احتمالا برای شما هم وقت هایی پیش آمده که حوصله مطالعه یا بخصوص حوصله #نوشتن را ندارید. دستتان به کار نمی رود.اینطور وقتهاباید ترفندی به کار بردکه موتور کار روشن شود.
خود من معمولا کتابهایی را که درباره #روش_نویسندگی نویسندگان مشهور است میخوانم.تا به حال جواب داده است.
👋🏽 #شماهم اگر تجربه ای داریدبگویید.
تصاویر: جلد کتاب #رویای_نوشتن ترجمه مژده دقیقی، و دو صفحه از گفتگو با #پُل_اَستر ، نویسنده معاصر درباره شیوه کارش در نویسندگی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍉هوش مصنوعی و بلند کردن چند هندوانه با یک دست
#اخلاق_زندگی_با_رباتها(۳)
هوش مصنوعی به مدد فناوری های پوشیدنی میتواند قدرت بدنی انسان ها را افزایش دهد؛ مثلا یک نفر بتواند چندین برابر وزن خود بار جا به جا کند. طبیعتا چنین کارهایی در ابتدا برای همه ما جذاب و خوشحال کننده است، اما نباید از «نگاه جامع و چند بُعدی» به کارکردهای این فناوری غافل شد.
🍒تا وقتی که این فناوری بتواند خدماتی از قبیل زندگی بهتر برای افراد ناتوان را ارایه کند قطعا از نظر اخلاقی قابل دفاع است، ولی همه خدمات این فناوری از این دست نخواهد بود. مثلا افزایش قدرت جسمی انسان باید متناسب با توان فکری و هوش اخلاقی او باشد که تا بتواند آن را مدیریت کند و از آن در راه درست استفاده کند. همان گونه که داشتن توان اقتصادی و سیاسی برای انسان مسوولیت آور است داشتن قدرت جسمیِ ناشی از هوش مصنوعی هم باید حتما همراه با مسوولیت پذیری اخلاقی نسبت به آن باشد.
🍒بنابراین طراحان و استفاده کنندگان از هوش مصنوعی در کنار توسعه یا به کارگیری توانایی های آن حتما بایستی به «پیوست های اخلاقی» مربوط به آن نیز توجه کنند.
حسینعلی رحمتی
۱۶ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مشاوره_آنلاین
فرارسیدن ماه ربیع بر شما مبارک🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🐕🦺 تاثیر «حیوان-ربات ها» بر زیست انسانی و جانوری
#اخلاق_زندگی_با_رباتها (۴)
ربات ها هر روز شکل و شمایلی نزدیک تر به موجودات حاضر در زندگی ما پیدا می کنند. مثلا ربات های حیوان-نُمایی درست شده که از نظر حرکات و سَکَنات دارند شبیه حیوان های فعلی می شوند و چه بسا در آینده ای نزدیک به عنوان #حیوان_خانگی مورد استفاده قرار گیرند. این کار می تواند پرسش ها و چالش هایی را از نظر #اخلاقی موجب شود، از جمله این که:
🦖 توسعه هوش مصنوعی چه مزیت ها و مشکلاتی را می تواند برای محیط زیست جانوری ایجاد کند؟
🦖 آیا ممکن است انسان ها به ربات های حیوانی دلبستگی عاطفی پیدا کنند؟ نسبت به آنها چه وظایف اخلاقی دارند؟
🦖 آیا ممکن است موجب بی¬مِهری و افزایش خشونت انسان نسبت به حیوان¬های واقعی شوند؟
🦖 یا از سوی دیگر، آیا ممکن است موجب استفاده کمتر از حیوانات واقعی و درنتیجه آسیب دیدن کمتر آنها شود؟
🦖 همزیستی حیوانات واقعی با این ربات¬ها آیا ممکن است روی روحیات آنها مثل وفاداری یا محبت به صاحب شان تاثیر منفی بگذارد؟
حسینعلی رحمتی
۱۶ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥هوش حقیقیِ ایرانی در خدمت هوش مصنوعی
#اخلاق_زندگی_با_رباتها (۵)
🔻فناوری هوش مصنوعی در هیچ کشوری از روز اول تخم دوزرده نمی کند؛ بلکه با مجموعه از آزمون و خطا گام به گام توسعه پیدا می کند. در شبکه های اجتماعی، معرفی محصولات دیگر کشورها در زمینه هوش مصنوعی کار خوبی است ولی این نباید موجب غفلت از معرفی کوشش های علمی و دستاوردهای دانشمندان کشورمان، به خصوص جوانان، در این عرصه شود.
💪معرفی دانش و دانشمندان ایرانیِ هوش مصنوعی نوعی قدردانی از زحمات آنها، تشویقشان به تلاش بیشتر، دلگرمی برای عدم مهاجرت، ایجاد اشتغال و تولید سرمایه در کشور، و پیشتازی کشورمان در میدانِ پررقابتِ هوش مصنوعی میشود. از نظر اخلاقی کار خوب از هر کسی که سرزند شایسته تقدیر است ولی چه بهتر که فرزندان میهن مان را بیشتر تشویق کنیم، چرا که حق بیشتری بر گردمان دارند. البته نهادهای حاکمیتی و صاحبان صنایع و سرمایه هم باید بسته به امکانات خود در این کار خیر مشارکت کنند.
🧿ویدیو: معرفی ربات دستیار جراح ساخته شده توسط #دانشجویان_ایرانی
حسینعلی رحمتی
۱۷ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️رباتها هم عصبانی میشوند؟
#اخلاق_زندگی_با_رباتها (۶)
🔻وجود عواطف و احساسات و عکسالعملهایی چون خشم و عصبانیت در انسانها طبیعی است ولی برای رباتها چه؟ دانشمندان در صدد هستند رباتها را بهگونهای توسعه دهند که هم احساسات انسانها را درک کنند هم بتوانند رفتارهای احساسی از قبیل غم و شادی را از خود بروز دهند. این کار گرچه در ابتدای راه است ولی به هر حال از منظر #اخلاقی میتواند پرسشهایی را برانگیزد از جمله این که:
🤖 اگر در فهم احساسات انسان اشتباه کردند و عکسالعمل نامناسبی نشان دادند چه باید کرد؟
🤖آیا ممکن است کاری کرد که «فقط» احساسات مثبتی چون شفقت و مهربانی نسبت به دیگران داشته باشند؟
🤖 در این صورت آیا کارشان یک رفتار اخلاقی است یا صرفا یک واکنش مکانیکی؟
🤖وابستگی عاطفی انسان به رباتها چه تاثیرات اخلاقی روی تعامل انسان با رباتها و با انسانهای دیگر (و حتی حیوانات) میتواند داشته باشد؟
حسینعلی رحمتی
۱۸ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀کوچک شدن ربات ها و کوچک شمردن اخلاق
#اخلاق_زندگی_با_رباتها (۷)
👽یکی از تغییرات جالب در عرصه هوش مصنوعی تولید ربات هایی است که از نظر قد و اندازه هر روز کوچک تر می شوند. در طراحی این ربات ها معمولا از حیوانات ریزنقش مثل کِرم و پروانه و زنبور الهام گرفته می شود و حتی به شکل همین حیوانات هم ساخته می شود. البته از آنها ریزتر هم هست که به اندازه یک سرانگشت هستند.
👽 ریزربات ها کارکردهای مختلفی دارند؛ از پزشکی گرفته تا کارهای نظامی و اطلاعاتی. تولید آنها در مواردی که به کاهش صدمه به انسان ها یا درمان آنها یا ممانعت از کارهای تروریستی منجر می شود قطعا از منظر اخلاقی قابل دفاع است.
👽 اما از سوی دیگر درباره آنها دغدغه هایی هم وجود دارد، از جمله این که: چون به قول قدیمی ها عقل آدمی در چشم اوست ممکن است مراعات اصول اخلاقی درباره این ربات ها را چون ریز هستند چندان جدی گرفته نشود (همان طور که ما بزرگ تر ها نوجوان ها را چون بچه حساب می کنیم جدی نمی گیریم). این در حالی است که از نظر مراعات اصول اخلاقی در مورد طراحی، توسعه و استفاده از ربات ها فرقی بین ریز و درشت بودن آنها نیست.
حسینعلی رحمتی
۱۹ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️هوش مصنوعی و «کله قند»وارِگیِ اخلاقی
#اخلاق_زندگی_با_رباتها (۸)
🦾حدّومرز اخلاقیِ توسعه ماشین های هوشمند تا کجاست؟
آیا طراحان و توسعه دهندگان هوش مصنوعی باید هر چیزی را که «می توانند» تولید کنند؟
رقابت سیری ناپذیرِ شرکت های مختلف در این زمینه چرا، چگونه و توسط چه کسانی باید زا نظر اخلاقی مورد نظارت و کنترل قرار گیرد؟
🦾 اینها برخی از مهم ترین پرسش هایی است که اخلاق پژوهان هوش مصنوعی باید بهجدّ در پی پاسخ به آن باشند. اگر به طراحان و تولیدکنندگان این ماشین ها باشد به نظر می رسد آنان هیچ حدّومرزی را برای این کار قائل نیستند. شاهدش این که هر روز ربات یا فناوری جدیدی تولید می کنند بدون این که خبری از «پیوست اخلاقی»اش باشد.
🦾 یکی از پیامدهای این نگاه سودگرایانه به بازار پررونق و رقابت ماشین های هوشمند این است که به زودی ما شاهد انسان(واره)هایی خواهیم بود که ظاهرشان با هم فرق می کند ولی فکر و اخلاق شان (خوب یا بد) عین هم است. درست شبیه کله قندهایِ یک شکل.
(ویدیو را ببینید)
حسینعلی رحمتی
۲۱ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥آیا ربات ها هم باید اخلاق را مراعات کنند؟
#اخلاق_زندگی_با_رباتها (۹)
«آیا ربات ها هم باید در گفتار و رفتارشان با خودشان و انسان ها چارچوب های اخلاقی داشته باشند؟» شاید این پرسش امروز کمی خنده دار و عجیب به نظر آید ولی با توجه به فرایند توسعه ماشین های هوشمند باید به آن جدی تر فکر کرد. و البته هرگونه پاسخ به آن مبتنی است بر این که ببینیم این ماشین ها چه اندازه از «اختیار، استقلال، و خودآگاهی» برخوردار هستند یا در آینده می شوند؛ چرا که این این سه موضوع جزو مبانی اولیه اخلاق هستند.
🍄 اگر به درصدی از امکان تربیت اخلاقی ربات ها باور داشته باشیم، آن گاه باید درباره پرسش هایی از این دست تامل کنیم:
▪️ روش تربیت اخلاقی ربات ها چه گونه است؟
▪️چه اصول و قواعدی را باید به آنها یاد داد؟
▪️چه کسی باید این اصول را مشخص کند؟
▪️ اگر بین اصول اخلاقی ربات ها با اصول اخلاقی انسان های مرتبط با آنها اختلاف پیش آمد چه باید کرد؟
▪️چه کدهای اخلاقی باید برای آنها نوشت؟
▪️اگر ربات ها بین خودشان یک نظام اخلاقی جدید پایه گذاری کردند انسان ها چه باید بکنند؟
(ویدیو را ببینید)
حسینعلی رحمتی
۲۲ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مگه بیل به کمر رباتها خورده؟
بیکاری به مثابه یک چالش اخلاقی
#اخلاق_زندگی_با_رباتها (۱۰)
🛠پیدایش «رباتهای کارگر» اگر یک گروه را خوشحال کند آنها صاحبان کارگاه ها و کارخانه ها هستند؛ چرا که این کارگران جدید نه غرولند می کنند، نه حقوق می خواهند، نه بیمه، نه حق اولاد و عیال، نه اعتصاب می کنند. تازه، زورشان هم زیادتر است، خسته هم نمی شوند. چه از این بهتر؟ اما از سوی دیگر با استفاده از هر ربات، چندین کارگر بی کار می شوند و چندین خانواده از جهات مختلف آسیب می بینند.
🛠این جاست که اخلاق پژوهان فناوری اطلاعات باید وارد شوند و مسوولیت اخلاقی صاحبان کار را در استفاده از ربات ها و مواظبت بر حفظ حقوق و کرامت انسانی کارگران به آنان یادآور شوند. و حتی اگر لازم شد تدابیر حقوقی و قضایی را هم به کار ببرند. نقش ربات ها در افزایش بی کاری، امروزه به یک دغدغه های مهم جهانی تبدیل شده است. ترس از این است که حرمت و کرامت کارگران، که قشر ضعیف و زحمتکش جامعه اند، زیر پای ربات ها و درراستای سرمایه پرستی و سودگرایی صاحبان کارخانه ها و مراکز تولیدی قربانی شود.
🛠پیامدهای اخلاقی و اجتماعی این کار کمتر از ضررهای اقتصادی اش نیست.
حسینعلی رحمتی
۲۳ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢چالش های اخلاقی فناوری های نوپدید، مبتنی بر هوش مصنوعی
🔹گزارش یک نشست علمی
این نشست روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ برگزارشد. دکتر رحمتی گفت مخاطبان این بحث عموم علاقمندان به #اخلاق_فناوری_اطلاعات و #هوش_مصنوعی، به ویژه طلاب و روحانیون هستند که درباره اخلاق اندیشی و اخلاقی پژوهی نسبت به این فناوری ها مسوولیت بیشتری دارند.
ایشان تضعیف کرامت انسانی در برابر ماشین، نقض حریم خصوصی،جعل حقیقت، کاهش اقتدار نهادهای سنتی اخلاقی، شکل گیری مشاوران اخلاقی جدید، کاهش عواطف انسانی، اعتیاد مجازی، نقض مالکیت مادی و معنوی دیگران را از جمله این چالشها ذکر کرد.
📌متن کامل گزارش را در اینجا بخوانید
#اخلاق_هوش_مصنوعی
#اخلاق_ماشینهای_هوشمند
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢چالش های اخلاقی فناوری های نوپدید، مبتنی بر هوش مصنوعی
🔹گزارش یک نشست علمی
نشست علمی «چالش های اخلاقی فناوری های آینده، ناظر به هوش مصنوعی» روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ ساعت ۸ الی 12 با همکاری معاونت پژوهش مدرسه تخصصی زینبیه حوزه علمیه خواهران کرج با حضور حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی، عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.
♨️در ابتدای این نشست که مصادف با روز شهادت امام حسن عسکری (ع) و آغاز امامت امام زمان (عج) بود دکتر رحمتی هدف از بحث خود را «آشنایی با برخی از مهم ترین مشکلات و مسائل اخلاقی ناشی از پیشرفت فناوری های ارتباطی به ویژه هوش مصنوعی در آینده» بیان کرد و گفت مخاطبان این بحث علاقمندان به حوزه اخلاق فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، به ویژه طلاب و روحانیون هستند که درباره اخلاق اندیشی و اخلاقی پژوهی نسبت به این فناوری ها، و ترویج اخلاق در جامعه مسوولیتی سنگین دارند. دکتر رحمتی فناوری های آینده یا نوظهور را فناوری هایی دانست که عمدتا مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و از هم اکنون تولید شده اند و در آینده تداوم و توسعه پیدا می کنند، یا فناوری هایی که ممکن است در آینده ای دور یا نزدیک پا به عرصه وجود بگذارند. ایشان با عنوان اینکه حوزه های علمیه و همه اخلاق اندیشان باید در حال حاضر آمادگی لازم برای مواجهه صحیح با بحران های اخلاقی آینده، مدیریت آنها و پرهیز از غافلگیر شدن و یافتن راهکار برای حل این چالش ها و ادای وظیفه نسبت به نسل آینده را داشته باشند، به ضرورت شناسایی این چالش های اخلاقی اشاره کرد.
♨️عضو هئیت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث مسولان چالش شناسی را نهادهای مرتبط با اخلاق خصوصا حوزه های علمیه، و نهادهای مرتبط با فضای مجازی و فناوری عنوان کرد و گفت این کار باید با بهره گیری از دانش آینده پژوهی انجام شود. آن گاه پس از تعریف آینده پژوهی و «آینده پژوهیِ اخلاق»، فرایند و مراحل آن را زیر سه عنوان موضوع شناسی، مسئله شناسی اخلاقی و راهکار شناسی توضیح داد.
این محقق اخلاق فناوری اطلاعات، در ادامه با اشاره به روند رو به افزایش استفاده از چت بات ها، پیوند هوش طبیعی به هوش مصنوعی، فراگیر شدن ربات های دستیار، متاورس و واقعیت افزوده، اینترنت اشیاء، بلاک چین، انبار داده های دی ان ای، پرینت سه بعدی ناظر به انسان، و ساخت ابررایانه های محاسبه گر قوی را به عنوان نمونه هایی از فناوری های نوظهور برشمرد.
♨️ایشان مهم ترین چالشهای اخلاقی مرتبط با این فناوری ها را چنین معرفی کرد: تضعیف کرامت انسانی در برابر ماشین، نقض حریم خصوصی، تحریف و جعل حقیقت، کاهش اقتدار نهادهای سنتی اخلاقی، ترویج اخلاق منهای دین، تضعیف منابع و متون اخلاقی سنتی، شکل گیری مشاوران اخلاقی جدید، ضعیف شدن میزان تاثیرگذاری اخلاقی نهاد خانواده سنتی، کاهش عواطف انسانی، اعتیاد مجازی و مشغول تر شدن انسان ها به فناوری اطلاعات، دسترس پذیری بیشتر به محتوای غیر اخلاقی، تضییع حق الناس، تضییع حق الله، تخریب محیط زیست، سرقت علمی و نقض مالکیت مادی و معنوی دیگران، آسیب دیدن انسان ها توسط ماشین های هوشمند، چالش های مربوط به مسوولیت اخلاقی، تربیت اخلاقی ربات ها، شکل گیری تجربه ها و وضعیت های اخلاقی جدید، کمرنگ شدن مرزهای جنسیتی در اخلاق، تهدید امنیت کشور، جهت دهی به معرفت اخلاقی کاربران و تضعیف اختیار و خودآگاهی انسان، تنهایی و جمع گریز شدن انسان ها، کوتاهی در انجام وظایف شخصی و اجتماعی، هک شدن هویت و شخصیت اخلاقی انسان، و فناوری هراسی یا فناوری گرایی افراطی.
این نشست با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید.
✍🏼گزارش: ناهید ملمعی خوزانی
«منبع شناسی هوش مصنوعی و معرفی سایتهای تعامل رایگان با این هوش»
به کوشش: محسن بهرامی
در این منبع شناسی، کتاب ها، سایت ها، و مقالات فراوانی به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی درباره مباحث مرتبط با هوش مصنوعی معرفی شده و لینک دسترسی به برخی از آنها نیز درج شده است. هرچند به نظر می رسد هیچیک از آنها درباره #اخلاق_هوش_مصنوعی نیست ولی به هر حال برای علاقه مندان به این عرصه مفید است.
آدرس: https://tt-ej.ir/post/809
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😱رکیکگویی، نخستین گامِ حیازدایی از نوجوانان در فضای مجازی
#اخلاق_استفاده_از_بچهها_درشبکههای_اجتماعی (۱)
🧑🌾روی ویدیو کلیک می کنی، بچه ای نشسته و در حال گفتن یک جوک نامناسب و شوخی غیراخلاقی است. چنین کاری در شبکه های اجتماعی از سوی همه ناپسند است و از سوی نوجوانان ناپسندتر، چرا که مستقیم و غیرمستقیم بر روی اخلاق و رفتارشان تاثیر منفی می گذارد، زشتی این سخنان را نزد آنها از بین می برد، و آنان را بی حیا بار می آورد.
🧕چنین کودکی یاد می گیرد که برای رسیدن به اهداف خود مجاز است هرکاری را انجام دهد. او فردا در حضور همکلاسیها، دوستان، همکاران، همسر و فرزند، و حتی والدین خود از گفتن چنین شوخیهایی ترس ندارد؛ چرا که زشتی و قباحت این کار نزد او از بین رفته است. بگذریم از این که چنین ویدیوهایی در فضای مجازی باقی می ماند و وقتی بچه ها بزرگ شدند برایشان مشکلساز می شود.
🧕در بسیاری از موارد ممکن است خود بچه ها متوجه نباشند چه می گویند. این بزرگترها هستند که دراین زمینه باید احساس مسوولیت کنند.
⚠️پ ن:
قسمت پایانی این ویدیو به خاطر مراعات اخلاق حذف شده است.
حسینعلی رحمتی
۲۵ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_بلاگری_کودکان_ونوجوانان
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ بچه ها را به کفتارهای فضای مجازی نشان ندهید
#اخلاق_استفاده_از_بچهها_درشبکههای_اجتماعی (۲)
پدر و مادر عزیز! فضای مجازی آلبوم خانوادگی شما نیست. هر تصویری که از فرزندتان در این فضا می گذارید هزاران نفر دیگر می بینند که بین آنها بیماران جنسی و افراد طمعکار و هوس باز وجود دارد، و برخی از آنان به راحتی می توانند شما و خانواده تان را شناسایی کنند.
🤦♀️ با هر ویدیو که به خصوص از دختربچه های معصوم منتشر می کنید آنها را در معرض ربودن، اخاذی، آسیب های روحی و جسمی، و حتی قتل قرار می دهید.
🙋♂️به علاوه، تصاویر بچه ها برای همیشه در فضای مجازی باقی می ماند و در آینده چه در زندگی شخصی چه در زندگی اجتماعی برای شان مشکلات فراوان ایجاد می کند. والد بودن در عصر شبکه های اجتماعی یک مسوولیت اخلاقی مضاعف است. بچه ها را ابزار کسب شهرت و درآمد در فضای مجازی نکنید.
⚠️ اگر هم به هر دلیل خواستید تصاویرشان را منتشر کنید حتما دارای پوشش مناسب باشند و به گونه ای تصویربرداری کنید که اطلاعات شخصی زندگی خودتان و بچه ها را در معرض دید دیگران قرار ندهید.
حسینعلی رحمتی
۲۶ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_بلاگری_کودکان_ونوجوانان
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👻ترس بچه را منتشر کردی؟ خیلی هنر کردی!
#اخلاق_استفاده_از_بچهها_درشبکههای_اجتماعی (۳)
🙀ویدیوی بچه را که از ترسِ سوسک گریه می کند والدین گرامی اش در فضای مجازی منتشر کرده و کلی ذوق می کنند. حتما چشمشان به چهار نفری است که به امید دیدن دسته گلی که به آب داده اند آنها را لایک و فالو می کنند.
🙀بچه ها هم مثل بزرگترها نقاط ضعفی دارند، و این طیبعی است، اما انتشارش در فضای مجازی آن را تبدیل به یک معضل ماندگار می کند. چرا که آبروی بچه را جلوی دیگران می برد، موجب تحقیر و تمسخرش می شود، او را گوشه گیر و منزوی، یا پرخاشگر و انتقامجو بار می آورد، فرصت های آینده زندگی را از او می گیرد؛ و مانع از اصلاح ضعف هایش می شود.
🙀 همه اینها دقیقا به خاطر چند دقیقه ویدیویی است که در مقیاس هزاران نفر از او منتشر شده است. این باعث تاسف است؛ بهویژه اگر توسط والدین بچه انجام شده باشد که قاعدتا باید در چنین مواردی حامی و پشتیبانش باشند.
👨👩👦👦 بچه ها مظلوم ترین قربانیان بی اخلاقی دیگران در فضای مجازیاند. ای کاش پدر و مادرها این را می فهمیدند.
حسینعلی رحمتی
۲۷ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_بلاگری_کودکان_ونوجوانان
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
| اندکی اندیشه |
👻ترس بچه را منتشر کردی؟ خیلی هنر کردی! #اخلاق_استفاده_از_بچهها_درشبکههای_اجتماعی (۳) 🙀ویدیوی بچه
ویدیویی که در یادداشت دیروز از آن صحبت شد فقط در کانال گیزمیز تا این لحظه بیش از #پنجاه_وپنج_هزار مرتبه دیده شده. اگر کانال ها و صفحات دیگر را هم حساب کنیم تا الان دست کم صدهزار نفر این پسر بچه را دیده اند و قطعا بیش از این هم خواهد شد.
از آنجا که در همه جا تصویر او واضح و بدون پوشش بوده است از این به بعد این افراد اگر او را ببینند می شناسند و چه بسا او را مسخره و تحقیر کنند.
‼️به همین سادگی اینگونه بچه ها باید سالها هزینه رفتارهای نسنجیده والدین خود را بپردازند و به خاطر خطایی مجازات شوند که هیچ نقشی در آن نداشته اند.
پ ن:
تصویر را بنده مشجر کرده ام.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥بچهها را هیزمِ آتش زدن به حُرمتها در فضای مجازی نکنیم
#اخلاق_استفاده_از_بچهها_درشبکههای_اجتماعی (۴)
🙇♀️ویدیو می سازی و حرف های زشت را در دهان نوجوان ویدیو قرار می دهی تا خطاب به خودت و دیگر بزرگترها بگوید؟ خوشحالی که از این طریق بازدیدکنندگان پیج و کانالت را افزایش داده ای؟ اما غافلی از این که کشتی اخلاق را سورخ می کنی و خودت، آن بچه و دیگران غرق می شوند. بیان سخنان توهین آمیز نسبت به بزرگترها از سوی بازیگران نوجوان کلیپ های فضای مجازی:
⬅️ قباحت بی احترامی به دیگران را نزد آنها از بین می برد،
⬅️حرمت بزرگترها را نزدشان می شکند،
⬅️این رفتار ناپسند را به دیگر کاربران، به ویژه نوجوانان، آموزش می دهد،
⬅️و پربیننده شدن ویدیوهاشان آنان را به تداوم کارهای ناپسندشان تشویق می کند.
🙇 نوجوانی که برای والدینش احترام قائل نباشد طبیعتا دیگر گوشش شنوای نصایح و راهنمایی های آنان برای زندگی درست، چه در فضای مجازی چه غیرآن، نخواهد بود. و این خود زمینه ساز معضلات اخلاقی دیگر می شود.
⛔️ شبکه های اجتماعی متاسفانه به حد کافی برای نوجوانان و جوانان ما بدآموزی دارد، ما بزرگترها دیگر خودِ بچه ها را هیزم این آتش نکنیم.
(به خاطر کلمه بی ادبانه پایان ویدیو عذرخواهی می کنم)
حسینعلی رحمتی
۲۸ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_بلاگری_کودکان_ونوجوانان
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️بومرنگ رفتار خودمان با بچه هاست در فضای مجازی
#اخلاق_استفاده_از_بچهها_درشبکههای_اجتماعی (۵)
😱«واقعا بچه های امروز خیلی بی تربیت شده اند. اصلا به بزرگترها احترام نمی گذارند. معلوم نیست این چیزها را از کجا یاد گرفته اند».
هروقت پدرومادرهایی که ویدیوهای بچه ها را در فضای مجازی می گذارند چنین حرفی زدند به آنها بگویید: بچه ها از من و شما ادب و بی ادبی را یاد می گیرند. وقتی بچه را جلوی دوربین می نشانید و تشویقش می کنید به عمه و عمو و دایی و خاله حرف زشت بزند و آنها را مسخره کند در واقع زبان او را برای توهین به بزرگترها و از جمله خودتان باز کرده اید.
🥶بنابراین، وقتی تخم مرغ دزد شتردزد می شود پیش از این که زمین و زمان را مقصر بدانید خودتان را سرزنش کنید. بگذریم از این که وقتی این کلیپ ها را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید این حرمت شکنی را به چندین هزار نوجوان دیگر هم آموزش می دهید.
😡تصور جامعه ای که بچه هایش با این حجم از بی ادبی بزرگ شوند بسیار وحشت ناک است. بخواهیم یا نخواهیم بچه ها از گفتار و رفتار ما الگو می گیرند؛ چه در فضای فیزیکی چه در فضای مجازی.
حسینعلی رحمتی
۲۹ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_بلاگری_کودکان_ونوجوانان
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلدادگان شورانگیز شبِ و شیدایی!
پگاهی که به استقبال پاییز زیبا پشت در ایستاده، بر شما خُر ّم باد🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪴💐مبارک باد، زادروز خجسته اسوههای #اخلاق
بر همه اخلاقگرایان، اخلاقاندیشان، و اخلاقپژوهان، بهویژه اخلاقپژوهان فناوری اطلاعات،
و همه آنان که مراعات اخلاق برایشان در فضای مجازی و غیرمجازی فرق نمیکند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌در فضای مجازی با اعتقادات دینی بچهها شوخی نکنیم
🌹ولادت پیامبر رحمت(ص) و امام صادق(ع) مبارک باد
#اخلاق_استفاده_از_بچهها_درشبکههای_اجتماعی (۶)
🌠برای کودک و نوجوانی که در یک خانواده و جامعه دینباور زندگی می کند، اعتقادات دینی حکم راهنمای اخلاق، و شخصیتهای دینی نقش الگوهای اخلاقی را ایفا می کنند. از این رو حفظ حریم این باورها و حرمت این الگوها که موجب ضمانت زیست اخلاقی این کودکان و نوجوان می شود، خود یک وظیفه اخلاقی است.
🌠 متاسفانه گاهی در شبکه های اجتماعی مشاهده می شود که نوعا بزرگسالان در کلیپ هایی که با حضور بچه ها درست می کنند با باورها و مقدسات و متون دینی شوخی می کنند. این کار جدای از این که موجب رنجش دینداران می شود، جایگاه دین را نزد بچه ها مخدوش می کند و آنان را در عمل به دستورات دینی سست و سهلانگار می کند. با توجه به حضور ده ها هزار نوجوان در فضای مجازی، تاثیرات ویرانگر اینگونه ویدیوها نیز در چنین مقیاسی گسترش مییابد، و جامعه ای با مختصات ایران را در آینده با چالشهای اخلاقی جدی مواجه می کند.
حسینعلی رحمتی
۳۰ شهریور ۱۴۰۳
#اخلاق_بلاگری_کودکان_ونوجوانان
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
علاقه مندان پیامبر(ص) و ارادتمندان اهلبیت(ع) در #فضای_مجازی هم اخلاق را به طور #واقعی مراعات می کنند
🌹ولادت پیامبر رحمت(ص) و امام صادق(ع) مبارک باد