eitaa logo
کانال همیاری پایه اول (کشوری)
20.3هزار دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
6.6هزار ویدیو
5.5هزار فایل
لینک کانال همیاری پایه اول 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3149201624Cce215bc789
مشاهده در ایتا
دانلود
☔️☔️☔️آموزش تم 17ریاضی☔️☔️☔️ تم 17 : خانه پدربزرگ و مادربزرگ مفاهیم : چپ / راست ، جلو /پشت ، جلو / عقب ، وسط / کنار / بین مهارت های مربوط به لوحه : گوش کردن به قصه ، بوسیدن دست پدربزرگ و مادر بزرگ ، احترام و ایستادن مهارت های در برابر بزرگ ترها ، کمک کردن در کارهای خانه نگرش ها مربوط به لوحه : 1- تفکر کلامی استنتاجی با سیستم شنوایی و تأثیرات آن در سیستم ادراک بشر مرتبط است 2- تفکر تصویری با سیستم بینایی و تأثیرات آن در سیستم ادراک بشر مرتبط است . تأثیرات شناختی لوحه : 1- اخلاق فرزندان در برابر بزرگتر ها 2- اخلاق پدر و مادر در برابر پدربزرگ و مادربزرگ 👩‍👩‍👧‍👦تم شناختی :‌ صله رحم👨‍👨‍👧‍👧 در مورد صله رحم و آداب آن نکاتی را که می دانید با دانش آموزان در میان بگذارید ارتباط با صفحات دیگر بخش : 1- 🕊 در مورد جمع های چند تایی که در تصویر می بینید صحبت کنید 2- 🕊 آیا می توانید تعداد مستطیل های هر پشتی را با یک جمع چند تایی محاسبه کنید 3- 🕊 تعداد دکمه هایی را که در تصویر می بینید با چوب خط نمایش دهید و یک جمع چند تایی برای آن بنویسید 4- 🕊 برای تعداد گل های گلدان یک جمع چند تایی بنویسید 5- 🕊 جمع های چند تایی بالا را به کمک محور انجام دهید 6- 🕊 در مورد تفریق های که در تصویر می بینید صحبت کنید 7- 🕊 تفریق های تصویر را به کمک شکل و به کمک محور انجام دهید . 🌸🌸🌸صفحه: 114🌸🌸🌸 اهداف : 1- نوشتن جمع متناظر برای شکل داده شد 2- انجام جمع های چند تایی با استفاده از رسم شکل روش تدریس :‌ 🌸* با سه شی به یک رنگ ، 4 شی به یک رنگ دیگر و 5 شی به رنگ متفاوت سه دسته درست کنید سپس از دانش آموزان بخواهید حاصل جمع تعداد اشیاء این سه دسته را پیدا کنند آن ها می توانند ابتدا 3 شی و 4 شی را با هم جمع کنند به گونه ای که یک دسته پنج تا 5 و 2 یکی شکل بگیرد و سپس حاصل را با 5 شی دیگر جمع کنند به طوری که 2 دسته 5 تایی و 2 یکی به دست آید و حاصل را بیان کنند . هم چنین می توانند اشیاء سه دسته را پشت سر هم بشمارند و تعداد حاصل را پیدا کنند و برای آن یک جمع بنویسند و همین فعالیت را با عددهای دیگر تکرار کنید. 🌸** به صفحه آغازین بخش برگردید و داستانی را تعریف کنید که در آن یک خانواده 5 نفره به دیون یک پدربزرگ و دخترش رفتند حال در اتاق چند نفر قرار دارند پس بپرسید 2 مرد ، 2 زن و 3 بچه روی هم چند نفر می شوند به همین صورت ترکیب های مختلف جمع را می تواند از روی تصویر طرح کرد . 🌸*** این صفحه شامل دوبخش است در قسمت اول برای شکل های ذکر شده و با توجه به سه رنگ مختلف داده شده عبارت جمع را کامل کنند و با توجه به دسته های 5 تایی حاصل را بنویسند در قسمت دوم با توجه به جمع داده شده با استفاده از سه رنگ مختلف م یتوانند از سمت چپ بدون ایجاد فاصله مربع ها را رنگ برای پیدا کردن حاصل جمع مربع های رنگ شده را بشمارند . 🌸🌸توصیه های آموزشی : 1- 🕊 دانش آموزان باید به جمع 5 و5 و هم چنین 10 با یک عدد یک رقمی را مسلط باشند. 2- 🕊 توجه دانش آموزان را به مقایسه طول مربع های رنگ شده و عدد حاصل جمع جلب کنید. 3- 🕊 از موقعیت های مختلف یا واقعی ، روزمره برای طرح مسائل مشابه استفاده کنید و دانش آموزان برای مسئله شما به عبارت جمع چند تایی بنویسند و حاصل را به همین ترتیب محاسبه کنند . 4- 🕊 در این صفحه هدف های جمع ذهنی بلکه آموزش روشی برای پیدا کردن حاصل جمع با استفاده از رنگ کردن مربع ها است . 🌸🌸🌸صفحه: 115🌸🌸🌸 اهداف : 1- پیدا کردن حاصل جمع چند عدد با استفاده از چوب خط 2- نوشتن جمع متناظر با شکل های داده شده روش تدریس :‌ 🌸* یک عبارت جمع سه تایی را روی تخته بنویسید سپس از دانش آموزان بخواهید با استفاده از چنبه های به سه رنگ مختلف این جمع را نمایش دهند و سپس با نمودن چینه حاصل جمع را بیان کنند .هم چنین یک دانش آموز می تواند به ترتیب تعداد چینه های پررنگ را بگوید و نفر دیگر با رسم چوب خط حاصل جمع را پیدا کند 🌸** داستانی را برای دانش آموزان با توجه به صفحه نخست بخش بیان کنید و از دانش آموزان بخواهید عبارت جمع متناظر با داستان را بنویسند و حاصل جمع را با استفاده از اشیایی مثل چینه پیدا کنند. 🌸*** در انجام فعالیت این صفحه ابتدا از دانش آموزان بخواهید با توجه به هر شکل عدد مربوط به دسته را در محل فرد بنویسید و با یک کار گروهی دو نفره حاصل جمع را با رسم چوب خط پیدا کنند .یک دانش آموز تعداد اشیاء یا اشکال هر دسته را نام ببرد و نفر دیگرچوب خط رسم کند در پایان چوب خط ها را بشمارند و حاصل را پیدا کنند . 🌸🌸توصیه های آموزشی: 1- 🕊 هدف این صفحه جمع زدن دو تایی و ذهنی عددها نیست بلکه دانش آموزان با رسم چوب خط های 5 تایی و شمردن آن ها حاصل جمع را پیدا می کنند . 2- 🕊 برای شمارش نهایی چوب خط ها با
ید دودسته 5 تایی را 10چیند و چوب خط های باقی مانده را با 100 جمع کنند یعنی برای مثال در تمرین سوم در دسته های 5 تایی چوب خط و 3 تا یکی می ماند که حاصل آن 13 می شود . 3- 🕊 در این صفحه انواع ابزارهایی که تا کنون دانش آموزان با آن ها مواجه شده اند مثل چینه ، مربع های 5 تایی ، رسم شکل با انگشتان دست و چوب کبریت هر دو شده است 🌸🌸🌸صفحه: 116🌸🌸🌸 اهداف : 1- مقایسه اشیاء با یکدیگر 2- مقایسه عبارت های عددی با یکدیگر پس از پیدا کردن حاصل عبارت 3- تصمیم گیری برای قراردادن درست نماد قرینه روش تدریس :‌ 🌸* مقدار علامت های کمتر و بیش تر را رسم کنید و به دست یک دانش آموز بدهید از 10 دانش اموز دیگر بخواهید به دو گروه تقسیم شوند و فردی علامت را در دست دارد مدادید بین این دو دسته قرار گیرد که یک عبارت درست ایجاد شود برای مثال 6< 4 با عبارت بالا متفاوت است و جای دو دسته تغییر کرده و عقب علامت هم تغییر کرده است . 🌸** به صفحه آغازین بخش برگردید و با توجه به آن داستانی را تعریف کنید برای مثال در بالای فرش سه بچه و یک پدربزرگ نشسته اند در پایین فرش دو خانه نشسته اند در کدام طرف تعداد نفرات بیش تر است ؟ سپس دانش آموزان یک عبارت مناسب مثل 2 >4 برای دوستان شماب بنویسند. 🌸*** برای انجام فعالیت این صفحه دانش آموزان سه کار را باید انجام دهند ابتدا عدد مربوط به هر دسته از شکل ها را بنویسند سپس حاصل جمع با تفریق داده شده را پیدا کنند و در پایان علامت مناسب را انتخاب کنند . 🌸🌸توصیه های آموزشی : 1- 🕊 پس از آن که علامت مناسب انتخاب شده از دانش آموزان بخواهید عبارت را از دو طرف بخوانند برای مثال در عبارت اول می گویند 4 کم تر از 11 یا 11 بیشتراز 7 است 2- 🕊 برای پیدا کردن حاصل جمع یا تفریق داده شده دانش آموزان می انوانند از تمام روشه هایی که تا کنون یاد گرفته اند استفاده کنند 3- 🕊 در این صفحه جمع و تفریق های ترکیبی مورد نظر نیست صرفاً عبارت های جمع یا تفریق را برای دانش آموزان مطرح کنید . 4- 🕊 پس از این که حاصل عبارت های دوطرف معلوم شد دانش آموز عددهای به دست آمده را مقایسه کند این صفحه اولین مرتبه ای است که مقایسه ذهنی دو عدد (‌بدون استفاده از شکل ) را از دانش آموزان نداشته است . 🌸🌸🌸صفحه: 117🌸🌸🌸 اهداف :‌ 1- تمرین و کسب مهارت در استافده از ابزار شابلون 2- درک رابطه بین شکل ها در دو اندازه مختلف 3- تمرین حل مربع شگفت انگیز روش تدریس :‌ 🌸* قبل از انجام فعالیت این صفحه روی کاغذ باطله کاربا شابلون را مجدداً تمرین کنید 🌸** به صفحه آغازین برگشته و از دانش آموزان در مورد اشکال قرینه روی فرش سوال کنید . چه اشکال دیگری در این تصویر دیده می شود ؟ 🌸*** ابتدا از دانش آموزان بخواهید شکل کوچک را خوب نگاه کنند سپس با شابلون خود همین شکل را در قسمت بالای صفحه در ابعاد بزرگ تر رسم کنید سپس به حل مربع شگفت انگیز پایین صفحه بپردازند . 🌸🌸توصیه های آموزشی : 1- 🕊 رسم ودرک اشکال قرینه از اهمیت زیادی برخوردار است لذا توجه دانش آموزان را به قرینه بدون اشکال دور فرش جلب کنید 2- 🕊 از دانش آموزان بخواهید در اطراف خود نگه کنند شکل های قرینه مثل تشخیث دهند ودر مورد قرینه بودن شکل توضیح دهند . 3- 🕊 در صورتی که اندازه شکل های شابلون دانش آموزان هم متفاوت است شکل های آن ها با هم فرق خواهد کرد دراین حالت متذکر شوید که هدف طراحی شلکی است مه خصوصیات شکل به این صفحه را داشه باشند . 4- 🕊 در حل مربع شگفت انگیز در انتهای کار دانش آموزان باید مربع 3Í3 مرکزی را کال کنید برای این کار نیاز به حدس و آزمایش دارند و شنیدن استدلال های آن ها جالب خواهد بود . 🌸🌸🌸صفحه: 118🌸🌸🌸 اهداف : 1- آشنایی دانش آموزان با مفهوم تقریب زدن در اندازه گیری طول 2- بیان اندازه تقریبی با استفاده از تعداد حداکثر و حداقل 3- برقراری ارتباط بین عددهای تقریبی و مفهوم زمان در فصل های مختلف روش تدریس :‌ 🌸* از دانش آموزان بخواهید اشیاء مختلف را با واحدهای غیر استاندارد مثل تراش پاک کن یا چینه اندازه بگیر و تشخیص بدهند که طول مورد نظر بین کدام دو عدد قرار می گیرد . 🌸** در تصویر آغازین بخش می توان گفت طول فرش از 2 تا پشتی بیشتر از 3 تا کمتر است 🌸*** از دانش آموزان بخواهید پس از انجام قسمت با صفحه در مورد ترتیب اتفاق افتاد فصل ها توضیح دهند و این ترتیب را با نوشتن عدد مناسب نشان دهند . 🌸🌸توصیه های آموزشی : 1- 🕊 برای دانش آموزان باید واژه بین معنی دار شود بنابراین معلم می تواند این واژه را با مثال های مختلف معنی دار کند برای مثال 3 دانش آموز را به جلوی کلاس بیاورد و به ترتیب قد بایستند سپس توضیح دهد که قد نفر وسط بین قد دو نفر دیگر است . 2- 🕊به دانش آموزان ترتیب فصل ها را گفته سپس توضیح دهید که ب