.
احترام آمریکایی
♦️مذاکره ای که آمریکایی ها می خواهند، بدون روتوش و صحنه آرایی، همین شکلی است؛ همین قدر تحقیر آمیز!
🔹مذاکره دونالد ترامپ با رئیس جمهور صربستان.
♦️مذاکره ترامپ با بن سلمان "گاو شیرده سعودی" و اعلام این که با دوشیدن او، چهار صد میلیارد دلار پول به آمریکا آورده است.
🔹رفتار تحقیر آمیز اوباما با حیدر العبادی نخست وزیر عراق که برای دقایقی طولانی او را معطل گذاشت و پشت به او کرد؛ و پس از بلند شدن از جا هم، بدون اعتنا به العبادی، صحنه را ترک کرد.
♦️اما از اینها توهین آمیز تر، توهین به شعور مذاکره کنندگانی است که برای شان لبخند زدند، با اسم کوچک صدای شان کردند و در عین حال، توافقی سراسر کلاهبردارانه را به اسم امتیاز به آنها می فروختند.
6.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
احترام آمریکایی
♦️مذاکره ای که آمریکایی ها می خواهند، بدون روتوش و صحنه آرایی، همین شکلی است؛ همین قدر تحقیر آمیز!
🔹مذاکره دونالد ترامپ با رئیس جمهور صربستان.
♦️مذاکره ترامپ با بن سلمان "گاو شیرده سعودی" و اعلام این که با دوشیدن او، چهار صد میلیارد دلار پول به آمریکا آورده است.
🔹رفتار تحقیر آمیز اوباما با حیدر العبادی نخست وزیر عراق که برای دقایقی طولانی او را معطل گذاشت و پشت به او کرد؛ و پس از بلند شدن از جا هم، بدون اعتنا به العبادی، صحنه را ترک کرد.
♦️اما از اینها توهین آمیز تر، توهین به شعور مذاکره کنندگانی است که برای شان لبخند زدند، با اسم کوچک صدای شان کردند و در عین حال، توافقی سراسر کلاهبردارانه را به اسم امتیاز به آنها می فروختند.
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️با این فرمول ها از #حسادت_نجات_پیدا_کنید
🔶اگر شما هم این حس را دارید و لذتی از زندگی خود نمیبرید و میخواهید از #حسادت نجات پیدا کنید و به دنبال راه نجات میگردید، این نوشتار را بخوانید چون میخواهیم #راههای_درمان_حسادت را بیان کنیم. امام علی(ع) میفرمایند: ثمره حسادت، رنج و بدبختى در دنیا و آخرت است.[۱]
💠به آسیب ها و پیامد های حسد توجه کنید
🔷قبل از اینکه این بیماری #حسد تبدیل به غده سرطانی شود باید به خودتان بیایید و برای #درمان_آن تلاش کنید. چون حسد برای شما ارمغانی جز گرفتاری و مصیبت به همراه ندارد. امام صادق(ع) میفرمایند: #حسود پیش از آنکه به محسود زیان برساند به خود زیان میرساند.[۲] #حسادت برای کسی سود نداشته است که بخواهد برای شما سودمند باشد. اولین فردی که حسادت کرد (شیطان) الان مورد لعن و نفرین تمام افراد است و جایگاه او در آتش جهنم است. اگر دوست دارید که همانند شیطان مورد لعن و نفرت مردم قرار بگیرید پس حسادت کنید. #حسادت عاملی است که دنیای شما سیاه باشد و تفاوت الماس و شیشه را تشخیص ندهید و هیچ لذتی از زندگی خود نبرید. امام صادق(ع) میفرمایند: بخیل را آسایشى نیست و #حسود را لذّتى.[۳]
توجه؛ هیچ کس با #حسادت به موفقیت نرسیده است، بلکه پشتکار و همت بلند است که سبب موفقیت و رسیدن به آرزوهای شماست.
💠از مقایسه کردن دوری کنید
🔷اگر تمام نگاه شما به زندگی دیگران باشد و خود را دائما با آنها #مقایسه کنید، اگر موفقیتی در زندگی آنها ایجاد شود، #حسادت هم در درون شما ریشه میکند. یکی از بهترین راهها برای کاهش دادن به حسادت این است که #مقایسه ها را #کم_کنید. چون مقایسه کردن است که کمبودها را در زندگی شما نمایان و نعمت ها را از نظر شما پنهان میکند.
نکته: آقایان و خانم هایی که زندگی دیگران را با خودشان مقایسه میکنند و حسرت و حسادت آن را میخورند باید این نکته را به آنها یادآوری کرد که هیچگاه #ظاهر_زندگی_دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه نکنید، شاید آنها در زندگی خصوصی خودشان آرامشی نداشته باشند.
💠از خداوند طلب خیر و رحمت کنید
🔷باید این نگاه را سرلوحه زندگی خودتان قرار دهید که؛ بجای #حسادت کردن، تلاش و کوشش میکنم و از خداوند منان تقاضا میکنم که بهترینها را برای من در نظر بگیرد. چون فکر کردن درباره زندگی دیگران و بزرگ کردن تفاوتهای موجود در زندگی شما و دیگران، باعث ایجاد حسادت به آنها میشود و هیچ خیر و برکتی را به همراه خود نخواهد داشت.
بجای آرزو کردن اینگونه تفاوت ها، از فضل خدا و لطف و کرم او تمنا کنید که به شما از نعمتهای مختلف و موفقیتها و پاداشهای نیک ارزانی دارد، و در نتیجه افرادی خوشبخت و سعادتمند باشید؛ خواه مرد باشید یا زن، و خواه از این نژاد باشید یا نژاد دیگر، و در هر حال آنچه را خیر واقعی و سعادت شما در آن است بخواهید، نه آنچه شما خیال میکنید.[۴]
💠رفتارهای برخلاف میل خود انجام دهید
🔷اینکه بگوییم #حسد در انسانها بوجود نمیآید حرف بی منطقی است. (غیر از معصومین که حسادت در آنها راه ندارد) اما میشود رفتارهای انجام دهیم که بر خلاف حسادت است. مثلا؛ اگر شما نسبت به یکی از دوستان همکار خودتان حسادت میکنید و آرزو میکنید که اخراج شود، باید در پیش مدیر خود، از او تعریف و تمجید کنید. اگر این رفتارهای بر خلاف میل را با توکل به خداوند انجام دهید، قلب شما جایی برای حسد نخواهد بود.
💠تلاش و پشتکار سازنده
🔷برای خودتان کارها و فعالیتهایی در نظر بگیرید و مشغول آنها شوید و برای رسیدن به بهترین نتیجه، تلاش و کوشش فراوان کنید تا ثمره خوبی ببینید. این مشغولیت هدفمند که تلاش و کوشش شما را در پی دارد باعث خواهد شد که نگاه شما خیره به زندگی و موفقیتهای خودش باشد و از مقایسه زندگی خود با دیگران و حسرت خوردن آنها در امان باشد.
💠تلقین را فراموش نکنید
🔷 #تلقین نیز یکی از راههای پیراستن خویش از صفات رذیله است. حسود میتواند به وسیله تلقین، خود را از حسد پاک کند و به خود بگوید؛ نباید من حسادت داشته باشم. باید تحمل دیدن و شنیدن امتیاز و برتری دیگران را داشته باشم، همواره این تلقین را تکرار کند تا از بیماری رهایی یابد.[۵]
نکته: چرا همیشه انرژی منفی را باید به خودمان تلقین کنیم و سبب عقب ماندگی خود شویم، گاهی هم لازم است که به خودمان تلقین کنیم که میتوانیم بهترین باشیم بدون اینکه حسرت زندگی دیگران را بخوریم.
پی نوشت :
[۱] غرر الحکم ،۴۶۳۲
[۲] مصباح الشریعه، ص ۱۰۴
[۳] الخصال، ج ۱۰، ص ۲۷۱
[۴] تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۴۰۵
[۵] حسد (سید رضا صدر، چاپ هفتم)، ص۷۸
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨
✨
⭕️ایستادگی جریان تحریف مقابل #ساماندهی_پیامرسانها
🔷درد را از هر طرف بخوانیم درد است. درد اینجاست که سالها از فرمان راهاندازی #شبکه_ملی_اطلاعات گذشته و هنوز اندرخم یک کوچهایم و درد عمیقتر اینکه همواره تا از #ساماندهی_فضای_مجازی سخن به میان میآید گویی وارد #محدوده_نفوذ شده باشیم، #با_جوسازی_رسانهای و قرار دادن افکار عمومی در برابر یک ضرورت حتمی مواجه میشویم. موضوعی که در صورت تحقق هم، ما را در انتهای لیست اقدام کنندگان قرار میهد.
🔷همانهایی که شبکه ملی اطلاعات را در قیاسی نادرست تبدیل شدن ایران به کره شمالی تعبیر کردند و #آدرس و #اطلاعات_غلط_به_مردم دادند تا هر زمان نام این مهم به گوش میرسد ناخودآگاه واکنش برانگیز باشد، همانها امروز #با_ایجاد_کانال_انحرافی و بهکارگیری توان رسانهای سعی در تحریک افکار عمومی به مقابله با طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و #ساماندهی_پیامرسانهای_اجتماعی» دارند.
🔷این #جریان_تحریف با طرح گزارههای از اساس پراشکال، #پاره_حقیقتگویی، برجستهسازی برخی واژگان و عدم پرداخت به نکات مهم طرح سعی در #مهندسی_افکار_عمومی برای مقابله با طرح و به نتیجه نرسیدن آن و اساساً ساماندهی فضای افسارگسیخته مجازی دارند.
🔷این موضوع از همان ابتدای کار و با #سانسور_نام_صحیح_طرح و تنها اشاره به ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی پیگیری شده است. عنوان این طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی» است. دو واژه #صیانت و #ساماندهی نیز در روانشناسی زبان دارای بار معنای مثبت هستند و اینکه عدهای حتی ساماندهی را با عنوان انسداد پیگیری میکنند خود نشان میدهد میتوان در هزاره سوم و عصر انبوه رسانه زیست و اینچنین در #گرداب_دروغ و سانسور گیر افتاد و مقهور پروپاگاندای رسانهای شد.
💠اما #جریان_تحریف چگونه مقابل ساماندهی پیامرسانها ایستاده است؟
🔷اگر از آدرس غلط دادن موضوع #ساماندهی به «فیلترینگ» که پیش از ایناشاره شد عبور کنیم، با #قلب_واقعیت درباره بندها و تبصرههای گوناگون طرح مواجه هستیم. یکی از موضوعات، #تأکید_بیش_از_اندازه بر موضوع تعطیلی پیامرسانهای خارجی است. موضوعی که #در_طرح اینگونه عنوان شده است: «عرضه و ارائه خدمات پیامرسانهای اجتماعی «داخلی» و «خارجی» در کشور مستلزم ثبت پنجره واحد و #رعایت_قوانین_کشور و مشروط به تأیید هیئت نظارت خواهد بود و این امر هم مستلزم تعیین شرکتی ایرانی بهعنوان نماینده قانونی است.»
🔷 #منتقدان_امروز این ماده، همانهایی هستند که چندی پیش وقتی #دولت_اندونزی از تصمیم خود برای مسدود کردن #تلگرام خبر داد و #بنیانگذار و مدیرعامل شبکه اجتماعی تلگرام با انتشار بیانیهای اعلام کرد که این شرکت #خواستههای_اندونزی برای فیلتر شماری از کانالها را #پذیرفته و کانال مستقیمی را نیز برای گزارش کانالهای موردنظر دولت اندونزی ایجاد کرده است تا جاکارتا از تصمیم خود برای مسدود کردن تلگرام منصرف شود، از آن تعریف و تمجید کردند.
🔷همان زمان مدیرعامل تلگرام گفته بود: مقامهای این وزارتخانه فهرستی از کانالهای عمومی تلگرام با محتوای مرتبط با موارد تروریستی را برای ما ایمیل کرده بودند و ما نتوانستیم بهسرعت آنها را بررسی کنیم و بعد میگوید ما تمامی کانالهای مرتبط با مسائل تروریستی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اندونزی گزارش کرده بود را فیلتر کردیم و... #این_یعنی نمیتوان بدون پذیرش #قوانین و قواعد کشوری، در آن آزادانه فعالیت کرد.
☄💫☄💫☄💫☄💫☄
💫
⭕️ #چاپلوسی از نگاه آیات و روایات
🔶در این مقاله آیات و روایاتی را درباره نکوهش تملق و چاپلوسی میخوانید.
💠«لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ یفْرَحُونَ بِما أَتَوْا وَ یحِبُّونَ أَنْ یحْمَدُوا بِما لَمْ یفْعَلُوا فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ».[۱] خیال نکن کسانی که از اعمال زشت خود خوشحال میشوند و دوست دارند در برابر کار نیک انجام ناگرفته ستایش شوند، از عذاب الهی معاف هستند، بلکه برای آنان عذابی دردناک هست.
🔷تمجید و تقدیس دیگران به واسطه افعال و خلقیات نیکشان لازمه اخلاق اسلامی و نوعی شکرگزاری از آفریده های خداوند است. امام علی(ع) میفرمایند: «رُبَّما اسْتَحْلَی النَّاسُ الثَّناءَ بَعْدَ الْبَلاءِ»[۲] چه بسا مردم ستایش کسی را بخاطر تلاشها و زحمتهایش شایسته میدانند. این احترامها هر چند بر تواضع آدمی می افزاید ولی نباید از حد خود بگذرد و تملّق نام گیرد.
امام علی(ع) در حدیث دیگری میفرمایند: «اذا مَدَحْتَ فَاخْتَصِرْ»[۳] اگر مدح کردی، سخن کوتاه کن.
🔷کما اینکه اگر شخصی را به واسطه عمل ناشایست یا سخن ناپسند مورد مذمت قرار دادید، تعدّی از حد مورد نیاز شایسته نیست و لازم است همواره جایی برای آشتی باز بماند. «اذا ذَمَمْتَ فَاقْتَصِرْ»[۴] اگر کسی یا چیزی را مذمّت کردی آن را به درازا مکشان.
🔷احترام بیشتر از حد جواز، و خضوع و خشوع بیش از حد معمول برای کسی، خلق اسلامی شمرده نمیشود و دو منشاء ناپسند دارد که عبارتند از: سفاهت و کم خردی یا فرصت طلبی و منفعت خواهی. انسانی که بیش از حد، از کسی مدح میکند و یا او را مذمت مینماید، عاقل نیست، او سفیه و احمق است. «اکبَرُ الْحُمْقِ الْاغْراقُ فِی الْمَدْحِ وَ الذَّمِّ»[۵] بالاترین احمقیها، مبالغه در مدح و ذم است.
🔷وی در پی رسیدن به منافع خویش است و لذا صفت مداحی، وصف قریب فرصت طلبانی است که همواره، باصطلاح «نان به نرخ روز میخورند» و گاهی با عمرو و گاهی با زید میجوشند، کسانی که گاه خبث باطنی، آنها را فرمان به جدال و خصومت میدهد و گاه به تملق و مداحی وادار میکند، نزد آنان هدف، وسیله را توجیه میکند، آنچه برای آنها مهم است رسیدن به منفعت پیش بینی شده آنهاست و نه هیچ چیز دیگر. امام علی(ع) میفرمایند: «احْتَرَسُوا مِنْ سَوْرَةِ الْاطْراءِ وَ الْمَدْحِ فَانَّ لَهُما ریحاً خَبیثاً فِی الْقَلْبِ»[۶] از شراره تملق و مداحی دوری گزینید که حاکی از بوی کثیف قلب مداحان و تملق گویان است.
🔷بنابراین مدح و ستایشی که اولّا للَّه صورت پذیرد و برای مطامع دیگر و امیال دنیوی نباشد و ثانیاً از حد خود نگذرد، مذموم شمرده نمیشود.
بلی، مدحی که از تعادل خارج شود، خلق اسلامی شمرده نمیشود. امام علی(ع) در این حدیث میفرمایند: «ایاک وَ الْمَلَقَ فَانَّهُ لَیسَ مِنْ خَلائِقِ الْایمانِ»[۷] از تملق بپرهیز که آن از اخلاق مؤمن نیست. و نیز میفرمایند: «لَیسَ الْمَلَقُ مِنْ خُلْقِ الْانْبِیاءِ»[۸] #چاپلوسی از شیوه ها و خُلقیات انبیاء نبوده است.
💢یک استثناء
🔷قبل از پیگیری بحث، لازم به توضیح است که اهمیت علم و دانش و تعلیم و تعلّم بدان حد است که اگر یادگیری منوط به چاپلوسی و تملّق از معلّم بوده و به غیر آن راهی نباشد، چنین عملی جایز است، مشروط بر آنکه عواقب منفی تملّق در معلّم بوجود نیاید. قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله: «لَیسَ مِنْ اخْلاقِ الْمُؤمِنِ الَّتمَلُّقُ وَ الَحَسدُ الّا فی طَلَبَ الْعِلْمِ»[۹] تملق و حسد خلق و خوی مؤمن نیست الّا در مورد طلب علم.
پی نوشتها:
[۱] آل عمران، آیه ۱۸۸
[۲] نهج البلاغه، خطبه۲۰۷ به ترتیب فیض و ۲۱۶ به ترتیب صبحى.
[۳] غرر الحکم.
[۴] غرر الحکم.
[۵] غرر الحکم.
[۶] غرر الحکم.
[۷] غرر الحکم.
[۸] غرر الحکم.
[۹] مستدرک الوسایل، ج۹ ، صفحه۱۸۱ و کنز العمال، ۲۹۳۶۴
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️
🌸
⭕️ #حجاب تا چه حد در رسيدن به معنويت ميتواند موثر باشد؟
🔶 #معنويت_حقيقي، جز در قرب به خداوند تعالي نيست و براي قرب به خداوند بايد دو محور کلي را مد نظر قرار داد:
1⃣قرب و دوستي خداي تعالي با #اطاعت از #فرامين_او حاصل ميشود:
🔷در قرآن، #نشانه_حقيقي دوستداران خدا، اطاعت از دستورات پيامبر (ص) شمرده شده است: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ»؛[۱] بگو: اگر خدا را دوست مىداريد از من پيروى كنيد تا او نيز شما را دوست بدارد و گناهان تان را بيامرزد، كه آمرزنده و مهربان است.
🔷خداي تعالي #ملاک_قرب به خدا را #ايمان و #عمل_صالح معرفي ميکند: «وَ ما أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ بِالَّتي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنا زُلْفى إِلاَّ مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً»؛[۲] اموال و اولادتان چيزى نيست كه شما را به ما نزديك سازد. مگر آنان كه ايمان آورده اند و كارهاى شايسته كردهاند.
2⃣رابطه دنيا و نزديک شدن به خداي تعالي، رابطه شرق و غرب است. که نزديک شدن به يکی، به معناي دور شدن از ديگری است.
🔷امام علي(ع) ميفرمايند: «إِنَّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ وَ سَبِيلَانِ مُخْتَلِفَانِ فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْيَا وَ تَوَلَّاهَا أَبْغَضَ الْآخِرَةَ وَ عَادَاهَا وَ هُمَا بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ مَاشٍ بَيْنَهُمَا كُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِدٍ بَعُدَ مِنَ الْآخَرِ وَ هُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ».[۳] دنياى (حرام) و آخرت، دو دشمن متفاوت، و دو راه جداى از يكديگرند، پس كسى كه دنيا پرست باشد و به آن عشق ورزد، به آخرت كينه ورزد و با آن دشمنى خواهد كرد و آن دو همانند شرق و غرب از هم دورند، و رونده به سوى آن دو، هرگاه به يكى نزديك شود از ديگرى دور مىگردد، و آن دو همواره به يكديگر زيان رسانند.
💢خلاصه اين دو در يک کلام #تقوا است. و بسيار روشن است که رابطه تقوا و #حجاب چگونه است. حجاب يکي از دستورات خداي متعال است که بدون رعايت آن، نميتوان ادعاي قرب به او يا معنويت را نمود و طبيعتا کسي که محافظتي از #حجاب خود ندارد، غالبا به فکر جلب توجه نامحرمان و خودآرائي است. چگونه کسي ميتواند همه توجه خويش را منعطف به خدا بکند و در صدد کسب معنويات باشد، اما همه را ببيند؛ به جز خداي تعالي؟ در صدد کسب رضايت غير مشروع نامحرمان بر بيايد و رضايت خدا را از بين ببرد؟ يا نفس اماره خويش را پروار کند، اما نتيجه جهاد اکبر و مبارزه با نفس، که همان معنويت است را طالب باشد؟
پی نوشتها:
[۱] آل عمران، ۳۱
[۲] سباء، ۳۷
[۳] نهج البلاغه، حكمت ۱۰۳
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨
✨
⭕️چگونه در #جنگ_نرم قوی شویم؟
🔷 #جنگ_نرم، #عرصه_جدیدی از #مبارزه است که با استفاده از #ابزارهای_غیرنظامی، برای غلبه بر حریف بکار گرفته میشود. ظاهر این جنگ، عدم بکارگیری ابزارهای غیر خشن در تقابل با دشمن است که در آن، ترکیبی از تاکتیکهای روانی، الکترونیکی، اطلاعاتی، سایبری و اطلاعاتی به چشم میخورد اما به دلیل تغییر دادن نگرشها و دیدگاهها، #اثرگذاری_تخریبی آن بهمراتب بیش از معرکه نظامی است. در جنگ مسلحانه، افراد به ضرب گلولهها جان خود را از دست میدهند و هر کشته، به نمادی از مقاومت، ایستادگی و الهام بخشی برای دیگران مبدل میشود. از نگاه اسلامی، رزمندگانی که در میدان جنگ سخت به خون میغلطند، روحشان سعادتمند میشود، حالآنکه در #جنگ_نرم، جسمها و بدنها سالم میمانند اما #روح_افراد، #به_تسخیر_مهاجمین درآمده و اسیر عقوبتهای اخروی میشود. نکته اینجاست که پس از ناکامی دشمنان در جنگهای نظامی و فتنههای سالهای اخیر، موضوع جنگ نرم اکنون بهصورت جدی در دستور کار بوده و جمهوری اسلامی هدف این هجمه و حملات طراحان این جنگ قرارگرفته است. دراینباره گفتنی است؛
1⃣خمیرمایه انقلاب اسلامی و آنچه #مایه دردسر و #فلاکت #برای_نظام_سلطه شده، عبارت است از #انگیزههای_دینی. به همین دلیل، #اعتقادات_مردم با #انواع_شیوهها هدف قرارگرفته شده است. ظهور عرفانهای کاذب، تشکیک سازماندهیشده در اصول و فروع دین، تشویق به رهایی از قیود دینی و پشت پا زدن به شرع، خرافاتی معرفی کردن افراد متدین، صرف میلیاردها دلار برای مقابله با نمادهای دینی همچون حجاب، زدن شعائر اسلامی از قبیل عزاداریها و ایجاد تردید در حقانیت آنها، شبهه افکنی در مقاومت و دفاع از آرمانها و تلاش برای بیتفاوت کردن مردم نسبت به ارزشها و... نمونههایی از #جنگ_نرم برای خشکاندن ریشه ایمان ابتدا در جوانان و سپس در سایر اقشار جامعه است.
2⃣یکی از #مهمترین_مؤلفههای #جنگ_نرم، تغییر محاسبات طرف مقابل است و برای دستیابی به این هدف، پروژه #مأیوس_سازی با مقدمه ایجاد تردید در اذهان مردم در دستور کار قرار دارد. #تحریمها و فشارهای سنگینی که وارد میشوند از یکسو و بیتدبیریهای داخلی که بخشی از آنها با خط دهی دشمنان صورت میگیرد از سوی دیگر، برای به ثمر نشاندن این هدف است. بهویژه اینکه پروپاگاندای سنگینی برای #ناامید_کردن_مردم از اصل نظام با سوءاستفاده از ولنگاری ایجادشده در فضای مجازی و سمپاشی شبکههای ماهوارهای در حال انجام است.
3⃣در #جنگ_نرم، #زمان بسیار تعیینکننده است و برخلاف نبرد سخت که گاهی ضربات مقطعی میتواند مؤثر باشد، نتایج کوتاهمدت، تعیینکننده نیستند و باید برای حصول نتیجه صبر کرد. بستر این جنگ در واقع، زمان است و طرفی میتواند در آن برنده باشد که بداند برای غلبه، صبر لازم است. از اینرو، برنامههای مقطعی و گذرا برای غلبه بر جنگ نرم حریف، کارساز نیست و باید بر آن #مداومت داشت، کما اینکه #دشمن نیز همین شیوه را پی میگیرد و برای نتیجه بخشی و همراه کردن جامعه با نظرات خود، دهها سال کار شبانهروزی میکند. افزون بر این، چنانچه دشمن در یک جبهه جنگ نرم، زمین بخورد، به مفهوم عقبنشینی نیست، بلکه برای حملهای جدید آماده میشود.
🔺بهعنوان نمونه، زمانی تلاش حریف بر این هدف متمرکز بود که دفاع مقدس را زیر سؤال ببرد اما پاتک نیروهای انقلابی آنچنان سنگین بود که همگرایی تقریباً کاملی درباره حقانیت رزمندگان و دفاع مقدس در جامعه شکل گرفت. جبهه نبرد نرم اکنون متفاوت شده و دفاع پیشدستانه از کیان نظام اسلامی با حمایت از جبهه مقاومت و تقویت توان نظامی در مرکز هجمههای تبلیغاتی و روانی قرارگرفته است.
با این حساب، #هدف_قرار_دادن #معنویت_جامعه و #ایجاد_تردید در مردم با هدف مأیوسسازی در تحقق آرمانها در مدتزمان طولانی، ازجمله رئوس آسیبهایی است که در این نوع از جنگ، روی آنها بهصورت کارشناسی شده و تخصصی تمرکز میشود. #برای_دفاع و #مقابله طبعاً باید #ابزارهای_مناسب بکار گرفته شوند؛ تسلیحاتی از جنس اعتقاد و #ایمان_راسخ به بنیانهای ارزشی دینی و انقلابی.
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨
✨
⭕️ #کنترل_خشم
💠در ادامه روایت هایی را درباره فرونشاندن خشم میخوانید.
🔷 #خـشـم، انسان را در معرض #گناهان_مهلک و بیشماری قرار میدهد و ممکن است در این حالت دست بـه جـرایـم بـزرگ و جبران ناپذیری بزند. #راه_جلوگیری از پیامدهای شوم خشم، #کظم_غیظ، یـعـنـی فـرونـشـانـدن هـیـجـان درونـی اسـت. البـتـّه #هـیـجـان_خـشـم، چـنـان عـقـل را تـیـره مـیکند که از افراد عادی کمتر میتوان انتظار داشت در چنین شرایطی به خود آیـنـد و بـه خـیر و صلاح بیندیشند و به راه صحیح گرایش یابند. از این رو، امام سجّاد علیه السـلام، #فـرو_خوردن_خشم و قدرت خاموش کردن آتش خشم را به عنوان #زیور_صالحان و زینت تقوا پیشگان، از درگاه خداوند خواسته، عرض میکند: «وَ حـَلِّنـی بـِحـِلْیـَةِ الصـّالِحـیـنَ وَ اَلْبِسْنی زینَةَ الْمُتَّقینَ فی بَسْطِ الْعَدْلِ وَ کظْمِ الْغَیظِ وِ اِطْفاءِ النّائِرَةِ».[۱] بـار الهـا! مـرا بـه زیـور صـالحـان بـیـارای و زیـنـت مـتـّقـیـن را بـر مـن بـپـوشـان، تـا عدل را گسترش دهم و #خشم را فرو نشانم و شعله های سوزان دشمنی را خاموش سازم.
🔷فـرو نـشاندن آتش خشم یکی از صفات پسندیده ای است که اولیای گرامی اسلام در باره آن سفارشهای قابل توجّهی دارند. امام محمد باقر(ع) فرمود: «مـَنْ کـَظـَمَ غـَیـْظـاً وَ هـُوَ یـَقـْدِرُ عـَلی اِمـْضـائِهِ، حـَشـَی اللّهَ قـَلْبـَهُ اَمـْنـاً وَ ایـمـانـاً یـَوْمـَ الْقِیامَةِ».[۲] هـر کـس خـشـم خـود را فرو نشاند، در حالی که میتواند آن را اظهار کند، خداوند، در روز قیامت قلب او را از ایمنی و ایمان پر میکند. آن بـزرگواران خود نیز، الگوهای عملی فرونشاندن آتش خشم برای مردم بودند.
🔷روزی کنیز امـام زین العابدین(ع) روی سر آن حضرت آب میریخت بر اثر غفلت او، ظرف آب از دسـتـش رها شد و به سر ایشان خورد و آن را شکافت و خون جاری شد. حضرت سر بلند کرد و وی را نـگـریـسـت. کـنـیـز قسمتی از یک آیه را که حاوی ستایش از دارندگان صفت #کظم_غیظ بود، خواند: «وَالْکاظِمینَ الْغَیظَ»؛ آنان که خشم خویش را فرو مینشانند. آن حضرت فرمود: «خشم خویش را فرو نشاندم» کنیز چنین ادامه داد: «وَالْعافینَ عَنِ النّاسِ» و آنان که از لغزش مردم در میگذرند. امام فرمود: «من هم تو را بخشیدم و از خطایت درگذشتم»؛ کنیز باز هم ادامه داد: «وَاللّهُ یحِبُّ الُْمحْسِنینَ»[۳] و خداوند نیکوکاران را دوست دارد. حضرت فرمود: برو؛ تو در راه خدا آزاد هستی.[۴]
🔷گـفـتـنـی اسـت کـه فـرو نـشـانـدن هـیـجـان درونـی و آتـش خـشـم بـه مـعـنای عفو و اغماض طرف مـتـقـابـل نـیـسـت، بـلکـه عـفـو، خـود فـضـیـلت دیـگری است که به آن خواهیم پرداخت. مقصود از فـرونـشـانـدن خـشـم ایـن اسـت کـه انـسـان #خـشـم_بـاطـنـی خـود را بـرون نـیـفـکـنـد و خـود بـه اعـمـال خشم و انتقامجویی دست نزند و پس از واپس زدن این هیجان اگر فرد خطاکار را شایسته عـفـو مـیدانـد، از او بـگـذرد و گـرنـه او را از طـریـق قـانـون و مـحـکـمـه عـدل مـجـازات کـنـد و اگـر جـای احـسـان بـود آن را مـعـمـول دارد، چـنـانکـه حـضـرت سـجـّاد(ع) مراحل سه گانه را در سرگذشت یادشده یکی پس از دیگری به اجرا درآورد.
پی نوشت ها:
[۱] صحیفه سجّادیه، دعاى مکارم الاخلاق
[۲] بحارالانوار ، ج ۷، ص ۳۰۳
[۳] آل عمران، آیه ۱۳۴
[۴] تفسیر نورالثقلین، ج۱، ص۳۹۰، چاپ علمیّه قم