25.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انیمیشن مهارتهای زندگی سوم
موضوع :امانتداری
☘☘☘☘☘☘☘
Binder1.pdf2.pdf
32.95M
۲۶۰ صفحه نمونه سوال از ریاضی پایه چهارم
☘☘☘☘
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌹ایجاد انگیزه:
میتوانیم تصاویر مختلفی از مخلوط ها را به نمایش بگذاریم.
میتوانیم همراه خودمان حبوبات مختلف ببریم که باهم در یک ظرف ریخته شده و یا از روز قبل به آنها بگوییم وسایل درست کردن سالاد را بیاورند.
میتوانیم تیله های مختلف رنگی و یا مقداری آجیل به کلاس ببریم.
کلا دست پر آمدن معلم برای دانش آموزان پرسش برانگیز است و تا شروع درس ذهن کنجکاو آن ها را تحریک می کند.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍃تدریس:
از بچه ها بخواهیم به تصویر عنوانی درس نگاه کنند و نظراتشان را بیان کنند.
عده ای شروع به نام بردن مواد موجود در تصویر می کنند و عده ای می گویند که چندتا ماده به صورت درهم در کنار هم هستند.
از اصطلاح درهم استفاده کنیم و بگوییم در علوم تجربی به ترکیب مواد باهم مخلوط می گویند.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌹فعالیت:
برای درک بهتر جواب این پرسش فعالیت را با مواد و وسایلی که از قبل تهیه کرده ایم انجام می دهیم.
با مشورت و پرسش و پاسخ به نتیجه می رسند که ماسه از سوراخ لیوان بیرون می ریزد.
🍀پاسخ سوال های فعالیت:
4-هنگامی که لیوان را به آرامی تکان می دهیم،ماسه ها از سوراخ های لیوان عبور کرده و در بشقاب می ریزند.
⚫بله
⚫خیر وقتی شکر از نخودچی ها جدا شود شکل آن ها تغییر نمی کند.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌟دانش آموزان در پایه ی سوم با مفهوم مواد و انواع مواد آشنا شده اند،امسال با مفهوم مخلوط آشنا می شوند.
می توانیم با کمک ترکیب مواد،مفهوم مخلوط را به آن ها آموزش بدهیم که:
اگر دو یا چند ماده را در ظرفی بریزیم مخلوط به وجود می آید.
❌یکی از خاصیت های مخلوط ثابت بودن رنگ و شکل است.
در صفحه ی قبل با انجام آزمایش متوجه شدیم که اگر مخلوط تیله و ماسه را از هم جدا کنیم رنگ و شکل آن ها تغییر نمی کند.
در بالای این صفحه نیز اشاره به سبزی های مختلف شده که اگر آن ها را جدا کنیم رنگ و شکل آن ها تغییر نمی کند.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔺پاسخ های گفت و گو:
⚫بادام،پسته،گردو
انواع تیله و مهره های رنگی
⚫همه ی مواد موجود در این دو مخلوط حالت جامد دارند.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔹مخلوط ها گوناگونند:
مخلوط ها همیشه به حالت جامد وجود ندارند بلکه انواع مختلفی دارند،به شکل های پایین صفحه ی 7 توجه کنید که نشان دهنده ی مخلوط های متفاوت است.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔺انواع مخلوط ها:
✅جامد در جامد:
مانند: آجیل،سبزی خوردن،حبوبات،شن و ماسه و....
✅جامد در مایع :
مانند: قند در آب،سنگ در الکل،نبات در آب،شیشه در گلاب و....
✅مایع در مایع :
مانند: روغن در آب،گلاب در آبلیمو،سرکه در آب و....
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔺فعالیت:
در واقع با انجام این آزمایش متوجه می شویم :
قند در آب حل می شود
گچ در آب ته نشین می شود
روغن روی آب می ماند و حل نمی شود.
❌جواب جدول:
🌿لیوان شماره ی 1:
نام مواد موجود در لیوان: قند
شفاف است
ته نشین نمی شود.
🌿لیوان شماره ی 2:
نام مواد موجود در لیوان: روغن
شفاف نیست.
ته نشین نمی شود بلکه رونشین می شود.
🌿لیوان شماره ی 3:
نام مواد موجود در لیوان : گچ
شفاف نیست.
ته نشین می شود.
⚫از این فعالیت چه نتیجه ای می گیرید؟
بعضی از مخلوط ها شفاف هستند و مواد مخلوط شده در آن ها به طور یکنواخت پراکنده شده اند،اما بعضی از مخلوط ها شفاف نیستند و مواد مخلوط شده در آن ها به طور یکنواخت پراکنده نشده اند.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃