#استفتائات
🔸 بیاستفاده ماندن #نذورات_مسجد
❓ گاهی مردم وسایلی همانند سماور و یا ظروف آشپزخانه برای مسجد #نذر میکنند که مسجد نیازی به آنها ندارد. آیا میتوان آنها را فروخت و صرف مسجد کرد؟
❖ پاسخ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
✍️ اگر این وسائل وقف مسجد نشدهاند و صرفاً جزو اموال مسجدند، #متولی شرعی مسجد، میتواند طبق صلاح مسجد، اقدام به فروش نماید.
در فرض #وقف بودن، اگر امیدی به استفاده از آنها در جهت وقف در آینده نباشد، باید به نزدیکترین چیزی که در نظر واقف بوده، تبدیل شود.
🔰 کانال رسمی دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
👉@zanJani_net
هدایت شده از ﷽
📝
✍ احکام خرید وفروش چک
سوال 👇
فروش مبلغ چک مدت دار به صورت نقد با قیمت کمتر چه حکمی دارد؟
پاسخ 👇
✴ آیت الله خامنه ای:
فروش چک مدت دار به ديگرى به کمتر يا بيشتر از مبلغ مندرج در چک، جايز است و اشکال ندارد آنچه اشکال دارد و جايز نيست اين است که مبلغى از کسى قرض بگيرد و در برابر آن چک مدت دار به مبلغ بيشتر از مبلغ قرض به او بدهد. اين عمل، قرض ربوى است و حرام است، اگرچه بعيد نيست اصل قرض صحيح باشد.
✴ امام خمینی(ره):
فروش ان از سوی طلبکار ، به بدهکار اشکال ندارد؛ ولی فروش ان به شخص سوم صحیح نیست .
✴ آیات عظام تبریزی ، سیستانی، فاضل ، مکارم و نوری :
در صورتى که چک مربوط به معامله اى باشد، و سند بدهکارى محسوب شود (و چک دوستانه نباشد) خرید و فروش آن به کمتر یا بیشتر از مبلغ مندرج در آن مانعى ندارد.
✴ آیت الله وحید:
بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. واگربه مصالحه باشد اشكال ندارد.
✴آیت الله بهجت:
اگرفروشنده چک، مبلغ ان را از صادرکننده چک، باشد فروشان به مبلغ کمتر ، در صورتی جایز است که در ما به التفاوت، معامله معامله شرعی انجام گیرد و در ضمن ان ،شرط قرض (به مبلغ فروش چک) شود.
﷽
http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465
هدایت شده از پاسخگویان - دفتر مقام معظم رهبری
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹سؤال: اگر شوهر و یا پدر بدون اطلاع زن و یا فرزند خود، کفاره او را پرداخت کند کفایت می کند؟
👈ج) بنابر احتیاط مجزی نیست.
🔹س: زکات فطره را در چه جهتی می توان مصرف نمود.
👈 ج) بنابر احتیاط باید به فقرای شیعه داده شود.
✅غسل بيماران
👌افرادى كه غسل بر آنها واجب است و قسمتى از بدن آنها بر اثر بيمارى خاصى كه دارند غير قابل غسل دادن است بايد به نيت غسل #جبيره اى غسل نمايند و اعمال غسل را انجام دهند.
🌷مثلًا: كسى كه پايش شكسته شده و مى تواند يك #پلاستيك را به روى پاى خود ببندد و در لحظه غسل، نيت غسل جبيره اى كند و سروگردن و سمت راست و چپ را غسل دهد و همين كه روى پلاستيك را بشويد كافى است. «2»
و اگر به هيچ وجه نتواند غسل جبيره اى را نيز انجام دهد بايد #تيمم بدل از غسل نمايد.
✳️پرسش:
رطوبت مشكوكى كه از بيمار خارج مى شود در چه صورتى موجب غسل است؟
❇️پاسخ:
اگر رطوبت هنگامى خارج شود كه به اوج #شهوت #جنسى رسيده، حكم #منى را دارد و بايد #غسل كند، و لازم نيست با جستن بيرون آيد. «3»
________________
🔰منابع؛
(1). توضيح المسائل مراجع، م 854.
(2). مجمع المسائل گلپايگانى، ج 1، ص 64.
(3). احكام پزشكى، آية الله مكارم، ص 193، س 495.
🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
#متن_کوتاه #احکام_شرعی #همراه_با_علما #اعتقادی #کاربردی #تلنگر
1⃣ نشر متن های این کانال را برای دیگران #صدقه جاریه بدانیم.
👇👇
🆔 @m_serat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم #مستند #تخریب بارگاه ائمه #بقیع علیهم السلام به دست وهابیون #سعودی
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
❤️امام سجاد عليه السلام :
حق كسى كه به تو #نيكى كرده ، اين است كه از او #تشكر كنى و نيكى اش را به #زبان آورى و از او به #خوبى ياد كنى و ميان خود و خداى عزّوجلّ برايش خالصانه #دعا كنى ، هرگاه چنين كردى بى گمان در پنهان و آشكار از او تشكر كرده اى . سپس اگر روزى توانستى نيكى او را #جبران كنى ، جبران كن .
🔰امالی(صدوق) ص 372
❤️امام على علیه السلام:
شكرگزارى فراوان و #صله_رحم ، عمر را زياد مى كنند و بر مُهلت #زندگى مى افزايند.
🔰عيون الحكم والمواعظ(لیثی) ص 275، ح 4999
#حدیث #همراه_با_اهلبیت #تلنگر
🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
6⃣ #فیلم های #جذاب و #دیدنی را از طریق این کانال به دوستانتون هدیه کنید.
👇👇
🆔 @m_serat
هدایت شده از ﷽
📝
✍ احکام پرداخت خمس به غیر ازمرجع تقلید خود
سوال 👇
سلام علیکم.
ایا میتوانیم خمس را به غیر از مرجع تقلید خودمون بدیم؟
پاسخ 👇
🔻آيه اللّه خامنه اى:
بايد خمس را به ولى امر مسلمين يا وكيل او بدهد و اگر به فتواى مرجع تقليد خود نيز عمل كند، موجب برائت ذمه مى شود
🔻آيات عظام بهجت، فاضل، مكارم، وحيد و نورى:
بايد سهم امام را به مرجع تقليد خود يا مجتهدى كه مانند او از نظر كميّت و كيفيت به مصرف مى رساند، بدهد و نيز مى تواند در جايى مصرف كند، كه مرجع تقليدش اجازه مى دهد و سهم سادات را بنابر احتياط واجب، بايد به مرجع تقليد خود و يا با اجازه او به سادات بدهد.
﷽:
http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465
🍀 سؤال:
اگر از بانک وام تعمیر خانه یا وام خرید کالا دریافت کنیم و آن را صرف مورد دیگری کنیم، اشکال دارد؟
🍀 جواب:
پولهايى كه بانكها مىپردازند غالباً وام (قرض) نيست، بلكه تحت عنوان يكى از عقود اسلامى از قبيل جعاله، مشاركت، مضاربه و امثال آن مىباشد. بنابراين، گيرنده پول فقط طبق همان قراردادى كه منعقد كرده حق تصرّف دارد، وگرنه تصرّف غاصبانه و موجب ضمان است.
استفتائات مقام معظم رهبری
#پرسش_و_پاسخ
#احکام
@askdin_com
📝
✍ احکام صیغه تلفنی!
سوال 👇
اگر صیـغـه عقـــد موقـت پشـــت تـلـفـــن خوانده شود، عقد صحیح است؟
پاسخ 👇
✍ آیات خامنهای، سیستانی و شبیری:
[عقـــــد] صحیـــــــح اســــــــــــت.
✍ آیت الله وحیـــد:
بــا رعـــایــــــــت ســـایــر شرایـــط اشکـــال نـــدارد
✍ آیت الله فاضــل:
در صـــورتـی کـه سایر شـرایـط عقــد رعـایـت شـده باشد و از پشـت تلفن صیـغه عقـد خوانـده شـود و صــدای کسـی را که از پشت تلفــن عقـد میخـواند بشنـــاســد، عقــد صحیـح اســت.
✍ آیـت الله مکــارم:
عقـــد (دائـــم یـا مـوقت) بصــورت غیــــر حضــوری اشکـال دارد و اگــر بخواننـد بنــابر احتیاط واجـب در عقـد دائم بــرای جـدایـی، صیـغه طـلاق با شرایـــط شرعی خــوانده شـــود و در عقـــد موقـت، مـــرد باقیـمـانده مــدت را ببخشـد. [نکتـه: منظــور این اســت کهطرفیــن نمیتواننـد صیـغه را از طریــق تلفـن بخواننـد و ایجـاب و قبـــول از تلفـنی باشـــد، همچنیــن نمیتــوان از طــریق تلفــن وکـالت گـرفـت و عقـــد را خـــواند، زیــــرا صـــداهای مشــابه یکدیگر زیادنـد؛ مگــر این کـه یقیـــن قطـعی شــود که گوینـــده فــرد مورد نظر است.
ولـی اگــر اختــلافی بـا هـم پیـــدا کننـد این قبیـل عقـدها در محـاکم شـرعی و عـرفی پذیرفته نیـست.]
﷽:
﷽
http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465
🔴نماز یکشنبههای ماه ذیالقعده
♦️سیدبنطاووس در کتاب اقبالالاعمال مینویسد:«انسبنمالک» میگوید: رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در یکشنبۀ ماه ذیقعده از منزل بیرون آمد و فرمود: ای مردم! کدامیک از شما میخواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه میخواهیم توبه کنیم.
♦️فرمود: غسل کنید؛و وضو بگیرید؛
و چهار رکعت نماز ـ در هر رکعت ۱بار «فاتحةالکتاب»،۳ بار «قل هو الله احد» و هر کدام از دو سوره معوذتین را ۱ بار ـ بخوانید؛
♦️سپس ۷۰ بار استغفار کنید و آن را به «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم» ختم کنید؛
آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت».
♦️سپس رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود: هر بندهای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا میشود: ای بندۀ خدا! عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبۀ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد...
♦️و فرشته ای از زیر عرش ندا می کند: «ای بنده! بر تو، خاندان و فرزندانت مبارک باشد». و فرشته ای دیگر ندا می کند: «ای بنده، دشمنان تو در روز قیامت از تو راضی خواهند شد». و فرشته دیگری ندا می کند: «ای بنده! تو مؤمن از دنیا می روی، و دینت از تو سلب نمی شود، و (بعد از مردن) قبرت گشاده و نورانی خواهد شد».
♦️پس منادی دیگری می گوید: «ای بنده! پدر و مادرت از تو راضی خواهند شد، هرچند از تو راضی نباشند، و به خاطر تو، پدر و مادرت و فرزندانت آمرزیده شدند، و روزیِ تو در دنیا و آخرت گسترده خواهد شد». و جناب جبرئیل ندا می کند: «من (هنگام مرگ) با ملک الموت نزد تو می آیم تا با تو مدارا کند، و مردن بر تو خدشه ای وارد نسازد، و روح تو از بدنت به آرامی خارج شود».
♦️مرحوم محدّث قمی در مفاتیح الجنان می نویسد:ظاهر آن است که این استغفار مذکور و دعای بعد را، بعد از نماز باید به جا آورد. (مفاتیح الجنان، در اعمال ماه ذی القعده)
♦️نکته جالب در خصوص این نماز بحث حق الناس میباشد که در توضیح نماز آمده است در روز قیامت خصماء از او راضی میشوند. (انسان باید در جهت برآورده کردن حق الناس تلاش خود را انجام دهد و اگر فرد را پیدا نکرد یا احتمال مفسده ای داد، از طرف آن شخص صدقه دهد یا استغفار کند یا... ولی گاهی ممکن است حق الناسی نادانسته بر گردن انسان باشد که این نماز کمک میکند در روز قیامت آن فرد از انسان بگذرد.)
@ostaddianatshirazi
برخی از استفتائات جدید حضرت امام خامنهای، طرح شده در جلسه هم اندیشی توسط حجت الاسلام رضایی (12 تیرماه 98)
س) در رکوع نماز احتیاط واجب این است که دست را بر زانو بگذارد؛ حال کسی که نماز نشسته می خواند نیز همین حکم وجود دارد؟
ج) لازم نیست دست ها را بر زانو بگذارد.
نکته: کسی که روی میز سجده می کند سجده محسوب می شود بنابراین باید سایر مواضع را حتی الامکان روی زمین قرار دهد.
س) عده زن مطلقه در طلاق خلع که در همان عده شوهرش او را عقد می کند به مدت شش ماه، بعد از شش ماه عده اش در فرض دخول و عدم چگونه است؟
ج) اگر دخول نشده عده آن زن در همان مدت تمام شده است ولی اگر در ایام عقد موقت دخول صورت گرفته است لازم است خانم بعد از اتمام مدت عده عقد موقت را نگهدارد.
س) آیا جایز است که مکلف وسط وضو، آن را رها کرده و از سر بگیرد؟
ج) بنابراحتیاط صحیح نیست.
س) پیرمردی دچار لکنت زبان است به نحوی که اگر نمازهای جهریه را به جهر بخواند تلفظ را صحیح ادا نمی کند ولی اگر به اخفات بخواند صحیح تلفظ می کند؛ کدام مقدم است؟
ج) در خاص سوره حمد، تحصیل قرائت صحیح مقدم است ولو در نمازهای جهریه به اخفات بخواند ولی در سوره احتیاط کند. (بنابر احتیاط دو بار نماز بخواند به دو صورت مذکور در سوال)
س) کسی که حجامت کرده است و محل حجامت نجس است و از تطهیر معذور است آیا می تواند امام جماعت شود؟
ج) می تواند امام جماعت باشد.
س) آیا در رابطه با حاملهای که روزه برای حمل او ضرر دارد بین حامل مقرب و غیر مقرب حکم متفاوت است؟
ج) بنابراحتیاط واجب فرقی بین مقرب و غیر مقرب نیست.
س) کسی که منزلی برای سکونت تهیه کرده و به آن نیاز داشته است ولی به دلایلی نتوانسته در آن سکونت کند و سال خمسی وی گذشته است آیا خمس دارد؟
ج) موونه محسوب شده و خمس ندارد.
س) کسی که ویلایی در اطراف شهر در بیشتر از مسافت شرعی تهیه کرده است و آخر هفته ها به طور مدام برای تفریح در آن ساکن می شود، حکم عباداتش در آنجا چیست؟ آیا مسافر محسوب می شود؟
ج) در صورتی که در آنجا عرفا مسافر محسوب نشود نمازش کامل است و در صورتی که شک در مسافر محسوب شدن نیز داشته باشد باز هم نمازش کامل است اما اگر طوری باشد که عرفا او را در آن منطقه مسافر بدانند حکم مسافر را دارد.
س) آیا کسانی که به طور مداوم برای خدمت افتخاری به مشهدالرضا مشرف می شوند نمازشان کامل است؟
ج) در صورتی که خدمت در راستای شغل ایشان نباشد حکم مسافر را دارند.
نکته: در صورتی که دکتری در هر هفته یک بار در طول سال رایگان برای طبابت به روستاها مسافرت کند چون در راستای شغل اوست؛ در این سفرها نمازش کامل خواهد بود. (سوال خصوصی یکی از اساتید: راننده اتوبوسی عرفا سفر مقدمه شغل وی است اگر زائر برای اربعین ببرد چه حکمی دارد؟ پاسخ استاد رضایی: نمازش در آن سفر نیز کامل است)