🟣 نسل بتا به مثابه فرصت و سرمایه
#اخلاق_نسل_بتا (۶)
▪️یکی از دغدغه هایی که از هم اکنون نسبت به نسل بتا وجود دارد این است که مبادا مواجهه ای که بسیاری از ما بزرگترها با نسل زد و نسل آلفا داشتیم با آنها هم داشته باشیم؛ به این معنا که یا کلا آنها را نادیده بگیریم، یا این که با دیده «مظنونین همیشگی» به آنان بنگیریم و هر روز با آنها فاصله بیشتری پیدا کنیم.
▪️ این در حالی است که نسل بتا چون در دامان فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی بزرگ می شوند و با توجه به نیاز روزافزون جامعه ما به متخصصان این فناوری ها، بایستی از هم اکنون آنها را به عنوان یک فرصت طلایی و سرمایه ارزشمند برای کشورمان در نظر بگیریم و برای استفاده هرچه بهتر از آنها برای رشد و تعالی این سرزمین از هم اکنون برنامه ریزی کنیم.
▪️حتی برای اخلاقی سازی فرایند تولید، توسعه و استفاده از هوش مصنوعی هم باید این نسل را به عنوانِ بخشی از «راه حل» در نظر بگیریم نه قسمتی از «مشکل».
❤️ آنها هم مثل نسل فعلی، بچه های ما هستند. باید «ببینیم»شان، و دوستشان بداریم تا دوستمان بدارند؛ به رغم همه اختلاف نظرهایی که با هم داریم.
حسینعلی رحمتی
۱۹ دی ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
💢نسل بتا، فاعلِ اخلاقی ساکن شهرهای هوشمند
#اخلاق_نسل_بتا (۷)
#ویژگی_های_نسل_بتا (۱)
🔹بچه هایی که از الان تا حدود چهارده سال دیگر (۲۰۳۹م/۱۴۱۸ش) به دنیا می آیند را نسل بتا می نامند. بنابراین از هم اکنون برای شناخت آنها و گمانه زنی درباره زیست جهان اخلاقی شان فرصت کافی وجود دارد.
🔹 با پیش بینی احتمالی فرایند تحولات فرهنگی، اجتماعی و فناورانه یکی دو دهه آینده، می توان گفت یکی از ویژگی های این نسل آن است که تدبیر امور زندگی خود را در بستر هوش مصنوعی تعریف می کند. برخلاف نسل فعلی که بیشتر از فضای مجازی و به ویژه شبکه های اجتماعی استفاده می کند، نسل بعدی، زیست جهان خود را بر بستر هوش مصنوعی تعریف خواهد کرد.
📌بنابراین، متصدیان اخلاق و فناوری بایستی از هم اکنون مسئله شناسی اخلاقی هوش مصنوعی و تدوین دستورالعمل برای درست زیستن در این فضا را در دستور کار خود قرار دهند. لازمه این کار آن است که مخاطب دو دهه آینده خود را فاعل اخلاقیِ «ساکن شهرهای هوشمند» تصور کنند نه کاربر فعال در شبکه های اجتماعی (به گونه ای که اکنون وجود دارد).
حسینعلی رحمتی
۲۰ دی ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
چت جی پی تی #چینی
#دیپ_سیک کارکرد چت جی پی تی را دارد.#رایگان و بدون فیلتر است. #فارسی را هم پشتیبانی میکند. فقط باید با اکانت جیمیل یا شماره تلفن وارد شوید.
👈پ ن:
بنده با آن کار چندانی نکرده ام و قوت و ضعفش را نمیدانم.
پیشنهاد می کنم شما هم امتحان کنید و در صورت تمایل #نظرتان را بفرمایید.
آدرس آن:
https://www.deepseek.com/
🟢 نسل بتا به هنجارگذاران سنتی اخلاق وفادار خواهد ماند؟
#اخلاق_نسل_بتا (۸)
#ویژگی_های_نسل_بتا(۲)
🧕نسلی که در یکی دو دهه آینده پا به عرصه وجود می گذارد و اُنسش با فناوری های جدید به ویژه هوش مصنوعی زیادتر است طبیعتا بیشتر از نسل فعلی (نسل آلفا و نسل زد) در باورها و رفتارهای اخلاقی خود تحت تاثیر هوش مصنوعی خواهد بود، و به احتمال زیاد، نه تنها از نهادهای سنتی اخلاق، مثل خانه و مدرسه و رسانه های رسمی، که حتی از الگوهای فعلی برخی از جوانان (مثل سلبریتی ها) هم فاصله خواهد گرفت.
🧑🌾از این رو عجیب نخواهد بود اگر نسل بتا، چت بات ها، ربات ها، و شخصیت هایی که توسط هوش مصنوعی خلق شده اند را به عنوان مشاوران و الگوهای اخلاقی خود انتخاب کند.
👋🏽بنابراین، همه افراد و نهادهای متصدی اخلاق و تربیت بایستی از هم اکنون این موضوع را از منظری آینده پژوهانه مورد بررسی قرار دهند، ابعاد و زوایا و تبعات آن را بسنجند، و برای مواجهه درست با موقعیت ها و سناریوهای احتمالی خود را آماده کنند.
📌در این میان، حوزه های علمیه مسوولیتی دوچندان دارند، و بایستی از نخستین پیشگامان تحلیل و بررسی این موضوع باشند.
حسینعلی رحمتی
۲۱ دی ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
هدایت شده از روزنوشت
دیشب یک استاد بزرگواری یک متنی را از یکی از مخاطبینشان ارسال فرمودند در رابطه با توصیفی از حضرت خدیجه سلاماللهعلیها و خواستند در رابطه با بهکارگیری نوع ادبیاتِ متن، قلم بزنم.
نویسنده سعی کرده بود تمام کلماتش را با ادبیات نوجوان و جوان امروزی تطبیق دهد. یعنی تصور کرده بود اگر با زبانِ امروزیها حرف بزند محتوایش جذابتر خواهد شد ومخاطبپسندتر.
همین علاقهی افراطی به جذبِ مخاطب، عاملی شده بود تا واژههایی را در متنش بهکارگیرد که همسو با شأن حضرت خدیجه سلاماللهعلیها نباشد.
بارها گفتهایم که این نسل دایرهالمعارف مخصوص خود را دارد و با ادبیات تولیدی خودش زیست میکند. بعد هم بهخودمان یادآور شدهایم که باید ادبیات این نسل را بدانیم وگرنه از آنها عقب میمانیم.
اما دانستن ادبیاتِ این نسل لزوما به معنی تجویزِ استفاده از این ادبیات نیست.
دانستن، ما را کمک میدهد تا بهتر ارتباط بگیریم؛ اما شبیه این نسل حرف زدن برای نزدیکشدن به آنها خطرات جدی فرهنگی و اجتماعی بهدنبال دارد.
در اسلام برخی از امور از تقدس برخوردارند و حفظ این تقدسها، در گفتار و نوشتار ضروری است. بهدلیلِ همین تقدس، ما مجاز به شوخی با آن مفهوم یا تنزلدادن آن معنا در حد ادبیات چالهمیدانی و عامیانه نیستیم.
اتفاقا گاهی حفظ همین قداستها باعث میشود تا نوجوان بین این امور و سایر امورِ دمدستی فرق قائل شود و بهخود اجازهی هرنوع برخورد با این امور را ندهد.
حفظ تقدس در هر اجتماعی، خودبهخود به حفظ مرزها و حریمها کمک میکند و نباید مقدسها را به هیچ بهانهای سبک شمرد.
🖌 زهرا ابراهیمی
* البته این را هم بگویم طبیعتاً بین امور مقدسِ حقیقی و تقدسسازیهای اخیر تفاوت قائلم.
#ادبیات_نوجوان
https://eitaa.com/roznevesht
‼️نسل بتا معتکفِ «معبد تنهایی» و محبوس انزوای دیجیتال خواهد شد؟
#اخلاق_نسل_بتا (۹)
#ویژگ_های_نسل_بتا (۳)
🔸 نسل بتا از آنجا که نخستین نسلِ «بومیان هوش مصنوعی» است طبیعتا اغلب (اگر نگوییم همه) کارهای زندگی شخصی و کاری خود (از خرید منزل تا تحصیل و حتی بازی و سرگرمی اش) را با استفاده از فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی انجام خواهد داد. این نکته به ظاهر ساده، از منظر اخلاقی و تربیتی پیامدهایی می تواند داشته باشد که از هم اکنون باید در صدد بررسی آنها باشیم و برای شان چاره اندیشی کنیم.
🔸از جمله این که ممکن است بیش از نسل فعلی ارتباطات انسانی خود را کاهش دهد و به «انزوای دیجیتالی» تن دهد. این کار می تواند بر روی عواطف اخلاقی او نسبت به دیگران تاثیر منفی بگذارد و شفقت و دلرحمی او نسبت به انسان ها و حتی حیوانات و محیط زیست را کاهش دهد.
📌چه بسا در دنیای نسل بتا همه انسان های گوشت و خون دار تبدیل به «دیتا» شوند و مواجهه با آدم ها تابع کدها و دستورالعمل هایی باشد که ربات ها برای انسان تعریف می کنند. گویی انسان ها بَرده ربات ها می شوند. و این یعنی مخدوش شدن کرامت انسانیِ انسان.
حسینعلی رحمتی
۲۲ دی ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
هدایت شده از | اندکی اندیشه |
| اندکی اندیشه |
🔴 تعطیل شدن «من و تو»؛ مسئله این نیست قسمت اول: چرایی استقبال از این شبکه قسمت دوم و پایانی: استفاده
به گزارش خبرگزاری ها شبکه #منوتو فعالیت خود را از شنبه 22 دی مجددا آغاز کرد.
بخشی از یادداشت بنده با عنوان «تعطیل شدن «من و تو»؛ مسئله این نیست» در آبان 1402هنگام تعطیلی این شبکه :
دنیای امروز عرصه رقابت های رسانه ای و تاسیس رسانه های جدید است. از این رو تعطیلی یک رسانه نباید ما را از #آسیب شناسی و درس آموزی از آن غافل کند. جالب این که همان طور که برخی محققان هم خاطرنشان کرده اند خود «من و تو» هم با شناسایی نقاط قوت و ضعف شبکه های فارسی زبان قبلی کار خود را آغاز کرد و این مسئله در موفقیت اش تاثیرگذار بود.
متن کامل یادداشت را در آدرس های زیر بخوانید:
https://eitaa.com/harahmati/796
https://eitaa.com/harahmati/801
این هم آدرس دو یادداشت اخیر بنده درباره خبر بازگشت این شبکه:
https://eitaa.com/harahmati/1404
https://eitaa.com/harahmati/1405
♨️ اخلاق نسل بتا در دنیای شدیدا در حال تحول چگونه خواهد بود؟
#اخلاق_نسل_بتا (۱۰)
#ویژگ_های_نسل_بتا (۴)
🔹 پیش بینی می شود نسل بتا بیش از نسل فعلی با تحولات بزرگ جهانی چه در عرصه اقلیمی (مثل گرمای جهانی و کمبود منابع زیستی)، چه در عرصه اجتماعی (مانند افزایش مهاجرت و مسئله سالمندی) و چه در عرصه های فرهنگی (مانند تکثر دیدگاه ها و تنوع سبک زندگی) مواجه شود.
🔹 زیستن در چنان زمانه شدیدا در حالی تغییری که متاثر از عوامل مختلف، از جمله هوش مصنوعی است، طبیعتا بر روی بینش، مَنش و کُنش اخلاقی این نسل هم تاثیر می گذارد. مثلا ممکن است آنها را نسبت به حفظ محیط زیست حساس تر، و نسبت پذیرش «دیگران»ی که فکر و زندگی متفاوتی دارند، روادارتر و با تحمل تر کند.
📌بنابراین، نسلی فعلی چه با این تحولات موافق باشند یا نه، بایستی از هم اکنون دنبال شناخت دقیق عوامل، زمینه ها، پیامدهای اخلاقی و منطق این تحولات باشند. از رهگذر این آگاهی و شناخت است که می توانند «روش» مواجهه معقول، منطقی و موثر با نسل بتا را مشخص کنند، و نه تنها نهادهای تبلیغی و فرهنگی و سیاسی، که حتی نسل فعلی را که والدین نسل بتا خواهند بود، برای ایفای وظایف شان آماده کنند.
حسینعلی رحمتی
۲۳ دی ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
💢 کارکردهای فضای مجازی برای ایفای مسوولیت اخلاقی والدین امروزی
✍🏼مریم نعیمی
دانشجوی دکتری مدرسی اخلاق اسلامی دانشگاه قرآن و حدیث
🔹الف) پیدایش فناوری اطلاعات، به ویژه فضای مجازی، بر تمام ابعاد زندگی انسان در جامعه جهانی معاصر و از جمله بر نظام خانواده تاثیر گذاشته است. از جمله این که استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی نوع روابط اعضای خانواده را تااندازه ای تغییر داده و از منظر اخلاقی فرصت ها و تهدیدهای جدیدی را فراروی ایفای وظیفه والدگری پدر و مادرها قرار داده است. اما برخلاف آمار نگران کننده درباره درصد فروپاشی خانواده ها، جای بسی امیدواری است که هنوز خانواده ایرانی پناهگاه امنی برای اعضای خانواده، به ویژه نوجوانان و جوانان است. از این رو با توجه به نقش خانواده در تربیت اخلاقی فرزندان، بایستی مسائل و موضوعات مربوط به آن توسط محققان و اخلاق پژوهان بررسی شود و نتایج حاصله در اختیار جامعه قرار گیرد.
🔹ب) در راستای آنچه گفته شد، جستار حاضر در پی پاسخ به این سوال است که: والدین از فضای مجازی چه استفاده های «مثبتی» درباره فرزندان خود می توانند داشته باشند؟ متاسفانه والدین در مواجهه با فناوری اطلاعات برای ایفای نقش والدگری خود با چالشهای متعددی مواجه هستند، به گونه ای که تعدد مسائل و مشکلات گاهی آنها را از مزایای استفاده از این فضا غافل میکند، اما بی تردید این فناوری می تواند ابزاری بسیار سودمند برای آنان جهت ایفای مسوولیت خود نسبت به فرزندان شان باشد. از این منظر، موارد زیر را می توان برخی از مهم ترین مزیت ها و کاربردها دانست:
▪️۱. تحکیم ارتباطات خانوادگی: فضای مجازی میتواند والدین را یاری کند تا در مواقعی که حضور فیزیکی ندارند، بتوانند با فرزندان خود از طریق اینترنت ارتباط برقرار و روابط خود را بهبود بخشند.
▪️۲. ارتقای دانش، افزایش آگاهی، وآموزش مهارت های زندگی: والدین میتوانند از ابزارهای آموزشی و نرم افزارهای مختلف، همچنین منابع متنی، صوتی و تصویری فراوان در فضای مجازی برای آموزش فرزندان خود با صرف هزینه کمتر بهرهمند شوند.
▪️۳. پرورش هوش اخلاقی: هوش اخلاقی عبارت است از هنر به کارگیری اصول اخلاقی و اتخاذ بهترین تصمیم در موقعیت های مختلف. پدرومادرها می توانند با استفاده از راهنمایی هایی ارایه شده در فضای مجازی برای تقویت هوش اخلاقی فرزندان شان استفاده کنند. ثمره این کار در تصمیم های فرزندان چه در فضای مجازی و چه در فضای فیزیکی بروز پیدا خواهد کرد.
البته به رغم این که اینترنت میتواند ابزار موثری برای پرورش هوش اخلاقی باشد، اما باز هم فرزندان نیازمند راهنمایی والدین هستند تا در این زمینه به مشکل دچار نشوند، چون همه آن چه که در فضای مجازی مطرح می شود قابل اعتماد نیست. کتاب «زیبایی فضای مجازی با هوش اخلاقی»، نوشته سمیه رومینا، از جمله منابعی است که می تواند به والدین کمک کند تا بتوانند استفاده صحیح و اخلاقی از دنیای دیجیتال را به فرزندانشان آموزش دهند.
▪️۴. تعامل با فرزندان: والدین میتوانند با ارسال مطالب مفید برای فرزندان خود و با شکل دهی ارتباطات آنلاین مناسب، و دریافت بازخورد از طریق فرزندان با بهترین سرمایههای زندگی شان تعامل داشته باشند و میزان و نوع ارتباطات خود با آنها را بهبود بخشند.
▪️۵. ارتقای سطح آگاهی والدین: پدرومادرها برای راهنمایی فرزندان خود جهت استفاده اخلاقی از فضای مجازی، خودشان نیازمند آموزش هستند. از این رو میتوانند با بهرهگیری از انواع مطالب و دورههای آموزشی که در فضای مجازی درباره تربیت اخلاقی هست استفاده کنند، مهارتهای جدیدی بیاموزند و اطلاعات خود را به روز کنند. آنها همچنین می توانند با استفاده از این فضا با متخصصان اخلاق و تربیت تماس بگیرند و با آنها مشاوره نمایند.
▪️۶. آموزش ارزش های اخلاقی به فرزندان: والدین میتوانند از امکاناتی چون بازی های آنلاین برای آموزش غیرمستقیم ارزشهای اخلاقی و دینی به اعضای خانواده استفاده کنند.
▪️7. نظارت فعال: به خاطر وجود افراد غیراخلاقی در فضای مجازی، فرزندان همواره در معرض تهدیدهای فضای مجازی هستند؛ به ویژه که آگاهی و تجربه لازم را برای محافظت از خود در این فضا ندارند. از این رو والدین باید بر فعالیت بچه ها در فضای مجازی و نوع محتوای مورد استفاده آنها نظارت داشته باشند و به آنها آموزش لازم را بدهند تا بدانند چگونه مسئولانه از اینترنت استفاده کنند. والدین به شرط آگاهی از سازوکارهای فضای مجازی، می توانند از آن به عنوان یک ابزار نظارتی استفاده کنند.
23 دی 1403
9.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☘ولادت با سعادت حضرت علی (ع) و روز بزرگداشت مقام مرد و روز پدر به تمام مردها و پدران بزرگوار این مرز و بوم، و بر همه کسانی که قدر پدرهاشان را می دانند مبارک باد.🌺
#حال_خوب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عیدتان مبارک🌺
لبتان خندان همیشه🤣