eitaa logo
هوای وصال(حضرت آیت الله محمد شجاعی "قدس سره")ت
1.4هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
249 ویدیو
19 فایل
نشرگزیده آثارعالم فرزانه حضرت آیت الله محمد شجاعی "ره" آرشیوصوتی⬇️ @sedaye_sokhaneeshgh حُسن عفاف⬇️⁩ @hosne_efaf هوای وصال⬇️ http://sapp.ir/havayee_vesal https://ble.im/havayee_vesal https://iGap.net/havayee_vesal ادمین⬇ @ghalbee_salim "تبادل نداريم"
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع این هفته : 🔹 از غضب ( نابجا ) و تند خویی 🔹 فهرست مطالبی که به اذن الله و به شرط حیات ، در این هفته در کانال بارگذاری می شود ؛ ۱_مراتب غضب ( افراط ، تفریط ، و مرتبه اعتدال غضب ) ۲_ غضب برای حق ، از خصوصیات صاحبان ایمان است ۳_ بغض فی الله ۴_ آتش غضب ، آتش شیطانی است. ۵_ دو فایل صوتی از حضرت استاد در باب و مراتب آن ۶_ احادیث و موارد مرتبط @havayee_vesal
و هدیه به روح پرفتوح حضرت آیت الله محمد شجاعی ' رضوان الله علیه ' و هدیه به روح پرفتوح حضرت آیت الله بهجت ' رضوان الله علیه ' و شادی روح همه امواتِ مومنین و مومنات فاتحه ای همراه با صلوات قرائت فرمایید. @havayee_vesal
ای بندگان خدا از دشمن خدا پرهیز کنید ، مبادا شما را به بیماری خود مبتلا سازد ، و با ندای خود شما را به حرکت درآورد و با لشکرهای پیاده و سواره خود بر شما بتازد . به جانم سوگند تیر خطرناکی برای شکار شما بر چله کمان گذاشته و تا حد توان کشیده ، و از نزدیک ترین مکان شما را هدف قرار داده ، و خطاب به خدا گفته ( پروردگارا به سبب آن که مرا دور کردی ، را در چشمهایشان جلوه می دهم و همه را گمراه می کنم ) {بخشی از خطبه 192نهج البلاغه} @havayee_vesal
المومنین « صلوات الله و سلامه علیه » @havayee_vesal
در تعریف باید گفت : 🔹غضب، هیجان و حرکت خاصّی است از روح انسان به منظور غلبه و شکست دادن و خرد کردن 🔹. این صفت که برای همه ما شناخته است و از قوّه غضبیّه سرچشمه می گیرد ، دارای مراتب : ♦️افراط ، تفریط ، و اعتدال است.♦️ مرتبه افراط آن عبارت است از ؛ 🔹غلبه این صفت و حاکم گشتن آن بر انسان ، بنحوی که از حدود عقل و شرع بگذرد ، و از موازین شرعی و عقلی تجاوز کند ، و به هنگام برخورد با مسایل و مواجهه با بعضی برخوردها ، این صفت یا این حالت همانند یک حالت خارج از اختیار ، به وی هجوم آورد و در باطن وی شعله ور شود و تمام وجود او را بگیرد ، و او را تحت سیطره قرار دهد. 🔥 این آتش شعله ور در باطن ، بلحاظ بعضی جهات و به مقتضای بعضی علل و احیاناً بر اثر مراقبت و جلوگیری خود انسان ، یا در همان باطن می ماند و در عمل به ظهور نمی رسد ، و یا علاوه بر غلبه سخت بر باطن ، در عمل نیز ظاهر می گردد و حرکاتی را به دنبال خود می آورد. و چه بسا در عمل به هنگام هیجان غضب به جنایات بزرگ و گفتار و اعمال هلاکت باری گرفتار شود و سخنی به زبان بیاورد ، یا کاری انجام دهد که موجب شقاوت ابدی گردد ، و یا خلاص شدن از تبعات آن به آسانی به دست نیاید ، و مهلکه های بسیار وسیع و طولانی در بر داشته باشد. 🔹 یعنی این صفت آنچنان بر او غالب گردد که عقل و فکر و همه قوای روحی و جسمی او را تحت سیطره قرار دهد و او را از تحت حاکمیت شرع و عقل خارج سازد و کاملا مغلوب خود کند و بر او مسلط شود ؛ گویی نه عقل دارد ، و نه حدودی به نام حدود الهی در میان هست ، و گویی دیوانگی دفعی به او عارض گشته است. حقیقت هم همین است که غضب نابجا نوعی دیوانگی است. 📚 منبع ؛ کتاب مقالات جلد دوم ، صفحه ۲۳۵ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه " @havayee_vesal
﷽ ✨ خدايا پناه به تو مى برم از طغیان حرص و افروختن خشم ، و چيرگى ، و ضعف شكيبايى و كمى قناعت ، و تندخويى ، و مبالغه در طلب لذات و تعصب بر باطل . و پيروى هوا و سرپيچى از راه راست و خواب ، و كوشش كردن بيش از حاجت ، و برگزيدن باطل بر حق ، و اصرار بر ، و خرد شمردن معصيت ، و بسيار شمردن طاعت . ✨ 🔹 فرازی از دعای هشتم 🔹 @havayee_vesal
✨ مهم ترین علت عدم پیشرفت در برخی سالکان همین بی توجهی به سرعت حسابرسی پروردگار متعال است ، چنانکه ممکن است راه سلوک را آغاز کند و با وجود رهنمودها و تذکرها ، باز محاسبه اعمال را جدی نگیرد ؛ از این رو هیچ گاه حقیقت بر وی آشکار نشود و همین امر محروم شدن های پی در پی و عدم پیشرفت او در راه را سبب شود . به عنوان نمونه ذکری می گوید و یا کاری مستحب را انجام می دهد ، اما به سبب مرتکب شدن به گناهی آن را حبط و نابود می سازد . 🔷 بنابراین نباید کرد و همیشه باید توجه داشت که هر عملی بلافاصله نتیجه ای در پی خواهد داشت ، چنان که انسان را مشمول عنایت و نعمتی می کند یا آن را از وی می گیرد . از این رو است که پس از سفارش به پاسخ سلام خود را به حسیب بودن توصیف می کند ؛ آن جا که می فرماید ؛ 🔅 وَ اِذَا حُیِّیْتُم بِتَحیَّةٍ فَحَیُّوا بِٱَحسَنَ مِنهَا ٱَوْ رُدُّوهَا اِنَّ اللهَ کَانَ عَلَی کُلُّ شَیْءٍ حَسیباً 🔅 🔹نساء، آیه ۸۶🔹 ✨ هرگاه به شما تحیت گویند ، پاسخ آن ها را بهتر از آن بدهید ، یا « لا اقل » به همان گونه ، پاسخ گویید . خداوند حساب همه چیز را دارد . ✨ 📚منبع ؛ کتاب کیمیای وصال ، صفحه ۱۰۵، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه " @havayee_vesal
امام باقر " سلام الله عليه " مى‏ فرمايند : ✨ان أكمل المؤمنين ايماناً أحسنهم خلقاً✨ (اصول كافى ، ج ٢، كتاب الايمان و الكفر، باب حسن الخلق) 💠 كاملترين مؤمنين از جهت ايمان ، نيكوترين آنها از جهت خلق است 💠 @havayee_vesal
‍ ✨ مولانا امیرالمؤمنین حضرت علی { صلوات الله و سلامه عليه } فرمودند ؛ 🍃 شیعیان ما کسانی باشند که برای ما به یکدیگر بخشش کنند و در راه دوستی ما با یکدیگر دوستی نمایند ، و برای زنده کردن امر ما به دیدار یکدیگر روند ، ♦️ اگر خشم کنند ستم نکنند و اگر راضی باشند اسراف نورزند . برکت همسایگانند و با معاشرین خود سلم و صفا دارند.🍃 ✨ اصول کافی ، جلد سوم ، صفحه ۳۳۳✨ @havayee_vesal
مرتبه تفریط غضب؛ عبارت از این است که این صفت در اصل در وجود انسان آنچنان ضعیف باشد که گویی فاقد آن است، ودر جایی که باید غضب کند، به هیچ وجه حرکتی از او به ظهور نرسد. در بیان دیگر ، چنان این صفت در وجود او ضعیف باشد که نه تنها غضب ناصحیح و نابجا در باطن و ظاهر او به ظهور نرسد، بلکه از غضب مطلوب و ممدوح نیز در باطن و ظاهر او خبری نباشد . در جایی که به حکم شرع و یا به حکم عقل باید غضب کند ، به غضب نیاید و بی‌تفاوت یا بدتر از آن باشد. 🔥 مثلاً در برابر کفار ، معاندین، مشرکین، ستمکاران، مفسدین، اهل طغیان ، آنانی که احکام خدای متعال را زیر پا می گذارند ، حرمات الهی را هتک می کنند ، با اسلام و با قرآن عناد می ورزند ، با خدا و احکام او می جنگند ، در نابودی اسلام و و توحید و کلمه حقّ می کوشند ، به سراغ مسلمین و جوامع اسلامی و مبانی دینی می آیند و می خواهند همه را پایمال کنند و فساد به راه بیاندازند و فحشاء و منکر را ترویج کنند و فضایل انسانی و الهی را از میان بردارند ، و در برابر نظایر اینها، به غضب نیاید و بی تفاوت باشد ، و قیام نکند و به مقابله نپردازد ، و بدتر از آن ، با اینها بسازد و روش مسالمت آمیز در پیش بگیرد ، و دردناکتر از همه ، این بی تفاوتی را برای خود وظیفه و یا کمال نیز بداند و خود را در صراط مستقیم به حساب بیاورد ، و احیاناً این رویّه را نشأت گرفته از عرفان و توحید بپندارد و لازمه علم به دقایق اسرار ربوبی بشمارد ، و چنین گمان کند که در مراحل عالیه توحید ، همه چیز به جای خود خوب است و باید باشد ، وجنگ بین ایمان و کفر ، و مومن و کافر، و صالح و طالح ، و نظایر اینها ، معنی و مفهومی ندارد، و بالاخره گمان کند در مقام به معنی کلمه به آنچه در خلقت می گذرد اعتراضی نیست و نباید باشد ، و خشم و غضب به چیزی و به کسی نیست و نباید باشد....... ............ این مرتبه که مرتبه تفریط به حساب می آید، در حقیقت ، رذیله دیگری است و (( غضب)) محسوب نمیشود. این مرتبه را باید نوعی (( )) و ((مَهانَت)) دانست که رذیله یا رذیله های دیگری هستند. 📚 منبع : کتاب مقالات جلد دوم ، صفحه ۲۳۶ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه " @havayee_vesal
هدایت شده از صدای سخن عشق
55. تهور و ترس در راه سلوک.mp3
13.53M
📀 « تهور و ترس در راه » از بیانات ارزشمند حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه " @havayee_vesal @sedaye_sokhaneeshgh
حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی "رضوان الله علیه " : 🔸عزت را حفظ بکنید 🔸 ▫️امیرالمؤمنین "صلوات الله علیه" فرمودند که در برخورد با مؤمنین، برخورد تو ، باید برخورد توأم با (مضمون بیان اين است ) حرمت ، احترام ، بشاشت و ادب و دلسوزی باشد. 💎به همه ی مؤمنین وقتی برخورد می کنی ، با بشاشت و حرمت و ادب و احترام. اینها که است، ▫️آداب▫️. ✨ولی این غیر از این است که در برابر کسی خشوع و خضوع بکنی برای چی ؟ برای دنیا. ▫️از آن جهت عزّت خود را فرمود چه بکن؟ حفظ بکن حرمت افراد را نگه دار. ادب را نگه دار. با بشاشت روبرو باش. دلسوز باش. با لین کلام،. .. اینها را مواظبت کن. 💠 اما از این طرف مواظبت کن ، نلرزی ، چون مثلاً این آدم دستش چیزی هست هست ،، از و امثال اینها ، برایش خشوع برای دنیا نکنی و عزت خودت را حفظ کن. 📀منبع : فایل صوتی ( ) @havayee_vesal
✨مرتبه اعتدال غضب✨ مرتبه اعتدال عبارت است از ؛ غضب داشتن در جای غضب ، و اجتناب نمودن و پاک بودن از غضب نابجا . مرتبه اعتدال ، یعنی غضب در جایی که شرعاً و عقلاً باید غضب داشت ، نه تنها رذیله نیست ، بلکه از فضایل و صفات و کرایم خصال ، و از علامات ایمان و و عرفان، و از نشانه های و اخلاص در ، و از لوازم حبّ حقّ ، و از آثار کرامت انسانی است. غضب پاک بندگان خوب خدا برای خدا و برای حفظ کرامت انسانی ، بخوبی مارا به این حقیقت که گفتیم هدایت می کند. ✨مطالعه حالات و رفتار رسول اکرم و همه حضرات معصومین « صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین » ، و بررسی حالات و رفتار یاران خوب آنان ، حقایق زیادی را در این باب برای سالکین الی الله روشن می سازد. هر سالک با بصیرت که می خواهد در صراط مستقیم قدم بردارد و از لغزشها و انحرافها و توجیهات ناصحیح و اشتباه آمیز مصون باشد ، لازم است در احوال وخصوصیات آنان در این باب نیز به دقت بپردازد، و از روش آنان به وظیفه خود پی ببرد، و به این سو و آن سو نلغزد ، و بداند غضب مطلوب و ممدوح کدام است ، و غضب مذموم و هلاکت آور کدام است؟ و اولی در چه موارد ، و دومی در چه موارد است ؟ و فرق بین این دو چیست؟ 💠 از باب مثال : لازم است سالک صادق و با بصیرت ، در حالات و خصوصیات حضرت سیدالشهداء حسین بن علی ' سلام الله علیه ' تامل کند ، و در سخنان و بیانات آن حضرت نیز دقت عمیق داشته باشد ، و پاک او برای حقّ ، و نیز ، طهارت او از غضب نابجا و حِلم و گذشت فوق تصور اورا به نظر بیاورد ، تا حقیقت امر برای وی روشن شود.......... 📚منبع : کتاب مقالات جلد دوم ، صفحه ۲۳۷ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه " @havayee_vesal