🔴 #سرخط_تحلیلی | پیرامون پرونده طبری
1⃣ هیچ نظام سياسی مصون از خطا نيست و تصور رساندن خطا در آنان به صفر نيز آرزویی دستنیافتنی است! لذا نظام سياسی سالم، نظامی است که ميتواند با فساد مبارزه کند. جمهوری اسلامی نيز مستثنای از اين قاعده نيست و بايد به سمتی حرکت کند که فساد در آن به حداقل رسيده و نظارتها حداکثری گردد.
2⃣ جمهوری اسلامی هرچند نتوانسته در مسير تحقق عدالت و مبارزه با فساد به موفقيت حداکثری برسد، اما اوضاع کشور نسبت به بسياری از کشورهای ديگر در شرايط مناسبتری قرار دارد.
3⃣ هرچند فساد، آسيبی جدی در مسير کارآمدی و پيشرفت کشور میباشد، اما اين معضل در آن حد نيست که از آن بتوان با عنوان فساد سيستماتيک ياد کرد. بهواقع ساختار نظام سياسی در ذات خود فسادخيز نيست که مدام توليدکننده فساد باشد، بلکه فساد موردی بر بخشی از بدنه بروکراسی کشور عارض شده است که با جديت بايد به مقابله با آن رفت. همواره همّ بزرگان نظام اسلامی و در رأس آن رهبر معظم انقلاب اسلامی مبارزه با فساد بوده است.
4⃣ بازگشايی پرونده طبری نشان داد که هيچ جايی از ساختار قدرت مصون از فساد نيست و بايد نظارتها و مراقبتهای لازم با همه دقت نظر در سطوح مختلف مسئولين کشور دنبال گردد. اتفاقاً مسئولين عالی رتبه کشور بيش از ديگران بايد مراقب منسوبين و اطرافيان خود باشند، چراکه ايجاد فساد در اين جايگاه، علاوه بر ميزان ايجاد ناکارآمدی و ضربه شديدتر به بیتالمال، بهشدت می تواند به اعتماد عمومی و مقبوليت نظام اسلامی ضربه زده و از اعتبار مسئولين کشور نزد افکار عمومی جامعه بکاهد!
5⃣ دادگاه طبری نشان داد که نظام اسلامی مماشاتی در برخورد با مفسدين نداشته و اين افراد در هر سطحی از مسئولیت که باشند، دستگاه قضایی آنان را بهپای ميز محاکمه خواهد کشاند!
6⃣ افکار عمومی در انتظار صدور رأی قاطع و عادلانه دستگاه قضايی است تا اين قاطعيت زنگ خطری برای ديگر مفسدين باشد.
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
🔴 #تحلیل| در لبنان چه میگذرد؟‼️
🔻 # میان جریانات و گروههای لبنانی، اجماعی بر سر ضرورت وجود سلاح حزبالله لبنان برای مقابله با تهدیدی دائمی به نام رژیم صهیونیستی در مرزهای کشور وجود ندارد...
🔸وقتی از مطالبات داخلی سخن میگوییم، باید جریاناتی را هم درنظر داشته باشیم که در ساختار قدرت و پارلمان حضور دارند و البته از پایگاه اجتماعی هم برخوردار هستند...
🔹زمانی که رهبری این گروهها، اسرائیل را دشمن بهحساب نمیآورد، طبیعی است که از دل آن، جریانات مردمی بر آیند که براساس خطمشی فکری و رسانهای گروههای خود، سلاح حزبالله را عامل فشار بر کشور و مانعی بر سر پیشرفت آن بدانند.
🔸از اینجا اعتراضات لبنان به ۲ بخش تقسیم میشود؛ بخش اول جریانی است که تناقضی میان سلاح حزبالله با حضور خود در خیابانها برای مطالبه زندگی شرافتمندانه، اصلاحات و مقابله با فساد مالی گسترده نمیبیند. از دید این جریان، مبارزه با دشمن در خارج به همان اندازه ضروری است که مبارزه با مفسدین در قلب کشور. این دو رویکرد تناقضی با یکدیگر ندارند.
🔹بخش دوم اما وجود حزبالله را مانع اصلی بر سر راه پیشرفت کشور میداند و بر این اساس یکی از مطالبات و شعارهای محوری این جریان، خلع سلاح حزبالله و اجرای قطعنامه ۱۵۵۹ شورای امنیت سازمان ملل است؛ البته میان این دیدگاه با حاکمیت ملی لبنان تعارض وجود دارد...
🔸مرحله فروپاشی برای لبنان عملا آغاز شده است؛ کشوری که قادر به جبران کسری بودجهاش نباشد، نتواند نیازهای شهروندانش را تامین کند و بدهی سنگینی داشته باشد، دچار فروپاشی اقتصادی شده و این اتفاقی است که برای لبنان رخ داده است...
🔹فقدان شفافیت در سیاستها و آمارهای مالی این سردرگرمی را دوچندان میکند؛ آمارهایی که با اصرار ریاست بانک مرکزی همچنان محرمانه و غیررسمی است...
🔸از زمان قدرت گرفتن حریری پدر در دهه ۹۰ ، آغاز سونامی وامهای خارجی و مهندسی سیاستهای اقتصادی کشور در پارلمان، نام #ریاض_سلامه بهعنوان چهرهای کلیدی در مناسبات مالی لبنان مطرح بود. او به نوعی نماد فساد مشترک سرانی است که اقتصاد لبنان را وارد این مسیر کردهاند...
🔹تمام اینها در حالی است که ریاض سلامه، نماینده آمریکا در ساختار قدرت لبنان به شمار میآید؛ بهعبارت دیگر رویارویی با سلامه بهمعنای رویارویی با آمریکاست...
🔸در سطح رسمی هیچ گروهی نیست که با گفتمان و مطالبات خیابان در این زمینه مخالفتی داشته باشد. اما مسئله، به ابتذال کشیدن مطالبات مردمی برای مبارزه با فساد، توسط مفسدین اصلی است...
🔹سالهای سختی در انتظار لبنان است. ما در مسیری قرار گرفتهایم که مشکلات معیشتی فراوانی در آن وجود دارد. امنیت اجتماعی کشور بهطور جدی در معرض خطر است. شهروند لبنانی همین حالا تقریبا ۷۰ درصد از قدرت خرید خود را از دست داده است...
🔸 با توجه به ساختار سیاسی و همچنین وابستگیهای نظام بانکی لبنان، تا زمانی که آمریکا نخواهد این کشور پیشرفت کند اتفاقی رخ نخواهد داد. اکنون یکی از مسائل محوری در محافل سیاسی و اقتصادی لبنان، تغییر سیاستهای تجاری و چرخش به سوی بازارهای چین است...
🔹البته روشن است که این رویکرد مورد پذیرش بخشی از قطبهای قدرت در لبنان قرار نمیگیرد؛ قطبهایی که روابط خاصی با آمریکا داشته و حاضر به خروج از منظومه مالی و بانکی این کشور نیستند...
🔸بنابراین گزینههای پیش روی لبنان بسیار بد بوده و چشمانداز روشنی هم برای این کشور وجود ندارد؛ تا زمانی که مسببین اصلی بحران، در جایگاه حل بحران قرار داشته باشند هیچ تحول مثبتی رخ نخواهد داد...
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
🔔 شمارهی جدید نشریهی #خط_حزبالله منتشر شد:
♨️ #سخن_هفته: #مطالبه همیشگی رهبر انقلاب از #سران_قوا برای #مبارزه با #مفاسد_اقتصادی؛ هیچکس #مستثنی نیست
🔶 #اطلاعنگاشت: پنج نکته کمتر شنیده شده درباره #امام_صادق(ع) به روایت رهبر انقلاب؛ نقشه پنهانی امام صادق(ع) برای #تشکیل_حکومت
✅ #حزبالله_این_است: مراقب باشید به #سربازگیری دشمن کمک نکنید
🔹#اصول_عدالتخواهی: دشمنی با کسی، موجب #بیعدالتی نسبت به او نشود
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
✅ایران بدون اجازه وارد حیاط خلوت آمریکا شد؟!
این اقدام ،یادآور کار نیمهتمام ایران در قاره آمریکا هستند ــ و همچنین یادآور نقش محوری و مهمی که ایران امیدوار است کاراکاس بتواند در راستای احیای نفوذ ایران در منطقه ایفا کند.
فارین پالیسی در مقالهای به قلم استیون جانسون مشاور ارشد امور آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب در مؤسسه بینالمللی ریپابلیکن و دستیار اسبق معاون دفاع آمریکا در امور نیمکره غربی بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ میلادی نوشت: در حالی که ماجراجوییهای ایران در نیمکره غربی در حال فراموشی بودند، این کشور به طور غیرمنتظرهای به کمک ونزوئلا آمد. با اینکه چنین اقداماتی به نظر در پاسخ به درخواست کمک یک متحد سابق صورت گرفتهاند، اما یادآور کار نیمهتمام ایران در قاره آمریکا هستند ــ و همچنین یادآور نقش محوری و مهمی که ایران امیدوار است کاراکاس بتواند در راستای احیای نفوذ ایران در منطقه ایفا کند.
فارین پالیسی در پایان مینویسد: در بحبوحه بجران بیماری کرونا به سختی میتوان حدس زد که آمریکا و متحدانش در آمریکای لاتین در واکنش به حضور مجدد ایران در قاره آمریکا چه اقداماتی صورت خواهند داد. آنچه قطعی و مسلم است این است که مداخلهای در این مقیاس را به سختی میتوان نادیده گرفت.
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
✅پیامدهای شلیک ایران به گلوبال هاوک آمریکایی
همیت این رخداد از نگاه کارشناسان و تحلیلگران به آن میزان بود که یکی از آنان معتقد بود، تاریخ منطقه را باید به قبل و بعد از سقوط این هواپیما تقسیم کرد. چنین گزارهای اشاره به اهمیت و همچنین پیامدهای سنگین این رخداد داشت.
رسول سناییراد*
در روز ۳۰ خردادماه ۱۳۹۸ یک فروند پهپاد جاسوسی امریکایی از نوع نورتروپ گرومن آرکیو بهنام گلوبال هاوک که وارد فضای ایران شده و به اخطارهای رادیویی مجموعههای پدافندی و راداری کشورمان بیتوجهی کرده بود، با سامانه پدافند ضدهوایی سوم خرداد متعلق به نیروی هوافضای سپاه پاسداران، هدف قرار گرفت.
این هواپیمای بدون سرنشین که در ارتفاع بسیار بالا پرواز کرده و با برخورداری از تجهیزات پیشرفته و فناوری بالا در زمره گرانترین هواپیماهای جاسوسی بهشمار میآمد، با خاموش کردن سامانه شناسایی که نوع هواپیما، مالک و مختصات پروازی را به سامانههای راداری میدهد، با اطمینان از مخفی بودن و در امان بودن از هرگونه خطر، با نقض قوانین بینالمللی و بیاعتنایی به اخطارهای چندباره سامانههای پدافندی سپاه و ارتش به پرواز عملیاتی خود تا لحظه اصابت موشک پدافند هوایی سپاه ادامه داده و لاشه آن در آبهای سرزمین ایران، مقابل کوه مبارک در استان هرمزگان و نزدیکی تنگه هرمز سقوط کرد.
امریکاییها در مرحله اول با نفی و تکذیب ورود هواپیمای جاسوسی خود به فضای هوایی ایران، دنبال ابهامافکنی بوده و حتی رئیسجمهور آن اعلام کرد: «ایران مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شده است.»، اما پس از آنکه لاشه هواپیما در آبهای ایران کشف و با شکایت جمهوری اسلامی ایران به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت مواجه شده و هرگونه واکنش نظامی را برای خود بسیار پرهزینه یافتند، منفعل و در عین تلاش برای واکنش نظامی، خبر لغو عملیات نظامی محدود خود را به بهانه نامتناسب بودن تلفات احتمالی عملیات با انهدام هواپیمای بدون سرنشین، رسانهای کردند. همانگونه که پس از اعلام سپاه مبنی بر اقدام سامانه پدافندی سپاه علیه این هواپیما همزمان با رصد هواپیمای نظامی سرنشیندار امریکایی رئیسجمهور امریکا گفته بود: «ما بابت این تصمیم هوشمندانه از آنها سپاسگزاریم.»
اهمیت این رخداد از نگاه کارشناسان و تحلیلگران به آن میزان بود که یکی از آنان معتقد بود، تاریخ منطقه را باید به قبل و بعد از سقوط این هواپیما تقسیم کرد. چنین گزارهای اشاره به اهمیت و همچنین پیامدهای سنگین این رخداد داشت که مهمترین موارد آن به شرح زیر قابل اشارهاند:
۱- اثبات قدرت جمهوری اسلامی برای ضربه زدن به دشمن در هر سطحی از قدرت و داشتن امکان و اراده وارد کردن ضربه در هر شرایط و وضعیت، که هم برقراری موازنه جدید قدرت و هم اعتماد به نفس ایران اسلامی در بهکارگیری این قدرت را نشان میدهد.
۲- درهم شکستن هیمنه قدرت ادعایی امریکا که ابزاری برای چپاول و غارت منابع کشورهای منطقهای به بهانه حفظ امنیت آنها بوده، ولی در این رخداد آسیبپذیری این قدرت و انفعال آن در وضعیت خاص آشکار و برخی از کشورهای وابسته به امریکا را به تجدیدنظر در معاهدات و توافقات با امریکا و نوع مناسبات به جمهوری اسلامی ایران وادار ساخته است.
۳- آشکار شدن قدرت چندبعدی و چندلایه نظامی جمهوری اسلامی ایران که اگر پیش از این صرفاً توان موشکی آن معلوم شده بود، حال توان پدافندی آن که به شکل بومی و آنهم در شرایط سخت تحریم فراهم آمده، برای دوستان و دشمنان مشخص گردید و بهصورت میدانی و واقعی آزمایش شده است. با هدف قرار گرفتن این هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته امریکا توسط سامانه پدافند بومی جمهوری اسلامی، امریکاییها متحمل خسارت سنگین مادی و حیثیتی شده و در عین حال قادر به انجام واکنشی متناسب با این خسارت نبودند، چراکه اقدام جمهوری اسلامی کاملاً قانونی و برای دفاع از مرز هوایی در مقابل تجاوز قطعی پهپاد امریکا انجام شد، کشف و در اختیار قرار گرفتن لاشه هواپیما در آبهای سرزمینی هم گویای حرفهای و حسابشده بودن این واکنش دفاعی به حساب میآمد که امریکاییها را در عرصه حقوقی نیز به انفعال کشاند.
این پیامدها نهتنها بر روی روابط و مناسبات متحدان منطقهای امریکا و محاسبات آنان برای تداوم مناسبات اثر گذاشت، بلکه برخی قدرتهای فرامنطقهای را نیز به تجدید در محاسبات خود وادار کرد و پس از آن بود که برخی دولتهای اروپایی حاضر به مشارکت در ائتلاف با محوریت امریکا در منطقه خلیجفارس نبوده و بهصورت ضمنی خود را از شرکت در هرگونه بحران احتمالی بین ایران و امریکا دور کرده و همکاری با امریکا را برای خود پرهزینه و با خطر بالا میدانستند.
*معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
🔴 # همه چیز پیرامون قطعنامه آژانس
✅ موضوع و محتوا
شورای حکام آژانس اتمی قطعنامه انگلیس، فرانسه و آلمان علیه ایران درباره عدم همکاری با تحقیقات آژانس را تصویب کرد.
🔹در این قطعنامه از ایران خواسته شده است به تعهدات خود در چارچوب ان پی تی و پروتکل الحاقی کاملا پایبند باشد.
♻️ این اولین قطعنامه آژانس اتمی علیه ایران از سال ۲۰۱۲ است.
✅ چه کشورهایی رای دادند؟
🔻ترکیب آراء به قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام:
🔹رأی موافق: استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، اکوادور، مصر، استونی، فرانسه، آلمان، غنا، یونان، مجارستان، ایتالیا، ژاپن، کویت، مراکش، نیجریه، نروژ، پاناما، عربستان سعودی، سوئد، انگلیس، آمریکا، اروگوئه و آرژانتین
🔹رأی منفی: چین و روسیه
🔹رأی ممتنع: آذربایجان، هند، مغولستان، نیجر، پاکستان، آفریقای جنوبی و تایلند.
✅ واکنش نماینده ایران در آژانس اتمی:
🔹 قطعنامه شورای حکام هیچ الزام حقوقی برای ایران به منظور همکاری با آژانس ایجاد نمیکند.
🔹این قطعنامه نه موجب ترغیب ایران به ارائه دسترسی به آژانس بر اساس ادعاهای واهی و بی اساس می شود و نه موجب اعمال فشار به آن.
🔹جمهوری اسلامی ایران، این قطعنامه را کاملا رد می نماید و اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد نمود که مسئولیت و عواقب آن، بر عهده بانیان چنین قطعنامه ای خواهد بود.
✅ نصیحت های جدی غریب زاده نماینده ایران برای دبیرخانه آژانس:
🔹به حدود اختیارات خود پایبند باشید.
🔹قدردان همکاری های ایران و آژانس باشید.
🔹مأموریت خود را به صورت حرفه ای و مستقلانه و بی طرفانه اجراء کنید.
🔹با گزارشات و مواضع عجولانه خود محملی را برای سوء استفاده کنندگان و کسانی که دستورکار سیاسی دارند، فراهم نکنید.
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
⁉️ایران پس از تصویب قطعنامه چه اقدامی انجام می دهد؟
🔹شورای حکام آژانس اتمی قطعنامه انگلیس، فرانسه و آلمان علیه ایران درباره عدم همکاری با تحقیقات آژانس را تصویب کرد.
🔹این اولین قطعنامه آژانس اتمی علیه ایران از سال ۲۰۱۲ است.
⭕️ترکیب آراء به قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام
🔹رأی موافق: استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، اکوادور، مصر، استونی، فرانسه، آلمان، غنا، یونان، مجارستان، ایتالیا، ژاپن، کویت، مراکش، نیجریه، نروژ، پاناما، عربستان سعودی، سوئد، انگلیس، آمریکا، اروگوئه و آرژانتین
🔸رأی منفی: چین و روسیه
🔹رأی ممتنع: آذربایجان، هند، مغولستان، نیجر، پاکستان، آفریقای جنوبی و تایلند.
⭕️پاسخ ایران به قطعنامه،نماینده ایران در آژانس اتمی:
1⃣ قطعنامه شورای حکام هیچ الزام حقوقی برای ایران به منظور همکاری با آژانس ایجاد نمیکند.
2⃣ اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به قطعنامه شورای حکام اتخاذ میکنیم.
3⃣این قطعنامه نه موجب ترغیب ایران به ارائه دسترسی به آژانس بر اساس ادعاهای واهی و بی اساس می شود و نه موجب اعمال فشار به آن.
4⃣جمهوری اسلامی ایران، این قطعنامه را کاملا رد می نماید و اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد نمود که مسئولیت و عواقب آن، بر عهده بانیان چنین قطعنامه ای خواهد بود.
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
✅ اروپا بهدنبال تکرار تجربه ناموفق «دیپلماسی اجبار» علیه ایران/ اینجا زور زانو جواب نمیدهد!
🔹تروییکای اروپایی در حال نهاییسازی قطعنامهای ضدایرانی برای تصویب در شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی است و تلاشهای روسیه و چین برای انصراف آنها سودی نداشته است.
🔹در این قطعنامه، اروپاییها ایران را به اجابت خواستههای سیاسی و غیرحقوقی مدیرکل آژانس فراخواندهاند.
🔹رفتار کاملا غیرمتعارف، غیرحرفهای و ناعادلانه اروپا که راهبرد شکست خورده «دیپلماسی اجبار» را در پیش گرفته، به نوعی اعلام غیرمستقیم خروج از برجام است و شرایط را پیچیدهتر میکند.
🔹ایران تاکنون در برابر هیچ قطعنامهای «اقدام تنازلی» نداشته و تنها دیپلماسی توانسته به حل موضوعات منجر شود.
🔹اروپا باید بداند که جمهوری اسلامی ایران عمیقا به موثر بودن راهبرد «مقاومت فعال» در جنگل بیقانون و بیاخلاق جهانی اعتقاد دارد.
🔹اروپا و آمریکا باید بفهمند که در جهان انسانها برخلاف جهان حیوانات، «توافق» یعنی «اجرای کامل تعهدات از سوی همه طرفها» و این میزان تعهد انسانها به توافقات است که متمدن بودن آنها را نشان میدهد نه میزان زور زانویی که بر گردن یک بیدفاع مظلوم وارد میکنند!
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
گاهنامه سخن هادي شماره419.pdf
359.2K
گاهنامه سخن هادي شماره 419 . Pdf
تأثیر اعتراضات ضدنژادپرستی بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و موقعیت بینالمللی آن
⭕️ وضعیت اقلیت سیاهپوست در آمریکا
1️⃣ شکاف اقتصادی 10 برابری درآمد خانوادههای سفیدپوست و سیاهپوست
2️⃣ افزایش نژادپرستی علیه شهروندان سیاهپوست در آمریکا
3️⃣ توزیع امکانات و مزایای اجتماعی نابرابر بین سفیدپوستان و سیاه پوستان
⭕️ مهمترین دلایل اعتراضات اخیر در آمریکا
1️⃣ بیکاری گسترده به دنبال اپیدمی کرونا
2️⃣ مرگ و میر بالای سیاهپوستان در جریان اپیدمی کرونا
3️⃣ وجود رئیس جمهوری به نام ترامپ
4️⃣ عدم وجود عدالت در سیستم کیفری و قضائی آمریکا
5️⃣ افزایش اختیارات پلیس
⭕️ تأثیر اعتراضات اخیر بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مسأله افول آمریکا
1️⃣تغییرات ساختاری در اقتصاد که متأثر از پیشرفتهای تکنولوژیک میباشد.
2️⃣ تفاوت در رشد قدرت دولتها در درون نظام بین الملل همراه با افزایش هزینه استیلا به علت تغییر در محیط بینالمللی از جمله توزیع قدرت و افزایش توان رقبا،
3️⃣ افزایش هزینههای فزاینده جنگ توسط ایالات متحده آمریکا،
4️⃣ گسترش تمایل جامعه آمریکا به سمت رفاه بیشتر و ناتوانی دولتمردان این کشور در تأمین این نیازها،
5️⃣ از دست رفتن رهبری تکنولوژیک آمریکا در صحنه بینالملل،
⭕️ دو نکته مهم که به بحث افول هژمونی بینالمللی آمریکا مربوط میشود
1️⃣ ترامپ چارهای جز کاستن از هزینههای سیاست خارجی و روی آوردن به درون، نخواهد داشت
2️⃣ موفقیت کشورهای قدرتمند شرقی بویژه چین در کنترل اپیدمی کرونا
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
جهت تامل
🔴سالروز رای به عدم کفایت بنی صدر
دلایل برای بیکفایتی بنی صدر از دید امام خامنه ای:
1 – عدم احترام به نهادهای قانونی
رئیس جمهور صلاحیت وکفایت خود را بایددر احترام به نهادهای قانونی ثابت کند چرا که مشروعیت او مبتنی بر حرمت قانون اساسی است که آن نهادها بخشی از تحقق خارجی آن را تشکیل میدهند. آقای بنیصدر بارها به نهادهای قانونی بیحرمتی روا داشته و به این طریق پایه مشروعیت خود را سست کرده است.
2- رعایت نکردن حرمت جمهوری و رئیس جمهور
رئیس جمهور بالاترین مقامی است که حفظ حرمت نظام جمهوری از او انتظار میرود تحقیر جمهوری تحقیر رئیس جمهوری است. آقای بنی صدر در یک جمله کوتاه جمهوری اسلامی و نهاد ریاست جمهوری را تحقیر میکند «این جمهوری، جمهوریای نیست که من فخر کنم رئیس آن باشم.»
3- استفاده از هر ابزاری در مقابله با مخالفان
آقای بنی صدر در مقابله با کسانی که وی آنها را دشمن خود فرض میکرد از هیچ اقدامی اباء نکرد و حتی از اینکه رویههای تخریبش اساس جمهوری اسلامی واستقلال کشور را خدشهدار کند پروائی نورزید. شاید امروز بالاخره وقت آن رسیده باشد که بپرسیم ماجرای بحران عمومی که یکی از نزدیکان و مشاوران وی درمناظره کذایی تلویزیونی مطرح کرد واقعا چه بود؟ سندهای افشاگرانهای در این زمینه در دست است براساس صورت یکی از جلسات جمع مشاوران وهمکاران نزدیک ایشان یکی از نقشههای آنان این بوده است که پس از روی کار آمدن دولتی که مجلس به آن متمایل است اما آقای بنی صدر اورا نمیپسندد و با کارشکنیها وح مخالفخوانیها جلو موفقیت او را بگیرند تا بیآبرو و ساکت شود و با یک جدال سیاسی کارها را خود قبضه کنند. رفتار شخص آقای بنی صدر و دوستانش در مقابله با دولت آقای رجایی قدم به قدم نشاندهنده همین طرح است تقوای سیاسی و تعهد اسلامی که شرط اصلی ریاست جمهوری است چنین روشی را تقبیح میکند وهرگز با آن نمیسازد.
4- سیاست گرایی به جای حقیقت گرایی
در انقلاب ما و نیز در جمهوری ما که ثمره آن بود ویژگی بارز و چشمگیری که میتوانست آن را از همه تجربههای مشابه ممتاز کند حقیقتگرایی به جای سیاستگرایی بود. همه چیز در روش و رفتار امام وخطوط سیاست داخلی وخارجی ما از چنین روشی خبر میداد. آقای بنی صدر در مقام ریاست جمهوری این روش را نقض کرد و سیاست بازی را جانشین حقیقت گرائی کرد.
5- صادق و راستگو نبودن
یکی از اصول اخلاقی اسلام ومصداق بارز تقوی وامانت که جزو صلاحیتها وشرائط رئیس جمهور در قانون اساسی به شمار آمده صداقت و راستگویی است. آقای بنی صدر این شرایط را نقض کرده واساس کار خود را بر عدم صداقت در اظهار و در عمل نهاده است.
6- بیقدر و منزلت کردن امام و امت
بی شک چهره منور و شخصیت والای معنوی و روحانی و هوشمندی و قاطعیت امام خمینی سنگینترین وزنه انقلاب و جمهوری ما است. حضور مردم در صحنه وزنه عظیم دیگری است که دشمن را مایوس میکند و نظام جمهوری اسلامی صحنه اقدام و مجاهدت امام وامت است هم اکنون آیا کوشش عمدی یا سهوی در بیقدر و منزلت کردن این عظمتها به چه تعبیر میشود؟ خیانت یا عدم کفایت؟
7- رعایت نکردن حیثیت جمهوری در خارج از کشور
رئیس جمهور باید حیثیت جمهوری را در خارج از کشور حفظ کند. تخلف از این کار اگر خیانت نباشد قطعا بیکفایتی سیاسی واخلاقی و خیلی بیکفایتیهای دیگر است در طول 9 ماه گذشته یعنی از اوایل تشکیل دولت جدید و حتی پیش از آن بزرگترین بلندگوی تبلیغاتی علیه نظام جمهوری اسلامی آقای بنیصدر بود و شگفتا که با اصرار در مطبوعات خارج نیز درج و منتشر میگردید.
8- مشاوران بدنام و مشکوک
کمترین حد کفایت سیاسی آن است که محدوده مشاوران نزدیک و همکاران و یاران رئیس جمهور از عناصر بدسابقه و بدنام ولااقل مشکوک ومورد سوء ظن پاک باشد.
9- افشای اسرار اقتصادی کشور
افشای اسرار اقتصادی کشور نیز یکی دیگر از دلائل عدم کفایت آقای بنی صدر است. اظهار میزان نیاز ایران به صدور نفت و میزان موجودی ارزی کشور و اظهار فلج اقتصادی از آن جمله است.
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71