♨️ آینده پژوهی تحولات نسلی؛پرسش هایی برای تاملات بیشتر (قسمت 2 از 3)
قسمت اول
✍🏼حسینعلی رحمتی
10. غیر از فضای مجازی چه عواملی در شکل گیری شکاف نسلی موثر است؟
11. چه حوزههایی از زندگی اجتماعی تحت تاثیر شکاف نسلی قرار می گیرند؟
12. آیا شکاف نسلی بین افراد یک نسل هم وجود دارد؟
13. چگونه می توان از فضای مجازی برای ترمیم فاصله بین نسلی استفاده کرد؟
14. ضرورت ها و بایسته های مدیریت تحولات و تفاوت های نسلی چیست؟
15. در جامعه ای چون ایران، باورها و اعتقادات دینی چه نقشی در تحولات نسلی دارد؟
16. در آینده پژوهی تحولات نسلی چه اصول اخلاقی باید مراعات شود؟
17. نسبت «مهدویت» با آینده پژوهی تحولات نسلی چیست؟
18. ابزار و روش های شناسایی زیست جهان نسل جدید چیست؟
19. جایگاه بحث «هویت اخلاقی» در آینده پژوهی تحولات نسلی چیست؟
20. نسبت آموزه های اخلاقی اسلام با مسئله آینده پژوهی و تحولات نسلی چیست؟
21. «ایمن سازی اجتماعی» چه نقشی در ترمیم شکاف نسلی دارد؟
22. پیشفرض های درست برای شناخت و تحلیل واقع بینانه و منصفانه تحولات نسلی چیست؟
23. در پژوهش های مربوط به تحولات نسلی، مخاطب چه کسانی باید باشند: نسل جوان، والدین، مسوولان جامعه، موارد دیگر، برخی یا همه؟
24. آیا تحولات نسلی کارکردهای اخلاقی مثبت هم دارد؟
25. آیا تحولات نسلی منجر به تحولات ارزشی و نهایتا نگاه نسبی گرایانه به اخلاق می شود؟ این نسبی گرایی از جهت نظری خواهد بود یا عملی یا هر دو؟ در هر صورت چه پیامدهایی دارد؟ آیا با اخلاق اسلامی (که قائل به مطلق بودن اخلاق است) سازگار است؟
26. آیا تکثرهای فرهنگی، قومی، زبانی و مانند آن در جامعه ممکن است به تحولات نسلی و از آن مهم تر به اختلافات نسلی منجر شود؟
ادامه دارد
19 فروردین 1403
☔️☔️ آینده پژوهی تحولات نسلی؛پرسش هایی برای تاملات بیشتر (قسمت 3 و پایانی)
قسمت اول
قسمت دوم
✍🏼حسینعلی رحمتی
27. در آینده چالش های اخلاقی و معرفتی ناشی از فناوری ها بیشتر معطوف به دین و اخلاق خواهد بود، یا نهادهای تبلیغ دین (مانند حوزه های علمیه)، یا افراد دیندار در جامعه، یا متون دینی و تفسیر آنها؟ یا همه یا بعضی از این موارد؟ هر یک از آنها که باشد چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؟
28. (از منظر رابطه بین دین و اخلاق) این که نسل آینده نسبت به والدین خود انسان هایی اخلاق مدارتر (ولی نه لزوما دیندارتر) باشند چه اندازه محتمل است؟ مبلغان اخلاقِ دینی برای مواجهه با این وضعیت چه باید بکنند؟
29. آیا ممکن است نسل آینده «انسانیت» را به عنوان دین خود انتخاب کند؟ (چیزی که برخی هم اکنون هم مطرح می کنند) از منظر اخلاق و تفکر اسلامی ایرادهای چنین دیدگاه های چیست؟
30. برخی مانند یووال نوح هراری گفته اند عصر تکنولوژی به مدد هوش مصنوعی دین و کتاب آسمانی خود را هم تدوین خواهد کرد که برخلاف فنآوریهای چاپ و پخش قبلی که قادر به تشخیص «خوب یا بد» بودن کتاب مقدس نیستند، هوش مصنوعی دارای قدرت «اصلاح باورهای دینی» است. از منظر تفکر اسلامی مهم ترین نقدهای وارد به این دیدگاه چیست؟
31. آیا شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نگرش زنان و دختران را به جنسیت (به طورخاص، زنانگی) و نسبت اخلاق و جنسیت و ارزش های زنانه تغییر داده است؟ سمت و سوی این تغییرات در آینده چه خواهد بود؟
32. تغییر نگرش دختران و زنان به مسئله جنسیت و زنانگی چه پیامدهای اخلاقی و تربیتی به دنبال دارد؟
33. اگر «فرزندان دیجیتال» (ربات-بچه ها) (که از هم اکنون تولیدشان شروع شده) در آینده به عنوان عضو خانواده پذیرفته شوند نقش آنها در ایجاد شکاف نسلی بین اعضای خانواده چیست؟ آیا سازنده است یا مخرب؟
34. اگر در آینده همه یا بخشی از وظایف والدین نسبت به فرزندان به ماشین های هوشمند واگذار شد این کار چه تاثیری بر تحولات ارزشی بین نسلی خواهد داشت؟ آیا کارکردهایش یک سره منفی است یا ممکن است کارکرد مثبت هم داشته باشد؟
35. آیا تاکنون درباره اخلاق و فاوا و تحولات نسلی کار شده است؟ نقاط قوت و ضعف آنها چیست؟
36. وظایف حوزه های علمیه درباره تحولات نسلی آینده چیست؟
37. مبلغان دین در آینده برای ارتباط با نسل جدید با مشکلاتی مواجه خواهند شد؟ برای حل آنها چه باید بکنند؟
38. جوامع دیگر برای مواجهه با مسائل اخلاقی آینده مربوط به تحولات نسلی مرتبط با فاوا چه تدبیرهایی را اندیشیده اند؟ (نقاط قوت و ضعف آنها چیست؟ چه درس هایی برای جامعه ما دارد؟)
39. ادیان الهی و غیر الهی دیگر برای آمادگی جهت مواجهه با تحولات نسلی و ارزشیِ مبتنی بر فناوری های ارتباطی چه کرده اند؟(نقاط قوت و ضعف آنها چیست؟ چه درس هایی برای اندیشه اسلامی دارد؟)
40. آیا همگرایی اسلام با ادیان دیگر برای مواجهه با چالش های اخلاقی ناشی از فاوا امکان پذیر است؟ مزایا و مشکلات تفکر اسلامی در این مسیر چیست؟ حوزه های علمیه برای این کار چه باید بکنند؟
41. فرصت ها و تهدیدهای تحولات نسلی برای نظام اسلامی در زمان حال و در آینده چیست؟
42. وظایف فعلی نظام اسلامی به عنوان یک حکومت دینی درباره مسائل اخلاقی و تربیتی ناظر به تحولات نسلی در آینده چیست؟
پایان
20 فروردین 1403
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌺 شادباش عید اخلاق به همه کسانی که اخلاق اولویت اول زندگی شان است🌺
اینک،
ای که در «محرم» هر چه غیر دوست بود بر خود حرام کردی،
و در «ربیع»، بهار جان را به تماشا نشستی،
و از جمود «جمادی» گذشتی،
و پا به وادی «رجب» نهادی،
و از شعب «شعبان» رها شدی
و «رمضان» را روز به روز
و وادی به وادی
پشت سر نهادی.
اینک که آفتاب عید بر آمده،
خوش باش و شادمان،
که کامروای این سلوک تو بودی.
و اینک که مواعید عید را به هدیت گرفتهای،
به هوش باش!
که ماه¬های دیگر در پیش است
و سال¬های دیگر نیز.
مباد که غبار غفلت دیگر بار بر جانات نشیند،
و قرار خویش با محبوب را از یاد بری.
که این خسرانی است عظیم،
و ظلمی بزرگ.
حسینعلی رحمتی
21 فروردین 1403
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مسئله حیثیتی است
وقتی می گویند این نسل خوراکش رسانه است، تشخیص این که جنگ های آینده شان بر سر چیست چندان دشوار نخواهدبود. رسانه برای شان #ابزار نیست، بلکه #زندگی و تنازع بقاست.
🔻ویدیو را ببینیم و از خودبپرسیم:برای #تعامل سازنده با این نسل چه باید بکنیم؟
حسینعلی رحمتی
۲۲ فروردین ۱۴۰۳
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
⭕️کوته نوشت های بنده را در صفحه اندکی اندیشه در ویراستی دنبال کنید 👇👇 www.virasty.com/harahmati
اندکی اندیشه ضرر ندارد
♦️سوخت و سوز ندارد
حدود #سی_سال پیش وقتی دیدم نهالهای کوچکی را کنار جاده اصفهان میکارند میگفتم این کار فایده ای هم دارد؟ کو تا سبز شود...امروز دیدم آن نهالک ها به درخت تبدیل شده است.
#کارفرهنگی هم همینطور است. اگربا آینده نگری و پشتکار و صبر و حوصله باشد به نتیجه می رسد. دیر و زود دارد ولی سوخت وسوز ندارد. حتی اگر در کوتاه مدت نتیجه اش دیده نشود.
حسینعلی رحمتی
۲۴ فروردین ۱۴۰۳
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
برای تعامل بهتر با نسل جدید و فهم منطق #تحولات_نسلی ابتدا بایداین نسل را شناخت. سایت www.zpedia.ir سعی کرده اطلاعاتی درباره تعریف، ویژگی ها، تکیه کلام ها و روحیات #نسل_زد یا همان دهه هشتادی های خودمان به مخاطب بدهد. بد نیست سری به آن بزنید.
(معرفی سایت لزوما به معنای تایید همه محتوای آن نیست)
حسینعلی رحمتی
۲۴ فروردین ۱۴۰۳
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢حساسیت کمسابقه کاربران داخلی و خارجی به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل به روایت دادههای آنلاین
🔹بهدنبال آغاز حملات پهپبادی و موشکی ایران به اسرائیل در ساعات اخیر، کاربران شبکههای اجتماعی واکنش بسیار زیادی به این موضوع نشان دادند (بنگرید به نمودار بالا).
🔸در میان توئیتهای منتشر شده به زبان انگلیسی حاوی کلیدواژههای drone، Iran و Israeil، فقط در عرض یک ساعت پس از آغاز حملات، حدود ۳۰۰هزار توئیت و ریتوئیت در این خصوص منتشر شده که نسبت به ساعت پیش از آن رشد قابل توجهی داشته است.
🔹در زبان فارسی نیز، در عرض یک ساعت پس از آغاز حملات بیش از ۵۰هزار توئیت و ریتوئیت با کلیدواژههای «اسرائیل، پهپاد، پهباد و جنگ» منتشر شده و این در حالی است که در طول روز تعداد توئیت در هر ساعت کمتر از ۱۰هزار توئیت و ریتوییت بود.
🔸دادههای گوگل نیز نشان میدهد که در حال حاضر افزایش تنش میان ایران و اسرائیل ترند اول جستجوهای گوگل است.
🔹روند انتشار توئیتهای مربوط به این موضوع همچنان ادامه دارد و بهنظر میرسد تا ساعات آینده این روند افزایشی باشد.
کانال تحلیل شبکههای اجتماعی مجازی
@socialMediaAnalysis
💢بایسته های نقد اخلاقی فضای مجازی
در نقد این فضا باید هم به کارکردهای مثبتش توجه کنیم هم به کارکردهای منفی اش.
همچنین باید مشخص کنیم برمبنای کدام نظریه اخلاقی (مثل وظیفه گرایی، پیامدگرایی، فضیلت گرایی) می خواهیم آن را نقد کنیم. داوری براساس هرکدام از اینها به پاسخ های متفاوت می رسد.
حسینعلی رحمتی
۲۴ فروردین ۱۴۰۳
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
✅هشتمین همایش بین المللی مطالعات دینی، علوم انسانی و اخلاق زیستی در جهان اسلام
🔹مرکز برگزار کننده: مرکز همایش های جهان اسلام
🖌مهلت ارسال مقاله: 28/2/1403
🗓تاریخ برگزاری: 10/3/1403
📞شماره تماس: 02177459847
🌐سایت: www.fconf.ir
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧅🧅هم کتک، هم پیاز
دانشجوی عزیز،طلبه گرامی!
نه شما عمر نوح دارید نه اساتید نوکر زرخریدتان هستند. اگر برای نوشتن #پایان_نامه برنامه نداشته باشید و تنبلی کنید:
خودتان خسته می شوید
اساتید بی خیال تان می شوند
فرجه تان تمام می شود
هزینه می دهید
مدرک نمی گیرید
خلاصه: هم پیاز را می خورید هم کتک را هم پول می دهید.
از ما گفتن بود. خود دانید
حسینعلی رحمتی
۲۷ فروردین ۱۴۰۳
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛خوش مان بیاید یا نه
این تیپ افراد امروزه تولیدکنندگان محتوا برای نوجوانان ما هستند و بر روی فرهنگ و #اخلاق و رفتارشان تاثیر می گذارند. هزاران فالوور دارند و طی چندماه ده ها ویدیو درست کرده اند.
👈🏿در این مدت من و شما چقدر تولید محتوا داشته ایم؟حتی در حد یک یادداشت چند سطری؟
صادقانه به خودمان پاسخ دهیم....
حسینعلی رحمتی
۲۸ فروردین ۱۴۰۳
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
💠📣 نوزدهمین جلسه از سلسله نشست های "دین و چالش های روز" ویژه برنامه "چهارشنبه های اعتقادی" برگزار می شود.
❇️شروع جلسه با پخش آنلاین "صلوات خاصه حضرت رضا علیه السلام" از حرم مطهر رضوی
↙️ موضوع این هفته:
"چالش های فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی"
↙️با طرح پرسش:
"فراگیر شدن فضای مجازی و هوش مصنوعی در ساحت عمل و نظر، کدامیک از آموزه های اخلاق دینی را زیر سؤال برده است؟"
🔸ارائه کننده:
🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی
(عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🗓 زمان: چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
🕘 ساعت: ۲۱ تا ۲۲
❇️ با ارائه #گواهی_الکترونیکی
🟣 حضور برای عموم افراد از طریق لینک زیر:👇
https://www.aparat.com/el_balagh/live
↙️ ادامه خبر: 👇
https://www.riqh.ac.ir/post/76857
🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث👇👇
http://www.riqh.ac.ir
@quran_hadith
@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلمات معجزه می کنند....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️⚠️احتیاط واقعا شرط عقل است
به طور کلی هر رسانه، و به ویژه #فضای_مجازی همین اندازه می تواند ما را فریب دهد و به اشتباه بیاندازد. پس در پذیرش آنچه در این فضا می بینیم شدیداً #احتیاط کنیم، و در قضاوت بر اساس آن عجله نکنیم.
حسینعلی رحمتی
۳۰ فروردین ۱۴۰۳
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
شرکت ملی انفورماتیک ایران اولین #فصلنامه_هوش_مصنوعی را با عنوان «هوش نما» باهدف مطالعه جامع اکوسیستم هوش مصنوعی ایران منتشر کرد.
برای فهرست مطالب روی تصاویر کلیک کنید.
دانلود:
https://www.nicholding.ir/wp-content/uploads/2024/04/Hooshnama1.pdf
📌کاری ارزشمند.ان شاءالله به مباحث #اخلاقی هوش مصنوعی هم بپردازند.
حسینعلی رحمتی
۳۰ فروردین ۱۴۰۳
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 فغان سعدی ز دست فجازی
گذشتگان ما با خوشه چینی از خرمن بزرگان ادب و هنر کشورمان چون سعدی و حافظ و مولانا و فردوسی، درست گفتن، درست نوشتن، و از همه مهم تر، «درست زیستن» را می آموختند، اما نسل امروز با اعتیاد به فضای مجازی و فراموشی آن بزرگان، هم شیوه گفتن و نوشتنش کج و معوج شده هم شیوه زیستن خود را از سلبریتی ها و افراد بی مایه می گیرد. این خطر بزرگی است که ادب، اخلاق و فرهنگ جامعه ما را تهدید می کند و دلسوزان باید برای آن چاره ای بیاندیشند.
حسینعلی رحمتی
1 اردیبهشت 1403 (روز سعدی)
👋🏼اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️ قبل از آن که فناوری رویمان آوار شود
نیل پستمن نوشت: «هنگامی که یک #فناوری پذیرفته میشود، دست خودش را رو میکند: یعنی همان کاری را میکند که برای انجامش طراحی شده. وظیفۀ ما این است که بفهمیم آن طراحی چیست. به عبارت دیگر، وقتی فناوری جدیدی را در فرهنگ خود میپذیریم، باید این کار را با #چشمان_کاملاً_باز انجام دهیم». و امروز بالاخره چشمانمان باز شده است. اکنون ماییم و اقدامکردن طبق آنچه میبینیم.
(مقاله «مجبور نیستیم هر فناوری جدیدی را به زندگی خود راه دهیم: انتخابگرایی فناوری چیست و چه تفاوتی با بدبینی به فناوری دارد؟» نوشته کال نیوپورت).متن کامل👈 B2n.ir/z32531
حسینعلی رحمتی
1 اردیبهشت 1403
👋🏼اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌭🌭 نه، همش سوسیس یا گوشت نیست
بلکه افراد زرنگی هستند که بهتر از صد آدم باسواد متوجه اهمیت #فضای_مجازی در دنیای امروز شدهاند و از قِبلِ ایجاد #شهرت_بادآورده برای یک پیرمرد املتپز ساده، محبوبیت و ثروت و شهرت به دست میآورند. و از آن مهمتر، ما #کاربران_غافل هستیم که به راحتی ابزار دست این افراد میشویم و آنان را در رسیدن به مقصودشان یاری میکنیم.
اگر دو روز دیگر این پیرمرد را به عنوان سخنران نشستها، کارشناس برنامهها یا بازیگر فیلمهای تبلیغاتی دیدید تعجب نکنید.
🔻پ ن:
این که بسیاری از شهروندان او را میشناسند و تکیه کلامش را میدانند چه نکتهای را به ما یادآوری میکند؟
حسینعلی رحمتی
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
👋🏽اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢کشمکش تا کی؟
نسل امروز بیش و پیش از تاثیرپذیری از افراد و نهادهای سنتی (مثل خانواده و حاکمیت) تحت تاثیر فضای مجازی است.این وضعیت از جمله عوامل زمینه ساز تفاوت و تحولات نسلی است. یکی از دلائل ناکامی دو نسل در گفتگو با یکدیگر، تفاوت نوع نگرش هرکدام به فضای مجازی است. یکی آن را زیستگاه خود می داند و دیگری آن را عامل انحراف. تا وقتی هر دو طرف در این زمینه به یک افق مشترک نرسند تضاد و کشمکش بین آنها ادامه پیدا خواهد کرد.
حسینعلی رحمتی
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
👋🏼 اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از پژوهشگاه قرآن و حدیث
💠 در نشست علمی تبیین شد: چالش های فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی
🎙 حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی، عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در نشست علمی "چالش های فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی" از نوزدهمین نشست از سلسله جلسات و نشست های "دین و چالش های روز" ویژه "چهارشنبه های اعتقادی" در پاسخ به این سوال که فراگیرشدن فضای مجازی و هوش مصنوعی در ساحت عمل و نظر، کدامیک از آموزههای اخلاق دینی را زیر سوال برده است؟ گفت:
🔸طبق دیدگاه دینی، میان عمل و نظر ارتباط وجود دارد، یعنی همان نظریه فضیلت و معرفت که در فلسفه اخلاق مطرح شده است؛ همچنین روایت امام صادق علیه السلام که می فرمایند: «مَن علِم عمِل...» نیز نشان میدهد که سامانه معرفتی ما بر عمل اخلاقی اثر میگذارد.
🔹امروزه در فضای هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات، گاهی اطلاعاتی را با سمت و سویی مشخص به ما انتقال میدهند که متناسب با خداناباوری است تا صبغه خداباوری ما را تغییر دهد؛ لذا این مسئله یکی از چالشهای جدی در عصر فناوری اطلاعات میباشد.
🔸چالش دیگر در حوزه اخلاق "تضعیف نیاز اخلاق به دین" است. ما معتقدیم میان دین و اخلاق رابطه است و دین، حداقل میتواند انگیزه اخلاقی عمل کردن را افزایش دهد؛ همچنین اخلاق نیز میتواند در زمینههایی به دین کمک کند. حال یکی از چالشهای مهم فضای مجازی این است که انسانهای دیندار را به این نتیجه برساند که ...
◀️ ادامه خبر 👇
https://www.riqh.ac.ir/post/76900
🌐اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇👇
https://www.riqh.ac.ir
@quran_hadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شرکت در جشن خودتحقیری
در فضای مجازی متاسفانه کم نیست ویدیوهایی که به تمسخر زنان پرداخته و آنان را افرادی نادان معرفی میکند. این گونه کارها به مرور زمان موجب تقویت نگرش منفی و بدبینانه به «جنس زن» و زنانگی می شود و به دنبال آن، نقش های دیگر زنان مثل مادر یا همسر بودن را تحقیر می کند، و حتی زمینه ساز خشونت های کلامی و فیزیکی و محرومیت از موقعیت های مناسب اجتماعی برای آنان می شود.
💢نکته تاسف بار در این ویدیوها مشارکت خود خانم ها در تولید و ترویج این «خود-تحقیری»ها است.
حسینعلی رحمتی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
👋 اندکی اندیشه ضرر ندارد