❌ خوارج، عدالتخواه نبودند!
❓ پرسش: در فضای مجازی، ویدئویی منتشر شده و در آن گوینده ادعا می کند که؛ انتهای #عدالتخواهی بدون دانستن احکام شرعی آن، #خوارج است. لطفا میزان صحت را بفرمایید و بطور کلی نظرتان در این باره چیست؟
✍پاسخ: این سخن به چهار بخش قابل تجزیه است؛ ۱- اینکه انسان برای ورود به هر کاری باید آداب آن را و احکام شرعی آن را بداند درست است و عقل و شرع به آن حکم می کند و مطالبه عدالت نیز از آن مستثنا نیست و باید مبتنی بر عقلانیت، فقاهت و واقعیت باشد. ۲- اینکه خوارج گروه منحرفی بودند و باید برحذر باشیم که مبادا به ویژگی های آنها مبتلا شویم هم درست است. ۳- اینکه خوارج علم کافی نداشتند و خشک مغز بودند هم قابل قبول است. ۴- اما اینکه خوارج به دنبال عدالتخواهی بودند صرف ادعا و نیازمند اقامه دلیل از سوی مدعی است! زیرا؛《البینة علی المدعی》.
در هیچیک از متون تاریخی یا دینی، تقابل خوارج با امام علی ع برای مطالبه عدالت معرفی نشده است و تاریخ دانان نیز چنین برداشتی از رفتار و مواضع آنها نداشته اند. ما سندی سراغ نداریم که خوارج مثلا به علی ع خرده گرفته باشند که چرا عدالت را در جامعه اجرا نمی کنی! یا داعیه عدالت و شعار مبارزه با فساد و اشرافیت داشته باشند! بلکه شعارشان 《لا حکم الا لله》 بود...آنها در صفین پس از نیرنگ قرآن بر نیزه کردن، فریب خوردند و پذیرش حکمیت را بر علی ع تحمیل کردند ولی پس از چندی پشیمان شدند و از امام خواستند تا از خطایی که در پذیرش حکمیت پیش آمده توبه کند! آنها با شعارِ «لا حُکمَ إلاّ للهِ» بندگان را فاقد صلاحیت داوری دانستند! و گفتند که علی (ع)، افراد را داور در دین خدا قرار داد، در حالی که داوری مخصوص خداست و او چنین حقی نداشت! و در ادامه این کار را گناه کبیره و ارتکاب کبیره را موجب خروج از دین دانستند! و در نهروان با امام جنگیدند و شد آنچه شد...
با مراجعه به برخی کتب مانند تاریخ یعقوبی و تاریخ طبری و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید و متن خطبه های نهج البلاغه (خطبه های ۳۶، ۴۰، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۹۱، ۱۲۱، ۱۲۲، ۱۸۱، ۱۸۲ و...) می توان به شاخصه های رفتاری و پنداری این جماعت پی برد که مهمترین آن؛ فقدان بصیرت، فقدان قدرت تحلیل سیاسی، ساده لوحی و ظاهرگرایی، تکفیر دیگران، تعصب در فهم دینی و تحجر و جمود بوده است.
رضا حیدری ۱۴۰۳/۰۱/۰۷_ اهواز
🌐 کانال حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
@Heydari_org
درباره مباحث فوق و سایر مباحث، دوستانی که از نزدیک این بنده ناچیز را میشناسند همیشه آمادهی پرسشوپاسخ، گفتگو و مناظره هستم. در رابطه با موضوعات و پروندههایی که خودم کار کردهام، تحقیق و تفحص داشتهام و پیگیر بودهام، حاضرم در هر جمعی حاضر شده و گفتگو کنم.
درباره موضوعاتی که درباره آیتالله جزایری طرح کردهام سالهای قبل از طریق مسئول رسانه دفتر ایشان پیگیر جلسه با ایشان شدیم که نتیجه نگرفتیم. اخیراً هم برخی افراد از نزدیکان ایشان هم پیگیری کردند و اعلام آمادگی کردیم و خبری نشد.
درباره حاجآقای پاکباز، شاید ایشان بجا نیاورند یکبار در حضور حاجآقای آقاتهرانی در مسجدشان در کیانپارس، سالهای ۹۷، ۹۸ بود که درخواست جلسهای داشتیم و قبول جلسه را منوط به بررسی دانستند(!).
خلاصه؛ حالا هم خدمت ایشان عرض میکنم که حاضر هستیم در جلسه عمومی یا رسانهای، گفتگویی علمی درباره عدالت و عدالتخواهی داشته باشیم و همچنین طرح تربیتی که در حوزه و مسجد داشتهاند و جدال دو اسلام؛ اسلام سیاسی و عدالتخواه یا اسلام خنثی و بیتفاوت نسبت به وضعیت مردم و فقر و فساد و تبعیض!
ما میخواهیم بدانیم که نظر ایشان درباره عدالت چیست؟ اصلاً به مفهومی به نام جامعه توحیدی و بیطبقه اعتقاد دارند؟ درباره تبعیض نهادینه شده ساختاری و قانونی چه نظری دارند؟ درباره جمعیت ۳۰ درصدی فقر در جامعه چه نظری دارند؟ نظر جنابشان درباره خصوصیسازی، حقوقودستمزد کارگر، تورم و ... چیست؟
میخواهیم از ایشان بپرسیم شمایی که فقه تجارت میدانید چه حرکت علمی، تئوری، رسانهای، عملی، تربیتی و ... علیه نظام بانکی ربوی، داشتهاید؟ چه اقدامی برای مفهومسازی اقتصاد اسلامی و برچیدن ربا و تبعیض و فقر از جامعه داشتهاید؟
نحن أبناء الدليل نميل حيثما يميل.
ما فرزندان دلیل و استدلال هستیم و از گفتگو و مباحثه و مناظره ترسی نداریم.
✅ #داود_مدرسی_یان
📝خاطرات هاشمی - ۷ فروردین ۱۳۸۰
🔸دیدارهای نوروزی مرسوم عمومی هاشمی و تاکید او برای محدودیت برگزاری آن به لحاظ شروع ماه محرم
🔸روایت هاشمی از حواشی حملات به قوهقضاییه برای بازداشتهای اخیر و فاطمه حقیقت جو نماینده مجلس ششم برای شش ساعت بازجویی و ابراهیم شیخ
🔸روایت هاشمی از تحلیل رسانههای خارجی پیرامون اظهارات آیتالله خامنهای در مشهد که گفته بود: «کسی فریب نخورد که فلان مسئول یک کشور بیگانه بگوید، ما از فلان جناح، فلان گروه وفلان شخصیت حمایت می کنیم. حمایت آنها ننگ است، افتخار نیست»
📌متن کامل روزنوشت:
⭕️ به دفترم رفتم. بيشتر وقت پيش از ظهر، صرف ديدار بازديدكنندگان عيد نوروز شد. بهخاطر اينكه ماه محرم شروع شده، به دفترم گفتم، وقت ديدار عيد حتىالامكان ندهند. تا شب به كار پرداختم. حملات رسانهها و گروههاى دوم خردادى و رسانههاى بيگانه به قوه قضایيه، به خاطر بازداشتها و به خصوص بازداشت خانم [فاطمه] حقيقتجو، نماينده تهران، به مدت شش ساعت براى بازجویى و [نیز بازداشت] آقای ابراهيم شيخ و... تُند است. رسانههاى خارجى، اظهارات رهبرى در خصوص زشتى حمايت اجانب از افراد و جناحهاى داخلى را مورد انتقاد قرار دادهاند.
⭕️ در لبنان، اختلاف بين روحانيون مسلمان و مسيحى بر سر ادامه حضور نيروهاى مسلح سورى در لبنان، تُندتر شده است. در آستانه تشكيل اجلاس سران عرب در امان، [پایتخت اردن]، درگيرىها در فلسطين تشديد شده. كوفى عنان، [دبیرکل سازمان ملل] به ياسر عرفات، [رییس تشکیلات خودگردان فلسطین] گفته، در جريان مذاكرات شوراى امنيت [سازمان ملل]، تُندروى نكند كه آمريكا وارد شود و طرح را به نفع اسرایيل، وتو كند. دولت روسيه از ملاقات نماينده چچنىها با مقامات آمريكا عصبانى است وگفته که اين اقدام، منافى با همكارىها است.
😶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آن سوی نور
روایت تجربهگر از دیدن زیبایی های غیر قابل تفسیر
✅ هرروز ساعت 17
بازپخش 1 بامداد از شبکه چهار و
8:30 روز بعد از شبکه قرآن
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
#زندگی_پس_از_زندگی
#تجربه_نزدیک_به_مرگ
🆔 @zendegitv4
9.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 اشک دلتنگی
روایت تجربه گر از حسرت بازگشتش به جسم
✅ هرروز ساعت 17
بازپخش 1 بامداد از شبکه چهار و
8:30 روز بعد از شبکه قرآن
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
#زندگی_پس_از_زندگی
#تجربه_نزدیک_به_مرگ
🆔 @zendegitv4
5.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 هیبت نورانی
عبور آسان از گذرگاه حساب و کتاب
✅ هرروز ساعت 17
بازپخش 1 بامداد از شبکه چهار و
8:30 روز بعد از شبکه قرآن
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
#زندگی_پس_از_زندگی
#تجربه_نزدیک_به_مرگ
🆔 @zendegitv4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سگ نجات بخش
هشداری که یک سگ با حضورش در تاریکی به تجربه گر داد.
🕔 پخش: هر روز ساعت ۱۷
🕐 بازپخش: ۱ بامداد
از شبکه چهار سیما
🕣 بازپخش: ۸:۳۰ صبح روز بعد
از شبکه قرآن و معارف سیما
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
#زندگی_پس_از_زندگی
#فصل_پنجم
#عباس_موزون
#تجربه_نزدیک_به_مرگ
🆔 @abbas_mowzoon
🆔 @abbas_mowzoon_links
👆👆👆👆👆
#زندگی_پس_از_زندگی ، فصل ۵
قسمت ۱۶ ؛ ۷ فروردین ۱۴۰۳( ۱۵ رمضان ۱۴۴۵).
سیدحجّت امیرواقفی.
۴۸ ساله از تهران ( اهل نطنز اصفهان).
کارمند دانشگاه.
مجروح در جنگ با داعش در سوریه در سال ۱۳۹۵.
#زندگی_پس_از_زندگی_فصل۵
🔅امام حسن مجتبی (ع):
🔸«خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه اى براى آفریدگان خود قرار داده تا با طاعتش براى خشنودى او از یکدیگر پیشى گیرند».
📚بحارالأنوار ، ج 75، ص 110
#حدیث_زندگی ۲۳۳
🌸🌸🌸🌸🌸
إلهی،
خُنُک آن کس که وقف تو شد!🥺
#الهی_نامه ۷۴
#عارف_کبیر_علامه_حسن_زاده_آملی
🌸🌸🌸🌸🌸
✅ مکاشفه ای عرفانی از عارف کبیر،
علامه حسن زاده آملی در ۴۸ سال قبل ؛
۶ فروردین ۱۳۵۵
در بعد از ظهر جمعه ۲۵ ع ۱ ( ربیع الاول) سنه ۱۳۹۶ ه ق ( ۱۳۵۵/۱/۶) در منزلِ قم تنها بودم،
جذبه ای بی مثال روی آورد، و حقیقتِ
《 یوم تبدّل الارض غیرالارض و السّماوات و برزوا للّه الواحد القهّار 》( آیه ۴۹ سوره ابراهیم) برایم تجلی کرده است و اضطرابی که سلطان اسم اعظم قهّار در آن حال اقتضاء میکرد بر من مستولی شد که افتان و خیزان با گریه و زاری، در و دیوار را میبوسیدم و زمین و آسمان و بخصوص خورشید را ناز میکردم،
در هر حال، حالی بود که به قول عارف شبستری در گلشن راز :
که وصف آن به گفت و گو محال است
که صاحب حال داند کان چه حال است ...
( کتاب انسان در عرف عرفان، علامه حسن زاده، صفحه ۴۰، واقعه ی ۱۷ )
😶🥺
🙃 در مکاشفات عرفانی،
لذات بسیار بسیار عمیق و شدیدی بر عمیق ترین و اصلی ترین لایه ی وحود انسان وارد میشود که با الفاظ و ابزارهای مادی قابل فهم و بیان نیست
و باید چشید تا فهمید
که در واقع غایت الغایات حیات ما و طرح خدا برای ما، رسیدن به چنین لذاتی است که لذات دنیا در مقابل آنها حقیقتا شوخی و ناچیز است ...
رزقنا الله و ایّاکم ...
🌸🌸🌸🌸🌸