🔰#تدبر
🔻#قسمت_اول
🔻 سوره #بلد
🔻جوان بزرگسال
● ساختار سوره :
١) در این سوره قبل از همه چیز باید ببینیم که ساختار سوره چست؟
👈🏻بعد از چند قسم و جواب قسم، میفرماید که: لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِی کَبَدٍ (۴)أَیَحْسَبُ أَنْ لَنْ یَقْدِرَ عَلَیْهِ أَحَدٌ(۵)
آیا این انسان گمان می کند که کسی عرصه را بر او تنگ نخواهد گرفت؟ ما که او را در کبد آفریدیم خودش نشانهای هست بر این که کسی هست که بر او سخت بگیرد و عرصه را برایش تنگ بگیرد. و او که خیال میکند که آزاد و رها هست در مقام افتخار از ولخرجی میگوید: یَقُولُ أَهْلَکْتُ مَالا لُبَدًا (۶)
من مال فراوانی را تباه کردم.
و بعد می فرماید که: "" آیا گمان کرد که کسی او را ندید؟ یعنی گمان میکند که هیچ شاهد و ناظری بر اعمال و رفتار او نیست؟ أَیَحْسَبُ أَنْ لَمْ یَرَهُ أَحَدٌ (٧)
✔️ در آیات بعدی میفرماید: أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَیْنَیْنِ (٨)وَلِسَانًا وَشَفَتَیْنِ (٩)وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ (١٠)فَلا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ (١١) در «ألم» یک همزه داریم که اسلوب استشهاد است ویک «ف» در «فلاقتحم» داریم که تفریع است؛
🔛خود «فاء» مطلب قبل را به مطلب بعدش ارتباط میدهد. حالا باید دید که« لم نجعل له عینین و لساناً و شفتین» رادر آن لایۀ اول و در درجۀ اول، مؤخره برای مطالب قبل بگیریم؟ یا مقدمه برای مطالب بعد بگیریم؟
● جهت هدایتی سوره :
🧐دعوت هشدار آمیز انسان،به صرف مال برای عبور از گردنه انفاق و رسیدن به سعادت ابدی آخرت.🔜
🧔🏻♂انسان غافل از خدا و قیامت، مال خویش را هدر میدهد وبه آن افتخار میکند!
👀 در حالیکه مال دنیا برای عبور از گردنه و رسیدن به سعادت آخرت است.و دنیا رابه این خاطر به دست او دادهاند که در راه درست استفاده کند.
👌🏻☑️ انسان بایدنسبت به این که ذرهای از اموالش درراه غیرخدا صرف کند، بخیل باشد،و حتی درجایی که برای خودش وخانوادهاش هزینه میکند، باید با این نگاه مصرف کند، که ولخرجی نکند؛وبا تصور عبور از گـ⛰ـردنه هزینه کند و با این نگاه و زاویه به اموال دنیا نگاه کند. 🏞 چنین انسانی در آخر به سعادت مطلق خواهد رسید.
🔑در اینکه «أ» استشهاد است به قوت خودش باقی و دراین که «ف» تفریع است به قوت خودش باقی است؛
🖋اماسؤال اینجاست که آیا «ف» لااقتحم العقبه را تفریع می کند و به آیات ۱ تا۱۰ مراجعه می دهد (فعلاًکاری با سیاق نداریم) یعنی بگوییم که:
۱- آیات از(۱ تا ۱۰) باهم هست و از (۱۱ تا ۲۰) هم باهم وبعد بگوییم که «لا اقتحم العقبه» متفرع است بر مجموع( ۱تا۱۰).
۲- یا (۱تا ۷ ) باهم است، بعد هم آیات( ۸تا۲۰ ) باهم است؛یعنی بحث عقبه متفرع بر سه آیه( ۸ و ۹و ۱۰) میشود و مجموع( ۸ تا ۲۰ ) به وسیلۀ «ألم» به ماقبل نظارت پیدا میکند.
✅ به نظر گزینه صحیح وانتخاب درست تر انتخاب گزینۀ( ۱ تا۷ ) و( ۸ تا ۲۰ ) می باشد. ⏪چراکه به لحاظ مفهومی سه آیۀ( ۸ و۹ و ۱۰) بیش از اینکه مناسبت داشته باشند به عنوان مؤخرۀ مطالب قبلی،مناسبت دارد به عنوان مقدمه برای مطالب بعدی.✅
🟢پس این سه آیه مقدمه برای مطالب بعدی است.🟢
⛔️و اگربخواهیم که این سه آیه را موخره برای مطالب قبلی بگیریم؛ در جایی که فرمود «أیحسب أن لن یره أحد» وبه بیان علامه طباطبایی بگوییم که «ألم نجعل له عینین» به آن آیه میخورد؛
و «وهدیناه النجدین» بااین که «ألم» هم در رأس آن و ابتدای آن هم نیست،خودش یک جملۀ مستقل است😮🤔.
این بیـ👆🏻ـان درواقع یعنی اینکه گویا خدای عز وجل «ألم نجعل له عینین و لساناً و شفتین» رابه صورت استفهام اقراری بیان کرده اند و «هدیناه النجدین» را اخبار میکند؛ وبا این بیان در واقع میفرمایند که : اورا به ٢برجسته هدایت کردیم.
👆🏻👈🏻و اگر بخواهیم در «لساناً و شفتین» هم ارتباط راحل کنیم، در «هدیناه النجدین» به توجیه میافتیم،
😎✅ اما وقتی که ما این سه آیه را به عنوان مقدمه برای آیات بعد میگیریم به توجیه خاصی نیاز نیست.
🔹خدا درآیات بعدی که بعداز اقتحام عقبه(فلاقتحم #العقبه) است انسان را دعوت میکند که از گردنه بالا برود، ولی حتی به رغم این که «نجعل له عینین و لساناً و شفتن» او یعنی انسان ازگردنه بالانرفت،
🛑 حالا این گردنه چه بود؟ «فک رقبه *أو إطعامٌ فی یومٍ ذی مسغبه *یتیماً ذا مقربه *أومسکیناً ذا متربه » بنده آزاد کردن بود وگرسنه را سیر کردن بود ودستگیری از خاک نشین بود.
❕❗️و خدا میخواهد به انسان بگوید که: ای انسان توخودت گرسنه بودی به خاک افتاده بودی و ناتوان بودی ونمیتوانستی هیچ کدام از نیازهای خودت رابا توان خودت بر طرف کنی،ما با دادن چشم و زبان و دو لب و هدایت تو به دو برجستگی، زمینۀ سیر شدن تو راو توانمندی تو را و قیام و ایستادن تو را فراهم کردیم؛ چراامروز با این توانگری که به لطف ماحاصل شده از گردنه بالا نمیروی؟ چراشکرش را با انفاق به دیگران و دستگیری ازیتیمان و مسکینان وفقرا به جای نمیآوری؟❗️❓
🔰#تدبر
🔻#قسمت_دومـ
🔻 سوره #بلد
🔻جوان بزرگسال
⚠️در بررسی(۱ تا۷ ) :
(۱ تا ۴)قسم وجواب قسم است.(۵تا۷) هم ناظر به وضعیت این انسان است، انسانی که خدا قسم میخورد که ما اورا درکبد آفریدهایم.
⚠️در بررسی ۸تا۲۰ :
(۸تا ۱۰)مقدمه هست و از( ۱۱ تا ۲۰) نتیجه ای است که میگیرد {و باز هرکدام ازاینها رابخواهیم خردکرده ومطالب بیشتری استخراج وبیان شود،جای برای خردشدن دارند اما به جهت مراعات هدف در #تدبر سوره که به جهت تسهیل راه حفظ می باشد ازبیان آن دراین کانال یعنی کانال حفظ،مفاهیمـ ومسابقات قرآن کریمـ خود داری می نمائيم.}
✅🔸آنچه برای سورۀ بلد ازاقوال تقویت شده است، قول دوم بوده که بالا یعنی #قسمت_اول شرح آن گذشت که«ألم نجعل له عینین ولساناً وشفتین وهدیناه النجدین» هر سه باهم ناظر است به پدیدۀ شیرخوردن است ومقدمهاش هم برای«اقتحام عقبه» این است که:
💞⏳خدا انسان راترغیب میکند به این که توانسانی هستی که ماتورا دستگیری کردیم؛به هنگام گرسنگی و ناتوانی،
💡وحالا توباید ازگردنه بـ🪜ـالا بروی و برده آزادکنی واطعام کنی درروز شدت گرسنگی وسختی یتیمان ومسکینان را.
🎙💡با توجه به این توضیحات،سیاق اول سوره یعنی آیات۱تا ۷را می توان به شکل زیر👇🏻توضیح داد:
وجهت هدایتی آنرا:
بازداری انسان ازافتخار به صرف بیهودۀ مال وثروت بیان نمود.
● تشخیص سیاقهای سوره :
✍🔛 این سوره مبارکه دارای دوسیاق است: آیه۱ -۷و آیه۸–۲٠
🟢 وجه جدا بودن سیاق دوم ازسیاق نخست:
اتصال آیات۱تا۷، هشتم تا دهم و۱۱ تا۲۰روشن است.
🔦تشخیص ارتباط سیاقی این سه دسته، تابع انتخاب یکی ازدو گزینه زیر درباره آیات هشتم تادهم است:
1⃣ اینکه یا بگوییم :
این آیات، #حجتی برآیه هفتم است؛ طبق این گزینه، آیات هشتم تادهم به آیات اول تاهفتم ملحق است.
2⃣ و یا اینکه بگوئیم :
این آیات، #مقدمه_ای برای آیه یازدهم است؛ طبق این گزینه، آیات هشتم تا دهم، داخل برآیات یازدهم تا بیستم است.
😇 ❇️ و درانتخاب گزینه صحیح از بین دو گزینه و دوتصور فوق باید گفت:👇🏻
ℹ️ وجود «فاء» درابتدای آیه یازدهم، قرینه ای بر صحت گزینه دوم است.
☺️افزون بر اینکه در وجه اول، تناسب و نسبت مفهومی روشنی وجود ندارد👈🏻 توضیح اینکه:
👆🏻 معنای آیات طبق وجه نخست از این قرار است: «آیا مى پندارد که هیچ کس او را ندید؟ (۷) مگر ما براى او دو چشم قرار ندادیم و دیدنیها را به او نشان ندادیم؟ پس چگونه تصوّر مى کند که ما آنچه را او مى بیند نمى بینیم؟ (۸) مگر براى او یک زبان و دو لب نیافریدیم که با آنها سخن گوید و آنچه رادر دل دارد، بیان کند؟ با این حال، چگونه مى پندارد که ما ازدرون او بى خبریم؟ (۹) ما راه خیر و شرّ را به او نشان دادیم؛ چگونه ممکن است خودخیر و شرّ رانشناسیم؟ (۱۰)»
🤏چنان که مشخص است، تنها آیه هشتم حجت ودلیلی مناسب برای محتوای آیه هفتم است و آیه نهم و دهم با توجیه و گره زدن، به آیات پیشین مرتبط شده است. و درواقع ارتباطی با آیات پیشین ندارد.
✴️✔️ بدین ترتیب،محتوای سوره به #دو_سیاق تقسیم می شود: آیات اول تا هفتم و هشتم تا بیستم.
● تشخیص فضای سخن وجهت هدایتی سوره
1⃣ فضای سخن وجهت هدایتی سیاق نخست
🔻فضای سخن:
در این آیات،سخن از انسانهایی است که مال وثروت خویش رابیهوده صرف می کنند و با افتخار جاهلانه ای ازآن سخن می گویند؛ به قرینه صدق (یقول أهلکت مالاً لبداً).
🔻جهت هدایتی:
سیاق نخست (۱ – ۷): آیات این سیاق در دو فراز قابل بررسی است:
أ. آیات اول تا چهارم، قسم و جواب: جهت هدایتی در جواب قسم است: تأکید بر خلق انسان در رنج.
ب. آیات پنجم تاهفتم:
۱➕پندار انسان مبنی برعدم قدرت خدا بر او،
۲➕افتخار انسان به صرف بیهوده مال و ثروت
و ۳➕غفلت انسان ازاینکه خدا او را می بیند.
در میان این سه گزاره، دومی اصالت دارد، 👌زیرا مصداقی است که جهت ذکر مفاهیم اول و سوم رامشخص می سازد وآن کصداق این است : افتخار انسان به صرف بیهوده مال وثروت.
⚠️تأکید فراز نخست، درجهت هدایت انسان فراز دوم است.
♻️راه حل موجود در سوره جهت بازداری انسان ازافتخار به صرف بیهوده مال و ثروت:
خدا انسان را دررنج آفریده است و این نشانه ای روشن برمقهور ومغلوب بودن انسان است. پس جایی برای افتخار به صرف بیهوده مال وثروت نیست.
2⃣ فضای سخن وجهت هدایتی سیاق دوم:
🔻فضای سخن:
سخن ازانسانهایی است که نسبت به بردگان وگرسنگان وخاک نشینان بی توجهاند وبه رغم توانگری،دست ناتوانان را نمی گیرند؛ به قرینه بجابودن (فلا اقتحم العقبة فک رقبة، أو إطعام فی یوم ذی مسغبة، یتیماً ذا مقربة، أو مسکیناً ذا متربة).
🔻جهت هدایتی:سیاق دوم(۸ – ۲۰): این آیات در ۳ فراز ایراد شده است:
أ. آیات هشتم تا دهم:
این آیات به انسان یادآوری می کند که نوزادی ناتوان بود و خدابه او دوچشم و زبان و دولب داد واورا به سینه مادرش رهنمود وبدین ترتیب،زمینه پرورش این نوزاد ناتوان رافراهم ساخت.
📌 @HefzeQuran
با سلام
این چند روز که مطلبی در کانال بارگذاری نمی شد در حال تدوین و آماده سازی تدبر جوان و بزرگسالان بودیم که بحمدلله مطلب بسیار زیبا و عمیقی از کار در اومد
قسمت سوم آن هم در حال آماده سازی است
💡بهره ببریم و بهره برسانیم♻️
📞مبلغ قرآن کریم و کانال قرآنی خودتان باشید 📣
🤝ما رو از پیشنهادات و انتقادات خودتان جهت بهتر پیش بردن برنامه ها بی بهره نگذارید و اگر طرح و برنامه ای هم به ذهن شما رسید خوشحال می شویم استفاده نمائيم و شما هم در ثواب آن شریک شوید
📌پل ارتباطی خادم القرآن نوروزی
@chamran121
30.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️داغ ابراهیم بر دل ماند و اسماعیل رفت…
یک خبر تسکین این درد است؛ اسرائیل رفت!
•°🥀💔
┄┅┅┅┅┅┅┄❅🇵🇸❅┄┅┅┅┅┅┅┄
#شهید_هنیه
#شهید_اسماعیل_هنیه
#شهیدمجاهد
@hefzequran
قال الامام الصادق (علیه السلام)
«اَلْحافِظُ للْقرْآنِ الْعامِلُ بِه مَعَ السَّفَرةِ الْكِرامِ الْبَرَرَةِ.»
#حدیث
#انگیزشی
🌐https://eitaa.com/hefzeQuran
#گزارش_تصویری
🌹 بحمدلله رب العالمین به همت مجموعه قرآني بیت الهدی مولی الموحدین ع کلاس های آموزشی قرآن کریم با محوریت حفظ و مفاهیمـ قرآن کریمـ به صورت حضوری و مجازی برگزار میگردد و به همت شما خوبان مجموع افراد شرکت کننده در دوره بهمراه ۴ استاد حافظ قرآن کریم از برادران و خواهران به تعداد حدودی ۲۰۰ نفر میرسد
✅ امیدواریم بتوانیم با یک کار با کیفیت قرآن پژوهان را دلبسته به قرآن نگهداریم
✅ ما را قرآن دوستان معرفی بفرمایید
🌹❤️ مسیر برای شرکت در این خیر قرآنی به هرشکل که شما تمایل داشته باشید، وجود دارد
به ای دی
@chamran121
مراجعه نمایید
التماس دعا
💠 حفظ، مفاهیمـ و مسابقات قرآن کریمـ
🏴 @HefzeQuran
🔰#تدبر
🔻#قسمت_سوم
🔻 سوره #بلد
🔻جوان ، بزرگسال
ب. آیات یازدهم تا هفدهم:
انسان را توبیخ می کند که چرا بر گردنه انفاق و دست گیری افتادگان گام ننهاد و از کسانی نشد که ایمان آوردند و یکدیگر را به صبر بر سختی و ناتوانی و مرحمت نسبت به ناتوانان سفارش کردند.
ج. آیات هجدهم تا بیستم:
این آیات انسانهای مذکور در آیات پیشین (آنان که بر گردنه قدم گذاشتند و از مؤمنان شدند و یکدیگر را به صبر و مرحمت سفارش کردند) را خجسته معرفی می کند و در نقطه مقابل، از کافران شوم و تیره بخت و عذاب دردناک ایشان سخن می گوید.
✅ چنانکه مشخص است، فراز اول و سوم، نسبت به فراز دوم، تبعی است: فراز اول مقدمه و فراز سوم انذار و تبشیر ناظر به فراز دوم است که در فراز دوم بیان میفرمایند:
«دعوت هشدارآمیز انسان به گام نهادن بر گردنه انفاق و ایمان: انسان باید بداند که افتاده ای بیش نبود و خدا بلندش کرد. او باید بر گردنه انفاق و دست گیری از افتادگان گام بگذارد و در جرگه مؤمنانی درآید که یکدیگر را به صبر و مرحمت سفارش می کنند».
● فضای سخن و جهت هدایتی سوره بلد
⚠️ فضای سخن:
در این سوره سخن از انسانهایی است که مال و ثروت خویش را بیهوده صرف می کنند و نسبت به بردگان و گرسنگان و خاک نشینان بی توجهاند.
⚠️ جهت هدایتی:
مطالعه سیاق اول و دوم در کنار هم مخاطب را به تقابل دو مفهوم رهنمون میسازد: تقابل ⬅️ صرف بیهوده مال و ثروت و افتخار به آن؛ و با ⬅️ صرف مال و ثروت در مسیر انفاق و دست گیری از افتادگان.
توجه به همین تقابل، جهت هدایتی سوره را مشخص می سازد که عبارت است از : «دعوت هشدارآمیز انسان به صرف مال برای عبور از گردنه انفاق و رسیدن به سعادت جاودان آخرت: انسانِ غافل از خدا و قیامت، مال خویش را هدر می دهد و به آن افتخار میکند. مال دنیا سرمایه او برای عبور از گردنه انفاق و رسیدن به سعادت جاویدان آخرت است».
[یقول اهلکت مالا لبدا⏪] این جمله، افتخار کاذب و خودستایی بر اتلاف مال در موارد غیر صلاح است. جاهلان به اتلاف مال افتخار می کنند و آن را منقبتی برای خویش می شمرند، زیرا این امر را نشانه فزونی مال از حد نیاز میدانند. در برخی از اشعار جاهلی آمده است: «وإذا سکرت فإنّنی مستهلک / مالی وعرضی وافر لم یکلم / وإذا صحوت فما أ قصّر عن ندى / وکما علمت شمائلی و تکرّمی»
● جهت هدایتی سیاق یک
دعوت هشدار آمیز انسان، به گام نهادن به گردنۀ ایمان و انفاق و رسیدن به شهر ایمان است.
توضیح اینکه:
انسان باید بداند که افتادهای بیش نبود و خدا بلندش کرد و باید از افتادگان دستگیری کند و در جرقۀ مؤمنانی در آید که یکدیگر را به صبر و مرحمت دعوت میکنند.
💠 کانال حفظ مفاهیم و مسابقات قرآن کریم
🚩 https://eitaa.com/hefzeQuran
🔰 #تفسیر سوره #بلد
🔻 در دو بخش :
✅ جوان و بزرگسال( تصویری و صوتی در ۴قسمت )
✅ کودک و نوجوان(تصویری و شعر)
💠 حفظ ، مفاهیمـ و مسابقات قرآن کریمـ
@HefzeQuran
70.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 #تفسیر سوره #بلد
🔹 #تصویری #کامل
🔻 استاد قرائتی
✅ جوان و بزرگسال
💠 حفظ ومفاهیمـ قرآن کریمـ
@HefzeQuran
90.Balad_.01-07.mp3
3.29M
🔰 #تفسیر سوره #بلد
🎙 #صوتی در ۴ قسمت 💡
🔻 استاد قرائتی
✅ جوان و بزرگسال
💠 حفظ ومفاهیمـ قرآن کریمـ
@HefzeQuran
animation.gif
290.7K
🌹 🌹
#انگیزشی
#حفظ_قرآن_کریم
🌟هیچ چیز (استعدادکم،مشغله کاری، سن بالا) مانع حفظ قرآن نیست و حفظ برای همه ممکن است، با توجه به اقتضائات خاص هر شخص
🌟آیت الله خویی (مرجع بزرگوار نجف) در سنین کهنسالی (بالای ۸۰ سالگی ) قرآن را حفظ کردند و ۲۵ یا ۲۶ جزء قرآن را حفظ کردند
🌟سن بالا مانع حفظ کردن نیست اما اقتضائات خاص خودش را دارد
🌟افراد زیادی داریم که نابینا و روشندل هستند و با اینکه خط بریل هم نمی دانند اما قرآن را حفظ کردند
🌟اگر دغدغه و همت و انگیزه داشته باشید هیچ چیز مانع حفظ نخواهد شد
╭━═━⊰ 🍃 🌸 🍃 ⊱━═━╮
https://eitaa.com/hefzeQuran
╰━═━⊰ 🍃 🌸 🍃 ⊱━═━╯
40.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 سوره #بلد
✅ صوت و تکرار باصدای قاری نوجوان
🔻کلیپ زیبا با ترجمه
🔻 کودک و نوجوان
🏴 کانال حفظ و مفاهیم قرآن کریمـ 🏴