@hawzah_net
🌺 ایثار و فداکاری حضرت علی و حضرت زهرا علیهما السلام 🌺
🍃🌸 و یطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یتِیماً وَ أَسِیراً 🌸🍃
و غذا را، در حالی که دوستش دارند، به بینوا و یتیم و اسیر می خورانند.
💠 شأن نزول 💠
حکایت شده که امام حسن و امام حسین علیهما السلام بیمار شدند و پیامبر صلی الله علیه و آله سفارش کردند که علی علیه السلام نذری برای شفای آنان بنماید و امام علی علیه السلام و حضرت فاطمه علیها السلام و فضّه خادم آنان (و طبق برخی احادیث حسن و حسین علیهما السلام) نذر کردند که پس از شفا سه روز روزه بگیرند.
پس از شفای آن دو عزیز، همه ی خانواده روزه گرفتند و امام علی علیه السلام مقداری جو قرض کردند و نان پختند، ولی در هنگام افطار نیازمندی بر در خانه آمد و غذا خواست و آنان ثلث غذای خود را به او دادند، سپس یتیمی آمد و ثلث دیگر را به او دادند و بعد از آن اسیری آمد و ثلث آخر غذای خود را به او دادند. پیامبر صلی الله علیه و آله از این جریان مطلع شدند و به خانه ی فاطمه علیها السلام آمدند و در این هنگام سوره ی انسان (یا هجده آیه ی آن) نازل شد.
💠 نکته ها و اشاره ها 💠
1⃣ .نیکان با این که خودشان میل به غذا دارند آن را به دیگران می بخشند. این همان ایثار ومقدم داشتن دیگران بر خویشتن است که مرتبه ی عالی نیکوکاری است.
2⃣ .مقصود از «اسیر» در آیه ی فوق مشرکان و کافرانی هستند که در مدینه به دست مسلمانان اسیر شده بودند، یا بردگانی که اسیر مالک خود بودند و یا زندانیان؛ هرچند احتمال اول مناسب تر است.
البته در عصر پیامبر صلی الله علیه و آله محل خاصی برای نگه داری اسیران نبود و آنان را بین مسلمانان تقسیم می کردند تا از آنان مراقب کنند و چنانچه کسی توانایی غذا دادن به اسیران را نداشت اسیران از دیگران غذا می طلبیدند.
3⃣ .پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در مورد اسیران سفارش می کردند، به طوری که مردم در اثر سفارش های آن حضرت، غذای خود را به اسیر می دادند و او را برخود مقدم می شمردند.
💠 آموزه ها و پیام ها 💠
1⃣ .در حالی که به غذا نیاز دارید، ایثار کنید.
2⃣ .از بینوایان، کودکان بی سرپرست و اسیران غافل نشوید و غذای آنان را بر خود مقدم دارید.
☀️سوره انسان، آیه 8☀️
📒منبع: تفسیر قرآن مهر جلد بیست و یکم، صفحه 373
#ایثار #فداکاری #حضرت_علی #حضرت_زهرا
hawzah.net/fa/goharenab/View/43091
👇فایل صوتی تلاوت آیه
دعای_روز_بیست_و_یکم_ماه_مبارک_رمضان.mp3
782K
@hawzah_net
💠 دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان
➕ ترجمه دعا به صورت تواشیح
.
@hawzah_net
معنی " فزت و رب الکعبه "
💠 پرسش 💠
در معنی «فزت و ربّ الکعبه» است که می گویند به خدای کعبه رستگار شدم، این سخن چه معنا دارد زیرا گوینده آن امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ است، و رستگار شدن از این فرد که در زمان کودکی به پیامبر ایمان آورده مناسب نیست، آیا معنی صحیح تری وجود دارد؟
💠 پاسخ 💠
استاد شهید مطهری در این رابطه می فرماید: این است که می بینیم، علی ـ علیه السّلام ـ آن گاه که می بیند مرگش به صورت شهادت نصیبش شده از خوشحالی در پوست نمی گنجد، لذا در لحظات آخرین حیاتش می فرماید به خدا سوگند هیچ امر مکروه و خلاف انتظاری برای من رخ نداده است همان رخ داد که می خواستم و به آرزوی خود که شهادت است رسیدم مثل من مثل کسی است که شب تاریک در جستجوی آب در صحرایی می گردم، ناگاه چاه آبی یا سرچشمه ای پیدا می کند مثل من مثل جوینده ای است که به مطلوب خود نائل گشته است. [1]
=====================
[1] - مطهری ، مرتضی، قیام انقلاب مهدی(عج) به ضمیمه شهید، ص 116 تا 118.
@hawzah_net
💠🌺 ولایت فقیه (3) 🌺💠
🔹بسیاری از افرادی که در ذم ولایت فقیه سخن گفته اند، توهم نموده اند که ولایت فقیه چیزی از سنخ ولایت این ابواب فقهی است و این، تصور نادرستی است; زیرا امت اسلامی، نه مرده است، نه صغیر، نه سفیه، نه دیوانه، و نه مفلس.
🔹ولایت فقیه، تفاوت اساسی با «ولایت بر محجوران » دارد; زیرا یکی مربوط به افراد ناتوان است و دیگری مربوط به اداره جامعه اسلامی; یکی برای حفظ حقوق مردگان و سفیهان و محجوران و صغیران است و دیگری برای اجرای احکام اسلامی و تامین مصالح مادی و معنوی جامعه اسلامی و حفظ نظام و کشور در برابر دشمنان و حفظ وحدت و تقویت خردمندی و دینداری و کمال یابی.
🔹تفاوت دوم اینکه; ولی محجورین و ناتوانان، گاهی غیرمستقیم و به صورت تسبیب، و گاهی به صورت مستقیم و مباشرتا در امور آنان دخالت می کند و از سوی آنان، امورشان را به اجرا درمی آورد ولذا آنان، «مورد کار» می باشند نه «مصدر کار» (به استثناء حجرتفلیس و مانند آن)
🔹اما ولی جامعه خردمندان و امت اسلامی، با تقویت اندیشه و انگیزه، آنان را به حرکت و قیام برای خدا و تحقق ارزش های اسلامی دعوت می نماید ولذا مردم، «مصدر کار» می باشند نه «مورد کار» چنانکه هدف همه پیامبران الهی همین بوده است
http://www.hawzah.net/fa/Article/View/5313