🔳 روایت رهبر انقلاب از تحوّلآفرینی روحی امام(ره) در طلّاب جوان قم
◻️ ایشان دهها سال پیش از شروع نهضت، غیر از درس فقه و اصول و معقول، سالها در قم درس اخلاق داشتند، جلسهی اخلاق داشتند. البتّه آن وقتی که ما رفتیم قم، سالها بود که این درس تعطیل شده بود،و وجود نداشت. کسانی که دیده بودند آن درس اخلاق را، نقل میکردند ایشان هفتهای یک بار جلسهای داشتند در مدرسهی فیضیّه و طلّاب جوان جمع میشدند در آنجا وقتی که صحبت میکردند، جلسه را منقلب میکردند، دلها را منقلب میکردند. این را البتّه ما هم، در درس فقه و اصول دیده بودیم. یعنی ایشان حتّی در همین درسهای فقه و اصولشان به مناسبتهایی صحبت اخلاقی میکردند، طلبهها زار زار گریه میکردند؛ وقتی ایشان صحبت اخلاقی میکرد، اشک میریختند؛ بیان ایشان این جور مؤثّر بود و انقلاب روحی ایجاد میکرد. این همان روش پیغمبران است؛ پیغمبران هم آغاز همهی حرکتهای خودشان را از انقلاب روحی افراد شروع کردند.
اینکه امیرالمؤمنین میفرماید: لِیَستَأدوهُم میثاقَ فِطرَتِه وَ یُذَکِّروهُم مَنسیَّ نِعمَتِه ... وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول، همین است. «یَستَأدوهُم میثاقَ فِطرَتِه» یعنی آن سرشت نهفتهی انسانی را در اینها بیدار میکردند و آن را وادار میکردند به تحرّک و هدایتگری عملیّات و اقدامات انسانها؛ امام این جوری از اینجا شروع کردند.
من البتّه نمیتوانم قاطعاً ادّعا کنم که آن جلسات را ایشان تشکیل میدادند برای اینکه بعدها به نهضت عظیم سیاسی منتهی بشود؛ این را من نمیدانم. لکن آنچه مسلّم است اینکه این حرکتآفرینی، این تحریک غریزههای معنوی و فطرت و سرشت انسانی از راه #درس_اخلاق و تذکّر و آماده کردن دلها، شیوهی امام بزرگوار بود؛ از اینجا ایشان شروع کردند تا ایجاد تحوّل در سطح وسیع یک ملّت؛ چه در دوران مبارزات و چه بعد از پیروزی انقلاب، ایشان به معنای واقعی کلمه در ملّت ایران تحوّل ایجاد کردند. ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
•┈┈••✾••┈┈•
کانال رسمی خبرگزاری حوزه: ↙️
eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
🔻رهبر انقلاب امروز:
✅ تحوّل در مبانی معرفتیِ کاربردی و ورود فقه در عرصهی نظامسازی؛ امام این را به وجود آوردند
◻️ امام فقه را وارد عرصهی نظامسازی کردند؛ فقه از این مسائل دور بود.
البتّه مسئلهی #ولایت_فقیه، هزار سال [بود که] در بین فقها وجود داشت و مطرح میشد، امّا چون این امید وجود نداشت که این ولایت فقیه تحقّق پیدا بکند، هرگز به جزئیّات آن، به مسائلِ آن پرداخته نمیشد.
امام این را وارد مسائل اصلی و فقهی کردند.
در حوزهی علمیّهی نجف، این را مطرح کردند و دربارهی آن بحث کردند؛ بحثهای علمیِ متقنِ محکمِ کاملاً قابل توجّه برای افرادی که صاحب نظر در این زمینهها هستند؛ یا مسئلهی مصلحتِ نظام را ــ که مصلحتِ نظام همان منافع عمومی است، منافع ملّی است، چیزی غیر از آن نیست ــ امام در فقه مطرح کردند.
مسئلهی معروف اصولی و فقهیِ «تزاحم» و «اهمّ و مهم» را که در مسائل شخصی و مسائل کوچک به کار میرفت، وارد عرصهی میدان عمومی کردند.
یعنی در فقه، ایشان این چیزها را وارد کردند که این، فرصت خیلی بزرگی برای فقه به وجود میآورد؛ دست فقه را باز میکند در گسترهی تصرّفاتی که میتواند در مسائل گوناگون بکند.
به نظر من حوزهها باید از این خیلی #قدردانی کنند و استفاده کنند، استقبال کنند.
البتّه این کاری که امام در این زمینهی فقهی انجام دادهاند، کاملاً #روشمند و قانونمند است؛ یعنی طبق همان به تعبیر امام #فقه_جواهری است؛ یعنی بدعتی در فقه نیست؛ یک استفادهی صحیح از موازین متعارف فقهی است که در اختیار فقها است.
❇️ پافشاری بر تعبّد، در عین نگاه نوگرایانه به فقه
◻️ در آن دورانها خب روحانیّونی بودند که در زمینههای مسائل روشنفکری وارد بودند و بحث میکردند و حرف میزدند؛ اینها روحانی و عالم و دینشناس هم بودند [امّا] یک مقداری تحت تأثیر برخی از شرایط، نسبت به مسائل تعبّدی آن تقیّد لازم را [نداشتند] ــ در عمل شخصی چرا، مقیّد بودند ــ ولی در تبلیغاتشان خیلی روی مسئلهی تعبّد تکیه نمیکردند. امام آمدند در عین آن نگاه نویی که نسبت به مسائل فقهی و مسائل اسلامی و مسائل دینی و مانند اینها داشتند، روی مسئلهی تعبّد محکم ایستادند؛ هم تعبّد در احکام، هم تعبّد در مراسم دینی؛ [مثلاً] این مسئلهی تکیهی عجیبی که ایشان بر روی مجالس عزاداری و مراسم عزاداری و مانند اینها کردند، همهی اینها نشاندهندهی آن پایبندی و تعبّد بزرگ ایشان بود.
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 تیزر پذیرش حوزه علمیه استان البرز
اطلاع بیشتر از جزئیات پذیرش حوزههای علمیه سراسر کشور:👇
@pazireshhowzeh | کانال
paziresh.ismc.ir | وبسایت
🔻گزارش آیتالله اعرافی در شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:
✅ بسیج حوزه علمیه برای تحقق فرمان ولیامر
✅ بیش از ۳۰۰ مرکز و ۱۰۰ رشته حوزوی پای کار تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
◻️ حوزه علمیه باتمامی امکانات خود از جمله بیش از ۳۰۰ مرکز آموزشی و ۱۰۰ رشته تحصیلی و امکان تدوین تعداد قابل توجهی پایان نامه و پژوهش حوزوی، آماده همکاری در تدوین و اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.
◻️ مراجع عظام، بزرگان و فضلای حوزه پای کار الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
◻️ حوزه علمیه برای تدوین نظرات پیرامون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مکاتبات متعددی با مراجع عظام، فضلای حوزه و مراکز پژوهشی در قم و حوزه های علمیه سراسر کشور داشته و در کنار این مکاتبات و دریافت نظرات، بیش از ۲۵۰ شخصیت حقیقی حوزوی با انجام مصاحبه هایی پیشنهادهای خود را ارائه دادند و در نهایت تمامی نظرات به مجموعه گزارشی تبدیل شده و به مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارائه گردیده است .
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
🔔 مراسم گرامیداشت یومالله ۱۵خرداد فردا در #فیضیه قم برگزار میشود
📌 این مراسم ساعت ۱۹ روز پنجشنبه، ۱۵ خرداد برگزار شده و از تمام عاشقان امام روحالله برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل می آید.
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
🔻رهبر انقلاب در سی و یکمین سالگرد رحلت امام(ره)؛
🔰امام برای دین، رسالت تمدنسازی تعریف کرد
💠رهبر انقلاب: یک تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ مردم، دین را فقط وسیلهای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی میدانستند، امام برای دین، رسالت نظامسازی و تمدّنسازی و جامعهسازی و انسانسازی و مانند اینها تعریف کرد.
١٣٩٩/٠٣/١۴
💻 @khamenei_maaref
💠 حدیث روز 💠
💎 بهترین مرگ از نگاه مولی الموحدین علی(ع)
🔻حضرت امام على عليهالسلام:
اِنَّ اللّهَ كَتَبَ الْقَتْلَ عَلى قَوْمٍ وَ الْمَوْتَ عَلى آخَرينَ وَ كُلٌّ آتِيَةٌ مَنِيَّتُهُ كَما كَتَبَ اللّهُ لَهُ فَطُوبى لِلْمُجاهِدينَ فى سَبيلِ اللّهِ وَالْمَقْتُولينَ فى طاعَتِهِ
◻️خداوند براى گروهى كشته شدن و براى گروهى ديگر مرگ را مقـرّر نموده و هـركدام به أجـل معين خـود آنسان كه او مقدّر كرده است میرسند، پس خوشا بحال مجاهدان راه خدا و كشتگان راه اطاعت او.
📚 نهج السعاده، ج ۲، ص ۱۰۷
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
📸 مجموعه پوستری به مناسبت رحلت امام خمینی (ره) و قیام پانزده خرداد
@HawzahNews