eitaa logo
حرف حساب
7.2هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
46 ویدیو
16 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
اکتفا به وظایف فردی در رابطه با ظهور کافی نیست! 🔻 آیا صرفا اکتفا کردن به مسائل قلبى و عاطفی در رابطه با حضرت، بدون اینکه وارد عینیت زندگی ما شود، یا پرداختن به مسائل و «وظایف فردی»، بدون اینکه جامعه‌ی خود و حتی جامعه‌ی جهانی را به سمت «ظهور» ببریم کافی است؟ و آیا دوستان حضرت تنها با انجام وظایف فردی وظیفه‌شان را انجام داده‌اند؟ 🔸 خداوند در قرآن می‌فرماید: «يا أيها الذين آمنوا اصبروا وصابروا ورابطوا واتقوا الله لعلكم تفلحون»؛ بر اساس روایات «اصبروا» «صبر فردی» بر مصیبت‌ها و فشارها، صبر بر «گناهان»، صبر بر انجام «واجبات» و طاعات، صبر بر «بلاها»، صبر بر خواهش‌ها و طغیان‌های نفس در میدان‌های شهوت و غضب است. 🔹 و «صابروا» صبر در مقابل «دشمن» است. استقامتی است که جامعه‌ی مؤمنان در مقابل دستگاه و تمدن مادی باید از خود نشان دهد و دست از «فرهنگ» و «اعتقادات» و «ارزش‌های» خود برندارد. آن وقت با این دو مرحله‌ی صبر و استقامت فردی و اجتماعی نوبت به مرحله‌ی بعد، یعنی به ارتباط با او می‌رسیم. 🔺 «رابطوا» یعنی «و رابطوا إمامکم المنتظر»؛ [پیوند خود را با امام منتظرتان مستحکم کنید.] 👤 📚 از کتاب | ج۲ 📖 ص ۳۱ #⃣ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ تحلیل‌های درست به مردم بدهیم 🔻 من یک وقت در دوران زندگی تقریباً پنج‌ ساله‌ی حکومت (علیه الصّلاةوالسّلام) و آنچه که پیش آمد، مطالعات وسیعی داشتم. آنچه من توانستم به‌عنوان جمع‌بندی به‌دست بیاورم، این است که ضعیف بود. البته در درجه‌ی بعد، عوامل دیگری هم بود؛ اما مهم‌ترین مسأله این بود. والّا خیلی از مردم هنوز بودند؛ اما مؤمنانه در پای هودج ام‌المؤمنین در مقابل علی (علیه‌السّلام) جنگیدند و کشته شدند! بنابراین، تحلیل غلط بود. خود را شناختن و در آن قرار گرفتن، ، شم سیاسی و قدرت تحلیل سیاسی - البته به دور از ورود در دسته‌بندی‌های سیاسی - خودش یکی از آن خطوط ظریفی است که من در پیام هم به شما عرض کردم؛ امام هم که مکرر در مکرر فرموده بودند. 👤 📚 برگرفته از کتاب 💬 بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه | ۱۳۷۰/۰۶/۲۷ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ کار را در وقت باید انجام داد! 🔻 فریضه وقت دارد، در وقت خود باید فریضه را انجام داد، بهترین وقت انجام فریضه هم -وقت فضیلت- است. خب بعضی اصلا فریضه را انجام نمی‌دهند می‌گویند بی‌خیال، بعضی انجام می‌دهند اما با تأخیر، بعضی می‌گذارند وقت که گذشت انجام می‌دهند، مثل ؛ توابین وقتی که باید می‌آمدند -که بود- نیامدند؛ وقتی آمدند که کار از کار گذشته بود. یا قیام مردم مدینه با رهبری عبدالله بن حنظله؛ آمدند در مقابل یزید ایستادند قیام کردند حاکم مدینه را بیرون کردند اما دیر؛ آن وقتی که شنیده‌اند که علیه السلام از مدینه خارج شد آن وقت باید به این فکر می‌افتادند، نیفتادند؛ دیر به فکر افتادند، یک سال بعد به فکر افتادند؛ نتیجه همانی شد که تاریخ ثبت کرده است؛ قتل عام شدند، تارومار شدند، نابود شدند، هیچ کاری هم نتوانستند بکنند. 🔸 کار را در باید انجام داد. خب اگر بخواهیم کار را در وقت انجام بدهیم، بایستی فریضه را بشناسیم، بدانیم چه کاری باید انجام داد تا آن را در وقت خود انجام بدهیم. 👤 | دیدار مردم قم | ۱۹ دی ۱۳۹۵ 📚 برگرفته از کتاب 📖 ص ۱۲۱ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ چه زمانی از دایره‌ی ولایت امام خارج می‌شویم؟ 🔻 «یحیی بن ام طویل» حواری به مسجد مدینه می‌آمد و رو به مردم می‌ایستاد. همان مردمی که به ظاهر جزو خاندان پیغمبر بودند، همان مردمی که و علیهماالسلام بیست سال در بین آن‌ها زندگی کرده بودند، همان مردمی که نه اموی بودند و نه وابستگان بنی امیه بودند، پس چه بودند؟ بزدلانی بودند که برای و از ترس خفقانی که بنی امیه به‌وجود آورده بودند، دور را خالی گذاشته بودند. «یحیی بن ام طویل» در مقابل همین گونه مردم می‌ایستاد و همین سخن قرآنی را تکرار می‌کرد: «یقول: کفَرْنَا بِکمُ وَ بَدَا بَینَنَا وَ بَینَکمُ الْعَدَاوَةُ وَ الْبَغْضَاءُ - ما به شما کافر شدیم و میان ما و شما خشم و کینه نمودار شد.» یعنی همان حرفی را می‌زد که به کفار و به مشرکان و منحرفان و گمراهان معاصر خودش می‌گفت. 🔺 ببینید که همان ولایت است. ابراهیم هم دارای ولایت است، علیه السلام هم در زمان خود دارای ولایت است؛ همدیگر را باید داشته باشند و از دشمنان جدا باشند. اگر شیعه‌ای از شیعیان امام سجاد علیه السلام در زمان ایشان از روی یا دنبال جبهه‌ی دشمن رفت، او از ولایت امام سجاد علیه السلام خارج است. او دیگر به جبهه‌ی امام سجاد علیه السلام متصل نیست. 👤 📚 از کتاب «طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن» 📖 صفحات ۵۳۲ و ۵۳۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ الان با امام زمان نباشی وقت ظهور مقابل او خواهی بود! 💠 «...وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» و با صادقان باشید [صادقانی كه كامل‌ترینشان پیامبران و اهل بیت رسول بزرگوار اسلام هستند.] (توبه، ۱۱۹) 🔻 خب این «با صادقان بودن» چطور باید باشه؟ فرمودند: «مِن جهادِ عدوّه» یعنی با دشمنان خدا باید پیکار کنید! آقا من منتظر هستم! خب چیکار می‌کنید؟ هیچی، نشستیم دعا می‌کنیم ان‌شاءالله آقا بیاد دشمنان رو نابود کنه! خب او بیاد دشمنان رو نابود کنه، او نابود کرده پس تو چی؟ تو کجا با امام زمان بودی؟ می‌گه آقا وقتی ظهور کرد با او خواهیم بود! خیر، اگر الان با امام زمان نباشی وقتی ظهور کرد در برابر او خواهی بود! 🔸 مردم کوفه رو فراموش کردیم؟ موقعی که (ع) حضرت مسلم رو که پسرعموی او و فردی محدث، دانشمند و فرمانده بود به‌عنوان نماینده فرستاد اما مردم پشتش رو خالی کردند، گفتند حالا کار سخته، ابن‌زیاد قدرتش زیاده، از شام داره لشکر میاد، پس چکار کنیم؟ ما که نمی‌تونیم پیروز بشیم، مسلم هم که نمی‌تونه! صبر کنیم تا آقا خودش بیاد! مسلم شهید شد، یک ماه بعد امام آمد، همون‌هایی که پشت مسلم رو خالی کردند و گفتند صبر می‌کنیم تا آقا خودش بیاد، همونا در کربلا در برابر امام ایستادند! 👤 📚 برگرفته از کتاب «دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن» 📖 صفحات ۶۰ و ۶۱ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ هر كس شوق بر پيامبر(ص) ندارد، خود را گم كرده است 🔻 مقام (ص) اصلِ هر انسان و مقصدِ هر انسانی است. در واقع اصل هر انسان، هر انسان است، فطرت هر انسان، مقام عهد اَلَسْت است، مقام عهد الست، مقامی است كه انسان، آزاد از همه‌ی ، با خدا روبه‌رو شده و شنيد و ديد كه حق از جان او می‌پرسد: «اَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ؟»( آيا من پروردگار شما نيستم؟ با تمام وجود، همه به‌عنوان يک حقيقت واحد گفتند: آری! 🔸 بنابراین اشتياق هر انسان به پيامبر(ص)، يعنی اشتياق به خودِ برينِ خودمان، و هر كس شوق بر پيامبر(ص) ندارد، خود را گم كرده و از جنبه‌ی کمالی خود غافل شده است، و لذا بر پيامبر(ص) يعنی متذکرشدن نسبت به خود اصيلِ خودمان. 👤 📚 برگرفته از کتاب «صلوات بر پیامبر، عامل قدسی‌شدن روح» #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ گمراه‌کننده‌ی دیگری، قاتل اوست! 🔻 طبق آیات و روایات، و ارشاد مردم نوعی می‌باشد و مردم، نوعی است. 🔸 سوره‌ی انفال، آیه‌ی ۲۴، دعوت را مایه‌ی حیات مردم می‌خواند: «دعاکم لما یحییکم». 🔺 علیه‌السلام هم می‌فرمایند: «هر کس فرد منحرفی را هدایت کند، او را زنده کرده و هر کس، دیگری را منحرف کند، او را کشته است.» 👤 📚 از کتاب ترجمه و تفسیر یک جلدی 🍀 سوره‌ی ، آیه ۳۲ 📖 ص ۱۱۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ ظلمت عاقّ والدین 🔻 متأسفانه بسیاری از جوانان ما برخورد و رفتار مناسبی با خود ندارند. فقط آن نیست که خدای ناکرده سیلی به پدر و مادر بزنی! گاهی یک جواب نیمه‌تلخ به پدر یا مادر، کدورت و ظلمتی می‌آورد که صد تا خواندن، آن را جبران نمی‌کند! (عج) هم به انسان توجه نمی‌کند! علیه السلام هم از انسان گله‌مند است. 👤 📚 از کتاب «نکته‌ها از گفته‌ها»| ج۱ 📖 صفحات ۷۵ و ۷۶ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ راه باز کنید؛ مشهدی رمضان آمده است! 🔻 مشهدی رمضان می‌گوید: دیدم زنی از نوبت خود در صف قصابیِ من طفره می‌رود؛ تا این‌که جلو آمد و گوشتی خرید ولی به‌جای پول، شناسنامهٔ شوهرش را به‌عنوان گروئی به من داد و گفت که او کارگر بنا است و در حین کار از دیوار افتاده و در خانه بستری است و یک هفته است که شام نداریم. 🔸 من آدرس او را گرفتم و به خانهٔ او وارد شدم. دیدم روی گلیمی نشسته و به شوهر مجروحش غذا می‌خوراند. اتفاقا قرار بود چند روز بعد با خانواده‌ام به برویم و دویست تومان پول پس‌انداز کرده بودم. رو کردم به علیه السلام و عرض کردم ای آقا! من یک وقتی دیگر به زیارت شما می‌آیم و آن وجه را به آن خانواده پرداختم. 🔺 من به خاطر انصراف از سفر مشهد مورد ملامت خانواده‌ام واقع شدم. همان شب خواب دیدم وارد مشهد شدم ولی صحن امام پُر است و کسی را اجازهٔ ورود نمی‌دهند. در این میان دیدم خادم حرم جلو آمد و گفت: ایها الناس! راه دهید، راه دهید، مش رمضان آمده است. دیدم آن حضرت از داخل ضریح با من دست می‌دهد و می‌گوید خوش آمدی به خانهٔ ما. این‌جا فهمیدم عمل حکیمانهٔ من مقبول افتاده است. 👤 📚 برگرفته از کتاب | ج۲ 📖 ص ۹۵ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ حضور قلب در نماز و کامروایی در سایر امور 🔻 از چيزهايى كه براى همه‌ی ما دردآور است و ما را رنج می‌دهد، اين است كه ما در متن بهترين يعنى خود در فكر خارج آن هستيم! در متن عملى كه براى ما سازنده است، متوجه امور ديگريم؛ مثلا انسان در كه مناجات عبد با مولا و بهترين وسيله براى ندا و نجواى بنده با خداست، متوجه نيست كه چه می‌گويد. او نه‌تنها از معارف نماز، آگاه نيست و نه‌تنها مفاهيم آن را در ذهن نمی‌گذراند بلكه به خارج از آن می‌پردازد. 🔸 گاهى انسان بر طبق نماز می‌خواند، يعنى و وضو و نماز را رعايت می‌كند ولى ندارد. اين نماز گرچه از نظر باطل نيست ليكن از نظر و نمازى بی‌اثر است. تأمين حضور قلب در نماز، بسيار مشكل است. با اين كه هر نماز چند دقيقه بيشتر طول نمی‌كشد، اين هنر در نمازگزار نيست كه موقع نماز، خود را ضبط كند. اگر انسان همان چند دقيقه، خود را ضبط كند و بداند با چه كسى سخن می‌گويد، بقيه‌ی امور او تأمين است اما چون در همان چند دقيقه قدرت حضور و ضبط ندارد، ساير امور او هم ناكام است. 🔺 نماز است و صراط با سالک نمی‌سازد زیرا اگر انسان غفلت کند، از صراطی که از مو باریک‌تر و از شمشیر تیزتر است سقوط می‌کند. 👤 📚 📖 ص ۲۱ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ ایمان مُستَودَع، ایمان مستقر 🔻 در روایات بیان شده که عده‌ای ایمانشان است. تعبیر «فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ» (انعام، ۹۸) را حضرت این‌گونه معنا کرده‌اند که بعضی است و ایمان بعضی است. کسانی که ایمانشان ودیعه‌ای است، ممکن است خدای متعال آن ایمان را به تمام برساند و ایمان جزء وجودشان شود ، و ممکن است آن ودیعه را از آن‌ها بگیرد و به وادی کفر و ضلالت برگردند. مثل گوهری که در جیب آدم است و امکان دارد جزء وجود خود او بشود یا از او پس گرفته شود. 🔸 در روایت فرمودند برای اینکه ایمانتان مستقر باشد، بعد نمازها این دعا را بخوانید: «رَضِيتُ بِاللَّهِ رَبّاً وَ بِمُحَمَّدٍ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَبِيّاً وَ بِالإِْسْلاَمِ دِيناً وَ بِالْقُرْآنِ كِتَاباً وَ بِالْكَعْبَهِ قِبْلَهً...»؛ آن‌ها که ایمانشان مستقر می‌شود، به خدایی خدا، به پیغمبری پیامبر و به امامت ائمه راضی‌اند؛ در دنیا خوش باشند راضی‌اند، خدا سخت بگیرد باز هم راضی‌اند؛ برایشان فرق نمی‌کند. 👤 📚 | ج۳ 📖 صفحات ۲۰۴ و ۲۰۵ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ منتظر واقعی از شلوغی‌های آخرالزمان کلافه نمی‌شود! 🔻 عارف بالله مرحوم «حاج اسماعیل دولابی»: کسانی که سال‎‌ها «عَجِّل عَلی ظُهُورِکَ یا صاحِبَ الزَّمان» می‌‎گفتند، چرا از ظهور «مشکلات» و «نابسامانی‌ها» کلافه‌‎اند و تاب تحمّل آن را ندارند؟ این‌ها مقدّمۀ «ظهور» است. پس یا دعای بر تعجیل ظهور حضرت را پس بگیرند یا دست از بی‌‎تابی و بی‌‎قراری بردارند و به آنچه هست تن بدهند. 🔸 بعد از هر شلوغی، خلوتی متناسب با آن خواهد بود و هر چه شلوغی بیشتر باشد، خلوت بعد از آن بزرگ‌تر است. در «آخرالزمان» شلوغی خیلی زیاد است، به نحوی که «یکفُرُ بَعضُهُم بِبَعضٍ وَ یَلعَنُ بَعضُهُم بَعضا»ً؛ گروهی گروه دیگر را تکفیر می‌‎کند و جمعی جمع دیگر را لعنت می‌‎کند. 📚 از کتاب 👤 مهدی طیّب 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f