فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😱در زمانه ای که فناوری همه جا را تسخیر کرده، از خود پرسیده ای «قلب تو برای که می تپد؟»
حسینعلی رحمتی
۹ آذر ۱۴۰۲
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
💢«گُل درشت» بگوییم یا «گُل درست»؟
تبلیغ #غیرمستقیم موجب اقبال بیشتر مخاطب و #کاهش_مقاومت او در برابر پذیرش یک پیام میشود(نکته نسبتا ساده ای که اغلب ما در تبلیغات دینی مان در فضای مجازی از آن غافلیم).
این تصویر که با هوش مصنوعی طراحی شده یک کودک بامزه را نشان می دهد که نوع و رنگ لباس و تراشیدن سرش طبق آیین بودایی است، بعلاوه که مجسمه بودا هم در پس زمینه وجود دارد. نمیدانم آیا طراح آن قصد تبلیغ این آیین را داشته یا نه، ولی انتقالِ ناخواستۀ #نگاه_مثبت مخاطب از پسربچه به آیین بودا، کارکرد تبلیغی خوبی دارد.
🧐آیا شماهم مستقیم و «گل درشت» گویی را آسیب تبلیغات دینی ما در فضای مجازی می دانید؟
حسینعلی رحمتی
10 آذر 1402
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
| اندکی اندیشه |
🔰کرسی علمی_ترویجی «فضای مجازی و چالش اخلاقی احترام در خانواده ایرانی» 💠استاد ارائه دهنده: حجت الاسلا
✅فضای مجازی و چالش اخلاقی «احترام» در خانواده ایرانی
✍️حسینعلی رحمتی
عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث
🔻چکیده
به گواهی آموزه های دینی و تجربۀ زیستۀ بشر، وجود «احترام» بین والدین و فرزندان یکی از مهم ترین عوامل استحکام نهاد خانواده است. اما امروزه با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی یکی از چالش های اخلاقی که دامنگیر خانواده ها شده، انتشار محتواهایی چون ویدیوهای حاوی شوخی های زننده با والدین است که این عامل استحکام بخش را تضعیف می کند. این کار پیامدهای سهمگینی دارد که از آن جمله است: آزردگی خاطر والدین، تضعیف جایگاه والدین در خانواده و ناتوانی آنها در ایفای وظایف خود، تعمیق کینه و اختلاف در خانواده، شکل گیری طلاق واقعی یا عاطفی، و تجری فرزندان برای بی احترامی به دیگران در فضای مجازی یا فیزیکی.
با توجه به آن چه گفته شد، بر همه افراد ونهادهای متصدی تبلیغ دین و اخلاق و تربیت، به ویژه حوزه های علمیه، لازم است ضمن آسیب شناسی این چالش، برای رفع یا کاهش آن اقدامات لازم را به عمل آورند. در این راستا، در نشست حاضر ضمن اشاره به برخی مصادیق بی احترامی والدین و فرزندان در فضای مجازی، پیامدهای آن تبیین و برای کاهش آن راهکارهایی معرفی خواهد شد.
🌹﷽🌹
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان البرز در آستانه هفته پژوهش برگزار می نماید:
🔸نشست تخصصی آینده پژوهی اخلاقی فضای مجازی چیستی و چرایی
🔸نشست تخصصی آینده پژوهی اخلاقی ناظر به تحولات نسلی در عصر شبکه های اجتماعی (همراه با بحث و گفتگو)
🔷با حضور حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث
📋زمان: شنبه ۱۱ آذرماه
🕥ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲
♦️مکان: سالن جلسات مدیریت حوزه علمیه خواهران استان البرز
♦️مخاطبان جلسه حضوری: مدیران و معاونان پژوهش مدارس و کادر استان
✅قابل توجه علاقه مندان شرکت در نشست آینده پژوهی چیستی و چرایی
لینک مجازی جهت حضور کادر مدارس، اساتید و طلاب حضورتان ارسال می شود.
✅برای شرکت کنندگان در نشست مجازی نیز در صورت ارسال خلاصه ی نشست گواهی حضور صادر خواهد شد.
| اندکی اندیشه |
🤯یک سوال از اساتید فلسفه، اخلاق، و کلام لطفاً به فناوری های معرفی شده در این ویدیوی کوتاه با دقت نگ
مدتی قبل این مطلب را در کانال گذاشتم. جناب آقای ابوالحسنی، استاد محترم حوزه، مطلب را در گروه فقهی روشنا به اشتراک گذاشته بودند و در ذیل آن مباحثه ای از منظر #فقهی بین ایشان و طلاب حاضر در گروه انجام شده بود. از این بابت بسیار خوشحال شدم. ضمن تشکر از ایشان، جمع بندی شان از گفت و گوها را جهت اطلاع تقدیم می کنم👇👇
هدایت شده از حکمت عقلانی وحیانی🇵🇸🖤
✍️استاد حسنی :
طلاب جوانی که عزم فقاهت دارند بدانند که در این جهان باید فتوا دهند. به این کلیپ از منظر فقهی نگاه کنید فقاهت در عصر نوین .
1️⃣سوال:
حوزه ما انقدر خودش رو محصور کرد و با جنبه های مختلف علمی تعامل نکرد که ثمرش شد این عقب ماندگی
درسته!؟
✅جواب:
فرض که حوزه خودش را محصور کرده، من و شما چطور؟ بنده با طلاب بسیاری در مورد تحولات زندگی در عصر جدید صحبت میکنم. کم ندیدم طلاب جوانی که هنوز اسم chatgpt را نشنیدهاند و اگر هم شنیدهاند به ندرت با آن کار کردهاند.
2️⃣سوال:
یعنی همین کافیه که از chatgpt استفاده کنیم؟
تسلط در علوم حوزوی و بعد مسلط شدن در علوم مختلف علمی و انسانی و ... نمیخواد؟
این کار سرمایه گذاری و بها دادن از جانب حوزه نمیخواد؟
✅جواب:
نه، چه کسی گفت کافی است؟ اول کار را مثال میزنم. این مقدار از اولیات استفاده از فضای مجازی است.
3️⃣سوال:
هیچ کدام از فناوری هایی که این کلیپ گفته موجب سوال فقهی یا کلامی نمی شود.
فرض که چشم را قوی تر کنند چه تاثیری بر فقه دارد که نیاز به پاسخ داشته باشد؟
هر فناوری جدید نمی تواند سوال فقهی باشد.
✅جواب:
📚ابتدا به برخی از مسائل که همان مورد سؤال شما بود، اشاره میکنم. این لنزها، لنزهاییاند که میتوانند دید شب، دید اشعهی ایکس یا بزرگنمایی بالا به انسان بدهند.
📚برخی از مسائل ناشی از این لنزها عبارت است از:
1. امکان نقض حریم خصوصی با این ابزار
2. تحولات حریم خصوصی در صورت گسترده و عمومی شدن استفاده از این ابزار
3. تعیین مسئولیت در صورت بروز حوادث از جمله آسیب به خود، دیگران یا تخلفات
4. مسائل مربوط حقوق بیمهای به خاطر مشکلات احتمالی ناشی از استفاده از این لنزها
5. محدودیتهایی برای دستکاری و اعمال تغییرات در بدن انسان وجود دارد.
مسائل ناشی از تبعیض در امکان دسترسی به این فناوری
6. استفادههای نظارتی غیرقانونی یا غیر شرعی
7. تأثیر بر شخصیت و روان افراد و تغییر دیدگاه افراد نسبت به جهان و خود
8. استفاده در جنگ و قابلیت کاربردهای نظامی و جاسوسی.
9. اختلال ناشی از این ابزار در زندگی روزمره و تغییراتی در روابط اجتماعی و فعالیتهای روزانه.
10. تأثیر بر سلامت روان و استرس و اضطراب ناشی از دید جدید.
📚به چند مسائل فقهی ناشی از پیوند مغز یک نفر در جمجمهی دیگری هم اشاره میکنم.
1.هویت: شخص جدید چه کسی است؟ صاحب مغز یا صاحب بدن.
2. آیا میتوان از مالکیت بدن سخن گفت؟ اگر میتوان، فرض که شخص جدید صاحب مغز به شمار آید، آیا میتواند اجزای بدن را به دیگری اهدا کند یا مالک بدن وراث صاحب بدناند؟ آیا بدون فرض مالکیت بدن، سؤال یاد شده معنادار است؟
3. آیا فرد حق زندگی در بدن جدید را دارد یا خیر و تا چه حد میتواند درباره سرنوشت خود تصمیمگیری کند.
4. مسئله دسترسی به اطلاعات ذهنی فرد در بدن جدید.
5. تعیین مسئولیت در صورت بروز مشکلات پزشکی یا اخلاقی یا شرعی
6.حق بیمه بیماری و درمان در بدن جدید
7. مناسبات خانوادگی در بدن جدید
📚به برخی مسائل ناشی از ارتباطات مغز با فناوریهای جدید هم اشاره میکنم:
1. محافظت از حریم خصوصی و اطلاعات حساس افراد که در این شرایط به شکل عجیبی به خطر میافتد.
2. مسئلهی امکان کنترل ذهن و رفتار افراد توسط دیگران و سوءاستفاده از اطلاعات ذهنی افراد
3. مسئلهی حق فراموشی و حق حفظ اطلاعات (نگهدای یا حذف اطلاعات ذهنی بدون رضایت صاحب آنها)
4. بهرهبرداری از اطلاعات ذهنی مانند بازاریابی
5. مسئلهی حق دسترسی به اطلاعات ذهنی خود و کنترل بر آن
6. حفاظت از حقوق نسلهای آینده در مورد استفاده از اطلاعات ذهنی
7.مسئلهی تعریف مجدد ماهیت انسان و شخصیت و مسائل مربوط مرز میان انسان و ماشین
8.مالکیت اطلاعات مغز. اگر اطلاعات مغز به صورت دیجیتال درآید، سؤال این است که آیا مالک آن اطلاعات کیست؟
9.دسترسی ناعادلانه برخی افراد یا گروهها به این فناوری نسبت به دیگران.
10.تعیین مسئولیت در صورت بروز مشکلات پزشکی یا اخلاقی یا اجتماعی یا سیاسی و ..
✨https://eitaa.com/haqnegar
هدایت شده از حکمت عقلانی وحیانی🇵🇸🖤
نقدی به جواب استاد :
4️⃣سوال:
مطالب شما خیلی خوبه
اما طرح سوال جدید و مسئله فقهی جدیدی نیست.
اکثر مواردی که بیان کردید بحث شده و مورد بحث هستند .
به عبارت دیگر موضوع جدید از حیث ماهیت نیستند بلکه ظاهر موضوعات تغییر کرده.
مهم تر اینکه تمامی فرضیات شما مبتنی بر این است که این فناوری ها به دست عموم مردم برسد.
در حالی که این فناوری ها عموما به دست مردم نمی رسد و کارکرد ان برای دولت ها و مراکز امنیتی است.
✅جواب :
امروز این فناوریها عمومی نیست، اما فردا چطور؟ سالهای ۷۰ یا ۷۱ بود که یکی از دوستان به من گفت شرکتی که در آن کار میکنم، میخواهد کامپیوترهای قبلی را فروخته و جدید بخردو تبلیغ میکرد که کامپیوترهای قدیمی را ارزان میفروشد (آن زمان حدود ۴۰ هزار تومان). در تبلیغ آن کامپیوترها به ما میگفت که این کامپیوترها «هارد» دارند آن هم با ظرفیت ۴۰ کیلوبایت. اغلب کامپیوترهای خانگی اصلا هارد نداشتند. در همان سالها سی دی اختراع شد که در آن زمان به آن دیسکت لیزری میگفتند. من از یک مهندس کامپیوتر پرسیدم کامپیوترهای خانگی تا کی آنقدر پیشرفت میکنند تا بتوان دیسکتهای لیزری را در آنها به کار گرفت؟ با خنده گفت تا ۵۰ سال هم به آن حد نمیرسند. الان ۳۰ سال گذشته، سی دی آمده و رفته، دی وی دی آمده و رفته، بلو ری آمده و رفته و اصلا خیلی از لپتاپها دیگر سی دی رم ندارند.
گاهی حقیر به طلاب جوان تصویری از آینده میدهم. یک تصویر الان ارایه میدهم که شاید فرزندان شما ببینند. پسر جوان به منزل میآید و از دختری که پسند کرده سخن میگوید. شما میپرسید امتحان کردی که بفهمی جسم بود یا هولوگرام؟ میگوید نه. چند روز بعد شکست عشقی میخورد، دختر هولوگرام بود. مدتی بعد با خوشحالی میگوید دختری پسندیدم که جسم است. میپرسید ربات بود یا انسان؟ و باز شکست عشقی. دختر سوم انسان میشود. میپرسید متولد از انسان است یا با مهندسی ژنتیک تولید کارخانه است؟ و باز شکست عشقی. دختر چهارم متولد از انسان است، میپرسید مادرش مذکر است یا مؤنث (همین الان هم مردان باردار میشوند)؟ دختر پنجم متولد از مؤنث است؟ شما میخواهید چیزی بپرسید، دلتان به حال جوانتان میسوزد... این تصویر یک تصویر بسیار ساده از حدود ۲۰ سال آینده است و قطعا بسیار پیچیدهتر از این خواهد بود. اینها را که گفتم برای این است که بدانید با سرعت باورنکردنی این فناوریها عمومی خواهد شد.
شاید من و شما زمانی را ببینیم که دادگاهها به جای شهادت خواستن، محتوای مغز را آپلود کنند، روانشناسان و متخصصان علوم غریبه فیلم خواب افراد را بخواهند، هیچ بعید نمیدانم که مردم عادی ده سال بعد بدون لنز فراطبیعی از منزل خارج نشوند، چنان که امروز بدون موبایل از منزل خارج نمیشوند.
فقه و فلسفه و کلام و اخلاق ما باید برای چنان عصری پاسخگو باشد.
🌹✨✨بازخورد یکی از اساتید بزرگوار و فضلای مشهد:
سپاس و درود به جناب عالی...💐
چقدر خوب تصویری از آینده را نشان دادید...
العالم بزمانه لاتهجم علیه اللوابس...
کاش همین تصویر را در دو سه پارگراف بیشتر، به صورت یادداشتی در محیط های تخصصی (مثل شبکه اجتهاد) منتشر کنید.
✨https://eitaa.com/haqnegar
👋میوه را میبینیم، ریشه ها را نه
میلیون ها بار مشاهده ویدیوی مبتذل ما را متاثر میکند ولی به #تحولات فرهنگی و اجتماعی، و #شکاف ارزشی و دیجیتالی بین نسلی که #یکی از عوامل وقوع این فاجعه است توجه نداریم. از این رو، ما نمیتوانیم #منطق استقبال نسل جدید از این ویدیوها را درک کنیم، و آنها هم نمی توانند راهکارهای ما را بپذیرند.
حسینعلی رحمتی
۱۲ آذر ۱۴۰۲
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◇سوال کودک فلسطینی همه را غافلگیر کرد
◇کودک فلسطینی که در بمبارانهای وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی زخمی و به شدت وحشتزده شده، از پزشک میپرسد: میخواهم چیزی بپرسم، این یک خواب است یا واقعیت دارد؟
🔸پ ن:
آنچه در خواب است انسانیت است عزیزم. همین
حسینعلی رحمتی
۱۳ آذر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ شاید فوت کوزه گری را نمی دانیم
شکی نیست که بچه ها را برای استفاده درست و به اندازه از فضای مجازی باید راهنمایی کرد. اما این کار فوت و فن و ظرافت دارد. با بچه ها مهربانانه گفت وگو کنیم و غیرمستقیم کمک شان کنیم تا بهترین تصمیم را بگیرند.
📌با خودمان صادق باشیم: کدامیک از ما تا به حال از روشی شبیه آنچه در این ویدیو آمده استفاده کرده ایم؟
حسینعلی رحمتی
۱۵ آذر ۱۴۰۲
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
همسر #ساسی مانکن هم افاضه فرموده اند: «بله من اجازه میدهم که فرزندم این نوع موزیکها را گوش کند. آدم باید بتواند ذهنش را باز و درک کند که این آهنگها فقط جنبه فان دارد و نباید سخت بگیریم.».
📌طبیعتادرعصرشبکه های اجتماعی نمیتوان جلوی این حرفهای نادرست را گرفت،ولی تازمانی که ما نتوانیم #صاحبنظران_آگاه و #موردپذیرش جوانان راتربیت ومعرفی کنیم،اگراین نسل چنین افرادی را بعنوان راهنماوالگو پذیرفتند نبایدتعجب کنیم.
حسینعلی رحمتی
۱۵ آذر ۱۴۰۲
@harahmati
به گفته خبرگزاری ها #تتلو به ایران تحویل داده شد. به این بهانه سوال زیر مطرح می شود:
به نظر شمابعنوان یک طلبه،دانشجو،فعال فرهنگی و... درباره او و کسانی چون او #ازمنظر_اخلاقی_وتربیتی چه سوالهایی قابل طرح و بررسی است؟
🙏متشکر میشوم با پاسخ خود در بحث مشارکت کنید.
#روز_دانشجو بر همه «دانش - جویان»، به ویژه کسانی که افتخار تدریس برای آنها بخشی از اوقات خوش زندگی ام را رقم زده است، مبارک 🌹
حسینعلی رحمتی
۱۶ آذر ۱۴۰۲
قطعا #ساسی با توجه به تجارب گذشته بهتر از هرکسی میداند که ویدیوهای او را بچه های زیر 18سال میبینند، تقلید میکنند، در فضای مجازی منتشر می کنند(نمونه اش تصویرضمیمه). لذا این که بگوید من تذکر داده ام رافع مسوولیتش نیست.
📌او که عوض نمیشود، لااقل ما #آگاه_سازی والدین و فرزندان درباره #تاثیرات مخرب اخلاقی و تربیتی این ویدیوها را (که در طول زمان و با شیب ملایم اتفاق می افتد) جدی بگیریم و در حد توان خود تلاش کنیم.
حسینعلی رحمتی
16 آذر1402
⭕️ می شود؟ چرا نمی کنیم؟!
میتوان از #هوش_مصنوعی برای طراحیهای زیبا جهت #تبلیغ_غیرمستقیم دین در فضای مجازی استفاده کرد.قبلا نمونه بودایی اش را مثال زدم.ولی امروز این نمونه اسلامی اش را دیدم.تصاویری که یک حس مثبت از دین و سبک زندگی دینی را به ذهن مخاطب منتقل می کند.
👋راستی، چرا ما در این زمینه فعال نیستیم؟
حسینعلی رحمتی
۱۷ آذر ۱۴۰۲
هدایت شده از | اندکی اندیشه |
♦️نکاتی درباره حضور در مصاحبه دكتري
مصاحبه دكتري يك روال ثابت و مشخص ندارد وبيشتر براي آشنايي با دانشجو و انگيزه و علاقه او به رشته انتخابي اش است. ولي معمولا موارد زير مطرح و مورد توجه قرار مي گيرد:
🔸- ترجمه بخش كوچكي از يك متن تخصصي به زبان انگليسي يا عربي يا هر دو
🔸- برخي سوال هاي علمي درباره رشته تخصصي كه شخص قبلا خوانده و رشته اي كه براي دكتري انتخاب كرده است (تا ببينند چه اندازه با رشته علمي دكتري آشنايي دارد)
🔸- سوال هاي متفرقه درباره وضعيت تحصيلي دانشجو، علايق علمي اش، هدف از انتخاب رشته دكتري، موضوع پايان نامه ارشد و ....
🔸- سابقه آموزشي و تدريس
🔸- سابقه همكاري با موسسات و مراكز علمي
🔴- سابقه پژوهشي (نگارش كتاب و مقاله ) (يكي از مهم ترين عوامل موثر در مصاحبه)
✅ اگر براي مصاحبه دكتري دعوت شديد:
⬅️سعي كنيد قبلا سابقه فعاليت هاي علمي و پژوهشي خود (رزومه) را به صورت مكتوب تهيه كنيد و در جلسه به اساتيد ارائه كنيد.
⬅️- در مصاحبه سعي كنيد باانگيزه بودن و علاقه مندي خود به رشته اي كه قصد تحصيل در آن را داريد نشان دهيد.
⬅️- در مصاحبه سعي كنيد هر گونه فعاليت علمي و پژوهشي داريد را معرفي كنيد حتي اگر از شما سوال نشود. (خط قرمز مصاحبه «دروغ» است كه نبايد كاري كه نكرده ايد را خداي ناكرده به عنوان كار كرده معرفي كنيد)
⬅️- داشتن ظاهر و پوشش آراسته و اخلاق خوش و برخورد نيكو و مودبانه هم در جلسه مورد توجه قرار مي گيرد (و حتي ممكن است به آن امتيازي تعلق گيرد)
#حسينعلي_رحمتي
@harahmati
💠📣 سومین نشست علمی از سلسله نشست های علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث ویژه چهارمین همایش علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری برگزار می شود.
🔹موضوع:
"چالش های کاربردی سازی اخلاق اسلامی: بررسی موردی اخلاق فناوری اطلاعات"
🔸ارائه کننده:
🎤 حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🔸ناقد:
🎤 حجت الاسلام دکتر حجت اله بیات
(عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث)
🔸دبیر جلسه:
🎙 حجت الاسلام دکتر علیرضا بشیری
(مدرس حوزه و دانشگاه)
🗓 زمان: یکشنبه 19 آذر ماه 1402
⏰ ساعت: 13 تا 15
📌 نشانی: قم، بلوار ۱۵ خرداد، بلوار شهید صادقی، انتهای خیابان شهید حسین نژاد، پژوهشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات
🌐 لینک ورود به جلسه:
https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
◀️ ادامه خبر👇👇
http://www.riqh.ac.ir/post/76519
@quran_hadith
@harahmati
هدایت شده از پژوهشگاه قرآن و حدیث
صوت نشست علمی چالش های کاربردی سازی اخلاق اسلامی بررسی موردی اخلاق فناوری اطلاعات.mp3
40.7M
💠 صوت نشست علمی "چالش های کاربردی سازی اخلاق اسلامی: بررسی موردی اخلاق فناوری اطلاعات"
🔹سومین نشست از سلسله نشست های علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث ویژه "چهارمین همایش علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری"
🔸ارائه کننده:
🎤 حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🔸ناقد:
🎤 حجت الاسلام دکتر حجت اله بیات
(عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث)
🔸دبیر جلسه:
🎙دکتر علیرضا بشیری
(مدرس حوزه و دانشگاه)
🗓 زمان: یکشنبه 19 آذر ماه 1402
🌐اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇👇
http://www.riqh.ac.ir
@quran_hadith
📌واقعا چه فایده ای دارد؟
برخی می گویند برگزاری این همه #نشست_علمی فایده ای هم دارد؛ بخصوص اگر حضار اندک باشند؟
▪️اولا پیشفرض نادرست این افراد این است که #تعدادحضار را معیار ارزیابی و سنجش فایده یک نشست علمی قرار می دهند، که لزوما این گونه نیست.
▪️ثانیا نشست ها مجالی است برای گفتگو درباره یک #ایده_علمی، صیقل دادن به آن و فکرکردن با صدای بلند؛ که بعدا منتهی به تولید آثار علمی دیگر می شود.
▪️ثالثا علاوه بر پخش مستقیم از طریق فضای مجازی، صوت و متن این نشست ها هم در این فضا قرار می گیرد و ماندگار می شود.
▪️رابعا متن آنها پیاده و به صورت مجموعه مقاله منتشر می گردد.
حسینعلی رحمتی
20 آذر 1402
تصویر این بچه های بامزه که توسط هوش مصنوعی طراحی شده #حس_خوب و مثبتی را به بسیاری از افراد منتقل میکند. به نظر شما این گونه تصویرها برای تشویق و ترغیب #بچه_ها به داشتن #پوشش_مناسب می تواند کاربرد داشته باشد؟
حسینعلی رحمتی
۲۱ آذر ۱۴۰۲
هدایت شده از پژوهشگاه قرآن و حدیث
💠 نشست علمی "چالش های کاربردی سازی اخلاق اسلامی؛ مورد پژوهی اخلاق فناوری اطلاعات" برگزار شد
🎙حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی در سومین نشست از سلسله نشست های علمی پژوهشگاه ویژه چهارمین همایش علوم انسانی -اسلامی، پژوهش و فناوری با عنوان "تحلیل ابعاد اختصاصی کلام کاربردی در مقایسه با کلام نظری" گفت:
🔸مقصود از کاربردی کردن اخلاق اسلامی برای فضای مجازی، بهره گیری از مزیت های آموزه های اخلاق اسلامی برای استفاده درست از فضای مجازی، دفاع از نظریه جاودانگی احکام اخلاقی اسلام، تبیین حیات دین در دنیای معاصر، و توسعه دانش اخلاقی است که این موارد به عنوان برخی از ضرورت های توجه به موضوع کاربردی کردن اخلاق اسلامی برای فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
🔹برخی از چالش ها و مشکلات استفاده از اخلاق اسلامی برای فناوری اطلاعات تمرکز بر فضای مجازی است. به عنوان چالش نخست، عدم توجه کافی افراد و نهادهای اخلاق پژوه (به ویژه حوزه های علمیه) به نقش فاوا (و اخیرا هوش مصنوعی) در حیات اخلاقی انسان امروز، لزوم اندیشه ورزی کاربردی در این زمینه، تربیت نیروهای متخصص، و تولید و تدوین منابع مکتوب در این زمینه است.
🔸همچنین عدم طراحی نظام اخلاقی اسلام درباره فضای مجازی به عنوان چالش دوم، و فقدان نگاه واقع بینانه، منصفانه و جامع به این فضا، به عنوان چالش سوم است.
🔹افراط در بدبینی و توجه صرف به رذایل، در عرصه نظر موجب «اندیشه ورزی نامتوازن» و در عرصه عمل موجب عدم اعتماد و اقبال مخاطب می شود.
🔸چالش بعدی ساده انگاری و ساده سازی پژوهش علمی ...
🌐 ادامه خبر👇
http://www.riqh.ac.ir/post/76558
@quran_hadith
💢ظهور فیلسوفان اخلاقِ دیجیتال؛واقعیت یا تخیل؟
به نظر شما آیا ممکن است فناوری های مبتنی بر #هوش_مصنوعی مثل #چت_بات ها کم کم خودشان به #نظریه_پردازان اخلاق تبدیل شوند، و به نگارش کتب اخلاقی، تدوین کدهای اخلاقی و ارائه مشاوره اخلاقی به انسانها بپردازند؟
در این صورت آیا می توانند آموزه های اخلاقی #اسلام را به چالش بکشند؟ مبانی اخلاقی شان تابع برنامه نویسان شان است، یا خودشان، یا مخاطب شان، یا هیچکدام؟ آموزه های اخلاقی که ترویج و توصیه می کنند مطلق است یا نسبی؟
📌این سوالها را جدی بگیریم... آینده از آنچه فکر می کنیم به ما نزدیک تر است.
حسینعلی رحمتی
۲۲ آذر ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد