دین مصرفی چیه؟
یعنی شما به عنوان انسان مدرن،وظیفت و هویتت "مصرف کردنه" هرچقدر بیشتر مصرف کنی،هویت مستحکم تری داری...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱/۳
با آهنگی که نمیدونی معنیش چیه و برای چی ساخته شده ولاگ پر میکنی!
اونم ولاگ سفر به کربلا...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۳/۳
وقتی "تو" جایگزین "امام حسین" میشی، داری"امام حسین" رو مصرف میکنی که "خودت" دیده بشی!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱/۲
ما و دین شدیم بازیچه ی دست اینا.چون باید مصرف بشیم تا پولش بره تو جیب اینا....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲/۲
حتی میشه از نماز هم پول دراورد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این مرحله برای جشنواره های مد در مرزهای کفر هم قفله:)
https://eitaa.com/hangout
ترویج اندیشه:
قسمت اول:
.
مطلب رو با
یک مثال توضیح میدم:
.
خیلی از ما محجبه ها برای خرید محصولات حجاب مثل عبایا مانتو یا چادر معمولا به مزون ها ایونت ها و یا پیج های اینترنتی مراجعه میکنیم
و خوب محصول مورد نظر رو راحت تر میخریم یا حتی الگو برداری میکنیم
و کم کم بعضی هامون به اصلاح مجازی fan اونها میشیم و طرح های بعدی و محصولات بعدیشون میخریم و حتی وقتی این محصولات رو میپوشیم و بقیه از ما میپرسن از کجا خریدی غیر مستقیم تبلیغیشون میکنیم!
.
حالا ایراد این قضیه جایی مشخص میشه که به اندیشه ی صاحبان این مزون ها و یا تبعات کار اونها دقت نکنیم !
شاید کمتر توجه کرده باشیم که این محصول محجبانه رو از کی میخریم!؟ یا کی رو حمایت و معروف میکنیم و اینکار ما چه تبعاتی برای جامعه ی دینی ما میتونه داشته باشه
و یا روش تبلیغ این محصول محجبانه چیه!؟
آیا صرف خرید چادر یا لباس با پوشش کامل این مجوز رو به ما میده از کسانی خرید کنیم که از روش های غیر اسلامی برای تبلیغ کالای اسلامی استفاده میکنند؟
.
حالا این وسط ممکنه بگیم خوب من به اعتقاد صاحب اون برند و یا به نوع تبلیغ اش کاری ندارم!
اینجا باید خدمتتون عرض کنم بعضی از مزون ها خواسته یا نا خواسته اندیشه هایی مثل عادی شدن ارایش با حجاب و یا مثلا تبلیغ جنسیتی حجاب رو ترویج میدن که قطعا مطابق با اصول حجاب شیعی ما نیست!
.
و ما با خرید از اونها دنبال کردن صفحات مجازیشون غیر مستقیم در نشر اندیشه ها و سبکی که اونها دنبالش هستن دخیل هستیم .! حالا میگید چطوری؟
.
حتما خودتون در اطرافتون متوجه شدین دختر نوجوان و محجب امروز ما ارتباط تنگاتنگی با شبکه های مجازی مثل اینستاگرام داره و شکی نیست با کثرت الگوهای اشتباهی حجاب استایلیست های مبلغ محصولات مزون های حجاب و تبلیغات مزون ها
ادرس غلط رو از اونها دریافت میکنه و سبک حجاب بر پایه ی خودنمایی در ذهنش عادی و تبدیل به ارزش میشه! چون اصولا خیلی از ما ها در نشون دادن الگوی حجاب بر پایه ی حیا ضعیف عمل کردیم حالا با خرید از اون مزون ها شرکت در ایونت هاشون فالو کردن بلاگر های حجاب اونها رو قوی تر میکنیم و اونها پیوسته معروف تر میشن و در ذهن مخاطب اندیشه ی خودشون رو ترویج میکنن وماغیر مستقیم به این روند کمک کردیم
.
پس اگر روزی دختر نوجوانی داشتیم که تحت تاثیر حجاب غیر عفیفانه بلاگرهای ارایش کرده ی حجاب و حجاب همراه با خودنمایی های جنسیتی و عشوه گری رو شیک تلقی کرد نباید شاکی بشیم چون سالها قبل از این مرحله ما با خرید و حمایت مجازی از صاحب این اندیشه ها فضا رو برای اینکار فراهم کردیم!
#حواصیل
https://eitaa.com/hangout
ترویج اندیشه
قسمت دوم
.
از بچگی که #عبا میپوشیدم یه مغازه در بازار رضا بود که چادرعبایی های خوش برشی میدوخت و همیشه از اونجا خرید میکردم تا اینکه یه سری مغازه های محصولات حجاب شکل گرفت
که بعضی هاشون هم سبک فروششون مثل #مزون های خونگی بود و از اونجایی که محصولات جدیدی ارائه میکردن از شهرهای دیگه هم طرفدار داشتن وتصمیم گرفتن برای نشون دادن مدل ها به کل
خانم ها عکس از محصولاتشون در سایت قرار بدن وبعدم که اینستاگرام امد دراینستا محصولاتشون رو میذاشتن این باعث شد تعداد مزون ها زیاد بشه چون خانم محجبه های طالب محصولات حجاب کم نبودند
پس باید نحوه ی #تبلیغات رو حرفه ای تر میکردن!و این شد که رفتند سراغ دختران زیبا با چهره های معصوم
.
فروش ها افزایش پیدا کرده بود ولی خوب مزون ها هم زیاد شده بودن طوری که افراد جدید که به جرگه مزون داران راه پیدا میکردن برای جلب توجه مشتری ها باید از روش های جدید استفاده میکردن
مثلا از فیلم بردارهای حرفه ای تر مدل های زیبا تر با عشوه بیشتر و ارایش های مشهود تر استفاده کردن
.
بعضی هاشونم روسری یا #مانتو یا چادر شون رو فقط سر یک خانوم خوشگله ارایش کرده و لوند میکردند و کل عکس ها پیج رو با یک نفر میگرفتند
.
با این حساب صنعت مدلینگ برای محجبه های ایران هم اغوش خودش رو باز کرد!
.
این وسط بعضی شل حجاب ها که بدشون نمیومد وارد عرصه مدلینگ و یا بلاگری بشن ولی از طرفی نمیخواستن مثل مدل های نیمه عریان ارایشگاه ها و مزون های غیر حجاب عمل کنند گفتند چه کنیم!
خوب با #حجاب میشیم :) و اینطوری دنیای مدلینگ و بلاگری برای #محجبه ها براشون باز شد!
اونا هم که از قبل با نمایش ساق پا و دستها از ارنج و یا گردن و حجم اندام هاشون یا کاشت ناخن و ارایش و عشوه گری و موسیقی های غیر اسلامی و قر دادن ریز مشکلی نداشتن حجاب جدیدی رو به نمایش گذاشتن که جز از مدل های قطری و ترکی دیده نشده بود
.
و احتمالا با این حجم از سطحی نگری یا سو استفاده از حجاب که برای جلب توجه ببیننده دارند دیری نیست به پای حیجابی دنسرها و حیجابی سینگر های خاورمیانه و اسیای شرقی برسن
.
این وسط محجبه های واقعی هم تحت تاثیر نشر عکسهای با حجاب و ارایش اونها که از عکس های ساده ی تبلیغ های اولیه جذابیت بیشتری داشت و یا برای اگاهی از اخرین محصولات مربوط به پوشش!مثل #عبایا و #توربان و
یا برای یاد گرفتن چارتا مدل #روسری بستنی که شاید هیچ وقتم امتحانش نکنن طرفدار این مثلا حجاب بلاگر ها شدن!
و کمک کردن این مدل ها پر بیننده تر و پای
ثابت اکسپلور محجبه ها بشن تا دراین بدعت گذاری ناخواسته دخیل بشن...
https://eitaa.com/hangout
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱/۲
و این تبلیغ!!🚶🏾♀
https://eitaa.com/hangout
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲/۲
نیازی نیست برای ثوابش ازدواج کنی،بیا از ما جنس بخر.
https://eitaa.com/hangout
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرهنگ #حجاب_استایل بحث من است، نه فرهنگ #بلاگری، اگرچه هر دو، معلول فرهنگ زیست مصرفیاند.
زیست مصرفی همان تقلای هویتیابی است.
انسان مدرن همه چیز را مصرف میکند تا بتواند هویتش را تثبیت کند.
نتیجهی این سبک زندگی، کالاشدن همه چیز است.
این ها مقدمه بود تا عرض شود دین هم یکی از ارکان اجتماعی است که لاجرم در این نوع زیست، تبدیل به کالا و مصرف میشود.
یعنی دین، نه به عنوان یک نظام ایدئولوژیک، که به عنوان وسیلهای برای ارضای خلا هویتی به مصرف میرسد.
اما اتفاقی که تقریبا در یکسال اخیر در حال رخ دادن است، افزایش سیطرهی این جماعت، در ساحات گوناگون دینی است.
در بازار فضای مجازی، پوستهی دین، ابزاری برای کسب مخاطب مذهبی و جذب «مشتری» میشود و لاجرم در آن گزینش صورت میگیرد.
برای مثال: اساسا فلسفهی حجاب، در تغایر با #خود_نمایی است، اما همین حجاب، عامل خودنمایی میشود تا مشتری (فالوور) جذب کند.
#حجاب_مصرفی هم یعنی همین.
یعنی شما دیگر با فرهنگ حجاب مواجه نیستی! حجاب یک ابزار رسانهای است.
اینها به این معنا نیست که جامعهی دینی برای ورود به فضای مجازی با محدودیتی مواجه است. مساله این است که هویت دینی در دست تغییر قرار میگیرد و کارکرد اصلیش را از دست میدهد.
باید در مواجهی با این فرهنگ و این جماعت، به عنوان بازتولیدکنندگان این فرهنگ ایستاد تا دین، ابزار دیده شدن فرد نشود.
این مسیر نه تنها دین را استحاله میکند، محل دریافت و ارائهی دین را هم از عالم به بلاگر تغییر میدهد.
یعنی گویا دیگر نیاز نباشد برای شناخت دین حقیقی (اصل دین) به عالم مراجعه شود.
#حجاب_مصرفی
sedalihasani_14010601_130543340.jpg
60.4K
امثال خانم نوئی و همینی که تو عکس هست، در پوشش دین
دارن فرهنگ فمینیسمی رو بین
مذهبیها، عادی میکنن:)