eitaa logo
کانال همیاری پایه چهارم (کشوری)
26.3هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
6.4هزار ویدیو
5.8هزار فایل
لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/3232956632C84865ea783 🟢لینک گروه همیاری پایه چهارم
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃نکاتی در خصوص دفتر آزمایشگاه علوم: بعد از انجام هر آزمایش احتیاج هست که گزارش نویسی صورت بگیرد. ابتدا هرگروهی گزارش را می نویسد،بعد از نوشتن آنها حالا میتوانید گزارش کار درست را روی تخته بنویسید تا دانش آموزان قسمت های اشتباه نوشته ی خودشان را تصحیح کنند. میتوانیم برگه های زیر را به تعداد آزمایش ها چاپ کنیم و به صورت منگنه شده و شبیه دفتر در اختیار آنها قرار بدهیم👇👇
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🔴گزارش کار آزمایش اول: 🌱موضوع آزمایش: بررسی شکل حباب ها با قالب های متفاوت 🌱مواد لازم: لیوان،مواد شوینده،گلیسیرین،سیم نازک،قاشق برای مخلوط کردن 🌱شرح آزمایش: مایع شوینده را در لیوان ریخته و کم کم آب اضافه میکنیم و با قاشق بهم میزنیم تا کف درست شود،سپس گلیسیرین را به آن اضافه میکنیم. سیم ها را شبیه اشکال مختلف درست میکنیم و داخل مخلوط درست شده قرار میدهیم و سپس در آن فوت می کنیم تا حباب ساخته شود. حالا سیم را به اشکال مختلف درست میکنیم و آزمایش را بارها و بارها تکرار میکنیم و به شکل حباب ها توجه میکنیم. 🌱نتیجه گیری: قالب ها به هرشکلی باشند تمام حباب ها کروی (دایره ای) هستند. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🔴گزارش کار آزمایش دوم: 🌱مقایسه ی جذب نور و گرما در اجسام سیاه و سفید 🌱مواد لازم: 2لیوان هم اندازه و یکسان،دماسنج،و تکه پارچه ی سیاه و سفید که جنس یکسانی دارند 🌱شرح آزمایش: دور یک لیوان را با پارچه ی سفید و دور لیوان دیگر را با پارچه ی سیاه می پوشانیم. داخل هر لیوان به مقدار مساوی آب میریزیم،دمای آب هر دو لیوان را با دماسنج اندازه میگیریم و یادداشت میکنیم. دو لیوان را به مدت 1ساعت مقابل نور آفتاب قرار می دهیم و بعد دمای دو لیوان را دوباره اندازه می گیریم و یادداشت می کنیم. 🌱نتیجه گیری: آب لیوانی که با پارچه ی سیاه پوشیده شده دمای بالاتری دارد زیرا اجسام سیاه نور را بیشتر جذب می کنند. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 فیلمی آموزشی در خصوص زیبایی های حباب ها 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
25.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انیمیشن مهارتهای زندگی سوم موضوع :امانتداری ☘☘☘☘☘☘☘
Binder1.pdf2.pdf
32.95M
۲۶۰ صفحه نمونه سوال از ریاضی پایه چهارم ☘☘☘☘
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌱اهداف درس: 1-آشنایی با مفهوم مخلوط و انواع آن 2-توانایی جداسازی مخلوط ها 3-شناخت محلول یکنواخت و محلول غیریکنواخت 4-آشنایی با کاربرد مخلوط در زندگی 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌹ایجاد انگیزه: میتوانیم تصاویر مختلفی از مخلوط ها را به نمایش بگذاریم. میتوانیم همراه خودمان حبوبات مختلف ببریم که باهم در یک ظرف ریخته شده و یا از روز قبل به آنها بگوییم وسایل درست کردن سالاد را بیاورند. میتوانیم تیله های مختلف رنگی و یا مقداری آجیل به کلاس ببریم. کلا دست پر آمدن معلم برای دانش آموزان پرسش برانگیز است و تا شروع درس ذهن کنجکاو آن ها را تحریک می کند. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃تدریس: از بچه ها بخواهیم به تصویر عنوانی درس نگاه کنند و نظراتشان را بیان کنند. عده ای شروع به نام بردن مواد موجود در تصویر می کنند و عده ای می گویند که چندتا ماده به صورت درهم در کنار هم هستند. از اصطلاح درهم استفاده کنیم و بگوییم در علوم تجربی به ترکیب مواد باهم مخلوط می گویند. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌹فعالیت: برای درک بهتر جواب این پرسش فعالیت را با مواد و وسایلی که از قبل تهیه کرده ایم انجام می دهیم. با مشورت و پرسش و پاسخ به نتیجه می رسند که ماسه از سوراخ لیوان بیرون می ریزد. 🍀پاسخ سوال های فعالیت: 4-هنگامی که لیوان را به آرامی تکان می دهیم،ماسه ها از سوراخ های لیوان عبور کرده و در بشقاب می ریزند. ⚫بله ⚫خیر وقتی شکر از نخودچی ها جدا شود شکل آن ها تغییر نمی کند. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌟دانش آموزان در پایه ی سوم با مفهوم مواد و انواع مواد آشنا شده اند،امسال با مفهوم مخلوط آشنا می شوند. می توانیم با کمک ترکیب مواد،مفهوم مخلوط را به آن ها آموزش بدهیم که: اگر دو یا چند ماده را در ظرفی بریزیم مخلوط به وجود می آید. ❌یکی از خاصیت های مخلوط ثابت بودن رنگ و شکل است. در صفحه ی قبل با انجام آزمایش متوجه شدیم که اگر مخلوط تیله و ماسه را از هم جدا کنیم رنگ و شکل آن ها تغییر نمی کند. در بالای این صفحه نیز اشاره به سبزی های مختلف شده که اگر آن ها را جدا کنیم رنگ و شکل آن ها تغییر نمی کند. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🔺پاسخ های گفت و گو: ⚫بادام،پسته،گردو انواع تیله و مهره های رنگی ⚫همه ی مواد موجود در این دو مخلوط حالت جامد دارند. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔹مخلوط ها گوناگونند: مخلوط ها همیشه به حالت جامد وجود ندارند بلکه انواع مختلفی دارند،به شکل های پایین صفحه ی 7 توجه کنید که نشان دهنده ی مخلوط های متفاوت است. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🔺انواع مخلوط ها: ✅جامد در جامد: مانند: آجیل،سبزی خوردن،حبوبات،شن و ماسه و.... ✅جامد در مایع : مانند: قند در آب،سنگ در الکل،نبات در آب،شیشه در گلاب و.... ✅مایع در مایع : مانند: روغن در آب،گلاب در آبلیمو،سرکه در آب و.... 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💥جواب های فکر کنید: ⚫میوه : جامد با جامد شربت خاکشیر : جامد با مایع آب و روغن : مایع با مایع ⚫ جدول : ✔جامد در جامد : سبزی خوردن ، حبوبات ، میوه های خشک ✔جامد در مایع : نبات در آب ،قند در آب،شربت خاکشیر ✔مایع در مایع: آب در آبلیمو ، گلاب در آب، روغن در آب
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🔺فعالیت: در واقع با انجام این آزمایش متوجه می شویم : قند در آب حل می شود گچ در آب ته نشین می شود روغن روی آب می ماند و حل نمی شود. ❌جواب جدول: 🌿لیوان شماره ی 1: نام مواد موجود در لیوان: قند شفاف است ته نشین نمی شود. 🌿لیوان شماره ی 2: نام مواد موجود در لیوان: روغن شفاف نیست. ته نشین نمی شود بلکه رونشین می شود. 🌿لیوان شماره ی 3: نام مواد موجود در لیوان : گچ شفاف نیست. ته نشین می شود. ⚫از این فعالیت چه نتیجه ای می گیرید؟ بعضی از مخلوط ها شفاف هستند و مواد مخلوط شده در آن ها به طور یکنواخت پراکنده شده اند،اما بعضی از مخلوط ها شفاف نیستند و مواد مخلوط شده در آن ها به طور یکنواخت پراکنده نشده اند. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔺جواب فکر کنید: زعفران دم شده و صاف شده و همچنین آب و نمک مخلوط یک نواخت هستند زیرا: شفاف هستند و زعفران و نمک به طور یک نواخت در آب پراکنده شده اند و اگر برای مدتی ساکن بمانند ته نشین نمی شوند. ✅اگر مخلوط نمک و آب اشباع بشود یعنی مقدار نمک خیلی زیاد باشد که دیگر در آب حل نشود،مخلوط یکنواخت نیست.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 💥محلول: وقتی قند را در آب می اندازید و آن را هم می زنید،ذره های قند به آرامی از هم جدا می شوند و بعد از مدتی به طور یکنواخت در آب پراکنده می شوند. در این حالت می گوییم که مخلوط یک نواخت است. به مخلوطی که یک نواخت باشد،محلول می گویند. ❌تمام محلول ها در واقع مخلوط هستند. ❌تمام مخلوط ها محلول نیستند. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ✅ چهار راه تشخیص محلول : 🔺زلال و شفاف است. 🔹از صافی عبور می کند. 🔺مسیر نور در آن مشخص نمی شود. 🔹ته نشین و رو نشین نمی شود. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ✅بیشتر بدانیم : در محلول به دو کلمه ی حلال و حل شونده اشاره می کنیم. 🔺تعریف حلال: ماده ای که چیزی را در خودش حل می کند. اگر ماده ای،ذرات ماده ای را در لابه لای ذرات خود قرار دهد و ماده ی دوم را پنهان نماید به آن حلال می گویند. 🔺تعریف حل شونده : ماده ای که ذرات آن در اثر تغییرات از هم جدا شوند و آماده ی قرارگیری در بین ذرات ماده ای دیگر شوند را حل شونده می نامند. در واقع حل شونده ماده ای است که در حلال،حل می شود. 🔹مثال: اگر یک قاشق شکر را در آب بریزیم و به هم بزنیم،شکر در آب حل می شود. در این محلول به آب ماده ی حل کننده یا حلال و به شکر حل شونده می گویند. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅انواع محلول ها عبارت اند از: 🔺محلول جامد در جامد : محلول های جامد در جامد را آلیاژ می نامند. فولاد از مهمترین انواع آلیاژ هااست که مخلوط آهن و کربن می باشد. از محلول های جامد در جامد:ُ طلای زینتی ( طلا ُ نقره ُ مس ) ،ُ چدن ُ برنج و ... را می توان نام برد. چدن نیز آلیاژی از آهن و کربن است. اما در صد کربن آن از فولاد بیشتر است. 🔺محلول جامد در مایع : برای محلول جامد در مایع مثال ها فراوان است . نمک در آبُ ، شکردرآب ُ ،قیردرنفت. ُ ماده حلال در محلول های جامد در مایع ُ حتما آب نیست ُ. مانند : قیردرنفت. 🔺 محلول مایع در مایع : محلول الکل و آب ( الکل طبی ُ الکل صنعتی ) ،ُ سرکه ( محلولی از اسید استیک در آب ) و ُ گلاب ُ از انواع محلول های مایع در مایع می باشند. 🔺 محلول گاز در مایع : نوشابه ُ یک محلول گاز در مایع است. علت گاز دار بودن و مزه تندو تیز نوشابه این است که در نوشابه ُ مقداری گاز کربن دی اکسید حل شده است. اکسیژن در آب حل می شود و جانداران آبزی از اکسیژن محلول درآب برای تنفس استفاده می کنند. 🔺محلول گاز در گاز : هوا ُ محلولی است که حلال آن نیتروژن و ماده حل شونده آن اکسیژن است. گاز شهریُ محلولی از متان و چند گاز سوختنی دیگراست و هم چنین گازی که در کپسول های غواصان وجود دارد محلولی از گازهای هلیوم و اکسیژن است. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔺فعالیت: این آزمایش در واقع برای بررسی تاثیر اندازه ی حل شونده بر روی زمان حل شدن است. که مشخص می شود هرچه حل شونده ریزتر باشد در مدت کوتاهتری در حلال حل می شود. باید در 3لیوان به میزان مساوی آب ریخته در یکی شاخه نبات در دیگری خرده نبات و در لیوان سوم پودر نبات را بریزید و شروع به هم زدن کنید. هنگامی که شروع به هم زدن می کنید،زمان سنج را روشن کنید و زمان حل شدن را اندازه بگیرید و در جدول یادداشت کنید. ⚫در کدام حالت،نبات سریع تر در آب حل می شود؟ در حالتی که پودر نبات ریخته ایم ⚫از این آزمایش چه نتیجه ای می گیرید؟ هرچه حل شونده ریزتر باشد،در زمان کوتاهتری در آب حل خواهد شد. در واقع هرچه ماده ریزتر باشد دانه های آن زودتر در آب پراکنده و حل می شود. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔺فعالیت: برای این آزمایش باید 3لیوان داشته باشیم. در یکی آب سرد در دیگری آب نیم گرم و در سومی آب داغ می ریزیم. در هرکدام از لیوان ها دو قاشق چای خوری شکر می ریزیم و زمان سنج را روشن می کنیم. مخلوط آب و شکر را به هم می زنیم و هنگامی که در آب ها حل شدند زمان را در جدول یادداشت می کنیم. ⚫شکر در کدام آب سریع تر حل می شود؟ در آب داغ ⚫از این فعالیت چه نتیجه ای می گیرید؟ آب داغ به حل شدن و پراکنده شدن سریع مواد کمک می کند. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌟 3 عامل مهم بر انحلال حل شونده در حلال : ✅اندازه ی حل شونده: هرچه ریزتر باشد بهتر است. ✅دمای حلال: هرچه بالاتر باشد بهتر است. ✅مقدار هم زدن: هرچه بیشتر باشد بهتر است. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔺فکر کنید: برای تهیه ی سریع یک لیوان شیر عسل خنک چه راه هایی پیشنهاد می کنید؟ ✅عسل را گرم می کنیم و آن را در شیر سرد می ریزیم تا خنک شود. ✅شیر را گرم می کنیم و سپس داخل عسل می ریزیم و برای سرد شدن یک قطعه یخ می ریزیم. ✅اندکی شیر داغ را با عسل مخلوط می کنیم و سپس شیر سرد اضافه می کنیم. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔺فعالیت: باید در یک لیوان یک قاشق نمک،یک قاشق ماسه و تا نیمه آب بریزیم و کاملا هم بزنیم. ⚫کدام ماده در این مخلوط دیده نمی شود؟ نمک چون در آب حل شده است. روی لیوان دیگری پارچه ای توری و نازک می کشیم و یا کاغذ صافی قرار می دهیم و کش دور آن می اندازیم. مخلوط آب و ماسه و نمک را روی صافی می ریزیم،چه اتفاقی می افتد؟ ماسه ها روی صافی باقی می ماند و مخلوط نمک و آب از صافی عبور می کند و داخل لیوان می ریزد. ⚫کدام ماده را با روش صاف کردن جدا کردید؟ در واقع توانستیم ماسه را با روش صاف کردن از آب و نمک جدا کنیم. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔺جمع آوری اطلاعات: نمک خوراکی را چگونه تهیه می کنند؟ سنگ نمک را از معدن استخراج می کنند و آن را در آب حل می کنند،سپس با رد کردن از صافی،ذرات شن و ماسه و ناخالصی های آن را می گیرند و محلول آب و نمک را تصفیه می کنند. بعد از اینکه محلول خالص آب و نمک باقی ماند آب آن را تبخیر می کنند و نمک به جای می ماند. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔺پاسخ های گفت و گو: 🍃جدا کردن برنج از آب به وسیله ی آبکش 🍃جدا کردن گل و لای از سبزی به وسیله ی آبکش در زمان شستن 🍃جدا کردن روغن و آب از لبنیات 🍃جدا کردن تفاله ی چای با چای صاف کن 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🔺ادامه ی فعالیت صفحه ی 12: وقتی ماسه را با استفاده از کاغذ صافی یا پارچه ی توری از مخلوط آب و نمک جدا کردیم،حالا دو قطره از مخلوط آب و نمک را روی یک ورقه ی آلومینیمی می چکانیم و صبر می کنیم تا آب آن بخار شود. می توانیم ورقه ی آلومینیمی را در جلوی آفتاب قرار دهیم تا آب آن بخار شود. ⚫پیش بینی کنید چه اتفاقی می افتد؟ آب بخار می شود و نمک در روی ورقه ی آلومینیومی باقی می ماند. ⚫پاسخ های قسمت جدول: ✅صاف کردن: ماده یا مواد جدا شده : ماسه ماده یا مواد باقی مانده: آب و نمک ✅تبخیر (بخار کردن ): ماده یا مواد جدا شده: آب ماده یا مواد باقی مانده: نمک. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃