🔅 چگونه مفاهیم دینی را به کودکمان آموزش دهیم؟
🔻 یکی از نیازهای کودک در سنین پیشدبستانی، آموختن #مفاهیم_دینی است. برخی از مفاهیم را میتوان بهطور مستقیم البته در حد #توان_شناختی کودک آموزش داد. برای نمونه آموزش مفهوم #خدا را میتوان با استفاده از #صفات_عینی خداوند، مانند #مهربانی، آغاز کرد. منظور از صفات عینی، صفاتی است که کودک میتواند #مصادیق آن را در #والدینش ببیند؛ مانند مهربان بودن، قوی بودن و کمک کردن به دیگران. در مقابل، #صفات_انتزاعی مانند جسم داشتن و دیده نشدن را باید در دورههای بعد آموزش داد؛ زیرا کودک هنوز ظرفیت فهم این صفات را ندارد.
📕 برگرفته از کتاب «روانشناس کودک خود باشید: ویژگی ها، نیازها و مسائل کودکان ۳ تا ۶ سال»
📖 ص۱۲۶
👤 دکتر مبین صالحی
#⃣ #تربیت_فرزند
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
✳️ خدایا، جدی نبودها!
🔻 لطیف بود و #مهربان. اهل تشر و دعوا نبود. گاهی هم اگر لازم میشد بهخاطر شیطنت بچهها یک دعوای کوچکی بکند، ظاهرسازی میکرد؛ نه اینکه واقعا به #خشم آمده باشد. یک بار بچهها دیده بودند که پدر بعد از دعوا به خلوتی رفته و دارد آهسته میگوید: «خدایا، من اگر یک دادی زدم، جدی نبودها!»
📚 برگرفته از کتاب #استاد | صد روایت از زندگی #آیت_الله_قاضی_طباطبایی
📖 ص ۷۳
#⃣ #اخلاق_خانواده
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
🔅 انسان به چیزی حرص میورزد که...
🔻 اینکه می گویند: «الْانْسانُ حَریصٌ عَلى ما مُنعَ مِنْهُ»مطلب صحیحی است ولی نیازمند به توضیح است. انسان به چیزی حرص میورزد که هم از آن ممنوع شود و هم به سوی آن تحریک شود؛ به اصطلاح تمنای چیزی را در وجود شخصی بیدار کنند و آنگاه او را ممنوع سازند. اما اگر امری اصلا عرضه نشود یا کمتر عرضه شود، حرص و ولع هم نسبت بدان کمتر خواهد بود.
📕 برگرفته از کتاب «مساله حجاب»
📖 ص ۱۱۰
#شهید_مطهری
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
🔅 نباید چیزی را به بچه تحمیل کرد!
🔻 بچهها هم مثل من، آمدن بابا برایشان جایزهای بود که هر از گاه میگرفتند. او را خیلی دوست داشتند، چون هوایشان را داشت.جلو او نباید سرِ بچهها داد میزدم؛ #عصبانی میشد. بچهها را موقع خرید نباید با خودم می بردم، میگفت: « خسته می شوند.» دوستانش سر این قضیهی تربیت بچه، اسمش را گذاشته بودند «اسماعیل فطری» میگفت: « بچه باید براساس #فطرت_انسانیاش رشد کند. نباید چیزی را به بچه تحمیل کرد.» هر موقع که برمیگشت سروصدای بچهها براش خیلی شیرین بود. اگر هم ساکت بودند، خودش یک کاری می کرد که شلوغ کنند برایشان بعبع میکرد. آنها هم خیلی از این کارهایش ذوق می کردند.
📕 برگرفته از کتاب «نیمه پنهان ماه ۴»
📖 ص ۴۵
#شهید_اسماعیل_دقایقی
#⃣ #تربیت_فرزند
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
📸 تصویری از حامد سلطانی مجری صداوسیما که فرزند و همسرش را در سانحه رانندگی از دست داد
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
✳️ لذت قناعت را نچشیدهایم!
🔻 در مسئلهی #ازدواج، عمده آن است كه انسان قانع ترين و سادهترين راه را انتخاب كند. خداوند در سورهی مباركهی نحل فرمود: اگر كسى #مؤمن بود و #عمل_صالح داشت، چه زن و چه مرد، به او #حيات_طيبه میدهيم. «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً» در ذيل اين آيهی نورانى، حيات طيب به #قناعت تفسير شده است.
🔸 اگر شما تاريخ زندگى ديگران را بررسى كنيد مى بينيد اين امكانات فعلى كه براى بعضى هست، براى آنها نبود. ما بخواهيم همه زندگى را از اول با #تشريفات شروع كنيم البته سخت است و اين خداى ناخواسته امكان دارد انسان را به بعضى از #معاصى بكشاند. بهترين راه همان قناعت است.
🔺 مشكل ما اين است كه لذت قناعت را نچشيدهايم و خيال مى كنيم داشتن، لذيذ است. البته فىالجمله لذيذ هم هست اما انسان در اثر #روح_قناعت از بعضى چيزها بىنياز باشد، بهتر از آن است كه بهوسيلهی آن، بىنياز باشد.
👤 #آیت_الله_جوادی_آملی
📚 برگرفته از کتاب «توصیهها، پرسشها و پاسخها»
📖 صفحات ۴۱ و ۴۲
#⃣ #سبک_زندگی
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
🔆 تمام اعمال در حالت احتضار جلوی چشم میآید
🔻 عزیزان مخصوصاً خانمها خیلی دقت کنند. من با تمام وجودم برای آنها خیرخواهی میکنم. یک جوانی را پیش یکی از عرفا آوردند، نگاه کرد گریه کرد، نگاه کرد گریه کرد. گفتند ای آقا ما آوردیم نصیحتش کنید، شما چرا اینقدر گریه میکنید؟ گفت من نمیتوانم تصور کنم که این بدن چطور میخواهد در برابر غضب خدا تاب بیاورد؟!
🔸 این عالم بیحساب نیست. تمام #اعمال ما در #حالت_احتضار جلوی چشم ما میآید. چون مرگ عصارهی زندگی است. این عکسی که آنجا گذاشتی، لحظه لحظه #گناه نوشته میشود. الآن خیلی میگویی خوشگلم، خوشگلم، دو ساعت جلوی آیینه ایستادی، آن عکس کذایی را در #اینستاگرام گذاشتی، به وجود #جوان آتش زدی. این جوانی که نمیتوانست #ازدواج کند، این عکسها را دید اغوا شد. همهی آن کارها که شده، همه تجسم پیدا میکند و در حالت احتضار جلو میآید. یک #دروغ خودش را نشان میدهد، یک #ربا خودش را نشان میدهد. خیانت به #بیتالمال کردی خودش را نشان میدهد.
👤 #آیت_الله_سیدحسن_عاملی
📝 #سمت_خدا ۹۹/۱۰/۲۵
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
🔅 کودک انتخابگر پرورش دهید
🔻 به بچه فرصت اظهار نظر بدهید! بگذارید یک حرف پرت بزند؛ بگذارید یک استدلال غلط بکند، یک نتیجهی غلط هم بگیرد و حتی تا آنجا که خسارت شکننده ندارد، دنبال این نتیجهی غلط برود و خودش یک #تجربه بهدست بیاورد. تجربههای تلخی که این بچهها خودشان با اعمال حق اختیار بهدست میآورند از یک کتاب نصیحت سعدی و فردوسی و لقمان بالاتر است، از یک مجموعه حدیث امامان و پیامبران بالاتر است و حتی میتواند از همهی قرآن برای او ارزندهتر باشد. قرآن میگوید من کتاب نصیحت و هدایت هستم؛ اما برای چه کسانی؟ برای انسان #انتخابگر. تو با این کار (ندادن حق انتخاب به کودک) زمینهی نقش قرآن را از بین میبری. زمینهی نقش حدیث را از بین میبری. بچهی آزاد تربیت کردن دردسر و زحمت دارد و کاری دشوار است. ممکن است کسانی بگویند «کو وقت این حرفها؟ کو حوصلهی این حرفها؟» درست میفرمایید. ولی اگر چنین نکنیم بعد باید بپرسیم «کو آن جوانان رشید آزاد و آزاده که بتوانند پاسدار حق و حقیقت باشند؟» اگر به بچه غذا ندهید ستمی به او رفته، اما نه ستمی بزرگ! اما اگر فضای آزاد زیستن را از او گرفتید، بزرگترین ستم را به او کردهاید، چرا که #انسانیت او را در معرض خطر قرار دادهاید!»
👤 #شهید_بهشتی
📚 برگرفته از کتاب «نقش آزادی در تربیت کودکان»
#⃣ #تربیت_فرزند
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
🔆 چرا حجاب؟
🔻 آیا منطق اسلام را در مورد #حجاب میدانید؟ هدف اسلام از واجب کردن حجاب چیست؟ اصلا چرا حجاب؟
🔸 اسلام از #زن میخواهد که در محیط خانه [برای شوهرش] آراسته و جذاب باشد و نسبت به زیباییاش بیاعتنا نباشد. وقتی مردِ مقابل او شوهرش است، باید نقش زن را بازی کند و آراسته و دلربا و خوشایند و آرامش و آسایش شوهرش باشد. اما وقتی برای کار و خرید و فروش و درس و ایفای وظایف خانوادگی و اجتماعی از خانه خارج میشود، باید #نقش_انسانی خود را بازی کند، نه نقش زنانه و جنس مؤنث را.
🔺 برای اینکه زن بتواند بهعنوان انسان [و نه فقط زن و جنس مؤنث] در جامعه حضور پیدا کند، باید راه رفتن او تحریکآمیز نباشد و با ناز و عشوه حرف نزند و اعضایی را که زینت محسوب میشوند، مثل سینه و موها و پاها و... بپوشاند؛ بهگونهای که وقتی با خانمی روبهرو میشویم، خود را مقابل یک انسان ببینیم، نه یک جنس مؤنث. مطلب روشن است؟ من مجبورم تکرار کنم و از این بابت معذرت میخواهم. اگر زن، اعضای زینت خود را نپوشاند و در هنگام راه رفتن زیباییهایش را آشکار کند و بهطور کلی، اگر وضع تحریککننده و وسوسهانگیزی داشته باشد، هر اندازه هم عالم و بااستعداد و فداکار و بافضیلت باشد، در اولین برخورد با #نامحرم، همان زیباییها و جذابیتهایش جلب توجه میکند و قابلیتهای دیگرش نادیده گرفته میشود و تنها یک نگارهی هنری است!
👤 #امام_موسی_صدر
📚 از کتاب «زن و چالشهای جامعه»
📖 صص ۷۳ تا ۷۶
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
🔅تکفرزندی با روان فرزند شما چه میکند؟
🔻 بسیاری از #والدین_تک_فرزند، متوجه نمیشوند که چه تاثیر عمیقی بر فرزند خود دارند و فرزندشان چه فشاری را تحمل میکند تا #شبیه_والدین خود بشود و رضایت آنها را جلب کند. وجود چند فرزند در خانواده موجب میشود تا تمایل #فرزندان به #جلب_رضایت والدین کاهش یابد و از این فشار رهایی یابند. در چنین محیطی، فرزندان دیگر تمایل ندارند که خود را با والدین خود مقایسه کنند ولیکن خود را با دوستان یا خواهر یا برادرهای خود مقایسه میکنند و فشار دیگری به آنها وارد میشود که ناشی از رقابت است.
🔸 افزون بر این، والدینی که دارای چند فرزند هستند، تمام توجه خود را به یک فرزند معطوف نمیکنند. تاثیر فزایندهای که خواهرها و برادرها بر یکدیگر دارند موجب میشود تا از الگوهایی غیر از والدین خود پیروی کنند. تنوع رفتار کودکان در یک خانواده نیز میزان #بردباری والدین را افزایش میدهد و فشاری را که آنها بر فرزند خود وارد میسازند تا از آنها اطاعت کند، کاهش میدهد.
📕 برگرفته از کتاب « کلیدهای تربیتی برای والدین تک فرزند»
📖 ص ۱۸
👤 #دکتر_کارل_پیک_هارت
مترجم دکتر مسعود حاجی زاده
#⃣ #تربیت_فرزند
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
✳️ خانه را بهشت کنیم!
🔻 اگر در خانوادهاى عامل #محبت عامل درجهی اول نباشد، آن خانواده #جهنم است. خانهاى كه در آن محبت حكومت نكند خانهی خانوادگى نيست، رستورانى است كه #زن غذا تهيه مىكند، #مرد مىآيد غذا مىخورد، بچهها هم هر وقت كيفشان بكشد سر ميز رستوران حاضر مىشوند.
🔸 خانواده عبارت است از كانون محبت و #صفا. اگر محبت و صفا را از خانواده گرفتيم بهراستى ديگر خانواده نيست. مرد و زنى كه به يكديگر صرفاً از ديدگاه #مسائل_جنسى يا #مسائل_اقتصادى مىنگرند، پدر و مادر و فرزندانى كه نسبت به يكديگر صرفاً براساس اين ديدگاهها ارزش و احترام مىگذارند، هرگز اجتماعشان شايستهی بهكار بردن نام خانوادهی انسانى و اسلامى نيست. محبت خانوادگى در خانوادهی سالم، امرى طبيعى است.
👤 #شهید_بهشتی
📚 برگرفته از کتاب «نقش آزادی در تربیت کودکان»
📖 صفحات ۱۷۸ و ۱۷۹
#⃣ #اخلاق_خانواده
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
🔅 بچهها را به سختی و زحمت عادت میداد!
🔻 وقتی با بچهها میرفتیم پارک، توی صف وسایل بازی به بچهها میگفت: « نه #حق کسی را بگیرید، نه اجازه بدهید کسی حقتان را بگیرد. نه #ظلم کنید، نه زیر بار زور بروید.» به بچهها یاد می داد چهطور خودشان را از میلهها بالا بکشند یا یکی در میان آنها را رد کنند. جمعهها صبح زود باز می رفت کوه، باز من دلخور میشدم و دوباره ظهر با گلی، بوته خاری، چیزی بر میگشت و از دلم در میآورد.گاهی امین و افشین را هم میبرد. به جای خوراکی، سنگ میریختند توی کولهپشتی، دوتا طالبی هم برمیداشتند و میرفتند بالا. ظهر که برمیگشتند، بچهها خسته بودند، اما خودش حسابی سرحال بود.
📕 برگرفته از کتاب «نیمه پنهان ماه ۱۲»
📖 ص۴۲
#شهید_حسن_آبشناسان
#⃣ #تربیت_فرزند
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
🔆 با نامهربانی همسرم چه کنم؟
🔻 این یک حقیقتی است که اگر من #همسری انتخاب میکنم، شرایطی میگذارم، میگویم این آدم، آدم #مهربانی است؛ اینطوری نیست که تا آخرین لحظه زندگیاش همین خط مستقیم محبت را طی کند. لحظههایی هم میشود که در دلش بغض میآید، نفرت میآید، خستگی میآید. حالا یا به حق یا به ناحق. مسأله این است که من با بغض و خستگی و #نامهربانی او چگونه برخورد کنم. ما خیال میکنیم اگر دوستی گرفتهایم که #صالح است خوب است تا آخر مراحل زندگیاش همین خط مستقیم را سیر میکند. نوسانهای آدمها، فراز و نشیب آن ها، ارتجاع و اقتحام آنها را ارزیابی نمیکنیم. چه بسا در یک مرحلهای برگردد، در یک مرحلهای فرو برود. فرو رفتن آدمها، عقبگرد آدمها را اگر حدس بزنیم، آن وقت در ارتباط با آنها این را میآموزیم که برای شرایط گوناگون آنها چگونه حساب باز کنیم.
📕 برگرفته از کتاب «روابط متکامل زن و مرد»
📖 ص۵۱
👤 علی صفایی حائری
#⃣ #همسرانه
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
🔆 سنگِ راه نباش!
🔻 #حجاب یعنی همین دقت در برخورد؛ که آلوده نشوی و آلوده نسازی؛ که اسیر نشوی و اسیر ننمایی. حجاب، فقط این نیست که زن خود را بپوشاند؛ که زن و مرد، هر دو باید در این دنیایی که راه است و میدان حرکت است و کلاس و کوره است، سنگ راه نباشند و دیگران را در خود اسیر نسازند و چشمها و دلها را نگه ندارند و در دنیا نمانند.
👤 #استاد_علی_صفایی_حائری
📚 از کتاب #نامههای_بلوغ
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
🔆 محرومیت از بهشت!
🔻 در جامعهای كه #زنان از وظيفهی #مادری خارج شوند و نقش پدری به عهده گيرند، افراد آن جامعه از #بهشت محروم میشوند. اگر زنان نقش پدر را به عهده گرفتند و #خانواده دارای دو پدر شد، خسارت اصلی که همان غفلت از نقش مادری است سر بر میآورد.
🔸 نقش #تربيت_کودکان به عهدهی هيچكس غير از #مادران نمیتواند قرار گيرد. تربيت کودکان را به عهدهی هركس گذاشتيد، به عهدهی ناكس و نااهل گذاشتهايد. نه #مدرسه، نه #استاد، نه #مهد_کودک، هيچكدام بههيچوجه مقامش، مقام #تربيت_حقيقی كه مسير انسان را به بهشت سوق دهد، نيست. اين مادر -يعنی زن- است که بايد در مسير رسالت اصلیاش که همان تربيت انسان است قرار گيرد و از اين جهت، مظهر خداست. همانطور که خدا پناه روح هر انسانی است، مادران پناه روح کودکانشان هستند.
👤 #استاد_اصغر_طاهرزاده
📚 برگرفته از کتاب «زن آنگونه که باید باشد»
#⃣ #تربیت_فرزند
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
🔅 مرد بودن، زن بودن...
🔻مرد بدون #افتخار و #شهامت، احساس مرد بودن نمیکند و زن بدون #محبت، احساس زن بودن نمیکند.
📕 برگرفته از کتاب « این نقشها واقعی است»
📖 ص ۳۴
👤 سیدمهدی خطیب
#⃣ #همسرداری
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
🔅 مسئولیت اجتماعی همراه با تقدم مسئولیت خانوادگی!
🔻 #رهبر_انقلاب: وقتی راجعبه#مسئولیت_خانوادگی زن و مسئولیت داخلیاش صحبت میکنیم، منظورمان این نیست که باید #مسئولیت_اجتماعی از دوش زن برداشته شود بلکه مسئولیت اجتماعی هم بر دوش او هست و آن غیر از این است. ولی اینجا #تقدم وجود دارد، همچنان که در مورد مرد هم تقدم وجود دارد.
🔸 آیا هیچ کس به ذهنش میآید که چون مرد مسئول نانآوری خانه هست، هیچگونه مسئولیت اجتماعی ندارد؟ و اصلا تصور چنین چیزی ممکن است؟ درحالی که ما میدانیم هدف از پذیرفتن مسئولیت اجتماعی، نانآوری به خانه نیست و حتی گاهی با آن منافات هم دارد؛ یعنی گاهی ممکن است اگر مرد بخواهد به مسئولیت اجتماعیاش برسد، به کار نانآوری خانوادهاش نمیرسد. لذا در آنجا به حداقل قناعت میکند و عیناً همین حرف را در مورد زن هم میزنیم. بنابراین وقتی گفته میشود خانمها مسئولیت خانوادگی و امور داخلی خانه را برعهده دارند، بهمعنای آن نیست که مسئولیت اجتماعی از دوش آنها برداشته شده است بلکه آنها باید با وجود حفظ این مسئولیت، هر مقدار که توانایی دارند، برای مسئولیت اجتماعی و سیاسی صرف کنند.
📕 برگرفته از کتاب « آیینه زن»
📖 ص ۱۸۳
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
🔆 کار برای خدا
🔻 عدسها را پاک کرد. آرد را خمیر کرد. تنور را روشن کرد. نان را پخت. جارو هم کرد. سفره که انداخت، لقمه گرفت برای بچهها... آب از چاه کشید و...
⁉️ کارهای خانه را چه کسی باید انجام دهد؟
🔺 کار برای #خدا باشد، هر کس #سبقت بگیرد برنده است. هر زمان که میشد، در خانه کمککار زهرایش میشد. کارِ خدا #توفیق میخواهد انجامش...
📚 برگرفته از کتاب #پدر
📖 ص ۳۱
👤 #نرجس_شکوریانفرد
#⃣ #همسرانه
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
🔅 عواقب تک فرزندی- ۱
🔻 یکی از معایب #تکفرزند بودن، تأثیر آن بر #مراحل_رشد_کودک است. این کودکان کسی را ندارند تا با او رقابت کرده، یا بازی و دعوا کنند. آنها دوست و همدمی در منزل ندارند لذا برخی از #احساسات را تجربه نکرده و فرصتی برای #عاقلانه_کردن و کنترل و مدیریت آنها نخواهند داشت.
ادامه دارد...
📕 برگرفته از کتاب «کلیدهای تربیتی برای والدین تکفرزند»
📖 ص۲۲
👤 دکتر کارل پیک هارت
🖋 مترجم دکتر مسعود حاجیزاده
#⃣ #تربیت_فرزند
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
🔆 مواظب باش اسیر چشمها و زبانها نشوی!
🔻 تو سعی کن #امیر دنیا باشی، نه #اسیر آن. اگر بخواهی امیر باشی و در باتلاق نمانی، باید #هدف را فراموش نکنی و از #حرکت چشم نپوشی. باید سنگ راه دیگران نباشی و گرد و خاک بلند نکنی.
🔸 در #زن، #جلوهکردنها و #خودنماییها ریشهدار است. میخواهد چشمها را به خودش جلب کند و زبانها را به دنبال خود بکشد. مواظب باش اسیر چشمها و زبانها نشوی و سعی کن تا به گونهای حرکت کنی که خلق خدا را گرفتار حالتها و رفتارت نسازی و آنها را اسیر ننمایی؛ که اگر کسی آلوده شد، این آلودگی دامان تو را میگیرد و تو را رها نمیسازد.
👤 #استاد_علی_صفایی_حائری
📚 از کتاب #نامههای_بلوغ
📖 صص ۱۳۳-۱۳۲
#⃣ #حجاب
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
🔆 عواقب تکفرزندی- ۲
🔻 #بلوغ_روحی_روانی، پدیدهای کاملا ارثی نیست بلکه پدیدهای است اکتسابی. این بلوغ، مواردی همچون #شناخت_خود، #میزان_واقعبینی و #انتخاب_مؤثر را شامل میشود و بهراحتی به دست نمیآید بلکه به تجربههایی سخت و طاقتفرسا نیاز دارد. کودکی که #تکفرزند خانواده است، کمتر با #مشکلات مواجه میشود و در معرض تجربهکردن #شکست و #ناکامی و راندهشدن و... قرار نمیگیرد، از این رو شرایطی را که لازمهی بلوغ روحی-روانی است تجربه نمیکند.
ادامه دارد...
📕 برگرفته از کتاب «کلیدهای تربیتی برای والدین تک فرزند»
📖 ص ۲۲
👤 دکترکارل پیک هارت
🖋 مترجم دکتر مسعود حاجی زاده
#⃣ #تربیت_فرزند
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
🔆 آموزش عملی مفهوم توبه به فرزند
🔻 مفهوم #توبه را میتوان در سنین پیشدبستانی بهصورت عملی آموزش داد. توبه یعنی پشیمانی از عمل خطا، تصمیم بر عدم تکرار آن در آینده و جبران خطا. برخی از #والدین وقتی کودک کار اشتباهی انجام میدهد به او تذکر میدهند و کودک نیز #عذرخواهی میکند. برای مثال مادر به پسرش میگوید: «چرا لباست را اینجا انداختی؟» و پسرش میگوید: «ببخشید حواسم نبود.» بعد مادر لباس را بر میدارد و از چوبلباسی آویزان میکند، شک نکنید که فردا نیز لباس روی زمین خواهد بود...
🔸 وقتی کودکان خطایی انجام میدهند، دو حالت دارد: قابل جبران است؛ قابل جبران نیست. در حالت اول کودک باید خطاهایش را جبران کند مثلا اگر روی دیوار خط کشیده باید با پاککن یا دستمال تر پاک کند. اما در حالت دوم باید کاری بهعنوان #جریمه انجام دهد، یعنی عذرخواهی کلامی کفایت نمیکند. مثلاً با وجود تذکر مادر، لیوان را از روی زمین بر نداشته است و لیوان شکسته است. مادر میتواند شرطی را برای بخشیدهشدن او بگذارد، برای مثال جمعکردن لباسها از روی بند. کودکی که اینگونه تربیت شود، در نوجوانی گناهکردن برایش سخت خواهد بود و توبهکردن واقعی برایش آسان.
📕 برگرفته از کتاب « روانشناس کودک خود باشید»
📖 ص ۱۲۸
👤 دکتر مبین صالحی
❤️ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
🔆 خانواده را دریاب!
🔻 #امام_کاظم علیه السلام فرمود: #خانوادهی مرد، در بند او هستند، هرگاه خداوند بر مردی #نعمتی ارزانی میکند، آن مرد وظیفه دارد آنان را از نعمت بهوفور بهرهمند سازد و اگر چنین نکند، چه بسا نعمت از کف او برود.
📚 برگرفته از کتاب «زن و خانواده»| ج۱
👤 زهرا آیتاللهی
❤ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
🔆 چطور با کتاب، مهارت شنیداری فرزندمان را تقویت کنیم!؟
🔻 بچهها کتابهای #مشکل و #پیچیده را هنگامی که برایشان خوانده شود خیلی آسانتر از زمانی که خود میخوانند میفهمند. آنها تا سن ده دوازده سالگی، #شنونده بهتری هستند. حدود سالهای اول دبیرستان #مهارت_خواندنشان هم همپای #مهارت_شنیداری آنها میشود؛ اما تا آن زمان نیز شنونده بهتری هستند. بنابراین میتوانید کتابهایی را که بالاتر از سطح درک آنها است انتخاب کنید و برایشان بخوانید. اگر مسئلهای را نمیفهمند در کنارشان هستید و برایشان توضیح میدهید. با این کار آنها را تشویق میکنید تا سطح #مهارت_خواندن شان را بالا ببرند.
📕 برگرفته از کتاب «برایم بخوان»
👤 نوشته برنیس ای.کولینان
📖 ص۴۰
❤ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهای مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند)
https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353