eitaa logo
حیات طیبه مهدویّ🍎
134 دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
4.6هزار ویدیو
33 فایل
«کانال معارفی حیات طیبه» گلچینی از گزیده ترین مطالب متنوع پیرامون سبک زندگی مهدوی و.... 👈 مارا به دوستان خودمعرفی کنید👉 حیات طیبه مهدوی🍎 🍎https://eitaa.com/hayyatetayebh ارتباط با ادمین : @Mojtahed
مشاهده در ایتا
دانلود
حیات طیبه مهدویّ🍎
⏹️ پیوست قرآنی مطالب این نشست شامل آیات ۲۰ و ۲۱ سوره مائده می باشد ⬇️ 🔻آيه ۲۱ يا قَوْمِ ادْخُلُوا
🔻تا۶۵ دقیقه دیگر پخش ضمیمه دوم نشست پنجم روایت نصر - (شناخت تاریخی قوم یهود) ساعت 20 امشب 🍎https://eitaa.com/hayyatetayebh ⏬️⏬️⏬️
🔻 پرسش هایی که در نشست امشب پاسخ آن ها را می یابیم : ۱-پاسخ اردوگاه بنی اسرائيل در چهار فرسنگی ارض مقدس به پیامبر خدا چه بود و کدام آیه قران به آن پرداخته است؟ ۲-دو نفری که در مقابل قوم بنی اسرائیل دیدگاه شان با جناب موسی علیه‌السلام موافق بوده چه نام دارند؟ و کدام آیه قران به آن دلالت دارد؟ ۳- چرا عموم قوم بنی اسرائیل در قبال پیامبرشان عکس‌العمل منفی نشان دادند؟ ۴- ابتلای "تیه" در امت اسلام چیست؟ ۵-ایا امکان هدایت قومی به جبر و اکراه وجود دارد؟ ۶- شیوه حضرت‌ موسی در قبال نپذیرفتن جهاد در برابر ستمگران ساکن در ارض مقدس چگونه بود؟ ۷-وقتی مردم پشیمان شدند خداوند چه تصمیمی برای قوم بني اسرائیل گرفت؟ ۸-آیا در همه تمدن های الهی مشابه جریان نافرمانی مردم بنی اسرائیل در قبال دعوت پیامبرشان اتفاق افتادنی است؟ ۹-کدام خطبه نهج البلاغه به جریان نافرمانی قوم بنی اسرائیل اشاره دارد ؟ ۱۰- آیا مشابه جریان عصیان قوم بنی اسرائیل در امت اسلام سراغ دارید؟ 🍎https://eitaa.com/hayyatetayebh ⏬️⏬️⏬️
5. (ضمیمه قسمت دوم) فرمول بدبختی بنی‌اسرائیل.mp3
23.02M
🖇صوت ضمیمه دوم نشست پنجم 🔸️سرنوشت ما ⏹️ حجت‌الاسلام محمدامین نخعی 💢 انتشار محتوای این کانال آزاد است 🍎https://eitaa.com/hayyatetayebh ⏬️⏬️⏬️
⏹️ پیوست قرآنی مطالب این نشست شامل آیات ۲۳ تا ۲۶ سوره مائده می باشد ⬇️ آيه ۲۳🔻 قالَ رَجُلانِ مِنَ الَّذِينَ يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبابَ فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ وَ عَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ «23» دو نفر از مردانى كه (از خدا) مى‌ترسيدند و خدا به آنان نعمت (عقل وايمان و شهامت) داده بود، گفتند: از دروازه‌ى شهر بر دشمن وارد شويد (و نترسيد) پس چون كه داخل شديد همانا پيروزيد و اگر ايمان داريد بر خدا توكّل كنيد. ⏺️نکته ها در تفاسير آمده است: آن دو نفر از نقباى دوازده‌گانه بنى‌اسرائيل بودند، به نام‌هاى: «يوشع‌بن نون» و «كالب‌بن يوفنا» و نامشان در تورات، سِفر تثنيه آمده است. «1» 🌿 امام باقر عليه السلام فرمودند: اين دو نفر، پسر عموى موسى عليه السلام بودند. «2» ▪️به گفته علّامه طباطبايى در تفسير الميزان: «هرگاه كلمه‌ى «نعمت» در قرآن بدون قيد آمد، مراد نعمت ولايت و نبوّت است». ⏪️پیام ها 1- خداترسى، زمينه‌ى فراهم شدن الطاف و نعمت‌هاى الهى است. يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ‌ ... 2- آنكه از خدا بترسد، احساس مسئوليّت مى‌كند وپيروى از فرمان پيامبر خدا را واجب مى‌داند و در برابر قدرت‌هاى ديگر تسليم نمى‌شود. يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ‌ ... ادْخُلُوا 3- خداترسى، زمينه‌ى شجاعت و جرأت و عمل است. يَخافُونَ‌ ... ادْخُلُوا 4- خداترسى، نعمتى الهى است. «يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا» 5- هنگام حمله، بايد به رزمندگان روحيه داد. «فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ» 6- خوف الهى و تقوا، به انسان بصيرت و نيروى تحليل صحيح و روشن از مسائل مى‌دهد. يَخافُونَ‌ ... فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ‌ 7- توكّل، بايد مخلصانه و تنها بر خدا باشد. «عَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا» 8- اگر اهل ايمان با شهامت وارد شوند، منحرفان ميدان را ترك مى‌كنند. «فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ» 9- اصل در موفقيّت تنها امكانات مادّى نيست، بلكه ايمان و توكّل، تصميم و جرأت نيز لازم است. ادْخُلُوا ... وَ عَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا 10- توكّل به تنهايى كافى نيست، بلكه همراه با تلاش ما را به مقصد مى‌رساند. ادْخُلُوا ... فَتَوَكَّلُوا -------------------- 📚منبع «1». تفسير نمونه. «2». تفسير نورالثقلين. تفسير نور(10جلدى)،جلد 2 ص 270 🍎https://eitaa.com/hayyatetayebh ⏬️⏬️⏬️
⏹️ پیوست قرآنی مطالب این نشست شامل آیات ۲۳ تا ۲۶ سوره مائده می باشد ⬇️ آیه ۲۴🔻 قالُوا يا مُوسى‌ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً ما دامُوا فِيها فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ «24» (بنى‌اسرائيل) گفتند: اى موسى! تا وقتى كه آنها (جبارانستمگر) در آن شهرند، ما هرگز وارد آن نخواهيم شد. پس تو و پروردگارت برويد (و با آنان) بجنگيد، ما همانا همين جا نشسته‌ايم. ⏺️نکته ها مكّه وبيت‌المقدّس، هر دو سرزمين مقدّسند؛ امّا موسى عليه السلام كه به قوم خود فرمود: وارد آن شويد و با دشمن بجنگيد، بهانه آورده، از فرمان او تخلّف كردند، ولى مسلمانان در سال ششم هجرى كه به قصد عمره در ركاب پيامبر صلى الله عليه و آله تا نزديكى مكّه آمدند، اگر ممانعت آن حضرت نبود به شهر حمله مى‌كردند. در اين سفر، «صلح حديبيه» واقع شد. 🔹️آرى، هر دو قوم به دروازه دو شهر مقدّس رسيدند، ولى يكى چنان گريزان از جنگ ويكى چنين سلحشور.❗️ سستى بنى‌اسرائيل در مبارزه با دشمن، چنان مشهور بود كه مسلمانان نيز پيش از شروع جنگ بدر (در سال دوم هجرى) وهنگام ورود به مكّه (سال ششم) مى‌گفتند: ما همچون بنى‌اسرائيل نيستيم كه‌ «إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ» بگوييم، همواره در ركاب تو آماده‌ى جنگيم. تلاش رهبران الهى در انجام وظايفى كه بر عهده دارند، تنها در صورت همراهى مردم به ثمر مى‌رسد. ⏪️پیام ها 1- بنى‌اسرائيل، نمونه‌ى بى‌ادبى، بهانه‌جويى، ضعف و رفاه‌طلبى بودند. يا مُوسى‌ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً ... در كلمه‌ «لَنْ نَدْخُلَها»، جسارت آنان در مقابل فرمان خدا آشكار است. در كلمه‌ى‌ «أَبَداً»، اصرار بر جسارت ديده مى‌شود. در كلمه‌ى‌ «فَاذْهَبْ»، توهين به حضرت موسى مشاهده مى‌شود. در كلمه‌ى‌ «رَبُّكَ»، توهين به ذات پروردگار وجود دارد و نشانگر ضعف ايمان آنان است. «قاعِدُونَ»، رفاه‌طلبى آنان را مى‌رساند، نه عزّت‌جويى را. 2- مردم بايد خود به اصلاح جامعه بپردازند، نه آنكه تنها از خداوند و رهبران دينى توقّع اصلاح داشته باشند. «فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ» 3- آرزوى پيروزى بدون كوشش، خردمندانه نيست. «فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ» -------------------------- 📚منابع تفسير نور(10جلدى)، ج‌2، ص: 272 🍎https://eitaa.com/hayyatetayebh ⏬️⏬️⏬️
⏹️ پیوست قرآنی مطالب این نشست شامل آیات ۲۳ تا ۲۶ سوره مائده می باشد ⬇️ آیه ۲۵🔻 قالَ رَبِّ إِنِّي لا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَ أَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ الْقَوْمِ الْفاسِقِينَ «25» (موسى) گفت: پروردگارا! همانا من جز خود و برادرم، اختيار كسى را ندارم، پس ميان ما و قوم فاسق و تبهكار فاصله بينداز. ⏺️نکته ها حضرت موسى عليه السلام، پس از يأس از حركت بنى‌اسرائيل، به درگاه خداوند شكايت كرد. درخواست فاصله افتادن، براى آن بود كه آتش قهر الهى ياران موسى را نيز فرا نگيرد و تنها دشمنان به كيفر برسند، يا اينكه درخواست مى‌كرد با مرگ كفّار، ميان آنان و دشمنان فاصله افتد. در اين‌كه چرا حضرت موسى فقط از خود و برادرش ياد مى‌كند و از آن دو نفر پرهيزكار كه با موسى همصدا شدند و مردم را براى ورود به شهر دعوت كردند يادى نمى‌كند، مفسّران سخنانى دارند، از جمله: موسى به ثبات قدم آن دو نفر هم اطمينان نداشت. «1» چون آن دو نفر از سوى مردم به سنگسار تهديد شده بودند، لذا موسى گفت: خدايا! من هيچ قدرتى ندارم، حتّى آن دو نفر در معرض خطرند. «2» ⏪️پیام ها 1- غالب دعاهاى قرآنى با استمداد از اسم ربّ است. قالَ رَبِ‌ ... 2- در حالى كه همه‌ى مردم از ما بريده‌اند، به نجات دهنده‌ى اصلى متوسّل شويم. فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ‌ ... قالَ رَبِ‌ ... 3- شكايت پيامبران به خداوند و نفرين، وقتى است كه از ايمان واطاعت مردم مأيوس شوند. رَبِّ إِنِّي‌ ... 4- سرپيچى از جهاد، فسق است. «فَافْرُقْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ الْقَوْمِ الْفاسِقِينَ» 5- يكى از بلاهاى اجتماعى دور شدن مردم از اولياى خدا ومحروم شدن از فيض وجودشان است. «فَافْرُقْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ الْقَوْمِ الْفاسِقِينَ» 6- يكى از بلاها و سختى‌هاى مؤمنان، زندگى با فاسقان و در ميان آنان بودن است. «فَافْرُقْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ الْقَوْمِ الْفاسِقِينَ» --------------------------------- 📚 منابع «1». تفسير مراغى. «2». تفسير اطيب‌البيان. تفسير نور(10جلدى)، ج‌2، ص273 🍎https://eitaa.com/hayyatetayebh ⏬️⏬️⏬️
⏹️ پیوست قرآنی مطالب این نشست شامل آیات ۲۳ تا ۲۶ سوره مائده می باشد ⬇️ آیه ۲۶🔻 قالَ فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفاسِقِينَ «26» (خداوند به موسى) فرمود: به درستى كه آن (سرزمين مقدّس) تا چهل سال برآنان ممنوع شد، (پس به‌خاطر اين سستى وتخلّف اين مدّت طولانى را) در زمين سرگردان (و از مواهب مادّى ومعنوى آن سرزمين مقدّس، محروم) خواهند شد، پس بر اين قوم تبهكار و فاسق، تأسّف مخور. ⏺️نکته ها «يَتِيهُونَ» از ريشه‌ى «تيه» به معناى سرگردانى است و به صحراى سينا، محلّ سرگردانى آن قوم نيز گفته شده است كه چهل سال، در آن منطقه به سر بردند و از بركات زمين محروم ماندند. داستان تخلّف بنى‌اسرائيل و قهر الهى و سرگردانى آنان در تيه، در فصل چهارم از سِفر اعداد، در تورات مطرح شده است. 🌱امام صادق عليه السلام فرمودند: خداوند ورود بنى‌اسرائيل به بيت‌المقدّس را به جهت تخلّف آنان از فرمان حضرت موسى، بر آنان و فرزندانشان تحريم كرد و بالاخره فرزندان فرزندان آنها موفّق به ورود شدند. (يعنى تا پدران و فرزندان آنان كه مورد تحريم قرار گرفته بودند زنده بودند، ورود به ارض مقدّس حاصل نگرديد.) «1» در روايات مى‌خوانيم: شبيه داستان بنى‌اسرائيل، براى مسلمانان هم پيش خواهد آمد. «2» در عدد اربعين (چهل) «أَرْبَعِينَ سَنَةً» رمزى است، كه هم در قهر و هم در لطف الهى به كار مى‌رود. حضرت موسى براى گرفتن تورات، چهل شب در كوه طور ماند و مدّت آوارگى قوم يهود چهل سال بود. گاهى اصلاح نسل جديد، با انقراض نسل قديم است، «أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ» بايد خودباختگان نظام فرعونى كه قدر موسى را نمى‌دانند از دنيا بروند و نسل جديدى در فضاى آزاد و با مشكلات زندگى صحرايى رشد كنند تا قدر زندگى در شهر و در سايه رهبران آسمانى را بدانند. در حديث است كه آنان در سرزمين «تيه» از دنيا رفتند و فرزندانشان وارد سرزمين مقدّس شدند. پیام ها 1- كيفر فرار از جنگ، محروميّت است. «فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ» 2- سرگردانى، نوعى عذاب براى فاسقان است. «يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ» 3- قاعدين و فراريان از جبهه، بايد از بعضى امكانات و مزايا محروم باشند. «فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ» 4- انبيا، دلسوز مردمند. «فَلا تَأْسَ» 5- براى فاسقان دلسوزى نكنيد. «فَلا تَأْسَ» (تنبيه مجرم، همچون داروى تلخ به نفع سلامت فرد و جامعه است.) پایان -------------------------- 📚منابع «1». تفسير عيّاشى. «2». بحار، ج 28، ص 14 و 30. تفسير نور(10جلدى)، ج‌2، ص: 275 ,274 🍎https://eitaa.com/hayyatetayebh
حیات طیبه مهدویّ🍎
🔰 آیا این همسویی اتفاقی است⁉️ 👤 #حسین_شریعتمداری 🔸گروه موسوم به «‌مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه
12.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 علمای بنی اسرائیل حوزه علمیه قم، پس از قی شدن اسرائیل توسط مردم جهان، تازه ابراز میکنند که ما هنوز این جانور هارو به رسمیت می‌شناسیم... ‌ ـــ ـ ـ ـــ ـ ۞ حوزه‌‌قمـ Hawzeh_Qom 🍎https://eitaa.com/hayyatetayebh
حیات طیبه مهدویّ🍎
‌ 🌀 علمای بنی اسرائیل حوزه علمیه قم، پس از قی شدن اسرائیل توسط مردم جهان، تازه ابراز میکنند که ما هن
11.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌- موضع‌گیری آیت‌الله سیفی مازندرانی علیه بیانیه گروهک موسوم به مجمع محققین مبنی بر به رسمیت شناختن رژیم غاصب اسرائیل ـــ ـ ـ ـــ ـ ۞ حوزه‌‌قمـ Hawzeh_Qom ‌🍎https://eitaa.com/hayyatetayebh
رسول خدا (ص) : انسان بر دین دوستش خواهد بود ، بنابراین هر یک از شما دقت کند که با چه کسی دوست می شود. (بحارالانوار جلد ۷۴صفحه ۱۹۲) 🕊شهید هنیه و شهید سنوار در جوانی 🕊 دوست خوب،تو رو می‌بره به مقصد خودش! حتی اگر اون مقصد ،شهـــادت باشه🕊 ☕️▣⃢🎤@dr_arefe_dehghani ..
حضرت امام صادق علیه السلام: إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا مَرِضَ أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى كَاتِبِ الْيَمِينِ أَنِ اجْعَلْ أَنِينَ عَبْدِي حَسَنَاتٍ. چون بنده خدا بيمار شود تا بيمار است خدا تعالى به فرشته نویسنده دست راست (که مامور است کارهای نیک انسان را ثبت کند) وحى كند كه ناله بنده مرا حسنه و كار خير بنويس. 📚 كنز الفوائد ؛ ج‏1 ؛ ص378. 🆔 @huoooo 🍎https://eitaa.com/hayyatetayebh
حیات طیبه مهدویّ🍎
‌ ‌- موضع‌گیری آیت‌الله سیفی مازندرانی علیه بیانیه گروهک موسوم به مجمع محققین مبنی بر به رسمیت شناخت
♨️حاتم‌بخشیِ ترسوها از کیسه مردم فلسطین! 🔻درباره بیانیه مجمع موسوم به محققین و مدرسین حوزه علمیه ✍️علی محمدی 🔹بیانیه «مجمع موسوم به محققین و مدرسین حوزه علمیه» باور نکردنی بود!!! 🔹با این بیانیه مرزهای فقاهت در باب ملکیت در نوردیده شده است و کأنه نه روایت «ان الناس مسلطون علی اموالهم» در فقه شیعه آمده و نه اینکه اساساً قاعده تسلیط، ماهیت عقلائیه دارد! 🔹این همه سخافت و حماقت، بعد از این همه جنایتی که اسرائیل در طول یک سال گذشته در غزه و لبنان انجام داده، تعجب برانگیز است! 🔹به رسمیت شناختن اسرائیل در پشت مرزهای 1967 و ندیدن تاریخ پر از نکبت و دروغ و قتل و غارت این رژیم جعلی از تاریخ 1948 تا 1967، چه مبنای شرعی و قانونی می‌تواند داشته باشد که این حضرات به اصطلاح استاد حوزه که قرار است درس فقاهت و دیانت به دیگران بدهند، بر آن صحه گذاشته‌اند؟! 🔹این حاتم‌بخشی از کیسه‌ی مردم مظلوم فلسطین و تقدیم سخاوتمندانه مال و عرض و شرف مالکین واقعی زمین‌های اشغالی و دهن کجی به مقاوم 70 ساله این ملت رنجدیده در کدامین درس و دراسه، تعلیم و تعلّم شده است؟! 🔹امروز مردم غزه در آماج سخت‌ترین بمباران‌ها و فشارها و تحریم‌ها و بی‌مهری‌ها هستند؛ این استقامت و پافشاری، هزینه به رسمیت نپذیرفتن اسرائیل است، وگرنه الان آنها هم همنوا با تشکیلات خائن خودگردان، با ذلّت در حال التماس از اسرائیل غدار بودند که کمی به عهد و قول خود وفادار باشد! 🔹آقایان! حرف زدن بلد نیستید، موضع محکم گرفتن که نمی‌توانید،از تقویت قلوب مجاهدین فی سبیل الله که عاجزید، عمق حوادث را درک نمی‌کنید؛ درست؛ لااقل به سکوت مرگبارتان ادامه دهید تا به برکت مجاهدت عباد برگزیده خدای متعال، فرجی حاصل شود و شاید شما هم به واسطه این سکوت ناشی از ترس، در اجرشان شرکت شوید و از گشایش‌های بعد از آن، بهره‌ای ببرید ... خدای منان برکات و صلواتش را بر امیرالمؤمنین علیه السلام بیفزاید که فرمود: «لَا يَحِلُّ لِلْجَبَان اَنْ يَغْزُو، لِانَّهُ يَنْهَزِمُ سريعاً و لكن لِيَنْظُرَ مَا كَانَ يُريِدُ اَنْ يَغْزُوَ به فَلْيُجَهِّز بِهِ غَيْرَهُ،فإنَّ له مثلُ أجرِه ولا يَنقَصُ من أَجرِه شَئٌ» (البحار: 100 / 49 / 15 و 16)؛ (جايز نيست افراد ترسو در جنگ شركت كنند چرا كه به سرعت فرار مى‏ كنند [و مايه تضعيف ديگران مى ‏شوند] ولى لازم است سلاح و تجهيزات خود را در اختيار ديگران قرار دهند، اگر چنین کنند اجر مشارکت در جبهه جنگ بدون کم و کاست نصیبشان می‌شود.) 1403/08/02 🍎https://eitaa.com/hayyatetayebh