همیاری سالکان
#نهجالبلاغه ▫️ #حکمت_صد_و_شصت_و_یکم▫️ « اهمیت مشورت» 📌 وَ قَالَ عليهالسلام
#نهجالبلاغه
▫️ #حکمت_صد_و_شصت_و_دوم▫️
« ضرورت راز دارى»
📌 وَ قَالَ عليهالسلام مَنْ كَتَمَ سِرَّهُ كَانَتِ اَلْخِيَرَةُ بِيَدِهِ
📝و درود خدا بر او، فرمود: آن كس كه راز خود را پنهان دارد، اختيار آن در دست اوست
╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯
بسم الله الرحمن الرحیم
« قد أفلح من تزکی»
♨️ سلسله مباحث « تزکیه و تهذیب»
🔰 #قسمت_چهاردهم
🔻چگونگی تأثیر تزکیه در تحصیل علم
╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯
همیاری سالکان
#تزکیه_و_تهذیب 💠#قسمت_سیزددهم 🎙استاد نخاولی ♨️تزکیه؛ کامل کننده علم ▫️بخش سوم ✅ یکی از لایههای م
#تزکیه_و_تهذیب
💠#قسمت_چهاردهم
🎙استاد نخاولی
♨️چگونگی تأثیر تزکیه در تحصیل علم
▫️بخش اول
✅عملکرد تزکیه و تقوا،
بهنوعی مهار رقبای قوۀ فهمِ عمیق است.
✅فهم عمیق
چه در حیطۀ عقل نظری
و چه در حیطۀ عقل عملی،
موانعی دارد که عبارتاند از
شهوت، غضب، وهم و خیال.
✅این چهار مانع باعث میشوند که :
▫️عقل، درست عمل نکند
▫️و فهم، حاصل نشود
▫️و تصمیم صحیح، اتخاذ نگردد.
وهـم و خیـال در حیطۀ عقل نظری، اختلال به وجود میآورند؛
⭕️بهعنوان مثال:
اینکه انسان، پیروزی را یک ارزش میبیند
و برتری را خیلی خوب میداند،
کار قوۀ واهمه است.
اگر قوای واهمه و خیال،
تحت مهار قوۀ عاقله نباشد،
میلیاردها سرمایه خرج میشود😱
تا یک تیم ورزشی پیروز گردد!
متأسفانه
هنوز در برخی قسمتهای ادارۀ کشور،
وهم حاکم است. 😔
🔻انسانِ اسیر وهم،👈 تنها به دنبال برتری است
و همینکه پیروز بشود برایش مطلوب است👌 ولو در مسابقۀ وحشیانۀ بوکس باشد.
▪️همین مطلب میتواند در برتری در کلاس
یا در ارتباط با رفقا وجود داشته باشد.
▪️اینکه من مطلبی را بفهمم که بقیه نفهمیده باشند
▪️یا اینکه طوری درس بدهم که بالاتر از تدریس سایر اساتید باشد
و امثال اینگونه موارد،
لذتهای وهمی است که
برای فهم و قوۀ عاقله، ضرر دارد.❌
╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯
همیاری سالکان
📖#صحیفه_سجادیه ▫️#دعای_بیست_و_چهارم▫️ 🔅«دعا برای پدر و مادر»🔅 🔻بخش سوم خداوندا بر محمّد و خاندان
📖#صحیفه_سجادیه
▫️#دعای_بیست_و_چهارم▫️
🔅«دعا برای پدر و مادر»🔅
🔻بخش چهارم
خداوندا مرا چنان گردان كه از هر دو(پدر و مادرم)همچون ترس از پادشاه خودكامه،بيمناك باشم.و با آن دو همانند نيكى مادرى مهربان،نيكى كنم.
و اطاعت از پدر و مادرم و نيكوكارى به آن دو را در نظرم،از خواب خوابآلوده،خوشتر و براى سينهام از نوشيدن تشنهكام،مطبوعتر قرار ده.
تا ميل ايشان را بر ميل خود برترى دهم و خوشنودى آنان را بر خوشنودى خود مقدّم اندازم و نيكى ايشان را دربارۀ خود-اگر چه اندك باشد-بسيار شمارم و نيكى خود را دربارۀ ايشان-اگر چه بسيار باشد-اندك بدانم
🔸╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯
همیاری سالکان
#نهجالبلاغه ▫️ #حکمت_صد_و_شصت_و_دوم▫️ « ضرورت راز دارى» 📌 وَ قَالَ عليهالسل
#نهجالبلاغه
▫️ #حکمت_صد_و_شصت_و_سوم▫️
📌 وَ قَالَ عليهالسلام اَلْفَقْرُ اَلْمَوْتُ اَلْأَكْبَرُ
📝و درود خدا بر او، فرمود: فقر مرگ بزرگ است
╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯
بسم الله الرحمن الرحیم
« قد أفلح من تزکی»
♨️ سلسله مباحث « تزکیه و تهذیب»
🔰 #قسمت_پانزدهم
🔻چگونگی تأثیر تزکیه در تحصیل علم
╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯
همیاری سالکان
#تزکیه_و_تهذیب 💠#قسمت_چهاردهم 🎙استاد نخاولی ♨️چگونگی تأثیر تزکیه در تحصیل علم ▫️بخش اول ✅عملکرد ت
#تزکیه_و_تهذیب
💠#قسمت_پانزدهم
🎙استاد نخاولی
♨️چگونگی تأثیر تزکیه در تحصیل علم
▫️بخش دوم
تأثیر منفی شهوت و غضب در فهم عمیق، غالباً قابلفهم است؛
همانگونه که روایات ما نیز صریحاً به آن اشاره میفرماید.
✅دربارۀ تأثیر شهوت شکم بر فهم فرمودهاند:
«لَا تَجْتَمِعُ الْفِطْنَةُ وَ الْبِطْنَةُ»؛
زیرکی و شکمچرانی با هم جمع نمیشود.
✅خشم و غضب نیز بهطور کلی، مختلکنندۀ عقل انسان شمرده شدهاند:
«إِيَّاكَ وَ الْغَضَبَ فَأَوَّلُهُ جُنُونٌ وَ آخِرُهُ نَدَمٌ»؛
از غضب بپرهیز که اولش دیوانگی و آخرش پشیمانی است.
🔻وهم، خیال، شهوت، غضب و ادراکاتی که مقدمۀ اینها هستند،
همگی دشمن عقل انسان بهشمار میروند.
🔸اثر ظاهری تقوا،
مهارکردن این دشمنان عقل است؛
⬅️وقتی قوای وهم، خیال، شهوت و غضب مهار شد، رقیبهای عقل به کنار رفته و موانعِ فهم برداشته میشود.
‼️البته این اثری که بیان شد، از آثـار ظاهری تقواست؛
آثار باطنی تقـوا
بهمراتب مهمتر است.👌👌
╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯