهى ايتام كناره گرفتند و آنان رامنزوى ساختند. آيهى ديگرى نازل شد كه مراد از نزديك نشدن، سوءاستفاده است، والّا افراد مصلح نبايد به بهانهى تقوا، يتيمان را رهاکنند. بقره۲۲۰
✅ اسلام، پشتيبان محرومان، ضعيفان و يتيمان است. «لا تَقْرَبُوا مالَ الْيَتِيمِ»
❌جاذبهى مال به قدرى زياد است كه نزديك شدن به آن هم گاهى گناه و حرمت را در پى دارد.
👈 كودكان، حقّ مالكيّت دارند. «مالَ الْيَتِيمِ»
✅ در تصميمگيرىهاى مالى، بايد منافع و مصالح يتيمان مراعات شود. «إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ»
👈 زمان واگذارى مال يتيم به خود او، وقتى است كه به بلوغ فكرى و اقتصادى و جسمى برسد. «حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ»
آیه ۳۴ اسراء
.... و به پيمان #وفا كنيد، كه (در قيامت) از #عهد_و_پيمان سؤال خواهد شد.
____________________
مراد از عهد و پيمانى كه مورد سؤال است، محبّت و دوستى و اطاعت از علىّ❤️عليه السلام است.
⛔️تقليد كوركورانه، پيروى از عادات وخيالات، تبعيّت از نياكان، باور كردن پيشگويىها، خوابها، حدسها و گمانها، قضاوت بدون علم، گواهى دادن بدون علم، موضعگيرى، ستايش يا انتقاد بدون علم، تفسير و تحليل و نوشتن و فتوا دادن بدون علم، شنيدههاى بىاساس و شايعات، نسبت دادن چيزى به خدا و دين بدون علم، تصميم در شرايط هيجانى و بحرانى وبدون دليل وبرهان، تكيه به سوگندها و اشكهاى دروغين ديگران، همهى اينها مصداق «لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» بوده و ممنوع است.
و همه اینها عبارت «كل اولئك» را اشاره باشد .
آیه ۳۶ اسراء
وَلاَ #تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولـئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً
و از آنچه به آن #علم_نداری پیروی_مکن ،چون #گوش و#چشم و#دل ،همه ی اینها مورد #بازخواست قرار خواهد گرفت .
__________________
⚠️ #گوش، #چشم و #دل که سه وسیله براى ارتباط با دنیاى خارجاند، همه #مسئولیت دارند و در قیامت #بازخواست خواهند شد.!
❌ انگيزهى پيروى از ديگران از طريق ديدن يا شنيدن و يا انديشه و درك است.
❌در طول تاريخ، بسيارى از فتنهها و نزاعها، از قضاوتهاى عجولانه يا حرفهاى بىمدرك ونظريههاى بدون تحقيق و علم، بروز كرده است.
👈عمل به اين آيه، فرد و جامعه را در برابر بسيارى از فريبها و خطاها بيمه مىكند. چرا كه خوشبينى بيجا، زودباورى وشايعهپذيرى، جامعه را دستخوش ذلّت وتسليم دشمن مىكند.
✅ زندگى بايد براساس #علم واطلاعات صحيح ومنطق وبصيرت باشد. «لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ»
🔴امامان معصوم عليهم السلام، اصحاب خود را از شنيدن و گفتن هر سخنى باز مىداشتند و به آنان توصيه مىكردند كه دربانِ دل و گوش خود باشيد.
❌در قيامت، از باطن و نيّات هم بازخواست مىشود. «الْفُؤادَ»
👈 ايمان به قيامت وحسابرسى خداوند، عامل پيدايش تقواست. «كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا»
●تقف: قفو : پى گيرى و در پى آمدن. «لا تقف»: پيروى مكن و در پى آن ميا و پيگیری مکن