♦️سالگرد استاد مطهری، و یک سوال سترگ:
همین الان از نزدیکترین افراد حوزوی و دانشگاهی که به آنها دسترسی دارید بپرسید:
«پروژه فکری و مطالعاتی استاد مطهری چه بود؟ ایشان این پروژه را تا کجا رساند؟ برای تکمیل یا تداوم آن چه باید بکنیم؟».
🔻حدس می زنید چند نفر به شما پاسخ (یا پاسخ درست) بدهند؟ به نظرم نتیجه بسیار تاسف برانگیز باشد.
✅حسینعلی رحمتی
12 اردیبهشت 1401
@harahmati
💢انجام رفتارهای بزرگسالانه از سوی بچه ها موجب تربیت نامتعادل آنها و غفلت از یادگیری مهارت های مناسب با سن و سال شان می شود.
👈🏿از آن بدتر، خطای بزرگترها در انتشار تصاویر آنها در فضای مجازی است که هم آینده بچه ها را خراب می کند هم موجب گسترش این روند تربیتی نادرست می شود.
❌بچه ها بَرده یا اسباب بازی ما نیستند؛ «انسان» اند و امانت.
حسینعلی رحمتی
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
@harahmati
👁🗨👁🗨 تصویر اخلاق از پشتِ «گِلَس» گوگل
✍️حسینعلی رحمتی
♈️ خبرگزاری ایسنا (22 اردیبهشت 01) گزارش داده که شرکت گوگل اخیرا در حال کار بر روی «عینک مترجم» است که به نوعی تکامل یافته کار قبلی این شرکت یعنی #گوگل_گلس است. به همین مناسبت مطلبی که چند سال قبل درباره بررسی اخلاقی گلس نوشته بودم با تلخیص خدمت مخاطبان گرامی تقدیم می کنم.
✅با دوست تان نشسته اید و با خوشحالی از هر دری سخنی به میان می آورید، و بدون حضور اغیار پشت سر دوستان دیگر، و حتی رئیس تان، صحبت می کنید. از این که در چنین فضای صمیمی سیر می کنید بسیار لذت می برید. تنها چیزی که تا اندازه ای ذهن شما را مشغول کرده این است که دوست تان عینکی به چشم دارد که چندان به عینک های معمولی شبیه نیست. می دانید که چشمانش ضعیف نیست ولی با این حال نمی توانید تعجب خود را از عینک او پنهان کنید. صحبت از یک اصطلاح فنی می شود و وقتی برای فهم معنای آن قصد دارید سراغ کامپیوترتان بروید دوست تان تاکید می کند که نیازی به روشن کردن کامپیوتر نیست و او هم اکنون برایتان این واژه را در اینترنت جست و جو می کند. در حالی که او هنوز از جای خود تکان نخورده به جایی خیره می شود و معنای واژه را به شما می گوید. گردی چشمان وقتی بیشتر می شود که او صدای صحبت های خودمانی شما را که چند لحظه قبل درباره رئیس تان گفته بودید برای شما پخش می کند و حتی می گوید اگر دوست داشتید می تواند فیلم آن را به شما بدهد. در اینجاست که اندکی نگران می شوید و متوجه می شوید هر آتشی هست زیر سر آن عینک نسبتا غیرمعمولی است. دوست تان شما را بیش از این معطل نمی گذارد و می گوید به تازگی یک عینک گوگلی خریده است و تقریبا همه کارهای کامپیوتر و موبایل را با آن انجام می دهد.
عینک گوگل (یا گوگل گلس) گجت جدیدی است به صورت یک عینک است شامل امکاناتی چون دوربین ضبط صدا و تصویر، دریافت و پاسخ به تماس های تلفنی، و صفحه ای برای اتصال به اینترنت و جست و جو در آن است. در این راستا موارد زیر باید مورد توجه قرار گیرد:
🔻1. عینک گوگلی گر چه یکی از جدیدترین پدیده های دنیای فناوری اطلاعات است ولی بی تردید آخرین آنها نیست. بنابراین مدرسان، محصلان و محققان اخلاق همواره باید به رصد این موضوع ها بپردازند و برای کاستن از پیامدهای غیراخلاقی آنها چاره اندیشی نمایند.
🔻2. گلس به «ما» هم مربوط است. با توجه به نفوذ سریع فناوری در زندگی انسان امروز باید منتظر بود که حتی با وجود تحریم هایی که کشورمان با آن مواجه است به زودی در کشور خودمان هم شاهد استفاده از این ابزار باشیم. بنابراین بایستی به عنوان یکی از مسائلی که به جامعه ما هم مربوط می شود آن را مورد بررسی و تحلیل قرار داد تا افراد جامعه ما با آمادگی هر چه بیشتر به سراغ ابزارهایی چون گوگل گلس بروند.
🔻3. از فناوری هم باید مطالبه اخلاقی داشت. مجموعه انتقادها به گوگل و واکنش این موسسه نشان می دهد که اگر مطالبه اخلاقی از سوی جامعه به طور جدی پیگیری شود سازندگان فناوری ها هم آن را جدی می گیرند.
🔻4. مهم ترین دغدغه های اخلاقی و حقوقی که درباره عینک گوگلی مطرح شده عبارت است از نقض حریم خصوصی افراد، همچنین به خطر افتادن امنیت جامعه، جاسوسی، و سوءاستفاده از این عینک برای تهدیدیا اخاذی از دیگران. طبیعی است که به مرور زمان و با پیشرفته شدن نرم افزاری و سخت افزاری این گجت، مسائل و مشکلات اخلاقی آن نیز گسترده تر خواهد شد.
🔻5. هر محصولی بایدیک «پیوست نگاری اخلاقی» هم داشته باشد. نمی دانم امروزه شرکت های سازنده ابزارهای اطلاع رسانی، مانند گوگل، آیا مشاورانی در حوزه اخلاق دارند یا خیر. با توجه به مخاطرات جدی ای که این گونه ابزارها از جهت نقض اصول اخلاقی دارند و هزینه های کلان و گاه غیرقابل جبرانی که از منظر اخلاقی می توانند بر جامعه تحمیل کنند به نظر می رسد لازم است هر شرکت و موسسه ای با بهره گیری از صاحب نظران عرصه اخلاق، محصولات خود را از نظر تضمین امنیت اخلاقی کاربران نیز بیمه کند.
🔻6. اساتید و دانشجویان اخلاق و فلسفه در کشور ما می توانند گوگل گلس را به عنوان یک «بررسی موردی» در باب مباحث جدید در اخلاق کاربردی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. این تمرینی برای دانشجویان و طلاب هم خواهد بود که چگونه می توانند با یک موضوع جدید مواجهه اخلاقی و فلسفی، و حتی فقهی، داشته باشند. توجه داشته باشیم که اگر امروز در برخی کشورها مباحث اخلاقی و فلسفی ارتباطی جدی و کاربردی با موضوعات جامعه دارد و به نوعی فلسفه در زندگی مردم تا اندازه زیادی جریان و سریان دارد به این علت است که آنان حتی المقدور خود را در مباحث معمول کلاسیک فلسفه و در دپارتمان های فلسفی محصور ومحبوس نمی کنند.
29 ارديبهشت 1392
#بازنشر_مطالب_پیشین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسنپ چت فیلتری دارد که به کمک هوش مصنوعی گریه ای با درصد بالای تشابه با واقعیت برای هر صورت میسازه.
@e_toosii
💢عواطف و احساسات هم بر «رفتارهای اخلاقی» ما تاثیر می گذارد هم بر «قضاوت های اخلاقی»مان. تولید عواطف و احساسات «ساختگی و دروغین» در ویدیوهای منتشره در فضای مجازی شاید برای سرگرمی خوب باشد ولی می تواند دستمایه «اخاذی عاطفی» و «سوءاستفاده مالی» از دیگران شود.
پس: هوشمند و محکم باشیم و سریع تحت تاثیر رفتارهای عاطفی دیگران در فضای مجازی قرار نگیریم.
✍️حسینعلی رحمتی
22 اردیبهشت 1401
@harahmati
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی
💻 تلاش محققان مسلمان برای آشتی دادن اخلاق اسلامی و هوش مصنوعی
✅ هوش مصنوعی در آزمایشگاههای سکولار (غیردینی) افراطی غربی در حال پیشرفت است. سؤالی که مطرح میشود این است که مسلمانان معتقد چه استفادهای از آن خواهند کرد؟
📌 تهیه شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
💡 مشروح یادداشت:
b2n.ir/k84434
@csri_majazi_ir
♦️انتقال 36 میلیون دلار رمزارز به آدرس غیرقابل دسترس بدلیل خطای انسانی .یک خطای کپی پیست توسط یکی از توسعه دهندگان بلاکچین، مبلغ 36 میلیون دلار رمزارز را به یک آدرسی غیرقابل دسترس در بلاکچین ارسال کرد.
@e_toosii
✅در عصر فضای مجازی، نه تنها سرمایه مالی که حیثیت و شخصیت اخلاقی کاربران به یک اشتباه کوچک و غفلتی کمتر از ثانیه بند است. یک کلیک نا به جا حریم خصوصی را به آتش می کشد، آبروی دیگران را بر باد می دهد،یا فرد را معتاد سایت های غیراخلاقی می کند.
💢 راه نجات ؟ عمل به شعار پرهیزگاران دنیای دیجیتال: ده بار تامل، یک بار کلیک.
✍️حسینعلی رحمتی
29 اردیبهشت 1401
@harahmati
با کتاب به خواب میروند!
بیش از یک سال است که استاد سید عبدالله فاطمینیا- استاد اخلاق- درگیر بیماری سرطان هستند، این بیماری دارای افت و خیز است، میتوان گفت بیماری مجددا بیدار شده و مقداری حاج آقا را اذیت میکند. این بیماری مشکلات خود را دارد.
حاج آقا در این سن و با مشکلاتی که درگیر است، حتی روی تخت بیمارستان برنامه علمی و مطالعاتی خود را تعطیل نمیکنند. تا زمانی که بیمارستان بودند، به من سفارش میکردند چه کتابهایی را برای ایشان ببرم. بارها در آخر شب و هنگام استراحتِ حاج آقا دیدهام درحالی که کتاب در دستشان است، به خواب میروند!
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
کانال آشنایی با اساتید عرفان و اخلاق، ۹۹/۶/۱۹، گفتگو با سید حسین فاطمی نیا- فرزند استاد-
https://t.me/sireyefarzanegan
| اندکی اندیشه |
با کتاب به خواب میروند! بیش از یک سال است که استاد سید عبدالله فاطمینیا- استاد اخلاق- درگیر بیماری
♦️ما هم اینطور درس می خوانیم؟
#مقاله
بلاکچین چگونه به اخلاقیتر شدن متاورس کمک میکند؟
— اخلاق در مواجهه با متاورس
🔸 #ترجمه_اختصاصی | شماره ۵۳
📝 نویسنده: ایوان جورجویچ| مترجم: امیرحسین آقامحمد
🔖 متاورس، تکامل منطقی اینترنت است.
باتوجهبه اینکه فناوری به ما امکان دسترسی به دنیای مجازیِ واقعیتر از همیشه را میدهد، میتوان انتظار داشت که همه در آینده به این روش ارتباطی روی آورند.
علاوه بر این، متاورسها مزایای مشخصی نسبت به ارتباطات اینترنتی سنتی دارند. بااینوجود، آنها با چالشهای اخلاقی بسیاری نیز روبهرو هستند.
شرکتها بهراحتی میتوانند از کنترل خود بر کاربران سوءِاستفاده کنند و از حفرههای حریم خصوصی بهره ببرند. بااینحال، فناوری بلاکچین، برخی از این مشکلات را حل کرده است.
🌐 در سایت خانهٔ اخلاقپژوهان جوان متن کامل این مقاله را بخوانید.
اینجا چراغی روشن است...!
@EthicsHouse
@harahmati
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
💢 اولین متاورس اسلامی جهان؛ پیوند فناوریهای روز با آموزههای شریعت
✳️ شرکت IBF Net با بهرهگیری از تجاربی که قبلا در عرصه پلتفرم های تسهیل معاملات کسب کرده، قابلیت تبدیل اقتصاد اسلامی کوچک خود را به یک متاورس آموزشی، و خرید و فروش بهدست آورده است.
🔸این ایده اقتصادی اولین کاربرد در نوع خود از فناوری متاورس برای ایجاد بازاری است که سطوح بسیار بالاتری برای حمایت از مصرفکننده و سرمایهگذار را تضمین میکند.
🔹این پروژه شامل ایجاد یک متاورس است که ویژگیهای خا ص منطقه جنوب شرقی آسیا را از نظر اعتقادی، فرهنگی، مقرراتی و محیطی سیاستی در نظر میگیرد.
📌اهداف این پروژه:
➖ ایجاد بستری برای آموزش و اشتراکگذاری علم و دانش بدون محدودیت زمانی و مکانی؛
➖ فراهم آوردن بازاری ایمن و مطمئن برای خرید و فروش که برای مصرف کننده و سرمایهگذار صرفه اقتصادی خوبی داشته باشد.
🔻البته موفقیت این پروژه در صورت انطباق مسائل مطرح شده با قوانین شریعت اسلام و میزان پذیرش این امر توسط مسلمانان است.
✍️ احمد عالم مدیر عامل این شرکت اظهار داشته است این پروژه تنها متاورس منطبق با شریعت است که نشان میدهد چگونه فناوری متاورس میتواند بازارهای بهتری را هم از نظر کارایی اطلاعاتی و هم از نظر کارایی عملیاتی ایجاد کند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
💻راهاندازی سامانه اطلاعرسانی نیازها و اولویتهای پژوهشی
✔️با رویکرد جدید در ثبت اولویت دهی به نیازهای پژوهشی در حوزه دین و علوم انسانی، معاونت پژوهش با همکاری مرکز فناوری اطلاعات، اقدام به طراحی و راهاندازی سامانهای کاربر محور در این خصوص کرده است. این سامانه در گام اول خود اطلاعات ده کتاب نیازسنجی و نزدیک به ۱۳ هزار موضوع را که قبلاً در معاونت پژوهش تهیه شده است در خود جای داده، این قابلیت را دارد که پژوهشگران بتوانند موضوعات پژوهشی که نیازمند تحقیق و پژوهش میدانند را به نام خود ثبت کرده و به دیگران معرفی کنند.
🌐 آدرس سامانه: http://needs.ismc.ir
🆔 @ijtihadnetwork
🔻@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فناوری اطلاعات در عصر جدید لزوما «راوی» حقیقت نیست، بلکه می تواند «خالق» و «جاعل» حقیقت هم باشد. از این رو مخاطبان آن هر لحظه در معرض «فریب» قرار دارند.
✅به همین خاطر کاربران قبل از پذیرش اخبار منتشرشده در این رسانه ها، باید اول از «میزان درست بودن» آنها اطمینان پیدا کنند.
به نظر شما این کار چگونه ممکن است؟
✍حسینعلی رحمتی
۶ خرداد ۱۴۰۱
🅾 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻دست بجنبانید
محققان موفق به ساخت ربات مغناطیسی شدند که می تواند وارد بدن انسان شود.
@e_toosii
✅نسل بعدی فناوری ها بسیار متفاوت تر از نسل فعلی خواهد بود. ورود #فناوریهای_تزریقی، #فناوریهای_پوشیدنی، #متاورس و مانند آن دیر یا زود همه را غافلگیر خواهد کرد.
♦️ بنابراین کسانی که دغدغه #اخلاق_فناوری را دارند دست بجنباناند، چون درباره همین فناوری های فعلی هم هنوز موضوعات اخلاقی فراوانی بررسی نشده باقی مانده است.
👈🏿 فناوریهای آینده منتظر اجازه ما نمی مانند.
✍ حسینعلی رحمتی
۱۹ خرداد ۱۴۰۱
@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👶بچه ها چیزی از فیلترها و دوز و کلک های فضای مجازی نمی دانند.
👶بچه ها توان فهم درست و نادرست کارهای بزرگترها را ندارند، ولی مجبورند عواقب رفتارهای نادرست آنها را تحمل کنند.
⬅️پدر یا مادر بودن ، پذیرش یک مسوولیت اخلاقی بزرگ است.
💢پس، بچه ها را اسبابِ بازی و سرگرمی خود در فضای مجازی نکنیم.
✍ حسینعلی رحمتی
۲۰ خرداد ۱۴۱۰
@harahmati
NaghdiPur,Rahmati- cryptocurrency.pdf
2.14M
⭕️مقاله: «چالشهای اخلاقی رواج ارزهای رمزپایه»
✍️نویسندگان: سبحان نقدی پور، و حسینعلی رحمتی
مجله اخلاق پژوهی، س4، ش4(زمستان 1400)، ص117-138.
✅ پول رایج کنونی در حال پوست انداختن و تبدیل شدن به شکل نوینی از وجه مبادلاتی با عنوان «ارزهای رمزپایه» / «رمز ارزها» است. این واحد پولی نوپدید، از دسترس کنترل و نظارت سیستم بانکی و دولتها خارج است و هر کسی میتواند رمز ارزها را - از طریق فضای مجازی - استخراج و مبادله کند. فناوری جدیدِ «رمز ارز» - به رغم آنکه فرصتهایی در اختیار بشر مینهد - چالشهایی نیز متوجه ملتها میسازد که با تلاش برای برطرف کردن این چالشها، میتوان تهدیدهای بالقوهٔ این فناوری را به فرصت تبدیل کرد. با توجه به روند رو به رشد استفاده از رمز ارزها، واکاوی ماهیت و کارکردهای مثبت این پدیده، و همچنین بررسی ملاحظات و چالشهای اخلاقی آن از منظر اخلاقی، ضروری مینُماید.
✅در پژوهش حاضر، پس از اشاره به ماهیت و کارکردهای «رمز ارزها» و بررسی آثار مثبت و اخلاقی آن همچون صرفهجویی، فراهم آوردن زمینهٔ بروز و برقراری برابری و عدالت، بسط خیر عمومی و کمک به رفع نیازهای مردم، به بر خی چالشها و ملاحظات اخلاقی آن و از جمله، فراهم آوردن بستر بروز برخی رذائل اخلاقی، تخریب محیط زیست، به خطر انداختن امنیت مالی کاربران و همچنین تهدید امنیت ملی پرداخته شده و به اجمال، برخی راهکارها و پیشنهادها برای کاستن از تبعات ناگوار بهرهگیری از رمز ارزها ارائه شده است.
@harahmati
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
⭕️ هشدار دار الافتای مصر به یوتیوبرها درباره رواج بیاخلاقی
🔹دارالافتای مصر نظر خود را در مورد محتوای ارائه شده توسط یوتیوبرها در پلتفرم های رسانه های اجتماعی منتشر کرد و از آنها خواست به دلیل تأثیر این ویدئوها بر مخاطبان، مسائل شخصی خود را در آن منتشر نکنند.
🔸در این بیانیه آمده است: «یوتیوبرها امور روزمره خانواده خود را منتشر می کنند که اطلاع رسانی این امور برای جلب نظر دیگران و گرفتن لایک بیشتر جایز نیست، زیرا مفاسد زیادی را بهدنبال دارد.
📍در این بیانیه با استناد به آیه «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ» آمده است که گسترش فسق در جامعه جنایتی است که خداوند متعال نسبت به آن هشدار داده است.
📚براساس قانون شماره 175 مربوط به مبارزه با جرایم فناوری اطلاعات مصر، انتشار اطلاعات گمراه کننده جرم بوده و مجازاتهایی برای آن در نظر گرفته شده است.
✍️ یوتیوبرها کسانی هستند که از YouTube استفاده میکنند و ویدیوهایی در موضوعات مختلف ایجاد میکنند. آنها بواسطه افزایش بازدید پستها درآمد بالایی کسب می کنند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#یوتیوب #دارالافتاء #مصر #خبر
🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
فراخوان مقاله فصلنامه اخلاق
✅اخلاق کنشگری اجتماعی روحانیت
📌پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اصفهان
@ethical
@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ معرفی زنان به عنوان افرادی ابله و نادان ، یکی از بی اخلاقی های شایع در فضای مجازی است.
اما از آن عجیب تر و غیرقابل دفاع تر، حضور خود خانم ها در ویدیوهایی است که چنین تصویری را از آنها ارایه می کند.
پیامبر اکرم(ص): «زنان را گرامى نمى دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمى كند، مگر شخص پَست و بى مقدار».
✅تامل کنیم:
چه عواملی موجب مشارکت برخی خانم ها در «جشن فروپاشی خویشتن» می شود؟
پیامدهای آن چیست؟
✍️ حسینعلی رحمتی
3 تیر 1401
@harahmati
🔰سلسله درس گفتارهای اخلاق فضای مجازی برمبنای اخلاق اسلامی
🔶با حضور جناب آقای محمدمهدی نصرهرندی
مدیر گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
✅ ۶تیر الی ۲۸شهریور ۱۴۰۱
👈 روزهای دوشنبه ساعت ۱۶
💻 پخش برخط از طریق تلویزیون اینترنتی گراف با ترافیک رایگان
heyatonline.ir/graaph
✔️جهت ثبتنام و اطلاع از نحوه دریافت گواهی شرکت در دوره، به آیدی @oisc_rooydad در ایتا پیام دهید.
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🔻@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢به احتمال زیاد این بچه معنای دقیق حرف هایی که بزرگترها از او خواسته اند طوطی وار تکرار کند را نمی داند. اما قطعا از سرجمع آن برداشت می کند که: «مردها آدم های بدی هستند».
✅ وادار کردن بچه ها به ایفای نقشی که مناسب سن و سال شان نیست کاری غیراخلاقی است، و سوء استفاده از آنها برای سرگرمی یا کسب شهرت و درآمد در فضای مجازی ، کاری غیراخلاقی تر.
⭕️از خود بپرسیم:
ایجاد «کینه و بدبینی جنسیتی» در بچه ها، آیا در آینده آنها را برای تشکیل خانواده یا تعامل با غیرهمجنس با مشکل مواجه نمی کند؟
✍ حسینعلی رحمتی
۴ تیر ۱۴۰۱
🌀@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👨👩👧👦 پدر و مادر، لنگر آرامش خانواده و عامل موثر در تربیت اخلاقی فرزندان هستند.
انتشار ویدیوهای تمسخرآمیز از آنها در فضای مجازی نه تنها چنین جایگاهی را تضعیف می کند بلکه موجب رنجش و آزارشان می شود. بگذریم که دیگران را نیز به چنین کارهای غیراخلاقی تشویق می کند.
💢 پیامبر اکرم(ص): «به پدرانتان نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی کنند»
✍️حسینعلی رحمتی
10 تیر 1401
@harahmati
♦️دعا؛ غناي غنودن در دامان مهرگستر خداوند
🔹 دعا نوعي «خواندن و دعوت كردن» است؛ نوعي ارتباط قلبي است بين آنكه نيايش مي كند و آنكه نيايش مي شود. کشش و جذبه ای است درونی بین عاشق و معشوق. به هر اندازه که این امر از زیربنای معرفتی بالاتری برخوردار و از اضافات و اغیار به دور باشد زلالی شهد آن نیز در کام آنکه نیایش می کند گواراتر خواهد بود. گويي همه انسان ها، و به طور خاص دينداران، باور دارند كه آدمي نيازمند آن است كه در لحظه هايي از زندگي، خود را از همه چيز و همه جا رهايي بخشيده و با آنكه محبوب خويش مي پندارد به معاشقه بپردازد.
🔹 دعا براي انسان، نوعي گفت و گوي راز واره است؛ گونه اي اتصال و كشش است بين محب و محبوب. به هر اندازه آداب و اصول عاشقی در فرایند دعا بیشتر رعایت شود تاثير آن نیز بيشتر خواهد بود. در تفكر اسلامي، نيايش در واقع اتصال يك بي نهايت كوچك با يك بي نهايت بزرگ است. مغازله اي است زيبا و عاشقانه كه انساني كه در چنبره سختي ها و مشكلات، يا در دايره تنگ خودبيني ها و خود خواهي ها قرار گرفته با معشوق خود دارد. راهی است برای برون رفت از دایره تنگ تناهی و محدودیت و متصل شدن به بی نهایت. اين ارتباط زمان و مكان مشخصی نمی خواهد، گر چه به دعا در برخي زمان ها و مكان ها تاكيد بيشتري شده است.
🔹با توجه به ناملایمات و مشکلاتی که در زندگی آدمی وجود دارد، یکی از عواملی که می تواند یاریگر او در رویارویی با این مشکلات، و عدم شکست در برابر آنها باشد، توجه بیش از پیش به دعا و ارتباط هر چه بیشتر با خداوند است. به هر اندازه آدمی به ضعف خود و قدرت محبوب خویش معرفت بیشتری پیدا کند تمایل و احساس نیاز او برای گفت و گو با خداوند بیشتر می شود. برای چنین کسانی دعا نوعی «عیش مدام» است.
ما در پیاله عکس رخ یار دیده ایم ای بی خبر ز علت شرب مدام ما
🔹 رمز اینکه انسان های مومن و موحد در زندگی خود و در کشاکش سختی ها و تلاطم امواج حوادث دچار جزر و مدهای روحی و روانی جدی نمی شوند را باید در ایمان و اعتقادشان و در اتصالی که به مبدا ماورای طبیعی قدرت دارند جست و جو کرد. اینان نه تنها خود دچار اضطراب های بزرگ نمی شوند بلکه وجودشان مایه آرامش دیگران نیز می گردد.
(برگرفته از كتاب «از كعبه تا عشق»)
✍️ حسينعلي رحمتي
18 تير 1401 (روز عرفه)
@harahmati
هدایت شده از پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
📒فراخوان مقاله علمی پژوهشی دوفصلنامه مطالعات اسلام و خانواده
⬅️اطلاعات بیشتر به نشانی
🌐http://jisf.isca.ac.ir/
📞شماره تماس
031 3208001-4
✅داخلی 7651