eitaa logo
| اندکی اندیشه |
344 دنبال‌کننده
701 عکس
202 ویدیو
15 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
شرکت اگمنتال یک به نام (MouthPad) ساخته که در دهان قرار می گیرد و امکان کنترل دستگاه های الکترونیکی و کار با کامپیوتر را با استفاده از زبان برای هر فردی (به ویژه ) فراهم میکند (اطلاعات بیشتر: asriran.com/003irU) 💢تامل: رشدسریع این فناوریها تسریع در درباره آنها را ضروری تر میکند. اما سوال (همچنان بی پاسخ) این است که با وجود این هم افراد و موسسات اخلاق آموز و اخلاق پژوه در کشورمان، پس چرا ما در این زمینه ؟ ✍️حسینعلی رحمتی 2 اردیبهشت 1402 @harahmati
E-Waste(قطعات سخت افزاری دورریخته) امروز (ودرآینده،بیشتر) یکی از معضلات بزرگ برای محیط زیست انسانی، جانوری و گیاهی خواهد بود.ازین رو آن یکی از وظایف مهم متخصصان و کشورمان است. 💢فکرمیکنید دراین زمینه چند مقاله، کتاب، پایان نامه،سخنرانی یا دست کم یادداشت تخصصی داشته ایم؟... حسینعلی رحمتی 3 اردیبهشت 1402 @harahmati
💢💢 منتشر شد: اثری جدید در موضوعی نوپدید ✅ کتاب «تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی؛ از چالش تا تصمیم» نویسنده: حسینعلی رحمتی، انتشارات پژوهشگاه قرآن و حدیث، چاپ اول، 1401، 263 صفحه. 🔻اثری درباره عصر شبکه ها، مجال نُوینِ کنشگری اخلاقی؛ شبکه ها و دشواری تصمیم گیری اخلاقی؛ تبیین تزاحم های مربوط به استفاده، دسترسی، اعتماد، و انتشار محتوا در فضای مجازی؛ فرایند ده مرحله ای شکل گیری دوراهه های اخلاقی در شبکه ها؛ معیارها و سنجه های ده گانه ترجیح و تصمیم گیری در مواجهه با این تزاحم ها. 🔻مخاطبان: همه کسانی که به نوعی با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در ارتباط اند: از کاربران عادی گرفته تا نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی، اساتید، طلاب و دانشجویان رشته های کامپیوتر، فناوری اطلاعات، اخلاق، و دیگر علاقه مندان به تحقیق وتدریس در زمینه اخلاق کاربردی و اخلاق فناوری اطلاعات. 🌀راهنمای خرید: مبلغ «یکصد و چهل هزار تومان» (کتاب+هزینه پست) را به شماره کارت 5041-7210-7803-4692 (بانک رسالت، به نام عزت ملَمّعی خوزانی) واریز کرده و فیش پرداختی را همراه با آدرس دقیق پستی به آدرس: @rahmati_admin در یکی از پیام رسان های ایتا تلگرام ارسال فرمایید. 🔻 کد پستی را حتما درج کنید. 🔻 در صورت تمایل به دریافت کتاب با امضای نویسنده، لطفا یادآوری فرمایید. تشکر
⭕️ نشست هم اندیشی گفتمان علمی مطالعات بنیادین حوزه هوش مصنوعی (امتداد دوره آشنایی با فناوری های هوشمند) 🔹میزگرد علمی با حضور: 🔸آیت الله محمود رجبی 🔸 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد سادات منصوری 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن شبیری زنجانی 🔸حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد مهری 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی ابوطالبی 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی نیا 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی محمدی 🔸 حجت الاسلام و المسلمین سید علی عماد 🔸حجت الاسلام و المسلمین عبد الرسول هاجری 🔸دکتر حسین مطلبی 🔸دکتر بهروز مینایی بیدگلی 🔸دکتر محمدرضا قاسمی 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد کوهی 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد راهدار 📆 زمان: ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۳۰ 🏢 مکان: قم، بلوار جمهوری، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ————————— 💠 ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه 🌐 @itsetad_ir
29.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات 🔻حسینعلی رحمتی 🔻 جلسه شانزدهم: ❎ فرصت سازی فضای مجازی برای مشارکت در کارهای خیر آیا ممکن است با نیت کار خیر، دچار شر شویم؟ مجمع عالی حکمت اسلامی بهار 1402 @hekmateislami @harahmati 📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ راکلیک کنید.
«آیا هوش مصنوعی میتواند فاعل اخلاقی باشد؟» Can artificial intelligences be moral agents? نویسندگان: بارتوش بروژیک و بارتوش جانیک، 2019 Bartosz Brożek, Bartosz Janik نویسندگان باتبیین شرایط یک ، به ویژه در سنت کانتی و فایده گرایی، در نهایت نتیجه میگیرند که ،دستکم تا حدی که الان توسعه داده شده اند، را فاعل اخلاقی محسوب کرد. درآدرس زیربخوانید: https://b2n.ir/x79074 پ ن: مسئله فاعلیت اخلاقی ماشین های هوش مصنوعی یکی از مباحث بنیادین در حوزه (اخلاق هوش مصنوعی) است و در سال های آینده به طور جدی تری مطرح می شود. ازاین رو اخلاق پژوهان کشورمان از هم اکنون باید آن را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند. در این زمینه، آشنایی با منابع منتشر شده در کشورهای دیگر امری ضروری است. حسینعلی رحمتی 7 اردیبهشت 1402 @harahmati
قائمی نیا، علیرضا، «دین و هوش مصنوعی»، مجله ذهن، دوره 7، شماره 25 - شماره پیاپی 25 دی 1385، صفحه 23-36 این ادعا که کامپیوتر فکر می کند یا تنها کامپیوتر می اندیشد چه تاثیری در برخی از باورهای دینی دارد؟ و آیا تعارضی با مضمون متون دینی پیدا میکند؟ ایا دین می تواند تفاوت بین انسان و کامپیوتر را تبیین کند؟ دانلود: http://zehn.iict.ac.ir/article_16159_75caf1dc5456aad228be4894b8a5bbf0.pdf @harahmati
در عصر غرقابگی در اقیانوس داده های درست و نادرست فضای مجازی ، و اعتیاد بی وجه به آن، نه تنها از خواندن بی نیاز نیستیم، بلکه اتفاقا بیش از هر زمان دیگری محتاج آنیم. و دوست قدیمی مان را فراموش نکنیم. حسينعلي رحمتي 10 ارديبهشت 1402
🔔 فراخوان نخستین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی 🔻محورهای همایش: 🔹بررسی فقهی، حقوقی، فلسفی و اخلاقی هوش مصنوعی 🔸مطالعات و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی هوش مصنوعی 🔹مطالعات سایبرنتیکی و هوش مصنوعی 🔸آینده پژوهی هوش مصنوعی؛ تحلیل فرصت ها و تهدید ها. 🔹حکمرانی و سیاست گذاری هوش مصنوعی 🔸هوش مصنوعی؛ علوم انسانی و اسلامی دیجیتال 🔹ظرفیت شناسی هوش مصنوعی در کارکردها، فرایند ها و علوم اسلامی 🔸زیرساخت ها و محصولات هوش مصنوعی و علوم اسلامی 🔹مرزهای دانشی، هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی ⏳مهلت ارسال چکیده آثار ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ⌛️مهلت ارسال اصل آثار ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ 📆تاریخ برگزاری همایش مرداد ماه ۱۴۰۳ 🌐وب سایت: https://eitaa.com/iciisca 🆔 @ijtihadnetwork 🔻@harahmati
🌷 طهور در ساغر: سیری در اندیشه های فلسفی کلامی استاد شهید مرتضی مطهری، 2 جلد. قم و تهران: کانون اندیشه جوان، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 158+211ص. چاپ سوم (با همکاری نشر معارف): 1393. 💢فهرست جلد اول: * پيشگفتار * سربانگ * زندگي نامه ، ويژگي هاي او،‌تاثير او در ايران معاصر * بر صراط حكمت: شخصيت فلسفي استاد، روش شناسي فلسفي او، ديدگاه او درباره فلسفه اسلامي * با حكمت اسلاميان: ديدگاه هاي مطهري درباره جريان هاي موجود در فلسفه و كلام اسلامي و آسيب شناسي فلسفه و كلام اسلامي * در حكمت يونانيان:‌ ديدگاه هاي استاد درباره فلسفه و فيلسوفان غربي * قصه معيار معرفت: معرفت شناسي و شناخت، و نسبي يا مطلق بودن گزاره هاي فلسفي 💢 فهرست جلد دوم: * در آستان دين: ديدگاه استاد درباره دين و كاركردهاي آن، ختم نبوت، پلوراليسم ديني، آسيب شناسي دين و دينداري * بازيگري يا تماشاگري؟: جبر و اختيار از ديدگاه اسلام * تعلق و رهايي: اهميت و اقسام از ديدگاه اسلام * دين باوري و اخلاق مداري: بررسي رابطه دين و اخلاق * جمال دين در آينه خرد: تبيين نسبت علم و عقل با دين و وحي 🔻لینک خرید کتاب👇 https://b2n.ir/q07124
♦️«گونه شناسی روی کرد آشتیانی و مطهری به فلسفه غرب»، فصلنامه پژوهش های فلسفی - کلامی، ش29، 1385. ✍️بیش از یک قرن از آشنایی ایرانیان با فلسفه های جدید غرب می گذرد.گونه شناسی روی­کرد اندیش وران ایرانی با این فلسفه، از موضوع هایی است که امروزه بایستی بررسی و تحلیل شود. این نوشتار، روی کرد متفاوت مرحوم سید جلال الدین آشتیانی و استاد شهید مرتضی مطهری را به فلسفه غرب بررسی می کند و نوع رویارویی شهید مطهری را دفاع پذیرتر، مفیدتر و کارآمدتر می سنجد. در این مقاله، پس از برخی مباحث مقدماتی، دیدگاه های این دو اندیشمند درباره فلسفه غرب به گونه ای تطبیقی بررسي، و آن­گاه دلیل های برتری روی کرد مطهری بیان خواهد می شود.با این وجود ،شیوه مطهری نیز کاستی هایی دارد که درپایان مقاله به آنها اشاره خواهد شد. حسينعلي رحمتي 12 ارديبهشت 1402 ✳️متن كامل مقاله: https://b2n.ir/s90088 @harahmati
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬| گزارشی از نشست هم‌اندیشی گفتمان علمی مطالعات بنیادین حوزه هوش مصنوعی نشست هم اندیشی گفتمان علمی مطالعات بنیادین حوزه هوش مصنوعی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم برگزار شد. @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
💢از «هومص» تا «اَهومص»: پيش نيازهاي پژوهش اخلاقی درباره هوش مصنوعی (قسمت ۱ از ۲) ✍️حسینعلی رحمتی (ارایه شده در «هم انديشي گفتمان علمي مطالعات بنيادين حوزه هوش مصنوعي»، قم، 6 ارديبهشت 1402) 🔹هوش مصنوعی () با علوم مختلفی ارتباط دارد که یکی از آن ها اخلاق است. درباره «اخلاق هوش مصنوعی» () باید گفت با توجه به اهمیت اخلاق در زندگی بشری و جایگاه اخلاق در تفکر اسلامی و با توجه به حضور روزافزون هوش مصنوعی در زندگی انسان امروز (به¬گونه¬ای که اگر بگوییم با ورود هوش مصنوعی به زندگی انسان امروز دنیای جدیدی شروع است و اگر اتفاق دیگری نیفتد، عصر حاضر و به خصوص عصر آینده، عصر هوش مصنوعی است و با توجه به تبعات و مسائلی که در ارتباط با اخلاق و هوش مصنوعی مطرح است) لازم است که در این زمینه کار جدی و قوی انجام شود. 🔹برای این که مطالعات و پژوهش هایی بنیادین درباره اخلاق هوش مصنوعی شکل بگیرد، چند کار باید انجام شود: 🔻1. موضوع يابي و مسئله شناسي اخلاقي هرروز فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی عرصه جدیدی از زندگی انسان را در حوزه های مختلف مثل پزشکی و زندگی شهری تحت سیطره خود می گیرد که موضوعات و مسائل اخلاقی خاصی را به دنبال دارد. برای پژوهش جدی درباره اخلاق هوش مصنوعی در قدم اول باید این موضوعات استخراج و شناسایی شود و در اختیار محققین قرار بگیرد. از جمله این موضوعات و مسائل می توان به مسئله «اختیار»، «فاعل اخلاقی» بودن ماشین های هوشمند، مسئولیت اخلاقی ربات ها، احساسات و عواطف اخلاقی ربات ها، «شهروند-ربات ها»، و حد و مرز اخلاقی توسعه هوش مصنوعی اشاره کرد. ادامه دارد... @harahmati
💢از «هومص» تا «اَهومص»: پيش نيازهاي پژوهش اخلاقی درباره هوش مصنوعی (قسمت ۲ از ۲) 🔻2. تدوین منابع بالادستی مجموعه¬ای از کتاب¬ها مثل فرهنگ اصطلاحات، روش بررسی اخلاقی هوش مصنوعی، دانشنامه اخلاقی هوش مصنوعی، ماخذشناسی اخلاق هوش مصنوعی، درسنامه¬های مربوط به اخلاق هوش مصنوعی و امثال این¬ها باید تهیه شود. 🔻3. توجه به اتقان علمي هرگونه تحقیق درباره اخلاق هوش مصنوعی باید طبق استانداردهای علمی انجام شود. سست نویسی در حوزه اخلاق فضای مجازی و هوش مصنوعی به خصوص اگر از طرف مبلغان دینی و نهادهای دینی باشد پیامدهای بدتری دارد. 🔻4. تربیت نیروی متخصص اخلاق هوش مصنوعی هوش مصنوعی به این زودی ها دست از زندگی انسان برنمی¬دارد و از این به بعد بیش از این با فناوری های مبتنی بر آن سروکار داریم. اگر قرار است در حوزه اخلاق هوش مصنوعی کاری انجام شود، باید نیروهای خاص و متخصص در این زمینه تربیت شوند. این افراد حتما باید در زمینه اخلاق و فلسفه اخلاق به صورت تخصصی اطلاعات داشته باشند. 🔻5. تعاملات و تأملات بین رشته ای اخلاق هوش مصنوعی هم با حوزه اخلاق سروکار دارد و هم با حوزه فناوری اطلاعات و کامپیوتر و امثال این¬ها. این کارهای بین رشته¬ای باید مورد توجه قرار گیرد. 🔻6. مشاركت دررويدادها و كمپين هاي جهانی دانشگاه ها و حوزه های علمیه باید در رویدادها، کمپین ها و نشست های علمی که در داخل و خارج کشو ردرباره اخلاف هوش مصنوعی برگزار می شود ورود و مشارکت جدی داشته باشند. 🔻7. نگرش پروسه ای نه پروژه ای داستان هوش مصنوعی ادامه دار است و در وا قع تازه شروع شده است. لذا موضوعات و مباحث و اخبار مربوط به آن باید همواره و هرروز رصد و پیگیری شود تا بتوان متناسب با هر موضوع جدید، یافته های پژوهشی را مورد بازخوانی و تصحیح و تکمیل قرار داد . 🔻8. توجه به توزيع محتوا در قالب های متنوع هرچقدر برای نیروی متخصص و پژوهشگاه¬های اخلاقی در حوزه هوش مصنوعی هزینه شود، تا وقتی قالب¬ها و فرایندهای مناسب برای توزیع محتوا و ارایه یافته های پژوهشی در قالب های متنوع مورد توجه قرار نگیرد یا این قالب¬ها ضعیف باشد، کار به دست مخاطب نمی¬رسد. این قالب¬ها بسیار متنوع است؛ مثل کتاب، مقاله، پایان¬نامه، سخنرانی، یادداشت، همایش، نشست، فیلم و امثال این ها. با این قالب¬های متنوع می توان یافته های محققان در حوزه اخلاق فضای مجازی و هوش مصنوعی را با کیفیت های مختلف به دست مخاطب امروزی رساند. @harahmati
🟪 « ۹ معضل اخلاقی ماشینهای هوشمنددر سال 2023» 🔸 خودسرانه و جهت دار 🔸ابزارهای خودمختار 🔸ماشینهای 🔸 مرگبارخودکار 🔸 ونابرابری 🔸سوءاستفاده ازهوش مصنوعی 🔸تاثیرگذاری بر قضاوتهای انسان 🔸افزایش 🔸 و فراگیری هوش مصنوعی قوی https://b2n.ir/r69780 👈🏿 مطالعه کنید حسینعلی رحمتی 14 اردیبهشت 1402 @harahmati
پیامدهای اخلاقی ضعف سواد خانواده در استفاده از فضای مجازی چیست؟ حسینعلی رحمتی 15 ادریبهشت 1402 @harahmati
برای کاهش ضعف سواد خانواده در استفاده اخلاقی از فضای مجازی چه باید کرد؟ حسینعلی رحمتی 15 ادریبهشت 1402 @harahmati
💢«ضعف سواد خانواده در استفاده از فضای مجازی و پیامدهای اخلاقی آن» ✍️حسینعلی رحمتی مجله اخلاق، دوره 13، شماره 50، اسفند 1396، صفحه 11-37 چکیده فضای مجازی در جایگاه یک رسانه و عضو جدایی‌ناپذیر خانواده‌ها، ازنظر اخلاقی دارای کارکردی دوگانه است و براساس قوت و ضعفِ آگاهی اعضای خانواده در استفاده از آن، می‌تواند بستر شکل‌گیری فضائل یا رذائل اخلاقی شود. مقالۀ حاضر با بررسی تأثیرات اخلاقی ضعفِ سواد خانواده در استفاده از این فضا کوشیده است مهم‌ترین آسیب‌هایی را که از این رهگذر دامن‌گیر خانواده (به‌طور کلی) یا والدین و فرزندان (به‌طور خاص) می‌شود، شناسایی کند. یافته‌های این تحقیق بیانگر آن است که این آسیب‌ها از دستیابی به اهدافی که برای تشکیل نهاد خانواده تعریف شده است، جلوگیری می‌کند. برای تبیین بهتر مبحث، بعد از تعریف مفاهیم اصلی، ضمن بیان اهمیت خانواده و سواد رسانه، برخی از پیامدهای اخلاقی ضعف سواد رسانه تبیین می‌شود. در پایان، راهکارهایی برای رفع این پیامدها ارائه می‌گردد و به برخی از مشکلاتی که در پی تأثیرگذاری آن‌ها بروز می‌یابد، اشاره می‌شود. روش تحقیق، تحلیلی و کاربردی و تا حد امکان مبتنی بر اندیشه‌های اخلاقی اسلام است. ⭕️متن کامل: http://akhlagh.morsalat.ir/article_65445_e39ee93643580c20832418cef76f39ca.pdf
ابراهيم شريفي: سند اخلاقی يونسكو درباره توسط مهندسین تدوین شده وپژوهشگران و در آن ورود نداشته‌اند. پیوست اخلاقی این سند باید مبتنی بر فرهنگ و برای جامعه اسلامی کاربرد داشته باشد، به همین دلیل پیوست فوق خیلی مورداستفاده ما قرار نخواهد گرفت. https://hawzahnews.com/xcdLY ♦️@harahmati
❌ پل کریستیانو،محقق سابق OpenAI: اگر تصمیم به بگیرد، این‌ کار را انجام خواهد داد. (زومیت) پ ن: درست است که در بیان فرصت ها و چالش های هوش مصنوعی نباید اغراق کرد، ولی ازمنظر (اخلاق هوش مصنوعی) هشدارهای روزافزون این متخصصان، بیانگرآن است که جوامع مختلف،ازجمله ، بایستی به طورشبانه روزی درباب چالشهای اخلاقی این عرصه تلاش کنند. 💢اما به راستی چه اندازه ما آماده این فعالیتها هستیم؟ متون لازم را تدوین کرده ایم؟ متخصصان را تربیت کرده ایم؟ با اندیشه های مطرح در سطح جهانی آشنایی داریم؟ درباب نگرش در این زمینه پژوهش داشته ایم؟ 🔻برای این کارها امروز هم دیر است، چه رسد به فردا. حسینعلی رحمتی 15 اردیبهشت 1402 @harahmati
♨️مراقب صحبت‌هایتان با باشید اسناد پشتیبانی گفته هرگز به مثل یک دوست یامشاور واطلاعات شخصی راباآن به اشتراک نگذاريد.چون مشخص کردن اینکه در آینده به چه ترتیب ازاطلاعات شما استفاده شود و مورد تجزیه و تحلیل قرارگيرد، سخت است(خبرآنلاين) ✳️ پ ن: حفظ و پيشگيري از ضرر زدن به خود، يكي از ماست. حسينعلي رحمتي 18 ارديبهشت 1402
💢 «آرات» را از دست این غول ها نجات دهید ✍️ حسینعلی رحمتی اگر شما پدر یا مادر «آرات» نیستید، لطفا نام فرزند خودتان را به جای او بگذارید و این مطلب را مطالعه کنید؛ چون گرچه به بهانه اتفاقات اخیر فضای مجازی درباره یک کودک علاقمند به ورزش به نام آرات نوشته شده ولی روی سخن آن با همه پدر ومادرهایی است که، خواسته یا ناخواسته، و عمدتا از سر دلسوزی و ناآگاهی، فرزندان خود را در شبکه های اجتماعی قربانی می‌کنند. ادامه مطلب ...👈🏿 https://eitaa.com/harahmati/557
💢 «آرات» را از دست این غول ها نجات دهید ✍️ حسینعلی رحمتی اگر شما پدر یا مادر «آرات» نیستید، لطفا نام فرزند خودتان را به جای او بگذارید و این مطلب را مطالعه کنید؛ چون گرچه به بهانه اتفاقات اخیر فضای مجازی درباره یک کودک علاقمند به ورزش به نام آرات نوشته شده ولی روی سخن آن با همه پدر ومادرهایی است که، خواسته یا ناخواسته، و عمدتا از سر دلسوزی و ناآگاهی، فرزندان خود را در شبکه های اجتماعی قربانی می‌کنند. 🔻1. شبکه های اجتماعی غول های گرسنه ای هستند که هر لحظه نیازمند خوراک جدیدند. آنها هر «سوژه» ای را که توجه دیگران را جلب کند و باعث شود بیشتر «دیده» شوند می‌بلعند. حیات و ممات و شهرت و درآمد برخی از سلبریتی ها، و صاحبان صفحات و کانال های موجود در شبکه های اجتماعی شدیدا وابسته به حاشیه سازی و جنجال است. و قربانیان این غول های بی شاخ و دم اگر بچه های معصوم باشند که چه بهتر. چرا که بیشتر می‌توانند توجه مخاطب را جلب کنند و ممبرها و فالوئرها و کامنت ها (و درآمدها) را افزایش دهند. 🔻2. والدین محترم آرات و آرات ها! تلاش برای شکوفایی استعداد فرزندان، و به تعبیر پیامبر گرامی اسلام(ص)، رساندن آنها به جایگاهی شایسته، وظیفه اخلاقی شماست («حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ أَنْ يُحَسِّنَ اسْمَهُ وَ أَدَبَهُ وَ يَضَعَهُ مَوْضِعاً صَالِحا»؛ کتاب مکارم الاخلاق، ص443) اما این کار راه و روش خاص خود را دارد و وقتی به نتیجه می‌رسد که به صورت آهسته، پیوسته، در محیطی آرام، و زیرنظر راهنمایان آگاه و مشاوران دلسوز» انجام شود. «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی». عجله کردن و میان بر زدن راه های طبیعی، و به خصوص دل بستن به لایک ها و کامنت های شبکه های اجتماعی، و افتادن در دام افراد شهرت طلب و کاسبی که بی اخلاقی شان به اندازه ای است که حتی اینستاگرام هم صفحه آنها را مسدود کرده است، جز از بین بردن آینده بچه ها و آزردن روح و روان آنها ثمری در بر ندارد. 🔻3. کودک یا نوجوانی که مدام تصویرش در شبکه های اجتماعی می‌چرخد و جلوی دید دیگران است، در واقع (و به طور ناخواسته) وارد صحنه ای شده که دیگران برایش طراحی کرده اند، و مدام باید «آرزوها و خواسته های» بزرگترها را بازی کند، بدون این که فرصت کند خودِ واقعی اش را نشان دهد و رشد طبیعی اش را داشته باشد. این خطر نیز وجود دارد که چنین کودکی «غوره» نشده احساس «مویز» بودن کند و در برابر هرگونه اصلاح و تربیتی مقاومت نماید. 🔻4. ای کاش می‌شد به پدران و مادرانی که مدام تصاویر فرزندان شان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند فهماند که شبکه های اجتماعی، در کنار مزایای خود، بسیار بی رحم و بی وفا هستند و نباید به فورواردها و کامنت ها و قربان و صدقه های این شبکه ها دل بست؛ چرا که تجربه نشان داده به مجرد پیدا شدن یک «سوژه» جدید، به راحتی قربانی قبلی را فراموش می‌کنند، بدون این که نسبت به بلایی که سر او و خانواده اش آورده اند ذره ای احساس تعهد و مسوولیت داشته باشند. 🔻5. فرزندان ما هم امانت هستند، هم اسباب آزمایش و امتحان («إِنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ»؛ انفال/28). بنابراین وظیفه اخلاقی ماست که امانتدار باشیم و با دستان خود، حیثیت و آبرو و استعداد و آینده خود و بچه ها را قربانی غول های سیری ناپذیر فضای مجازی نکنیم. مشهور شدن در این فضا آداب و اصول خاص خود را دارد. 14 اردیبهشت 1399 @harahmati
بهره گیری از برای آموزش و جهت استفاده از فناوری های جدید یکی از کارهای ضروری است که کمتربه آن پرداخته شده. مجموعه داستان شش جلدی«قصه های من و رایا»نوشته زهرا عبدی،نشر باهوش، سعی کرده به زبان داستان،خودکنترلی واستفاده درست از کامپیوتر و فضای مجازی را به بچه ها آموزش دهد. حسینعلی رحمتی 19 اردیبهشت 1402 @harahmati
مجله در استانه انتشار «پژوهش های رسانه و ارتباطات» در حوزه های مختلف مربوط به ، از جمله در زمینه مقاله می پذیرد. پذیرش مقاله رایگان است و ظاهرا هم می پردازند. اطلاعات بیشتر: https://mcr.urd.ac.ir/ @harahmati