هدایت شده از استفتائات جديد مركز ملي پاسخگویی
- کسی که طبق وظیفه روی صندلی نشسته و نماز می خواند، آیا برای سجده می تواند مهر را با دست بر پیشانی بگذارد ؟
جواب: اگر می تواند خم شود و بر میز مقابل خود سجده کند، باید در حد امکان شرایط سجده را مراعات کند، یعنی مهر و کف دستها را روی میز و مانند آن و سر دو انگشت بزرگ پا را روی زمین ، قرار دهد، ولی قرار دادن زانو ها بر چیزی لازم نیست.
2- کسی که به علت پا درد، نشستن و بلند شدن برایش ضرر دارد، به طوری که پس از خواندن رکعت اول و نشستن برای سجده، بلند شدن برای رکعت بعد، با درد و مشقت زیاد همراه است، آیا باید روی صندلی نماز بخواند و قیام را در تمام رکعات مراعات کند، یا باید رکعت اول را ایستاده بخواند و رکوع و سجده را به طور معمول انجام دهد و بقیۀ نماز را نشسته ادامه دهد؟
جواب: باید رکعت اول را ایستاده بخواند و رکوع و سجده را به طور معمول انجام دهد و بقیۀ نماز را به صورت نشسته ادامه دهد.
3 ـ در سؤال قبل اگر باید رکعت اول را ایستاده بخواند، این شخص در صورتی که نماز دوم ــ مثل نماز عصر یا عشاء ــ را متصل به نماز اول بخواند نمی تواند این حکم را در نماز دوم مراعات کند، اما اگر با فاصله بخواند می تواند، آیا باید نماز دوم را با فاصله بخواند؟
جواب: باید با فاصله بخواند.
4 ــ کسی که به علت پا درد، نشستن و بلند شدن برای او ضرر دارد به گونهای که حتی در رکعت اول نمیتواند روی زمین بنشیند و برای سجده روی صندلی نشسته و روی میز جلویش سجده میکند، اگر در جایی مثل حرم صندلی برای نشستن پیدا نکند،
الف: آیا می تواند ایستاده نماز بخواند و با اشاره سجده کند یا باید صبر کند و روی صندلی نماز بخواند؟
الف: باید صبر کند و روی صندلی نماز بخواند.
ب: اگر این شخص بتواند با سختی روی زمین بنشیند و تمام نماز را نشسته بخواند، آیا باید ایستاده نماز بخواند و قیام را در تمام نماز رعایت کند یا بنشیند تا سجده را به طور معمول انجام دهد؟
ب: اگر میتواند تا آخر وقت صندلی بیابد، باید صبر کند و اگر وقت ندارد و یا صندلی تا آخر وقت یافت نمیشود، رکعت اول را ایستاده انجام دهد و برای سجده (اگر مشقت زیاد ندارد) بنشیند و ادامه نماز را نشسته بخواند و اگر نشستن مشقت زیاد دارد، ایستاده نماز بخواند و سجده را با اشاره انجام دهد.
5 ــ در سؤال قبل، اگر فقط یک صندلی برای نشستن داشته باشد و چیزی که مهر را روی آن قرار دهد، نداشته باشد، آیا می تواند با دست مهر را بگیرد و روی آن سجده کند یا باید نماز را تأخیر اندازد؟
جواب : باید نماز را تأخیر بیاندازد.
استفتاء از حضرت آقا در مورد بیمه و خمس آن
س1- آیا بیمه عمر که مثلاً شخص بیمه شده بیست سال در هر سال مبلغی معیّن به بیمه پرداخت میکند و سپس بیمه مبلغی معادل دویست برابر مبلغ سالیانه را به شخص میپردازد مشروعیت دارد؟ و آیا مبلغ دریافتی متعلق خمس است؟
ج. بیمه عمر اقسامی دارد در صورتی که معامله میان بیمهگر و بیمهگذار و برای زمان حیات باشد (بر فرض مشروعیت معامله) پول دریافتی خمس دارد.
س2- کارمندان و کارگرانی که در زمان کار کردنشان براساس قراردادی اجباری ماهانه مبلغی را به بیمه پرداخت میکنند و دولت یا کار فرما نیز مبالغی را به بیمه میپردازند؛ و پس از بازنشستگی حقوقی را از بیمه دریافت می کنند، آیا حقوق زمان بازنشستگی متعلق خمس است؟
ج. حقوق بازنشستگی درآمد کسب است و خمس دارد.
س3- در فرض سؤال قبل اگر کارگر اختیاراً خود را بیمه نماید، آیا حقوق زمان بازنشستگی متعلق خمس است؟
ج. حقوق بازنشستگی درآمد کسب است و خمس دارد.
س4- آیا پولی را که بیمه طبق قرارداد و قانون به عنوان بیمه کاری و یا از کار افتادگی میپردازد متعلق خمس است؟
ج. خمس دارد.
س5- آیا پولی که بیمه طبق قرار داد و قانون بعد از مرگ بیمه شده به بازماندگان به عنوان حقوق و مستمری میپردازد متعلق خمس است؟
ج. برای دریافت کننده (بازماندگان) هبه است و خمس ندارد و برای پرداخت کننده هم اگر فراتر از شأن نباشد جزو مؤنه است و خمس ندارد.
س6- آیا حقوق معوّقه کارگر و یا کارمند که پس از مرگش پرداخت میشود، متعلق خمس است؟
ج. خمس دارد.
مصرف تسهیلات بانکی، در غیر موردی که در قرار داد آمده است:
به طور کلی تسهیلات بانکی ـ غیر از وام قرض الحسنه ـ، به ملکیت مشتری در نمی آید، بلکه مشتری از طرف بانک ـ مالک پول ـ مجاز است طبق قرارداد آن را در محل معین شده ـ توسط بانک ـ مصرف کند، بنابر این، صرف آن در محل دیگر، تصرف غاصبانه و شرعا غیر مجاز و موجب ضمان است.
( پاسخ فوق جایگزین پاسخ زیر - در پاسخ های آماده - شده است:
پول هایی که بانک ها می پردازند غالبا وام (قرض) نیست، بلکه تحت عنوان یکی از عقود اسلامی از قبیل جعاله، مشارکت، مضاربه و امثال آن می باشد. بنابراین، گیرنده پول فقط طبق همان قراردادی که منعقد کرده حق تصرف دارد وگرنه تصرف غاصبانه و موجب ضمان است.)
------------------------------------------------------------------
نافله عشا در سفر
در سفر نافلههای ظهر و عصر ساقط است و نبايد خوانده شود و خواندن نافله عشا به قصد رجاء مانعی ندارد.
-------------------------------------------------------------------------------
دوچرخه سواری بانوان در جایی که در معرض دید و جلب توجه نامحرم است، جایز نیست
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
🔄 محاسبه مسافت شرعی و حد ترخص
#احکام_مسافر #معيار_محاسبه_حد_ترخص
🆔 @leader_ahkam
🔰معاشرت با شخص بی نماز
💠 سؤال: کسی که نماز نمی خواند، آیا می توانیم به خانه او رفت و آمد کنیم یا از مال او استفاده کنیم؟
☑️ جواب: استفاده از اموال و #معاشرت_با_کسی_که_نماز_نمیخواند، در صورتی که تأیید کار او نباشد، اشکال ندارد؛ اما اگر ترک معاشرت موجب عمل به واجب و نماز خواندن او می شود، به عنوان #امر_به_معروف و نهی از منکر ـ با وجود شرایط ـ ، باید رفت و آمد با او را ترک کنید.
#احکام_امر_به_معروف #رفت_و_آمد_با_بی_نماز
🆔 @leader_ahkam
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
📚مصرف تسهیلات بانکی، در غیر مورد قرار داد
💠 سؤال: آیا مصرف #تسهیلات_بانکی، در غیر موردی که در قرار داد آمده است، جایز است؟
❇️ جواب: به طور کلی غالباً تسهیلات بانکی ـ غیر از وام قرض الحسنه ـ، به ملکیت مشتری در نمی آید، بلکه مشتری از طرف #بانک ـ مالک پول ـ مجاز است طبق قرارداد، آن را در محل معین شده ـ توسط بانک ـ مصرف کند، بنابر این صرف آن در محل دیگر، #تصرف_غاصبانه و شرعاً غیر مجاز و موجب ضمان است.
#احکام_بانک_ها #امور_بانکی #مصرف_وام_بر_خلاف_قرار_داد #وام_بانکی
🆔 @leader_ahkam
⬛️ پوشیدن لباس مشکی
📙سؤال: آیا پوشیدن #لباس_مشکی در ایام #عزای_اهل_بیت (علیهم السلام) امر پسندیده ای است ؟
📕جواب: پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور #تعظیم_شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است، در هر صورت کراهت پوشیدن #لباس_سیاه در غیر نماز ثابت نیست.
#احکام_عزاداري #تعظيم_شعائر_اسلامي
🆔 @leader_ahkam