هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
📖 لیست پیشنهادی خانهٔ اخلاقپژوهان جوان برای خرید کتابهای حوزهٔ فلسفهٔ اخلاق در #نمایشگاه_کتاب تهران
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️مار اَفسای! هشدار
مبادا دستی که بر گوشی و صفحه کلید می لغزانیم، ماری باشد که به جان و مال و آبروی دیگران می اندازیم؟ و فرداکه در محضر یار پرده برافتد ازآن دسته باشیم که درباره شان فرمود:«یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ».بَدا به این معامله، بَدا.
مارفَسای ار چه فسونگر بود
کشته شود عاقبت از مار خویشِ
حسینعلی رحمتی
19 اردیبهشت 1403
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢منِ اشْتَغَلَ بِغَيْرِالْمُهِمِّ ...
طلبه عزیز، روحانی محترم
همواره در فضای مجازی با جوانانی مواجه ام که ویدیوی برخی سخنرانی های مذهبی را برایم ارسال می کنند و می گوینداین مطالب جوانان را از دین زده می کند.
💥سطح تحصیلات جامعه امروز ایران نسبت به دهه های گذشته بسیار بالا رفته و به مدد فضای مجازی میزان اطلاعاتش بسیار زیاد شده. است از ین رو انتظار دارد از منبر دین سخنان معقول و منطقی بشنود.بیان #داستانهای_عجیب_وغریب نه تنها او را به دین جذب نمیکند که سوالات و تردیدهای فراوانی نست به دین و مبلغان دین برایش ایجاد می کند یا بهانه تمسخر آنهارا فراهم میکند.
خوشبختانه سیره و سنت اهلبیت(ع) گنجینه مطالب حِکمی و اخلاقی است. چرابه جای استفاده از آنها مطالبی را بیان کنیم که حتی اگر هم مستند باشد برای نسل امروز قابل پذیرش یا دارای اولویت نیست.
امام علی(ع): «مَنِ اشْتَغَلَ بِغَيْرِالْمُهِمِّ ضَيَّعَ الأَهَمَّ؛ هر كس به كار غير مهم بپردازد، كار مهمتر را تباه ساخته است!»
حسینعلی رحمتی
20 اردیبهشت 1403
#طلبه_نوشت
(عکس تزیینی است)
اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 دختران عصر فضای مجازی، تحولات نسلی و کژفهمی های دو نسل
(قسمت ۱ از ۲)
✍🏼 حسینعلی رحمتی
🔹 مناسبتی چون تولد حضرت معصومه(س) که روز دختر نامیده شده، فرصت مناسبی است تا موضوعات مربوط به نسل جدید دختران و زنان جامعه ما به طور جدی تر و عمیق تری مورد کاوش قرار گیرد. یکی از این موضوعات، آسیب شناسی نگاه متقابل این نسل با نسل «بزرگترها» از منظر عوامل موثر براخلاق و تربیت، به ویژه فضای مجازی، است. تا وقتی نگاه هر دو طرف به یکدیگر اصلاح نشود نمی توان انتظار داشت که دو نسل بتوانند در مورد ارزش های اخلاقی، تربیتی و فرهنگی به یک «افق گفتمانی مشترک» در عرصه عمل و نظر دست یابند.
🔹 به عمد نگفته ایم «والدین» و گفته ایم «بزرگترها» تا شامل همه افراد و نهادهایی بشود که به نوعی با زنان و دختران، فضای مجازی، و اخلاق و تربیت ارتباط پیدا می کنند؛ از پدر و مادرها گرفته تا مدیران جامعه، نهادهای برنامه ریز و سیاست گذار، نهادهای تبلیغی مثل حوزه های علمیه، نهادهای آموزشی مثل دانشگاه ها و آموزش و پرورش، ونهادهای رسانه ای چون صداوسیما و مطبوعات.
🔹 به هرحال، با نگاهی آسیب شناسانه باید گفت بخش هایی از نسل بزرگترها به این توجه ندارند که:
🔻 1. فضای مجازی برای زنان و دختران امروز صرفا ابزاری برای وقت گذرانی و سرگرمی نیست، بلکه محلی برای «زندگی» هم است؛ یعنی این فضا خانواده دوم (اگر نگوییم اول) آنهاست.
🔻2. برخلاف تصور برخی از بزرگترها، فضای مجازی برای بسیاری از زنان و دختران محل ارتکاب کارهای خلاف و نادرست نیست، بلکه آنها این فضا را میدانی برای رشد و شکوفایی می دانند و از آن برای کارهایی چون کسب دانش، فراگیری حرفه، انتقال تجارب، و تبلیغات و تجارت استفاده می کنند. نگاه این نسل به فضای مجازی بیشتر مثبت است تا منفی، از این رو نگاه های بدبینانه و منع محور نسل بزرگترها را نسبت به این فضا نمی پذیرد و در برابر آن مقاومت می کند.
🔻3. برخلاف گذشته که دختران از نظر شخصیت اخلاقی و باورهای دینی بیشتر تحت تاثیر والدین و به ویژه مادرشان بودند و می شد به آسانی «مادر را دید و دختر را پسندید»، امروزه این نقش تا اندازه ای (و نه کاملا) تضعیف شده و دختران تا حد زیادی تحت تاثیر دیدگاه های نظری (درست یا نادرست) و الگوهای عملی (خوب یا بد)ی هستند که فضای مجازی به آنان معرفی می کند.
🔻4. بین زبان و تفکر ارتباط وجود دارد. از این رو نسل جدید دخترانی که طی سال های اخیر با فضای مجازی (و اخیرا هوش مصنوعی) انس گرفته اند به موازات این که نگرش های شان تغییر کرده زبان و ادبیات شان نیز تغییر کرده است. از این رو اگر با آنان با همان زبان و ادبیاتی صحبت کنیم که با دختران چند نسل قبل شان سخن می گفتیم طبیعتا ارتباط و هم سخنی بین ما و آنها ایجاد نخواهد شد و در انتقال ارزش ها و هنجارهای مورد نظر خود به آنها با مشکل مواجه می شویم.
🔻5. تحولات فکری و ارزشی و تغییر سبک زندگی زنان و دختران در سال های اخیر (با آنها موافق باشیم یا نه) معلول عوامل مختلف است، از این رو فروکاستن آنها به یک عامل و آن هم «فضای مجازی»، موجب ارزیابی غیرواقع بینانه، و در نتیجه، ارایه راهکارهای غیردقیق می شود. و نباید تعجب کرد اگر چنین راهکارهایی مورد استقبال دختران قرار نگیرد.
🔹 و نکته پایانی این که نسل دختران هم نسبت به فضای مجازی و نسل بزرگترها غفلت هایی دارند که ان شاءالله در یادداشتی دیگر به آنها اشاره خواهد شد.
21 اردیبهشت 1403
... ادامه دارد
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️ دختران عصر فضای مجازی، تحولات نسلی و کژفهمی های دو نسل
قسمت ۲ از ۲: دختران و مسوولیت زیستِ دخترانه در فضای مجازی
قسمت اول
✍🏼 حسینعلی رحمتی
🔹انصاف اقتضا می کند همان گونه که به فهم غیردقیق و ناکافی برخی بزرگترها درباره حضور دختران در فضای مجازی اشاره کردیم بایستی از این سو به کژفهمی برخی زنان و دختران نیز در این عرصه اشاره کنیم. این کژفهمی هایِ دو طرفه است که راه را برای رسیدن به یک نگاه مشترک و همدلانه می بندد. از این رو باید گفت بخشی از نسل جدید زنان و دختران توجه ندارند که:
🔻1. حرمت امام زاده با متولی آن است. اگر خانم ها و دخترهایی که در فضای مجازی حضور دارند به درستی انتظار دارند که دیگران چه در این فضا و چه در فضای فیزیکی حرمت آنها را نگه دارند، خود آنها باید بیش از دیگران به حفظ این حرمت کمک کنند. متاسفانه در موارد زیادی دیده می شود که خود دختران در تولید و توزیع ویدیوهایی مشارکت می کنند که آنها را افرادی ظاهربین، ثروت پرست، نادان و کم خِرد معرفی می کند. پیامد شکل گیری چنین تصویری، افزایش تمسخر و تحقیر زن و زنانگی و توهین به زنان و دختران در فضای مجازی و فیزیکی است.
🔻2. به رغم این که اختلاف نظر بین دختران و نسل بزرگترها درباره چرایی و چگونگی درست زیستن در فضای مجازی امری طبیعی است اما راه حل این مشکل، نگاه تحقیرآمیز و جدال برانگیز با والدین و دیگر بزرگترها نیست بلکه چاره کار ایجاد یک گفت وگوی محترمانه و مبتنی بر اعتماد و احترام دو نسل به یکدیگر است. هرچند بهتر است بزرگترها آغازگر این گفت و گو باشند ولی دختران نیز که امروزه عمدتا از قشر تحصیلکرده و آگاه جامعه هستند در این زمینه مسوولیت دارند.
🔻3. حضور سالم و کم آسیب خانم ها در فضای مجازی مستلزم بهره گیری از دانسته ها و تجربه های نسل بزرگترها است، و این که پدر و مادر و دیگر کسانی که از آنها بزرگترند متعلق به نسل قبل هستند به این معنا نیست که همه ارزش هایی که درباره فضای مجازی مطرح می کنند بی ارزش شده و زمانش گذشته باشد. اصول اخلاقی مثل قواعد ریاضی است که گذر زمان صدق آنها را از بین نمی برد، هرچند ممکن است مصادیقش را تغییر دهد.
🔻4. فضای مجازی مِلک طِلق دختران، به ویژه بلاگرها، نیست. رفتار و گفتار برخی دختران در فضای مجازی به ویژه در شبکه های اجتماعیِ تصویرمحور مثل اینستاگرام به گونه ای است که گویی تصور می کنند تمام جهان منحصر در فضای فعالیت آنهاست. آنها نوعا از قواعد و اصول و هنجارهای عرفی، دینی، اخلاقی و قانونی جامعه از یک سو، و ظرفیت ها و ظرافت ها و آسیب ها و لغزندگی های موجود در فضای مجازی از سوی دیگر غافل می شوند. این غفلت موجب نقض آن اصول و افتادن در دام این آسیب ها می شود و برای آنها محرومیت های حقوقی یا آسیب های حیثیتی و گاه جانی را به ارمغان می آورد. دخترانی که در کشور خودمان یا کشورهای دیگر به خاطر فعالیت در فضای مجازی کشته یا زخمی شده اند شاهدی بر این مدعاست.
🔻5. جامعه امروز ما یک جامعۀ در حالِ تغییر و تحول است، و بخشی از این تحولات مربوط به زن و زنانگی است. در جامعه ای با مختصات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و تمدنی جامعه ما مدیریت این تحولات کاری بسیار مهم و حساس است و انجام آن بدون همراهی و همکاری و مسوولیت پذیری خود خانم ها ممکن نیست.
✅ و نکته آخر این که آنچه موجب امیدواری و خوشحالی است، تعداد فراوان زنان و دختران تحصیل کرده، آگاه، مسوول و مقید به آموزه های دینی و فرهنگی جامعه است. بی تردید این سرمایه ارزشمند امروزه هم مثل بسیاری دیگر از مقاطع تاریخی کشورمان مددرسان خواهد شد و زمینه ساز استفاده اخلاقی و مسوولانه از فضای مجازی و بهره گیری هر چه بهتر از این فناوری برای مدیریت تحولات نسلی خواهد شد، ان شاءالله.
پایان
22 اردیبهشت 1403
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 «پروژه قرآنی استاد مطهری و چگونگی تداوم آن در اخلاق اندیشی فضای مجازی»
گزارش سخنرانی علمی
جشن بزرگداشت مقام استاد توسط «انجمن علمی علوم قرآن و حدیث» دانشگاه قم روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در این دانشگاه برگزار گردید. در این نشست دکتر حسینعلی رحمتی به ارایه سخن پرداخت.
ایشان خاطرنشان کرد کارنامه قرآنی استاد مطهری نشان می دهد ایشان به قرآن چند رویکرد داشته است: ۱. منبع اندیشه ورزی دینی و اخلاقی، ۲. ابزاری برای پاسخگویی به نیازهای زمان، ۳. تلاش برای احیای قرآن در جامعه،۴. تفسیر قرآن
دکتر رحمتی با اشاره به این نکته که با توجه به نیاز امروز جامعه، دانشجویان و طلاب باید از ابزارهای نوین امروزی مثل «فضای مجازی و هوش مصنوعی» برای تداوم کارنامه قرآنی استاد مطهری استفاده کنند.
🔆ایشان موارد زیر را به عنوان برخی از کارکردهای فضای مجازی و هوش مصنوعی برای تداوم پروژه قرآنی استاد مطهری، از منظر ارتباط با اخلاق، معرفی کرد:
۱.استفاده از قرآن به عنوان منبع معرفت برای پژوهش های اخلاقی پیرامون فضای مجازی و هوش مصنوعی
۲.تبیین اصول و وظایف اخلاقی هریک از مرتبطان با فضای مجازی با استفاده از قرآن
۳.بهره گیری از قرآن برای تدوین نظام اخلاقی اسلام در باب فجازی
۴.پاسخ به سوالات، شبهات و چالش های مربوط به قرآن و اخلاق قرآنی
۵.فراگیر کردن وحدت اسلامی بین مذاهب اسلامی بر محور قرآن و اخلاق
۶.ترویج و تبلیغ آموزه های اخلاقی قرآنی در قالب های متعدد و متنوع موجود در فضای مجازی
۷.ایجاد یا مشارکت در رویدادهای جهانی برای دفاع از قرآن ، اسلام و مسلمانان
✍🏼گزارش از: ناهید مُلمّعی خوزانی
💥 اندکی اندیشه ضرر ندارد
برغم تعلق خاطردختران جامعه مابه فرهنگ دینی و ملی خود،عوامل مختلف ازجمله #فضای_مجازی،نگرشهای سنتی درباره زن و زنانگی را نزدآنان به چالش میکشد،به #تحولات_نسلی دامن میزند وانتظارات آنها از نهادهای دینی،سیاسی واجتماعی راافزایش میدهد.
💥بی توجهی ما به این موضوع مانع شکل گیری #گفتگوی سازنده باآنهامیشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مرتبطان با نوجوانان! این ویدیو را دقیقتر ببینید
ویدیوی استقبال از یک بلاگر اینستاگرامی در یکی از شهرستانها
بلاگرها وسلبریتیها امروزه از عوامل موثر بر طراحی سبک زندگی و سامانه اخلاقی و هنجاری نوجوانان هستند.
👈🏼#مبلغان_دینی و همه کسانی که درصدد تعامل با این نسل هستند #حتما باید روی #عوامل_وپیامدهای استقبال نوجوانان و جوانان از این افراد مطالعه جدی داشته باشند؛ اگر میخواهند در کارشان موفق شوند.
حسینعلی رحمتی
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
‼️عصر شبکههای اجتماعی، عصر فضولیهای بی حدوحصر
بازیگران، ورزشکاران یا دیگر چهرههای معروف و غیرمعروف (حتی کاربران عادی) که تصاویر زندگی شخصیشان مثل مراسم ازدواج را که اصولا ربطی به دیگران ندارد در فضای مجازی منتشر میکنند در واقع به #پاپاراتزیها و دیگر افراد فضول و کنجکاو برای ارتکاب رذیلت اخلاقیِ #تجسس و سرک کشیدن در زندگی دیگران چراغ سبز نشان می دهند.
حسینعلی رحمتی
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای کاش ما آدم بزرگها هم گاهی کودکانه به زندگی میکردیم تا از آن لذت ببریم. پیامبر(ص) بچهها را به خاطر همین ساده گرفتن زندگی و بیتکلفیشان دوست داشت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ هوش مصنوعی و یک نهضت ترجمه جدید
باشروع عصر هوش مصنوعی مبلغان و مدرسان اخلاق باید فعالیت خودرا چند برابر کنند، اگر می خواهند از قافله عقب نمانند.
هدفونی که دراین ویدیو معرفی شده می تواند همزمان ترجمه کند. این کار در کنار مزایای فراوان خود، موجب تسهیل آشنایی کاربر با نظام های اخلاقی و سنت های فرهنگی و تربیتی دیگر می شود، اما:
اگر آنها با نظام اخلاقی خودش سازگار نبود چه؟
آیا ممکن است این آشنایی منجر به نسبی گرایی اخلاقی شود؟
این نسبی گرایی چه پیامدهایی دارد؟
با اخلاق اسلامی سازگار است؟
آیا ممکن است رفتار اخلاقی کاربر را خلاف آنچه در سنت دینی و ملی اوست تغییر دهد؟
آیا ممکن است الگوهای اخلاقی متفاوتی را به او معرفی کند؟
چگونه می توانیم جامعه مان را برای مواجهه درست با وضعیت جدید آماده کنیم؟
📌پ ن بسیار مهم:
مقصود مخالفت بی مورد با هرفناوری جدید نیست، بلکه حساس کردن ذهن اساتید و طلاب و دانشجویان نسبت به جدی گرفتن بررسی اخلاقی فناوری های جدید است.
حسینعلی رحمتی
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️اولین تصویر ازمراسم ازدواج؟!
فضای مجازی ولعِ دیدن و دیده شدن دارد. وقتی از روز اول، رخت زندگی تان را روی طناب فضای مجازی جلوی چشم میلیون ها انسان آویزان می کنید، طمع پاپاراتزی ها و افراد بی اخلاق را برای سرک کشیدن به زندگی خصوصی تان تحریک می کنید. بنابراین، فردا که به تبعاتش گرفتارشدید اول از همه خودتان را سرزنش کنید.
👈گفتا ز که نالیم، که از ماست که بر ماست
حسینعلی رحمتی
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
‼️آیا شما هم یك ویندوشاپِر فجازی هستید؟
ویندوشاپرها windowshopper پاساژگردهای فضای مجازی اند که ساعت ها #بی_هدف وبگردی می کنند، از این سایت به آن سایت، از این صفحه به آن صفحه و از این كانال به آن كانال و گروه سر می زنند، نه این كه دنبال مطلب خاصی هستند؛بلكه صرفا براساس یک کنجکاوی کنترل نشده و به این دلیل كه از این كار #لذت می برند.
#ویندوشاپینگ نه تنها یك مسئله فرهنگی كه یك معضل اخلاقی نیز هست؛ چرا كه پیامدهایی چون اتلاف وقت، از بین رفتن سرمایه، بازماندن از كارهای مفید، انباشتن ذهن از مطالب بی یا کم فایده و غیرضروری، و اعتیاد مجازی را به دنبال دارد؛ كه البته هر یك از این ها خود موجب مشكلات و معضلات دیگری نیز دیگر می شود.
حسینعلی رحمتی
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
هنوز دقیقا مشخص نیست برای هلی کوپتر رئیس جمهور #رئیسی چه اتفاقی افتاده. ان شاءالله ختم به خیر شود. غیراخلاقی ترین کار در چنین لحظاتی آن است که این حادثه را دستمایه طنز و تمسخر، اختلاف اندازی، شایعه پراکنی و تسویه حساب های سیاسی کنیم (از هر طیف و جناح). مسوولیت پذیری و میهن دوستی افراد دراین مواقع خطیر مشخص می شود.
حسینعلی رحمتی
۰ ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🔷 هر سلفی جایی و ....
سلفی گرفتن با افراد مشهور یا غیرمشهور که در مراسم #تشییع_جنازه یا عزای دوستان و بستگان شان شرکت کرده اند و در محذور قرار دادن آنها برای این کار، رفتاری زشت و غیراخلاقی است. در چنین مراسمی باید حال و روز افراد را درک کنیم و به گونه ای رفتار کنیم که موجب آرامش و تسلی آنها شود نه رنج و ناراحتی شان.
📌حتی پس از گرفتن عکس، انتشار آن در شبکه های اجتماعی هم باید با #رضایت آنها باشد. #سلفی_گرفتن هم مثل دیگر فعالیت های فضای مجازی برای خود آداب و اصولی دارد که انسان های با اخلاق به آن توجه می کنند.
(عکس تزیینی است)
حسینعلی رحمتی
۱ خرداد ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
❤️در این فضا با پای دل برو
در شلوغ بازار فضای مجازی وقتی همه دنبال تایید #فردانیت و اثبات خویش اند و دیگران را برای خود می خواهند، تو به ندای قلب ات دل بسپار و خود را برای دیگران بخواه؛ آن هم براساس محبت و #شفقت_ورزی به آنها.
حسینعلی رحمتی
2 خرداد 1403
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🦾🦾 اخلاق رباتها: دو پرسش، دو پاسخ
کسانی که در صدد بررسی #اخلاق_ماشینهای_هوشمند هستند باید دو نکته به ظاهر ساده را از هم تفکیک کنند:
1. آیا ماشینهای هوشمند میتوانند/باید به اصول اخلاقی عمل کنند؟ (در این صورت خودِ #ماشین را به عنوان فاعل اخلاقی در نظر گرفتهایم).
2. آیا ما انسانها باید درباره ماشینهای هوشمند اخلاق را مراعات کنیم و حقوق آنها را محترم بشماریم؟ همانگونه که مثلا در مورد موجودات دارای احساس از قبیل حیوانات باید اخلاق را مراعات کنیم؟ (در این صورت #انسان را به عنوان فاعل اخلاقی در نظر گرفتهایم).
📌پاسخ هر یک از دو سوال با هم فرق می کند.
حسینعلی رحمتی
۴ خرداد ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
👨👩👦👦 ما و این اعضای نامانوس در خانواده ها
با توجه به تحولات فرهنگی و جمعیتی، به مرور زمان خانواده ها کم جمعیت تر و تنهاتر می شوند و مجبورند از #ربات_ها به عنوان همدم و مونس اعضای خانواده استفاده کنند. این وضعیت در کشور ما گرچه هنوز چندان شکل نگرفته است ولی با توجه به فرایند استقبال از فناوری های جدید مثل تلفن همراه و کامپیوتر، می توان حدس زد که در آینده از آن استقبال خواهد شد. ورود این اعضای جدید به خانواده ها مسائل اخلاقی و تربیتی گوناگونی را در پی دارد. از این رو اخلاق پژوهان فناوری اطلاعات و دیگر مسوولان و نهادهای فرهنگی، آموزشی، تربیتی و تبلیغی بایستی از هم اکنون درباره آنها به تحقیق و تامل بپردازند و برای مواجهه درست با آنها سیاستگذاری و برنامه ریزی کنند. نه خود فناوری ها نه مردم هیچ گاه منتظر تحقیقات ما نمی مانند و به مجرد امکان، از آنها استفاده خواهند کرد.
حسینعلی رحمتی
5 خرداد ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
Rahmati-Research 01.mp3
14.53M
🟢 سیر تا پیاز مقاله نویسی در ده جلسه، از انتخاب موضوع تا انتشار
🎙جلسه اول:
تعریف تحقیق، اهمیت تحقیق برای افراد در دنیای امروز
حسینعلی رحمتی
#روش_تحقیق
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
Rahmati-Research 02.mp3
15.46M
🟢 سیر تا پیاز مقاله نویسی در ده جلسه، از انتخاب موضوع تا انتشار
🎙جلسه دوم:
مهم ترین ابزارها و مهارت های لازم برای یک محقق
حسینعلی رحمتی
#روش_تحقیق
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
Rahmati-Research 03.mp3
17.47M
🟢 سیر تا پیاز مقاله نویسی در ده جلسه، از انتخاب موضوع تا انتشار
🎙جلسه سوم:
گام اول: انتخاب موضوع، اهمیت آن، نکات لازم برای انتخاب موضوع
حسینعلی رحمتی
#روش_تحقیق
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد