💠 حدیث روز 💠
✳️ حدیثی از امام جواد(ع) برای فضایمجازی
🔻امام جواد علیهالسلام:
🔹 من أصغى إلى ناطِقٍ فَقَد عَبَدَهُ؛ فإن كانَ النّاطِقُ عَنِ اللهِ فَقَد عَبَدَ اللهَ، و إن كانَ النّاطِقُ یَنطِقُ عَن لِسانِ إبلیس فَقَد عَبَدَ إبلیسَ.
✳️ هركس به حرفهای سخنرانی گوش سپارد (و علاقمند و متمایل به او باشد) بنده او شده است؛
پس اگر آن سخنور از خدا سخن بگوید، شنونده، خدا را عبادت کرده است، و اگر آن فرد از زبان شیطان (و هوى و هوس) سخن بگوید، شیطان را بندگی نموده است.
📚تحف العقول، حسن بن شعبه حرّانى، ص ۴۵۶
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
مسئول پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله العظمی مکارم اعلام کرد:
📱 رونمایی از نسخههای جدید نرمافزارهای اندروید
نسخه جدید نرمافزارهای تفسیر نمونه، نهج البلاغه، مفاتیح نوین، شوق بندگی، رساله توضیح المسائل، استفتائات، استخاره، شبهات کلامی، وجوهات شرعیه و مسائل مبتلا به منتشر شد.
yon.ir/zYwtm: لینکدانلود
خبرگزاری حوزه
🔻گزارش تفصیلی از نشست صمیمی نخبگان با آیت الله اعرافی؛ ❓پیشنهادات نخبگان حوزه به مدیر حوزه های علمیه
🔻گزارش تفصیلی از نشست صمیمی نخبگان با آیتالله اعرافی؛
❓پیشنهادات نخبگان حوزه به مدیر حوزههای علمیه چه بود؟
دیدار مدیر حوزههای علمیه با استعدادهای جوان برتر حوزه، عصر شنبه ۱۱ خردادماه در مرکز مدیریت حوزههای علمیه در قم برگزار شد.
🔻حجت الاسلام رهنما:
🔹برای تبدیل رابطه امروزه حوزه و نظام به یک رابطه قوی تر و هدفمند تر، باید شرایطی را ایجاد کنیم؛ ایجاد انگیزه و دغدغه لازم بین طلاب و نخبگان در زمینه نیازهای جامعه، تعریف کارکردهای اجتماعی روحانیت بر اساس نیازهای فعلی نظام و جامعه و تربیت طلاب متناسب با کارکردها و نیاز از جمله این شرایط است.
ابهام در ماموریت اصلی نخبگان و حوزه، ابهام در عرصه سند چشم انداز حوزه های علمیه، عدم استقبال و ارتباط از سوی مسئولان نظام، استفاده نشدن از ظرفیت علمی حوزه در سامان دهی و جهت دهی طلاب، عدم تطبیق آموزش ها و نیازهای جامعه و ... از موانع این مسیر است.
🔻حجت الاسلام سید هادی سیادت:
🔹مقام معظم رهبری بر تشکیل یک مرکز مطالعات راهبردی حوزه تاکید کردند؛ اگر این مرکز، تشکیل شده است باید ثمرات آن به بدنه حوزویان برسد و اگر نشده است باید این دفتر را تشکیل دهیم؛ اگر این کار انجام شود بهانه تراشی های بی مورد از بین می رود؛ تشکیل این دفتر موجب رشد بدنه و خود حوزه می شود.
🔻حجت الاسلام حامد احمدی:
🔹در برنامه دروس سطح، شاهد مظلومیت علوم عقلی و عرفانی و ذوقی هستیم؛ بیش از 85 درصد وقت مفید طلاب به فقه و اصول پرداخته می شود.
میتوان از استعدادهای برتر در جامعه المصطفی بهره بود؛ همچنین حوزه و مدارس باید به فضای آزاد گذشته برگردد و اساتید نیز به شکل آزاد خود را برای تدریس معرفی کنند؛ بهره وری از نخبگان نباید در عرصه تدریس محصور شود و زمینه های دیگری در زمینه بهره وری از نخبگان فراهم شود.
آیا دینی که ادعای متعالی ترین برنامه برای بشر را دارد، یک نظام آموزشی نداشته باشد؟ این نظام آموزشی، تقریبا بدترین مدل آموزشی جهان است که وارد دانشگاه و سپس وارد حوزه شده است و امروزه دانشگاه های مطرح جهان همان سبک های قدیم ما را اجرا می کنند.
🔻حجت الاسلام جلیلی خامنه:
🔹با توجه به چشم اندازی که در حوزه انجام شده است، امیدواریم تمام این موازی کاری ها از بین برود زیرا امروز شاهد 80 نهاد بین المللی در این عرصه فعالیت دارند که همه آنها باید تحت لوای حوزه فعالیت کنند.
متاسفانه موازی کاری در عرصه تبلیغ بین الملل بیداد می کند؛ باید یک فرماندهی کامل جامع در یک کشور یا یک قاره با همکاری و همفکری حوزه و سازمان فرهنگ و ارتباطات و دفتر رهبری تعیین شود.
🔻حجت الاسلام رجبی:
🔹متاسفانه برخی تصور می کنند که امر تهذیب، امری «دلی» است و برنامه پذیر نیست. میزان کلاس های درسی آموزشی و تهذیبی چه نسبتی با هم دارند؟
تدوین سند جامع تهذیبی حوزه، پژوهش در حیطه طلبه تراز انقلاب اسلامی، ارایه راهکارهای تربیت طلبه مهذب، تاسیس مرکز تربیت مربی اخلاق، تربیت مربیان اخلاق برای پژوهش و تدریس به طلاب، تولید کتب اخلاق مضاف و صنفی از دیگر پیشنهادات میان مدت و بلند مدت است.
🔻حجت الاسلام مهدی صداقت:
🔹مقام معظم رهبری در سال 91 فرمودند، مساله رعایت نخبگان و شناسایی آنها را به شکل شبکه ای مبدل کنیم؛ در این عرصه باید مربی گری را تقویت کنیم؛ باید استعدادهای نخبه را از آموزش و پرورش شناسایی کنیم و بهترین ها را انتخاب کنیم و نگهداری و ارتقای آنها را در دستور کار قرار دهیم؛ایشان فرمودند که اگر این کار انجام شود نخبه را باید وارد نخبه پروری کنیم.
🔻حجت الاسلام احمد آذربایجانی:
🔹برنامههای پژوهش محور، نگاه کاملی به آموزش پژوهش محور ندارند؛ تا زمانی که اساتید ما، در فضای پژوهشی قرار نگیرند قطعا نمی توانیم منتظر جوشش طلاب باشیم و این مساله چاره ای جز فعال کردن اساتید ندارد.
پژوهش ها به مسایل ساختاری توجه بیشتری می کنند و نسبت به عرصه های محتوایی غفلت دارند.
آسیب بعدی برخی طلاب در عرصه پژوهش است که یکی از علل آن، تفکیک و جداسازی آموزش، از پژوهش است؛ وقتی وقت طلاب را به شکل کامل در مدارس در عرصه آموزشی پر میکنیم وقتی برای پژوهش باقی نمیماند.
متنکامل:👇
http://hawzahnews.com/detail/News/493964
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
🌾 اعلام مبلغ زکات فطره از سوی مراجع تقلید
مشاهده متنخبر: 👇
http://hawzahnews.com/detail/News/494017
🔻حجتالاسلاموالمسلمین رستمنژاد در گفتگو با حوزه نیوز مطرح کرد:
✅ نقش قرآن در متون درسی حوزه پررنگتر میشود
➖ چند وقتی است که برخی از شبکه های ماهواره ای با غرض ورزیهای خود به دنبال القای این مطلب هستند که حوزه نسبت به برنامههای قرآنی چه به صورت کمّی و چه به صورت کیفی بیاعتنا است.
🔹در #سطح_یک حوزه، فقط در بخش قرآن 270 ساعت در برنامه آموزشی جاری و 400 ساعت در برنامه آموزشی جدیددر نظر گرفته شده است.
🔹درباره مسائل پیرامونی قرآن در برنامه جاری و جدید سطح یک به ترتیب 765 و 565 ساعتدرس برای هر طلبه برگزار می گردد.
🔹در ارتباط با معارف حدیثی اهل بیت(ع) و پرداختن به متون و منابع حدیثی مانند نهج البلاغه، کتاب الکافی و منابع ادعیه و زیارات در برنامه جاری سطح یک 90 ساعت، در برنامه جدید 96 ساعت درس برنامه ریزی شده و اجرا می گردد.
🔹برنامه قرآنی و حدیثی #سطوح_عالی یعنی از پایه هفتم تا درس خارج فقه در ارتباط با تفسیر 120 ساعت، مباحث پیرامونی قرآن 60 ساعت و مباحث علوم حدیثی هم 60 ساعت کلاس برای طلاب برگزار میشود.
🔹 در کتب تألیفی جدید میزان آیات و روایات بسیار بیشتر از سابق است.
🔹در منابع تولیدی جدید در دروس ادبیات، صرف و نحو، اخلاق، فقه و اصول، عقاید و کلام بیش از #هشت_هزار بار از آیات قرآن استفاده شده است که به نوعی بخشی اعظمی از قرآن کریم در این متون آموزشی مورد بهره برداری قرار گرفته است.
🔹وجود آیات و روایات فراوان، متون را از حالت یکنواختی و بی روح بودن نیز خارج و فضای معنوی خاصی به برنامه ها و فعالیت های آموزشی داده است.
🔹مجموعه #تذکار_وحی در سه جلد که یک دوره اجمالی از معارف قرآنی است که در سایر برنامه های آموزشی حوزه اعم از برنامه آموزشی جاری سطح یک و برنامه آموزشی سطح دو سفیران هدایت به عنوان منابع بدیل آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد.
🔹درس #ولایت_فقیه در برنامه های آموزشی جدید حوزه در امتداد موضوع ولایت اهل بیت(ع) قرار گرفته است
🔹درختواره حوزههای دانشی در رشته ها و گرایش های تخصصی مختلف با محوریت قرآن و اهل بیت علیهم السلام طراحی شده است.
🔹در حال حاضر 13 مدرسه اختصاصی #حافظان_قرآن کریم در کشور داریم و بسیاری از مدارس، متقاضی تبدیل وضعیت به مدارس حافظان هستند
مشروحگفتگو:👇
http://hawzahnews.com/detail/News/492858
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
🗿 داستان مهیّج گرویدن جادوگر آفریقایی به دین مبین اسلام
▫️بامالو کانتریو نام مستعار جادوگر و ساحر آفریقایی اهل یکی از کشورهای واقع در منطقه غرب آفریقا است. وی به دنبال شغل آبا و اجدادی خود از کودکی تا سن پنجاه سالگی از راه رمالی و سحر و جادو گذران زندگی میکرده که پس از گذشت نیم قرن از عمرش به یکباره لطف الهی شامل حالش شده و به دین مبین اسلام و مکتب حق اهل بیت (ع) میگراید.
این گفتگو توسط #خبرگزاری_حوزه ابتدا به زبان محلی (لینگالا) تهیه شده و سپس به فرانسوی و در نهایت به زبان فارسی بازگردانده شده است.🔻
🔹...پدرم یکی از خبرهترین و در عین حال گمنامترین رمالان و ساحران آفریقا در زمان خود بود که فقط افرادی خاص و سران دولتی و حکومتی آن هم با چند واسطه موفق به ملاقات و دیدار وی میشدند و شاید این نکته برای شما و مخاطبانتان جالب باشد که از سن ده سالگی تا زمان مرگ هیچ کس نتوانسته بود چهره پدر را ببیند؛ او همیشه چهره خود را با شالی سفید میپوشاند و باور داشت که کشف حجاب از صورتش موجب کاهش انرژی ها ماورائی وی میشود.
🔹...روزی حیوانی وحشی از پنجره باز محل نگهداری خدایمان وارد اتاق شد و به محض ورود با خدای خدایان برخورد کرد و آن را بر روی زمین انداخت که موجب شکستن و چند تکه شده آن شد. همانجا بود که در ذهنم این سوال پیش آمد: چگونه خدایی به این عظمت که تمامی مقدرات ما را رقم میزند و ما را از ارزاق و نعمتها بی نیاز ساخته نتوانست در مقابل حیوانی وحشی از خود دفاع کند؟ اما به دلیل ترس از پدر هیچگاه این سوال را بر زبان نیاوردم.
🔹 ...متوجه شدیم بت جدیدی که قرار است آن را پرستش کنیم در همان اتاق خاص در بین زمین و هوا معلق است و هیچ تکیه گاهی ندارد که هرچه سرّ این موضوع را از پدر خواستیم پاسخ نگفت. بعدها و در آستانه مرگ پدر متوجه شدم که وی به یکی از #شیاطین تحت امر خود دستور داده تا از خدای خانوادگی ما به صورت تمام وقت محافظت کند.
پدرم عاقبت بسیار ناخوشایندی داشت و مرگ سختی را چشید و حتی پس مرگ هیچکس هرگز نتوانست جسد او را پیدا کند.
🔹در سن سی و پنج سالگی به حدی توانمند شده بودم که بسیاری از شخصیتهای سیاسی و افراد با نفوذ مملکتی به نزد من آمده و برای حل مشکلات خود از من کمک میخواستند.
🔹... یک شب تابستانی در عالم رویا زیر یک درخت سرسبز مردی را دیدم با لباسی بلند و سفید و شالی همرنگ آن لباس که بر دور سرش پیچیده بود و پشت به من ایستاده و زیر لب گویی با کسی مناجات میکرد. چند قدمی که نزدیک تر شدم دیدم آن #مرد_سفیدپوش کمربندی بر کمر خود دارد که روی آن سیزده نگین درشت و درخشنده چشم نوازی میکند که دو نگین اول به رنگ سبز، ده تای بعدی نقره ای و آخرین نگین به رنگ طلایی بسیار خاصی بود که چشم مرا به خود خیر کرد.
🔹چند روز بعد در خانه اقوام نشسته بودم و کاری برای انجام نداشتم برای گذران وقت از یکی از پسران قوم خویشمان خواستم بیاید و چون به زبان فرانسه مسلط بود کتاب را برایش آوردم تا چند صفحه ای برایم بخواند و ترجمه کند. او نیز همین کار را کرد از روی جلد شروع به خواندن کرد:
«راه های رسیدن به کمال»، (سید مجتبی #موسوی_لاری).
🔹پس از حدود یک سال زندگی در کشور نیجریه به کمک آن دوست مسلمان شده و به مکتب اهل بیت (ع) گرویدم و در مورد تغییر نام خود نیز باید بگویم آن را نیز دوستم برایم برگزید، زیرا روزی از وی پرسیدم به کسی که بسیار مشتاق امام عصر خود و ظهور وی باشد در لغت عربی چه گفته میشود؟ وی نیز در جواب گفت: #منتظرالمهدی که این نام بسیار بر قلب من تاثیر گذاشت و تصمیم گرفتم تا آن نام را برای زندگی در نیم قرن دوم عمرم برگزینم.
متنکامل این گفتگو را در لینک زیر بخوانید:
http://hawzahnews.com/detail/News/493639
☑️ @HawzahNews | خبرگزاریحوزه
May 11
🌒 دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان
🔹اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّي فِيهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَكْرِمْنِي فِيهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ
🔸 اى خدا در اين روز به اعمال نافله و مستحبات مرا بهره وافر عطا فرما و به حاضر و آماده ساختن مسائل در حقم كرم فرما
🔹وَ قَرِّبْ فِيهِ وَسِيلَتِي إِلَيْكَ مِنْ بَيْنِ الْوَسَائِلِ يَا مَنْ لاَ يَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّينَ
🔸و وسيله مرا بين وسايل و اسباب بسوى حضرتت نزديك ساز اى خدايى كه سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت.
____________
@Hawzahnews
💠 حدیث روز 💠
✳️ راهکاری برای ریزش گناه از نامه اعمال
🔻قالَ الامامُ الْحَسَنُ الْمُجتبی علیه السّلام:
وَ إنّ حُبَّنا لَیُساقِطُ الذُّنُوبَ مِنْ بَنی آدَم، کَما یُساقِطُ الرّیحُ الْوَرَقَ مِنَ الشَّجَرِ.
✳️ همانا محبّت و دوستی با ما (اهل بیت رسول الله صلی الله علیه وآله)سبب ریزش گناهان - از نامه اعمال - میشود، همان طوری که وزش باد، برگ درختان را میریزد.
📚 کلمه الامام الحسن ج ۷ – ص ۲۵
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
🔻مدیر حوزههای علمیه خواهران:
⭕️ ۶ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور داریم
حجتالاسلاموالمسلمین عبدالکریم بهجتپور امروز در دیدار با مسئولان مرکز تخصصی مهدویت:🔻
🔹از اشکالاتی که به مجموعه حوزه وارد میشود این است که نمیتواند چهره اجتماعی پیدا کرده و طلبه را به یک کنشگر اجتماعی تبدیل نمیکند، در حوزه علمیه خواهران نیز این مشکل بیشتر از حوزه برادران است.
🔹امروزه چالشهای مهمی پیرامون مسائل مرتبط با زنان ایجاد میشود، 6 میلیون زن سرپرست خانوار در کشور داریم و مدیریت این آمار کار سختی است، دستگاههای روحانی فرهنگی ما باید فعالیت بهتری داشته باشند.
🔹ورود و همکاری با مراکز تصمیمساز برای استفاده از ظرفیت حوزه علمیه خواهران یکی از سیاستهایی است که پیش گرفتهایم.
🔹حدود 70 نفر از 313 نفر یاران امام زمان را بانوان تشکیل میدهند و این یک سوال مهم است که چرا کار پژوهشی لازم در این عرصه صورت نگرفته است.
http://hawzahnews.com/detail/News/494067
☑️ @HawzahNews | خبرگزاریحوزه
قاضی آسیابی دادستان عمومی و انقلاب شیراز با اشاره به روند رسیدگی به پرونده شهادت امام جمعه کازرون گفت:🔻
➖طبق اعلام نظریه کمیسیون پزشکی قانونی استان فارس متهم از سلامت کامل روحی و روانی برخوردار بوده و مسئول اعمال ارتکابی خود تشخیص داده شده است.
http://hawzahnews.com/detail/News/494044
🔻 آیتالله محمدجواد فاضل:
⭕️ در برخی مدارس طلاب را به چلهنشینی سوق میدهند
🔹هنوز قوت و قدرت علمی فقاهت و اصولی امام راحل بر حوزویان روشن نشده است؛ این درحالی است که ایشان از نظر تفسیری و اخلاقی و عرفانی نیز در عالیترین جایگاه قرارداشتند.
🔹باید ترتیباتی اتخاذ شود که طلاب از ابتدا تا درس خارج با افکار امام آشنا شوند؛ چند متن کتاب درسی حوزه درسی ما از افکار امام تدوین شده است؟
🔹احیای نام و نظرات علمی امام از وظایف اولیه ما حوزویان است.
🔹بعضا طلاب را به چلهنشینیها و زهدهای غیر صحیح سوق میدهند.
ایشان برای رضای خدا و برای رد یک کتاب شبههناک چندین ماه درس خارج خود را تعطیل کرد تا کشف الاسرار را بنویسد.
🔹امام به برکت قرآن و اهل بیت(ع) به اسلام در دوران معاصر عزت دادند. امروزه از دهها میلیون شیعه در سراسر جهان سخن گفته میشود در حالی که پیش از انقلاب به هیچ عنوان چنین آماری در جهان وجود نداشت.
http://hawzahnews.com/detail/News/494032
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نشست آیتالله اعرافی با استعدادهای برتر حوزه
@HawzahNews
📲 با ما همراه باشید؛
••••••••••••••••••••••••
eitaa.com/hawzahnews | ایتا
•┈┈••✾••┈┈•
sapp.ir/hawzahnews | سروش
•┈┈••✾••┈┈•
gap.im/hawzahnews | گپ
•┈┈••✾••┈┈•
ble.im/Hawzahnews | بله
•┈┈••✾••┈┈•
twitter.com/hawzahnews_fa| توئیتر
•┈┈••✾••┈┈•
Instagram.com/hawzahnews.ir | اینستاگرام
🔻رئیس قوهقضائیه در جمع مسئولان عالی قضایی:
✅ رهبر معظم انقلاب بهترین مفسر خط امام (ره) است
برای تبیین و شناخت دقیق خط امام (ره) به عنوان یک حقیقت قطعی، مفسری بهتر و برتر از شخص رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی) که بتواند روایت از امام (ره) را جهانی سازد، وجود ندارد و نسل امروز و فردا صرفا از طریق رفتار، گفتار و تقریرهای مقام معظم رهبری می توانند به شناخت صحیح از امام راحل دست یابند.
⭕️ التماس آمریکا برای مذاکره
رئیس قوه قضاییه با اشاره به موضع گیری روز گذشته مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا مبنی بر اعلام آمادگی برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران، گفت: اصرار ملتمسانه مقامات رسمی آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی، بار دیگر حقانیت مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم ایستادگی و مقاومت را اثبات کرد و نشان داد آمریکا محتاج مذاکره است.
http://hawzahnews.com/detail/News/494136
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
🔻 آیت الله خاتمی در کازرون:
🌷شهید حجتالاسلام خرسند مجاهد فرهنگی بودند
🔹تشییع جنازه شهید خرسند کم نظیر و تجدید میثاق با نظام بود؛ در تشییع این عالم مجاهد، کازرون یکپارچه در شیون بود.
🔹پیام مقام معظم رهبری به ایشان پیام یک دوست صمیمی است؛ امام و مقام معظم رهبری در تعابیر خود دقیق هستند.
🔹 مجموعه مواضع شهید حجت اسلام خرسنددر طول بیش از یک دهه باید جمع آوری و به صورت کتاب منتشر شود.
🔹در حوادث اخیر کازرون در اوج بحران، ایشان بسیار آرام بود و ملامتها او را ناراحت نمیکرد و خردمندانه نگاه مصلحانه به قضایا داشت.
🔹مردمدار بودن یکی دیگر از ویژگیهای شهید خرسند است؛ مردم کازرون ایشان را دوست داشتند.
http://hawzahnews.com/detail/News/494124
خبرگزاری حوزه
🌾 اعلام مبلغ زکات فطره و کفاره از سوی مراجع تقلید در سال ۱۳۹۸ منبع(خبرگزاریحوزه): yon.ir/PIevw •┈
زکات فطره چاپی.jpg
1.79M
🌾 اعلام مبلغ زکات فطره و کفاره از سوی مراجع تقلید در سال ۱۳۹۸
#نسخه_چاپی
•┈┈••✾••┈┈•
خبرگزاری رسمی حوزه:👇
eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
May 11
🔔 بهرهمندی اعضای کتابخانه جامعهالزهرا(س) از نورمگز و نورلایب
معاونت پژوهش جامعهالزهرا(س) طی اطلاعیهای اعلام کرد:
هر یک از اعضای کتابخانه جامعهالزهرا میتوانند پس از عضویت در سایت نورمگز روزانه ۵ مقاله دانلود کنند.
🌐 noormags.ir
🌐 noorlib.ir
•┈┈••✾••┈┈•
خبرگزاری رسمی حوزه:👇
eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
🔻آیتالله اعرافی امروز در دیدار جمعی از طلاب هامبورگ آلمان:
✅ شناخت امام خمینی(ره) شناخت تاریخ هزار ساله حوزه است
🔹 شناخت امام(ره) در واقع به معنای شناخت حوزه، روحانیت و انقلاب اسلامی بوده و #امام_شناسی در عصر ما نمادی از شناخت تاریخ پر فراز و فرود حوزه است.
🔹 امام(ره) چهرهای است که هنوز هم ابعاد بزرگ آن ناشناخته باقی مانده و در شخصیت ایشان میشود تاریخ بیش از هزار ساله حوزه را ملاحظه کرد.
1️⃣ امام(ره) در بعد علمی از بزرگان و نوادر حوزه علمیه بوده
#جامعیت ایشان به گونه ای بود که در همه علوم پایه حوزوی به درجه اجتهاد و صاحب نظری رسیده بودند.
علاوه بر جامعیت علمی امام، #عمق_علمی ایشان نیز بسیار مورد توجه است، چرا که معمولا افرادی که در علوم مختلف جامعیت دارند، عموما در سطح باقی می مانند، اما امام(ره) دارای ویژگی ژرفایی و عمق میباشند.
2️⃣ بعد #هنری امام نیز یکی از ابعادی است که یک عالم دین باید داشته باشد، در این زمینه باید متذکر شد که ایشان
اولا اهل شعر و ادب بودند،
ثانیا قلم نگارش ایشان بسیار خوب و جذاب بود،
ثالثا بیان ایشان بسیار قوی و درست و دارای جاذبه بود،
هنر چهارم امام(ره) نیز هنر ارتباطی ایشان بود که در این مقوله بسیار نافذ بودند.
3️⃣ بعد سوم امام(ره)، #زمان_شناسی ایشان بود، در زمانی که راههای ارتباطی مانند امروز وجود نداشت، ایشان نسبت به شرایط موجود در دنیا آشنایی کامل داشتند؛ به نحوی که در میان معاصرین کسی در زمان شناسی به ایشان نبود.
4️⃣ بعد چهارم از ابعاد وجودی امام خمینی(ره)، قدرت مدیریت ایشان بود؛ ایشان #مدیر_بحرانها بودند و سخنرانی امام در فیضیه، در سازمان سیا موردتحلیل قرار گرفته و اینگونه بیان کردهاند که برای این سخنرانی ساعتها مشاوره انجام شده و به بیان این متخصصان این سخنرانی کار یک نفر نبود، اما امام به تنهایی این سخن را ایراد کرده و در جامعه تحول ایجاد کرده اند.
5️⃣ بعد پنجم امام(ره) #اخلاقومعنویت ایشان بود؛
ایشان در راه خدا از همه وجود خود می گذشت، همچنین فضائل اخلاقی امام در زهد، وارستگی، بی اعتنایی به دنیا، شجاعت در راه خدا و نترسید از خطرها نمود پیدا می کند که پایه آن خداشناسی ایشان بود.
متنکامل:
hawzahnews.com/detail/News/494105
گزارشتصویری:
hawzahnews.com/detail/Photo/494118