💢از «هومص» تا «اَهومص»:
پيش نيازهاي پژوهش اخلاقی درباره هوش مصنوعی (قسمت ۲ از ۲)
🔻2. تدوین منابع بالادستی
مجموعه¬ای از کتاب¬ها مثل فرهنگ اصطلاحات، روش بررسی اخلاقی هوش مصنوعی، دانشنامه اخلاقی هوش مصنوعی، ماخذشناسی اخلاق هوش مصنوعی، درسنامه¬های مربوط به اخلاق هوش مصنوعی و امثال این¬ها باید تهیه شود.
🔻3. توجه به اتقان علمي
هرگونه تحقیق درباره اخلاق هوش مصنوعی باید طبق استانداردهای علمی انجام شود. سست نویسی در حوزه اخلاق فضای مجازی و هوش مصنوعی به خصوص اگر از طرف مبلغان دینی و نهادهای دینی باشد پیامدهای بدتری دارد.
🔻4. تربیت نیروی متخصص اخلاق هوش مصنوعی
هوش مصنوعی به این زودی ها دست از زندگی انسان برنمی¬دارد و از این به بعد بیش از این با فناوری های مبتنی بر آن سروکار داریم. اگر قرار است در حوزه اخلاق هوش مصنوعی کاری انجام شود، باید نیروهای خاص و متخصص در این زمینه تربیت شوند. این افراد حتما باید در زمینه اخلاق و فلسفه اخلاق به صورت تخصصی اطلاعات داشته باشند.
🔻5. تعاملات و تأملات بین رشته ای
اخلاق هوش مصنوعی هم با حوزه اخلاق سروکار دارد و هم با حوزه فناوری اطلاعات و کامپیوتر و امثال این¬ها. این کارهای بین رشته¬ای باید مورد توجه قرار گیرد.
🔻6. مشاركت دررويدادها و كمپين هاي جهانی
دانشگاه ها و حوزه های علمیه باید در رویدادها، کمپین ها و نشست های علمی که در داخل و خارج کشو ردرباره اخلاف هوش مصنوعی برگزار می شود ورود و مشارکت جدی داشته باشند.
🔻7. نگرش پروسه ای نه پروژه ای
داستان هوش مصنوعی ادامه دار است و در وا قع تازه شروع شده است. لذا موضوعات و مباحث و اخبار مربوط به آن باید همواره و هرروز رصد و پیگیری شود تا بتوان متناسب با هر موضوع جدید، یافته های پژوهشی را مورد بازخوانی و تصحیح و تکمیل قرار داد .
🔻8. توجه به توزيع محتوا در قالب های متنوع
هرچقدر برای نیروی متخصص و پژوهشگاه¬های اخلاقی در حوزه هوش مصنوعی هزینه شود، تا وقتی قالب¬ها و فرایندهای مناسب برای توزیع محتوا و ارایه یافته های پژوهشی در قالب های متنوع مورد توجه قرار نگیرد یا این قالب¬ها ضعیف باشد، کار به دست مخاطب نمی¬رسد. این قالب¬ها بسیار متنوع است؛ مثل کتاب، مقاله، پایان¬نامه، سخنرانی، یادداشت، همایش، نشست، فیلم و امثال این ها. با این قالب¬های متنوع می توان یافته های محققان در حوزه اخلاق فضای مجازی و هوش مصنوعی را با کیفیت های مختلف به دست مخاطب امروزی رساند.
@harahmati
#معرفی_مقاله
🟪 « ۹ معضل اخلاقی ماشینهای هوشمنددر سال 2023»
🔸#تصمیمهای خودسرانه و جهت دار
🔸ابزارهای خودمختار
🔸ماشینهای #خودران
🔸#سلاحهای مرگبارخودکار
🔸#بیکاری ونابرابری
🔸سوءاستفاده ازهوش مصنوعی
🔸تاثیرگذاری بر قضاوتهای انسان
🔸افزایش #جعل_عمیق
🔸#تکینگی و فراگیری هوش مصنوعی قوی
https://b2n.ir/r69780 👈🏿 مطالعه کنید
حسینعلی رحمتی
14 اردیبهشت 1402
@harahmati
پیامدهای اخلاقی ضعف سواد خانواده در استفاده از فضای مجازی چیست؟
#اخلاق_فضای_مجازی #خانواده #سوادرسانه #حریم_خصوصی
حسینعلی رحمتی
15 ادریبهشت 1402
@harahmati
برای کاهش ضعف سواد خانواده در استفاده اخلاقی از فضای مجازی چه باید کرد؟
#اخلاق_فضای_مجازی #خانواده #سوادرسانه #حریم_خصوصی
حسینعلی رحمتی
15 ادریبهشت 1402
@harahmati
#معرفی_مقاله
💢«ضعف سواد خانواده در استفاده از فضای مجازی و پیامدهای اخلاقی آن»
✍️حسینعلی رحمتی
مجله اخلاق، دوره 13، شماره 50، اسفند 1396، صفحه 11-37
چکیده
فضای مجازی در جایگاه یک رسانه و عضو جداییناپذیر خانوادهها، ازنظر اخلاقی دارای کارکردی دوگانه است و براساس قوت و ضعفِ آگاهی اعضای خانواده در استفاده از آن، میتواند بستر شکلگیری فضائل یا رذائل اخلاقی شود. مقالۀ حاضر با بررسی تأثیرات اخلاقی ضعفِ سواد خانواده در استفاده از این فضا کوشیده است مهمترین آسیبهایی را که از این رهگذر دامنگیر خانواده (بهطور کلی) یا والدین و فرزندان (بهطور خاص) میشود، شناسایی کند.
یافتههای این تحقیق بیانگر آن است که این آسیبها از دستیابی به اهدافی که برای تشکیل نهاد خانواده تعریف شده است، جلوگیری میکند. برای تبیین بهتر مبحث، بعد از تعریف مفاهیم اصلی، ضمن بیان اهمیت خانواده و سواد رسانه، برخی از پیامدهای اخلاقی ضعف سواد رسانه تبیین میشود. در پایان، راهکارهایی برای رفع این پیامدها ارائه میگردد و به برخی از مشکلاتی که در پی تأثیرگذاری آنها بروز مییابد، اشاره میشود. روش تحقیق، تحلیلی و کاربردی و تا حد امکان مبتنی بر اندیشههای اخلاقی اسلام است.
⭕️متن کامل:
http://akhlagh.morsalat.ir/article_65445_e39ee93643580c20832418cef76f39ca.pdf
ابراهيم شريفي:
سند اخلاقی يونسكو درباره #هوش_مصنوعي توسط مهندسین تدوین شده وپژوهشگران و #فیلسوفان در آن ورود نداشتهاند.
پیوست اخلاقی این سند باید مبتنی بر فرهنگ #ایرانی #اسلامی و برای جامعه اسلامی کاربرد داشته باشد، به همین دلیل پیوست فوق خیلی مورداستفاده ما قرار نخواهد گرفت.
https://hawzahnews.com/xcdLY
♦️@harahmati
❌ پل کریستیانو،محقق سابق OpenAI:
اگر #هوش_مصنوعی تصمیم به #مرگ_بشر بگیرد، این کار را انجام خواهد داد. (زومیت)
پ ن:
درست است که در بیان فرصت ها و چالش های هوش مصنوعی نباید اغراق کرد، ولی ازمنظر #اهومص (اخلاق هوش مصنوعی) هشدارهای روزافزون این متخصصان، بیانگرآن است که #اخلاق_پژوهان جوامع مختلف،ازجمله #ایران، بایستی به طورشبانه روزی درباب چالشهای اخلاقی این عرصه تلاش کنند.
💢اما به راستی چه اندازه ما آماده این فعالیتها هستیم؟
متون لازم را تدوین کرده ایم؟
متخصصان #اهومص را تربیت کرده ایم؟
با اندیشه های مطرح در سطح جهانی آشنایی داریم؟
درباب نگرش #اسلامی در این زمینه پژوهش داشته ایم؟
🔻برای این کارها امروز هم دیر است، چه رسد به فردا.
حسینعلی رحمتی
15 اردیبهشت 1402
@harahmati
♨️مراقب صحبتهایتان با #chatGPT باشید
اسناد پشتیبانی #چت_جي_پي_تي گفته هرگز به #هوش_مصنوعی مثل یک دوست یامشاور #اعتمادنکنید واطلاعات شخصی راباآن به اشتراک نگذاريد.چون مشخص کردن اینکه در آینده به چه ترتیب ازاطلاعات شما استفاده شود و مورد تجزیه و تحلیل قرارگيرد، سخت است(خبرآنلاين)
✳️ پ ن:
حفظ #حريم_خصوصي و پيشگيري از ضرر زدن به خود، يكي از #وظايف_اخلاقي ماست.
حسينعلي رحمتي
18 ارديبهشت 1402
💢 «آرات» را از دست این غول ها نجات دهید
✍️ حسینعلی رحمتی
#بازنشر
اگر شما پدر یا مادر «آرات» نیستید، لطفا نام فرزند خودتان را به جای او بگذارید و این مطلب را مطالعه کنید؛ چون گرچه به بهانه اتفاقات اخیر فضای مجازی درباره یک کودک علاقمند به ورزش به نام آرات نوشته شده ولی روی سخن آن با همه پدر ومادرهایی است که، خواسته یا ناخواسته، و عمدتا از سر دلسوزی و ناآگاهی، فرزندان خود را در شبکه های اجتماعی قربانی میکنند.
ادامه مطلب ...👈🏿 https://eitaa.com/harahmati/557
💢 «آرات» را از دست این غول ها نجات دهید
✍️ حسینعلی رحمتی
#بازنشر
اگر شما پدر یا مادر «آرات» نیستید، لطفا نام فرزند خودتان را به جای او بگذارید و این مطلب را مطالعه کنید؛ چون گرچه به بهانه اتفاقات اخیر فضای مجازی درباره یک کودک علاقمند به ورزش به نام آرات نوشته شده ولی روی سخن آن با همه پدر ومادرهایی است که، خواسته یا ناخواسته، و عمدتا از سر دلسوزی و ناآگاهی، فرزندان خود را در شبکه های اجتماعی قربانی میکنند.
🔻1. شبکه های اجتماعی غول های گرسنه ای هستند که هر لحظه نیازمند خوراک جدیدند. آنها هر «سوژه» ای را که توجه دیگران را جلب کند و باعث شود بیشتر «دیده» شوند میبلعند. حیات و ممات و شهرت و درآمد برخی از سلبریتی ها، و صاحبان صفحات و کانال های موجود در شبکه های اجتماعی شدیدا وابسته به حاشیه سازی و جنجال است. و قربانیان این غول های بی شاخ و دم اگر بچه های معصوم باشند که چه بهتر. چرا که بیشتر میتوانند توجه مخاطب را جلب کنند و ممبرها و فالوئرها و کامنت ها (و درآمدها) را افزایش دهند.
🔻2. والدین محترم آرات و آرات ها! تلاش برای شکوفایی استعداد فرزندان، و به تعبیر پیامبر گرامی اسلام(ص)، رساندن آنها به جایگاهی شایسته، وظیفه اخلاقی شماست («حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ أَنْ يُحَسِّنَ اسْمَهُ وَ أَدَبَهُ وَ يَضَعَهُ مَوْضِعاً صَالِحا»؛ کتاب مکارم الاخلاق، ص443) اما این کار راه و روش خاص خود را دارد و وقتی به نتیجه میرسد که به صورت آهسته، پیوسته، در محیطی آرام، و زیرنظر راهنمایان آگاه و مشاوران دلسوز» انجام شود. «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی». عجله کردن و میان بر زدن راه های طبیعی، و به خصوص دل بستن به لایک ها و کامنت های شبکه های اجتماعی، و افتادن در دام افراد شهرت طلب و کاسبی که بی اخلاقی شان به اندازه ای است که حتی اینستاگرام هم صفحه آنها را مسدود کرده است، جز از بین بردن آینده بچه ها و آزردن روح و روان آنها ثمری در بر ندارد.
🔻3. کودک یا نوجوانی که مدام تصویرش در شبکه های اجتماعی میچرخد و جلوی دید دیگران است، در واقع (و به طور ناخواسته) وارد صحنه ای شده که دیگران برایش طراحی کرده اند، و مدام باید «آرزوها و خواسته های» بزرگترها را بازی کند، بدون این که فرصت کند خودِ واقعی اش را نشان دهد و رشد طبیعی اش را داشته باشد. این خطر نیز وجود دارد که چنین کودکی «غوره» نشده احساس «مویز» بودن کند و در برابر هرگونه اصلاح و تربیتی مقاومت نماید.
🔻4. ای کاش میشد به پدران و مادرانی که مدام تصاویر فرزندان شان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک میگذارند فهماند که شبکه های اجتماعی، در کنار مزایای خود، بسیار بی رحم و بی وفا هستند و نباید به فورواردها و کامنت ها و قربان و صدقه های این شبکه ها دل بست؛ چرا که تجربه نشان داده به مجرد پیدا شدن یک «سوژه» جدید، به راحتی قربانی قبلی را فراموش میکنند، بدون این که نسبت به بلایی که سر او و خانواده اش آورده اند ذره ای احساس تعهد و مسوولیت داشته باشند.
🔻5. فرزندان ما هم امانت هستند، هم اسباب آزمایش و امتحان («إِنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ»؛ انفال/28). بنابراین وظیفه اخلاقی ماست که امانتدار باشیم و با دستان خود، حیثیت و آبرو و استعداد و آینده خود و بچه ها را قربانی غول های سیری ناپذیر فضای مجازی نکنیم. مشهور شدن در این فضا آداب و اصول خاص خود را دارد.
14 اردیبهشت 1399
@harahmati
بهره گیری از #داستان برای آموزش #کودکان و #نوجوانان جهت استفاده #اخلاقی از فناوری های جدید یکی از کارهای ضروری است که کمتربه آن پرداخته شده.
مجموعه داستان شش جلدی«قصه های من و رایا»نوشته زهرا عبدی،نشر باهوش، سعی کرده به زبان داستان،خودکنترلی واستفاده درست از کامپیوتر و فضای مجازی را به بچه ها آموزش دهد.
حسینعلی رحمتی
19 اردیبهشت 1402
@harahmati
#فراخوان_مقاله
مجله در استانه انتشار «پژوهش های رسانه و ارتباطات» در حوزه های مختلف مربوط به #فضای_مجازی، از جمله در زمینه #اخلاق مقاله می پذیرد.
پذیرش مقاله رایگان است و ظاهرا #حق_التالیف هم می پردازند.
اطلاعات بیشتر:
https://mcr.urd.ac.ir/
@harahmati
استادی که برای دسترسی به منابع علمی از فی لتر شکن استفاده میکند بر سر #دوراهه کمک به رشد علمی شاگردان از یک سو (بافرض فقدان راه بدیل) و پیشگیری از نقض حریم خصوصی اش به خاطراستفاده از فی لتر شکن قرار میگیرد.
در چنین وضعیتی کدام وظیفه را باید ترجیح دهد؟
(#کتاب_تزاحم_اخلاقی_درشبکه_های_اجتماعی، حسینعلی رحمتی)
♦️برای خرید کتاب به این آدرس b2n.ir/t53453 یا بارکد موجود در تصویر مراجعه کنید.
@harahmati
✍️برای موفقیت و #تاثیرگذاری پیام در #شبکه_های_اجتماعی، صِرف داشتن #نیت_خیر کافی نیست؛ بلکه بهره گیری از #ادبیات_مناسب و #اخلاقی هم لازم است.
💢به خودم و همه افراد #طلبه و غیرطلبه ای که از منظر دینی قصد پاسخگویی به دیگران در #فضای_مجازی را دارند پیشنهاد می کنم پیش از ارسال هر مطلب، ابتدا سخنان ابن ابی العوجا خطاب به مفضل (از یاران امام صادق(ع) را بخوانند.
حسینعلی رحمتی
22 اردیبهشت 1402
@harahmati
#لمکانک_منّا
🔷 #فضای_مجازی و نسل جدید مستمعان #حوزه_های_علمیه.
🔷 چرا حضور #طلاب در #زیست_جهان_دیجیتال نسل جوان لازم است؟
🔷 این حضور چگونه حاصل می شود؟
حسینعلی رحمتی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
@harahmati
#معرفیمقاله
«سازگارییا ناسازگاری توصیهنامهی اخلاق #هوشمصنوعی یونسکو با نظریه اخلاقی اسلام »
حمید محسنی
کاظم فولادی قلعه
چکیده
یونسکو به تازگی سندی بینالمللی با عنوان «توصیهنامهی اخلاق هوش مصنوعی» تصویب کرده است. در این سند مجموعه ای از ارزشها مشخص شده و از کشورهای عضو خواسته شده است مفاد آن را در جوامع خود بهنحوی اجرا کنند. در واقع، نهادهای بینالمللی سعی دارند با تصویب اینگونه اسناد بالادستی، قوانین و ارزشهای ملتها را با خود همراه سازند. بنابراین، مسئله اصلی این پژوهش، بررسی سازگاری و یا عدم سازگاری مبانی ارزشهای اخلاقی توصیهنامهی مذکور با مبانی اخلاقی اسلام میباشد. بر اساس یافتههای این تحقیق میتوان گفت برخی مفاد این توصیهنامه مبتنی بر مکتب اخلاقی قراردادگرایی است. از این رو، این توصیهنامه به لحاظ موضوع و هدف اخلاقی، وظیفهگرا و عملمحور میباشد. اما نظریهی اخلاق مکتب اسلام بهلحاظ موضوع و هدف اخلاقی، فضیلتمحور، غایتگرایانه و کمالجو میباشد. نتیجه اینکه در سند اخلاق هوش مصنوعی یونسکو تنها اصلاح رفتار فرد بدون معنویت و دین در نظر گرفته شده است. ولی در نظام اخلاقی اسلام، هدف، اصلاح رفتار و صفات نفسانی و ساخت شخص انسان و به پیرو آن نزدیک شدن به کمال مطلق میباشد. افزون براین، در پژوهش حاضر دو نظریه، یکی ناظر به امکان اخلاقمندی خود سیستمهای هوشمند و دیگری ناظر به تعامل انسان با هوش مصنوعی ارائه شده است.
متن کامل مقاله: قسمت مقالات فارسی:ص133-139
http://file.cysp.ir/conf/2022/proc/cysp2022proc-fa.pdf
🌸🌸🌸
🆔@Brain_Mind
♦️@harahmati
💢عصر هوش مصنوعی؛ آغاز دوره جدید زندگی انسان
▪️برای مواجهه با مسائل اخلاقی فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی چه باید کرد؟
▪️چه کسانی مسوول اند؟
▪️نخستین گام ها کدام است؟
▪️چرا تبیین چگونگی مواجهه با مزایا و معضلات هوش مصنوعی از نان شب هم واجب تر است؟
حسینعلی رحمتی
24 اردیبهشت 1402
@harahmati
💢فضای مجاز ی ، از دستاوردهای بشر در عصر جدید است. بنابراین، آیا می توان برای تدوین اصول اخلاقی مربوط به آن از آموزه های دینی استفاده کرد؟اگر پاسخ مثبت است:
▪️متدولوژی این کار چیست؟
▪️سیره و سنت اخلاقی اسلام برای کاربران عصر شبکه های اجتماعی چه پیام هایی دارد؟
▪️پیشفرض های استنباط اخلاقی از آموزه های دینی برای فضای مجازی چیست؟
▪️آیا متکی بودن اصول اخلاقی به دین و باورهای دینی تاثیری بر رفتار کاربران فضای مجازی دارد؟
حسینعلی رحمتی
26 اردیبهشت 1402
@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ربات آمیکا برای اولین بارخودرا در آینه دید:واکنش او همه راشگفتزده کرد.
پ ن:
یکی از مباحث چالش برانگیز ماشینهای هوشمند این است که آیا واقعا میتوانند احساسات و عواطف داشته باشند؟ اگربله، میتوان تصورکردکه موجوداتی اخلاقی هستند؟ (باتوجه به نقش عواطف دراخلاق).
بررسی اخلاقیِ #هومص (هوش مصنوعی)را جدی بگیریم.
مطلب زیر را هم ببینید:
«هوش مصنوعی در آگاهی عاطفی از انسان پیشی گرفت!»
khabaronline.ir/xk2Gb
حسینعلی رحمتی
27 اردیبهشت 1402
@harahmati
💢استارلینک و اخلاق: نه ترس، نه بی خیالی
ما و چالش های اخلاقی فناوری های محدودیت گریز
متن کامل را در یکی از آدرس های زیر بخوانید:
🔻https://eitaa.com/harahmati/570
🔻https://b2n.ir/k55341
💢استارلینک و اخلاق؛ نه ترس، نه بی خیالی
ما و چالش های اخلاقی فناوری های محدودیت گریز
✍️حسینعلی رحمتی
فراگیر شدن فناوری هایِ محدودیت گریزی چون استارلینک نشان می دهد که دنیای امروز، و طبیعتا جامعه ما به عنوان یکی از اعضای آن، به احتمال بسیار زیاد دیر یا زود امکان دسترسی به فضای مجازی ای را پیدا می کند که ممکن است دیگر قابل محدود یا مسدودسازی نباشد. بنابراین، از منظر اخلاق پژوهی فناوری اطلاعات، بایستی ما «بدترین» وضعیت ممکن، یعنی «اینترنت بدون فیلترینگ» را تصور کرده و براساس آن تلاش های علمی و عملی خود را در زمینه «اخلاقِ فیلترینگ» طراحی و اجرا کنیم. چنین کاری باید ناظر به راهکارهای زیر باشد:
🔘 1. برخورد فعالانه، واقع بینانه، معقول و منطقی:
در مواجهه با فناوری های محدودیت گریز، نه باید بترسیم نه بی تفاوت باشیم؛ بلکه بایستی وضعیت پیش آمده را به عنوان بخشی از واقعیت زندگی انسان امروز بپذیریم و متناسب با آن به صورت هوشمندانه برنامه هایی را طراحی کنیم که شهروندان کشورمان در عین بهره گیری از فرصت ها و امکانات فضای مجازی، از چالش های اخلاقی آن تا حد امکان در امان باشند.
🔘 2. ترجیح راهکارهای ایجابی:
با توجه به خصلت محدودیت گریز فناوری های جدید، بیشترین تمرکز و تخصیص منابع انسانی و مادی بایستی ناظر به کارهایی چون تقویت شخصیت اخلاقی شهروندان و انگیزه سازی برای ترغیب آنها به مراعات اخلاق در این فضا باشد، تا رویکردهای سلبی از قبیل فیلترینگ.
🔘 3. آموزش مداوم شهروندان:
به نظر می رسد همان گونه که در عرصه اقتصاد باید خود را برای دوران «اقتصادِ بدونِ نفت» آماده کنیم در زمینه فضای مجازی هم باید برای عصر «اینترنت بدون فیلترینگ» آماده شویم. افزایش سواد رسانه ای شهروندان برای درست زیستن در عصر اینترنتِ بدون فیلتر موجب آشنایی آنها با فرصت ها و تهدیدهای ناظر به دسترسی نامحدود به فضای سایبر می شود و آنان را یاری می کند که در این فضا آگاهانه و مسوولانه حضور پیدا کنند.
🔘 4. مذاکره با شرکت های سازنده:
مسوولان مرتبط با فضای مجازی بایستی از منظر حاکمیتی با مدیران شرکت هایی چون استارلینک وارد گفت و گو شوند تا هم امکان بهره گیری از این فناوری ها برای شهروندان کشورمان فراهم شود هم از آسیب ها و تهدیدهای آن در امان بمانند.
🔘 5. تهیه زیرساخت های دانشی:
هرگونه فعالیت برای توانمندسازی اخلاقی شهروندان نیازمند پژوهش های علمی و تدوین منابع متقن و معتبر است. این کار طبیعتا وظیفه موسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی در حوزه اخلاق است، و البته نهادهای حاکمیتی نیز باید در این زمینه هم یاری گر باشند هم یافته های آنها را مورد استفاده قرار دهند.
🔘 6. چاره اندیشی برای اقناع و اعتمادسازی:
با بهره گیری از روش هایی چون مشارکت دادن نخبگان در فرایند های تصمیم گیری نسبت به فناوری های جدید، و پرهیز از گفتار و رفتارهای اعتمادسوز، بایستی زمینه همدلی و همراهی عموم شهروندان با برنامه های اعلامی را فراهم کرد. اخلاق فضای مجازی و فناوری های جدید نه تنها فقط به حاکمیت، که به همه شهروندان مربوط است، از این رو بدون همدلی و همراهی دوطرفه آنها مسائل اخلاقی این عرصه حل نخواهد شد، و از آن بدتر، ممکن است به مشکلاتش افزوده شود.
🔘 7. کاهش زمینه های دور زدن فیلترینگ:
دسترسی به اینترنت پرسرعت و بدون (یا کم) محدودیت از جمله علل اقبال شهروندان به فناوری هایی چون استارلینک است. از این رو می توان با راهکارهایی چون ارایه اینترنت پر سرعت، و اکتفا به «فیلترینگ حداقلی و اخلاقی» انگیزه استفاده از آنها را کاهش داد.
🔘 8. طراحی الگوی مواجهه اخلاقی با فناوری های نوین:
از آنجا که روند شکل گیری فناوری های اطلاع رسانی و ارتباطاتی جدید سر ایستادن ندارد، افراد و نهادهای مرتبط با اخلاق و فناوری اطلاعات بایستی یک الگوی جامع برای مواجهه با این فناوری ها تهیه کرده و آن را به عنوان نقشه راه کلان در اختیار شهروندان قرار دهند (در یادداشتی دیگر به این موضوع پرداخته شد). طبیعتا چنانچه یک فناوری مسائل اخلاقی خاصی داشته باشد می توان متناسب با آن، کلان برنامه را بازنویسی و اصلاح کرد.
@harahmati
يكي از آسيبهاي اظهارنظردرباره فضاي مجازي، #ساده_انگاري است.يعني تصور اينكه بدون اطلاع كافي و #كاويدن ابعاد و جوانب يك فناوري جديد،ميتوان براحتي درباره آن #حكم_اخلاقي قطعي صادر كرد و «مفاهيم»يا«مصاديق» فضائل و رذائل اخلاقي سنتي را «خيلي راحت و سريع» بر آن فناوري تطبيق داد.
حسينعلي رحمتي
29 ارديبهشت 1402
#هوش_مصنوعي
#اخفاپژوهي
@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️مشهور شدن نوجوانان و جوانان در فضای مجازی اگر همراه با ظرفیت لازم، تربیت مناسب و آگاهی از بایسته های #اخلاقِ_شهرت نباشد، منجر به #غرور و احساس خودبرتربینی آنها میشود.
پیامد چنین وضعیتی تحقیر دیگران، عدم پذیرش خطاهای رفتاری و مقاومت در برابر اصلاح اخلاقی خود است.
حسینعلی رحمتی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
@harahmati
⭕️ #گوگل در حال کار روی قابلیت جدیدی است که میتواندمشخص کند در تولید يك تصویر از #هوش_مصنوعی استفاده شده یاخیر.
متن کامل : https://ainews.ir/?p=16074
🔹پ ن:
كار بسيار درستي است.براي مبارزه باسوءاستفاده #اخلاقي از هوش مصنوعي از هم اكنون بايدانجام چنين كارهايي به يك #خواست_فراگيرجهاني تبديل شود.
🌺 كانال «اندكي انديشه» را در #ويراستي هم مي توانيد دنبال كنيد:
www.virasty.com/harahmati
💢💢گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث، با همکاری دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی، و مدرسه علمیه فاطمی برگزار می کند:
🔹 نخستین مدرسه تخصصی اخلاق پژوهی کاربردی
✍️ با موضوع: اندیشه ورزی جُستارمحور درباب اخلاق فناوری اطلاعات
🔹با حضور اساتید راهبر پژوهش:
▪️دکتر عباس پسندیده (رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی)
▪️دکتر عبدالله عمادی (عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی)
▪️دکتر حسینعلی رحمتی (عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی)
▪️حجت الاسلام سبحان نقدی پور (پژوهشگر اخلاق کاربردی)
🔻زمان: چهارشنبه سوم خرداد 1402، صبح و عصر
🔻مکان: پژوهشگاه قرآن و حدیث، سالن جلسات پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی
🔘 این نشست فقط به صورت حضوری برگزار می شود.
@harahmati