eitaa logo
حفظ قرآن کودک ونوجوان🇵🇸🇮🇷
2.6هزار دنبال‌کننده
356 عکس
503 ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💐💐💐 💐💐 💐 جلسه: 91 جزء 1 میزان حفظ:صفحه 18 حفظ: آیات 113تا119سوره مبارکه بقره از شنبه تا 5شنبه روزی 3 خط مرور حفظیات: هر روز آیات صفحات 7تا17قرآن کریم باید مرور بشه مرور حفظیات قبلی👇👇 ✅روزشنبه:صفحه 582تا588 ✅روز یکشنبه:صفحه589تا594 ✅روز 2شنبه:صفحه595تا600 ✅روز 3شنبه:صفحه601تا604 ✅روز چهارشنبه:صفحه 1تا4 ✅روز 5شنبه:صفحه 5تا6 ✅روز جمعه هم استراحت☺️ درپناه خداوند متعال وقرآن کریم باشید🌺🌺🌺 حفظ این آیات را به محضر آقا امام حسین علیه السلام وهمه یاران با وفایشان هدیه میکنیم💐 💐 💐💐 💐💐💐 https://eitaa.com/joinchat/257884517C2778875262
002113.mp3
184.4K
ترتیل وترجمه آیه 113سوره مبارکه بقره استاد پرهیزگار 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ ۗ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ ۚ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ﴿١١٣﴾ ویهودیان گفتند: نصرانی ها بر آیین و روش درستی نیستند و نصرانی ها گفتند: یهودیان بر آیین و روش درستی نیستند، در حالی که همه آنان کتاب [آسمانی] را می خوانند [که هر دو آیین در زمان مخصوص به خود درست و بر حق بوده] کسانی که نادانند [هم چون مشرکان] سخنی مانند سخن آنان [درباره آیین مسلمانان] گفتند؛ پس خدا روز قیامت در میان آنان درباره آنچه با هم اختلاف می کردند، داوری می کند. (۱۱۳) وَ قالَتِ :وگفتند الْيَهُودُ :یهودیان لَيْسَتِ:نیستند النَّصارى‌: نصارا، مسیحیان عَلى‌ شَيْ‌ءٍ:برچیزی از آیین حق وَ قالَتِ :وگفتند النَّصارى‌:نصارا ،مسیحیان لَيْسَتِ: نیستند الْيَهُودُ : یهودیان عَلى‌:بر شَيْ‌ءٍ:چیزی ازآیین حق وَ هُمْ:حال آنکه آنان يَتْلُونَ: می خوانند الْكِتابَ :کتاب آسمانی را كَذلِكَ:همچنین قالَ:گفتند الَّذِينَ:کسانی که لا يَعْلَمُونَ :دانشی ندارند مِثْلَ: مانندآن قَوْلِهِمْ:سخن آنان را فَاللَّهُ: پس الله يَحْكُمُ :داوری می‌کند بَيْنَهُمْ : میانشان يَوْمَ :روز الْقِيامَةِ :رستاخیز فِيما:درآن آنچه كانُوافِيهِ يَخْتَلِفُونَ‌:درآن اختلاف می کردند https://eitaa.com/joinchat/1354432864C963df33dd7
02.Baqara.113.mp3
1.32M
سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۱۱۳ این آیه ترسیمى مجدّدى از سیماى متعصّبِ اهل کتاب است که هرگروه در صدد نفى گروه دیگر است. یهودیان، مسیحیان را بر باطل و بى‏ موقعیّت در پیشگاه خداوند معرّفى مى‏ کنند و در مقابل، مسیحیان نیز یهود را بى‏ منزلت در نزد خداوند مى ‏دانند. اینگونه برخوردها، از روحیّه‏ ى متعصّب آنها سرچشمه مى‏ گیرد، در حالى که اگر به کتاب آسمانى خود توجّه کنند، از این برخوردها دست بر مى‏ دارند. سپس مى‏ فرماید: مشرکان و بت‏‌پرستان نیز با آنکه کتاب آسمانى ندارند، همان سخن‏ ها را مى‏ گویند. یعنى صاحبان عقاید باطل همدیگر را نفى مى‏ کنند، ولى همه‏ ى این اختلافات در روز قیامت، با داورى خداوند متعال پایان مى‏ پذیرد و آنها حقّ را مشاهده مى‏ کنند. https://eitaa.com/joinchat/1354432864C963df33dd7
002114.mp3
182.4K
ترتیل وترجمه آیه 114سوره مبارکه بقره استاد پرهیزگار 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا ۚ أُولَٰئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ ۚ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿١١٤﴾ و چه کسانی ستمکارتر از کسانی می باشند که از بردن نام خدا در مساجد خدا جلوگیری کردند، و در خرابی آنها کوشیدند؟ آنان را شایسته نیست که در آن [مراکز عبادت] درآیند، جز در حال ترس [از عدالت و انتقام خدا]. برای آنان در دنیا خواری و زبونی است و در آخرت عذابی بزرگ است. (۱۱۴) وَ مَنْ: وکیست أَظْلَمُ: ستمكارتر مِمَّنْ:ازکسی که مَنَعَ:بازدارد مَساجِدَ:مردم رااز مسجدهای اللَّهِ :الله أَنْ: اینکه يُذْكَرَ:یاد شود فِيهَا:در آنها اسْمُهُ :نام او وَ سَعى‌ :وبکوشد فِي :در خَرابِها :ویرانی آنها أُولئِكَ : آنان ما كانَ: سزاوار نیست لَهُمْ:برایشان أَنْ يَدْخُلُوها: که درآیند درآن مساجد إِلَّا :مگر خائِفِينَ: به حالت ترسان لَهُمْ:برای آنان فِي:در الدُّنْيا :دنیا خِزْيٌ:خاری است وَ لَهُمْ:وبرای آنها فِي:در الْآخِرَةِ: آخرت عَذابٌ: عذابی عَظِيمٌ‌: بزرگ است https://eitaa.com/joinchat/1354432864C963df33dd7
02.Baqara.114.mp3
1.95M
سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۱۱۴ بنابر آنچه از شأن نزول‏ ها و برخى روایات بدست مى‏‌آید، آیه درباره‏ کسانى نازل شده است که درصدد تخریب مساجد برآمده بودند. در طول تاریخ، تخریب مساجد و یا جلوگیرى از رونق آنان بارها به دست افراد منحرف و طاغوت‏ ها صورت گرفته است. از تخریب بیت‌ ‏المقدّس و آتش زدن تورات به دست مسیحیان به رهبرى شخصى به نام «فطلوس» گرفته، تا ممانعت قریش از ورود مسلمانان به مسجدالحرام، نشانه ‏اى از همین تلاش‏ ها است. امروز نیز از یک‏سو شاهد تخریب مساجد باقیمانده از صدر اسلام در کنار قبور ائمه بقیع (ع) به عنوان مبارزه با شرک هستیم و از طرف دیگر ویرانى مساجد تاریخى، همانند مسجد بابرى در هند را که نشانگر قدمت مسلمانان در شبه قارّه است، به چشم مى‏ بینیم. اینها همه حکایت از روحیّه‏ کفرآلود طاغوت‏ ها و جاهلانىدارد که از یاد و نام خداوند که در مراکز توحید طنین انداز مى‏ شود، وحشت دارند. این آیه به والدین و بزرگانى که از رفتن فرزندان‌شان به مساجد ممانعت به عمل مى‌‏آورند، هشدار مى‏ دهد. اگر خرابى مسجد ظلم باشد پس آباد کردن مسجد، اَنفع کارها مى‏ باشد. https://eitaa.com/joinchat/1354432864C963df33dd7
002115.mp3
96.4K
ترتیل وترجمه آیه 115 سوره مبارکه بقره استاد پرهیزگار 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿١١٥﴾ مالکیّتِ مشرق و مغرب فقط ویژه خداست؛ پس به هر کجا رو کنید آنجا روی خداست. یقیناً خدا بسیار عطا کننده و داناست. (۱۱۵) وَ لِلَّهِ : وازآن الله است الْمَشْرِقُ : خاور وَ الْمَغْرِبُ :وباختر فَأَيْنَما: پس به هرسو تُوَلُّوا :روی کنید فَثَمَّ:پس همان جا وَجْهُ : روی به اللَّهِ: الله است إِنَّ :همانا اللَّهَ : الله واسِعٌ : گسترده وجود عَلِيمٌ‌: داناست https://eitaa.com/joinchat/1354432864C963df33dd7
4_327849576851570803.mp3
651.4K
سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۱۱۵ یهود بعد از تغییر قبله‏ مسلمانان از بیت‌‏المقدّس به کعبه، ایجاد سؤال و یا القاء شبهه مى ‏کردند که به چه دلیلى قبله تغییر یافته است. هرچند در آیات قبل به اجمال و سربسته، خداوند پاسخ اینگونه اعتراضات را بیان فرمود، ولى این آیه نیز بر این حقیقت تکیه مى‏ کند که مشرق و مغرب از آن خداست و به هرسو رو کنید، خدا آنجاست. اگر کعبه نیز به عنوان قبله قرار داده شده است، براى تجلّى وحدت مسلمانان و تجدید خاطرات ایثارگرى و شرک ستیزى ابراهیم (ع) است. و بدین خاطر داراى قداست و احترام مى‏ باشد. چنانکه در رساله‏ هاى احکام مراجع آمده است، در نمازهاى مستحبى، قبله شرط نیست و حتّى مى‏ توان در حال راه رفتن یا سواره بجا آورد. برخى روایات نیز در ذیل این آیه، به این مطلب اشاره نموده ‏اند. اگر به فرمودهآیه‏ قبل، گروهى در خرابى مسجد تلاش کردند، شما از پاى ننشینید که توجّه به خدا در انحصار جهتى خاصّ نیست. https://eitaa.com/joinchat/1354432864C963df33dd7
002116.mp3
82K
ترتیل وترجمه آیه 116سوره مبارکه بقره استاد پرهیزگار 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا ۗ سُبْحَانَهُ ۖ بَلْ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ كُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ ﴿١١٦﴾ و [یهود و نصاری] گفتند: خدا [برای خود] فرزندی گرفته، منزّه است او [از اوصاف دروغ و باطلی که به حضرتش نسبت می دهند]، بلکه آنچه در آسمان ها و زمین است مخلوق و مملوک اویند [نه فرزند او؛ زیرا فرزند، هم جنس پدر و مادر است و چیزی در جهان هم جنس خدا نیست تا فرزند خدا باشد] و همه در برابر او مطیع و فرمانبردارند. (۱۱۶) وَ قالُوا :گفتند اتَّخَذَ : گرفته است اللَّهُ: الله وَلَداً: فرزندی را سُبْحانَهُ : منزه است او بَلْ: بلکه لَهُ:ازآن اوست ما:آنچه فِي :در السَّماواتِ :آسمان‌ها وَ الْأَرْضِ:وزمین است كُلٌّ: همگی لَهُ:برای او قانِتُونَ: فرمان برند https://eitaa.com/joinchat/1354432864C963df33dd7
4_327849576851570804.mp3
753.8K
سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۱۱۶ اهل کتاب و مشرکان، هرکدام به نوعى براى خداوند فرزندى مى‏ پنداشتند؛ یهود مى‏ گفت: عُزَیر فرزند خداست. نصارى نیز حضرت عیسى (ع) را فرزند خدا معرّفى مى کردند و مشرکان، فرشتگان را فرزندان خدا مى‏ دانستند. این آیه ردّى است بر این توهّم غلط و نابه جا، و ذات خداوند را از چنین نسبتى منزّه مى‏ داند. خدا را با خود مقایسه نکنیم. اگر انسان نیاز به فرزند دارد به خاطر موارد ذیل است: 1_عمرش محدود است و میل به بقاى خویش و نسل خویش دارد. 2_قدرتش محدود است و نیازمند معاون و کمک کننده است. 3_نیازمند محبّت و عاطفه است و لازم است مونسى داشته باشد. ولى خداوند از همه‏ این کمبودها و نیازها منزّه است، بلکه هرچه در آسمان‏ ها و زمین است، همه در برابر او متواضعند. https://eitaa.com/joinchat/1354432864C963df33dd7
002117.mp3
67.7K
ترتیل وترجمه آیه 117سوره مبارکه بقره استاد پرهیزگار 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَإِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ ﴿١١٧﴾ [بی سابقه ماده، مدت و نقشه] پدیدآورنده آسمان ها و زمین است. وهنگامی که فرمان به وجود آمدن چیزی را صادر کند فقط به آن می‌گوید: «باش». پس بی درنگ می باشد. (۱۱۷) بَدِيعُ: پديد آورنده ی السَّماواتِ : آسمان‌ها وَ الْأَرْضِ:وزمین است وَ إِذا :وچون قَضى‌ :حکم کند أَمْراً:کاری را فَإِنَّما : پس فقط يَقُولُ:گوید لَهُ :به او كُنْ :باش فَيَكُونُ‌ : بی درنگ موجود می شود https://eitaa.com/joinchat/1354432864C963df33dd7
4_327849576851570805.mp3
798.8K
سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۱۱۷ او نه تنها مالک همه‏ موجودات است، بلکه خالق آنهاست، آن هم بطور بدیع و بدون نقشه قبلى. پس او چه نیازى به فرزند دارد؟! هرگاه وجود چیزى را اراده کند، به او مى ‏گوید: باش! وفوراً خلق مى‏ شود. به تعبیر حضرت رضا (ع): خداوند در کار خویش حتّى نیازمند گفتن کلمه «کُن» نیست، اراده‏ ى او همان و آفریدن همان. در این چند آیه، با قدرت الهى آشنا شدیم: «للّه ‏المشرق والمغرب» مشرق و مغرب براى اوست. «له مافى‏ السّموات والارض» آسمان‏ ها و زمین براى اوست. «کلٌ له قانتون» همه براى او متواضع و فرمان بردار هستند. «بدیع ‏السموات والارض» پدید آورنده آسمان‏ ها و زمین اوست. «کن فیکون» به فرمان او هر چیز موجود مى‏ شود https://eitaa.com/joinchat/1354432864C963df33dd7