👋میوه را میبینیم، ریشه ها را نه
میلیون ها بار مشاهده ویدیوی مبتذل ما را متاثر میکند ولی به #تحولات فرهنگی و اجتماعی، و #شکاف ارزشی و دیجیتالی بین نسلی که #یکی از عوامل وقوع این فاجعه است توجه نداریم. از این رو، ما نمیتوانیم #منطق استقبال نسل جدید از این ویدیوها را درک کنیم، و آنها هم نمی توانند راهکارهای ما را بپذیرند.
حسینعلی رحمتی
۱۲ آذر ۱۴۰۲
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◇سوال کودک فلسطینی همه را غافلگیر کرد
◇کودک فلسطینی که در بمبارانهای وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی زخمی و به شدت وحشتزده شده، از پزشک میپرسد: میخواهم چیزی بپرسم، این یک خواب است یا واقعیت دارد؟
🔸پ ن:
آنچه در خواب است انسانیت است عزیزم. همین
حسینعلی رحمتی
۱۳ آذر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ شاید فوت کوزه گری را نمی دانیم
شکی نیست که بچه ها را برای استفاده درست و به اندازه از فضای مجازی باید راهنمایی کرد. اما این کار فوت و فن و ظرافت دارد. با بچه ها مهربانانه گفت وگو کنیم و غیرمستقیم کمک شان کنیم تا بهترین تصمیم را بگیرند.
📌با خودمان صادق باشیم: کدامیک از ما تا به حال از روشی شبیه آنچه در این ویدیو آمده استفاده کرده ایم؟
حسینعلی رحمتی
۱۵ آذر ۱۴۰۲
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
همسر #ساسی مانکن هم افاضه فرموده اند: «بله من اجازه میدهم که فرزندم این نوع موزیکها را گوش کند. آدم باید بتواند ذهنش را باز و درک کند که این آهنگها فقط جنبه فان دارد و نباید سخت بگیریم.».
📌طبیعتادرعصرشبکه های اجتماعی نمیتوان جلوی این حرفهای نادرست را گرفت،ولی تازمانی که ما نتوانیم #صاحبنظران_آگاه و #موردپذیرش جوانان راتربیت ومعرفی کنیم،اگراین نسل چنین افرادی را بعنوان راهنماوالگو پذیرفتند نبایدتعجب کنیم.
حسینعلی رحمتی
۱۵ آذر ۱۴۰۲
@harahmati
به گفته خبرگزاری ها #تتلو به ایران تحویل داده شد. به این بهانه سوال زیر مطرح می شود:
به نظر شمابعنوان یک طلبه،دانشجو،فعال فرهنگی و... درباره او و کسانی چون او #ازمنظر_اخلاقی_وتربیتی چه سوالهایی قابل طرح و بررسی است؟
🙏متشکر میشوم با پاسخ خود در بحث مشارکت کنید.
#روز_دانشجو بر همه «دانش - جویان»، به ویژه کسانی که افتخار تدریس برای آنها بخشی از اوقات خوش زندگی ام را رقم زده است، مبارک 🌹
حسینعلی رحمتی
۱۶ آذر ۱۴۰۲
قطعا #ساسی با توجه به تجارب گذشته بهتر از هرکسی میداند که ویدیوهای او را بچه های زیر 18سال میبینند، تقلید میکنند، در فضای مجازی منتشر می کنند(نمونه اش تصویرضمیمه). لذا این که بگوید من تذکر داده ام رافع مسوولیتش نیست.
📌او که عوض نمیشود، لااقل ما #آگاه_سازی والدین و فرزندان درباره #تاثیرات مخرب اخلاقی و تربیتی این ویدیوها را (که در طول زمان و با شیب ملایم اتفاق می افتد) جدی بگیریم و در حد توان خود تلاش کنیم.
حسینعلی رحمتی
16 آذر1402
⭕️ می شود؟ چرا نمی کنیم؟!
میتوان از #هوش_مصنوعی برای طراحیهای زیبا جهت #تبلیغ_غیرمستقیم دین در فضای مجازی استفاده کرد.قبلا نمونه بودایی اش را مثال زدم.ولی امروز این نمونه اسلامی اش را دیدم.تصاویری که یک حس مثبت از دین و سبک زندگی دینی را به ذهن مخاطب منتقل می کند.
👋راستی، چرا ما در این زمینه فعال نیستیم؟
حسینعلی رحمتی
۱۷ آذر ۱۴۰۲
هدایت شده از | اندکی اندیشه |
♦️نکاتی درباره حضور در مصاحبه دكتري
مصاحبه دكتري يك روال ثابت و مشخص ندارد وبيشتر براي آشنايي با دانشجو و انگيزه و علاقه او به رشته انتخابي اش است. ولي معمولا موارد زير مطرح و مورد توجه قرار مي گيرد:
🔸- ترجمه بخش كوچكي از يك متن تخصصي به زبان انگليسي يا عربي يا هر دو
🔸- برخي سوال هاي علمي درباره رشته تخصصي كه شخص قبلا خوانده و رشته اي كه براي دكتري انتخاب كرده است (تا ببينند چه اندازه با رشته علمي دكتري آشنايي دارد)
🔸- سوال هاي متفرقه درباره وضعيت تحصيلي دانشجو، علايق علمي اش، هدف از انتخاب رشته دكتري، موضوع پايان نامه ارشد و ....
🔸- سابقه آموزشي و تدريس
🔸- سابقه همكاري با موسسات و مراكز علمي
🔴- سابقه پژوهشي (نگارش كتاب و مقاله ) (يكي از مهم ترين عوامل موثر در مصاحبه)
✅ اگر براي مصاحبه دكتري دعوت شديد:
⬅️سعي كنيد قبلا سابقه فعاليت هاي علمي و پژوهشي خود (رزومه) را به صورت مكتوب تهيه كنيد و در جلسه به اساتيد ارائه كنيد.
⬅️- در مصاحبه سعي كنيد باانگيزه بودن و علاقه مندي خود به رشته اي كه قصد تحصيل در آن را داريد نشان دهيد.
⬅️- در مصاحبه سعي كنيد هر گونه فعاليت علمي و پژوهشي داريد را معرفي كنيد حتي اگر از شما سوال نشود. (خط قرمز مصاحبه «دروغ» است كه نبايد كاري كه نكرده ايد را خداي ناكرده به عنوان كار كرده معرفي كنيد)
⬅️- داشتن ظاهر و پوشش آراسته و اخلاق خوش و برخورد نيكو و مودبانه هم در جلسه مورد توجه قرار مي گيرد (و حتي ممكن است به آن امتيازي تعلق گيرد)
#حسينعلي_رحمتي
@harahmati
💠📣 سومین نشست علمی از سلسله نشست های علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث ویژه چهارمین همایش علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری برگزار می شود.
🔹موضوع:
"چالش های کاربردی سازی اخلاق اسلامی: بررسی موردی اخلاق فناوری اطلاعات"
🔸ارائه کننده:
🎤 حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🔸ناقد:
🎤 حجت الاسلام دکتر حجت اله بیات
(عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث)
🔸دبیر جلسه:
🎙 حجت الاسلام دکتر علیرضا بشیری
(مدرس حوزه و دانشگاه)
🗓 زمان: یکشنبه 19 آذر ماه 1402
⏰ ساعت: 13 تا 15
📌 نشانی: قم، بلوار ۱۵ خرداد، بلوار شهید صادقی، انتهای خیابان شهید حسین نژاد، پژوهشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات
🌐 لینک ورود به جلسه:
https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
◀️ ادامه خبر👇👇
http://www.riqh.ac.ir/post/76519
@quran_hadith
@harahmati
هدایت شده از پژوهشگاه قرآن و حدیث
صوت نشست علمی چالش های کاربردی سازی اخلاق اسلامی بررسی موردی اخلاق فناوری اطلاعات.mp3
40.7M
💠 صوت نشست علمی "چالش های کاربردی سازی اخلاق اسلامی: بررسی موردی اخلاق فناوری اطلاعات"
🔹سومین نشست از سلسله نشست های علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث ویژه "چهارمین همایش علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری"
🔸ارائه کننده:
🎤 حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🔸ناقد:
🎤 حجت الاسلام دکتر حجت اله بیات
(عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث)
🔸دبیر جلسه:
🎙دکتر علیرضا بشیری
(مدرس حوزه و دانشگاه)
🗓 زمان: یکشنبه 19 آذر ماه 1402
🌐اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇👇
http://www.riqh.ac.ir
@quran_hadith
📌واقعا چه فایده ای دارد؟
برخی می گویند برگزاری این همه #نشست_علمی فایده ای هم دارد؛ بخصوص اگر حضار اندک باشند؟
▪️اولا پیشفرض نادرست این افراد این است که #تعدادحضار را معیار ارزیابی و سنجش فایده یک نشست علمی قرار می دهند، که لزوما این گونه نیست.
▪️ثانیا نشست ها مجالی است برای گفتگو درباره یک #ایده_علمی، صیقل دادن به آن و فکرکردن با صدای بلند؛ که بعدا منتهی به تولید آثار علمی دیگر می شود.
▪️ثالثا علاوه بر پخش مستقیم از طریق فضای مجازی، صوت و متن این نشست ها هم در این فضا قرار می گیرد و ماندگار می شود.
▪️رابعا متن آنها پیاده و به صورت مجموعه مقاله منتشر می گردد.
حسینعلی رحمتی
20 آذر 1402
تصویر این بچه های بامزه که توسط هوش مصنوعی طراحی شده #حس_خوب و مثبتی را به بسیاری از افراد منتقل میکند. به نظر شما این گونه تصویرها برای تشویق و ترغیب #بچه_ها به داشتن #پوشش_مناسب می تواند کاربرد داشته باشد؟
حسینعلی رحمتی
۲۱ آذر ۱۴۰۲
هدایت شده از پژوهشگاه قرآن و حدیث
💠 نشست علمی "چالش های کاربردی سازی اخلاق اسلامی؛ مورد پژوهی اخلاق فناوری اطلاعات" برگزار شد
🎙حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی در سومین نشست از سلسله نشست های علمی پژوهشگاه ویژه چهارمین همایش علوم انسانی -اسلامی، پژوهش و فناوری با عنوان "تحلیل ابعاد اختصاصی کلام کاربردی در مقایسه با کلام نظری" گفت:
🔸مقصود از کاربردی کردن اخلاق اسلامی برای فضای مجازی، بهره گیری از مزیت های آموزه های اخلاق اسلامی برای استفاده درست از فضای مجازی، دفاع از نظریه جاودانگی احکام اخلاقی اسلام، تبیین حیات دین در دنیای معاصر، و توسعه دانش اخلاقی است که این موارد به عنوان برخی از ضرورت های توجه به موضوع کاربردی کردن اخلاق اسلامی برای فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
🔹برخی از چالش ها و مشکلات استفاده از اخلاق اسلامی برای فناوری اطلاعات تمرکز بر فضای مجازی است. به عنوان چالش نخست، عدم توجه کافی افراد و نهادهای اخلاق پژوه (به ویژه حوزه های علمیه) به نقش فاوا (و اخیرا هوش مصنوعی) در حیات اخلاقی انسان امروز، لزوم اندیشه ورزی کاربردی در این زمینه، تربیت نیروهای متخصص، و تولید و تدوین منابع مکتوب در این زمینه است.
🔸همچنین عدم طراحی نظام اخلاقی اسلام درباره فضای مجازی به عنوان چالش دوم، و فقدان نگاه واقع بینانه، منصفانه و جامع به این فضا، به عنوان چالش سوم است.
🔹افراط در بدبینی و توجه صرف به رذایل، در عرصه نظر موجب «اندیشه ورزی نامتوازن» و در عرصه عمل موجب عدم اعتماد و اقبال مخاطب می شود.
🔸چالش بعدی ساده انگاری و ساده سازی پژوهش علمی ...
🌐 ادامه خبر👇
http://www.riqh.ac.ir/post/76558
@quran_hadith
💢ظهور فیلسوفان اخلاقِ دیجیتال؛واقعیت یا تخیل؟
به نظر شما آیا ممکن است فناوری های مبتنی بر #هوش_مصنوعی مثل #چت_بات ها کم کم خودشان به #نظریه_پردازان اخلاق تبدیل شوند، و به نگارش کتب اخلاقی، تدوین کدهای اخلاقی و ارائه مشاوره اخلاقی به انسانها بپردازند؟
در این صورت آیا می توانند آموزه های اخلاقی #اسلام را به چالش بکشند؟ مبانی اخلاقی شان تابع برنامه نویسان شان است، یا خودشان، یا مخاطب شان، یا هیچکدام؟ آموزه های اخلاقی که ترویج و توصیه می کنند مطلق است یا نسبی؟
📌این سوالها را جدی بگیریم... آینده از آنچه فکر می کنیم به ما نزدیک تر است.
حسینعلی رحمتی
۲۲ آذر ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
😎نه اسوه های اخلاق نه جانیان بالفطره
سلبریتی ها و دیگر کسانی که با یا بی دلیل از طریق فضای مجازی مشهور می شوند نه اسوه های اخلاق اند نه جانیان بالفطره. از آنها در حد همین قد و قواره ای که هستند توقع داشته باشید. احتمال تغییرمسیرشان را جدی بگیرید و در استفاده از آنها برای اهداف تربیتی، اجتماعی و سیاسی احتیاط کنید؛ اگر می خواهید بعدا پشیمان نشوید.
حسینعلی رحمتی
۲۲ آذر ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌺 #هفته_پژوهش و #روزجهانی_چای بر همه پژوهشگرانی که با چای عقد اخوت مادام العمر بسته و یارِ گرمابه و گلستان هم اند مبارک باشد. همواره مانا و نویسا باشید.
حسینعلی رحمتی
۲۴ آذر ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 زن، زنانگی، اخلاق، فضای مجازی: سوژه هایی برای تحقیق و تامل (۱)
قسمت نخست: فضای مجازی؛ زیست جهان هنجاری دختران امروز
✍️ حسینعلی رحمتی
🔻 1. فرارسیدن مناسبت های دینی از قبیل #ایام_فاطمیه که به نوعی با زن و زنانگی در ارتباط است بهانه و فرصت مناسبی را فراهم می کند که جایگاه زن در اسلام و مسائل مربوط به زنان از دید آموزه های دینی مورد کاوش قرار گیرد. مسوولیت این کار بیش و پیش از هر کس بر عهده روحانیون و حوزه های علمیه و بعد از آن بر دوش نهادهای فرهنگی و حاکمیتی است که به نوعی با مسائل زنان در ارتباط اند.
🔻2. چه برای تبیین جایگاه زن در اسلام و چه برای تبلیغ آن، اکتفا کردن به موضوعات و روش های پیشین کفایت نمی کند، و محققان و مبلغان دین چنانچه در انتخاب موضوعات پژوهشی یا روش های تبلیغی به تغییر و تحولاتی که در عرصه زیستی، معرفتی، فرهنگی و هنجاری جامعه امروز ایران، و به ویژه دختران نسل جدید، به وجود آمده توجه نکنند نباید انتظار داشته باشند که داشته ها، یافته ها و سخنان آنان مورد اقبال عمومی این نسل قرار گیرد.
🔻3. در این راستا، یکی از نکاتی که باید مورد توجه جدی قرار گیرد توجه به «عوامل» موثر بر تحولاتی است که در بالا به آن اشاره شد. یکی از مهم ترین و موثرترین این عوامل «فضای مجازی» و عرصه «فناوری اطلاعات و ارتباطات» است. این فضا برای دختران و زنان امروزی کارکردی دوگانه دارد: از یک سو بر روی «بینش، کُنش و منش» آنها تاثیر می گذارد، و از سوی دیگر همچون «آینه»ای است که این تاثیرات را نشان می دهد.
🔻4. #فضای_مجازی برای دختران نسل جدید صرفا «ابزار»ی برای ارتباط یا سرگرمی و وقت گذرانی نیست، بلکه، فراتر از آن، #زیست_جهانی است که در آن زندگی می کنند، می اندیشند و اندیشیده می شوند، شخصیت شان قوام می یابد، با دنیا(ها)ی جدیدی آشنا می شوند، ساحت هایی که در فضای فیزیکی به دلایل مختلف امکان تجربه اش را نداشته اند به زندگی می نشینند، زنانگی و جنسیت خود را مورد بازیابی و بازاندیشی قرار می دهند، در این زمینه صداهای متفاوت را می شنوند و با دیدگاه های سنتی (چه در سنت دینی چه سنت ملی) مقایسه می کنند، و براساس این سنجشگری ها گاه #هویت جدیدی از زن و زنانگی را برای خود تعریف می کنند و بر اساس آن، زیست و زندگی جدیدی را برای خود طراحی می نمایند. نه آن دیدگاه ها و نه این انتخاب ها همگی لزوما درست و قابل دفاع نیست، ولی به هر حال کسانی که می خواهند #دیدگاه_اسلام را درباره زن و زنانگی تبیین و تبلیغ، و از آن مهم تر، برایش سیاستگذاری و برنامه ریزی کنند، گریز و گزیری از این ندارند که با «فضای مجازی» به عنوان زیست جهان جدید دختران امروزی به طور علمی، دقیق، واقع بینانه و منصفانه آشنا شوند و با توجه به آن، دیدگاه اسلام را بیان کنند.
🔻5 از منظر نقش فضای مجازی و فناوری اطلاعات، تغییر و تحولاتی را که از آنها سخن به میان آمد از جهات مختلف می توان (و باید) بررسی کرد که یکی از آنها از پنجره «اخلاقی و ارزش شناختی» است. از این زاویه موضوعات و مسائل فراوانی قابل طرح است که چون بررسی همه آنها در یادداشت های کوتاه مقدور نیست، سعی خواهد شد در چند قسمت برخی از مهم ترین آنها به اجمال معرفی شود تا ان شاءالله نهادهای مسوول و / یا افراد علاقه مند به پژوهش در این عرصه را برای اندیشه ورزی جدی یاری رسان باشد.
24 آذر 1402
ادامه دارد...
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
✅تبلیغات دینی و مخاطبان کم پیدا
در مناسبت هایی چون #ایام_فاطمیه، آن دسته از زنان و دخترانی راکه نسبت به دیدگاه اسلام درباره زن و زنانگی #پرسش یا ابهام دارند نیز مخاطب تبلیغات خود بدانیم و با زبان و منطق مناسب با آنها وارد #گفتگو شویم. تحولات چنددهه اخیر، ازجمله در زمینه فضای مجازی، برخی از چیزهایی را که ما بدیهی می دانیم برای آنها محل تردید کرده است.
حسینعلی رحمتی
26 آذر 1402
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
امروز یکی از دوستان چند کتاب را نشانم داد و گفت از «امانت باغ ملک» در تهران امانت گرفتم. انگونه که در صفحه اینستای این مرکز گفته شده، صاحب آن به یاد والدینش این مرکز را راه اندازی کرده و به افراد ساکن تهران و شهرستان چند نسخه کتاب به امانت میدهد بدون اینکه هزینه یا سند و مدرکی بگیرد. هم نفس کار بسیار ارزشمند است و به گسترش کتابخوانی کمک می کند، هم رایگان بودن، هم اعتمادی که به مخاطب کرده. خدا خیرش دهد و ان شاالله شاهد ازدیاد این کارهای زیبا باشیم.
بد نیست اگر هر کدام از ما هم با هدیه کتابی به گسترش این فعالیتها کمک کنیم.
کمترین فایده این کارها این است که بهانه را از کسانی که می گویند توان خرید کتاب نداریم می گیرد.
حسینعلی رحمتی
۲۷ آذر ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
#امانت_کتاب #ترویج_کتاب #کتابخوانی #کتابخانه_ملک #فرهنگ_مطالعه_را_ترویج_دهیم
هدایت شده از هوش مصنوعی نجف
💢 دو فصلنامه؛ علوم اسلامی و انسانی دیجیتال برگزار میکند:
♨️ فراخوان مقاله
⬅️برخی محورهای فراخوان:
●مبادی نظرب علوم اسلامی و انسانی دیجیتال
●استخراج و ردهبندی اطلاعات و موجودیتهای علوم اسلامی و انسانی
●متنکاوی دادهکاوی، تحلیل کلان داده و اطلاعات شبکه ای
●سامانههای مشابه یابی و پیشنهاد دهنده محتوا
📆 مهلت ارسال آثار: ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲
🔗 جهت اطلاع از سایر موضوعات فراخوان کلیک کنید
👣 هوش مصنوعی و تمدن اسلامی را دنبال کنید با شناسه 👈 aiis_ir
فصلنامه مطالعات اخلاقی دانشگاه قم مقاله می پذیرد.
سایت مجله: https://jes.qom.ac.ir/