eitaa logo
حفظ قرآن کودک ونوجوان🇵🇸🇮🇷
2.6هزار دنبال‌کننده
355 عکس
501 ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
AUD-20220604-WA0360.mp3
1.54M
حجت‌السلام محسن قرائتی با موضوع سوره بقره - آیه ۵۹ نکته ها: در آیات ۱۶۱ و ۱۶۲ سوره اعراف، مشابه این آیه و آیه‌‏ی قبل تکرار شده و کلمه‌‏ی «رجز» به معنای عذاب، بیماری طاعون و حالت اضطراب بکار رفته است. سنّت خداوند، نزول رحمت است و به همین دلیل، بهترین غذا «مَنَّ و سََلوی‏» برای بنی‌‏اسرائیل نازل شد، ولی بخاطر کج روی، عذاب از آسمان نازل می‏‌شود. پیام ها: ۱- ظلم و گناه، زمینه‏ ساز تغییر و تحریف قانون است. «فَبَدّل الَّذینَ ظَلَموا» ۲- تا وقتی که روش و شیوه کاری بیان نشده، انسان آزاد است تا با نظر خود عمل کند، ولی بعد از بیان روش‌ها، عذری در تغییر آن نیست. «قَیلَ لَهم» ۳- جزای تحریف گران قوانین الهی، قهر و عذاب است. «رَجزاً مِنَ السَماء» ۴- همه‏ ی پاداش‏ها و کیفرها مربوط به آخرت نیست، بلکه بعضی از کیفرها در همین دنیا صورت می‏‌پذیرد. « فَانَزلنا... رَجزاً مِنَ السَماء» ۵ - اگر کج‏روی برای انسان عادت شد، قهر الهی فرا می‏‌رسد. « کانوا یَفسُقون» راه بهشت https://eitaa.com/joinchat/1551696168Cb46a380120 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 دختران فاطمی درروبیکا https://rubika.ir/joinc/BIHFAJIE0YXAXEGMTMKHDMSSUPEQMKAH
002060.mp3
182.4K
ترتیل آیه 60سوره مبارکه بقره استاد پرهیزگار 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 🌼 🌷 وَإِذْ اسْتَسْقَى مُوسَى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِب بِّعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْناً قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ كُلُواْ وَ اشْرَبُواْ مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَلاَ تَعْثَواْ فِى الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ(60) 🍀 ترجمه:و زمانى كه موسى براى قوم خودش آب طلب كرد،پس به او گفتیم:عصاى خود را به سنگ بزن،پس دوازده چشمه ى آب از آن جوشید، (بطورى كه) هر قبیله آبشخور خود را شناخت. و از رزق الهى بخورید و بیاشامید و در زمین،تبهکارانه فساد نكنید. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 سوره بقره آیـ🦋ـه (۶۰) وَإِذِاسْتَسْقَىٰ = و هنگامي كه طلب آب كرد مُوسَىٰ = موسی لِقَوْمِهِ = برای قومش فَقُلْنَا = پس گفتيم ما اضْرِب = بزن بِّعَصَاكَ  = عصايت را الْحَجَرَ = به سنگ ۖ فَانفَجَرَتْ = پس جوشيد مِنْهُ  = از آن اثْنَتَاعَشْرَةَ  = دوازده عَيْنًا = چشمه قَدْ عَلِمَ = و به تحقیق دانست كُلُّ أُنَاسٍ = هر گروهي مَّشْرَبَهُمْ = محل آب نوشيدن شان را ۖ كُلُوا = بخوريد وَاشْرَبُوا = و بياشاميد مِن رِّزْقِ اللَّهِ = از روزی خدا وَلَا تَعْثَوْا =  و سركشی و خودسری نكنيد فِي الْأَرْضِ = در زمين مُفْسِدِينَ = در حالی که مفسد هستيد راه بهشت https://eitaa.com/joinchat/1551696168Cb46a380120 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 دختران فاطمی درروبیکا https://rubika.ir/joinc/BIHFAJIE0YXAXEGMTMKHDMSSUPEQMKAH
AUD-20220609-WA0381.mp3
1.89M
‏سوره بقره تفسیرآیه ۶۰ راه بهشت https://eitaa.com/joinchat/1551696168Cb46a380120 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 دختران فاطمی درروبیکا https://rubika.ir/joinc/BIHFAJIE0YXAXEGMTMKHDMSSUPEQMKAH 👇👇👇
حجت‌السلام محسن قرائتی با موضوع سوره بقره - آیه‌ی ۶۰ در عدد دوازده، رمزی نهفته است. عدد ماه‌ها، عدد نقبای بنی‌‏اسرائیل و تعداد حواریون حضرت عیسی (ع) و عدد ائمه‏‌ی معصومین علیهم السلام، دوازده است. در آیه، همراه با کلمه‏‌ی «مفسدین »، «لاتعثوا» نیز آمده است. «عثوا» به معنی فساد شدید است و شاید در کنار هم قرار گرفتن این دو کلمه، می‏‌خواهد از توجّه و تعمّد و روحیّه‏‌ی فساد انگیزی نهی کند. چرا که لغزشِ غیر عمد و بدون قصد فتنه‌‏انگیزی، مورد عفو قرار می‏‌گیرد. پیام‌ها: ۱- انبیا، در فکر تأمین نیازهای مادّی مردم نیز هستند. «اِذِ استَسقی موسی لِقومِه» ۲- همه چیز، حتّی آبِ خوردن را از خداوند بخواهیم. «استسقی» ۳- قوانین طبیعت، محکوم اراده‏‌ی خداوند است. «اضرب... فانفجرت» خداوند هم سبب‏ ساز و هم سبب ‏سوز است. با یک عصا و از دست یک نفر، یک‏بار آب را می‏‌خشکاند و یک‏بار آب را جاری می‏‌سازد. ۴- دعای انبیا، مستجاب است. «استَسقی، فَانفَجَرت» ۵ - جاری شدن آب با زدن عصا به سنگ، یک معجزه است و پیدایش دوازده چشمه برای دوازده قبیله، معجزه‌‏ای دیگر. «اثنتا عَشرَة» ۶- توزیع منظّم و عادلانه و حساب شده، مایه‏‌ی امنیّت و صفاست و مانع پیدا شدن اختلاف است. «قَد علَمَ کُلُ اناس مَشرَبََهُم» ۷- بهره‏‌گیری از نعمت‏‌های الهی، نباید زمینه‏‌ساز فساد باشد. «کُلوا... ولاتعثوا» ۸ - برای جلوگیری از فساد، از محبّت‏‌ها و لطف خداوند به انسان بگویید. «کُلوا وَ اشرَبوا... وَلاتعَثوا» راه بهشت https://eitaa.com/joinchat/1551696168Cb46a380120 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 دختران فاطمی درروبیکا https://rubika.ir/joinc/BIHFAJIE0YXAXEGMTMKHDMSSUPEQMKAH
002061.mp3
458.9K
ترتیل آیه 61سوره مبارکه بقره استاد پرهیزگار 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَىٰ لَنْ نَصْبِرَ عَلَىٰ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهَا وَقِثَّائِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا ۖ قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَىٰ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ ۚ اهْبِطُوا مِصْرًا فَإِنَّ لَكُمْ مَا سَأَلْتُمْ ۗ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ۗ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ۗ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ(61) ویاد کنید] هنگامی که گفتید: ای موسی! ما هرگز بر یک نوع غذا صبر نمی کنیم، پس از پروردگارت بخواه تا از آنچه زمین می رویاند از سبزی و خیار و سیر و عدس و پیازش را برای ما آماده کند. [موسی] گفت: آیا شما به جای غذای بهتر، غذای پست تر را می خواهید؟! [اکنون که چنین درخواست ناروایی دارید] به شهری فرود آیید که آنچه خواستید، برای شما آماده است. و [داغِ] خواری و بیچارگی و نیاز بر آنان زده شد و سزاوار خشم خدا شدند؛ این [خواری و خشم] به سبب آن بود که آنان همواره به آیات خدا کفر می ورزیدند و پیامبران را به ناحق می کشتند؛ این [کفرورزی و کشتن پیامبران] به علت آن بود که [از فرمانِ من] سرپیچی نمودند و پیوسته [از حدود حق] تجاوز می کردند. (۶۱) https://eitaa.com/joinchat/1354432864C963df33dd7 👇👇👇
آیه 61سوره مبارکه بقره وَإِذْ = و هنگامي كه قُلْتُمْ = گفتيد يَا مُوسَىٰ = ای موسی لَن نَّصْبِرَ = هرگز صبر نخواهيم كرد عَلَىٰ طَعَامٍ وَاحِدٍ = بر يك نوع غذا فَادْعُ لَنَا = پس بخواه برای ما از رَبَّكَ = خدایت يُخْرِجْ لَنَا = تا خارج كند برای ما مِمَّا = از آنچه تُنبِتُ = مي روياند الْأَرْضُ = زمين مِن بَقْلِهَا = از سبزيجات آن وَقِثَّائِهَا = خيار آن وَفُومِهَا = و سير آن وَعَدَسِهَا = و عدس آن وَبَصَلِهَا ۖ= و پياز آن قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ  = گفت آيا تبديل می كنيد الَّذِي = ( آنچه را) كه هُوَ أَدْنَىٰ = آن پست تَر است بِالَّذِي = ( به آنچه ) كه هُوَ خَيْرٌ = آن بهتر است؟ اهْبِطُوا = فرود آئيد مِصْرًا  = در شهری فَإِنَّ = پس به درستی كه لَكُم = براي شماست مَّا سَأَلْتُمْ = آنچه سئوال كرديد ۗ وَضُرِبَتْ = و زده شد عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ  = بر ايشان خواری وَالْمَسْكَنَةُ = و نياز و درماندگی وَبَاءُوا = گرفتار شدند بِغَضَبٍ = به غضبی مِّنَ اللَّهِ ۗ = از جانب پرودگار ذَ‌ٰلِكَ = آن ، اين بِأَنَّهُمْ = به جهت اين كه ايشان كَانُوايَكْفُرُونَ = كفر می ورزيدند ( بود) بِآيَاتِ اللَّهِ = به آيات خداوند وَيَقْتُلُونَ  = می كشتند (۱) النَّبِيِّينَ  = پيامبران را بِغَيْرِ الْحَقِّ ۗ = به ناحق ذَ‌ٰلِكَ = آن بِمَا  =  به خاطر آنچه كه عَصَوا = عصبان و سركشی مي كردند (۲) وَّكَانُوا يَعْتَدُونَ = و تجاوز كاری می نمودند """"""""""""""""""""""""""""""""""""" ۱- وَيَقْتُلُونَ = می کشند ۲- عَصَوا = عصيان کردند https://eitaa.com/joinchat/1354432864C963df33dd7
AUD-20220609-WA0380.mp3
1.46M
تفسیر آیه ۶۱ سوره بقره راه بهشت https://eitaa.com/joinchat/1551696168Cb46a380120 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 دختران فاطمی درروبیکا https://rubika.ir/joinc/BIHFAJIE0YXAXEGMTMKHDMSSUPEQMKAH
حجت‌الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره بقره - آیه‌ی ۶۱ نکته ها: بنی ‏اسرائیل به جای شکرگزاری از نعمت‏‌های «منَّ و سلوی»، به فکر زیاده‏‌خواهی و تنوّع طلبی افتاده و از غذاهای زمینی خواستند و برای نمونه، تعدادی از آنها مانند: سبزی، خیار، پیاز و سیر را نام بردند. حضرت موسی (ع) در برابر این درخواست‏‌ها، ضمن تأسّف از اینکه آنها نعمت‏‌های نیکو و بهتر را با نعمت‏‌های ساده عوض می‌‏کنند، به آنها گفت: اگر بنای کامیابی از این‌ها را دارید، باید به شهر رفته و با دشمنانتان بجنگید، شما از یک سو حال جهاد ندارید و از طرف دیگر تمام امتیازات شهرنشینی را می‏‌خواهید. خداوند خبر می‏‌دهد که این قوم با چنین ویژگی‌‏ها و خصوصیّات، به ذلّت و خواری افتاده و گرفتار قهر و غضب الهی خواهند شد. تنوّع طلبی و افزون خواهی، دامی برای اسیر شدن انسان‏‌هاست. استعمارگراننیز از همین خصیصه‌‏ی مردم، برای لباس، مسکن، مرکب و تجمّلات استفاده کرده و مردم را به اسارت می‏ کشند. پیام ها: ۱- شکم‏‌پرستی، عامل هبوط و سقوط انسان‏هاست. «لِن‏َنصُبرَعَلی‏‌طَعام‏و اَحَد...اِهبِطوا» ۲- رفاه‌‏طلبی، زمینه‏ ی ذلّت و خواری است. «لَن نصبر... ضربت عَلَیهِمُ الذلّة...» ۳- بی‏ ادبی در گفتگو، نشانه‏ ی روحیّه‏ ی سرکش و طغیانگر است. آنها می‏‌توانستند بجای «لن نصبر» هرگز صبر نمی‏‌کنیم، بگویند: یک‏نواختی غذا برای ما سنگین شده است. و یا بجای «فادع لنا ربّک»، بگویند: «فادع لنا ربّنا» ۴- بنی‌‏اسرائیل، نژاد پر توقّع و افزون طلب هستند. «فادع لنا، یخرج لنا» ۵ - بیان خواسته‏‌های جزیی، نشانه‏‌ی شدّت وابستگی و حقارت طبع است. «بقل، قثاء، فوم، عدس و بصل» ۶- راضی بودن به آنچه خداوند خواسته و صبر بر آن، تأمین کننده‏‌ی خیر و مصلحت واقعی انسان است. «أَتَستَبدِلونَ الّذی هُو اَدنی بِالَّذی هُو خیر...» ۷- شهرنشینی و داشتن همه نوع امکانات، نشانه‏ ی رشد و تکامل نیست، بلکه گاهی مایه ‏ی سقوط و هبوط است. «اهبطوا مصراً» ۸ - کارهای خطرناک، وابسته به افکار انحرافی و خطرناک است. «یکَفُرون، یَقتلون» ۹- تاریخ انبیا، با شهادت در راه خداوند گره خورده است. «یقتلون النبیین» ۱۰- تعدّی و معصیت پی درپی، موجب کفر و کفر، عامل هر گونه جنایت است. «یکفرون، عصوا» ۱۱- ذلّت و بدبختی، مربوط به نژاد نیست، بلکه مربوط به خصوصیّات و عقاید و اعمال انسان‏هاست. «ذلک بانّهم کانوا یکفرون»   راه بهشت https://eitaa.com/joinchat/1551696168Cb46a380120 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 دختران فاطمی درروبیکا https://rubika.ir/joinc/BIHFAJIE0YXAXEGMTMKHDMSSUPEQMKAH
3528243_40kb.mp3
1.21M
ترتیل صفحه نهم قرآن کریم که همان صفحه هشتم سوره مبارکه بقره هست استاد پرهیزگار https://eitaa.com/joinchat/1354432864C963df33dd7
quran-menshavi-p009.mp3
665.3K
ترتیل صفحه نهم قرآن کریم که همان صفحه هشتم سوره مبارکه بقره هست استاد منشاوی https://eitaa.com/joinchat/1354432864C963df33dd7