#درمحضرعالم_فرزانه
🔘 حزن و اندوه براى دنيا و امور دنيوى را حدّ و حصرى نيست. 🔘
💠 زيرا #دنيا و امور آن هميشه در معرض تغيير و تحول بوده و على الاتصال متبدّل و متلوّن است ، و هيچوقت از همه جهات طبق ميل و خواسته انسان نخواهد بود ، و طبعاً او را به لحاظ تعلق و به اندازه تعلقى كه دارد در معرض تحول درونى و تغيير حال قرار خواهد داد و دائماً حال به حال خواهد ساخت.
🔅 گاهى مسرور و گاهى محزون خواهد بود.
♻️ به بيان ديگر ، از آنجا كه خواسته هاى نفسانى و تعلقات دنيوى انسان را حدّ و حصرى نيست و هر چه دامنه خواسته ها و تعلقات خويش را گسترده تر كند به نقطه آخر نخواهد رسيد و باز خواهد خواست ، و گردش امور دنيا و مسائل آن هم هرگز از همه جهات با او موافقت نخواهد كرد ، انسانِ وابسته در هيچ زمانى خالى از حزن و اندوه نخواهد بود، و نه تنها #حزن و اندوه زمان حال را خواهد داشت ، بلكه ، براى گذشته و آينده نيز محزون و مغموم خواهد بود و از همه جوانب غم و اندوه او را در خود غرق خواهد نمود.
💠 در مواقع بسيار قليل از حزن و اندوه فارغ خواهد بود ، آن هم به صورت نسبى ، و نه بطور كامل ، و آن هم با يك نوع اشتغال و سرمستى به بعضى از خواسته هاى مهم نفسانى ، و با انصراف مقطعى از خواسته هاى ديگرى كه بر آورده نگشته و هر كدام به جاى خود و در حدّ خود مايه حزن و اندوه است ، چيزى كه هست اينكه فعلاً او سر مست است و خود را به نوعى مشغول و آرام ساخته است و درد فقدان آنها را احساس نمى كند و در وقت خود دامنگير او خواهد شد. 💠
📚 منبع ؛ کتاب مقالات جلد دوم ، صفحه ۲۹۳، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی ٰ رضوان الله علیه ٰ
@havayee_vesal
#درمحضرعالم_فرزانه
🔹فکرهای عوامانه را کنار بگذارید .
برای نجات خودتان محکم #دعا بکنید ، از آتش ، از هلاکت اخروی ، از خسران ، از حرمان، از وحشت ها، از دهشت ها، از آنچه که به نظرتان نمی آید که اگر گوشه ای از آن را ببینیم یا دیوانه می شویم یا می میریم ، چون نمی توانیم تحمل بکنیم ، که بعد از مردن دیگر مردن هم در آنجا نیست!
خلاصه برای نجاتتان دعا بکنید! 🔹
✨ در ردیف بعدی برای اسلام ، مسلمانان ، نصرت اسلام ، خذلان کفار ، برای انقلاب ، برای امام ، برای جبهه ، وظیفه تان این است که دعا بکنید ، که اگر نکنید در آنجا مورد مؤاخذه خواهید بود و خدا شما را مؤاخذه خواهد کرد.
البته اگر شما برای نجاتتان کوشیدید در مسئولیت خودتان در دعا برای آنچه که به اجتماع مربوط است پیش خواهید رفت ، چون اگر تلاش نکنید آن هم برایتان گرفتاری دارد و اگر تک تک افراد اصلاح بشوند ، جامعه اصلاح می شود.▫️
صحبت در همین اشکالات ماهاست.
در نجات خودتان بکوشید.
#نصرت_اسلام_و_مسلمين
📚 کتاب ضیافت حقیقی ، صفحه ۱۰۴ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه "
@havayee_vesal
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع این هفته ان شاالله ، #توبه از سستی ، کسالت و بطالت ( غفلت ) می باشد .
#ابتدای_مباحث
#کسالت
#غفلت
#پرهیز_از_اهل_غفلت
« التماس دعا »
@havayee_vesal
✨ دل ، ياد آن می کند که در اسارت است ✨
💠 اینکه می بینی من و تو از یاد خدای !متعال همیشه و در همه احوال غافل هستیم ، و حتی هر چه تصمیم می گیریم که همیشه و در هر حالی به یاد او باشیم ، موفق بر این امر نمی شویم و باز به #غفلت کشیده می شویم ، برای این است که دلهای ما کاملاً در اسارت اغیار ، و در اسارت تعلّق به آنها و محبت آنهاست ، و چون در اسارت آنهاست ، همیشه و در همه احوال هم به یاد آنها و در فکر آنها و غرق در آنهاست ،
زیرا دل همیشه یاد آن می کند که در اسارت آن است ، و این یک حقیقت مسلّم است و هیچ شکی در آن نیست .
💢 دلهای ما آنچنان در اسارت اغیار ، یعنی این و آن است که حتی در نماز در عین اینکه قبل از شروع به آن و به هنگام شروع با جدّیّت کامل تصمیم می گیریم که در #نماز خود یاد این و آن نکنیم ، و در فکر این و آن نباشیم ، و فقط یاد خدا کنیم و متوجه او باشیم ، به این امر موفق نمی شویم ، و #دل و فکر علی الاتصال به این سو و آن سو می رود ، و یاد این و آن می کند ، و از این شاخه به آن شاخه می پرد ، و سیر در اوهام می کند !!.
✨ آن وقت موفق می شویم همیشه و در هر حالی به یاد خدای متعال باشیم ، و در نماز هم فقط یاد او کنیم و متوجه او باشیم ، که ، ما هم به مجاهدت بپردازیم و به طوری که اهل آن می کنند ، با معرفت صراط مستقیم و التزام به آن ، مجاهدت لازم را انجام بدهیم ، و دلهای خود را از این اسارتها آزاد بگردانیم ، و به عنایات ربوبی به مقام محبت برسیم و مجذوب شویم ، و با شدت گرفتن #محبت حقّ و سیطره آن ، دلهای ما هم در حلقه سرگشتگان او به اسارت محبت او بیاید ..... ✨
📚 منبع : کتاب رساله محبت ، صفحه ١٣٩ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه "
#ذکر
#حضور
#مراقبه
@havayee_vesal
#درمحضرعالم_فرزانه
🔘 سستی و بی تفاوتی ، و وقت نگذاشتن و همت ننمودن در خصوص فهم احکام دین و حقایق و معارف اصیل آن ، به اندازه ای خسران بار است که رسول اکرم " صلی الله علیه و آله و سلم " اظهار رنج و نا خشنودی کرده است از هر فرد مسلمانی که اقلاً در هر هفته روزهای جمعه را مخصوص یادگیری احکام و معارف دینی از منابع صحیح قرار ندهد. 🔘
در همان کتاب « اصول کافی » (در باب سوال العالم و تذاکره ) از امام صادق " صلوات الله علیه " نقل کرده است که فرمودند :...
رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمودند :
◾️ اُف بر هر کسی و بر هرمسلمانی که روزهای جمعه را برای این قرار ندهد که خود را در آن روز کاملاً از همه چیز فارغ نموده و به امر یادگیری احکام و معارف دین خود بپردازد ، و وقتی جمعه می رسد ، هر چه را که لازم است یاد بگیرد ، ▫️آن را از منابع مورد اعتماد به دست بیاورد ▫️ ◾️
🔹اظهار رنج و ناخشنودی آن حضرت که کلمه « اُف » حاکی از آن است ، برای هر فرد مسلمانی اگر عقل خود را خوب به کار ببرد ، هشدار سختی است.🔹
< دقت شود >
🔸این سخن پایان ندارد باز ران
🔹تا نمانیم از قطار کاروان
📚 منبع ؛ کتاب رساله محبت ، صفحه ۲۰۴ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه "
@havayee_vesal
دلم محزون داغی از قدیم است
عزای حمزه(ع) و عبدالعظیم(ع) است
کشد پر ، مرغ دلهامان ز سینه
گهی سوی ری و گاهی مدینه
دل اهل ولا از غم شکسته
دو داغ سخت بر دلها نشسته
منم که سائل بیت الکریمم
حزین حمزه و عبدالعظیمم
دو چشمِ عرش از این غصه خونبار
دو صد نفرین بر هندِ جگر خوار
اگر چه هست شیعه دل ، پریشان
ولی، لا یَوم ،کَیَومک ، حسین(ع) جان
🏴🏴 شهادت حضرت حمزه سید الشهداء (علیه السلام ) ، عموی پیامبر اکرم "صلوات الله علیه" و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) را به ساحت مقدس امام زمان "عجل الله تعالی فرجه الشریف" و همه مسلمانان و شیعیان تسلیت عرض می نماییم.
《 التماس دعا》
@havayee_vesal
#غفلت
▪ بعضی از غافلان که تا حدودی توجه به اهمیت مسئلهٔ آخرت دارند ، و احیاناً بعضی از کسانی که هنوز بیدار نگشته ولی به فکر سیر و #سلوک می افتند ، به مقتضای اسارتها ، به تسویف ، یعنی امروز و فردا کردن گرفتار شده و از این طریق به تضییع وقت و از دست دادن فرصت مبتلا می شوند .
▫و این در حقیقت همان تضییع است الّا اینکه صورت فریبنده ای دارد .
🔘 یعنی فرصت و وقت نزد اینها نیز معنی و ارزش خود را نیافته است .
▪و شاید خود گمان کنند که معنی فرصت و ارزش آن ، و مفهوم وقت و سرّ آن را در یافته و از غافلان نیستند ،
ولیکن این هم به جای خود غفلتی است و بس.
▫زیرا اگر اینچنین باشد ، هرگز تسویف و امروز و فردا کردن در بین نخواهد بود و اصولاً برای خود آنان کاملاً روشن خواهد شد که تسویف نیز راه بخصوصی است برای از دست دادن فرصت و تضییع آن ، و مکر خاصّی است از #شیطان و حیله ای است از نفس ..
🔳 دسته ای از جهنمیّان همین اهل تسویف هستند ... 🔳
▫ ادامه دارد...▫
📖 منبع : کتاب مقالات جلد دوم ، صفحه ۶۹ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی « رضوان الله علیه »
@havayee_vesal
در شب جمعه، سلام و عرض ادب می کنیم ، به ساحت مقدس حضرت ابا عبدالله الحسین { علیه السلام }
بده در راه خدا من به خدا محتاجم
من به بخشندگی آل عبا محتاجم
مهربان ، کاش زُهیری بَغلم می کردید
من به آغوشِ پُر از مهر شما محتاجم
شوق پرواز بده روحِ زمین گیر مرا
به جنون سر إیوان طلا محتاجم
دودِ این شهر مرا، از نفس انداخته است
به هوای حرم کرب وبلا محتاجم
" التماس دعا "
@havayee_vesal
《توصیه می شود حتما و به دقت مطالعه شود》
✨ مرض و آفت جانبداری از باطل های قبیله ای ، عشیره ای ، و حزبی ✨
💠 جانبداری از باطل های قبیله ای ، عشیره ای ،و حزبی یا گروهی نیز یکی از اشکال هوای حاکم بر دلها و عقل ها ، و از جمله ی مرض ها و آفت های دلها و عقلهاست.
♦️ #دل و عقل را تحت اسارت و فرمان و هدایت خود قرار می دهد و از آنچه دل و عقل سالم و آزاد میتواند انجام دهد ، یعنی از درک حقایق و پذیرش آنها باز میدارد ....
🔹... منظور از جانبداری از باطل های قبیله ای ، عشیره ای ،و حزبی یا گروهی ، جانبداری سخت و بدون چون و چرا از عقاید و افکار ( باطل ) ، راه و روش های (نادرست) ، عادات و سنن موهوم ، آداب و رسوم (غلط)، تعهدات و قراردادهای بی اساس قبیله ای ، عشیره ای ، و حزبی و گروهی است.
🔸عده ای خود را در قید و بند سخت و در حصار محکم قبیله ی خود ، یا عشیره ی خود ، یا حزب و گروه خود قرار می دهند ، و بسیار جدی و بدون اینکه به خود اجازه فکر کردن و تأمل بدهند به جانبداری جدی از باطل های آنان می پردازند ، و نسبت به این باطل ها تعصب سخت از خود نشان داده و از آنها متابعت کامل نموده و بر علاقه ی خود به آنها اصرار می ورزند ، تا جایی که خود را موظف می دانند در حفظ آنها بکوشند و با هر مزاحم و هر مانعی هم مقابله کنند و به هر نحوی باشد آن را کنار زده و به راه خود ادامه دهند .....
♦️هر کدام از این جانبداریها در جای خود به عنوان هوای حاکم همه چیز را تحت الشعاع قرار می دهد.
💠 دلهای و عقلها را به اسارت می کشد و تحت فرمان و هدایت خود گرفته و پیش می برد ، و مجال آزاد عمل کردن برای دلها و عقلها باقی نمی گذارد.
🔸طبعا هر کدام در جای خود مرض و آفتی است برای دل ها و عقل ها که موجب می گردد دلها و عقلها سلامت خود رااز دست داده و نتوانند کار دل و عقل را که درک حقایق و پذیرش آنها و فهم حق و باطل است ، چنانکه باید ، انجام دهند .....
🔻 گرفتاران به جانبداری از باطل های قبیله ای ، عشیره ای ، و یا حزبی و گروهی را در یک تقسیم کلی باید به دو دسته تقسیم کرد:
🔹دسته اول آنانی هستند که ایمان و عقیده ی دینی ندارند
🔹دسته دوم آنانی که دارای ایمان و عقیده ی دینی هستند
♦️دسته اول به جهت گرفتار بودن به این نوع جانبداری که مرض و آفت برای دلها و عقلهای آنان است ودل و عقل آنان را از کار انداخته است ، باطل و بی اساس بودن عقاید و افکار ، راه و روش ها ، عادات و سنن ، آداب و رسوم ، و تعهدات و قراردادهای قبیله ای ، یا عشیره ای، و یا حزبی و گروهی را نمی فهمند و همه را به جای خود حق و حقیقت می پندارند ، و انتظار آن را دارند که حقایق الهی ، توحیدی ، و قرآنی که حقایق هستی است بر خلاف آنها و در تضاد با آنها نباشد و باآنها سازگار باشد.
و همین انتظار غلط به خوبی حکایت از این معنا دارد که آنان بر اثر آفت زدگی دلها و عقلهایشان از درک صحیح و فهم درست حقایق مذکور ناتوان هستند و نمی فهمند که این حقایق به طوری که قبلا اشاره کردیم حقایق خلقت و حقایق ثابت است و نمی شود تابع هواهای این و آن شود.
🔥آنان بر اثر این انتظار غلط نمی توانند حقایق الهی ، توحیدی ، و قرآنی را که به وضوح بر خلاف حقّ و حقیقت های پنداری خود می بینند ، به عنوان 《حقایق》درک بکنند و بپذیرند.
در نتیجه، به انکار و تکذیب این حقایق روی آورده و به مخالفت با آنها و با داعیان به آنها برخاسته و در هر زمان و شرایطی به تناسب و به طرق مختلف به مقابله می پردازند.
دل و عقل که مغلوب و محکوم هوا شد و هوا غالب و حاکم گردید چنین خواهد بود و باید گفت:
عقل تو مغلوب دستور هواست
در وجودت رهزن راه خداست
اما دسته دوم:
♦️همان وصف و حال که برای دسته اول گفته شد برای دسته دوم هم هست ، جز یک چیز،
و آن اینکه دسته دوم به لحاظ عقاید دینی که دارند نمی توانند اصل حقایق الهی ، #توحید ی و قرآنی را انکار و تکذیب کنند، و طبعا به راه دیگری روی می آورند و آن عبارتست از؛
تحریف این حقایق و تفسیر آنها به نحوی که با باطل های قبیله ای ،یا عشره ای ،و یا حزبی و گروهی که از آنها جانبداری می کنند و آنها را حق و حقیقت می پندارند بسازد، و اگر خواستی بگو، با هوای آنان ناسازگار است.
🔥سخنان خدای متعال رااز معانی اصلی و مقاصد حقیقی، و به تعبیر #قرآن کلمات الهی رااز《مواضع》یعنی جایگاههای واقعی آنها تغییر می دهند وبه نحوی که می خواهند تفسیر می کنند ......
♦️... یعنی سخنان خدای متعال رااز معانی اصلی ومقاصد حقیقی آنها تغییر داده و تحریف نموده و آنها را به نحوی تفسیر و معنی میکنندکه با باطل ها و حق و حقیقت های پنداری آنان سازگار باشد ،و در این مقام برای فریب دادن خود و دیگران اصطلاحات خاصی را هم به کار می برند.
خویش را تأويل کن نه اخبار را
مغز را بد گوی نی گلزار را
#شیطان
📚منبع: کتاب پنج رساله ص۶۶ /۷۰، حضرت استادآیت الله محمد شجاعی "قدس سره"
@havayee_vesal