eitaa logo
هوای بهاری (مدرسه مدیریت🇮🇷)
144 دنبال‌کننده
528 عکس
6 ویدیو
6 فایل
🟢⚪️🔴 در این کانال با اندیشه‌های مدیریتی دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور دولت‌های نهم و دهم جمهوری اسلامی ایران🇮🇷 آشنا می شویم 🆔 @havaye_bahary https://eitaa.com/havaye_bahary 📘 منبع: کتاب #نظریه_مدیریت_ایرانی 🌐 https://modiriatirani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴علوم پایه، لوکوموتیو دانش‌ها 🚂دربین علوم گوناگون، تعدادی از علوم که عمدتاً علوم پایه هستند، وقتی حرکت می‌کنند، بقیه رشته‌ها را به‌دنبال خود به جلو می‌برند. به‌ همین دلیل، به این علوم، «لوکوموتیو دانش» می‌گوییم. 🚂برای مثال، می‌توان فلسفه، ریاضیات، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، دانش هوافضا و هسته‌ای را برشمرد. این علوم پیشتازند. 📖 کتاب: «نظریه مدیریت ایرانی»/۳۳۱ 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary
🔴علوم پایه، لوکوموتیو دانش‌ها 🚂به بیان دیگر، علوم پایه فضا را در پشت‌سر خود برای رشته‌های دیگر باز می‌کنند. درواقع، این رشته‌ها؛ پایه، خلاصه، چکیده، جمع‌آوری‌شده و هم‌افزاشده بقیه دانش‌ها هستند. 🚂وقتی به این دانش‌ها و علوم هم‌سطح آن‌ها نگاه می‌کنیم، همه رشته‌ها را می‌بینیم. همه رشته‌ها خودشان را در آن‌ها پیدا می‌کنند و یا بر پایه آن استوار می شوند. 📖 کتاب: «نظریه مدیریت ایرانی»/۳۳۲ 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary
🔴انحصار دانش توسط مستکبران 🔹اگر ملتی بخواهد پیشرفت کند، باید در مرز دانش حرکت کند. هرکس در هر گوشه دنیا دانشی تولید می‌کند یا حقیقتی کشف می‌کند، متعلق به همه جامعه انسانی است. 🔹اگر این نگاه را به دانش داشته باشیم، جامعه بشری از خیلی از مشکلات، مانند کینه‌ها و جنگ‌ها، نجات پیدا می‌کند و فاصله‌ها برداشته می‌شود. 🔹البته مستکبران و شیاطین برای تحقیر انسان، دانش را در انحصار خودشان می‌گیرند. دانش هم مثل سایر پدیده‌ها، اگر دچار انحصار شود، فسادآفرین است. ما به‌قدر توان خود، باید روی توسعه دانش سرمایه‌گذاری کنیم و از مرزهای دانش بگذریم. 📖 کتاب: «نظریه مدیریت ایرانی»/۳۳۳ 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary
🔴 زحمت و هزینه‌های توسعه دانش: ◾️بعضی‌ها می‌گویند فلان رشته‌ها به درد نمی‌خورند، چون دردسرسازند. وقتی می‌پرسیم دردسر آن‌ها چیست، می‌گویند قدرت‌طلب‌های عالم مشکل درست می‌کنند. ◾️دلیل این‌که مشکل درست می‌کنند این است که با پیشرفت ما مخالف‌اند. معلوم است که اگر ما دانش‌هایی که نقش لوکوموتیو دارند را در اختیار بگیریم، سرعت رشد علمی ما چندین برابر می‌شود، همان‌طورکه در مقطعی در دولت نهم و دهم، سرعت رشد علمی کشور یازده برابر متوسط جهانی شد. ◾️ یعنی بیشترین رشد علمی به ملت ایران اختصاص یافت. اگر ما ده سال یا پانزده سال این مسیر را طی کنیم، به سطح کشورهای پیشرفته جهان و مرزهای دانش می‌رسیم. 📖 کتاب: «نظریه مدیریت ایرانی»/۳۳۴ 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary
🔴حل مسائل به‌شکل ریشه‌ای، محتاج دانش است 📚امروزه وقتی شما می‌خواهید مشکل اقتصاد را حل کنید، به دانش نیاز دارید. در نظام آموزشی، صنعت، کشاورزی، تجارت و هر کاری که بخواهید بکنید، به دانش مربوط به آن رشته نیاز دارید که طیف وسیعی دارد. 📚به علوم انسانی، از روان‌شناسی تا الهیات، نیاز دارید. از مدیریت تا اقتصاد، از فیزیک و شیمی و ریاضیات تا تاریخ و جغرافیا، به همه رشته‌ها نیاز دارید و باید همه این‌ها در بالاترین سطح باشند. 📚اساساً درجه و سرعت رشد هر ملت را می‌توان با سرعت رشد دانشی آن ملت سنجید. البته شیطان دنبال انحصار علم در دست اذناب خودش و محروم کردن انسان‌ها از دانش است. 📖 کتاب: «نظریه مدیریت ایرانی»/۳۳۵ 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary
🔴 چشم‌انداز وضعیت مطلوب دانش در ایران: ✨📚 روزی را تصور کنید که همه ملت ما تمام دانش‌های روز را داشته باشند یا گروه‌های مختلف مردم، به‌طور تخصصی، همه دانش روز را داشته باشند و در اختیار یکدیگر بگذارند. زندگی چقدر زیبا می‌شود! مشکلات چقدر راحت حل می‌شوند! 📖 کتاب: «نظریه مدیریت ایرانی»/۳۳۶ 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary
🔴 اهمیت لوکوموتیوهای علمی: ☢️ در دوره‌ای، ما انرژی هسته‌ای را که از لوکوموتیوهای اصلی و پیشران‌های اصلی علم و تکنولوژی در دنیاست فعال کردیم. ☢️ بعضی‌ها از روی آگاهی و بسیاری هم از روی بی‌اطلاعی می‌گفتند: ⁉️ "چرا و به چه علت ما انرژی هسته‌ای می‌خواهیم؟" 📡🗣 البته از بیرون کشور هم به‌طور گسترده در این آتش دمیده می‌شد. 📖 کتاب: «نظریه مدیریت ایرانی»/۳۳۷ 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary
🔴 اهمیت لوکوموتیوهای علمی: ✨💰 اگر می‌خواهیم فقر را ریشه‌کن کنیم، باید در دانش پیشرفت کنیم. اگر می‌خواهیم مشکلات بهداشت و سلامت مردم را حل کنیم، باید در دانش پیشرفت کنیم. 🚂🖐 خیال نکنیم که اگر ما لوکوموتیوهای علمی را کنار گذاشتیم، می‌توانیم در دانش سلامت، پزشکی، اقتصاد، رفاه و صنعت، پیشرفت داشته باشیم. این کار ناممکن است، زیرا این‌ها مجموعه‌ای به‌هم‌پیوسته‌اند. 📖 کتاب: «نظریه مدیریت ایرانی»/۳۳۸ 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary
🔴 اهمیت لوکوموتیوهای علمی: 🚂 درصورتی‌که لوکوموتیو را کنار بگذاریم ، مثل واگن‌هایی می‌شوند که مجبوریم آن‌ها را هل بدهیم. 🚂 این پدیده در یک دوره طولانی اتفاق افتاد که از منابع و جیب ملت دائماً هزینه شد ولی دستاورد قابل ملاحظه ای در رشد و پیشرفت دانش نداشتیم. 🚂 الان هم دستاوردها با ده یا پانزده برابر هزینه‌ای که در دیگر کشورها برای آن‌ها می‌شود به‌دست می‌آید ، چون لوکوموتیو را برداشته‌ایم و داریم هل می‌دهیم. 📖 کتاب: «نظریه مدیریت ایرانی»/۳۳۹ 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary
🔴 وقتی علوم پیشران فعال شدند، حتی علوم انسانی هم فعال شد: 👨‍🏫 در مقطعی که ما نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، هسته‌ای و هوافضا را فعال کردیم، همه دانشگاه‌ها و همه رشته‌ها فعال شدند. 🧑‍🎓 حتی رشته‌های علوم انسانی که به‌ظاهر بی‌ارتباط به‌نظر می‌رسند فعال شدند. وقتی سطح دانش بالا می‌رود، مناسبات اجتماعی بهتر می‌شود. 📚 برای مثال، روان‌شناسی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، مدیریت، حسابداری و بقیه علوم هم رشد می‌کنند و عرصه‌های جدیدی برای آن‌ها باز می‌شود؛ چون سطح مناسبات بالاتر رفته‌ و جامعه در سطح بالاتری قرار گرفته‌است. 📖 کتاب: «نظریه مدیریت ایرانی»/۳۴۰ 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary
🔴مشکلات کشور ناشی از ضعف دانش 📚✨ انسان تا ابد نیازمند دانش است. دانش نور و چراغ راه است. امامان ما فرموده اند: «أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یشاء» دانش راه را باز می‌کند. ⁉️📚 چطور می‌توانیم به دانش بی‌اعتماد باشیم؟ هرچقدر دانشگاه‌ها گسترش پیدا کنند، هرچقدر تمایل عمومی به مطالعه و کسب دانشهای جدید گسترش پیدا کند، زندگی بهتر، متمدنانه‌تر و انسانی‌تری را تجربه خواهیم کرد. ✨📖 «هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ: آیا آن‌هایی که می‌دانند با آن‌هایی که نمی‌دانند مساوی‌اند؟» آیا عالم و جاهل مساوی‌اند؟ حتما کسانی که دانش بیشتری دارند سطح بالاتری از زندگی را تجربه خواهند کرد. 📖 کتاب: «نظریه مدیریت ایرانی»/۳۴۱ 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary
🔴 مشکلات کشور ناشی از ضعف دانش: ⁉️📚 آیا علم حدی دارد؟ تصور کنید مجموعه دانش‌هایی که امروز داریم یک‌دفعه ده برابر شوند. در این صورت ، همه مناسبات‌مان اصلاح می‌شوند. بسیاری از مشکلات کنونی کشور ناشی از ضعف دانش است. 🐔🥚 این‌که می‌بینید چهل سال است داریم مشکل مرغ و تخم‌مرغ را تجربه می‌کنیم نشان می‌دهد دانش‌مان در این زمینه‌ها رشد نکرده‌است. 🔝📚 اگر دانش رشد کند، مشکلاتی مانند مشکل مسکن، بیکاری، تجارت، مسائل فرهنگی و نحوه هزینه‌کرد نیز حل می‌شوند. 📖 کتاب: «نظریه مدیریت ایرانی»/۳۴۲ 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary
🔴 مشکلات کشور ناشی از ضعف دانش: 🏛 حتی همین بحث‌هایی که درباره دایره دخالت دولت، حد دولت، مجوزها، ساختارها، بودجه و امثال آن مطرح کردیم که چهل سال و بلکه هفتاد سال است درگیر آن هستیم، به‌دلیل ضعف دانش است. 👨‍🏫 اگر علوم انسانی و دانش مدیریت ما ارتقا پیدا کند، این مسائل حل می‌شوند. 📖 کتاب: «نظریه مدیریت ایرانی»/۳۴۳ 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary
🔴 مشکلات کشور ناشی از ضعف دانش: 📚 دانش اداره کشور، دانش بودجه‌ریزی، دانش تحصیل منابع، دانش کنترل‌ها و نظارت‌ها و دانش برنامه‌ریزی، نمونه‌های دیگری هستند که اگر ارتقا پیدا کنند ضعف‌ها برطرف می‌شوند. 📚 ما نیازمند همه دانش‌ها هستیم. دانشمندان تمام علوم، همه عزیز و محترم هستند. هیچ علمی را نمی‌توانیم کنار بگذاریم. یادمان باشد که تمام علوم از آسمان‌اند، چون منبع و منشأ علم، خدای متعال است. 📖 کتاب: «نظریه مدیریت ایرانی»/۳۴۴ 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary
🔴 علم را محدود نکنیم: ⛪️ من دیده‌ام که بعضی‌ها مسائل دینی و ارزشی را وارد حوزه علمی می‌کنند، درحالی‌که در حوزه علم، اصلاً مسائل ارزشی و دینی مصطلح قابلیت ورود ندارد، 🏫 مگر آن که آموزه دینی و ارزشی به زبان و بیان علمی و استدلالی بیان شود و در نتیجه با روش علمی قابل ارزیابی باشد. نه اینکه در برابر یک دیدگاه، از ابزار تکفیر، تخطئه و نفی کلی استفاده شود. 📖 کتاب: «نظریه مدیریت ایرانی»/۳۴۵ 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary
🔴 علم را محدود نکنیم: 🔰 ما می‌توانیم بگوییم یک گزاره علمی ناقص است و اشکال دارد، اما نمی‌توانیم بگوییم به‌طور مبنایی هیچ یا باطل است. علم که نمی‌تواند باطل باشد. 🔰 البته علم به‌معنای محصول اندیشیدن و کشف حقیقتی تازه‌ است. علم نمی‌تواند منفی باشد، چون از آسمان است. 🔰 مثال روشن آن بحث‌های آقای فروید در روان‌شناسی است. زاویه‌ نگاه ایشان به انسان را نمی‌توان نفی کرد. 📖 کتاب: «نظریه مدیریت ایرانی»/۳۴۶ 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary
🔴 علم را محدود نکنیم: ♦️بحث دانش ناقص انسانها بحث داستان فیل مولوی است 🐘 فیلی را داخل یک اتاق تاریک گذاشته بودند و افراد می‌خواستند لمس کنند و تعریف کنند. یک نفر پای فیل را گرفته بود و می‌گفت فیل یک ستون است. یک نفر خرطوم فیل را گرفته بود و می‌گفت شیلنگ است. یک‌ نفر به کمر فیل دست زده بود و فکر می‌کرد یک تخت است. 🐘 فیل خودش بود، اما هرکدام از آن‌ها قسمتی از فیل را دیده بودند. دیدِ آن‌ها ناقص بود. فیل فقط پا نیست. فیل، فیل است که پا هم دارد. فیل خرطوم نیست، عاج نیست، ولی همه این‌ها را دارد. 🧑‍🎓 هرکس براساس ظرفیت و امکانات خود تلاش کرده‌است حقایقی را کشف کند. هرکس هرچه را کشف کرده کنار بقیه کشفیات می‌گذاریم و آن‌وقت است که تصویر کامل‌تر می‌شود. 📖 کتاب: «نظریه مدیریت ایرانی»/۳۴۷ 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary
🔴 ضرورت هم‌افزایی و تجمیع دانش‌ها: 👨‍🏫📚 من به هم‌افزایی و همکاری در علم و تجمیع علوم معتقدم. هیچ‌کس را نباید پس زد. باید گفت هرکس در نتیجه اندیشه‌ورزی واقعی به هر نتیجه‌ای رسیده‌است، آن را روی میز بگذارد تا در کنار دستاوردهای دیگران قرار بگیرد، چون زندگی اجتماعی متعلق به همه ماست. 🗺💁‍♂ همه داریم در این فضا زندگی می‌کنیم. بهبود زندگی اجتماعی متعلق به همه و آرمان همه است. دانش، پایه و لازمه و پیشگام بهبود زندگی اجتماعی است. 🧑‍🏫🗣 هرکس هر علمی دارد بیاورد. اشکالی ندارد. مباحثه می‌کنیم، مباحثه نه برای نفی، بلکه برای تکمیل و اصلاح و ارتقا. 📖 کتاب: «نظریه مدیریت ایرانی»/۳۴۸ 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary
🔴 خلاصه سخن: 👨‍🏫 عرضم را خلاصه می‌کنم. انسان و جامعه تا ابد نیازمند رشد علمی هستند. هیچ دانشی نباید محدود شود و از عرصه پژوهش و ارتقا کنار برود. من معتقدم بهترین جامعه، جامعه‌ای است که از انسان‌های عالِم تشکیل شده باشد. 👷👨‍🔧 فرقی نمی‌کند چه شغلی داشته باشند. این ممکن است به طور مستقیم ربطی به شغل نداشته باشد یا حداقل بخش مهمی از آن مستقیماً به شغل ربطی نداشته باشد. یک نفر ممکن است کفاشی کند، اما فلسفه و ریاضیات بداند، منطق و فیزیک وشیمی بداند، روان‌شناسی و حسابداری و علم مدیریت بداند. ❓چه اشکالی دارد؟ ✨😇 دانش سطح فهم و دریافت انسان از عالَم را بالا می‌برد و افق نگاه انسان را گسترده‌تر می‌کند و فضایی برای رشد انسانیتِ انسان و شکوفایی او باز می‌کند. 👨‍🏫🤲 امیدوارم همان‌طورکه سال‌های سال، بلکه قرن‌ها، ایرانی‌ها در عرصه دانش پیشگام و پیشتاز بوده اند، ان‌شاءالله در آینده نزدیک هم سهم خودشان را در توسعه دانش بشری به‌خوبی ایفا کنند. 📖 کتاب: «نظریه مدیریت ایرانی»/۳۴۹ 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary
توسعه علمی.rar
17.2M
مجموعه عکس نوشته های مربوط به مبحث توسعه علمی 🆔 @havaye_bahary 🌐 https://eitaa.com/havaye_bahary