فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب سال ۱۴۰۱ را «تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین» نامگذاری کردند
رهبر انقلاب در پیام نوروزی:
🔹یکی از شیرینیهای بزرگ ۱۴۰۰، مسئلهی انتخابات بود. در عین شدّت بیماریِ همهگیر کرونا، مردم آمدند پای صندوقهای رأی، و رأی دادند.
🔹یکی از مهمترین حوادث شیرین سال ۱۴۰۰ این بود که آمریکاییها، در همین اواخر البته، آمدند اعتراف کردند که ما در فشار حداکثری علیه ایران شکست خفّتبار خوردیم.
🔹از بین همهی تلخیهای سال ۱۴۰۰ آنی که از همه به نظر من سختتر و مهمتر است، تنگی معیشت مردم، مسئلهی گرانیها و تورّم و این چیزها بود که خب باید حتماً علاج بشود.
🔹امسال من تولید را میخواهم مطرح کنم. منتها یک لایهِی جدید، یک چهرهی جدید از تولید را میخواهم مطرح کنم و آن عبارت است از تولیدی که دارای دو خصوصیت باشد: یکی اینکه اشتغالآفرین باشد، یکی اینکه دانشبنیان باشد.
🔹مسئلهی اشتغالآفرینی هم همین جور. بنابراین امسال ما شعارمان عبارت شد از این: «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین». این تولید است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کریسمس یا نوروز؟؟
✝️ @n_masihiat
ماه آدار [تقریباً مطابق با ماه اسفند] که در چهاردهم آن جشن پوریم قرار میگیرد پرشور و شادیترین ماهِ سال یهودی است. آنچنان که تلمود میگوید:
«وقتی که ادار فرا میرسد باید بسیار شادمانی کرد». (1)
[تولد و رحلت حضرت موسی]
بنا به سنّت یهود، تولد و نیز مرگ [حضرت] موسی در هفتم ماه ادار واقع شده است. (2) رسم است که افراد یهودی دستاندرکار امور کفن و دفن که به آنها حِبرا قَدیشا (3) میگویند در طیّ آن روز روزه میگیرند و با فرارسیدن شب، روزهی خود را با سوری پر تشریفات به پایان میرسانند. از آنجا که مطابق تفسیر یهودیِ گزارش کتاب مقدس از مرگ [حضرت] موسی، خدا خود به دفن موسی اقدام کرده [!!] و «کسی محل دفن او را نمیداند» (4) برپایی مراسمی نیز به یادبود سربازان یهودیای که قبرشان ناشناخته است در این روز رسم شده است.
جشن پوریم چیست؟ آیا پوریم با سیزده بدر ایرانیان مرتبط است؟
در بیشتر جاها جشن پوریم در چهاردهم آدار انجام میشود، اما در شهرهایی که دارای سابقهای مرتبط با دوران یهوشوع [یوشع بن نون، جانشین حضرت موسی] هستند و در پیشینهی آنها یاد شده است که دارای دیوار بودهاند، پوریم را در پانزدهم آدار جشن میگیرند.
دلیل این امر آن است که، همچنانکه در «کتاب استر» (5) آمده است، یهودیان شوش، پایتخت پارس، در روز پانزدهم جشن میگرفتند؛ ساکنان شهرهای یادشده نیز همینگونه عمل میکنند تا شهرهای قدیم اسرائیل کوچک شمرده نشوند. احتساب تاریخ شهرهای دیواردار از زمان یهوشوع را بدین دلیل دانستهاند که در واقع در روزگار اسارت بابلی، که زمان وقوع داستان پوریم است، شهرهای اسرائیل در حال ویرانی به سر میبردهاند. (6)
[تعنیت استر]
روز پیش از پوریم روزهای میگیرند معروف به تعنیت استر، یعنی روزهی استر، که در همهجا در روز سیزدهم آدار و به یادبود روزهای انجام میگیرد که پیش از زمان ملاقات استر با پادشاه (7) از سوی خود استر و دیگر یهودیان به مدت سه روز بهجا آورده شده بود (8).
این روزهی خاص در تلمود ذکر نشده است و پیش از دوران گائونها [9] نشانی از آن در دست نیست.

[احکام پوریم]
پوریم، مانند حنوکا، یک عید اصیل یا یوم طوو [10] نیست و اگرچه معمولاً از کار کردن در این روز نهی میشود، اما کار کردن مجاز است. (11)
امور عمدهی این روز عبارتاند از:
* خواندن مگیلا (12) یکبار در شامگاه و یکبار نیز در طول روز؛
* اضافهکردن دعایی خاصِ پوریم در نماز؛
* خیراتکردن به محتاجان؛
* فرستادن هدایای خوراکی برای [خویشان،] دوستان یا همسایگان؛
* و غذای عید که باید آن را در عصر صرف کرد.
همچنین به یهودیان توصیه شده است که آنقدر مشروبات الکلی مصرف کنند که دیگر برایشان تمایزی میان «درود بر مردخای» (قهرمان داستان پوریم) و «مرگ بر هامان» (نقش منفی آن داستان) باقی نماند!!
↑ شرابخواری و بدمستی یهودیان در جشن پوریم ↓

برخی از مراجع، این خواسته را به معنای لفظی حقیقی آن تفسیر نمیکنند، بلکه میگویند کافی است اندکی بیش از معمول نوشیده شود و سپس باید خوابید تا بدینترتیب نتوان تمایز میان مردخای و هامان را درک کرد. این مسأله که یهودیتی که در عموم موارد، در آیینها و مناسک خود از لحنی متین برخوردار است [!!] چرا باید مشتمل بر چنین توصیهای باشد که قوهی تشخیص آدمی را کور میکند، در مکتوبات هلاخایی [15] و کابالایی به تفصیل شرح داده شده است.
به نظر برخی، مصرف نوشابههای الکلی به نشانهی آزادی یهودیان در داستان پوریم است، [!!] آنچنان که در جشنهای نوشانوش مختلفی که پادشاه پارس نیز در آنها شرکت داشته است، حکایت از همین قرار بوده است.
اما کسانی دیگر، بر جنبهی عرفانیتری تأکید میورزند. یعنی: از میان رفتن تمایزی که در جهان عادی روزمره میان خیر و شرّ، و مثلاً مردخای و هامان برقرار است و رسیدن به مرحلهای که ناسازها با هم متحد میشوند. [!!]
جشن واره پوریم.گرداگرد این خواستههای هلاخایی مجموعهای از آداب رشد کرده است که حال و هوایی بسیار کارناوالگونه به پوریم داده است.
یهودیان، نقاب و لباس مبدّل میپوشند، و مردان و زنان، با آنکه در حالت عادی ممنوع است، جامههای یکدیگر را بر تن میکنند. بچهها با لباسهای مبدّل و در حالیکه به اجرای نقشهایی معمولاً متناسب با محتوای داستان استر میپردازند، از خانهای به خانهی دیگر میروند و برای امور خیریه پول جمع میکنند. این کار به نمایش پوریم (16) معروف شده است.

دانشآموزان برای معلمان خویش هجویه مینویسند و از تعالیم یهودی تفسیرهای خنک و خندهداری ارائه میدهند. هرگاه در خواندن مگیلا از هامان یاد میشود جمعیت حاضر به سر و صدا و پایکوبی پرداخته، برای تحقیر نام هامان تا آنجا که میتوانند شلوغ میکنند. معمولاً در این روز کلوچههایی سهگوش و پر از خشخاش که بین مردم به «گوش هامان» (یا در زبان بودایی به هامانتاش (17)) معروفاند صرف میشود.
پوریم؛ جشنی عامیانه و غیردینی]
در میان جشنهای یهودی، پوریم ذاتاً از همه غیردینیتر است، زیرا در کتاب استر اشارهی مستقیمی به خدا دیده نمیشود. همچنین پوریم جشنی بسیار عامیانه و مردمی است. در [سرزمینهای اشغالیِ موسوم به] اسرائیل جدید، پوریم به شکل کارناوالی ملّی جشن گرفته میشود که در آن سکّوهای نمایشی بزرگی بهدنبال هم در خیابانهای تلآویو بهراه میافتند.
[پوریم در سالهای کبیسه]
در سال کبیسه یهودی، یک ماه اضافی پس از آدار در تقویم گنجانده میشود که به آدار شِنی (18) (یعنی: آدار دوم) معروف است. در چنین وضعیتی، در واقع همین ماه اضافی ماه آدار شمرده میشود و پوریم را در طیّ آن جشن میگیرند.
منبع: کتاب «باورها و آیینهای یهودی»، نوشته: «اَلن آنترمن»، ترجمه: «رضا فرزین»، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، چاپ پنجم، پاییز 1398، ص285-287. با توضیحات اندیشکده مطالعات یهود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢رفاقت عمیق کردستان عراق با اسرائیل
اعتراف مأمور اطلاعاتی رژیم صهیونیستی:
🔹موساد سالهاست که در شمال عراق پایگاه دارد و در کردستان عراق همکاری و فعالیت میکند!
🔹«مردخای کیدار»، سرهنگ بازنشسته و مأمور اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نیز در اظهارنظری وقیحانه در اندیشکده بگین سادات گفت: ما باید ایران را تکهتکه کنیم!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥نیم میلیون کودک عراقی را کشتیم، ارزشش را داشت!
🔹🔸مادلین آلبرایت وزیر خارجه سابق آمریکا مرد
این مصاحبه از او را ببینید؛
♦️خبرنگار: بخاطر تحریمها علیه عراق، بیش از 500 هزار کودک جان دادهاند یعنی بیشتر از کودکان کشته شده در هیروشیما، ارزشش را داشت؟
♦️آلبرایت: انتخاب خیلی دشواریه ولی به نظر ارزشش رو داشت!
#غرب_بدون_روتوش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یک فریم تبعیض
🔹دختر بلوند غربی وحشیانه دختر مسلمون رو کتک میزنه و کسی جلوش رو نمیگیره، اما وقتی دختر سیاهپوست مانعش میشه و حسابی با مُشت از خجالتش درمیاد، سرپرست و بقیه میگن ولش کن.
🔹این نمونهٔ کاملی از نگاه غرب نسبت به شرق است، نه فقط به مسلمونها! #غرب_بدون_روتوش
33.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حقایق وحشتناک از برده داری مدرن در اروپا کسانی که با وعده کار و رفاه به اروپا قاچاق می شوند و در دام باندهای تجارت سکس و مواد مخدر گرفتار می شوند.برنامه تجارت مدرن برده را در تلوبیون ببینید
http://www.telewebion.com/episode/0x282f795 #غرب_بدون_روتوش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دانشمندان سکولار اکوادور در برابر عظمت امام سجاد علیه السلام سر تسلیم فرود آوردند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سیاستمدار ایتالیایی خواستار ارسال سلاح به فلسطین و یمن شد
🔹وی گفت اگر به اوکراین سلاح ارسال شود پس من خواستار آنم که برای کردها که توسط اردوغان ذبح میشوند هم اسلحه فرستاده شود، برای یمنیها که توسط سعودیها ذبح میشوند اسلحه فرستاده شود، برای فلسطینیها ارسال شود که به خاطر نفاق جامعه جهانی دولت ندارند و زیر سایه یک اشغال نظامی زندگی میکنند که طبق گزارش سازمان حقوق بشر برخلاف حقوق بشر عمل میکند.
🔹پس ارسال سلاح بر اساس رنگ پوست انجام میشود؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• فیلم ضد اماممهدی بیشترین جایزهاسکار امسال را دریافتکرد!
فیلم سینمایی « Dune » تل ماسه، پر فروش ترین فیلم سینمایی ها.لیوودی در جدیدترین رده بندی، شش اسکار گرفت.
💢 در این فیلم، نویسندگان صراحتا به امام دوازدهم ( حضرت مهدی سلام الله علیه ) اشاره داشته و گام دیگری را در ذهنیت سازی منفی از منجی و موعود ا.سلا.می با چاشنی « #شی.عه » بر میدارد.
💢 در این فیلم سینمایی، صریحا از لفظ « مَهدی » و « لسان الغیب » صحبت میشود.
👈 این نشانگر این است که ها.لیوود در طی این سالها بشدت پیگیر احادیث شی.عه در زمینه #مهدویت بوده اند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دورویی غرب در مواجه با جنگ اکراین
دو زن همجنسباز که ۶ فرزندخوانده خود را کشتند!
🔻جنیفر و سارا هارت دو زن همجنسباز بودند که با هم زندگی میکردند و ۶ کودک رو به فرزندخواندگی پذیرفته بودند.
🔹 اونا سعی میکردند در فضای مجازی خودشون رو به عنوان یک خانواده سالم و کامل معرفی کنند.
🔸 اما این حقیقت ماجرا نبود، این زوج در زمانهای متعدد بچهها رو مورد آزار و اذیت قرار داده بودند. چندباری هم بچهها با بدن کبود مشاهده شده بودند.
🔹 نهایتا در سال ۲۰۱۸ این زوج تمام بچهها رو سوار ماشین میکنن و بهشون دیفنهیدرامین میدن، بعدش هم خودشون و بچهها رو از یک دره ۳۰ متری پایین میندازن.
🔸قبل از سقوط کیسه هوای اتومبیل رو قفل کرده بودن و سارا هم درباره چگونگی سقوط و درههای اون منطقه جستوجوی گوگلی کرده بود.#غرب_بدون_روتوش
سیزده بدر و پوریم
چند سال است که در بعضی از سایتها و کانالها، عدهای به اشتباه، «جشن پوریم» در تقویم عبری را مبنای تاریخی برای سنت «سیزده بدر» در تقویم فارسی میدانند. در این مقاله میخواهیم بهطور علمی از لحاظ محاسبات تقویمی، مصادف شدن این دو مناسبت یا عدم تقارن آن را در تقویم عبری با فارسی (شمسی) بررسی کنیم. در ابتدا لازم است تا در بارهی اصول محاسبات و تاریخچه این دو تقویم بهطور مختصر اشاراتی جهت معرفی ذکر شود.
تقویمشناسی عبری
تقویم عبری یک تقویم قمری بوده و منطبق با «حلول ماه در آسمان» است. [پس طبیعتاً این تقویم نسبت به تقویم شمسی باید چرخشی باشد.] از طرف دیگر عبرانیان موظف هستند تا مناسبتهای مذهبی خود را در فصلهای مشخص و معینی برگذار کنند. بهعنوان مثال «عید پسح» حتماً باید در فصل بهار برگزار گردد [و نباید در فصل دیگری برگزار شود.]. از این رو تقویم عبری هر دو یا سه سال بر اساس (الگویی مشخص) دارای یک ماه اضافه می باشد و سال را 13 ماه برگذار میکنند تا سال قمری عبری بهمرور از سال شمسی عقب نیفتد و همواره بر حدود فصول آن منطبق گردد.
در تقویم عبری به سالهای 13 ماهه، سال کبیسه گفته میشود که الگوی آن از یک دورهی منظم 19 ساله پیروی میکند. یعنی سالهای سوم، ششم، هشتم، یازدهم، چهاردهم، هفدهم و نوزدهم کبیسه هستند. و بهطور کلی تقویم عبری در محدودهی حدود 30 روزه نسبت به تقویم ایرانی در نوسانی ثابت میباشد.
[توضیح اندیشکده: اضافه کردن این ماه سیزدهم باعث میشود تا تقویم عبری با اینکه قمری است، اما تقریباً با تقویم شمسی برابر باشد. (تنها حدود یک ماه نوسان دارد.) لذا مثل تقویم «هجری قمری» نیست که در آن مثلاً ماه رمضان گاهی به فروردین میافتد و گاهی به تیر یا مهر یا دی یا… و دائم در چرخش است و هر ماه هجری قمری میتواند با هر ماهی از ماههای شمسی منطبق شود.]
دقت عملکرد تقویم عبری
تقویم امروز یهودیانِ جهان حدود 1600 سال پیش تدوین و مهندسی شده است. بر طبق دستورات تورات و علمای تلمودی، طول مدت چرخش ماه 29/530594 روز میباشد. این عدد با دقتِ یک روز اختلاف، در هر 13800 سال، با محاسبات امروزهی سازمان فضایی آمریکا و اروپا بسیار نزدیک است و از دقیقترین تقویمهای قمری محسوب میشود.
تقویمشناسی جلالی
این تقویم شمسی، که در ۳ رمضان ۴۷۱ هجری قمری بهدستور پادشاه (جلالی) و توسط خیام تدوین شده است، منطبق بر «حرکت دقیق خورشید» میباشد و برای تنظیم دقیقتر خود هر چهار سال یک بار و گاهی هر 5 سال یک بار بهصورت کبیسه درمیآید. این تقویم نیز از دقیقترین تقویمها در جهان میباشد.
بررسی انطباق جشن پوریم و سیزدهم فروردین
براساس تقویم یهود، واقعهی پوریم در 13 اَدار سال 3405 عبری معادل با 25 فوریه 355 قبل از میلاد و 6 اسفند سال 977 قبل از هجری شمسی، (حدود 2369 سال پیش) اتقاق افتاده که با تاریخ 13 فروردین حدود 37 روز اختلاف وجود دارد. [و طبق دستور تورات باید 14 و 15 آدار جشن بگیرند.] البته با توجه به «سالهای کبیسهی عبری» احتمال اینکه در بعضی سالهای دیگر، این دو [پوریم و 13 فروردین] کمی به هم نزدیکتر شوند هست، اما در طول تاریخ، هیچگاه برهم منطبق نمیشوند. و اصولاً پوریم در یهودیت یک «عید زمستانی» است تا بهاری.
دیرینهشناسی تقویمهای عبری و شمسی
تقویم باستانی عبری
درست است که «تقویم عبری» حدود 1600 سال است که به اینگونه استفاده میشود، اما قبل از آن نیز قوانین و قواعد با تقویم امروز یکسان بوده و فقط برای تعیین استهلال ماه بهجای جدول و محاسبات، از «شاهدان امین رؤیت ماه» استفاده میشده [شبیه فرایند استهلال ماه در تقویم هجری قمری] و نیز برای تعیین سال کبیسه نیز هر سال در زمان مناسب جلسهای گذاشته میشد که الگوی آن نیز بسیار نزدیک به الگوی 19 سالهی جداول امروزی میباشد.
بر این اساس، سال 3405 عبری [یعنی سال وقوع حادثهی پوریم] به دو دلیل کبیسه نبوده:
اول: کافی است عدد 3405 را بر 19 تقسیم کنیم باقی مانده 4 خواهد بود که جزء سالهای کبیسهی 19 ساله نیست.
دوم: اصل سند مگیلای استر (طومار استر) دقیقاً به ماه دوازدهم اشاره می کند. (فصل3، آیه13).
و حتی اگر بر فرض محال، آن سال، کبیسه هم بوده باشد، باز هم واقعهی پوریم در آن سال به 5 یا 4 فروردین میافتاد که باز هم با تاریخ «روز طبیعت» [13 فروردین] منطبق نیست.
تقویم باستانی ایرانی
تا قبل از عمر خیام و تنظیم تقویم جلالی در ایران تقویم یزدگردی شمسی استفاده میشد که در آن بهخاطر تفاوت کبیسهگیری بهمرور، نوروز 18 روز (گاهی تا دو ماه) نسبت به زمان واقعی به تأخیر میافتاد و بهعنوان مثال روز طبیعت [13 فروردین] در روز 31 فروردین برگذار میشد که این هم خود باز، فاصلهی این دو واقعه [یعنی پوریم و 13 فروردین] را بیشتر میکند.
بهطور خلاصه میتوان گفت که در الگوهای باستانی تقویم ایرانی و
یهودی نیز نه تنها این دو واقعه هرگز بر هم منطبق نمیشوند، بلکه اصولاً فاصلهی بیشتری را هم از یکدیگر دارند.
جدول
منطبق بر استدلالهای محاسباتی فوق برای روشن شدن بیشتر مطلب، جدولی نمونه از تاریخ جشن پوریم در صد سال اخیر در جدول زیر تهیه شده است که ادعای انطباق این دو واقعه را بهکلّی رد میکند.
و نیز همانطور که مشخص است، اگر چه تقویم عبری، قمری میباشد، اما مناسبتهای مذهبی در این تقویم تقریباً در یک فصل سال برای همیشه ثابت (FIX) شدهاند. [یعنی: مثل ماههای هجری قمری نیستند که دائم در چرخش باشند.] منبع: اندیشکده مطالعات یهود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️اینجا عربستان سعودی است ؟؟!!
♦️برخی حوادث در منطقه ما غیر قابل باور هستند.. مثل این ،که در عربستان عید پوریم یهودیها برگزار شود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 چگونه انیمیشنهای دیزنی ذهن کودکان ما را با موضوع رجعت با تعریف مسیحی مدیریت می کند.