📣 نشست علمی اخلاق و هوش مصنوعی
🎙ارائه دهندگان:
🔹 هوش مصنوعی و اخلاق پژوهش : دکتر حسینعلی رحمتی
🔹 شبیه سازی هوش مصنوعی ، واقعیت یا مجاز؟ : دکتر عبدالله عمادی
🔹 فضلیت گرایی و عینک های VR : دکتر سیدباقر میرصانع
🔹 مسئولیت زندگی نازیسته : دکتر محمدامین خوانساری
🗓زمان جلسه:
دوشنبه مورخ 02 بهمن 1402
⏰ ساعت 10 الی 12
🔰مکان برگزاری:
قم، پژوهشگاه قرآن و حدیث، سالن جلسات
مرکز همکاری های علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
@harahmati
دوست عزیز طلبه🖐🏾
در مناسبتهای دینی کارهایی چون انتشار یک بنر تبریک و تسلیت در فضای مجازی کاری است که همه میتوانند انجام دهند. از من و تو انتظار است در این ایام دست کم یکی از سخنان ائمه(ع) را باتوجه به #نیازهای جامعه #فراوری کنیم.
📌مثلا با بیان این سخن امام جواد(ع) که «معاشرت با خردمندان سبب اصلاح اخلاق میشود» به مخاطب بگوییم امروزه در #فضای_مجازی عضویت در کانال و صفحات انسان های اخلاقمدار، به ویژه اگر از گروه هایی چون اساتیدحوزه و دانشگاه باشند، از مصادیق معاشرت با خردمندان است.
حسینعلی رحمتی
1 بهمن ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢چارچوب مسائل اخلاقیِ استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیق و پژوهش
✍️گزارش یک نشست علمی
✅نشست علمی «اخلاق و هوش مصنوعی» روز دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ در پژوهشگاه قرآن و حدیث با حضور برخی از مدرسان و محققان اخلاق برگزار گردید. در این نشست دکتر حسینعلی رحمتی درباره «هوش مصنوعی و اخلاق پژوهش»، دکترعبدالله عمادی درباره «شبیه سازی هوش مصنوعی، واقعیت یا مجاز؟»، دکتر سید باقر میرصانع درباره «فضیلت گرایی و عینک های VR» و دکتر محمد امین خوانساری درباره «مسئولیت زندگی نازیسته» به ارایه بحث پرداختند.
دکتر رحمتی هدف بحث خود را معرفی محورهای اصلی موضوع هوش مصنوعی و اخلاق پژوهش عنوان کرد و مخاطبان این بحث را اخلاق پژوهان هوش مصنوعی و کلیه افراد و نهادهایی که درباره هوش مصنوعی یا با استفاده از هوش مصنوعی تحقیق میکنند دانست و گفت طرح کلی حاضر زمینه ساز تحقیقات بیشتر خواهد در این زمینه خواهد شد.
♦️متن کامل گزارش را در اینجا مطلعه کنید.
💢چارچوب مسائل اخلاقیِ استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیق و پژوهش
✍️گزارش یک نشست علمی
✅نشست علمی «اخلاق و هوش مصنوعی» روز دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ در پژوهشگاه قرآن و حدیث با حضور برخی از مدرسان و محققان اخلاق برگزار گردید. در این نشست دکتر حسینعلی رحمتی درباره «هوش مصنوعی و اخلاق پژوهش»، دکترعبدالله عمادی درباره «شبیه سازی هوش مصنوعی، واقعیت یا مجاز؟»، دکتر سید باقر میرصانع درباره «فضیلت گرایی و عینک های VR» و دکتر محمد امین خوانساری درباره «مسئولیت زندگی نازیسته» به ارایه بحث پرداختند.
دکتر رحمتی هدف بحث خود را معرفی محورهای اصلی موضوع هوش مصنوعی و اخلاق پژوهش عنوان کرد و مخاطبان این بحث را اخلاق پژوهان هوش مصنوعی و کلیه افراد و نهادهایی که درباره هوش مصنوعی یا با استفاده از هوش مصنوعی تحقیق میکنند دانست و گفت طرح کلی حاضر زمینه ساز تحقیقات بیشتر خواهد در این زمینه خواهد شد.
✅این محقق اخلاق فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد برای ترسیم جغرافیای بحث اخلاقی درباره کارکردهای پژوهشی هوش مصنوعی باید موضوعات زیر مورد توجه و تامل قرار گیرد:
🔻۱. تعریف اخلاق پژوهش
🔻۲.تبیین ضرورت بررسی اخلاقی کارکردهای پژوهشی هوش مصنوعی
🔻۳. مسائل اخلاقی پژوهش و توسعه خودِ هوش مصنوعی
🔻4. مسائل اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی برای پژوهش در عرصه های مختلف (با توجه به کارکردهای آن از قبیل گردآوری داده ها، پردازش و تحلیل داده ها، مستند و مستدل سازی داده ها، تولید محتوا و سامان دهی یافته های پژوهشی، منبع یابی و تلخیص منابع و انتشار محتوا)
🔻5. مشخص کردن وظایف اخلاقی هر یک از «مرتبطان» با پژوهش به وسیله هوش مصنوعی (از جمله طراحان و توسعه دهندگان هوش مصنوعی، ارایه دهندگان خدمات، نهادها و مراکز استفاده کننده از هوش مصنوعی برای پژوهش، نهادهای حاکمیتی مرتبط، مدرسان و محققان و مراکز اخلاق پژوه و کاربران عادی). موفقیت در مراعات اخلاق به وسیله هوش مصنوعی علاوه بر تبیین و تفکیک وظایف هر کدام از این مرتبطان، مستلزم همدلی، همفکری و همکاری این افراد و نهادها است.
🔻6. توجه به کارکرد دوگانه اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیق و پژوهش. استفاده از هوش مصنوعی برای پژوهش هم دارای مزایا است هم چالش هایی را به همراه دارد. به عنوان مثال هوش مصنوعی هم می توان به کشف سرقت علمی کمک کند و هم موجب سرقت علمی شود.
🔻7. تبیین مزایای استفاده از هوش مصنوعی ناظر به عرصه پژوهش (از قبیل ۱.کمک به توسعه دانش و رشد پژوهش که منجر به خیر عمومی می شود، ۲. صرفه جویی در وقت و هزینه ها که منجر به فراهم شدن فرصت بیشتر برای محققان جهت خدمت بیشتر به جامعه می شود، ۳. کاهش آسیب ها و زیان های انسانی و حیوانی و محیط زیستی، ۴. افزایش دقت در تحلیل داده ها، ۵. ایجاد عدالت آموزشی و پژوهشی برای افراد و جوامع).
🔻8. مشخص کردن مسائل و چالش های اخلاقی استفاده پژوهشی از هوش مصنوعی (از جمله: ۱. سوگیری های ارزشی و هنجاری در پاسخگویی یا تحلیل داده ها، ۲. ارایه اطلاعات نادرست یا دروغ، ۳. نقض حریم خصوصی، ۴. کمک به جعل و تقلب و سرقت علمی (پلیجریزم) و تضعیف اعتماد به نهادهای علمی، ارتقا یافتن افراد بی صلاحیت، بی ارزش شدن کار افراد اخلاق مدار، ۵. نقض مالکیت معنوی، ۶ فریب دادن هوش مصنوعی توسط پژوهشگران).
🔻9. تدوین و تعیین اصول اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی برای تحقیق و پژوهش درباره توسعه خود هوش مصنوعی، و استفاده از آن برای پژوهش های دیگر.
🔻10. مشخص کردن راهکارها و پیشنهادهایی برای استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی برای تحقیق. راهکارهایی چون جدی گرفتن اخلاق پژوهش برای مرتبطان، تبیین وظایف و مسوولیت های مرتبطان، نوشتن کدهای اخلاقی برای هر یک از مرتبطان، ملزم کردن طراحان و توسعه دهندگان به پیوست اخلاقی برای کارهای پژوهشی و محصولات خود، تولید اسناد بالادستی لازم، ایجاد یا مشارکت در رویدادهای جهانی مربوط به اخلاق پژوهش در هوش مصنوعی، و بهره گرفتن از هوش مصنوعی برای مبارزه با جعل و تحریف.
💢زرنگ تر از شما را به خاک سیاه نشانده
اخیرا در فضای مجازی ساخت کلیپ های عمدتا بی فایده یا با محتوای سخیف توسط خانم ها زیاد شده است. دربسیاری از آنها همسران شان هم حضور دارند؛ گرچه در مواردی احساس می شود از سرناچاری و اجبار است. کامنت های شوخی و جدی کاربران هم موید این گمانه زنی است.
🔻کاش می شد به این زوج ها، بخصوص خانم ها فهماند که مشهور شدن در فضای مجازی شروعش آسان و فریبنده است ولی تداومش نیاز به #مدیریت_هوشمندانه دارد. در غیر این صورت رشته کار ممکن است از دست خارج شود و زندگی شخصی و کاری خودو همسرتان را با مشکل جدی مواجه کند... مواظب باشید.
#فالوورهای_فریبنده
#لایکهای_بدبخت_کننده
حسینعلی رحمتی
۳ بهمن ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢چالش های اخلاقیِ پدر بودن در عصرِ شبکه های اجتماعی
🍀به شادباش میلاد اسوه اخلاق و عدالت، امام علی(ع) و روز پدر
✍️حسینعلی رحمتی
در مناسبت هایی چون تولد حضرت علی (ع) که «روز پدر» هم نامگذاری شده معمولا همّ و غم همه ما یادآوری مقام پدر و یادکردن از پدرهای از دست رفته است. در کنار این کارهای مفید اما یک نکته معمولا مغفول واقع می شود و آن چالش ها و مشکلاتی که پدرهای امروزی به اقتضای پدر بودن در عصر فناوری اطلاعات و فضای مجازی با آنها مواجه اند. در یادداشت حاضر به چند مورد از این چالش ها اشاره می شود، با این توضیح که فضای مجازی تنها «یکی» از عوامل موثر بر شکل گیری یا تشدید این چالش ها است.
متن کامل یادداشت را اینجا مطالعه کنید.
💢چالش های اخلاقیِ پدر بودن در عصرِ شبکه های اجتماعی
🍀به شادباش میلاد اسوه اخلاق و عدالت، امام علی(ع) و روز پدر
✍️حسینعلی رحمتی
در مناسبت هایی چون تولد حضرت علی (ع) که «روز پدر» هم نامگذاری شده معمولا همّ و غم همه ما یادآوری مقام پدر و یادکردن از پدرهای از دست رفته است. در کنار این کارهای مفید اما یک نکته معمولا مغفول واقع می شود و آن چالش ها و مشکلاتی که پدرهای امروزی به اقتضای پدر بودن در عصر فناوری اطلاعات و فضای مجازی با آنها مواجه اند. در یادداشت حاضر به چند مورد از این چالش ها اشاره می شود، با این توضیح که فضای مجازی تنها «یکی» از عوامل موثر بر شکل گیری یا تشدید این چالش ها است.
✅در مقایسه با نقش و جایگاه پدران در خانواده های سنتی، امروز پدران افزون بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی و معیشتی خانواده، در تعامل با فرزندان خود با معضلات زیر هم رو به رو هستد:
🔻1. چالش اختلاف نسلی:
انس دائمی نسل امروز با فضای مجازی موجب تغییر سیر و سامانه معرفتی، هنجاری و فرهنگی آنها شده و این تغییرات بینشی تاثیرات خود را در کُنش و مَنِش آنها نشان داده است. از سوی دیگر، عقب ماندن والدین و از جمله پدران که معمولا در خانواده سنتی نقش بیشتری در الگودهی اخلاقی به فرزندان بر عهده داشتند، از دسترسی به فناوری های جدید موجب فاصله افتادن بین آنها و فرزندان شده و تحولات نسلی به تفاوت های هنجاری بین آنها دامن زده است.
🔻2. چالش اقتدار:
در سنت فرهنگی و دینی ما همواره والدین، به ویژه پدران، منبع تعیین کننده بایدها و نبایدهای زندگی فردی و اجتماعی فرزندان بودند، و در بسیاری از خانواده ها هنوز هم کم وبیش همین گونه است، ولی نسل امروز تحت تاثیر آموزه های جدید و شیوه زیستِ نوینی که متاثر از عواملی چون فضای مجازی به آن دست یافته است به مرور زمان این اقتدار را به چالش کشیده است. طبیعتا یکی از پیامدهای این امر، آن است که فرزندان دیگر باید و نبایدهای زندگی را نه لزوما از پدر و مادر که از کسانی چون سلبریتی ها فرا می گیرند.
🔻3. چالش احترام:
در خانواده سنتی اصل اولیه احترام به پدر و مادر بود در هر حال و به هر صورت، حتی در مواردی که حق با فرزندان بود. این قانون حتی تا زمانی که خود بچه ها تبدیل به افراد بزرگسال می شدند لازم الاجرا بود، ولی نسل امروز به رغم این که تعمدی بر بی احترامی به والدین ندارد اما لزومی نمی بیند که در همه موارد مراعات آنها را بکند و به داشته ها و خواسته ها و کرده ها و نکرده های آنها احترام بگذارد. این نسل حتی به اقتضای چالش اقتدار، هیچ ابایی ندارد از این که با والدین خود شوخی های نسبتا مبتذل داشته باشد و حتی آن را در فضای مجازی منتشر کند.
🔻4. چالش اعتماد:
در خانواده سنتی معمولا فرزندان بیشترین اعتماد را به والدین و به ویژه پدر داشتند و معمولا در همه امور زندگی خود از خرید لباس گرفته تا ازدواج و شغل با آنها مشورت می کردند یا به انتخاب آنها اعتماد می کردند. ولی نسل امروز تا اندازه زیادی دوست دارد برای خودش حریم خصوصی داشته باشد، درباره سبک زندگی اش، نوع مراوداتش با دیگران، و انتخاب شریک زندگی یا شغل و درآمدش خودش تصمیم بگیرد.
وجه دیگر این چالش آن است که آنها به عنوان یک پدر یا مادر همواره نسبت به فرزند نوجوان و جوان شان، به ویژه اگر دختر باشد، این ترس و دغدغه را دارند که مبادا در دام اعتماد به افراد ناصالح در فضای مجازی بیافتند.
🔻5. چالش اقناع:
نسل امروز به مدد افزایش تحصیلات و تحت تاثیر تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه خودش و اطلاع از تحولات جوامع دیگر، هم پای این که در اعتماد و اتکا به پدر و مادر خود به عنوان منابع هنجارگذار تردید کرده است، در قانع کردن آنها نسبت به هنجارهای اخلاقی و ارزشی خود از یک سو و قانع شدن از باورهای اخلاقی و رفتاری والدین از سوی دیگر با والدین خود اختلاف جدی پیدا کرده است، به گونه ای که در بسیاری از مواردی هیچ یک از دو طرف نمی توانند یکدیگر را نسبت به پذیرش آن چه خود درست می دانند راضی و قانع کنند. فقدان فرهنگ گفت وگو بین دو نسل نیز به این چالش (و دیگر چالش ها) دامن زده است.
✅ چالش های بالا نشان دهنده آن است که بر خلاف زمان های گذشته، امروزه پدر (و مادر) بودن کاری سهل و آسان نیست. از این رو کسانی که در صدد ارائه راهنمایی و مشاوره به والدین امروزی هستند چنانچه به این چالش ها توجه نکنند و برای آنها راهکارهای معقول و منطقی نداشته باشند در ایفای وظیفه خود کامیابی لازم را نخواهند داشت.
5 بهمن 1402
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢حیف است این ظرفیت ها مغفول بماند
امروز این اطلاعیه را دیدم که جمعی از دانشجویان برای گردآوری زباله های الکترونیکی و مصرف آنها در کارهای خیریه فراخوان داده اند. کاری ارزشمند و قابل تقدیر.
متاسفانه در جامعه ما ظرفیت های #مردمی و غیررسمی آن گونه که باید برای فعالیت های مربوط به فاوا و فضای مجازی فعال نشده است. علل و عوامل این کار باید بررسی شود.
📣 دراین زمینه یادداشت «سَمَن های اخفاپژوه؛ظرفیت نادیده در اخلاق فناوری اطلاعات» را هم بخوانید👈 B2n.ir/z58865
پ ن:
چون فرصت راستی آزمایی اطلاعیه را نداشتم احتیاطا نام و شماره تلفن را پوشاندم.
حسینعلی رحمتی
۸ بهمن ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢طیف دینداری نوجوانان و خطر یک جانبه گرایی
جامعه امروز نوجوانان و جوانان ایرانی از حیث پهنا و ژرفای دینداری متکثر و #طیف_وار است.کسانی که در صدد شناخت نسل جدید هستند اگر #فقط بخشی از این طیف (که مثلا شدیدا تقید دینی دارند یا شدیدا تقید دینی ندارند را ببینند و تعمیم دهند) و از بخش های دیگر غافل شوند، در تحلیل، سیاستگذاری، برنامه ریزی، تعامل و تبلیغ دین برای این نسل دچار مشکل خواهند شد.
حسینعلی رحمتی
۸ بهمن ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از همایش دین، فرهنگ و رسانههای نوین
32.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم کامل نشست فضای مجازی و سبك زندگي اخلاقی در آپارات
مشاهده ویدئوی کامل در آپارات: https://aparat.com/v/nOsup
گزارش خبری نشست: https://rcnm.qomirib.ac.ir/portal/newsview/6969
#نشست_علمی
#ویدئو_آپارات
#همایش_دین_فرهنگ_ورسانه_های_نوین
🔹نخستین کنفرانس بینالمللی «اخلاق دیجیتال و فضای مجازی»
مهلت ارسال مقالات: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
زمان: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
وبسایت کنفرانس:
digethconf.ut.ac.ir
@UT_NEWSLINE
📌تجربه شخصی ام می گوید همایشها نوعی #توفیق_اجباری برای مقاله نویسی است.الان ممکن است کمی سختی بکشیم ولی بعدا خداراشکر می کنیم که نوشتیم.
مجله ترجمان در شماره ۲۹ خود پرونده ای درباره #هوش_مصنوعی دارد و سعی کرده برخی از مزایا و مسائل آن را معرفی و بررسی کند.
هرچند مباحث چندان از منظر #اخلاقی بررسی نشده ولی زمینه بررسی های اخلاقی را فراهم می کند.
حسینعلی رحمتی
۱۱ بهمن ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
#کتاب_نخوانیم_خدای_ناکرده
تاریخ فلسفهٔ اخلاق (دورۀ سه جلدی)
ویراستهٔ:راجر کریسپ
مترجم: گروهی از دانشپژوهان
سرویراستار ترجمهٔ فارسی: محسن جوادی
تهران، هرمس، چاپ اول، 1402، 3جلد، 1440ص.
کتاب در دو بخش نظم و نسق یافته است. ۲۸ مقالۀ اول که بخش عمدۀ کتاب را تشکیل میدهند به کلیت اندیشۀ یک متفکر یا جریان میپردازند و همۀ موضوعهای مهم اخلاقی را که در آثار آن نویسنده یا آن جریان وجود دارد مطرح میکنند. ترجمۀ فارسی این بخش در دو جلد نخست تقدیم خوانندگان میشود. اما ۱۱ مقالۀ پایانی به تطوّرات یک موضوع اخلاقی مانند ارادۀ آزاد مطابق با توالی تاریخی آن میپردازند که در جلد سوم عرضه میشوند.
✍️عرض تبریک و خسته نباشید خدمت دکتر جوادی و همه کسانی که برای پدیدآمدن کتاب حاضر زحمت کشیده اند.
ترجمه این گونه کتاب ها که حالت مرجع دارند یکی از ضروریات عرصه اخلاق اندیشی و اخلاق پژوهی ماست. ان شاءالله که درباره فلسفه اخلاق اسلامی هم شاهد چنین آثاری باشیم.
حسینعلی رحمتی
۱۱ بهمن ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از روزنوشت
تصور برخی از افراد از هوش مصنوعی، همانندِ همان تصوری است که از پیامرسانها دارند. در واقع برخی معتقدند هوش مصنوعی نیز مانند هر رسانهی دیگری کمکم به متنِ زندگیِ مردم ورود پیدا میکند و نهایتا مردم در کنار آن، زندگی مسالمتآمیزی را تجربه خواهند کرد.
بهنظر میرسد این دیدگاه در رابطه با هوش مصنوعی، دیدگاهی سهلانگارانه باشد چرا که فضا، ظرفیت، کارایی، گستردگی، آسیبها و عوارض هوش مصنوعی بسیار متفاوت و متکثرتر از سایر فناوریهایی است که تا کنون با آنها در ارتباط بودهایم.
طبیعتا سرعتِ ورودِ هوشِ مصنوعی به زندگی مردم بیشتر از رسانهها خواهد بود و چنانچه ظرفیتِ لازم در بهرهبردن از این فناوری مدرن وجود نداشته باشد بلایی خانمانسوزتر از بلایی که امروز فضای مجازی بر سرِ ما آورده، در انتظارمان خواهد بود.
زمانی که مردم با کرونا درگیر شدند و دانشآموزان مجبور به استفاده از فضای مجازی شدند، تازه مسئولین متوجه شدند که چقدر از حیث آموزش رسانه ضعیف عمل کردهاند.
والدین سواد رسانه نداشتند و حالا بچهها هم وارد دنیایی شده بودند که از قبل آموزش دقیق و عمیقی ندیده بودند. هنوز که هنوز است والدین با بحرانی که کرونا و فضای مجازی بر سر زندگی خودشان و فرزندانشان آورده دستوپنجه نرم میکنند.
وقتی ما چنین تجربهی تلخی را از سر گذراندهایم، باید با تدبیر بیشتری موضوع را دنبال کنیم.
اینبار استفاده از هوش مصنوعی، نیازمند و منتظرِ حضور ویروسی به اسم کرونا نخواهد ماند.
هوش مصنوعی خیلی زود سر از گوشی بچههای ما در میآورد و اگر بچهها آموزش نبینند، احتمالا با فجایع اخلاقی زیادی روبرو خواهیم شد.
🖋زهرا ابراهیمی
#هوش_مصنوعی
https://eitaa.com/roznevesht
💢 سایت های فارسی زبان برای اطلاع از اخبار فناوری مربوط به فناوری اطلاعات
📌از مطالب این سایت ها می توانید برای #موضوع_یابی و #ایده_پردازی تخصصی (مثلا از منظر اخلاقی) استفاده کنید:
https://nabzefanavari.ir/
https://www.zoomit.ir/
https://digiato.com/
https://www.citna.ir/
https://islamic.majazi.ir/
https://zaviehmag.ir/
https://peivast.com/
https://hooshio.com/
https://beta-co.ir/
https://khabarict.ir/
https://familyweb.ir/
💢 این هم چند سایت انگلیسی
https://futurism.com/categories/vr-news
https://futurism.com/categories/robots-machines
https://futurism.com/categories/ai-artificial-intelligence
https://techcrunch.com/
https://link.springer.com/journal/10676/updates
حسینعلی رحمتی
13 بهمن ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
چند سایت انگلیسی برای پیگیری اخبار مربوط به #هوش_مصنوعی
https://aimagazine.com/
https://www.technologyreview.com/
https://www.nytimes.com/spotlight/artificial-intelligence
https://www.theguardian.com/technology/artificialintelligenceai
https://www.dataversity.net/
https://www.wired.co.uk/topic/artificial-intelligence
https://news.mit.edu/topic/artificial-intelligence2
https://www.analyticsinsight.net/magazine/
https://venturebeat.com/category/ai/
https://aiweekly.co/
https://www.sciencedaily.com/news/computers_math/artificial_intelligence/
https://www.csail.mit.edu/
https://aichief.com/
حسینعلی رحمتی
13 بهمن ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 دروغ گفتن؟ آن هم توسط هوش مصنوعی؟!
اگر یکی از مدلهای هوش مصنوعی برای دروغگفتن و فریبدادن آموزش دیده باشد، آیا میتوانیم مشکل دروغگوبودن آن را برطرف کنیم؟ آیا حتی متوجه دروغهایش میشویم؟ تحقیقاتی که شرکت Anthropic انجام داد، نشان میدهند که پاسخ هر دو پرسش #منفی است. (سایت زومیت)
📌پ ن:
یک موضوع مهم و چالش اخلاقی جدی.
کسانی که علاقه مند به پژوهش درباره #اخلاق_هوش_مصنوعی هستند بسم الله.این هم موضوع. دست کم یک یادداشت کوتاه درباره آن بنویسید.
حسینعلی رحمتی
۱۴ بهمن ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸حرکت زیبای تماشاگران ایرانی بعد از دیدار با ژاپن. تماشاگران ایرانی روز گذشته بعد از دیدار با ژاپن اقدام به تمیز کردن سکوهای ورزشگاه اجوکیشن سیتی کردند.
👋 پ ن:
براوردم این است که فراگیر شدن چنین رفتار زیبایی متاثر از ویدیوهایی است که در سال های اخیر از رفتار مشابه برخی کشورها در فضای مجازی منتشر شده است.
بله، فضای مجازی امروزه ابرازی مفید و موثر برای فرهنگ سازی و ترویج کارهای خوب است. کفران نعمت است اگر از این ظرفیت استفاده نکنیم.
حسینعلی رحمتی
۱۵ بهمن ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🤯 ذهن خود را به چالش بکشیم
سازمان تعزیرات اعلام کرده تاکسی های اینترنتی گزینه «عجله دارم» را حذف کنند.
♨️ به نظر شما وجود چنین گزینه ای از نظر #اخلاقی درست است؟درچه حالتی میتواند از نظراخلاقی قابل دفاع باشد و در چه صورتی نه؟
(ادله سازمان تعزیرات را حذف کردم تا روی ارزیابی شما تاثیر نگذارد)
حسینعلی رحمتی
16 بهمن ۱۴۰۲
👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💠📣 سیزدهمین جلسه از سلسله نشست های "دین و چالش های روز" ویژه برنامه "چهارشنبه های اعتقادی" برگزار می شود.
↙️ موضوع این هفته:
"دین و چالش های اخلاقی عصر فناوری اطلاعات؛ سنخ شناسی و مواجهه"
↙️با طرح پرسش:
"مدافعان اخلاق دینی در مواجهه با چالش های اخلاقی فضای مجازی چه مسیری را باید طی کنند؟"
🔸ارائه کننده:
🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی
(عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🗓 زمان: چهارشنبه 18 بهمن ماه 1402
🕘 ساعت: ۲۱ تا ۲۲
❇️ با ارائه #گواهی_الکترونیکی
🟣 حضور برای عموم افراد از طریق لینک زیر:👇
https://www.aparat.com/el_balagh/live
↙️ ادامه خبر: 👇
https://www.riqh.ac.ir/post/76703
🌐 فیل صوتی:
https://eitaa.com/quran_hadith/972
فایل تصویری:
https://www.aparat.com/v/5MrH1
اَخفاچه ها: ضرب المثل هایی طنزآمیز حسب حال فضای مجازی. به شادباش عید سعید مبعث🌺🍀
1. کامنتی که عوض داره گله نداره
2. لایکِ نخورده و پیجِ فیلترشده
3. ریپورتی که موجب ریمو بشه چه یکی چه صد تا
4. با اوکی اوکی گفتن توی چت، آدم با سواد نمیشه
5. صد تا پست میذاره یکی اش معنی نداره
6. احترام گروه با ادمین آن است
7. شما ایمیل زدن را یاد بگیر، راه اندازی پیج آفیسیال (رسمی) پیشکش
8. ادمین که دو تا شد، مطلب یا حذف میشه یا تکرار
9. امکانات فنی هفت دست، حرف حساب هیچی
10. اول روشن کردن وای فای را یاد بگیر بعد ادعای زندگی آنلاین کن
11. شاخِ فحاش به پلنگ کلاه بردار میگه روت سیاه
✍ حسینعلی رحمتی
۱۸ بهمن ۱۴۰۲
رانندگان تاکسی؛ تحلیلگران بی مدرک
دیروز سوار تاکسی شدم.تاانتهای مسیر تحلیل راننده درباره #فوتبال بود.معتقد بود در بازی باقطر،بیشترین خطر از ناحیه #اکرم_عفیف مارا تهدید میکند.نتایج بازی نظر ایشان را تاییدکرد.
نتیجه اخلاقی:تحلیلهای رانندگان تاکسی را دست کم نگیرید.😃
عید مبعث هم مبارک 🌺
(عکس تزیینی)