هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
🔴 به نظرتان کدام مسئله است که رهبر انقلاب درباره آن، این چهار توصیف را همزمان در یک سخنرانی به کاربردهاند؟: ۱.خیلی مهم است ۲. اما تقریبا هیچ خبری از آن نیست! ۳.این حادثه بسیار تلخ و بدی است! ۴. عجیب است! لطفا این فرمایش ایشان را ملاحظه بفرمایید:
🔹"مسئله شهرسازی خیلی مهم است. واقعا شهر تهران یک شهر بیهویت است. این در حالی است که هویت و ریشه فرهنگی ما از اغلب این کشورهایی که شهرهایشان به خصوص پایتختهایشان مظهر فرهنگ ملی آنهاست، عمیقتر و بیشتر است. اما در عین حال، شما به تهران که نگاه میکنید از این فرهنگ عمیق تقریبا خبری نیست! این حادثه بسیار بد و تلخی است! پایه این کار در دوره پهلوی دوم گذاشته شد... ما باید از آن زمان در مورد توسعه شهری طوری عمل میکردیم که فرهنگ اسلامی و ایرانی همراه با زیباسازی در آن رعایت می شد اما مطلقا نشده است. لذا شهر تهران از این جهت شهر عجیبی است! شما باید این را درست کنید و میشود. مجموعه شهرداری با یک همت هفت هشت ده ساله و پیگیر، میتواند حقیقتا یک هویت اسلامی و ایرانی به این شهر بزرگ بدهد که هر کس وارد شد نشانههای فرهنگ اسلامی و ایرانی را در این شهر مشاهده کند" (۱۳۸۴/۱۳/۱۲).
🔹پینوشت: توصیف حضرت آقا از واژه شهر عجیب برای شهرسازی تهران برای بنده یادآور این آیه (البته با سیاق منفی) است: "الَّتِی لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَاد: همان که مانندش در شهرها ساخته نشده بود!" (فجر/۸). از آن هفت هشت سالی که ایشان در بیانات فوق فرمودهاند ده سال دیگر هم گذشته است و ما هنوز اندر خم یک کوچهایم! مشکل کجاست؟! از مهمترین دلایل تثبیت این وضعیت عجیب و ترویج بیهویتی در تهران و سایر کلانشهرهای ما، نحوه درآمدزایی شهردایها و وابستگی شدید آنها به منابع حاصل از تراکم فروشی است که سبب شده است امکان التزام به اصول شهرسازی اسلامی و مدیریت منطقی، علمی و شرعی شهر، عملا میسر نباشد. تا وقتی که همه فکر و ذکر مدیران شهری این باشد که چطور درآمدشان را چند همت افزایش دهند، خبری از همّت برای اصلاح وضعیت بیهویت فعلی نخواهد شد. قبلا در لینک زیر، توضیحی مختصر و شفاهی در این خصوص تقدیم شده است🔻
https://eitaa.com/baladetayyeb/483
@baladetayyeb
هدایت شده از تمدننگار | شکوهیانراد
14.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ببینید
🔶🔹 ایران، نجاتبخش خود و متحدانش در قحطی مصنوعی سال ۱۴۰۱
💢 محورهای موضوعی
1️⃣ آغاز فرایند قحطی مصنوعی از اواخر سال ۱۴۰۰؛
2️⃣ شکست غرب در قحطی مصنوعیای که خودش آغاز کرده بود؛
3️⃣ تذکر امام جامعه در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۱ نسبت به مراقبت بر قحطی مصنوعی؛
4️⃣ ایران با دریافت زمینهای بسیار بزرگ از ونزوئلا و روسیه، ناجی خود و کشورهای متحدش شد؛
✍️ تمدننگار | شکوهیانراد
@SHRChannel
🌐 لینک:
https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
7.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لیبرالیسم، هیچ تقابلی با اسلام فردی ندارد؛ هیچ مشکلی با مسلمانهای دائمالذکر و دائمالصلاه و صائمالدهر ندارد. مشکل لیبرالیسم با اسلام سیاسی و اجتماعی است که احیای آن، فلسفه انقلاب اسلامی بوده است.
@syjebraily
هدایت شده از مهدی عسگری 🇮🇷
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از کرملین تا کرج؛
🔸نسبت محرومیتزدایی با سرمایهداری؟!
مهدی عسگری در بخشی از نطق خود در نقد لایحه بودجه۱۴۰۳:
حرکت در ریل اقتصاد سرمایهداری با عدالت و مردمیسازی اقتصاد سازگاری ندارد؛
▫️برای مثال در سفر اخیر رئیسجمهور که ایشان مستقیما از کرملین به کرج آمد، بازدید از محله محروم اسلامآباد (که قبلا مورد بازدید تیم معاونت اجرایی قرار گرفته بود) لغو میشود
درعینحال نشست با فعالان بزرگ اقتصادی با سخنرانی ۲سرمایهگذار و امضای ۴تفاهمنامه چندهزار میلیارد تومانی برگزار میشود.
🔻یکی از این تفاهمنامهها به ارزش ۵۵هزار میلیاردتومان مربوط به احداث یک مگافارم برای تولید انحصاری مرغ مورد نیاز استانهای تهران و البرز است که به حدود ۳۰۰۰هکتار زمین و روزانه ۲۰هزار مترمکعب آب نیاز دارد؛
این یعنی ۲برابرِ آب شرب شهرستان اشتهارد که تأمین آن سالها با مشکل مواجه بوده و اخیرا برای تأمین آن از طریق خط انتقال از سد طالقان اقدام شده است.
⁉️ سوال این است که این تولید شبهانحصاری و تمرکز ثروت، چه نسبتی با مردمیسازی اقتصاد دارد؟
اگر زمین و آب را در اختیار مردم قرار دهیم، نمیتوانند در تولید مشارکت کنند؟!
▫️این تمرکز در تولید، باعث تضعیف و نابودی تولیدکنندگان کوچک و متوسط، ایجاد رانت در دریافت منابع، انحصار در شبکه توزیع و قیمتگذاری، تمرکز سرمایه در دست عدهای خاص و افزایش تبعیض و شکاف طبقاتی میشود و #مردم، حداکثر کارگران نظام سرمایهداری خواهند بود.
مهدی عسگری در نطق خرداد۱۴۰۲:
⚠️ افزایش سهم ۱.۵درصدیها (طبقه سرمایهدار) از سپردههای کشور درطول ۲۰سال گذشته از ۴۵درصد به ۷۰درصد!
🆔 @MahdiAsgari133
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رئیس سازمان برنامهوبودجه: دولت بنایی بر تغییر قیمت انرژی ندارد.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالها پیش در دانشگاه دختری در بحث گفت: چرا باید نماز را به عربی بخوانیم؟ من دوست دارم با خدا فارسی صحبت کنم.
و دیگری گفت: چرا قرآن به عربی نازل شده؟ من دوست دارم فارسی بخوانم. البته سر اینکه همین قرآن اصل باشد و تحریف نشده باشد هم بحث داشت.
این روزها بیش از هر زمان برخی جوابها معنادار و قابل درک میشود:
امروز بیش از ۲۰۰ نوع انجیل داریم که هیچ وحدتی بین مسیحیان در خصوص آن ایجاد نمیکند. اما قرآن در سراسر جهان یک شکل است. چون به یک زبان حفظ شده است. یعنی هرچند به هر زبانی ترجمه میشود اما زبان پایه حفظ شده است. هرجای دنیا گفته شود: قل هوالله احد؛ بلافاصله همه یک صدا در هر جای این کره خاکی خواهند گفت: الله الصمد...
و چرا این حفظ زبان مهم است؟ چون حفظ اعتبار میکند. کتاب مسلمانان جهان یکی است و پیامش ثابت است. و اگر همه جهان با این پیام آشنا شوند یک کل منسجم جهانی یکدست شکل خواهد گرفت.
و زمینهسازیاش را به وضوح این روزها میبینیم.
نمازهای جماعت پر عظمت جهانی مسلمانان را دیدهاید؟ اگر هرکس به زبان خود میخواند چه نظم و وحدتی میماند؟ اما امروز خودش شدهاست یک فریاد هماهنگ... یک کار گروهی اثربخش
🇵🇸🇱🇧 ✍🏻 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی 🇮🇷 از فرانسه، هلند و ایران
@ninfrance
📎 @hassanabbasi1374
جالبه دوستانی که برای حل همه مشکلات و ناترازیها، چارهای جز گران کردن پیدا نمیکنند
مخالفان خود را متهم میکنند به انکار واقعیت
۱_افزایش تولید
۲_توسعه حمل و نقل عمومی
۳_فرهنگ سازی و اصلاح الگوی مصرف
۴_ایجاد تنوع در سبد انرژی
۵_تولید خودرو کم مصرف
اینها چند مورد از راهکارهای مخالفان شماست آقای حسینی
راهکارهایی که میتواند مشکل ناترازی را حل کند و مشکل دیگری هم به وجود نمیآورد
در حالیکه راهکار شما که همان گران کردن است، نه تنها مشکل را حل نمیکند، بلکه چندین مشکل دیگر را به مردم تحمیل خواهد کرد.
✏️حسن عباسی
📎 @hassanabbasi1374
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
آقای رائفی پور
اگر معنای بدیهی را متوجه می شوید و نمی خواهید معنایش را تغییر دهید لطفا یک و فقط یک گزاره بدیهی اقتصادی نام ببرید که دیگران آن را قبول ندارند. تا سیه روی شود هر که در او غش باشد!
علوم انسانی فیزیک نیست که گزاره های بدیهی داشته باشد!
هر چند در فیزیک هم اختلاف نظر زیاد است!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
آقای رائفیپور به منتقدانش برچسب #زمین_تخت_گرایان_اقتصاد زده است
اتفاقا کاملا درست گفته
از نظر ما زمین اقتصاد کج است، باید تخت شود ، باید زمین اقتصاد را صاف کنیم
تا زمانی که زمین اقتصاد کج باشد، قوانین اقتصادی اسلام مانند مضاربه و اجاره نفس و ... به نفع سرمایه داران عمل میکند
آقای رائفیپور درست میگوید، ما به دنبال تخت کردن و صاف کردن زمین اقتصاد هستیم
(برگرفته از نظرات حجت الاسلام قنبریان)
✏️حسن عباسی
📎 @hassanabbasi1374
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
زمینِ اقتصاد کج است
یک زمین مستطیل شکل مثل زمین فوتبال را در نظر بگیرید. اگر تعداد زیادی توپ فوتبال را از ارتفاع بالا، روی مرکز این زمین بریزیم، تقریبا به طور یکسان در نقاط مختلف زمین توزیع می شوند.
ولی اگر این زمین، کج و شیب دار باشد (مثلا سمت راست زمین، ارتفاع بالاتر و سمت چپ زمین، ارتفاع پایین تری داشته باشد) پس از ریختن توپ ها روی مرکز زمین، همه توپ ها به طرف سمت چپ زمین حرکت می کنند و هیچ توپی سمت راست زمین قرار نمیگیرد.
اگر در این زمین مسابقه طناب کشی بین دو تیم برگزار شود، مسلما تیمی که در سمت چپ است برنده می شود. نیروی جاذبه که در شرایط عادی (زمینِ صاف) به خوبی و عادلانه عمل میکند، در زمینِ کج به نفع تیم سمت چپ عمل میکند.
نظام سرمایه داری، زمینِ اقتصاد را کج کرده است. تشکیل بنگاه های بزرگ باعث شده است تعداد بسیار زیادی کارگر، اجیر تعداد اندکی سرمایه دار شوند. در کشور ما ۱۴ میلیون کارگر برای ۲۰۰ هزار نفر کارفرما و سرمایه دار کار میکنند. به جای اینکه سود حاصل از فعالیت های اقتصادی به کار تعلق گیرد، تقریبا تمام این سود به سرمایه تعلق میگیرد و به کارگر فقط یک مزد ناچیز داده می شود.
قوانین اقتصادی اسلام مثل اجاره نفس (کارگری)، مضاربه و ... در زمینِ صاف (اقتصاد مکتب اسلام) به درستی عمل میکند و نتیجه آنها عادلانه است ولی در زمینِ کج (اقتصاد سرمایه داری)، اجاره و مضاربه و دیگر قوانین اقتصادی اسلام، به عدالت منجر نمی شود و به نفع سرمایه دار عمل میکند (مانند قانون جاذبه در زمینِ کج و شیب دار).
بنابراین اول باید زمینِ اقتصاد را صاف کرد (باید نظام اقتصادی را تغییر داد). آن ۱۴ میلیون کارگر به جای اینکه برای ۲۰۰ هزار نفر کارفرما کار کنند و اجیر آنها باشند، باید خودشان سهام دار بنگاه ها باشند. در این صورت سود بنگاه ها بین کارگران تقسیم می شود نه بین تعداد اندکی کارفرما و سرمایه دار. آنگاه در این زمینِ صاف، اجاره و مضاربه و سایر احکام اقتصادی اسلام هم به خوبی و عادلانه عمل می کنند.
سید مهدی متین
(برگرفته از بیانات حجت الاسلام قنبریان و بر اساس نظرات حضرت امام و شهید بهشتی)
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
به جای دنبال کردن واردات خودروهای گران قیمت و ضربه زدن به ذخایر کشور،
که پناه بردن از یک انحصار داخلی به یک انحصار بزرگ و بین المللی است، باید انحصار داخلی را با صدور اجازه تولید به عموم نخبگان و متخصصان شکست...
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
پینوشت: علاوه بر مسئله خودرو، حل مسئله مسکن هم جز با همین رویکرد میسر نخواهد شد. تا زمانی که به جای مردمیسازی و اعتماد به مردم خودمان، به دنبال انبوهسازان و پیمانکاران چینی باشیم درب بر روی همین پاشنه خواهد چرخید. پناه بردن از انبوهسازان داخلی به پیمانکاران چینی صرفا پاک کردن صورت مسئله است و حل مسئله صرفا با مردمیسازی میسر است. کلید اصلی مردمیسازی در مسئله مسکن هم واگذاری گسترده زمین به خود مردم با الگوی توسعه افقی است زیرا به جز این رویکرد، در سایر رویکردها امکان کنشگری و ایفای نقش فعال خود مردم (مستقل از انبوهسازان و پیمانکاران و ...) میسر نیست. اینکه چقدر دیگر زمان لازم است تا دولت محترم متوجه شود که تنها کلید حل مسائلی نظیر خودرو و مسکن و ...، شکستن انحصارهای خودساخته فعلی و احیای مردمیسازی است را الله اعلم.
@baladetayyeb