آیۀ ۱۲ حدید
یَوْمَ تَرَی الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ یَسْعی #نُورُهُمْ بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ بِأَیْمانِهِمْ بُشْراکُمُ الْیَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ
روزی که مردان و زنان با ایمان را میبینی که #نورشان از پیش روی و جانب راستشان به سرعت پیش میرود.(به آنان گفته میشود:مژده باد شما را در امروز، به باغهایی که از زیر (درختان)آن نهرها جاری است، در آنجا جاودانهاید. این است آن رستگاری وکامیابی بزرگ.
________________________________
💠در آیه ۹خواندیم که انبیاء مردم را از ظلمات به نور دعوت میکنند.این آیه میفرماید:
💠کسانی که در دنیا از ظلمات جهل به نور علم، از شرک به توحید و از تفرقه به وحدت راه یافتند، در آخرت آن نور پیشاپیش آنان در حرکت و راهنمای آنهاست،در آیۀ ۱۵۷ سوره اعراف نیز میخوانیم: «وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ»از دستورات نورانی قرآن که همراه پیامبر است پیروی نمایید.
👈در قیامت، مؤمنان دارای نوری 💫هستند که در این آیه، آیه بعد و آیه ۸ سورۀ تحریم به آن اشاره شده است« ... النَّبِیَّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ یَسْعی بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ بِأَیْمانِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا ... »نور پیامبر و مؤمنان، پیشاپیش آنان در حرکت است و از خداوند میخواهند که نورشان کامل شود.
👈در قیامت،مردم یکدیگر را میبینند و از وضعیّت دیگران آگاه میشوند«یَوْمَ تَرَی ..»
👈زن و مرد در دریافت پاداش الهی و تکامل معنوی یکسانند«الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ»
💛 #نور_ایمان،در قیامت مجسّم گشته و راهنمای مؤمنان به سوی بهشت میشود«یَسْعی نُورُهُمْ بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ بِأَیْمانِهِمْ»
💐امام صادق (صلی الله علیه و آله)- صالحبنسهل گوید: از امام صادق (علیه السلام) دربارهی آیه: #نُورُهُمْ یَسْعی بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ بِأَیْمانِهِمْ پرسیدم.
فرمود: «آنها امامهای💛 مؤمنین هستند که نور آنها از جلو و اطرافشان میدرخشد تا وارد منزلهای خود در بهشت میشوند.»
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۶۴
القمی، ج۲، ص۱۰۶
💠 در فرصتی که در عالم ارض هستیم، دو وادی پیش روی ما قرار می گیرد؛ یکی وادی #حیات_الدنیا و دیگری وادی #حیات_الاخره است. محور این دو وادی هم دو #امام هستند. امام این دو عالم هم با هم متفاوت است، هم امت متفاوت اند و هم روابط امت متفاوت است.
👈 امام جبهه حق نسبتش با مأمومین چطور است؛ او به هیچ وجه طمع در آنها ندارد، بلکه از خدا می گیرد و به آنها می بخشد
👈و به عکس امام جبهه باطل اینطور نیست، طمع دارد، چون فقیر است و دستش در خزائن خدا نیست.
روابط بین امت بر محور امام حق بر محور #عبودیت و بندگی رابطه #احسان شکل می گیرد
❌ اگر از مدار عبودیت خارج شدیم، بر محور امام باطل جنع میشویم ؛ روابط خیلاء و توهم شکل می گیرد. انسان متوهم می شود و خیال می کند، امکانات از آن خودش است. خیال می کند در عالم چیزی دارد و دچار فخر می شود. این خیال زدگی و تکبر و فخر و بعدش هم بخل و ریا ...
💠 در آغاز سوره حدیدخداوند متعال دعوت می کند، به اینکه #ایمان_به_خدا_بیاورید «آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ»(حدید/7)، بعد از اینکه ایمان آوردید، خدا و این رسول را قبول کردید، بیایید دارایی هایتان را در طرح او خرج کنید.
👈انفاق یعنی مالتان، آبرویتان و جانتان را کنار این پیامبر بیاورید و هر کجا لازم است، خرج کنید. یک جا باید مال بدهید، یک جا باید جان بدهید.
⚠️مواظب باشید، وقتی که در طرح حضرت می آیید و امکانات تان را می آورید، تأخیر و تسویف نکنید، به امروز و فردا نیاندازید، هرچه زودتر امکانات تان را بیاورید. «لا یسْتَوی مِنْکمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَل »(حدید/10)
آنهایی که امکانات شان را قبل از فتح مکه کنار حضرت خرج می کنند، در دوران غربت حضرت و در آن دوره به حسب ظاهر ضعف جبهه حق، خرج می کنند، فرق می کنند با آنهایی که بعد از پیروزی مال شان را کنار حضرت می آورند. «أُولئِک أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذینَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَ قاتَلُوا» اینها درجاتشان از آن کسی که بعد از فتح امکاناتش را می آورد، بالاتر است و ثوابش بهتر است. هم مالتان و هم جانتان را اگر می خواهید خرج کنید، به وقت خرج کنید.
👈«وَ کلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنی »، البته خدای متعال به هر دو جبهه وعده خیر داده است. اینطور نیست که آنهایی که مالشان را ولو دیرتر می آورند، برخوردار نشوند. آنها هم برخوردار می شوند، ولی دیده اند و با آنهایی که زودتر آمده اند، مساوی نیستند. . «وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبیر» خدای متعال خبره کار است و خوب می فهمد، شما چه کاره اید. دیر آمدید، زود آمدید، چقدر اخلاص دارید، چقدر حاضرید در راه خدا مجاهده کنید. خدا خبره کار است.
👈در آیه بعد«مَنْ ذَا الَّذی یقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ کریم »(حدید/11) چه کسی است که به خدا #قرض_حسن بدهد؟
🍃🌸قرض الحسن بهترین نوع خرج کردن در راه خداست.
اگر کسی اهل #قرض_الحسنه_به_خداوند شد و توانست مالش را و حتی شاید جانش را اینطوری خرج کند، غیر از این که امکاناتش را خداوند مضاعف می کند و برایش نگه می دارد و تلف نمی شود و به او به نحو دو چندان بر می گرداند، یک اجر خاصی هم خدا به او می دهد، که آن #اجر_کریم است .
✅وقتی خدای متعال می فرماید فراوان یعنی بی حد. دیگر ده برابر و صد برابر نیست. کثیر خدای متعال یعنی حدی ندارد.
👈در واقع این نوع انفاق یک جنس دیگری از عمل است. که اجر کریمی برای آن است !
«یوْمَ تَرَی الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ یسْعی نُورُهُمْ بَینَ أَیدیهِمْ وَ بِأَیمانِهِم»(حدید/12) مومنین وقتی در صحنه محشر می آیند، #نورشان از جانب راست و پیش رویشان در حرکت است. اینها هم به دنبال این نور در وادی نور حرکت می کنند، تا به درجات ب#هشت برسند، که این همان #اجر_کریم است.
#استاد_میرباقری
👈 در روایت دارد «یسْعی نُورُهُمْ أیّ إِمَامَهُم»امامشان❤️ در صحنه حاضر است و اینها با امامشان حرکت می کنند و این آن اجر کریم است.
❌آن وقت آنهایی که اهل این کار نبودند «یوْمَ یقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ لِلَّذینَ آمَنُوا انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِکم »(حدید/13) منافقین و منافقات به مومنین می گویند، مهلت بدهید تا ما از نور💫 شما یک قبسی برداریم و استفاده بکنیم، یک شعله ای هم به ما برسد. «قیلَ ارْجِعُوا وَراءَکمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً»
👈این چراغ از عالم دنیا روشن می شود، باید از آنجا روشن می کردید. این همان #قرض_الحسنه است.
👈 در روایات ما دارد که #قرض_حَسن یعنی انسان دقت کند، مالش را خرج امام❤️ کند.
🤔«ینادُونَهُمْ أَ لَمْ نَکنْ مَعَکم »(حدید/14) منافقین به مومنین می گویند، ما مگر همراه شما در دنیا نبودیم! چطور شما در وادی نور هستید و ما در ظلمات؟! به آنها می گویند: «قالُوا بَلی وَ لکنَّکمْ فَتَنْتُمْ أَنْفُسَکمْ وَ تَرَبَّصْتُمْ وَ ارْتَبْتُمْ وَ غَرَّتْکمُ الْأَمانِی» چهار تا خصوصیت است که شما دچارش شدید. خودتان را در فتنه انداختید و بعد هم تربص کردید و به وقت نیامدید و این پا و آن پا کردید. دنبال یک چیز دیگری در دنیا بودید. دنبال حضرت راه نیفتادید. دنبال معصوم حرکت نکردید «وَ ارْتَبْتُمْ» به ریب و شک در راه افتادید، به وجود مقدس نبی اکرم و ائمه علیهم السلام بدگمان شدید. با اهل بیت راه نرفتید. «وَ غَرَّتْکمُ الْأَمانِی» آرزوهایتان شما را فریب داد. اینها همان چیزهایی است که نمی گذارد، انسان بیاید در جبهه حق حرکت کند. از آدم یک آدم منافق در می آورد.
❌پول دادنی که ذیل ایمان و در طرح حضرت نباشد، که انفاق نیست.
انفاق یعنی آدم امکاناتش را برای تقویت این جبهه خرج می کند. اگر به ضعفا هم می رساند، می خواهد این جبهه را تقویت کند، تا اینها در جبهه حضرت بمانند، #مومن بشوند، #روابط_مومنین_تقویت بشود. این غیر از پول خرج کردن است!
#استاد_میرباقری
آیه ۱۳ حدید
یَوْمَ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ لِلَّذِینَ آمَنُوا انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِکُمْ قِیلَ ارْجِعُوا وَراءَکُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً فَضُرِبَ بَیْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فِیهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ
روزی که مردان و زنان منافق به کسانی که ایمان آوردهاند، میگویند: درنگی کنید تا از نور شما پرتوی برگیریم. به آنان گفته میشود: به عقب برگردید و (از دنیا) نوری بجویید. پس میان آنان دیواری زده میشود، با دری که درونش، (بهشتِ) رحمت و از جانب بیرونش (جهنمِ) عذاب است.
_______________________________
▪«انْظُرُونا» از ریشه «نظر» است. این واژه اگر بدون «الی» بیاید به معنای انتظار و مهلت دادن است، همانند این آیه و آیه «لا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ یُنْظَرُونَ» (بقره،۱۶۲) و اگر با «الی» بیاید به معنای نظر کردن است، مانند آیه «یَنْظُرُونَ إِلَیْکَ نَظَرَ الْمَغْشِیِّ عَلَیْهِ مِنَ الْمَوْتِ» (محمد،۲۰)
▪«اقتباس» به معنای برگرفتن قطعهای از آتش است.
▪«سور» به معنای دیوار و برج و باروی بلندی است که در قدیم دور شهرها میکشیدند تا مانع ورود بیگانه شود.
🔴در قیامت، مجرمان از چهار گروه استمداد میکنند:
الف) از رهبران خود. « فَقالَ الضُّعَفاءُ لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذابِ اللَّهِ ...» (ابراهیم،۲۱) آیا میشود شما ما را نجات دهید، ولی پاسخ منفی میشنوند.
ب) از مؤمنان، که در آیه مورد بحث میخوانیم. «انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِکُمْ»
ج) از فرشتگانِ مأمور دوزخ. «قالَ الَّذِینَ فِی النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَبَّکُمْ یُخَفِّفْ عَنَّا یَوْماً مِنَ الْعَذابِ» (غافر،۴۹) از خدا بخواهید که یک روز از عذاب ما کاسته شود؛ ولی باز پاسخ منفی است.
د) شیطان را ملامت میکنند که تو ما را گمراه کردی و گناه ما به دوش توست، شیطان میگوید: «فَلا تَلُومُونِی وَ لُومُوا أَنْفُسَکُمْ» (ابراهیم،۲۲) مرا سرزنش نکنید، بلکه خود را سرزنش کنید.
👈 بیماری نفاق، مرد و زن نمیشناسد. «الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ»
❌ کسانی که در دنیا حاضر نشدند از ظلمات جهل و شرک و تفرقه خارج شوند، در قیامت در ظلماتند و برای کسب نور به دیگران التماس میکنند. «انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِکُمْ»
👈منافق در دنیا، در ظاهر با مؤمنان است و در باطن با کافران.
آیه ۱۴ حدید
یُنادُونَهُمْ أَ لَمْ نَکُنْ مَعَکُمْ قالُوا بَلی وَ لکِنَّکُمْ فَتَنْتُمْ أَنْفُسَکُمْ وَ تَرَبَّصْتُمْ وَ ارْتَبْتُمْ وَ غَرَّتْکُمُ الْأَمانِیُّ حَتَّی جاءَ أَمْرُ اللَّهِ وَ غَرَّکُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ
منافقان، مؤمنان را ندا میدهند که مگر ما (در دنیا) با شما نبودیم، گویند: آری ولی شما خود را به فتنه افکندید و در انتظار (حوادث سوء برای مؤمنان) بودید و (در دین حق) شک کردید و آرزوها (ی باطل) شما را فریفت تا آن که فرمان خداوند (نسبت به هلاکت شما) فرا رسید و (شیطانِ) فریبنده، شما را درباره خدا فریب داد.
_____________________________
▪«فَتَنْتُمْ أَنْفُسَکُمْ» یعنی خود را گرفتار فتنه نفاق ساختید.
▪«تربص» به معنای انتظار کشیدن است.
▪«امانی» جمع «امنیه» به معنای آرزو
▪«غرور» به معنای فریبنده، یکی از لقبهای شیطان است.
👈مؤمن، اهل یقین است؛ ولی منافق غرق در تردید. «ارْتَبْتُمْ»
👈مؤمن، واقع بین است و منافق خیالپرداز. «غَرَّتْکُمُ الْأَمانِیُّ»
👈مؤمن، همین که با شیطان و وسوسه او روبهرو شود، متذکّر میشود. «إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا» (اعراف،۲۰۱) ولی منافق فریب میخورد. «غَرَّکُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ»
💠بر اساس آیات دیگر، منافقان، دین را عامل فریب مؤمنان میپنداشتند و میگفتند: «غَرَّ هؤُلاءِ دِینُهُمْ» (انفال،۴۹) یا میگفتند: وعدههای خدا و رسول وسیلۀ فریب است، «ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلَّا غُرُوراً» (احزاب،۱۲) ولی این آیه پاسخ میدهد که شیطان و آرزوهای طولانی، وسیلۀ فریبند. «غَرَّتْکُمُ الْأَمانِیُ- غَرَّکُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ»
👈در قیامت، میان منافقان و مؤمنان گفتگوهاست. «یُنادُونَهُمْ»، (فعل مضارع نشان استمرار است)
👈 گفتگوی منافقان از پشت دیوار و همراه با ناله و استمداد است. «یُنادُونَهُمْ»
❌ خطر آنجاست که انسان خود را فریب دهد و زشتها را با آنکه میفهمد زشت است، زیبا ببیند. «فَتَنْتُمْ أَنْفُسَکُمْ»
❌ آرزوهای دور و دراز برای زندگی در دنیا، زمینهساز شک و تردید در مورد قیامت است. «وَ ارْتَبْتُمْ وَ غَرَّتْکُمُ الْأَمانِیُّ»
❌ چه بسا شیطان با وعده آمرزش و بخشش الهی، انسان را فریب داده و او را به رحمت خدا مغرور میسازد. «غَرَّکُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ»
💠خداوند تعالی در قرآن کریم در سوره حدید، وصف اعراف را با تعبیر سور که به معنای دیوار است، و گفتگوی بین بهشتیان و دوزخیان به عنوان گفتگوی بین منافقین و منافقات با مؤمنین و مؤمنات بیان می کند
«یوم یقول المنافقون و المنافقات للذین ءامنوا انظرونا نقتبس من نورکم قیل ارجعوا ورائکم فالتمسوا نورا فضرب بینهم بسور له و باب باطنه و فیه الرحمة و ظاهره و من قبله العذاب؛
روز قیامت روزی است که مردان منافق و زنان منافق، به کسانی که ایمان آورده اند می گویند: شما به ما نظری کنید! و نگاهی بیندازید! تا به این وسیله ما از نور چهره شما، مقداری برای خود بهره برداشته و اقتباس کنیم! به آنها در پاسخ گفته می شود: شما به عقب و قهقرا برگردید! و از آنجا طلب نور کنید! در این حال بین این دو دسته، دیواری زده می شود که دری دارد؛ و آن در، ظاهری دارد و باطنی؛ در باطنش رحمت است، و در ظاهرش از مقابل در، عذاب است» (حدید/ 13).
👈در آیه۵۰ سوره اعراف: «و نادی أصحاب النار أصحاب الجنة أن أفیضوا علینا من المآء أو مما رزقکم الله قالوا إن الله حرمهما علی الکافرین؛ و جهنمیان به بهشتیان ندا می کنند: قدری از آب و یا طعامی که خداوند به شما روزی کرده است، بر ما رحمت آورده و افاضه کنید! در جواب آنها اهل بهشت می گویند: خداوند آن آب و طعام را بر کافران حرام کرده است»
سور و دیوار کشیده شده بین منافقین و مؤمنین، همان حجاب و اعراف فاصل بین بهشتیان و دوزخیان است.