eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه السلام
116 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
65 فایل
وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ کیست خوش‌گفتارتر از کسی که به‌طرف خدا دعوت کند و کار خوب بکند و بگوید: «من تسلیم خدایم»؟ قرآن کریم/سوره فصلت/آیه ۳۳
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 وضعیت زمین و آسمان در عزای امام حسین(علیه السلام) 🔻امام صادق(علیه‌السلام): یا زُرارَة! إِنَّ السَّماءَ بَکَتْ عَلی الْحُسَینِ عَلَیهِ السَّلام اَرْبَعِینَ صَباحاً بِالدَّمِ وَ إِنَّ الْأَرْضَ بَکَتْ أرْبَعینَ صَباحاً بِالسَّواءِ وَ إِنًّ الشَّمْسَ بَکَتْ اَرْبَعِینَ صَباحاً بِالْکُسُوفِ وَ الْحَمْرَةَ ... وَ إِنَّ الْمَلائکَةَ بَکَتْ اَرْبَعِینَ صَباحاً عَلَی الْحُسَینِ(ع) 🔴 ای زراره، آسمان چهل روز بر حسین(ع) خون گریه کرد و زمین چهل روز برای عزای آن حضرت گریست به تیره‌وتار شدن و خورشید با کسوف و سرخی خود چهل روز گریست... و ملائکه الهی برای آن حضرت چهل روز گریستند. 📚 مستدرک الوسائل، ج ۱۰، ص ۳۱۴
🏴 «أَلسَّلامُ عَلى‏ أَسيرِ الْكُرُباتِ وَ قَتيلِ الْعَبَراتِ.» 🏴 گريستن، يا براى به ظهور درآوردن صفت رحمت در طرف مقابل است (چنان كه طفل با گريستن، مادر را به رحمت مى ‏خواند)؛ و يا منشأ گريه، صفت رحمت است كه يكى از صفات بارز الهى است تا با اظهار آن، بقا و الفت اجتماع همواره برقرار باشد، بنابراين، صفت بارز رسولى هم كه براى آنان فرستاده، رحمت قرار داده است، كه: وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ‏. 🏴 ظلم و ستم و عصيان زمان ‏هاى جاهليّت تا زمان حضرت سيّدالشّهدا-ع - به اعلى درجه ‏ى خود رسيد، و صفت رحمت را به فراموشى سپرد، به گونه ‏اى كه امّ‏ كلثوم-ع- در خطبه ‏ى خود فرمود: و رحمت، از دل‏ هاى شما كنده شده است. 🏴 حال، سيّدالشّهدا-ع- با كلام‏ «أَنَا قَتيلُ الْعَبْرَةِ.» مى‏ خواهد بفرمايد: من كشته شدم تا اين صفت، با گرياندن و گريستن در مصايب من آشكار و در نتيجه، رحمت الهى، شامل حال امّت شود. 📚برگرفته از کتاب فروغ شهادت ، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور ره
هدایت شده از الهادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* 🎥 سرباز امریکایی و رحمت واسعه اباعبدالله علیه السلام 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
✳️ شجریان با چند روایت ١) روایت صدا و سیما: استاد از بچگی قاری قرآن بودند و در طول دوران پهلوی کمی آواز سنتی می‌خواندند ولی نفر اول مسابقات قرآن در زمان شاه بودند و بعد از انقلاب هم کلا یک هنرمند بچه مثبت بودند و بعد هم بیمار شدند و فوت کردند و اصلا هم ضد انقلاب نبودند! ٢) روایت اصلاح طلبان: استاد از اول ضد دیکتاتور و اصلاح طلب بودند و از سال ۵٢ طرفدار جنبش سبز شدند و تا روز آخر هم به عهد خود با سید خندان وفادار ماندند و در واقع شهید اصلاحات محسوب می‌شوند چون دلواپسان، جناح راست، شورای نگهبان، احمدی نژاد، برخی نهادهای نظامی و کاسبان تحریم، دل استاد را خون کرده و ایشان را دق مرگ کردند! و انتقام خون ایشان وقتی گرفته می‌شود که در سال ١۴٠٠ نامزد ما رای بیاورد! ٣) روایت بی‌رتوش: شجریان هیچ وقت انقلابی نبود و ادعای دیانت نداشت و فقط در رشته خودش صاحب سبک و تخصص بود و به همین دلیل هم از جانب گروه‌های سیاسی مختلف مورد سوءاستفاده قرار گرفت. در اوایل انقلاب از طرف مارکسیست‌هایی که اورا به خواندن درباره «اندیشه‌های پاک پویان» وادار کردند تا هواداران قیام مسلحانه که عبارت « تفنگم را بده تا ره بجویم» را در دهان او گذاشتند. او هیچ وقت برای انقلاب اسلامی نخواند و همان گونه که خود گفته بود: در همه سال‌های پس از انقلاب اسلامی در رنج و عذاب بود. شجریان التزام به شریعت و فقاهت را قبول نداشت و به همین خاطر بود که از ممنوعیت تک خوانی زنان به شدت گلایه می‌کرد. شجریان همانی بود که در مصاحبه با رسانه‌های فارسی زبان آمریکایی و انگلیسی دیده شد: شجریانی بدون رتوش! ▪️اما نمی‌شود از لاشخوری دولت روحانی و اصلاح‌طلبان به بهانه مرگ شجریان به سادگی گذشت! اصلاح‌طلبانی که بلای «روحانی» را بر سر ملت ایران نازل کرده و با حمایت کامل و «تکرار» خود او را به اریکه قدرت رسانده و ایران را ویران کردند، برای بازسازی وجهه خود به جنازه شجریان هم رحم نکرده و تلاش‌ کردند تا آخرين قطرات اعتبار هنری شجریان را هم به حساب خود واریز کنند و از این نمد برای سر برهنه خود کلاهی به اندازه انتخابات سال ١۴٠٠ دست و پا کنند! خوب است یکی پیدا شود و برای ثبت در تاریخ هم که شده از موانع و مشکلاتی که وزارت ارشاد خاتمی (در دهه ۶٠) برای اجرای برنامه‌های شجریان ایجاد می‌کرد، پرده‌برداری کند تا عمق واقعی ارادت اصلاح‌طلبان به «استاد» روشن شود! @pas_kouchehaie_enghelab
💎 اخلاقی که خیر دنیا و آخرت در آن جمع است 🔻امام رضا عليه‌السلام: اَنَّ رَجُلاً اَتَى سَيِّدَنا رَسولَ اللّه ِ صلي الله عليه و آله فَقالَ يا رَسولَ اللّه ِ عَلِّمْنى خُلُقايَجْمَعُ لى خَيْرَ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ فَقالَ صلي الله عليه و آله لا تَكْذِبْ ❗️مردى نزد سرور ما رسول خدا صلي‌الله‌عليه وآله آمد و عرض كرد: به من اخلاقى بياموزيد كه خيردنيا و آخرت در آن جمع باشد، حضرت فرمودند: نگو. 📚 فقه‌الرضا عليه السلام، ص ۳۵۴
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: شماره 30 موضوع: دورنمای برنامه تحصیلی حوزه برنامه آموزشی کنونی در حوزه مشتمل بر دو بخش است یکی برنامة آموزشی عمومی و دیگری برنامه‌های خاص به گرایش‌های تخصصی که نوعا در مراکز تخصصی و موسسات وابسته به حوزه برگزار می‌شود. برنامة آموزشی عمومی برای همه طلاب الزامی و برنامه تخصصی کاملا اختیاری است. ورود به مراکز تخصصی نوعا پس از 6 سال تحصیل عمومی یعنی پایان سطح 1 امکان‌پذیر است. اما برنامه تحصیل عمومی در حین تحصیل تخصصی و در کنار آن ادامه دارد. دورنمای برنامه درسی عمومی حوزه این چنین است: دروس اصلی: 1.. مقدمات سال اول صرف سال‏دوم نحو، منطق سال سوم بلاغت (معانی، بیان، بدیع) 2.. سطح 1 سال چهارم فقه، اصول فقه، کلام سال پنجم فقه، اصول فقه، کلام سال ششم فقه، اصول فقه، کلام 3..سطح 2 سال هفتم فقه، اصول فقه، فلسفه سال هشتم فقه، اصول فقه، فلسفه سال نهم فقه، اصول فقه، فلسفه سال دهم فقه، اصول فقه، فلسفه 4.. درس‏خارج سال یازدهم به بعد دروس دیگر دوره مقدمات عبارت‌اند از تفسیر، تجوید، تاریخ، ادبیات فارسی، عقاید، اخلاق و.. . و در دوره سطح علاوه بر این‏ها رجال، درایه و.. . آموخته می‏شود. با پایان دوره سه سالة مقدمات، طلبه بر زبان منابع دینی ـ ادبیات عربی ـ تسلط پیدا می‏کند. پس از آن دورة عمومی فقه و اصول فقه را برای آشنایی با کار اجتهادی در منابع دینی آغاز می‏کند. تا انتهای سطح اول، طلبه تقریباً بر ادبیات (مفاهیم، اصطلاحات) و جغرافیا (ساختار کلی و مسائل) شاخه‏های مختلف علوم پایة اسلامی احاطه یافته و قدرت مفاهمه و مکالمة علمی با دانش‏مندان علوم اسلامی را به‏دست آورده است. توان تازه‏ای که طلبه به برکت 6 سال تحصیل حوزوی کسب کرده، به او امکان مطالعة آثار اندیش‏مندان اسلامی را می‏دهد. اما برای پژوهش عمیق در منابع دینی و کسب استقلال نظر، لازم است به حوزة مباحث تخصصی علوم اسلامی راه‏یابد. سطح دوم، لایه زیرین و مرحلة عمیق‏تری از دانش‌های آموخته شده در سطح اول است که طلبه را به موشکافی و دقت‏ نظر کارشناسی در علوم اسلامی عادت می‏دهد. در این دوره در رشته فقه و اصول فقه، که شاخه‏های اصلی علوم حوزوی به‏شمار می‏رود طلبه به «مشاهدة دقیق» فعالیت عالمان بزرگ دین در سطوح پیشرفته می‏پردازد. این مشاهدة دقیق، او را برای دریافت ظرافت کار آن‏ها و «جذب» شیوه‏های تحقیق آماده می‏کند. تحقیق در منابع دینی، روش تاریخی دارد و دانشی شبیه باستان‏شناسی است. باستان‌شناس تلاش می‏کند پس از اطمینان از اصالت کتیبه‏های تاریخی با زبانِ آن‏ها، مأنوس شود و پیام آن‏ها را کشف، به زبان روز ترجمه و برای دیگران بازگو کند. فقیه نیز به کاوش عمیق در اسناد و مدارک باستانی 1400 ساله ـ قرآن و حدیث ـ می‏پردازد و با روش تحقیق تاریخی تلاش می‏کند از اصالت آن‏ها مطمئن و به پیام آن نزدیک شود. پیام این مدارک، پیام خداست که به زبان عربی گذشته بیان شده است. تحقیق در آن هم نیازمند بررسی‏های تاریخی از این دست است: آشنایی با قواعد مفاهمه عرفی، و ادبیات عصر صدور پیام، آشنایی با فضا و فرهنگ حاکم بر آن دوره، آشنایی با تحولات تاریخی و فراز ونشیب‏هایی که در گذر 1400 سال پیرامون آیات و روایات رخ داده و... . طلبه اصول استخراج پیام از کتیبه‏های دینی را در علم فقه تمرین می‏کند. ولی همین اصول را در ساحت‏های دیگر (اخلاق، عقاید، علوم انسانی و.. . ) می‏تواند به‏کار گیرد. او با آموختن روش استنباط، مسلح به ابزاری می‏شود که امکان استخراج سخن دین و نظر وحی را به ‏صورت روش‏مند در موضوعات مختلف به او می‏دهد و این مهم‌ترین توانمندی لازم برای عالم دین است. 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
🔸تأثیر روضه و عزاداری در ایام وبای صده اخیر 🎥در کلام مرجع عالیقدر 🔻 فقیه آگاه 🔺حضرت آیت الله العظمی آقای سید محمد رضا موسوی قدس الله نفس زکیه👇
9.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لطفا این کلیپ رو یه ساعتی ببینید که خوب آماده روضه و گریه باشید.🙏