✅درباره هوش مصنوعی بی انصاف نباشیم
هفده پزشک نتوانستندبیماری کودکی به نام الکس را تشخیص دهند.مادرش علائم آن را به #ChatGPT داد و در کمال تعجب چت جی پی تی موفق به تشخیص احتمالی بیماری شد. پس ازتاییداین نظرتوسط جراح مغز و اعصاب جراحی کودک به صورت موفقیتآمیزی انجام شد. (سایت نامبرلند).
🔺ازنظر اخلاقی موظفیم به کارکردهای خوب و مثبت #هوش_مصنوعی هم توجه کنیم. بدگویی مداوم و تمرکز بر پررنگ سازی آفات و خطرات غیرقابل انکار آن،هم نوعی بی انصافی و خلاف اخلاق پژوهش است هم ما را منافع و مزایای این فناوری محروم می کند. این خطایی بود که تا اندازه ای درباره خود فضای مجازی هم از ابتدا مرتکب شدیم.
❌هشدار: مطلب فوق به معنای تایید استفاده خودسرانه از چت بات ها برای امور درمانی و بهداشتی نیست. این کار حتما باید #زیرنظر_پزشکان و متخصصان انجام شود.
حسینعلی رحمتی
5 مهر ۱۴۰۲
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
| اندکی اندیشه |
♈️از فلسفه غرب چه خبر؟ ماخذشناسی فلسفه غرب، جلد اول. نویسنده:حسینعلی رحمتی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اس
خرید نسخه دیجیتال جلد اول ماخذشناسی فلسفه غرب (30هزار تومان) 👈🏿 B2n.ir/f32149
May 11
💢اخلاق پشت دیوار فناوری جا نماند
محققانی از دانشگاه UCL لندن سیستمی برای شناسایی افراد توسط امواج وایفای و سیگنالهای تلفن همراه طراحی کردند. این سیستم میتواند افراد پشت یک دیوار با ضخامت ۲۵ سانتیمتر را تشخیص دهد. (سایت باشگاه خبرنگاران)
🔻پ ن:
این گونه طرح ها درکنار کاربردهای مثبت خود قطعا زمینه سازی سوءاستفاده ها و رفتارهای غیراخلاقی هم خواهد شد.
طبیعتا نمی توان، و نباید، جلوی توسعه فناوری ها را گرفت #اما بایستی به طور جدی برای آموزش و تربیت اخلاقی شهروندان تلاش کرد تا سوءاستفاده از این فناوری ها به کمترین حد خود برسد.
❓به نظر شما چگونه می توان محققان و مراکز اخلاق پژوهی مان را برای چنین کاری آماده کرد؟
حسینعلی رحمتی
6 مهر ۱۴۰۲
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
هدایت شده از پژوهشگاه مطالعات اسلامی
🔸 سلسله نشست های اندیشه ورزی مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند
#نشست_مجازی
🔴 موضوع: بررسی الزامات فرهنگی و اخلاقی سند دکترین هوش مصنوعی کشور
🔸 گزارش فرصت مطالعاتی ستاد راهبری فناوری های هوشمند
🔹 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمودرضا قاسمی
📆 زمان: شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷
🔗 لینک جلسه:
کاربران دانشگاه کافی است روی لینک زیر کلیک فرمایند و کاربران خارج دانشگاه از کد دسترسی 827020 در لینک زیر استفاده نمایند:
https://meetingvc.iust.ac.ir/room-qasemi_mr/?session=breez8cwv353mfy35aik6
┄┅═══••✾••═══┅┄
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
#معرفی_کتاب
اریک لارسون،افسانه هوش مصنوعی،ترجمه محمدمظفرپور،انتشارات امیرکبیر،۱۴۰۲.
نویسنده ماجرای جاروجنجال تبلیغاتی شکلگرفته پیرامون هوش مصنوعی و اغراق دربارۀ توانمندیهای آن را روایت میکند.و ادعاهای افرادی چون کرزویل درباره پیشی گرفتن هوش مصنوعی از هوش انسان را زیر سوال می برد.
💢 دافی و خطرِ سورپرایز شدن
به بهانه ویدیوی فراگیر این روزها در فضای مجازی که دامنه اش به فضای فیزیکی هم کشیده شده است...👇
https://eitaa.com/harahmati/751
✍️حسینعلی رحمتی
💢 دافی و خطرِ سورپرایز شدن
✍️حسینعلی رحمتی
🔻1. در روزهای اخیر ویدیوی تبلیغاتی یک شرکت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در فضای مجازی فراگیر شد و افراد زیادی، به ویژه نوجوان ها، از آن استقبال کرده و براساس آن دابسمش ساختند، در حالی که محتوا و حتی برخی الفاظ و عبارت های به کار رفته در آن مناسب سن این مخاطبان نبود. ماجرا البته در فضای مجازی محدود نماند و به فضای فیزیکی هم کشیده شد؛ از جمله این که تهیه کنندگان آن دستگیر شدند. اتفاق دیگری که باز این ویدیو را بر سرِ زبان ها انداخت اجرای آن توسط دانش آموزان یک مدرسه دخترانه بود که منجر به برکناری مدیر مدرسه شد. بعد از این اتفاقات هم، طبق معمول، عده ای به اظهار نظر پرداخته و فضای مجازی و نهادهای فرهنگی و نظام آموزشی و والدین و معلمان را مقصر دانستند. طبیعتا اگر فقط مسئله همین یک ویدیو بود شاید ارزش آن را نداشت که درباره اش صحبت شود، اما تجربه چند سال اخیر نشان می دهد هم تولید این گونه محتواها هم استقبال از آنها ادامه خواهد داشت. بنابراین، چاره ای نیست جز این که زمینه و زمانه این موضوع به درستی کاویده شود و، از آن مهم تر، خوراک سالم و متناسب با ذائقه نسل جدید تهیه گردد. در غیراین صورت، همواره باید منتظر باشیم که هر کس در گوشه ای از دنیا با ساخت یک ویدیوی چند دقیقه ای، هر محتوایی را که دوست داشت به کام این نسل بریزد و ماهی مقصود خود را صید کند.
🔻2. یکی از آفت هایی که مواجهه نهادهای فرهنگی و تبلیغی جامعه ما با این رویدادها را تهدید می کند، خطر فروکاستن آنها به موارد مقطعی و موقتی، و در نتیجه، عدم اهتمام لازم به ریشه یابی و یافتن راهکارهای مفید و موثر در این زمینه است به امید این که حرف باطلی بوده که با بی توجهی به آن فراموش می شود. این در حالی است با توجه به ویژگی ها و امکانات فضای مجازی و دسترسی وسیع و سریع آحاد جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان به آن، و با توجه به منافع مادی و غیرمادی که از رهگذر تولید آنها حاصل می شود می توان با اطمینان گفت که تولید و توزیع این گونه ویدیوها همچنان ادامه خواهد داشت و هر لحظه باید منتظر موارد جدید باشیم؛ ویدیوهایی که هرچند از نظر قالب و محتوا و عوامل تولید با یکدیگر متفاوت و حتی بی ارتباط اند اما در اموری چون انتخاب نوجوانان و جوانان به عنوان جامعه هدف، و انتخاب رسانه محبوب این نسل، یعنی فضای مجازی، به عنوان بستری مناسب برای انتقال ارزش های فرهنگی و اخلاقی موردنظرِ سازندگان با یکدیگر اشتراک دارند.
🔻3. هرچند استقبال نسبتا گسترده نوجوانان از این ویدیوها بیان گر موفقیت نسبی تولیدکنندگان آنهااست اما از آن مهم تر، این استقبال را می توان نشانه ای از «تحولات ارزشی و تغییر ذائقه فرهنگیِ» بخش هایی از جامعه دانست. چه با این تغییر و تحولات موافق باشیم چه نباشیم، در نخستین گام باید اصل وجود آنها را بپذیریم و بعد برای مواجهه معقول و منطقی و انتقادی با آنها چاره اندیشی کنیم. لازمه این کار توجه به نکته مهمی است که هم تایید عقل را دارد هم در آموزه های دینی ما به آن توصیه شده است؛ یعنی «زمان شناسی». به تعبیر زیبای امام علی(ع) کسی که زمانه اش را بشناسد خود را مهیا می کند و از وقوع حوادث شگفت زده و غافل گیر نمی شود («أعرَفُ النّاسِ بِالزَّمانِ مَن لَم يَتَعَجَّب مِن أحداثِهِ» (غرر الحکم).
🔻4. براین اساس، نهادهایی چون حوزه های علمیه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت ارشاد، شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و همه کسانی که دغدغه سلامت فکری و اخلاقی نسل جوان و برخورداری آنها از یک «زندگیِ پاک» در فضای مجازی (و فیزیکی) را دارند باید نسبت به شناختِ «پیشینی، واقع بینانه، منصفانه و آینده نگرانه» عوامل، زمینه ها و پیامدهای تحولات فکری و فرهنگی و اخلاقی نسل جدید و چرایی استقبال آنها از این گونه محتواها تلاش مداوم داشته باشند تا نه تنها بتوانند در وضعیت موجود نقشی موثر ایفا کنند که حتی برای مواجهه با وضعیت های محتمل آینده نیز از هم اکنون آماده شوند تا مبادا وقوع حوادث پرشتاب و متوالی مرتبط با فضای مجازی و فناوری اطلاعات، آنها را غافلگیر و شگفت زده (یا به تعبیر نسل امروز، سورپرایز) کند و در موضع انفعال بیاندازد. این که لوازم و ملزومات رسیدن به چنین شناختی چیست، نکته ای است که در جای خود باید بررسی شود.
🔻5. ویدیوی دافی و مانند آن از منظر نشانه شناسیِ تحولات ارزشی بین نسلی، و حتی از نظر «متن و قالب» تولید محتوا برای نسل جدید هم قابل بررسی است که باید جداگانه به آن پرداخت.
8 مهر 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
⬛️ تاثیر فناوری بر ادراک ما از مرگ و سوگواری.
آیا واقعا مرگ های آینده متفاوت است؟
آیا ما عزاداران دیگری خواهیم بود؟
دغدغه تاثیر فناوری بر زندگی و زندگان کم بود، مرگ و مردگان هم اضافه شد.
فقط یک قلم فکر کنید پس از مرگ افراد باز هم میتوانید در فضای متاورسی با آنها زندگی کنید ... چه شود...
حسینعلی رحمتی
۹ مهر ۱۴۰۲
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🔸 چهارمین جلسه کارگاه دانشافزایی هوش مصنوعی
🔰 هستههای "حکمرانی و هوش مصنوعی" و " حکمرانی فضای مجازی" مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه برگزار میکنند:
🔖 با موضوع "وضعیت هوش مصنوعی در شرکتهای فناوری و روندهای آینده"
🎙مدرس کارگاه:
دکتر محمدرضا خلیلی شجاع
دکتری مهندسی کامپیوتر دانشگاه ایالتی آیووا آمریکا
پژوهشگر ارشد هوش مصنوعی مایکروسافت
📆 دوشنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۲، ساعت ۹:۳۰
🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇
🌐 iict.ac.ir/kargahroshd-14
📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
🌐 inandin.ir/event/ai
#کارگاه
#هوش_مصنوعی
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
باید عوامل و زمینه های استقبال نسل جدید از #دافی و مانند آن به درستی کاویده شودو،از آن مهم تر، خوراک سالم و متناسب با ذائقه این نسل تهیه گردد.وگرنه همواره باید منتظر باشیم که هر کس در گوشه ای از دنیا باساخت یک ویدیوی چند دقیقه ای، هر محتوایی را که دوست داشت به کام این نسل بریزد و ماهی مقصود خودرا صید کند.
حسینعلی رحمتی
۱۰ مهر ۱۴۰۲
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati