🌷 طهور در ساغر: سیری در اندیشه های فلسفی کلامی استاد شهید مرتضی مطهری، 2 جلد.
قم و تهران: کانون اندیشه جوان، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 158+211ص. چاپ سوم (با همکاری نشر معارف): 1393.
💢فهرست جلد اول:
* پيشگفتار
* سربانگ
* زندگي نامه #مطهري، ويژگي هاي او،تاثير او در ايران معاصر
* بر صراط حكمت: شخصيت فلسفي استاد، روش شناسي فلسفي او، ديدگاه او درباره فلسفه اسلامي
* با حكمت اسلاميان: ديدگاه هاي مطهري درباره جريان هاي موجود در فلسفه و كلام اسلامي و آسيب شناسي فلسفه و كلام اسلامي
* در حكمت يونانيان: ديدگاه هاي استاد درباره فلسفه و فيلسوفان غربي
* قصه معيار معرفت: معرفت شناسي و شناخت، و نسبي يا مطلق بودن گزاره هاي فلسفي
💢 فهرست جلد دوم:
* در آستان دين: ديدگاه استاد درباره دين و كاركردهاي آن، ختم نبوت، پلوراليسم ديني، آسيب شناسي دين و دينداري
* بازيگري يا تماشاگري؟: جبر و اختيار از ديدگاه اسلام
* تعلق و رهايي: اهميت و اقسام #آزادي از ديدگاه اسلام
* دين باوري و اخلاق مداري: بررسي رابطه دين و اخلاق
* جمال دين در آينه خرد: تبيين نسبت علم و عقل با دين و وحي
🔻لینک خرید کتاب👇
https://poiict.ir/product/k-744/
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
🔸 سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مناسبت سالروز شهادت استاد مطهری در یادداشتی به معرفی کتاب «طهور در ساغر» به قلم حسینعلی رحمتی پرداخته است:
🔻 این اثر برای آشنایی جوانان با منظومهی فکری استاد مرتضی مطهری منتشر شده است.
✅ کتاب «طهور در ساغر» را میتوان از دو منظر نگاه کرد: اول) کتابی برای آشنایی با منظومه فکری استاد شهید مرتضی مطهری، دوم) کتابی برای فهمیدن دقایق مهمی در سیر اندیشه از یونان تا ایران معاصر، سوم) کتابی برای آشنایی و فهمیدن چیستی کاربرد علوم عقلی، که به انتزاعیبودن متهم میشوند، در زندگی فردی و اجتماعی...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/rozemoalem
#معرفی_کتاب
#روز_معلم
🆔 @iictchannel
♨️اگر نامحرم شدیم چه؟
اریک اشمیت مدیرعامل سابق گوگل: «زمانی که ایجنتهای هوشمصنوعی با زبان جدیدی که #ما_درک_نمی_کنیم ارتباط برقرار کنند، باید کامپیوترها را از برق بکشیم!»
💥 به نکته مهمی اشاره کرده است. دراین صورت آیا ممکن است ماشین های هوشمند بدون اطلاع ما یک نظام ارزشی و #اخلاقی خاص طراحی کنند که خلاف آموزه های اخلاقی ما است و ادبیات خاص خود را دارد، آن گاه بدون این که ما بفهمیم آن را به اجرا بگذارند؟
چه بایدکرد؟
حسینعلی رحمتی
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
| اندکی اندیشه |
♨️اگر نامحرم شدیم چه؟ اریک اشمیت مدیرعامل سابق گوگل: «زمانی که ایجنتهای هوشمصنوعی با زبان جدیدی ک
⭕️ شاهد از راه رسید
آنچه در فرسته قبل به عنوان احتمال مطرح کرده بودم مشخص شد امکان وقوعش زیاد است. الان مطلع شدم چندسال قبل فیسبوک ناگهان متوجه شد دو رباتی که طراحی کرده شروع به دستکاری زبان خود کردند و به زبانی با یکدیگر مذاکره میکردند که برای انسان #مطلقاغیرقابل_درک و رمزگشایی بود. فیسبوک هم این دو ربات را به سرعت متوقف و کار بر روی آنان را تعطیل کرد(سایت اقتصادنیوز 30دی 1399)
گزارش کامل و متن گفتگوی ناشناخته این دو ربات را در آدرس زیر بخوانید:
B2n.ir/r03601
حسینعلی رحمتی
14 اردیبهشت 1403
👋🏽 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢استفاده از آموزه های دینی برای #اخلاق_فضای_مجازی
فضای مجاز ی ، از دستاوردهای بشر در عصر جدید است. بنابراین، آیا می توان برای تدوین اصول اخلاقی مربوط به آن از آموزه های دینی استفاده کرد؟اگر پاسخ مثبت است:
▪️متدولوژی این کار چیست؟
▪️سیره و سنت اخلاقی اسلام برای کاربران عصر شبکه های اجتماعی چه پیام هایی دارد؟
▪️پیشفرض های استنباط اخلاقی از آموزه های دینی برای فضای مجازی چیست؟
▪️آیا متکی بودن اصول اخلاقی به دین و باورهای دینی تاثیری بر رفتار کاربران فضای مجازی دارد؟
🔹نمونه :
#امام_صادق(ع):مسلمان کسی است که دیگرا ن ازدست وزبانش در آسایش باشند.
🔹کد رفتاری:
کاربر فضای مجازی باید ازتولید وانتشار محتوایی که
موجب رنجش دیگران میشودبپرهیزد.
🔹مصادیق:
جوک ساختن درباره زنان و قومیت ها
تحقیر شغل افراد
توهین به مقدسات دینی
حسینعلی رحمتی
14 اردیبهشت 1403
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
وقتی در #مسجد...
میزوصندلی برای افرادسالمند هست،
فرشها تمیزاست،
خادم مسجد خوش اخلاق است،
امام جماعت خوش برخورد و باسواد و خوش بیان است،
هیات امنا به نیازمندان محل کمک میکنند،
باکودکان و نوجوانان مهربان هستید....
👈یعنی برای نمازگزاران احترام قائل اید و مسجدتان یک #مسجد_تراز است.
#مسجدنوشت
حسینعلی رحمتی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
👋 اندکی اندیشه ضرر ندارد
38.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢هنرش نیز بگوی، خوش انصاف
اخلاق و انصاف اقتضا می کند هنگام ارزشداوری درباره فضای مجازی به کارکردهای مثبت آن هم توجه کنیم. مثلا در کنار نقد رفتار نادرست برخی کاربران شبکه های اجتماعی، کسانی را که از این فضا به درستی استفاده می کنند تشویق کنیم. به عنوان مثال، ایشان یک آتش نشان است که با ساختن ویدیوهای کوتاه تجربه های خود را در اختیار دیگران قرار می دهد. خدا می داند با این کار نیک خود تا به حال جان و مال چند صد نفر را از خطر حفظ کرده است.
خدا به او و کسانی چون او خیر و سلامتی دهد که بااستفاده از شبکه های اجتماعی زکات دانسته های خود را می دهند و به افزایش خیر عمومی کمک می کنند.
حسینعلی رحمتی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
🔹و اما لایو...
لایو یکی از بلاگرهای اینستاگرامی. ساعت ۱۱ شب. تعداد حاضران: بیش از چهارهزار نفر.
پخش زنده یا #لایو یکی از امکانات جذاب شبکههای اجتماعی برای ارتباط و گفتگوی مستقیم با کاربران و جذب مخاطب است.
💥من و شما از این امکان چقدر استفاده می کنیم؟
حسینعلی رحمتی
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
🔰انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم برگزار می کند:
>>جشن بزرگداشت مقام استاد<<
👥با حضور اساتید گروه
#ویژه_دانشجویان_خواهر_علوم_قرآن_حدیث
👤باحضور دکتر حسینعلی رحمتی
(عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🔷و با موضوع:
پروژه قرآنی استاد مطهری و چگونگی تداوم آن در اخلاق اندیشی فضای مجازی
♦️همراه با خاطره گویی اساتید و مسابقه بین دانشجویان
♦️زمان:سه شنبه ۱۸ اردیبهشت _ساعت ۱۰تا ۱۲
♦️مکان:سالن مشکات،طبقه سوم اداری امام خامنه ای
🔻برای ثبت نام وارد لینک زیر شوید:
http://sarvestan.qom.ac.ir/Registering/RegisteringForm/341
💥تداوم پروژه قرآنی استادمطهری، آری؛ اما...
قرآن برای استادمطهری هم منبع اندیشه ورزی بود هم ابزار پاسخگویی به نیازهای زمان، و این همه با هدف «احیای قرآن» در جامعه.
📌امروزه تکمیل و تداوم این پروژه ضرورت دارد ولی این کار باید با درنظر گرفتن مخاطب قرآن به عنوان انسان همبسته با فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی انجام شود.
حسینعلی رحمتی
18 اردیبهشت 1403
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
📖 لیست پیشنهادی خانهٔ اخلاقپژوهان جوان برای خرید کتابهای حوزهٔ فلسفهٔ اخلاق در #نمایشگاه_کتاب تهران
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️مار اَفسای! هشدار
مبادا دستی که بر گوشی و صفحه کلید می لغزانیم، ماری باشد که به جان و مال و آبروی دیگران می اندازیم؟ و فرداکه در محضر یار پرده برافتد ازآن دسته باشیم که درباره شان فرمود:«یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ».بَدا به این معامله، بَدا.
مارفَسای ار چه فسونگر بود
کشته شود عاقبت از مار خویشِ
حسینعلی رحمتی
19 اردیبهشت 1403
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢منِ اشْتَغَلَ بِغَيْرِالْمُهِمِّ ...
طلبه عزیز، روحانی محترم
همواره در فضای مجازی با جوانانی مواجه ام که ویدیوی برخی سخنرانی های مذهبی را برایم ارسال می کنند و می گوینداین مطالب جوانان را از دین زده می کند.
💥سطح تحصیلات جامعه امروز ایران نسبت به دهه های گذشته بسیار بالا رفته و به مدد فضای مجازی میزان اطلاعاتش بسیار زیاد شده. است از ین رو انتظار دارد از منبر دین سخنان معقول و منطقی بشنود.بیان #داستانهای_عجیب_وغریب نه تنها او را به دین جذب نمیکند که سوالات و تردیدهای فراوانی نست به دین و مبلغان دین برایش ایجاد می کند یا بهانه تمسخر آنهارا فراهم میکند.
خوشبختانه سیره و سنت اهلبیت(ع) گنجینه مطالب حِکمی و اخلاقی است. چرابه جای استفاده از آنها مطالبی را بیان کنیم که حتی اگر هم مستند باشد برای نسل امروز قابل پذیرش یا دارای اولویت نیست.
امام علی(ع): «مَنِ اشْتَغَلَ بِغَيْرِالْمُهِمِّ ضَيَّعَ الأَهَمَّ؛ هر كس به كار غير مهم بپردازد، كار مهمتر را تباه ساخته است!»
حسینعلی رحمتی
20 اردیبهشت 1403
#طلبه_نوشت
(عکس تزیینی است)
اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 دختران عصر فضای مجازی، تحولات نسلی و کژفهمی های دو نسل
(قسمت ۱ از ۲)
✍🏼 حسینعلی رحمتی
🔹 مناسبتی چون تولد حضرت معصومه(س) که روز دختر نامیده شده، فرصت مناسبی است تا موضوعات مربوط به نسل جدید دختران و زنان جامعه ما به طور جدی تر و عمیق تری مورد کاوش قرار گیرد. یکی از این موضوعات، آسیب شناسی نگاه متقابل این نسل با نسل «بزرگترها» از منظر عوامل موثر براخلاق و تربیت، به ویژه فضای مجازی، است. تا وقتی نگاه هر دو طرف به یکدیگر اصلاح نشود نمی توان انتظار داشت که دو نسل بتوانند در مورد ارزش های اخلاقی، تربیتی و فرهنگی به یک «افق گفتمانی مشترک» در عرصه عمل و نظر دست یابند.
🔹 به عمد نگفته ایم «والدین» و گفته ایم «بزرگترها» تا شامل همه افراد و نهادهایی بشود که به نوعی با زنان و دختران، فضای مجازی، و اخلاق و تربیت ارتباط پیدا می کنند؛ از پدر و مادرها گرفته تا مدیران جامعه، نهادهای برنامه ریز و سیاست گذار، نهادهای تبلیغی مثل حوزه های علمیه، نهادهای آموزشی مثل دانشگاه ها و آموزش و پرورش، ونهادهای رسانه ای چون صداوسیما و مطبوعات.
🔹 به هرحال، با نگاهی آسیب شناسانه باید گفت بخش هایی از نسل بزرگترها به این توجه ندارند که:
🔻 1. فضای مجازی برای زنان و دختران امروز صرفا ابزاری برای وقت گذرانی و سرگرمی نیست، بلکه محلی برای «زندگی» هم است؛ یعنی این فضا خانواده دوم (اگر نگوییم اول) آنهاست.
🔻2. برخلاف تصور برخی از بزرگترها، فضای مجازی برای بسیاری از زنان و دختران محل ارتکاب کارهای خلاف و نادرست نیست، بلکه آنها این فضا را میدانی برای رشد و شکوفایی می دانند و از آن برای کارهایی چون کسب دانش، فراگیری حرفه، انتقال تجارب، و تبلیغات و تجارت استفاده می کنند. نگاه این نسل به فضای مجازی بیشتر مثبت است تا منفی، از این رو نگاه های بدبینانه و منع محور نسل بزرگترها را نسبت به این فضا نمی پذیرد و در برابر آن مقاومت می کند.
🔻3. برخلاف گذشته که دختران از نظر شخصیت اخلاقی و باورهای دینی بیشتر تحت تاثیر والدین و به ویژه مادرشان بودند و می شد به آسانی «مادر را دید و دختر را پسندید»، امروزه این نقش تا اندازه ای (و نه کاملا) تضعیف شده و دختران تا حد زیادی تحت تاثیر دیدگاه های نظری (درست یا نادرست) و الگوهای عملی (خوب یا بد)ی هستند که فضای مجازی به آنان معرفی می کند.
🔻4. بین زبان و تفکر ارتباط وجود دارد. از این رو نسل جدید دخترانی که طی سال های اخیر با فضای مجازی (و اخیرا هوش مصنوعی) انس گرفته اند به موازات این که نگرش های شان تغییر کرده زبان و ادبیات شان نیز تغییر کرده است. از این رو اگر با آنان با همان زبان و ادبیاتی صحبت کنیم که با دختران چند نسل قبل شان سخن می گفتیم طبیعتا ارتباط و هم سخنی بین ما و آنها ایجاد نخواهد شد و در انتقال ارزش ها و هنجارهای مورد نظر خود به آنها با مشکل مواجه می شویم.
🔻5. تحولات فکری و ارزشی و تغییر سبک زندگی زنان و دختران در سال های اخیر (با آنها موافق باشیم یا نه) معلول عوامل مختلف است، از این رو فروکاستن آنها به یک عامل و آن هم «فضای مجازی»، موجب ارزیابی غیرواقع بینانه، و در نتیجه، ارایه راهکارهای غیردقیق می شود. و نباید تعجب کرد اگر چنین راهکارهایی مورد استقبال دختران قرار نگیرد.
🔹 و نکته پایانی این که نسل دختران هم نسبت به فضای مجازی و نسل بزرگترها غفلت هایی دارند که ان شاءالله در یادداشتی دیگر به آنها اشاره خواهد شد.
21 اردیبهشت 1403
... ادامه دارد
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️ دختران عصر فضای مجازی، تحولات نسلی و کژفهمی های دو نسل
قسمت ۲ از ۲: دختران و مسوولیت زیستِ دخترانه در فضای مجازی
قسمت اول
✍🏼 حسینعلی رحمتی
🔹انصاف اقتضا می کند همان گونه که به فهم غیردقیق و ناکافی برخی بزرگترها درباره حضور دختران در فضای مجازی اشاره کردیم بایستی از این سو به کژفهمی برخی زنان و دختران نیز در این عرصه اشاره کنیم. این کژفهمی هایِ دو طرفه است که راه را برای رسیدن به یک نگاه مشترک و همدلانه می بندد. از این رو باید گفت بخشی از نسل جدید زنان و دختران توجه ندارند که:
🔻1. حرمت امام زاده با متولی آن است. اگر خانم ها و دخترهایی که در فضای مجازی حضور دارند به درستی انتظار دارند که دیگران چه در این فضا و چه در فضای فیزیکی حرمت آنها را نگه دارند، خود آنها باید بیش از دیگران به حفظ این حرمت کمک کنند. متاسفانه در موارد زیادی دیده می شود که خود دختران در تولید و توزیع ویدیوهایی مشارکت می کنند که آنها را افرادی ظاهربین، ثروت پرست، نادان و کم خِرد معرفی می کند. پیامد شکل گیری چنین تصویری، افزایش تمسخر و تحقیر زن و زنانگی و توهین به زنان و دختران در فضای مجازی و فیزیکی است.
🔻2. به رغم این که اختلاف نظر بین دختران و نسل بزرگترها درباره چرایی و چگونگی درست زیستن در فضای مجازی امری طبیعی است اما راه حل این مشکل، نگاه تحقیرآمیز و جدال برانگیز با والدین و دیگر بزرگترها نیست بلکه چاره کار ایجاد یک گفت وگوی محترمانه و مبتنی بر اعتماد و احترام دو نسل به یکدیگر است. هرچند بهتر است بزرگترها آغازگر این گفت و گو باشند ولی دختران نیز که امروزه عمدتا از قشر تحصیلکرده و آگاه جامعه هستند در این زمینه مسوولیت دارند.
🔻3. حضور سالم و کم آسیب خانم ها در فضای مجازی مستلزم بهره گیری از دانسته ها و تجربه های نسل بزرگترها است، و این که پدر و مادر و دیگر کسانی که از آنها بزرگترند متعلق به نسل قبل هستند به این معنا نیست که همه ارزش هایی که درباره فضای مجازی مطرح می کنند بی ارزش شده و زمانش گذشته باشد. اصول اخلاقی مثل قواعد ریاضی است که گذر زمان صدق آنها را از بین نمی برد، هرچند ممکن است مصادیقش را تغییر دهد.
🔻4. فضای مجازی مِلک طِلق دختران، به ویژه بلاگرها، نیست. رفتار و گفتار برخی دختران در فضای مجازی به ویژه در شبکه های اجتماعیِ تصویرمحور مثل اینستاگرام به گونه ای است که گویی تصور می کنند تمام جهان منحصر در فضای فعالیت آنهاست. آنها نوعا از قواعد و اصول و هنجارهای عرفی، دینی، اخلاقی و قانونی جامعه از یک سو، و ظرفیت ها و ظرافت ها و آسیب ها و لغزندگی های موجود در فضای مجازی از سوی دیگر غافل می شوند. این غفلت موجب نقض آن اصول و افتادن در دام این آسیب ها می شود و برای آنها محرومیت های حقوقی یا آسیب های حیثیتی و گاه جانی را به ارمغان می آورد. دخترانی که در کشور خودمان یا کشورهای دیگر به خاطر فعالیت در فضای مجازی کشته یا زخمی شده اند شاهدی بر این مدعاست.
🔻5. جامعه امروز ما یک جامعۀ در حالِ تغییر و تحول است، و بخشی از این تحولات مربوط به زن و زنانگی است. در جامعه ای با مختصات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و تمدنی جامعه ما مدیریت این تحولات کاری بسیار مهم و حساس است و انجام آن بدون همراهی و همکاری و مسوولیت پذیری خود خانم ها ممکن نیست.
✅ و نکته آخر این که آنچه موجب امیدواری و خوشحالی است، تعداد فراوان زنان و دختران تحصیل کرده، آگاه، مسوول و مقید به آموزه های دینی و فرهنگی جامعه است. بی تردید این سرمایه ارزشمند امروزه هم مثل بسیاری دیگر از مقاطع تاریخی کشورمان مددرسان خواهد شد و زمینه ساز استفاده اخلاقی و مسوولانه از فضای مجازی و بهره گیری هر چه بهتر از این فناوری برای مدیریت تحولات نسلی خواهد شد، ان شاءالله.
پایان
22 اردیبهشت 1403
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 «پروژه قرآنی استاد مطهری و چگونگی تداوم آن در اخلاق اندیشی فضای مجازی»
گزارش سخنرانی علمی
جشن بزرگداشت مقام استاد توسط «انجمن علمی علوم قرآن و حدیث» دانشگاه قم روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در این دانشگاه برگزار گردید. در این نشست دکتر حسینعلی رحمتی به ارایه سخن پرداخت.
ایشان خاطرنشان کرد کارنامه قرآنی استاد مطهری نشان می دهد ایشان به قرآن چند رویکرد داشته است: ۱. منبع اندیشه ورزی دینی و اخلاقی، ۲. ابزاری برای پاسخگویی به نیازهای زمان، ۳. تلاش برای احیای قرآن در جامعه،۴. تفسیر قرآن
دکتر رحمتی با اشاره به این نکته که با توجه به نیاز امروز جامعه، دانشجویان و طلاب باید از ابزارهای نوین امروزی مثل «فضای مجازی و هوش مصنوعی» برای تداوم کارنامه قرآنی استاد مطهری استفاده کنند.
🔆ایشان موارد زیر را به عنوان برخی از کارکردهای فضای مجازی و هوش مصنوعی برای تداوم پروژه قرآنی استاد مطهری، از منظر ارتباط با اخلاق، معرفی کرد:
۱.استفاده از قرآن به عنوان منبع معرفت برای پژوهش های اخلاقی پیرامون فضای مجازی و هوش مصنوعی
۲.تبیین اصول و وظایف اخلاقی هریک از مرتبطان با فضای مجازی با استفاده از قرآن
۳.بهره گیری از قرآن برای تدوین نظام اخلاقی اسلام در باب فجازی
۴.پاسخ به سوالات، شبهات و چالش های مربوط به قرآن و اخلاق قرآنی
۵.فراگیر کردن وحدت اسلامی بین مذاهب اسلامی بر محور قرآن و اخلاق
۶.ترویج و تبلیغ آموزه های اخلاقی قرآنی در قالب های متعدد و متنوع موجود در فضای مجازی
۷.ایجاد یا مشارکت در رویدادهای جهانی برای دفاع از قرآن ، اسلام و مسلمانان
✍🏼گزارش از: ناهید مُلمّعی خوزانی
💥 اندکی اندیشه ضرر ندارد
برغم تعلق خاطردختران جامعه مابه فرهنگ دینی و ملی خود،عوامل مختلف ازجمله #فضای_مجازی،نگرشهای سنتی درباره زن و زنانگی را نزدآنان به چالش میکشد،به #تحولات_نسلی دامن میزند وانتظارات آنها از نهادهای دینی،سیاسی واجتماعی راافزایش میدهد.
💥بی توجهی ما به این موضوع مانع شکل گیری #گفتگوی سازنده باآنهامیشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مرتبطان با نوجوانان! این ویدیو را دقیقتر ببینید
ویدیوی استقبال از یک بلاگر اینستاگرامی در یکی از شهرستانها
بلاگرها وسلبریتیها امروزه از عوامل موثر بر طراحی سبک زندگی و سامانه اخلاقی و هنجاری نوجوانان هستند.
👈🏼#مبلغان_دینی و همه کسانی که درصدد تعامل با این نسل هستند #حتما باید روی #عوامل_وپیامدهای استقبال نوجوانان و جوانان از این افراد مطالعه جدی داشته باشند؛ اگر میخواهند در کارشان موفق شوند.
حسینعلی رحمتی
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
‼️عصر شبکههای اجتماعی، عصر فضولیهای بی حدوحصر
بازیگران، ورزشکاران یا دیگر چهرههای معروف و غیرمعروف (حتی کاربران عادی) که تصاویر زندگی شخصیشان مثل مراسم ازدواج را که اصولا ربطی به دیگران ندارد در فضای مجازی منتشر میکنند در واقع به #پاپاراتزیها و دیگر افراد فضول و کنجکاو برای ارتکاب رذیلت اخلاقیِ #تجسس و سرک کشیدن در زندگی دیگران چراغ سبز نشان می دهند.
حسینعلی رحمتی
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای کاش ما آدم بزرگها هم گاهی کودکانه به زندگی میکردیم تا از آن لذت ببریم. پیامبر(ص) بچهها را به خاطر همین ساده گرفتن زندگی و بیتکلفیشان دوست داشت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ هوش مصنوعی و یک نهضت ترجمه جدید
باشروع عصر هوش مصنوعی مبلغان و مدرسان اخلاق باید فعالیت خودرا چند برابر کنند، اگر می خواهند از قافله عقب نمانند.
هدفونی که دراین ویدیو معرفی شده می تواند همزمان ترجمه کند. این کار در کنار مزایای فراوان خود، موجب تسهیل آشنایی کاربر با نظام های اخلاقی و سنت های فرهنگی و تربیتی دیگر می شود، اما:
اگر آنها با نظام اخلاقی خودش سازگار نبود چه؟
آیا ممکن است این آشنایی منجر به نسبی گرایی اخلاقی شود؟
این نسبی گرایی چه پیامدهایی دارد؟
با اخلاق اسلامی سازگار است؟
آیا ممکن است رفتار اخلاقی کاربر را خلاف آنچه در سنت دینی و ملی اوست تغییر دهد؟
آیا ممکن است الگوهای اخلاقی متفاوتی را به او معرفی کند؟
چگونه می توانیم جامعه مان را برای مواجهه درست با وضعیت جدید آماده کنیم؟
📌پ ن بسیار مهم:
مقصود مخالفت بی مورد با هرفناوری جدید نیست، بلکه حساس کردن ذهن اساتید و طلاب و دانشجویان نسبت به جدی گرفتن بررسی اخلاقی فناوری های جدید است.
حسینعلی رحمتی
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد