مهادي و ترشاني، اهومص و مقاصد الشريعه.pdf
473.6K
#معرفي_مقاله
«مقاصد الشريعه و اخلاق هوش مصنوعي: برخي چالش هاي معاصر»
نويسندگان: مولود مهادي و ياسر ترشاني، مجله مقاصد الشريعه، س2، ش2، 2023م
زبان: انگليسي
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
#معرفی_کتاب
اخلاق در فناوری اطلاعات،اثر جیمز رینولدز ،ترجمه:گروه مترجمان،نشردانشگاه اصفهان، 1399، 653ص.
منبعی تخصصی و کاربردی برای دانشجویان و پژوهشگران ودیگرعلاقه مندان #اخلاق_فناوری_اطلاعات.
🔻پ ن:ترجمه آثاری از این دست هرچند ضروری است، ولی نباید موجب غفلت از#تالیف منابع علمی به زبان فارسی شود.
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
«سلوان مومیکا» فردی که در نخستین روز تعطیلات عید قربان اقدام به آتشزدن قرآن کریم کرده بود، امروز نیز تحت حمایت پلیس سوئد، به قرآن و پرچم عراق در مقابل سفارت این کشور در استکهلم اهانت کرد.
🔻پ ن:
لحاظ نکردن ملاحظات اخلاقی در دادن مجوز به اهانت هایی که تحت عنوان آزادی بیان نسبت به مقدسات میلیون ها انسان میشود،موجب نقض غرض، وحتی تضعیف ارزشهای مدنظر مدعیان این آزادیها میشود.
حسینعلی رحمتی
۲۹ تیر ۱۴۰۲
@harahmati
یکی ازنشانه های حسینی زیستن در #فضای_مجازی آن است که هرگونه فعالیت ما در این فضا، چه به صورت فردی (مانند گذاشتن یک پست یا کامنت یا انتشار یک تصویر)، چه گروهی (مانند مشارکت در چالش های اینترنتی) با #نیت_خیر و هدف اصلاح دیگران باشد.
#شیعه_حسینی_شیعه_اخلاقی
💢 دومین شماره میکرومجله «اخفاپژوهی»
✅با توجه به ماه محرم، عمده مطالب این شماره ناظر به موضوع «دین، اخلاق، فضای مجازی» است.
✅ هر ۳ صفحه را مطالعه بفرمایید.
✅ نظرات شما به بهتر شدن کار کمک می کند
حسینعلی رحمتی
30 تیر 1402
#مجله_اخفاپژوهی
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
#معرفی_مقاله
🔻«شهرهای هوشمند و چالشهای اخلاقیِ مکانیکی شدن روابط انسانی»
✍️ نویسندگان: ایمان تات داودآبادی، حسینعلی رحمتی
فصلنامه اخلاق پژوهی، دوره ۵، ش16، پاییز 1401، ص 133-149.
🔻چکیده: فناوریهای آینده، زندگی بشر را دستخوش تغییر کرده و شهرها را به شهرهای هوشمند مبدّل میسازند. شهرهای هوشمند، بهرغم زمینهسازی برای ارتقای کیفیت زندگی و سلامت همگانی، سبب بروز برخی از معضلات اخلاقی نیز میشوند که باید برای رفع آنان چارهای اندیشید. مکانیکی شدن روابط انسانها یکی از این معضلات است که در اثر کاهش روابط انسانی و افزایش روابط انسان و ماشین پدید میآید. در این پژوهش، به روش تحلیلی، به معضلات اخلاقی ناشی از مکانیکی شدن روابط انسانی و به ویژه کاهش میزان شفقتورزی و نوعدوستی، کاهش عبرتآموزی اخلاقی، از بین رفتن قدرت تصمیمگیری و کمرنگ شدن نقش اسوههای اخلاقی پرداخته شده و با نیمنگاهی به آموزههای اخلاقی اسلام، برای رفع وحل آنها راهکارهایی چون تلاش برای افزایش سواد رسانهای، تقویت عزتمندی و کرامت در نسل جدید، افزایش ارتباطات انسانی، ارائه شده است.
متن مقاله👈🏿 http://ethics.riqh.ac.ir/article_13530.html
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
هدایت شده از گفتار پسندیده
آیا عاشورا زنده است؟
حجتالاسلام عباس پسندیده، استاد دانشگاه قرآن و حدیث طی یادداشتی برای «فرهیختگان» نوشت:
🔻هرسال میلیونها نفر از هر قوم و نژادی دهه محرم را عزا میگیرند و مراسم متعددی برپا میکنند، حتی در برخی مناطق، دوماه محرم و صفر و هر روز چند مراسم عزاداری برپا میشود، اما سوال این است که آیا عاشورا زنده است؟
🔻شاید برخی گمان کنند که «برگزاری مراسم عزاداری نشانه زنده بودن عاشورا»ست و برگزار نشدن آن نشانه زنده نبودن آن. این سخن درست است، اما در زمانی که یاد حسین(ع) و برگزاری مراسم عزای او جرم باشد؛ مانند دوران حکومت امویان و عباسیان و همچنین در عصر حاضر در حکومت پهلوی اول که برگزاری مراسم ممنوع بود.
🔻همان گونه که در زمان حیات امامان، مردم برای حل مشکلات خود به آنها مراجعه میکردند، پس از شهادت و در مراسم عزاداری نیز میتوان چنین کرد و نگارنده خود تاثیر آن را دیده است، اما سوال این است که آیا این همه تاکید بر اقامه عزای حسینی حتی از سوی معصومان، برای شفادهی و گرهگشایی و کارگشایی است؟
🔻در دوران آزادی، بلکه تشویق اقامه عزا، مراد از زنده بودن عاشورا، حیات اجتماعی عاشورا و اثرگذار بودن آن در مناسبات اجتماعی و زندگی مردم است. زنده بودن عاشورا، یعنی اثر مثبت گذاشتن بر زندگی فردی و جمعی مردم.
🔻بهتعبیر شهید مطهری باید شمر زمان را شناخت و عاشورای زنده، عاشورایی است که برای شمرها و یزیدهای زمان خطرآفرین باشد، این یعنی احیای عاشورا.
🔻عاشورا فقط الگوی قیام جوانمردانه عليه ظلم و ستم ناجوانمردانه نیست، چون هدف يک امام، فقط قیام و انقلاب نیست. هدف اصلی امامت، انسانپروری است. بر این اساس، عاشورای زنده، عاشورایی است که زندگی مردم را روز به روز بهتر کند (زندگیبهتر) و شخصیت آنها را روزبهروز رشدیافتهتر سازد. (انسان رشدیافتهتر) عاشورای زنده یعنی عاشورایی که مراسم عزا به مداحی و طبل و سنج خلاصه نشود و خطبا و منبریان راه و رسم زندگی حسینی را در جنگ و صلح به مردم بیاموزند.
🔻عاشورای زنده یعنی ارتقای شاخصهای سلامت اجتماعی و بهبود مناسبات مردم با یکدیگر.عاشورای زنده یعنی عزادار 1402 با عزادار 1401 تفاوت رو به تعالی داشته باشد. احیای عاشورا یعنی صحنه کسبوکار، و تجارت و بازرگانی به شاخصهای مورد انتظار از شیعه حسینی نزدیکتر شود.
http://fdn.ir/page/240049/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ساخت ویدیو برای معرفی #امام_حسین(ع) و #عاشورا کار ارزشمندی است، ولی برای این کار باید با متخصصان دینی مشورت کرد تا مبادا دچار #ابتذال و #ساده_سازی یا خدای ناکرده زمینه ساز تمسخر معارف دینی شویم.
متاسفانه امسال این سنخ ویدیوها در #فضای_مجازی زیاد شده است.
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
♨️خورشید سر بریده غروبی نمی شناخت
در اوج روضه خوب دلش را که غم گرفت
وقتی که میز و دفتر و خودکار دم گرفت
وقتش رسیده بود به دستش قلم گرفت
مثل همیشه رخصتی از محتشم گرفت
باز این چه شورش است که در جان واژه ها ست
شاعر شکست خورده طوفان واژه هاست
بی اختیار شد قلمش را رها گذاشت
دستی زغیب قافیه را کربلا گذاشت
یک بیت بعد ، واژه ی لب تشنه را گذاشت
تن را جدا گذاشت و سر را جدا گذاشت
حس کرد پا به پاش جهان گریه می کند
دارد غروب فرشچیان گریه می کند
در خون کشید قافیه ها را ، حروف را
از بس که گریه کرد تمام لهوف را
اما در اوج روضه کم آورد و رنگ باخت
بالا گرفت کار و سپس آسمان گداخت
این بند را جدای همه روی نیزه ساخت
"خورشید سر بریده غروبی نمی شناخت
«بر اوج نیزه گرم طلوعی دوباره بود
اوکهکشان روشن هفده ستاره بود»
خون جای واژه بر لبش آورد و بعد از آن ...
پیشانی اش پر از عرق سرد و بعد از آن ...
خود را میان معرکه حس کرد و بعد از آن ...
شاعر برید و تاب نیاورد و بعد از آن ...
در خلسه اي عميق خودش بود و هيچ كس
شاعر كنار دفترش افتاد از نفس...
(حمیدرضا برقعی)
@harahmati
تبلیغ یک هارد دیسک 20 مگابایتی قابل حمل درسال 1985،که طبیعتابرای نسل امروز عجیب و خنده دارمینماید.
اما سوال مهم این است: به موازات توسعه #فناوری، آیا پژوهش درباره #چالشهای_اخلاقی،همچنین #تربیت_اخلاقی کاربران هم به همین اندازه پیشرفت داشته است؟
.... پاسخ متاسفانه روشن است. 💢به نظر شما دلیلش چیست؟
حسینعلی رحمتی
4 مرداد 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
🔹 سقایِ ساقیانِ ثاقب
(به پیشگاه حضرت ابوالفضائل)
🔸آب، تنها بهانه بود
برای شما که دلی به وسعت دریای بیکران
و قلبی به زلال جاری بی انتها داشتید.
آب، تنها بهانه بود
برای شرمساری دل ها
و دیده های سیراب از پلشتی قدرت و ثروت.
🔸آب تنها بهانه بود، و آینه
آینه ای که فراروی ساحران سیاهی نهادی
شاید که زشتی خویش را در آن به نظاره بنشینند
و جامهء جان به آب توبه بازشویند.
راستی را، چه در سر داشتی
آن گاه که دل به دریا زدی
و دست بر آب ؟
بر این گمانم که بیش از تشنگان حرم
دل نگران آنان بودی
که دل و دین را مهریه عروس دنیا کرده
و اخلاق را به پای قدرت وانهاده بودند.
آنان که لحظه لحظه عبادت خویش را
در سودایی خام
و به ثمنی بخس،
با سکه های سیم و زر تاخت زده بودند.
✍️حسینعلی رحمتی
نقاشی: حبیب صادقی
🖤قریبِ غریب
پیشکش به محضر منادی انسانیت؛ حسین(ع)
در کوفۀ دل های ما هنوز تو غریبی
و این عجیب نیست.
گفته اند هر زمین کربلاست
و شگفتا
که کربلای قلب ما در تسخیر یزید است.
فرمان تو البته مطاع است و کارساز، لیک
کوتاهی ماست که قلبِ خود به شیطان سپرده ایم،
و هر صبح مان، شام غریبان است.
ما سوگوار فضایل ایم؛
فضایلی که تو و منظومه خورشیدی ات
در روزگار غربت انسانیت
با داغ دل و خونِ جبین
بر صحیفه صحرای طف نگاشتید.
✍️حسینعلی رحمتی
(تصویر: محاصره، از سعید صادقی)
🔸ای زاده بانوی آب
و ای اکسیر خیر کثیر !
آب بهانه بود
برای شما که جرعه نوش باده معرفت بودید
و پروایدار قلب های خشکیده ای که مرتع شیطان بود
و مزبله دنیا.
🔸اینک ای ماه منیر
ای وارث آب و آفتاب
و ای سقای ساقیان ثاقب !
دیگر بار
کام ما را از شرابِ شریعهء شعور
و مصطبه سرمد اخلاق
سیراب کن.
مشام جان ما اینک
بیش از هر زمان دیگر
چشم انتظار آن مَشک مُشک بوی است.
آن را از ما دریغ مدار.
✍️حسینعلی رحمتی
💢 سومین شماره میکرومجله «اخفاپژوهی»
🔸پرونده این شماره: «ضرورت ها و بایسته های بهره گیری از معارف نهضت حسینی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی»
🎧 (از طریق بارکد درج شده می توانید فایل صوتی یک نشست علمی را در این زمینه گوش دهید)
🔸 هر ۳ صفحه را مطالعه بفرمایید.
🔸 نظرات شما به بهتر شدن کار کمک می کند
حسینعلی رحمتی
6 مرداد 1402
🔻آرشیو شماره های گذشته مجله: http://harahmati.ir/akhfamag
#مجله_اخفاپژوهی
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
💢اخلاق هوش مصنوعی؛ و ضرورت نگاه جهانی
عربستان در صدد تأسیس «مرکز بین المللی تحقیقات و اخلاق هوش مصنوعی» است.(مکه نیوز)
✅این کاری است که در کشور ما هم باید انجام شود. مسائل #اخلاق_هوش_مصنوعی مربوط به همه بشریت است و حل آنها هم مستلزم هم اندیشی های بین المللی است. بعلاوه که تشکیل چنین موسساتی افزون بر جلب توجه محققان کشورمان به مسائل اخلاقی نوپدید، افق نگاه انها را توسعه می دهد.
✅خوشبختانه در کشور ما با وجود ده ها استاد و دانشجو و طلبه رشته اخلاق، همچنین مراکز و مجلات مختلف، نیروی انسانی و ظرفیت های لازم برای چنین کارهایی فراهم است. فقط باید موضوع را جدی بگیریم و همت کنیم.
حتی نیاز به تاسیس مرکز جدید هم نیست. می توان ظرفیت های سازمانی موجود در یکی از مراکز علمی پژوهشی حوزه یا دانشگاه را در این زمینه فعال و ساماندهی کرد.
حسینعلی رحمتی
9 مرداد 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
حدس بزنید طراح این نقاشی #روز_عاشورا کیست؟
... بله کسی نیست جز طراح معروف این روزها، جناب #هوش_مصنوعی (ازسایت عصرایران)
اما ای کاش در کنار استفاده از این آثار، درباره #چالشهای_اخلاقی محصولات هوش مصنوعی از قبیل حق مالکیت معنوی، تقلیدآثار اساتیدواقعی، به اشتباه افتادن مخاطب و مانند آن هم تامل کنیم.
حسینعلی رحمتی
10مرداد 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسانه، و امروزه بخصوص فضای مجازی، همواره چیزی را از ما مخفی می کند.پس در پذیرش و اعتماد به آنچه در این فضامی بینیم بسیار احتیاط کنیم.
🔻حفاظت از خود در برابر «تحمیق رسانه» هم یک وظیفه اخلاقی است.
*ویدیو، صحنه بسیار معروف یکی از فیلمهای هرولد لوید است که تا سالیان سال گمان می شد در فضای کاملا واقعی و بدون هیچ ترفندی انجام شده است. (چقدر هنگام دیدن این صحنه ها دلهره داشتیم که مبادا سقوط کند).
حسینعلی رحمتی
10مرداد 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این ویدیو شما را به یاد کلیک کردن در فضای مجازی نمی اندازد؟ یک ضربه؛ ساده، اما ویرانگر .
به خاطر فرایند تیفوسی انتشار مطالب در فضای مجازی، هر کلیک می تواند یک عمر حیثیت و آبروی خودمان یا دیگران را به باد فنا دهد.
❌.... پس، قبل از فشردن هر دکمه، ابتدا عواقب آن را بسنجیم.
حسینعلی رحمتی
14 مرداد 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
💢فضای مجازی از یک سو موجب دسترسی نسل جوان به #منابع_هنجارگذار جدید (از قبیل سلبریتی ها) شده و از سوی دیگر اقتدار منابع سنتی اخلاق (مثل والدین، معلمان و روحانیون) را تا اندازه ای تضعیف کرده است. یکی از پیامدهای این وضعیت،تفاوت نگاه این دو نسل نسبت به مفاهیم و مصادیق رفتارهای درست و نادرست در فضای مجازی است.
✅ در بحث از اخلاقی شدن فضای مجازی، مسئله #تفاوت_نسلی را جدی بگیریم.
حسینعلی رحمتی
15 مرداد 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
#معرفي_مقاله
«اجرای عدالت در اخلاق فضای مجازی با تکیه بر آموزههای اسلامی»
✍️نويسنده: سبحان نقدي پور
مجله اخلاق پژوهي، دوره 5، ش 4(17)، (زمستان 1401)، ص 103-121.
✅یکی از بزرگترین دستاوردهای عصر تکنولوژی، فضای مجازی است که بسیاری از حوزههای زندگی انسان عصر حاضر را دربرگرفته است و آن چنان با زندگی او عجین گشته است که تصور زندگی بدون آن را به سختی ممکن ساخته است. ارزشهای اخلاقی که در فضای واقعی جریان دارد، در این جهان نوپا نیز جریان دارد. یکی از مهمترین و با ارزشترین اصول اخلاقی که نقش بسزایی در اخلاقی شدن فضای مجازی دارد، اصل اخلاقی «عدالت» است. عدالت در فضای مجازی، معنا و مفهومی فراگیر دارد که بسیاری از شئون زندگی فردی و اجتماعی شهروندان دنیای مجازی را دربرگرفته است. هدف این پژوهش، پاسخ به سؤالاتی ناظر به مسئولیتهای اخلاقی افراد مرتبط با فضای مجازی بر اساس اصل اخلاقی عدالت است. از یافتههای این پژوهش هنجارها، بایدها و نبایدها و نیز کُدهای اخلاقی افراد مرتبط با فضای مجازی بر اساس اصل اخلاقی عدالت است. روش تحقیق از نظر گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و رصد میدانی فضای مجازی و از نظر ارائۀ اطلاعات، تحلیلی و از نظر هدف، کاربردی است.
متن مقاله👈http://ethics.riqh.ac.ir/article_13537_441f3f60e1091fd36a46a70f7e2075a4.pdf
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati