eitaa logo
کانال احکامی حمزه سید الشهدا ع
399 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
492 ویدیو
1 فایل
https://eitaa.com/hamze_seyedo_shohada کانال احکامی حمزه سیدالشهدا علیه السلام تمامی سوال ها و جواب های مورد نیاز شما در رابطه با احکام در اینجا پیدا میکنید پشتیبان گروه رسالت حسینی ۴ ادمین کانال حاج آقای اسدی @Ya313zahra
مشاهده در ایتا
دانلود
💠منظور از چیست؟ ✅پاسخ : 🔹منظور از ، قطعي يا احتمالي است که انسان، صاحب آن را دقيقا نمي شناسد يا اگر مي شناسد امکان رساندن مال به او وجود ندارد و حتي به آشنايان و شرعي او نيز دسترسي ندارد ،که آن را به خودش مي دهد يا با اجازه او به مصرف نيازمندان مي رساند. 💢موارد «» بسیار است به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: 1⃣ در یا به اموال کسی آسیب رسانده و اکنون برای جبران، دسترسی به او ندارد و یا او را نمی‌شناسد. 2⃣ مالی که کرده و را فراموش کرده یا به او دسترسی ندارد. 3⃣ آن‌چه انسان در بین خود می‌یابد و یقین دارد که مِلک خودش نیست. 4⃣ مالی را که شخصی کرده و صاحب آن را پیدا نمی‌کند. 🔰شیوه : 🔸اگر شخص مقدار آن را می‌داند، همان مقدار را در صورت نومیدی از یافتن صاحبان آن با اجازه ، صدقه بدهد، اگر مقدار آن را نمی‌داند به هر مقداری که یقین دارد، آن را بدهد. گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدن مانع در اعضای بدن بعد از انجام غسل گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
سؤال: ازدواج مسلمان با غیر مسلمان و ازدواج شیعه با اهل سنت چه صورت دارد؟ حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: ازدواج زن مسلمان با غیر مسلمان صحیح نیست و ازدواج زن شیعه با مرد سنی مکروه است و ازدواج مرد مسلمان با زن غیر مسلمان اگر موقت باشد و همچنین ازدواج مرد شیعه با زن سنی مانعی ندارد. حضرت آیت الله بهجت: اولی در صورت کتابی بودن، عقد موقت بی اشکال است و در فرض دوم نمی توان دختر یا زن شیعه را به عقد آنها در آورد به احتیاط تکلیفی. حضرت آیت الله سیستانی: ازدواج با اهل کتاب به احتیاط واجب جایز نیست و با اهل سنت اگر خوف انحراف نباشد، جایز است. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: ازدواج مسلمان با غیر مسلمان جایز نیست و ازدواج مردان شیعه با زنان اهل سنت اشکالی ندارد. ولی ازدواج زنان شیعه با مردان اهل سنت با توجه به خطر انحراف مذهبی اشکال دارد. تبصره: ازدواج با برخی از فرقه ها مانند: غلات، ناصبی ها و خوارج – که خود را مسلمان می پندارند، ولی در حقیقت محکوم به کفر هستند – جایز نیست گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
💬پرسش آیا ما با برادران اهل سنت برادر دینی به حساب می آییم.حکم معاشرت وهم سفره شدن با آنها چیست؟ ✅پاسخ اول باید بدانید که اهل سنت با و متفاوت است برخورد افراد با اهل سنت، باید حسنه باشد، با آن‌ها همان‌گونه برخورد کنید که با دیگران می‌کنید. رفتار و نحوه برخورد پیامبر اسلام الگوی بسیار خوبی است برای ما که با همگان حتی با آن‌هایی که نسبت به ما توهین و جسارت می‌نمایند نیز، رفتار شایسته و بزرگوارانه از خود نشان دهیم. چه‌بسا برخورد شایسته ما باعث اصلاح و هدایت آن‌ها گردد. اهل سنت نسبت به نواصب به مقدسات و اهل بیت بی‌احترامی نمی‌کنند، بسیاری از اهل سنت هستند که نسبت به ائمه اطهار (علیهم‌السلام) احترام قائل‌اند و به زیارت امام رضا (علیه‌السلام) و حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) می‌روند. هم سفره شدن با آنها ایراد ندارد. گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
‼️ ازدواج با دختر رشیده 🔷 س ۶۰۶۱: آیا ازدواج (موقت یا دائم) با دختر باکره‌ای که صلاح و مصلحت زندگی خود را میداند و به بلوغ فکری هم رسیده است، نیاز به اذن پدر دارد؟ ✅ ج: بنابر احتیاط واجب اجازۀ پدر یا جد پدری او لازم است و بدون آن بنا بر احتیاط واجب عقد صحیح نیست. گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
🌺🎈🔶🔶🔸🔸📚🔹🔹🔷🔷🎈🌺 ✅ اگر به سبب ازدواج موقت، بکارت از بین رفته باشد، آیا اذن پدر برای ازدواج شرط است⁉️ ✅ پاسخ: ✴️ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال گرچه دختر حکم باکره را ندارد ولی احتیاط در اجازه از پدر یا جد پدری ترک نشود. ✴️ آیت الله مکارم شیرازی: ازدواج دختر باکره (موقت يا دائم) بدون کسب اجازه ولي دختر جايز نيست. و منظور از باکره دختري است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، يا نه. ✴️ آیت الله وحید: اگر بکارتش در اثر نزدیکی از بین رفته باشد چنانچه رشیده است نیازی به اجازه ی پدر یا جد پدری برای ازدواج ندارد. ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سؤال برای ازدواج بعدی اذن پدر ساقط نمی شود. ✴️ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر دختر بکارت خود را از دست داده، می تواند بدون اجازه پدر ازدواج موقت کند و اگر باکسی که ازدواج موقت کرده، نزدیکی هم کرده است بعد از تمام شدن عقد موقت، اگر بخواهد بامرد دیگری ازدواج موقت یادائم کند باید دو حیض صبر کند و بعد از پاک شدن کامل از حیض دوم می تواند عقد بخواند. 📚 منابع: توضیح المسائل مراجع، م 2373؛ توضیح المسائل آیت الله وحید، م 2437. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
در عقد ازدواج -موقت یا دائم- دختر باکره(دوشیزه) نظر بیشتر مراجع تقلید، آن است که اذن پدر یا جد پدری دختر او شرط است،[1] ولی اگر زن، باکره نباشد و یا پدر و جد پدری نداشته باشد، این شرط ساقط می‌شود. نظر تفصیلی مراجع تقلید در این زمینه، چنین است: آیات عظام: امام خمینی(ره)، سیستانی، مکارم ‌شیرازی، شبیری زنجانی، نوری همدانی، مظاهری،  سبحانی و فیاض: دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است (یعنی مصلحت خود را تشخیص می‌دهد)، اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه باکره باشد،[2] باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد و اجازه مادر و برادر لازم نیست.[3] آیات عظام خویی، اراکی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، تبریزی، خامنه‌ای و علوی گرگانی: بنابر احتیاط واجب، باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد.[4] آیات عظام روحانی، شاهرودی و هادوی تهرانی: چنانچه دختر بالغه و رشیده باشد؛ یعنی صلاح و فساد این کار را تشخیص بدهد، ازدواج موقت و دائم، بدون اذن پدر جائز است و اشکالی ندارد.[5] حضرت آیت الله بهجت: بنابر احتیاط تکلیفا؛ اجازه شرط است.[6] (یعنی هر چند عقد بدون اجازه ولیّ باطل نیست، اما گناه و معصیت است). حال اگر پدر و جدّ پدرى در دسترس نباشند، به طورى که نشود از آنان اذن گرفت و ازدواج براى دختر لازم باشد یا در ازدواج نکردن، ضرر یا حرج (یعنى مشقّت شدیدى) باشد و همچنین اگر پدر یا جدّ پدرى از ازدواج او با کسى که هم کفو او است، با وجود تمام مقدمات و شرایط ممانعت کنند و او نیز تمایل به ازدواج دارد و ازدواج هم به مصلحت او باشد با اجتماع تمام شرایط می‌تواند ازدواج نماید.[7] همان‌طور که ملاحظه می‌فرمائید برخی از مراجع رشیده بودن دختر را کافی نمی‌دانند؛ اما عده‌ای آن‌را کافی می‌دانند. رشیده به دختری اطلاق می‌گردد که مصلحت خود را تشخیص می‌دهد و به دور از فشار هیجانات و تحریکات شهوانی تصمیم می‌گیرد و به آینده‌ی خود و خانواده و حیثیت خانوادگی توجه دارد. اما دختری که از بلوغ عقلی برخوردار نیست و نمی‌تواند راجع به آینده تصمیم بگیرد و خیر و صلاح خود و خانواده اش را نمی‌داند، هر چند سنّش زیاد باشد، رشیده نخواهد بود و بدون اذن پدر یا جد پدری نمی‌تواند ازدواج کند. گفتنی است؛ اکثر فقها در این مسئله اتفاق نظر دارند در مواردی که پدر و جدّ پدری در دسترس نباشد به طوری که نشود از آنان اجازه گرفت و دختر نیاز مبرم به ازدواج داشته باشد، یا همسر مناسبى براى دختر پیدا شده که شرعاً و عرفاً هم کفو او است و پدر و جد پدرى، بدون جهت مانع مى‏شوند و سخت‌گیرى مى‏کنند[8]، لازم نیست از پدر و جد پدری اجازه بگیرد.[9]،[10] گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹
طبق نظر رهبر معظم انقلاب ‼️عقد موقت در فضای مجازی 🔷س 884: آیا خواندن صیغه عقد موقت در فضای مجازی ـ برای حلال شدن رابطه مجازی ـ صحیح است؟ ✅ج: نوشتن کافی نیست اما خواندن عقد به صورت تلفنی و امثال آن با رعایت شرایط لازم اشکال ندارد و یکی از شرایط این است که بنابر احتیاط واجب در ازدواج با دختر باکره اجازه پدر یا جدّ پدری او لازم است و بنابر احتیاط بدون آن عقد صحیح نیست. طبق نظر حضرت ایت الله مکارم شیرازی اما نظر آیت الله مکارم شیرازی در این زمینه چنین است: "صیغه عقد ازدواج (دائم یا موقت) باید حضوری باشد و نیاز به شاهد ندارد و در هر حال برای ازدواج با دختر، اذن پدر لازم است." [2] گروه پرسش و پاسخ رسالت حسینی۴ 👆با لمس متن ابی وارد گروه شوین 👆 جهت ترویج احکام شرعی لطفا در یک گروه که عضو هستین ارسال نمایید . با تشکر 🌹🌹🌹