☄💫☄💫☄💫☄💫☄
💫
⭕️ #چاپلوسی از نگاه آیات و روایات
🔶در این مقاله آیات و روایاتی را درباره نکوهش تملق و چاپلوسی میخوانید.
💠«لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ یفْرَحُونَ بِما أَتَوْا وَ یحِبُّونَ أَنْ یحْمَدُوا بِما لَمْ یفْعَلُوا فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ».[۱] خیال نکن کسانی که از اعمال زشت خود خوشحال میشوند و دوست دارند در برابر کار نیک انجام ناگرفته ستایش شوند، از عذاب الهی معاف هستند، بلکه برای آنان عذابی دردناک هست.
🔷تمجید و تقدیس دیگران به واسطه افعال و خلقیات نیکشان لازمه اخلاق اسلامی و نوعی شکرگزاری از آفریده های خداوند است. امام علی(ع) میفرمایند: «رُبَّما اسْتَحْلَی النَّاسُ الثَّناءَ بَعْدَ الْبَلاءِ»[۲] چه بسا مردم ستایش کسی را بخاطر تلاشها و زحمتهایش شایسته میدانند. این احترامها هر چند بر تواضع آدمی می افزاید ولی نباید از حد خود بگذرد و تملّق نام گیرد.
امام علی(ع) در حدیث دیگری میفرمایند: «اذا مَدَحْتَ فَاخْتَصِرْ»[۳] اگر مدح کردی، سخن کوتاه کن.
🔷کما اینکه اگر شخصی را به واسطه عمل ناشایست یا سخن ناپسند مورد مذمت قرار دادید، تعدّی از حد مورد نیاز شایسته نیست و لازم است همواره جایی برای آشتی باز بماند. «اذا ذَمَمْتَ فَاقْتَصِرْ»[۴] اگر کسی یا چیزی را مذمّت کردی آن را به درازا مکشان.
🔷احترام بیشتر از حد جواز، و خضوع و خشوع بیش از حد معمول برای کسی، خلق اسلامی شمرده نمیشود و دو منشاء ناپسند دارد که عبارتند از: سفاهت و کم خردی یا فرصت طلبی و منفعت خواهی. انسانی که بیش از حد، از کسی مدح میکند و یا او را مذمت مینماید، عاقل نیست، او سفیه و احمق است. «اکبَرُ الْحُمْقِ الْاغْراقُ فِی الْمَدْحِ وَ الذَّمِّ»[۵] بالاترین احمقیها، مبالغه در مدح و ذم است.
🔷وی در پی رسیدن به منافع خویش است و لذا صفت مداحی، وصف قریب فرصت طلبانی است که همواره، باصطلاح «نان به نرخ روز میخورند» و گاهی با عمرو و گاهی با زید میجوشند، کسانی که گاه خبث باطنی، آنها را فرمان به جدال و خصومت میدهد و گاه به تملق و مداحی وادار میکند، نزد آنان هدف، وسیله را توجیه میکند، آنچه برای آنها مهم است رسیدن به منفعت پیش بینی شده آنهاست و نه هیچ چیز دیگر. امام علی(ع) میفرمایند: «احْتَرَسُوا مِنْ سَوْرَةِ الْاطْراءِ وَ الْمَدْحِ فَانَّ لَهُما ریحاً خَبیثاً فِی الْقَلْبِ»[۶] از شراره تملق و مداحی دوری گزینید که حاکی از بوی کثیف قلب مداحان و تملق گویان است.
🔷بنابراین مدح و ستایشی که اولّا للَّه صورت پذیرد و برای مطامع دیگر و امیال دنیوی نباشد و ثانیاً از حد خود نگذرد، مذموم شمرده نمیشود.
بلی، مدحی که از تعادل خارج شود، خلق اسلامی شمرده نمیشود. امام علی(ع) در این حدیث میفرمایند: «ایاک وَ الْمَلَقَ فَانَّهُ لَیسَ مِنْ خَلائِقِ الْایمانِ»[۷] از تملق بپرهیز که آن از اخلاق مؤمن نیست. و نیز میفرمایند: «لَیسَ الْمَلَقُ مِنْ خُلْقِ الْانْبِیاءِ»[۸] #چاپلوسی از شیوه ها و خُلقیات انبیاء نبوده است.
💢یک استثناء
🔷قبل از پیگیری بحث، لازم به توضیح است که اهمیت علم و دانش و تعلیم و تعلّم بدان حد است که اگر یادگیری منوط به چاپلوسی و تملّق از معلّم بوده و به غیر آن راهی نباشد، چنین عملی جایز است، مشروط بر آنکه عواقب منفی تملّق در معلّم بوجود نیاید. قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله: «لَیسَ مِنْ اخْلاقِ الْمُؤمِنِ الَّتمَلُّقُ وَ الَحَسدُ الّا فی طَلَبَ الْعِلْمِ»[۹] تملق و حسد خلق و خوی مؤمن نیست الّا در مورد طلب علم.
پی نوشتها:
[۱] آل عمران، آیه ۱۸۸
[۲] نهج البلاغه، خطبه۲۰۷ به ترتیب فیض و ۲۱۶ به ترتیب صبحى.
[۳] غرر الحکم.
[۴] غرر الحکم.
[۵] غرر الحکم.
[۶] غرر الحکم.
[۷] غرر الحکم.
[۸] غرر الحکم.
[۹] مستدرک الوسایل، ج۹ ، صفحه۱۸۱ و کنز العمال، ۲۹۳۶۴
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️
🌸
⭕️ #حجاب تا چه حد در رسيدن به معنويت ميتواند موثر باشد؟
🔶 #معنويت_حقيقي، جز در قرب به خداوند تعالي نيست و براي قرب به خداوند بايد دو محور کلي را مد نظر قرار داد:
1⃣قرب و دوستي خداي تعالي با #اطاعت از #فرامين_او حاصل ميشود:
🔷در قرآن، #نشانه_حقيقي دوستداران خدا، اطاعت از دستورات پيامبر (ص) شمرده شده است: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ»؛[۱] بگو: اگر خدا را دوست مىداريد از من پيروى كنيد تا او نيز شما را دوست بدارد و گناهان تان را بيامرزد، كه آمرزنده و مهربان است.
🔷خداي تعالي #ملاک_قرب به خدا را #ايمان و #عمل_صالح معرفي ميکند: «وَ ما أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ بِالَّتي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنا زُلْفى إِلاَّ مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً»؛[۲] اموال و اولادتان چيزى نيست كه شما را به ما نزديك سازد. مگر آنان كه ايمان آورده اند و كارهاى شايسته كردهاند.
2⃣رابطه دنيا و نزديک شدن به خداي تعالي، رابطه شرق و غرب است. که نزديک شدن به يکی، به معناي دور شدن از ديگری است.
🔷امام علي(ع) ميفرمايند: «إِنَّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ وَ سَبِيلَانِ مُخْتَلِفَانِ فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْيَا وَ تَوَلَّاهَا أَبْغَضَ الْآخِرَةَ وَ عَادَاهَا وَ هُمَا بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ مَاشٍ بَيْنَهُمَا كُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِدٍ بَعُدَ مِنَ الْآخَرِ وَ هُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ».[۳] دنياى (حرام) و آخرت، دو دشمن متفاوت، و دو راه جداى از يكديگرند، پس كسى كه دنيا پرست باشد و به آن عشق ورزد، به آخرت كينه ورزد و با آن دشمنى خواهد كرد و آن دو همانند شرق و غرب از هم دورند، و رونده به سوى آن دو، هرگاه به يكى نزديك شود از ديگرى دور مىگردد، و آن دو همواره به يكديگر زيان رسانند.
💢خلاصه اين دو در يک کلام #تقوا است. و بسيار روشن است که رابطه تقوا و #حجاب چگونه است. حجاب يکي از دستورات خداي متعال است که بدون رعايت آن، نميتوان ادعاي قرب به او يا معنويت را نمود و طبيعتا کسي که محافظتي از #حجاب خود ندارد، غالبا به فکر جلب توجه نامحرمان و خودآرائي است. چگونه کسي ميتواند همه توجه خويش را منعطف به خدا بکند و در صدد کسب معنويات باشد، اما همه را ببيند؛ به جز خداي تعالي؟ در صدد کسب رضايت غير مشروع نامحرمان بر بيايد و رضايت خدا را از بين ببرد؟ يا نفس اماره خويش را پروار کند، اما نتيجه جهاد اکبر و مبارزه با نفس، که همان معنويت است را طالب باشد؟
پی نوشتها:
[۱] آل عمران، ۳۱
[۲] سباء، ۳۷
[۳] نهج البلاغه، حكمت ۱۰۳
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨
✨
⭕️چگونه در #جنگ_نرم قوی شویم؟
🔷 #جنگ_نرم، #عرصه_جدیدی از #مبارزه است که با استفاده از #ابزارهای_غیرنظامی، برای غلبه بر حریف بکار گرفته میشود. ظاهر این جنگ، عدم بکارگیری ابزارهای غیر خشن در تقابل با دشمن است که در آن، ترکیبی از تاکتیکهای روانی، الکترونیکی، اطلاعاتی، سایبری و اطلاعاتی به چشم میخورد اما به دلیل تغییر دادن نگرشها و دیدگاهها، #اثرگذاری_تخریبی آن بهمراتب بیش از معرکه نظامی است. در جنگ مسلحانه، افراد به ضرب گلولهها جان خود را از دست میدهند و هر کشته، به نمادی از مقاومت، ایستادگی و الهام بخشی برای دیگران مبدل میشود. از نگاه اسلامی، رزمندگانی که در میدان جنگ سخت به خون میغلطند، روحشان سعادتمند میشود، حالآنکه در #جنگ_نرم، جسمها و بدنها سالم میمانند اما #روح_افراد، #به_تسخیر_مهاجمین درآمده و اسیر عقوبتهای اخروی میشود. نکته اینجاست که پس از ناکامی دشمنان در جنگهای نظامی و فتنههای سالهای اخیر، موضوع جنگ نرم اکنون بهصورت جدی در دستور کار بوده و جمهوری اسلامی هدف این هجمه و حملات طراحان این جنگ قرارگرفته است. دراینباره گفتنی است؛
1⃣خمیرمایه انقلاب اسلامی و آنچه #مایه دردسر و #فلاکت #برای_نظام_سلطه شده، عبارت است از #انگیزههای_دینی. به همین دلیل، #اعتقادات_مردم با #انواع_شیوهها هدف قرارگرفته شده است. ظهور عرفانهای کاذب، تشکیک سازماندهیشده در اصول و فروع دین، تشویق به رهایی از قیود دینی و پشت پا زدن به شرع، خرافاتی معرفی کردن افراد متدین، صرف میلیاردها دلار برای مقابله با نمادهای دینی همچون حجاب، زدن شعائر اسلامی از قبیل عزاداریها و ایجاد تردید در حقانیت آنها، شبهه افکنی در مقاومت و دفاع از آرمانها و تلاش برای بیتفاوت کردن مردم نسبت به ارزشها و... نمونههایی از #جنگ_نرم برای خشکاندن ریشه ایمان ابتدا در جوانان و سپس در سایر اقشار جامعه است.
2⃣یکی از #مهمترین_مؤلفههای #جنگ_نرم، تغییر محاسبات طرف مقابل است و برای دستیابی به این هدف، پروژه #مأیوس_سازی با مقدمه ایجاد تردید در اذهان مردم در دستور کار قرار دارد. #تحریمها و فشارهای سنگینی که وارد میشوند از یکسو و بیتدبیریهای داخلی که بخشی از آنها با خط دهی دشمنان صورت میگیرد از سوی دیگر، برای به ثمر نشاندن این هدف است. بهویژه اینکه پروپاگاندای سنگینی برای #ناامید_کردن_مردم از اصل نظام با سوءاستفاده از ولنگاری ایجادشده در فضای مجازی و سمپاشی شبکههای ماهوارهای در حال انجام است.
3⃣در #جنگ_نرم، #زمان بسیار تعیینکننده است و برخلاف نبرد سخت که گاهی ضربات مقطعی میتواند مؤثر باشد، نتایج کوتاهمدت، تعیینکننده نیستند و باید برای حصول نتیجه صبر کرد. بستر این جنگ در واقع، زمان است و طرفی میتواند در آن برنده باشد که بداند برای غلبه، صبر لازم است. از اینرو، برنامههای مقطعی و گذرا برای غلبه بر جنگ نرم حریف، کارساز نیست و باید بر آن #مداومت داشت، کما اینکه #دشمن نیز همین شیوه را پی میگیرد و برای نتیجه بخشی و همراه کردن جامعه با نظرات خود، دهها سال کار شبانهروزی میکند. افزون بر این، چنانچه دشمن در یک جبهه جنگ نرم، زمین بخورد، به مفهوم عقبنشینی نیست، بلکه برای حملهای جدید آماده میشود.
🔺بهعنوان نمونه، زمانی تلاش حریف بر این هدف متمرکز بود که دفاع مقدس را زیر سؤال ببرد اما پاتک نیروهای انقلابی آنچنان سنگین بود که همگرایی تقریباً کاملی درباره حقانیت رزمندگان و دفاع مقدس در جامعه شکل گرفت. جبهه نبرد نرم اکنون متفاوت شده و دفاع پیشدستانه از کیان نظام اسلامی با حمایت از جبهه مقاومت و تقویت توان نظامی در مرکز هجمههای تبلیغاتی و روانی قرارگرفته است.
با این حساب، #هدف_قرار_دادن #معنویت_جامعه و #ایجاد_تردید در مردم با هدف مأیوسسازی در تحقق آرمانها در مدتزمان طولانی، ازجمله رئوس آسیبهایی است که در این نوع از جنگ، روی آنها بهصورت کارشناسی شده و تخصصی تمرکز میشود. #برای_دفاع و #مقابله طبعاً باید #ابزارهای_مناسب بکار گرفته شوند؛ تسلیحاتی از جنس اعتقاد و #ایمان_راسخ به بنیانهای ارزشی دینی و انقلابی.
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨
✨
⭕️ #کنترل_خشم
💠در ادامه روایت هایی را درباره فرونشاندن خشم میخوانید.
🔷 #خـشـم، انسان را در معرض #گناهان_مهلک و بیشماری قرار میدهد و ممکن است در این حالت دست بـه جـرایـم بـزرگ و جبران ناپذیری بزند. #راه_جلوگیری از پیامدهای شوم خشم، #کظم_غیظ، یـعـنـی فـرونـشـانـدن هـیـجـان درونـی اسـت. البـتـّه #هـیـجـان_خـشـم، چـنـان عـقـل را تـیـره مـیکند که از افراد عادی کمتر میتوان انتظار داشت در چنین شرایطی به خود آیـنـد و بـه خـیر و صلاح بیندیشند و به راه صحیح گرایش یابند. از این رو، امام سجّاد علیه السـلام، #فـرو_خوردن_خشم و قدرت خاموش کردن آتش خشم را به عنوان #زیور_صالحان و زینت تقوا پیشگان، از درگاه خداوند خواسته، عرض میکند: «وَ حـَلِّنـی بـِحـِلْیـَةِ الصـّالِحـیـنَ وَ اَلْبِسْنی زینَةَ الْمُتَّقینَ فی بَسْطِ الْعَدْلِ وَ کظْمِ الْغَیظِ وِ اِطْفاءِ النّائِرَةِ».[۱] بـار الهـا! مـرا بـه زیـور صـالحـان بـیـارای و زیـنـت مـتـّقـیـن را بـر مـن بـپـوشـان، تـا عدل را گسترش دهم و #خشم را فرو نشانم و شعله های سوزان دشمنی را خاموش سازم.
🔷فـرو نـشاندن آتش خشم یکی از صفات پسندیده ای است که اولیای گرامی اسلام در باره آن سفارشهای قابل توجّهی دارند. امام محمد باقر(ع) فرمود: «مـَنْ کـَظـَمَ غـَیـْظـاً وَ هـُوَ یـَقـْدِرُ عـَلی اِمـْضـائِهِ، حـَشـَی اللّهَ قـَلْبـَهُ اَمـْنـاً وَ ایـمـانـاً یـَوْمـَ الْقِیامَةِ».[۲] هـر کـس خـشـم خـود را فرو نشاند، در حالی که میتواند آن را اظهار کند، خداوند، در روز قیامت قلب او را از ایمنی و ایمان پر میکند. آن بـزرگواران خود نیز، الگوهای عملی فرونشاندن آتش خشم برای مردم بودند.
🔷روزی کنیز امـام زین العابدین(ع) روی سر آن حضرت آب میریخت بر اثر غفلت او، ظرف آب از دسـتـش رها شد و به سر ایشان خورد و آن را شکافت و خون جاری شد. حضرت سر بلند کرد و وی را نـگـریـسـت. کـنـیـز قسمتی از یک آیه را که حاوی ستایش از دارندگان صفت #کظم_غیظ بود، خواند: «وَالْکاظِمینَ الْغَیظَ»؛ آنان که خشم خویش را فرو مینشانند. آن حضرت فرمود: «خشم خویش را فرو نشاندم» کنیز چنین ادامه داد: «وَالْعافینَ عَنِ النّاسِ» و آنان که از لغزش مردم در میگذرند. امام فرمود: «من هم تو را بخشیدم و از خطایت درگذشتم»؛ کنیز باز هم ادامه داد: «وَاللّهُ یحِبُّ الُْمحْسِنینَ»[۳] و خداوند نیکوکاران را دوست دارد. حضرت فرمود: برو؛ تو در راه خدا آزاد هستی.[۴]
🔷گـفـتـنـی اسـت کـه فـرو نـشـانـدن هـیـجـان درونـی و آتـش خـشـم بـه مـعـنای عفو و اغماض طرف مـتـقـابـل نـیـسـت، بـلکـه عـفـو، خـود فـضـیـلت دیـگری است که به آن خواهیم پرداخت. مقصود از فـرونـشـانـدن خـشـم ایـن اسـت کـه انـسـان #خـشـم_بـاطـنـی خـود را بـرون نـیـفـکـنـد و خـود بـه اعـمـال خشم و انتقامجویی دست نزند و پس از واپس زدن این هیجان اگر فرد خطاکار را شایسته عـفـو مـیدانـد، از او بـگـذرد و گـرنـه او را از طـریـق قـانـون و مـحـکـمـه عـدل مـجـازات کـنـد و اگـر جـای احـسـان بـود آن را مـعـمـول دارد، چـنـانکـه حـضـرت سـجـّاد(ع) مراحل سه گانه را در سرگذشت یادشده یکی پس از دیگری به اجرا درآورد.
پی نوشت ها:
[۱] صحیفه سجّادیه، دعاى مکارم الاخلاق
[۲] بحارالانوار ، ج ۷، ص ۳۰۳
[۳] آل عمران، آیه ۱۳۴
[۴] تفسیر نورالثقلین، ج۱، ص۳۹۰، چاپ علمیّه قم
✅نگرانی رژیم صهیونیستی از دقت و قدرت «سوم خرداد»
🔻روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت در مقالهای با قلم «رونبنیشای» تحلیلگر نظامی، نوشت: «سامانههای موشکی سوم خرداد موازنه بازدارندگی را به سود ایران تغییر میدهند.» در این مقاله با اشاره به سفر سردار سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به سوریه، آمده است: «چند ماه پیش رئیس ستاد نیروهای ایران از دمشق دیدار کرده و با میزبانش توافقنامه همکاری دفاع هوایی امضا کرد که به موجب آن، ایران، سوریه را به سامانههای جدید پدافند هوایی، بهمنظور تقویت ارتش سوریه جهت مقابله با حملات هوایی مجهز میکند.» این روزنامه مینویسد: «ایرانیها با همین سامانه موشکی سوم خرداد، پهپاد آمریکایی را در سال ۲۰۱۹ سرنگون کردند.
🔺مسئله این است که سامانه موشکی مزبور و سامانههای دیگری که ایرانیها موفق به ساخت آن شدهاند، تهدید بزرگی علیه جنگندهها و بمبافکنهای نیروی هوایی اسرائیل به شمار میروند، این سامانهها سلاحی منحصربهفرد هستند که حتی اگر به لبنان منتقل نشوند و در سوریه مستقر باشند، موازنه بازدارندگی را به سود مقاومت تغییر میدهند.»
#نشستهای_بصیرتی
#شهیدکمالی
#ثامن
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🔴دکتر حبیب زاده؛ معاون سیاسی سازمان بسیج مستضعفین:
🔻مشکل ما این است که در برخی از مدیریتها، اعتماد به نفس و همچنین اعتماد به ظرفیت های درونی، کمرنگ شده است و در کنار آن، برخی...
🔺... باید به سگ زرد اعتماد کنیم یا به شغال؟ ...
🔵 مشروح مصاحبه دکتر حبیب زاده با خبرگزاری بسیج در کانال زیر:
👇👇👇👇👇👇👇
🆔 @basijnewsir
🔴 اخیراً رهبر انقلاب دلیل گرانی هارا امنیتی ،سیاسی خواندند!
🔹این که دولت به جای کار کردن در بازار سرمایه آشکارا دخالت میکند و هیچ نهادی برای تنظیم بازار و قیمت خودرو اقدام نمیکند واقعاً شک برانگیز است که هدف دولتی ها دقیقاً چیست؟!
🔹کسب سود یا به هم زدن امنیت روانی و جانی جامعه یاهردو؟!
✅ کانال محتوای استان اصفهان
#ثامن_اصفهان
✅ درخواست عربستان برای همکاری نظامی با عراق
🔻عبد الامیر رشید یارالله، رئیس ستاد کل ارتش عراق با دعوت از سوی همتای سعودی خود مواجه شده که او را به منظور بررسی همکاری بین ارتش های دو کشور به عربستان دعوت کرده است.
🔹وزارت دفاع عراق در بیانیه ای با اعلام این موضوع، تصریح کرد: رئیس ستاد کل ارتش عراق، میزبان وابسته نظامی عربستان در عراق بوده و زمینه های توسعه همکاری های مشترک را بررسی کرده اند.
🔺در این دیدار از عبد الامیر یارالله برای سفر به عربستان و دیدار با همتای سعودی خود دعوت شده است.
گفتنی است، پیشتر خبرهایی درباره حضور نیروهای نظامی سعودی در پایگاه التاجی منتشر شده بود که تحسین الخفاجی، سخنگوی فرمانده عملیات مشترک عراق در واکنش به این خبر آن را تکذیب و تاکید کرد: نیروهای موجود در پایگاه هوایی التاجی همه عراقی هستند.
#نشستهای بصیرتی
#شهید کمالی
#ثامن
🆔https://sapp.ir/meyar.pb
🆔eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb