eitaa logo
حرف حساب
7.2هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
46 ویدیو
16 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
رمضان؛ فرصتی برای هماهنگ‌شدن با امام زمان 🔻 جایگاه «روزه» عبارت است از غلبه بر «طبع حیوانی» جهت رسیدن به «حقایق قدسی». دائماً باید به خودمان گوشزد کنیم «تو که از سرای طبیعت بیرون نمی‌روی، به کوی حقیقت راهت نمی‌دهند». در «شب قدر» کسی به کوی حقیقت نظر می‌کند که حداقل با بیست و چند روز روزه‌داری بر طبع خود غلبه کرده باشد و با رعایت حرام و حلال الهی یک نحوه هماهنگی با حضرت «صاحب الزمان» (عج) که صاحب شب قدر است، به‌دست آورده باشد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «رمضان دریچه‌ی رؤیت» #⃣ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ باور نکرده‌ایم که عالم حساب و کتاب دارد! 🔻 باور نکرده‌ایم که عالم حساب و کتاب دارد. همان‌طور که در عالم ماده همه‌چیز حساب دارد، در عالم ماوراء ماده هم همه‌چیز حساب دارد. ما باور کرده‌ایم اگر یک لحظه دست به برق بزنیم، برای همیشه از بین می‌رویم و این را واقعیت می‌دانیم؛ یعنی می‌دانیم در محدودهٔ عالم ماده، اعمال ما در زندگی ما اثر دارد؛ چون مادهٔ هندسه نظم و نظام دارد و هر حرکتی در این نظام، اثر خود را دارد و برای هر مقصدی باید راهی را برگزید و یک اشتباه گاهی یک عمر پشیمانی می‌آوَرَد. در یک کارخانه یک حرکت نادرست شما می‌تواند سبب مرگ خودتان یا دیگران یا آسیب‌های مالی و جانی جدی شود. ما باور نکرده‌ایم همهٔ عالم نظم و نظام دارد و به‌هم‌پیوسته است و همهٔ اعمال ما در زندگی‌مان اثر دارد. ‼️ اگر دروغ بگوییم، اگر دزدی کنیم و اگر گناه کنیم، همهٔ این‌ها در این عالم و در زندگی ما مؤثر است. می‌گوییم ما که نمی‌فهمیم اگر نماز نخوانیم و روزه نگیریم، چه می‌شود. ما که نمی‌فهمیم بی‌ادبی به پدر و مادر با ما چه می‌کند، یا یک عزم جدی بر گناه چه اثری در روح و زندگی ما دارد. ما ارتباط‌ها را نمی‌دانیم، راه‌ها را نمی‌شناسیم؛ بعد گمان می‌کنیم حالا که ما نمی‌فهمیم، لابد اینها اثر چندانی در زندگی ما و جامعه ندارند. 📚 از کتاب | دنیا مدرسهٔ تربیت مؤمن مجاهد ص ۳۷ ✍ وحید لحمی، فرزاد یوسفی #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حرف حساب
✳️ راه حضور قلب دائمی 🔻 يكی از راه‌های مفيد برای «حضور قلب دائمی» اين است كه انسان خود را بالاتر از
✳️ اولين قدمِ جهت‌دادن به زندگی 🔻 احساسِ غمِ غربت، اولين قدم جهت‌دادن به زندگی است. اين اولين قدمی است كه با آن می‌توانيد زندگی صحيح را شروع كنيد. غم غربت داشتن برای انسان، سیر به‌سوی حقیقت را در پیش دارد. چطور می‌شود اويسِ قرنی از يمن به مدينه می‌آيد؟ چون غم غربت از حق در او شعله‌ور شده است. این همان حالتی است كه به‌اصطلاح عرفا می‌گويند: «درد پيدا می‌شود» و به‌واقع مشكلِ اسير روزمرّگی شدن را با همين «درد پيدا كردن» می‌توان از بين برد. كسی كه با غم غربت خود در اين دنيا آشنا شد و انسانی با درد شد، ديگر گرفتار كارهای ياوه نمی‌شود. وقتی انسان به غربت خود در اين دنيا آشنا شد و فهميد فقط راه نجات، انس با خدا است، با تمام وجود دامن دين را می‌گيرد و همهٔ دغدغه‌هایش اين است كه از مسير ناب دينداری فاصله نگيرد. 👤 📚 کتاب «فرزندم اینچنین باید بود» ج۱ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
⁉ آمادۀ یک مطلب سنگین هستید؟
چقدر قرآن خوانده‌ای؟! 🔻 یک روایت است که ای کاش این روایت را در ماه رمضان همۀ کسانی که قرآن می‌خوانند بدانند. آن روایت این است که می‌فرماید «تو از قرآن آن‌قدر خوانده‌ای که به آن عمل کرده‌ای! «و الّا فانت لست تقرء»، و الا قرآن نخوانده‌ای!» 👤 🎙 | ۱۴۰۳/۰۱/۰۴ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
چرا دعاهای وارده از معصومین را بخوانیم؟! 🔻 ما خیلی چیزها را نمی‌فهمیم که باید از خدا بخواهیم. اصلا نمی‌دانیم که این‌جور چیزها را باید از خدا خواست. اصلا شعور ما کار نمی‌کند. پس خواندن دعاهای وارده از حضرات معصومان در مواقع مختلف، کاری بسیار ضروری است. برای اینکه آن‌ها می‌فهمیدند که چه چیزهایی را باید از خدا خواست و ما چون نمی‌دانیم، نمی‌خواهیم و چون نخواسته‌ایم، نمی‌گیریم و به ما نمی‌دهند. اما وقتی آن دعاها را خواندید، شما هم آن چیزهایی را که حتی به آن‌ها توجه نداشته‌اید که باید از خدا بخواهید، از خدا می‌خواهید و خدا عنایت می‌کند. از جمله، دعای ابوحمزۀ ثمالی است. 👤 (ره) 📚 از کتاب 📖 ص ۳۲ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
به این حدیث عمل کردم! 🔻 می‌فرمودند: «هرگاه اندیشه و تصور گناه به ذهنم می‌آمد، ناخودآگاه و بی‌فاصله از ذهنم می‌رفت!» راه ایجاد این حالت را از ایشان پرسیدند. بیان کردند: در اوایل تحصیلم این حدیث را خواندم «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً ظَهَرَتْ يَنَابِيعُ اَلْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ»* و به آن عمل کردم. 📚 از کتاب | صد روایت از زندگی 📖 ص ۸ #⃣ * هرکس چهل روز خود را برای خدا خالص کند، چشمه‌های حکمت از قلب وی بر زبانش جاری می‌شود. ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ ببینید چه فرستاده‌اید برای فردا؟! 🔻 «وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ»(حشر، ١٨)؛ ببینید چه چیزی را فرستاده‌اید برای فردا. یک گوشهٔ دیگر معنای این جمله این است که ببینید چه فرستاده‌اید؟ «نماز» فرستاده‌اید، «روزه» فرستاده‌اید، «جهاد» فرستاده‌اید؟ خب، این‌هایی که فرستاده‌اید، «سالم» فرستاده‌اید؟ چه فرستاده‌اید؟ بنده خیال کنم که بله، بنده نماز فرستاده‌ام، فریضه فرستاده‌ام، نافله فرستاده‌ام؛ [ولی آیا] سالم فرستاده‌ایم؟ اگر چنان‌چه آن [عملی] که من فرستاده‌ام، یک گوشه‌اش دچار عدم «اخلاص» باشد، هیچ نفرستاده‌ام، پوچ است، پوک است. 🔺 ...بنابراین یک گوشهٔ دیگر این آیه هم این است؛ ببینید چه فرستاده‌اید و آن‌چه فرستاده‌اید آیا حتماً همان است که خدا می‌خواست؟ یا چیز «بدلی» فرستاده‌اید برایش؟ البته برای خدا که نه، برای خودتان. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۱۸۴ تا ۱۸۶ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ حقیقتِ رکوع! 🔻 در رساله خوانده‌اید که اگر انسان ارکان نماز را به‌سهو یا به‌عمد فراموش بکند، نمازش باطل است. این را همه جزء ارکان ظاهری نماز می‌شمارند و می‌گویند هرکس حتی به‌سهو هم ارکان نماز را فراموش کند، نمازش باطل است. ‼️ باید گفت این نه‌تنها در ظاهر این‌طور است، بلکه اصلش هم ناظر به حقیقت رکوع است که اگر انسان چه به‌عمد باشد و چه به سهو، حق عبودیت رکوع را که رکن است به‌جا نیاورد، نماز باطل است؛ یعنی تو اگر تعظیم در برابر خدا نداشتی یا عظمت خدا را در ٢٤ ساعت احوال خودت مراعات نکردی و عظمت خدای عظیم نزد تو و وجودت حساب نداشت، آیا تو در رکوع هستی یا نه؟ رکوع را به‌جا آورده‌ای یا نه؟ خضوع در برابر عظیم را به‌جا آورده‌ای یا نه؟ نیاورده‌ای؛ گرچه ظاهر رکوع را به‌جا آورده باشی و در ظاهر خم شده باشی. وقتی تو خم شدنت، شکسته شدن در برابر حضرت عظمت را نداشته باشد؛ چه عمدی یا سهوی، تو ركوع را جا گذاشته‌ای. نماز تو دیگر حقیقت نماز نیست. 👤 (ره) 📚 از کتاب 📖 صفحات ۴۳ و ۴۴ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ در شب قدر این سه چیز را از خدا بخواهید 🔻 شب قدر، شب روشن‌شدن «اندازه‌ها» است. بیایید در شب قدر از خدا بخواهید که اندازهٔ سه چیز را برای ما روشن کند. 1⃣ خودِ «خدا» اندازه‌اش را برای ما بگوید تا حدی که دل ما روشن شود. با درس و بحث و کتاب نمی‌توان رب را فهمید. تشخیص ربّ عالم، یک «دلِ بیدار» می‌خواهد. شب قدر شرایط به گونه‌ای است که خدا کمک می‌کند این‌ها را بفهمیم. خیلی مقام بلندی است که آدم بفهمد جهان ربّ دارد و این ربّ حکیم در زوایای حیاتش حاضر است. 2⃣ اندازهٔ «خودتان» را به شما بفهماند. در شب قدر انسان باید به بصیرتی برسد که بفهمد «بنده» است؛ این که من مرد هستم یا زن، بی‌پول هستم یا پولدار و... همه دروغ و سراب است. انسان باید در شب قدر از خدا بخواهد که قدرش را به او بنمایاند که اگر هرکسی، قدر خود را بفهمد دیگر برای چیزهای بی‌ارزش تلاش نمی‌کند. این که ما بنده هستیم در شب قدر برای انسان باید مشخص شود؛ البته کار مشکلی است اما باید به خدا التماس کرد که خدایا «بندگی» مرا به من نشان بده. 3⃣ از خدا بخواهیم که قدر و اندازهٔ این «دنیا» را هم به ما بفهماند. دنیا «متاعِ غرور» است، محل «امتحان» است. باور کنید که اگر این سه چیز را شما در شب قدر بگیرید از مرز «انسانِ طبیعی» بیرون می‌آیید؛ یعنی نسبت به افراد معمولی ادراک بسیار بالایی پیدا می‌کنید. 👤 📗 برگرفته از جزوه «تفسیر سوره قدر» #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
مخاطب خدا قرار گرفتن، رنج روزه را از بین می‌برد! 🔻 آیۀ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ‌.» (بقره، ۱۸۳) خطاب حضرت باری‌تعالی است با مؤمنین؛ گرچه کفار نیز مانند مؤمنین مکلف به فروع‌اند لیکن به‌جهت آنکه مؤمنین این‌گونه خطابات را تلقی به قبول می‌کنند، مخاطب قرار گرفته‌اند. 🔸 در «مجمع البیان» از حضرت صادق علیه السّلام روایت می‌کند که آن حضرت فرمودند: «لذة ما فی النداء ازال تعب العبادة و العناء.» [«لذتی که در ندای الهی است، سختی و رنج عبادت را از بین می‌برد.»] بدیهى است خداى مهربان که مؤمنین را ندا می‌کند و آنان را لایق خطاب قرار می‌دهد، هر سختى‌ای که در روزه است از بین می‌‏رود و شیرینى ندا دیگر تعبى نمی‌گذارد. 👤 (ره) 📚 از کتاب 📖 صفحات ۲۷ و ۲۸ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ روزه به انسان روزه‌دار سه ویژگی می‌بخشد 🔻 روزه، آماده‌سازی انسان روزه‌دار است برای اینکه در درجهٔ اول، حجاب را از برابر دیدگان عقل برمی‌دارد و سبب می‌شود که او ببیند و فکر کند و بیاموزد و بیشتر از روزهایی که غذا بیشتر می‌خورد بفهمد. از سوی دیگر، روزه انسان را نسبت به دردهای دیگران حساس می‌کند و این‌گونه، عاطفهٔ او را حساس‌تر و فراگیرتر می‌کند. سوم اینکه روزه نوعی آمادگی و پایداری در خود انسان ایجاد می‌کند، چراکه او در برابر خواهش‌ها و وسوسه‌ها و سختی‌ها می‌ایستد و درنتیجه صبر او بیشتر می‌شود و صبر با روزه رابطه‌ای ژرف دارد. 👈 روزه به انسان روزه‌دار سه ویژگی می‌بخشد: فهم بیشتر و احساس بیشتر و صبر بیشتر. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۳۱۴ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f