eitaa logo
| اندکی اندیشه |
345 دنبال‌کننده
701 عکس
201 ویدیو
15 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️✅ تیرِ دعا در کمانِ اجابت... ...داستان ادامه داشت. آدمی ـ این غافل از سحوری اسحار و فرورفته در مکاید ایام ـ در شب قدر، در محکمه وجدان، شرمگین بود و سر افکنده. از محضر دادگاه فرصتی دیگر خواست. و همگان را، از شاهد و قاضی، به یاری طلبید، مگر که از سیاهی پرونده خود بکاهد. و در شب قدر، تقدیر خویش از سر نویسد. ✅ شاهدان، سخن به محضر یار بردند و او را به لیالی قدر سوگند دادند با این امید که ابر رحمتش دیگر بار باران به چشم خطاکار آدمی شود. ✅ رحمت یار بر غضبش پیشی گرفت و آدمی را مهلتی دیگر داد، مگر که از خجالت عشق درآید. او نیز تیر امید در کمان تضرع نهاد، باشد که به هدف اجابت نشیند. نخست از قلب آغاز کرد با این امید که دیگر بار جمال یار در آینه اش هویدا شود، و با خود زمزمه کرد: و نَوّر فیه قلبی بضیاء انواره. (برگرفته از کتاب «رمضان، ضیافت ناز، جلوه نیاز»، حسینعلی رحمتی) 31 فروردین 1401 @harahmati
✅یکی از تمرین هایی که در کلاس اخلاق فناوری اطلاعات (اَخفا) انجام می دهیم «موضوع شناسی و ایده یابی» با تمرکز بر روی مرتبط با فضای مجازی است. موارد زیر برخی از موضوعاتی است که توسط خواهران طلبه با توجه به تصویر زمینه استخراج شده است (با مقداری اصلاح): ♦️پیامدهای وابستگی شدید (اعتیاد) اعضای خانواده به فضای مجازی: * بی احترامی فرزندان به والدین * طلاق عاطفی و بی توجهی همسران نسبت به مراعات حقوق یکدیگر * خودنمایی دختران در فضای مجازی * غفلت فرزندان از توجه به یکدیگر * اعتیاد کودکان به بازی های مجازی * چالش پنهان کاری و فریب والدین توسط کودکان * شکل گیری اعتماد به نفس کاذب در دختران ✍حسینعلی رحمتی ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ @harahmati
✅ یکی دیگر از راه های «موضوع یابی و ایده پردازی اخلاقی» درباره فضای مجازی، بازخوانی آیات و روایات با توجه به مسائل اخلاقی این فضا است. 🔻به عنوان نمونه، در یک کار کلاسی، خواهران طلبه با توجه به حدیث ضمیمه، موضوعات زیر را پیشنهاد کردند: 1)تاثیر روزه داری بر خودکنترلی اخلاقی در فضای مجازی ۲ ) مصادیق روزه داری اعضا (چشم، دست و زبان) در فضای مجازی ۳) بهانه های موجه سازی ارتکاب رذائل اخلاقی در فضای مجازی ۴)‌ نقش باورهای دینی در تشدید انگیزش اخلاقی کاربران فضای مجازی ۵)بررسی اخلاقی انتشار تصاویر غذا در فضای مجازی در ماه رمضان ✍️حسینعلی رحمتی 4 اردیبهشت 1401 @harahmati
⭕️دفتر هم انديشي استادان و نخبگان دانشگاه شهيد بهشتي برگزار می کند: اولين نشست از مجموعه نشست هاي دوره تخصصی اخلاق «ویژه استادان و محققان» با اعطای گواهی معتبر عنوان: اخلاقِ ارزشيابي آموزشي با حضور: ✅حجت الاسلام دکتر حسينعلي رحمتي: استاديار پژوهشگاه قرآن و حديث قم موضوع: «فضای مجازی، سرقت علمی، و مسوولیت اخلاقی اساتید» زمان: دوشنبه ۵ اردیبهشت، ساعت ۱۷ تا ۱۸. ✅دكتر منوچهر فضلي خاني: عضو هيئت علمي پژوهشگاه تعليم و تربيت موضوع: «اخلاق ارزشيابي در دروس دانشگاهي با تاكيد بر مولفه عدم صداقت (تقلب) دانشجويان» زمان: دوشنبه ۵ اردیبهشت، ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ ✅حجت الاسلام دكتر مسعود آذربايجاني: استاد روانشناسي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. موضوع: «راهبردهاي اخلاقي تعامل با دانشجويان». سه شنبه 6 ارديبهشت ساعت 17 تا 19
هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
پذیرش رشته اخلاق کاربردی در مقطع ارشد دانشگاه باقرالعلوم (ع) ┏━🔸🔵🔸━┓ @ethical ┗━🔸🔵🔸━┛ اخلاق پژوهان ایران
سايت زير براي تبديل گفتار به نوشتار خوب است. البته آن را در گوگل كروم باز كنيد (نه در اينترنت اكسپلورر يا فايرفاكس). https://www.speechtexter.com/ هنگام استفاده بايد به اينترنت متصل باشيد * ابتدا به قسمت تنظيمات زبان رفته و زبان فارسي را انتخاب كنيد. روي علامت ميكروفون كليك كنيد و شروع كنيد به حرف زدن. پس از اتمام كار مي توانيد متن را در ورد كپي كنيد و اصلاحات لازم را در آن انجام دهيد @harahmati
🎵 دوستاني كه مي خواهند فايل هاي صوتي را با سرعت بيشتر يا كمتر گوش دهند مي توانند در قسمت تنظيمات سرعت در نرم افزاري كه با آن فايل را باز كرده اند اين كار را انجام دهند. مثلا در برنامه VLC Player مسير اين كار به صورتي است كه در تصوير نشان داده شده است.(كليك روي نوار پخش Playback، بعد قسمت سرعت speed بعد انتخاب سرعت تند يا كند). در برنامه هاي داخل گوشي هم معمولا با كليك بر روي دكمه اي كه روي آن عبارت هايي چون x1 يا x1.5 يا x2 نوشته است سرعت كم يا زياد مي شود. @harahmati
Rahmati-plagiarism 14010205.mp3
12.47M
📣 فايل صوتي 💢 موضوع: «فضای مجازی، سرقت علمی، و مسوولیت اخلاقی اساتید» ارايه كننده: حسينعلي رحمتي 🎓 در نشست تخصصي « اخلاقِ ارزشيابي آموزشي» براي اساتيد دانشگاه شهيد بهشتي، 5 ارديبهشت 1401 ✍️ در اين سخنراني ضمن تاكيد بر نقش كليدي و مسووليت اخلاقي اساتيد در افزايش يا كاهش انگيزه دانشجويان براي از فضاي مجازي، ده راهكار / وظيفه براي پيشگيري از سرقت علمي دانشجويان، به اساتيد پيشنهاد شده است. @harahmati
فراخوان امریه امریه یک مؤسسۀ پژوهشی در قم برای تکمیل کادر خود، از میان طلاب (با حداقل مدرک سطح ۲) و دانشجویان (حداقل مدرک لیسانس) در زمینه‌های زیر سرباز می‌پذیرد. 🔸 مترجم زبان انگلیسی 🔹 ویراستار 🔸 گرافیست 🔹 مدیریت برنامه‌های آموزشی 🔸 تدوین‌گر 📌 نوع قرارداد: تمام وقت 🏢 موقعیت مکانی: قم 🌐 برای ثبت درخواست خود از طریق لینک زیر اقدام کنید. https://survey.porsline.ir/s/Fvsq6T4/
🌷🌷طهور در ساغر: سیری در اندیشه های فلسفی کلامی استاد شهید مرتضی مطهری، 2 جلد. قم و تهران: کانون اندیشه جوان، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 158+211ص. چاپ سوم (با همکاری نشر معارف): 1393. 💢فهرست مطالب جلد اول: * پيشگفتار * سربانگ * زندگي نامه ، ويژگي هاي او،‌تاثير او در ايران معاصر * بر صراط حكمت: شخصيت فلسفي استاد، روش شناسي فلسفي او، ديدگاه او درباره * با حكمت اسلاميان: ديدگاه هاي مطهري درباره جريان هاي موجود در فلسفه و اسلامي و آسيب شناسي فلسفه و كلام اسلامي * در حكمت يونانيان:‌ ديدگاه هاي استاد درباره فلسفه و غربي * قصه معيار معرفت: انديشه هاي شهيد درباره معرفت شناسي و شناخت، و نسبي يا مطلق بودن گزاره هاي فلسفي 💢 فهرست مطالب جلد دوم: * در آستان دين: ديدگاه استاد درباره و كاركردهاي آن، ، پلوراليسم ديني، آسيب شناسي دين و دينداري * بازيگري يا تماشاگري؟: جبر و اختيار از ديدگاه اسلام * تعلق و رهايي: اهميت و اقسام از ديدگاه اسلام * دين باوري و اخلاق مداري: بررسي رابطه دين و اخلاق * جمال دين در آينه خرد: تبيين نسبت علم و دین https://t.me/harahmati/119
♦️ مطهری که بود؟ مطهری چه کرد؟ 🖌 حسینعلی رحمتی پاسداشت کسی چون استاد افزون بر تعظیم یک معلم و اندیشمند، درس آموزی از بینش،کنش و منش او هم هست. معتقدم که اندیشه ورزان و مبلغان دینی ما اکنون بیش از هر زمان دیگر به شناخت، نقد، تکمیل،و تداوم استاد مطهری نیازمندند. به راستی مطهری چه کرد؟ پس از سالها انس با شخصیت و اندیشه او، موارد زیر را به عنوان برخی از مهم ترین درسهایی میدانم که امروزه همه کسانی که را دارند میتوانند از او بیاموزند: 🔻 1. تلاش خستگی ناپذیر در ترویج دین و دین داری : با قاطعیت میتوان گفت که مهم ترین دغدغه استاد و دفاع از توانمندی دین در عصر حاضر بود. او دین را امری عزیز و بالاترین سرمایه انسان (بیست گفتار، ص188) و برنامه ای می دانست که از سوی خداوند توسط پیامبران برای سعادت همه جانبه و کمال انسان طراحی شده است(مجموعه آثار، ج7، ص78 ـ 79). بر این باور بود که دین در هر زمانی و از جمله در عصر حاضر نیز هنوز دارای حیات و پویایی است و می تواند انسان عصر جدید نیز را هدایت و راهبری نماید. البته این امر مشروط به شرایط و رعایت بایسته هایی است که ایشان در برخی آثار خود به آنها اشاره کرده است. 🔻 2. تبلیغ منطقی دین: ایشان اسلام را دین می دانست که برای معرفی و دفاع از خود ابزاری قوی تر از این ندارد. معتقد بود بایستی از دیدگاه ها و اندیشه های گوناگون استقبال کرد و می گفت هر مکتبی که به ایدئولوژی خود ایمان دارد، به ناچار باید طرفدار آزادی اندیشه و تفکر باشد(پیرامون انقلاب اسلامی، صفحه 11). خود ایشان دیگران، به ویژه جوانان را دعوت می کرد که در بحث هایش مشارکت جدی داشته باشند و دغدغه های خود را بگویند تا از راه بحث و گفتگوهای منطقی، بتوان به نتایجی بهتر و کامل تر رسید (بنگرید به مجموعه آثار، جلد 13، صفحه 421). 🔻 3. توجه به مقتضیات زمان: مطهری هر چند برخاسته از حوزه های سنتی اسلامی بود ولی تلاش کرد که با توجه به تحولاتی که در عرصه زندگی انسان امروز به وجود آمده به سراغ سنت برود. دفاع او از توانمندی و حیات دین در دنیای معاصر، با توجه با تحولات عصری بود و سعی می کرد در عین توجه به این موضوع، از افتادن به ورطه افراط و تفریط خودداری نماید. مطهری بر این باور بود که دینی چون برای ثابت، های ثابت و برای نیازهای غیر دائمی او، برنامه ها و دستورهای غیر دائم دارد. ایشان کردن با را وظیفه اسلام شناسان آگاه و زمان شناس می دانست که با استفاده از ساز و کارهایی چون «اجتهاد» به این امر مبادرت ورزند (بنگرید به کتاب «اسلام و مقتضات و نیازهای زمان» ). 🔻 4. درک ضرورت تغذیه فکری نسل جوان: به عنوان مثال، در دوره ای که تب مبارزه علیه رژیم طاغوت بالا گرفته و گروه های غیر اسلامی سعی می کردند با تفسیرهای جذاب از باورهای خود، علاوه بر تحقیر اندیشه اسلامی، از بین گروه های مذهبی یارگیری نمایند، ایشان با نقد مکتب هایی چون مارکسیسم، ضعف ها و نقائص جدی این دیدگاه ها را بیان کرد و از طرف دیگر با ارائه تحلیل های معقول و منطقی درباره اندیشه های اسلامی، به یاری کنشگران دینی جامعه پرداخت. 🔻 5. نیازشناسی: استاد مطهری همانگونه که خود در مقدمه کتاب عدل الاهی می گوید، همواره در انتخاب موضوع ها و مباحث خود به فکری جامعه توجه داشت و سعی می کرد تلاش های خود را به سمت پاسخگویی به این نیازها و پرسش های نوپیدا سوق دهد. 🔻 6. توجه به تهذیب نفس و برخورداری از سجایای اخلاقی: از خلال خاطرات دوستان و همراهان او چنین بر می آید که وی چه در زندگی فردی و خصوصی خود و چه در عرصه فعالیت های فکری و سیاسی و اجتماعی خود، همواره تا حد امکان به مبادی و اصول دینی پابند و چارچوب های اخلاقی را مراعات می کرد. 🔻 7. سختکوشی و تلاش در تعلیم و تحصیل: مطهری را می توان یک معلم و یک طلبه واقعی و مادام العمردانست. او زندگی خود را صرف ، و نمود. گویی هیچ چیزی را در زندگی خود، مهم تر و تاثیرگذارتر از علم و دانش نمی دانست. شرکت در فعالیت های اجتماعی و سیاسی نه تنها او را از فعالیت های علمی باز نداشت، بلکه انگیزه او را برای این کار تقویت کرد و باعث شد که بیش از پیش از نیازهای زمان و فقر علمی جامعه، چه در سطح عامه مردم و چه در بین نخبگان و یا گروه های فعال اجتماعی، آگاه شده و در نتیجه مطالعات و تحقیقات خود را به سمت و سوی رفع این نیازها و ایجاد پشتوانه ای عقیدتی هدایت کند. کتاب ها، مقاله ها و یادداشت های منتشر شده و سخنرانی هایی که انجام داده است، گواهی است بر این ادعا. 11 اردیبهشت 1399 @harahmati
♦️سالگرد استاد مطهری، و یک سوال سترگ: همین الان از نزدیکترین افراد حوزوی و دانشگاهی که به آنها دسترسی دارید بپرسید: «پروژه فکری و مطالعاتی استاد مطهری چه بود؟ ایشان این پروژه را تا کجا رساند؟ برای تکمیل یا تداوم آن چه باید بکنیم؟». 🔻حدس می زنید چند نفر به شما پاسخ (یا پاسخ درست) بدهند؟ به نظرم نتیجه بسیار تاسف برانگیز باشد. ✅حسینعلی رحمتی 12 اردیبهشت 1401 @harahmati
💢انجام رفتارهای بزرگسالانه از سوی بچه ها موجب تربیت نامتعادل آنها و غفلت از یادگیری مهارت های مناسب با سن و سال شان می شود. 👈🏿از آن بدتر، خطای بزرگ‌ترها در انتشار تصاویر آنها در فضای مجازی است که هم آینده بچه ها را خراب می کند هم موجب گسترش این روند تربیتی نادرست می شود. ❌بچه ها بَرده یا اسباب بازی ما نیستند؛ «انسان» اند و امانت. حسینعلی رحمتی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ @harahmati
👁‍🗨👁‍🗨 تصویر اخلاق از پشتِ «گِلَس» گوگل ✍️حسینعلی رحمتی
👁‍🗨👁‍🗨 تصویر اخلاق از پشتِ «گِلَس» گوگل ✍️حسینعلی رحمتی ♈️ خبرگزاری ایسنا (22 اردیبهشت 01) گزارش داده که شرکت گوگل اخیرا در حال کار بر روی «عینک مترجم» است که به نوعی تکامل یافته کار قبلی این شرکت یعنی است. به همین مناسبت مطلبی که چند سال قبل درباره بررسی اخلاقی گلس نوشته بودم با تلخیص خدمت مخاطبان گرامی تقدیم می کنم. ✅با دوست تان نشسته اید و با خوشحالی از هر دری سخنی به میان می آورید، و بدون حضور اغیار پشت سر دوستان دیگر، و حتی رئیس تان، صحبت می کنید. از این که در چنین فضای صمیمی سیر می کنید بسیار لذت می برید. تنها چیزی که تا اندازه ای ذهن شما را مشغول کرده این است که دوست تان عینکی به چشم دارد که چندان به عینک های معمولی شبیه نیست. می دانید که چشمانش ضعیف نیست ولی با این حال نمی توانید تعجب خود را از عینک او پنهان کنید. صحبت از یک اصطلاح فنی می شود و وقتی برای فهم معنای آن قصد دارید سراغ کامپیوترتان بروید دوست تان تاکید می کند که نیازی به روشن کردن کامپیوتر نیست و او هم اکنون برایتان این واژه را در اینترنت جست و جو می کند. در حالی که او هنوز از جای خود تکان نخورده به جایی خیره می شود و معنای واژه را به شما می گوید. گردی چشمان وقتی بیشتر می شود که او صدای صحبت های خودمانی شما را که چند لحظه قبل درباره رئیس تان گفته بودید برای شما پخش می کند و حتی می گوید اگر دوست داشتید می تواند فیلم آن را به شما بدهد. در اینجاست که اندکی نگران می شوید و متوجه می شوید هر آتشی هست زیر سر آن عینک نسبتا غیرمعمولی است. دوست تان شما را بیش از این معطل نمی گذارد و می گوید به تازگی یک عینک گوگلی خریده است و تقریبا همه کارهای کامپیوتر و موبایل را با آن انجام می دهد. عینک گوگل (یا گوگل گلس) گجت جدیدی است به صورت یک عینک است شامل امکاناتی چون دوربین ضبط صدا و تصویر، دریافت و پاسخ به تماس های تلفنی، و صفحه ای برای اتصال به اینترنت و جست و جو در آن است. در این راستا موارد زیر باید مورد توجه قرار گیرد: 🔻1. عینک گوگلی گر چه یکی از جدیدترین پدیده های دنیای فناوری اطلاعات است ولی بی تردید آخرین آنها نیست. بنابراین مدرسان، محصلان و محققان اخلاق همواره باید به رصد این موضوع ها بپردازند و برای کاستن از پیامدهای غیراخلاقی آنها چاره اندیشی نمایند. 🔻2. گلس به «ما» هم مربوط است. با توجه به نفوذ سریع فناوری در زندگی انسان امروز باید منتظر بود که حتی با وجود تحریم هایی که کشورمان با آن مواجه است به زودی در کشور خودمان هم شاهد استفاده از این ابزار باشیم. بنابراین بایستی به عنوان یکی از مسائلی که به جامعه ما هم مربوط می شود آن را مورد بررسی و تحلیل قرار داد تا افراد جامعه ما با آمادگی هر چه بیشتر به سراغ ابزارهایی چون گوگل گلس بروند. 🔻3. از فناوری هم باید مطالبه اخلاقی داشت. مجموعه انتقادها به گوگل و واکنش این موسسه نشان می دهد که اگر مطالبه اخلاقی از سوی جامعه به طور جدی پیگیری شود سازندگان فناوری ها هم آن را جدی می گیرند. 🔻4. مهم ترین دغدغه های اخلاقی و حقوقی که درباره عینک گوگلی مطرح شده عبارت است از نقض حریم خصوصی افراد، همچنین به خطر افتادن امنیت جامعه، جاسوسی، و سوءاستفاده از این عینک برای تهدیدیا اخاذی از دیگران. طبیعی است که به مرور زمان و با پیشرفته شدن نرم افزاری و سخت افزاری این گجت، مسائل و مشکلات اخلاقی آن نیز گسترده تر خواهد شد. 🔻5. هر محصولی بایدیک «پیوست نگاری اخلاقی» هم داشته باشد. نمی دانم امروزه شرکت های سازنده ابزارهای اطلاع رسانی، مانند گوگل، آیا مشاورانی در حوزه اخلاق دارند یا خیر. با توجه به مخاطرات جدی ای که این گونه ابزارها از جهت نقض اصول اخلاقی دارند و هزینه های کلان و گاه غیرقابل جبرانی که از منظر اخلاقی می توانند بر جامعه تحمیل کنند به نظر می رسد لازم است هر شرکت و موسسه ای با بهره گیری از صاحب نظران عرصه اخلاق، محصولات خود را از نظر تضمین امنیت اخلاقی کاربران نیز بیمه کند. 🔻6. اساتید و دانشجویان اخلاق و فلسفه در کشور ما می توانند گوگل گلس را به عنوان یک «بررسی موردی» در باب مباحث جدید در اخلاق کاربردی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. این تمرینی برای دانشجویان و طلاب هم خواهد بود که چگونه می توانند با یک موضوع جدید مواجهه اخلاقی و فلسفی، و حتی فقهی، داشته باشند. توجه داشته باشیم که اگر امروز در برخی کشورها مباحث اخلاقی و فلسفی ارتباطی جدی و کاربردی با موضوعات جامعه دارد و به نوعی فلسفه در زندگی مردم تا اندازه زیادی جریان و سریان دارد به این علت است که آنان حتی المقدور خود را در مباحث معمول کلاسیک فلسفه و در دپارتمان های فلسفی محصور ومحبوس نمی کنند. 29 ارديبهشت 1392
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسنپ چت فیلتری دارد که به کمک هوش مصنوعی گریه ای با درصد بالای تشابه با واقعیت برای هر صورت میسازه. @e_toosii 💢عواطف و احساسات هم بر «رفتارهای اخلاقی» ما تاثیر می گذارد هم بر «قضاوت های اخلاقی»مان. تولید عواطف و احساسات «ساختگی و دروغین» در ویدیوهای منتشره در فضای مجازی شاید برای سرگرمی خوب باشد ولی می تواند دستمایه «اخاذی عاطفی»‌ و «سوءاستفاده مالی» از دیگران شود. پس: هوشمند و محکم باشیم و سریع تحت تاثیر رفتارهای عاطفی دیگران در فضای مجازی قرار نگیریم. ✍️حسینعلی رحمتی 22 اردیبهشت 1401 @harahmati
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی
💻 تلاش محققان مسلمان برای آشتی دادن اخلاق اسلامی و هوش مصنوعی ✅ هوش مصنوعی در آزمایشگاه‌های سکولار (غیردینی) افراطی غربی در حال پیشرفت است. سؤالی که مطرح می‌شود این است که مسلمانان معتقد چه استفاده‌ای از آن خواهند کرد؟ 📌 تهیه ‌شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی 💡 مشروح یادداشت: b2n.ir/k84434 @csri_majazi_ir
♦️انتقال 36 میلیون دلار رمزارز به آدرس غیرقابل دسترس بدلیل خطای انسانی .یک خطای کپی پیست توسط یکی از توسعه دهندگان بلاکچین، مبلغ 36 میلیون دلار رمزارز را به یک آدرسی غیرقابل دسترس در بلاکچین ارسال کرد. @e_toosii ✅در عصر فضای مجازی، نه تنها سرمایه مالی که حیثیت و شخصیت اخلاقی کاربران به یک اشتباه کوچک و غفلتی کمتر از ثانیه بند است. یک کلیک نا به جا حریم خصوصی را به آتش می کشد، آبروی دیگران را بر باد می دهد،‌یا فرد را معتاد سایت های غیراخلاقی می کند. 💢 راه نجات ؟ عمل به شعار پرهیزگاران دنیای دیجیتال: ده بار تامل، یک بار کلیک. ✍️حسینعلی رحمتی 29 اردیبهشت 1401 @harahmati
با کتاب به خواب می‌روند! بیش از یک سال است که استاد سید عبدالله فاطمی‌نیا- استاد اخلاق- درگیر بیماری سرطان هستند، این بیماری دارای افت و خیز است، می‌توان گفت بیماری مجددا بیدار شده و مقداری حاج آقا را اذیت می‌کند. این بیماری مشکلات خود را دارد. حاج آقا در این سن و با مشکلاتی که درگیر است، حتی روی تخت بیمارستان برنامه علمی و مطالعاتی خود را تعطیل نمی‌کنند. تا زمانی که بیمارستان بودند، به من سفارش می‌کردند چه کتاب‌هایی را برای ایشان ببرم. بارها در آخر شب و هنگام استراحتِ حاج آقا دیده‌ام درحالی که کتاب در دست‌شان است، به خواب می‌روند! سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از: کانال آشنایی با اساتید عرفان و اخلاق، ۹۹/۶/۱۹، گفتگو با سید حسین فاطمی نیا- فرزند استاد- https://t.me/sireyefarzanegan
بلاک‌چین چگونه به اخلاقی‌تر شدن متاورس کمک می‌کند؟ — اخلاق در مواجهه با متاورس 🔸 | شماره ۵۳ 📝 نویسنده: ایوان جورجویچ| مترجم: امیرحسین آقامحمد 🔖 متاورس، تکامل منطقی اینترنت است. باتوجه‌به اینکه فناوری به ما امکان دسترسی به دنیای مجازیِ واقعی‌تر از همیشه را می‌دهد، می‌توان انتظار داشت که همه در آینده به این روش ارتباطی روی آورند. علاوه بر این، متاورس‌ها مزایای مشخصی نسبت به ارتباطات اینترنتی سنتی دارند. بااین‌وجود، آنها با چالش‌های اخلاقی بسیاری نیز رو‌به‌رو هستند. شرکت‌ها به‌راحتی می‌توانند از کنترل خود بر کاربران سوءِاستفاده کنند و از حفره‌های حریم خصوصی بهره ببرند. بااین‌حال، فناوری بلاک‌چین، برخی از این مشکلات را حل کرده است. 🌐 در سایت خانهٔ اخلاق‌پژوهان جوان متن کامل این مقاله را بخوانید. اینجا چراغی روشن است...! @EthicsHouse @harahmati
💢 اولین متاورس اسلامی جهان؛ پیوند فناوری‌های روز با آموزه‌های شریعت ✳️ شرکت IBF Net با بهره‌گیری از تجاربی که قبلا در عرصه پلتفرم های تسهیل معاملات کسب کرده، قابلیت تبدیل اقتصاد اسلامی کوچک خود را به یک متاورس آموزشی، و خرید و فروش به‌دست آورده است. 🔸این ایده اقتصادی اولین کاربرد در نوع خود از فناوری متاورس برای ایجاد بازاری است که سطوح بسیار بالاتری برای حمایت از مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار را تضمین می‌کند. 🔹این پروژه شامل ایجاد یک متاورس است که ویژگی‌های خا ص منطقه جنوب شرقی آسیا را از نظر اعتقادی، فرهنگی، مقرراتی و محیطی سیاستی در نظر می‌گیرد. 📌اهداف این پروژه: ➖ ایجاد بستری برای آموزش و اشتراک‌گذاری علم و دانش بدون محدودیت زمانی و مکانی؛ ➖ فراهم آوردن بازاری ایمن و مطمئن برای خرید و فروش که برای مصرف کننده و سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی خوبی داشته باشد. 🔻البته موفقیت این پروژه در صورت انطباق مسائل مطرح شده با قوانین شریعت اسلام و میزان پذیرش این امر توسط مسلمانان است. ✍️ احمد عالم مدیر عامل این شرکت اظهار داشته است این پروژه تنها متاورس منطبق با شریعت است که نشان می‌دهد چگونه فناوری متاورس می‌تواند بازارهای بهتری را هم از نظر کارایی اطلاعاتی و هم از نظر کارایی عملیاتی ایجاد کند. 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💻راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی نیازها و اولویت‌های پژوهشی ✔️با رویکرد جدید در ثبت اولویت دهی به نیازهای پژوهشی در حوزه دین و علوم انسانی، معاونت پژوهش با همکاری مرکز فناوری اطلاعات، اقدام به طراحی و راه‌اندازی سامانه‌ای کاربر محور در این خصوص کرده است. این سامانه در گام اول خود اطلاعات ده کتاب نیازسنجی و نزدیک به ۱۳ هزار موضوع را که قبلاً در معاونت پژوهش تهیه شده است در خود جای داده، این قابلیت را دارد که پژوهشگران بتوانند موضوعات پژوهشی که نیازمند تحقیق و پژوهش می‌دانند را به نام خود ثبت کرده و به دیگران معرفی کنند. 🌐 آدرس سامانه: http://needs.ismc.ir 🆔 @ijtihadnetwork 🔻@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فناوری اطلاعات در عصر جدید لزوما «راوی» حقیقت نیست، بلکه می تواند «خالق» و «جاعل» حقیقت هم باشد. از این رو مخاطبان آن هر لحظه در معرض «فریب» قرار دارند. ✅به همین خاطر کاربران قبل از پذیرش اخبار منتشرشده در این رسانه ها، باید اول از «میزان درست بودن» آنها اطمینان پیدا کنند. به نظر شما این کار چگونه ممکن است؟ ✍حسینعلی رحمتی ۶ خرداد ۱۴۰۱ 🅾 @harahmati