😎وقتی زندگی تان شیرین است به زخم دیگران نمک نپاشید
رستوران«های کلاس»میروید؟گرانترین موبایل را میخرید؟سفره مذهبی تجملاتی انداخته اید؟
مالتان است و اختیارش رادارید.
🔻فقط بفرماییدچراتصاویرش رادر #فجازی توی چشم هزاران هم وطن #کم_درآمدتان میکنید تا آه بکشندوحسرت بخورندورنج مضاعف ببرند؟
💠دارندگی وقتی مایه برازندگی است که همراه با مراعات #اخلاق باشد.
حسینعلی رحمتی
9 خرداد 1402
@harahmati
✳️ #گفتوگوی پیروان ادیان ومذاهب امروزه به دلایلی چون کارهای غیراخلاقی و غیرعقلانی به نام دین و مذهب در نقاط مختلف دنیا،و تشدید هجمهها علیه دین و دینداری،ضرورتی دوچندان یافته است.
✅ با بهرهگیری از مناظرات #امام_رضا(ع)میتوان یك مدل (پارادایم) #اخلاقی برای گفتوگوهای بین ادیانی و درون ادیانی طراحی كرد.
حسينعلي رحمتي
10 خرداد 1402
@harahmati
#اخلاق_رضوي چون درون گفتمان ديني جاي ميگيرد بهتر ميتواند درخدمت #گفتوگوی_اديان الاهي قرار گيرد چرا كه عناصر مشترك فراواني بين اعضاي مختلف اين گفتمان هست؛ عناصري چون;
اعتقاد به خدا،
احترام به كتب آسماني و پيامبران الاهي،
مبارزه با ماديت،
تاكيد بر معنويت گرايي
و دفاع از زيست ديني در دنياي امروز.
حسینعلی رحمتی
10 خرداد 1402
@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢عضو جدید خانوادهای امروزی
✅ کارکردهای خوب و بدِ استفاده از فناوری برای کودکان و نوجوانان، یکی از موضوعات مطرح در #اخلاق_فناوری_اطلاعات است. علاقه مندان به این موضوع میتوانند درباره سوالات زیر اندیشه کنند:
🔘1. آیا استفاده از فناوری ممکن است موجب شکل گیری یک رابطه مکانیکی بین مادر و فرزند و تضعیف عواطف بین آنها شود ؟
🔘 2. آیا سپردن وظایف مادری به ماشین، نظریه #اخلاق_مادرانه (maternal ethics) به عنوان یک الگوی اخلاقی را چالش می کشد؟
🔘 3. آیا ماشین هایی چون #ربات_بچه_ها (babyrobots) ممکن است ارزش ها و هنجارهای اخلاقی ای متفاوت از آنچه مدنظر والدین است را به بچه ها منتقل کنند؟
🔘 4. در صورت شکل گیری #تعارض_اخلاقی (moral dilemma) بین آنچه والدین می پسندند و آنچه ماشین آموزش می دهد چه باید کرد؟
♦️ 5. پدر و مادرها برای به کارگیری ماشین ها به عنوان عضوی از خانواده، چه نکاتی را باید در نظر بگیرند؟
حسینعلی رحمتی
11 خرداد 1402
@harahmati
#معرفی_پایان_نامه
🔻«عوامل و پیامدهای تمسخر زنان در فضای مجازی از منظر اخلاق اسلامی»
🔻پایان نامه کارشناسی ارشد اخلاق اسلامی، قم: دانشگاه قم، 1398.
🔻دانشجو: زهرا باقرزاده
استاد راهنما: حسینعلی رحمتی
#اخلاق_فضای_مجازی #زنان #اخلاق_اسلامی #تمسخر #مسخره_کردن #شوخی #پایان_نامه
@harahmati
💢 #تست_تورینگ در صدد اثبات میزانی از هوشمندی و #آگاهی در ماشینهای هوشمنداست، و آزمایش #اتاق_چینی جان سرل در پی نقد آن.
✅ با توجه به نقش مهم «آگاهی» در اخلاق،کسانی که قصدتامل و تحقیق در #اخلاق_هوش_مصنوعی را دارند باید این دو آزمایش (به اضافه دیگر ادله موافقان ومخالفان) را به طور جدی مطالعه کنند.
حسینعلی رحمتی
11 خرداد 1402
@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چالش اخلاقی بومیان و مهاجران فضای مجازی
نسل جدید را چون از کودکی در فضای مجازی بوده است «بومیان» این فضا و بزرگترها را «مهاجران» به این فضا می نامند.
🔻از منظر #اخلاق_فناوری_اطلاعات این موضوع مهمی است و باید مورد بررسی قرار گیرد و به سوال هایی از این دست پاسخ داده شود:
1️⃣کدامیک از این دو گروه بهتر می تواند (یا باید) ارزشهای اخلاقی مناسب فضای مجازی را تعریف کند؟
2️⃣در صورت وقوع تعارض بین ارزش های بومیان و مهاجران، چه باید کرد؟ حرف چه کسی حجت است؟
3️⃣چگونه این دو نسل میتوانند یکدیگر را نسبت به شیوه اخلاقی زیستن در فضای مجازی «قانع» کنند؟
4️⃣ آیا «شکاف دیجیتالی» بین این دو نسل ممکن است به «شکاف ارزشی» تبدیل شود؟ برای ترمیم آن چه باید کرد؟
حسینعلی رحمتی
12 خرداد 1402
@harahmati
😎 قهوه می خورم، پس تغییر کرده ام
تا چند سال پیش، در جامعه ما قهوه بیشتر در مراسم عزا استفاده می شد، ولی درسالهای اخیر قهوه فروشی ها، حتی در شهرهای سنتی تر و روستاها، به صورت محسوسی زیاد شده است.
🔘 کسانی که در صدد فعالیت فرهنگی و تبلیغی با نسل جوان و شناخت سبک زندگی آنها هستند می توانند این موضوع را ازمنظر پدیدارشناسی تحولات فرهنگی و ارزشی جامعه مورد مطالعه قرار دهند تا بهتر بتوانند منطق تغییر سبک زندگی جوانان را بشناسند. آنها از جمله باید در این نکته تامل کنند که فضای مجازی در تغییر ذائقه نسل جوان چه اندازه و چگونه تاثیر داشته است.
حسینعلی رحمتی
13 خرداد 1402
@harahmati
⭕️ دوره تکمیلی آشنایی با فناوری های هوشمند
🔸فلسفه هوش مصنوعی
🔹 مدرس: حجت الاسلام دکتر انبیایی
📆 پنج شنبه ۱۸ خرداد ماه ، از ساعت ۸ صبح الی ۱۲
------------------------
🔸اخلاق هوش مصنوعی
🔹 مدرس: حجت الاسلام دکتر رحمتی
📆 پنج شنبه ۱۸ خردادماه، از ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۷
🔴 این دوره مخصوص اعضای دوره اشنایی با فناوری های هوشمند می باشد.
—————————
💠 ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه
🌐 @itsetad_ir
🔻@harahmati
💢حوزه های علمیه و تربیت طلاب اخفاپژوه
امروزه یکی از نیازهای حوزه های علمیه تربيت طلاب اَخفاپژوه (محقق درزمينه #اخلاق_فناوری_اطلاعات) است. این افراد بایددر چندزمينه آموزش تخصصی ببينند:
🔅1. ماهيت و کارکردهاي فناوري اطلاعات،
🔅2. روش ايده پردازي اخلاقي،
🔅3. روش بهره گيري از آموزه هاي ديني درباره موضوعات نوپديد از قبيل فناوري اطلاعات،
🔅4. روش پژوهش و نگارش
حسینعلی رحمتی
18 خرداد 1402
@harahmati
🟣 ضرورت پیوست نگاری اخلاقی برای فناوری
هر فناوری باید یک «پیوست اخلاقی» هم داشته باشد. با توجه به مخاطرات جدی ای که فناوری ها دارند و هزینه های کلان و گاه غیرقابل جبرانی که می توانند بر جامعه تحمیل کنند لازم است هر شرکت تولیدکننده فناوری های اطلاعات و ارتباطات با بهره گیری از صاحب نظران عرصه اخلاق، محصولات خود را از نظر امنیت اخلاقی برای کاربران بیمه کند.
💢به نظر شما در این پیوست ها چه نکاتی باید درج شود؟
✍️حسینعلی رحمتی
📆 20 خرداد 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
هدایت شده از بیکرانگی I محمّدمهدی چگینی
✨دانشگاه مجازی المصطفی برگزار میکند:
⚡️سلسله نشستهای اخلاق کاربردی با موضوع «اخلاق و تکنولوژی» به زبان انگلیسی
🔷ارائه توسط حجتالاسلام دکتر محمدمهدی چگینی
📆جلسه اول: سهشنبه 23 خرداد ساعت 10 صبح
🌐دانشگاه مجازی المصطفی
@AlmustafaOpenUniversity
💢چند منبع فارسی درباره اخلاق هوش مصنوعی (#اهومص )، تهیه شده توسط پژوهشگاه فضای مجازی.
با توجه به کمبود منبع فارسی در این زمینه، استفاده از این منابع به علاقه مندان توصیه می شود.
آدرس های دانلود:
🔘 «برخی چالش های اخلاقی عمومی و اختصاصی هوش مصنوعی» https://b2n.ir/y01866
🔘 «نقد و بررسی اولین پیش نویس توصیه نامه اخلاق هوش مصنوعی (یونسکو) https://b2n.ir/u74705
🔘 «اخلاق هوش مصنوعی در گوگل» https://b2n.ir/h75769
🔻@harahmati
🔸 نخستین جلسه از کارگاه دانشافزایی هوش مصنوعی
🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه برگزار میکند:
🔖 با موضوع مروری بر معضل شکاف مسئولیت در هوش مصنوعی و راهکارهایی برای توسعه مسئولانه آن
🎙با تدریس:
خانم دکتر سعیده بابایی
پژوهشگر پسادکتری اخلاق هوش مصنوعی دانشگاه توبینگن آلمان
پژوهشگر گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
📆 دوشنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۹ صبح
🗞 هزینه ثبت نام: ۳۰۰ هزار تومان
📦 تخفیف ۳۰ درصدی ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری
🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇
🌐 iict.ac.ir/kargahroshd-6
📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
🌐 iict.ac.ir/events
#کارگاه
#هوش_مصنوعی
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
📶@harahmati
💢 یک کافی شاپ، فقط یک کافی شاپ نیست
کافی شاپ ها در جامعه امروز ایران چیزی فراتر از محلی برای نوشیدن قهوه هستند، و تبدیل شده اند به محلی برای دیدار و گفت و گو، گعده های دوستانه، دور زدن برخی محدودیت ها و ممنوعیت های موجود در خانه یا جامعه، گذران وقت و اوقات فراغت، و حتی تولید محتوا برای فضای مجازی.
♦️در کنار موارد فوق، اما اتفاق مهم تر این است که کافی شاپ ها نشانی است از تغییر سبک زندگی نسل جوان، یافتن افراد هم فکر و انتقال هنجارهای فرهنگی و ارزشی به یکدیگر. این کار لزوما به صورت آگاهانه و خودخواسته نیست، اما به هر حال وجود دارد.
در این میان، فضای مجازی هم این تغییرات را «آموزش» می دهد هم «ترویج» می کند.
♦️اما نکته مهم این است: درست ترین مواجهه افراد و نهادهای مبلغ دین، اخلاق و فرهنگ با این تغییرات چیست؟
حسینعلی رحمتی
25 خرداد 1402
#برای_مطالعه_بیشتر:
مقاله زیر، هشت مقوله ی تعاملی بودن, فراغتی بودن, سبک مند بودن, دموکراتیک بودن, جهانی بودن, امن بودن, منزلت بخش بودن و مدگرا بودن را در توصیف کافی شاپ به مثابه ی فضای فرهنگی معرفی کرده است. https://www.sid.ir/paper/525977/fa
و این مقاله ضمن بررسی ویژگی های سبک زندگی جوانان اهل کافی شاپ، نشان می دهد که تا چه میزان سیاست گذاری فرهنگی در این زمینه، امری حساس، دشوار و پیچیده است و اثرگذاری فرهنگی بر نسل جوان صرفا از طریق پرداختن صوری و سطحی به ارزش ها ممکن نیست.
https://b2n.ir/m01744
@harahmati
#معرفي_پايان_نامه
♦️«تأثیرات منفی اشتهار در شبکههای اجتماعی بر رفتار اخلاقی در خانواده و جامعه وراهکارهای کاهش این تاثیرات»، پايان نامه كارشناسي ارشد تربیت اخلاقی، قم: موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، 27 دی 1400.
✍️دانشجو: سيدعبدالمطلب موسوي
✍️راهنما:حسينعلي رحمتي
✳️یکی از مسائلی که در دنیای معاصر با توسعه شبکههای ارتباطی علیالخصوص شبکههای اجتماعی مجازی موردتوجه قرارگرفته است، بحث شهرت در فضای مجازی که در اصطلاح به آن سلبریتی شدن هم میگویند. پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیرات منفی این شهرت در شبکههای اجتماعی بر رفتار اخلاقی در خانواده و اجتماع هست. برخی از مهمترین تأثیرات اشتهار در شبکههای اجتماعی بر رفتار اخلاقی درون خانواده عبارت است از تکبر، غرور و فخرفروشی نسبت به اعضای خانواده، حسادت و کینهورزی بین فرزندان، سوءاستفاده اعضای خانواده از شهرت به وجود آمده، تضعیف نهاد خانواده، شکلگیری سوءظن بین همسران و...همچنین میتوان به برخی از تأثیرات منفی بر جامعه مانند ترویج الگوهای تربیتی غیراخلاقی، تضعیف اسوههای اخلاقی در جامعه، ایجاد توقعات نامعقول و غیرواقعبینانه والدین نسبت به فرزندان و ... اشاره کرد. برخی از راهکارها برای کاهش تأثیرات منفی اشتهار بر رفتار اخلاقی در خانواده و اجتماع به این شرح است: افزایش سواد رسانهای درون و بیرون خانواده، تقویت مسئولیتپذیری اخلاقی، تبلیغ و معرفی الگوهای اخلاقی با استفاده از روشهای جذاب و مناسب، برخورد قانونی با سوءاستفاده کنندگان از افراد مشهور.
@harahmati
✅ کتاب دانشنامه بینالمللی #ارتباطات
(جلد اول: فلسفه ارتباطات)
🔹نویسنده: ولفگانگ دونزباخ
🔹مترجم: دکتر شاهقاسمی
🔹سرویراستار فارسی: دکتر حسن بشیر
🔹ناشر: دانشگاه #ادیان، ۱۴۰۲
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
♦️@harahmati
💢 چه کسی مسوولیت این بچه را می پذیرد؟
لی کان (lee kan)، یکی از پدرخوانده های هوش مصنوعی، گفته: هرچند یک سیستم هوش مصنوعی میتواند در آزمون وکالت ایالات متحده موفق شود، اما هنوز نمیتواند ماشین ظرفشویی را راهاندازی کند؛ کاری که یک کودک 10ساله در مدت 10 دقیقه میتواند یاد بگیرد. چت بات ها هنوز به اندازه سگ ها یا گربه ها باهوش نیستند (سایت دیجیاتو، 28 خرداد 1402).
🔷 داشتن «استقلال» و «رفتار اختیاری» یکی از ویژگی های فاعل اخلاقی است. بنابراین، تا زمانی که چنین شاخصه ای در هوش های مصنوعی اثبات نشود نمی توان آنها را موجودات اخلاقی به شمار آورد و نسبت به پیامدهای رفتارشان مسوول دانست. اما در این صورت باید به یک سوال چالش برانگیز
پاسخ داد: «پس این مسوولیت بر عهده چه افراد، سازمان ها یا نهادهایی است؟». حسینعلی رحمتی 28 خرداد 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
📚 معرفی کتاب
«اخلاق هوش مصنوعی»
✅ آیا درنهایت ماشینها از انسان پیشی میگیرند و بر آنها مسلط میشوند؟ آیا هوش مصنوعی صرفاً نقشی ابزاری در جامعۀ بشری دارد یا نقشش فراتر از اینهاست؟
مارک کوکلبرگ در این کتاب به برخی از مهمترین مسائل در حوزه اخلاق هوش مصنوعی پرداخته و با قلمی شیوا به کندوکاو در راهحلهای مختلف برای این چالشها میپردازد...
🔍 اطلاعات بیشتر
📌 گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
@Csri_ac_ir
🌐Csri.ac.ir
♦️@harahmati
💢 فاصله این دو تصویر به ما بستگی دارد
تصویر بالا یک نوجوان 14ساله است که توسط ایلان ماسک به استخدام شرکت اسپیس ایکس درآمده است، و تصویر پایین برخی اعضای یک باند نوجوانان ۱۶ و ۱۷ ساله اند که به جرم کلاهبرداری از طریق پیامکهای ثنا و سهام عدالت دستگیر شده اند.
🌀 هر دو گروه، نبوغ استفاده از فضای مجازی را داشته اند ولی محیط تربیتی و نوع آموزش آنها موجب انتخاب دو مسیر متضاد شده است.
🔆 برای استفاده درست نوجوانان از فضای مجازی، تربیت اخلاقی و تقویت سواد رسانه ای آنها را جدی بگیریم... همین امروز... که فردا دیر است.
حسینعلی رحمتی
30 خرداد 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
💢با این نسل از آخر شروع نکنیم
امام کاظم(ع) می فرماید: «صَغِّرِ الجاهِلَ لِجَهلِهِ ولا تَطرُدهُ ولكِن قَرِّبهُ وعَلِّمهُ» (تحف العقول، ص394).
✅یعنی:
1. انسان ناآگاه را به خاطر «ناآگاهی اش» کوچک بشمار
2. او را طرد نکن
3. بلکه به خود نزدیک کن
4. بعد او را آموزش بده
🔻یکی از دلایلی که ما امروزه در پرورش و آموزش نسل جوان و جلب همراهی آنها برای زیست اخلاقی در فضای مجازی توفیق لازم را نداریم بی توجهی به موارد بالا، و عدم مراعات گام به گام آنها است. بگذریم، که گاه فقط بر آخری تمرکز می کنیم و سه مورد قبلی را به کل نادیده می گیریم، بعد هم زمین و زمان را مقصر می دانیم غیر از خودمان.
حسینعلی رحمتی
1 تیر 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تجربه حضور مسیحیان پای صحبت رباتهای کشیش)*
🟡هفته گذشته بود که صدها مبلغ در کلیسای فورت آلمان حاضر شدند تا به مواعظ تولیدشده توسط هوش مصنوعی گوش کنند.
🎎دو آواتار تولید شده با فناوری، درباره موضوعاتی مثل عبور از گذشته، غلبه بر ترس از مرگ و ازدستندادن ایمان صحبت کردند. (ویدئوی فوق👆)
🔺 آسوشیتد پرس میگوید آواتارهای دیجیتالی در این مراسم گاهی دچار اشکالات خندهداری میشدند. برخی از شرکتکنندگان باور داشتند که این آواتارها بدون احساسات و شور و انرژی هستند و البته گزارش شده خانمهای حاضر در این رویداد با گرایش بیشتری برای موعظه در محله یا خانواده خود دنبال استفاده از این روباتها بودند!
🔹سیمرلاین کشیش مبدع این امر میگوید هدف او این نیست که هوش مصنوعی جایگزین کشیشها شود، بلکه میخواهد فناوری را در یاریرساندن به آنها مرسوم کند. برای مثال، هوش مصنوعی میتواند در ایدهپردازی و نوشتن متن سخنرانیها به کشیشها کمک کند.
@Hodaacademy
♦️پ ن:
آگاهی از تلاش های ادیان دیگر در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در امور مربوط به دین، برای نهادهای دینی ما امری ضروری است.
این تلاش ها را بایستی در بوته نقد بگذاریم و از آنها متناسب با فضای اندیشه اسلامی تجربه کسب کنیم.
*(عنوان مطلب تغییر داده شده است)
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
❌ خطرات بازی مریم
مدتی است یک بازی به نام #بازی_مریم Mariam Game در دسترس بچه ها قرار گرفته است. آنگونه که مشاهده بخش هایی از بازی نشان می دهد وبرخی هم هشدار داده اند این بازی می تواند موجب کسب اطلاعات شخصی از بچه ها، ایجادترس و استرس در آنها و آسیب جدی به روح و روان شان شود.
والدینی که #کودک و #نوجوان دارند مواظب دسترسی آنها به این بازی باشند.
اطلاعات و راهنمایی بیشتر: https://b2n.ir/s10234
حسینعلی رحمتی
4 تیر 1402
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
♦️نخستین همایش اخلاق دیجیتال و فضای مجازی
محورها:
1- تبیین شناختی و مبانی اخلاق دیجیتال
2- نیازمندی فردی و اجتماعی به اخلاق دیجیتال
3- اخلاق دیجیتال و حمایت از نهاد خانواده
4- اخلاق دیجیتال وآسیب های فضای مجازی
5- اخلاق و هوش مصنوعی
♦️سايت همایش:
http://digethconf.ut.ac.ir
♦️پ ن:
اين گونه همايشها بايد سالياني پيش برگزار مي شد ولي همين هم مغتنم است و فرصتي است براي علاقمندان به حوزه #اخفا (اخلاق فناوري اطلاعات).
البته تاريخ چكيده اش گذشته و مهلت ارسال مقاله هم زياد نيست (اين ضعف اطلاع رساني همايش را مي رساند) ولي به هرحال اگر نتوانستيد مقاله بنويسيد دست كم از مباحث مطرح در همايش استفاده كنيد.
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati