eitaa logo
| اندکی اندیشه |
356 دنبال‌کننده
750 عکس
219 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
12.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🐕‍🦺فضای مجازی و غذای سگ های ولگرد یکی از کارکردهای خوب فضای مجازی ترویج برخورد درست با ، وحتی فراهم کردن زمینه طرح مربوط به آنهاست. مثلا این که آیا غذادادن به درست است یانه. عده ای مانند فردی که در این ویدیو می بینید از این کار دفاع و در این زمینه فعالیت می کنند، ولی برخی معتقدند این کار موجب زادوولد بی ضابطه آنها، آزار شهروندان، و حتی تخریب محیط زیست می شود. ⁉️نظر شما چیست؟به نظر شما حرف کدامیک منطقی تر است؟ آیا شما راه دیگری را پیشنهاد می کنید؟ حسینعلی رحمتی ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
شماره ۳۱ مجله با پرونده ای انتقادی درباره مواجهه انسان امروز با منتشر شد.با توجه به فراگیر شدن استفاده از حیوانات در جامعه ما، آشنایی با مباحث نظری در این زمینه لازم است. با طرح برخی سخنان شعاری، نمی توان بر روی دارندگان اینگونه حیوانات تاثیر گذاشت.
اما و اگر فیلترینگ اخلاقی مسئله دو طرف دارد: فيلتر كنندگان و كاربران. از اين رو، بدون همراهي، همدلي و هم‌كاري اين دو گروه، ‌نمي‌توان انتظار داشت كه فيلترينگ فرايندي كاملا اخلاقي پيدا كند و منجر به بيشترين سود و كمترين زيان براي مردم و حكومت شود. سياستگذاري، مصداق يابي و اجراي فيلترينگ از سوي نهادهاي ذي‌ربط بايد به گونه اي انجام شود كه ضمن جلب اعتماد كاربران فضاي مجازي، آنان قانع شوند از باب «همكاري در كارهاي نيك» با اين سياست‌ها و برنامه‌ها همراه شوند و از باب «عدم معاونت در كارهاي ناپسند»، از انجام هركاري كه موجب فيلترينگ ‌مي‌شود خودداري كنند. و گرنه تجربه نشان داده در صورت فقدان اين و همراهي متقابل، وظايف و برنامه هايي كه براي حاكميت تعريف شده به نتيجه لازم خود ‌نمي‌رسد و در مواردي حتي انگيزه برخي افراد براي افزايش ‌مي‌يابد. فقدان اعتماد موجب مي شود كه حتي با وجود برخي خطرها و آسيب هايي كه مثلا در استفاده گسترده از يك شبكه اجتماعي خارجي وجود دارد، باز هم عده زيادي از كاربران استفاده از آن با فيلترشكن را بر استفاده از برنامه هاي داخلي ترجيح دهند. حسینعلی رحمتی ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نه بر آوارِ خانه ها، که بر ویرانه های اخلاق و فراموشی انسانیت است که قدم می گذارید. صحنه‌ایی از آوارگی فلسطینی‌ها در نوار در نتیجه تهدیدات ارتش اسرائیل. حسینعلی رحمتی ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
14.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😱 شبکه‌های اجتماعی و بازیگری شب‌پره‌گان وقتی مبلغان دین و تولیدکنندگان محتوای جذاب و مناسب، خود را از شبکه های اجتماعی کنار می‌کشند، چنین افرادی برای نسل جوان و نوجوان ما به تبلیغ دین و حجاب می‌پردازند؛ آن هم با این روش مبتذل که موجب تحقیر و تمسخر دین و دین‌داران می‌شود. مهر فروزنده چو پنهان شود شب‌پره بازیگر میدان شود. ❗️البته کسی که دیگر ویدیوهای سخیف اینها را دیده باشد متوجه می شود که این کارها بهانه ای برای جذب فالوور و کسب شهرت و درآمد است. ⛳️در عصر شبکه های اجتماعی، مسوولیت مبلغان دین و مروجان اخلاق، بسیار سنگین است. حسینعلی رحمتی ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ 💥 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🕌 مساجد، سنت دینی و عصر شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین پایگاه های حفظ سنت دینی در برابر امواج ، و حفظ هویت و انسجام اجتماعی و حتی تربیت اخلاقی نسل جدید است. به شرط این که اهمیت این موضوع را دریابیم و متناسب با بازسازی کنیم. راستی، امام جماعت عصر چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ حسینعلی رحمتی ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ 💥 اندکی اندیشه ضرر ندارد
8.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️طلبه ها، فضای مجازی، و ازجادررفتگی نقشی صمیمی بودن طلاب شرط لازم برای ارتباط با مخاطب امروزی است، ولی افراط در این زمینه و عدم مراعات ظرافت های آن، به ویژه با لباس طلبگی، موجب تغییر نقش طلبه در ذهن مخاطب می‌شود. وقتی تصویر و انتظار دیگران از یک طلبه، در حد یک «درِ نوشابه باز کن» و استندآپ کمدین و جوکر است، یعنی او از جایگاه طلبگی اش فاصله گرفته، و طبیعتا تأثیرگذاری او به عنوان یک طلبه نیز تضعیف می شود. به ویژه که امروزه فضای مجازی به چنین رفتارها و تأثیراتی ضریب مضاعف می دهد. حسینعلی رحمتی ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 خودت را نشناس! آیا فناوری پاک‌کردن حافظه، اخلاقی است؟ 📝 نویسنده: متیــو لیـائـو | مترجم: حسین یعقوبی 🔹 از آن بحث‌های جذاب در فلسفهٔ اخلاق است. فناوری تعدیل حافظه یا پاک‌کردن حافظه، پیشرفت‌های چشمگیری کرده. امروزه می‌توان هر بخش از خاطرات را که اذیت‌مان می‌کند، از مغز پاک کنیم. حتی می‌شود خاطرهٔ اتفاقات بد را در مغز نگه داشت، اما حس بد از آن اتفاق را از بین برد! 🔹 به‌نظر شما، آیا رواج چنین فناور‌ی‌ای اخلاقی است؟ فرض کنید من شاهد قتلی بوده‌ام و پیش از شهادت در دادگاه، حافظه‌ام را پاک کنم. قاتل هرگز به سزای کارش نمی‌رسد! در این مقاله، نویسنده توضیحاتی را دربارهٔ این فناوری، از منظر اخلاقی بیان می‌کند. 🌐 مقالهٔ کامل را اینجا بخوانید‌: https://ethicshouse.ir/should-we-be-erasing-memories/
25.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎖عموپورنگ، و سویه دیگر استفاده از شبکه‌های اجتماعی انصاف حکم می کند در کنار نقد رفتار سخیف برخی بلاگرها، از کسانی چون داریوش فرضیایی () تقدیر شود که با استفاده از این فضا کارهای خوبی چون را به مخاطبان جوان و نوجوان خود می آموزند. صفحه او بیش از شش میلیون فالوور دارد اما او با نگاهی مسوولانه ترجیح داده از خود به عنوان یک ظرفیت برای ترویج خوبی ها و اصلاح رفتار مخاطبانش استفاده کند. 🪢 همه ما می توانیم از شبکه‌های اجتماعی چنین بهره برداری هایی داشته باشیم؛ به شرط آن که دنبال بهانه برای فرار از مسوولیت نباشیم. حسینعلی رحمتی ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ 💥 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌺با این نسل، مودبانه و غیرمستقیم...اگر خواهان تاثیرید دختر خانمی که این تصویر را برایم فرستاد گفت با دوستانم رفته بودیم کافی شاپ. یکی از بچه ها کامل نبود. مدیر کافی شاپ با خوش اخلاقی آمد و این پاکت را داد و رفت. دوستم بعد از دیدن آن حجابش را درست کرد. «وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ؛ و اگر تندخو و سخت‌دل بودی از اطراف تو پراکنده می‌شدند»(آل عمران، ۱۵۹). حسینعلی رحمتی ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد