📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
گناه و فاصله با درک حقایق
🌺 کلَّا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِم مَّا کانُوا یکسِبُونَ 🌺
🔸سوره مطففین، آیه 14🔸
هرگز چنین نیست، بلکه آنچه را به دست می آوردند بر دل هایشان (غلبه کرد) و زنگار افکند.
نکته ها
1. از پیامبر (صلی الله علیه و آله) روایت شده که گناه زیاد موجب فاسد شدن دل است.
هنگامی که بنده گناه می کند، نقطه ی سیاهی در دل او پیدا می شود و اگر توبه نماید و دست از گناه بردارد و استغفار کند دلش صفا می یابد و اگر باز هم گناه کند، سیاهی افزون می شود تا این که تمام دلش را فرا می گیرد و این همان زنگاری است که در آیه ی فوق گفته شد.
کسی روز محشر نگردد خجل
که شب ها به درگه برد سوز دل
2.از پیامبر (صلی الله علیه و آله) روایت شده: به هم دیگر تذکر دهید و با یکدیگر ملاقات نمایید و سخن بگویید که حدیث (پیشوایان دین) مایه ی جلای دل هاست و دل ها زنگار می گیرند همان طور که شمشیر زنگار می گیرد؛ و صیقل آنها حدیث است.
📚 تفسیر قرآن مهر جلد بیست و دوم، صفحه 118
Eitaa.com/hefzequranchannel
🌸🪴🌸🪴🌸🪴
🪴🌸🪴🌸
🌸🪴
🌻 مشابهات
فینال حفظ کل
1⃣ وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ لَنُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئٰاتِهِمْ.....
2⃣ لِيُكَفِّرَ اَللّٰهُ عَنْهُمْ أَسْوَأَ اَلَّذِي عَمِلُوا .......
Eitaa.com/hefzequranchannel
🌻بهتر است به این روش محفوظات خود را مرور کنیم .
1️⃣صفحات سخت و آسان را مشخص کنیم :
حافظ باید بر محفوظات خود اشراف داشته باشد و بداند کجا را بهتر در حفظ دارد و کجا را ایراد دارد
بهتر است در دفترچه ای یادداشت کنید یا در قرآن علامت بزنید
2️⃣مرور از حفظ انجام شود:
مرور از روی مصحف فقط برای تقویت حافظه بصری است اما برای مرور اصلی، حتما باید از حفظ انجام گیرد، حال سوال اینجاست: اگر غلط خواندیم چه؟
بهتر است برای کسی بخوانید و یا اگر کسی نیست سپاس خود را ضبط کنید ، متکی بودن به مصحف در مرور ،باعث پایین آمدن اعتماد به نفس شما هنگام ارایه محفوظات میشود .
3️⃣مدیریت اشکالات :
اگر مرور کنید ولی ندانید کجا را غلط میخوانید و برای غلط های خود رموز و کد های درستی نگذارید، مرور شما فایده ای ندارد، برای جلوگیری از تکرار مجدد اشتباهات حفظی بهتر است اشتباهات خود را در جایی از صفحات قرآن یا در دفتر جداگانه یادداشت کنید و اگر در آیات مشابه اشکال دارید ابتدا به مقایسه و بررسی وجه تمایز آنها بپردازید تا بتوانید آنها را کاملا در ذهن تثبیت کنید و سپس قبل از آغاز مرور بعدی تمامی اشکالات را مرور کنید اگر باز هم با همان اشکالات روبرو شدید می توانید با رمز گردانی و یا راه های پیشنهادی دیگر آنها را مهندسی و اشتباهات را رفع نمایید .
4️⃣کنترل ذهن:
حتما تمام حواس و تمرکز خود را به مرور جمع کنید، هنگام مواجهه با افکار متفرقه آن ها را در برگه یادداشت کرده و به ذهنتان بگویید پس از پایان محفوظات به آن نکته خواهید پرداخت.
5️⃣مرور با پرده صوتی پایین:
بهتر است در هنگام مرور از پرده صوتی پایین استفاده کنید تا فشار به حنجره شما نیاید و احساس خستگی نکنید و بتوانید آیات بیشتری را مرور کنید. .
Eitaa.com/hefzequranchannel
📝 نوشتن شماره آیه 📝
یکی از روشهای تمرین شماره آیات، این است که شمارهها را در برگهای نوشته و ابتدای آیات مربوط به هر شماره را در جلوی آن بنویسید. شما میتوانید با استفاده از این برگهها، شماره آیات را تمرین و تکرار نمایید. همچنین میتوانید از فرد دیگری بخواهید که با کمک این برگهها، ابتدای آیات و شماره آنها را از شما بپرسد.
Eitaa.com/hefzequranchannel
🔽توجه داشته باشید:
حق کپی و باز نشر مطالب، برای مدیریت این کانال محفوظ است و نشر آن بدون لینک جایز نیست.
❤️گسترش دهنده خوبی ها باشید❤️
دوستان قرآنی خود را با انتشار👈 لینک کانال، به اینجا دعوت کنید ✋
سپاس از حضور ارزشمند شما 🌸🍃
✅ یک روش برای تقویت مغز و حافظه
🔹 وقتی از گوشی استفاده می کنید با دست غیر معمول تایپ کنید.
( اگر راست دست هستید با دست چپ کار کنید و اگر چپ دست هستید با دست راست )
▫️ از همین الان شروع کنید.
Eitaa.com/hefzequranchannel
📃قبل از شروع حفظ باید هدف خود را کاملا مشخص کنید و برای رسیدن به آن هدف یک برنامه ی جامع داشته باشید.
خواندن بدون برنامه ، تمرکز شما را به قدری کاهش می دهد که شاید بیش از ۵۰ درصد متن را فراموش کنید و یا اصلا یاد نگیرید.
Eitaa.com/hefzequranchannel
💟برای رسیدن به آرزوها لازم نیست دعای خاصی بگیم فقط روزی چند هزار مرتبه استغفار کنیم
هر گاه استغفار زیاد شود
فرج و گشایش به اذن خداوند متعال نزدیک میشود
بهترین زمان استغفار در خلوت سحر
Eitaa.com/hefzequranchannel
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
🌏🌸🌏🌸🌏🌸🌏🌸🌏🌸🌏🌸
قول احسن کدام است ؟؟؟؟؟
در آیه ۱۸ زمر دستور داده شده که سخنان و اقوال را بشنوید و بهترین و احسنش را انتخاب کنید .اگر منظور از این «قول» سخنان تمامی ادیان و مذاهب باشد که درست نیست زیرا اکثر ادیان و مذاهب باطلند و سخنانشان هم حسن نیست که ما بخواهیم احسنش را انتخاب کنیم و اگر منظور از «قول» کتاب و سنت باشد آیا در این دو محور شریعت حسن و احسن وجود دارد که احسنش مورد امر و حسنش مورد نهى باشد. که در نتیجه بعضى از شریعت قرآن و سنت که باید پیروى کرد و بعضى دیگر را مردود دانست؟ پس درنتیجه کتاب و سنت هم نیست پس منظور از این« قول» چیست؟
🔸الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ
🔹کسانی که به سخن گوش فرا میدهند، پس بهترینش را پیروی میکنند. اینانند که خدایشان راه نموده و ایشانند، (هم)اینان اندیشمندان خالص.[۳۹:۱۸]
و آیا «قول» اعم از هر گونه نظرى است چه بد یا خوب؟ هرگز، زیرا اولًا این عمومیت گفتار براى عموم مؤمنان نیست که سخنان گمراه کننده را بشنوند و گمراه6 نشوند، بلکه این خود ویژه عالمان است، و در ثانى «احسنه» در برابر «حسن»است، و نه بد و گمراه کننده که حسنى ندارد تا سخن حق از او احسن و بهتر باشد، گرچه براى ویژگان به منظور نقض آن نیک بلکه نیکتر از نشنیدنش مى باشد. و در جمع پیروى احسن شرط ایمان عاقلانه است که نخست قرآن است و در حاشیه اش سنت قطعى و دیگر هیچ. و آیا در این دو محور شریعت حسن و احسن وجود دارد که احسنش مورد امر و حسنش مورد نهى باشد که در نتیجه بعضى از شریعت قرآن و سنت که باید پیروى کرد و بعضى دیگر را مردود دانست؟ اینجا «قول» قول وحى در کتاب و سنت نیست، زیرا آیاتى مانند" واتبعوا احسن ما انزل الیکم من ربکم" (۳۹: ۵۵) تمامى قرآن را احسن مطلق مى داند، که خود در بعد متنى بهترین کتاب است و سنتش نیز بهترین سنت است که براى کل مکلفان پیروى از این کتاب و سنت در طول زمان و عرض مکان تکلیف واجب است. و سنتش هم- در کل- بر مبناى وحى گویا، و یا وحى رمزى قرآنى است که در اختصاص معصومان محمدى صلى الله علیه و آله است.
✅ بلکه مقصود اقوال عالمان و شرعمداران کتاب و سنت است که پیروى بهترین نظرات در میان آنان بر دیگران واجب است.زیرا کسانى که بر محور کتاب و سنت رأى مى دهند داراى درجاتى مى باشند که که اگر در موارد اختلاف مشورتى در میانشان تحقق نپذیرد احسن الاقوال که در انحصار اعلم اتقى است تنها مورد پیروى است، و در صورت مشورت که ضرورتى اسلامى است رأى اکثر مناط است،
✅ و اگر یکى اعلم و دیگرى اتقى است دومى شایسته تقلید است زیرا تقوى تعهد آور است و علم نمایانگر، و اولى از دومى به حق نزدیکتر است. قول احسن بر دو مبناى علم و تقوى است که اعلم از نظر دریافت حکم خدا و اتقى از نظر تعهد بر دیگران مقدم است. از اینجا پیداست که مسائل غیر ضرورى کلًا مورد استنباط و واجب همگانى است، که دست کم تقلید از روى بینش و استنباط است که علم و تقواى مرجع تقلید بر مبناى کتاب و سنت بایستى از همگان برتر باشد و دیگر هیچ. زنده بودن مرجع تقلید برتر شرط نیست بلکه زنده بودن رأیش مناط اصلى تقلید است، هر که رأیش زنده تر و نزدیکتر به حق است همو مرجع تقلید است گرچه مرده و در اقلیت باشد، و هر که فروتر باشد تقلیدش حرام است گرچه زنده و در اکثریت باشد. این از نظر مقلدان، و فراتر از آنان مجتهدان نیز نباید خودرأى باشند، بلکه پس از استنباط شایسته از کتاب و سنت با مراجعه به آراء دیگر مجتهدان بایستى بهترین آراء را در نظر بگیرند، و در هر صورت جدیت خستگى ناپذیر به منظور دستیابى به قول احسن وظیفه کل مکلفان است. در جمع از آیه" فاسألوا اهل الذکر أن کنتم لاتعلمون بالبینات و الزبر ..." به خوبى پیداست که پرسش از دانایان، عالمان و شرعمداران تنها بر مبناى" بینات و زبر" است که ادله روشن و نوشته وحى مصدر اصلى و محورى هر گونه سؤال شرعى است، و دیگر هیچ.
📕 منبع : ترجمان فرقان آیت الله محمد صادقی تهرانی
Eitaa.com/hefzequranchannel
Instagram.com/tahfiz.ir
🌎🔶🌎🔶🌎🔶
🔶🌎🔶🌎
🌎🔶
🌻 مشابهات
حافظ توانمند ،آیات را کامل کنید با ذکر سوره
🌹 يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ كَفَرُوا....
🌺 قُلْ يٰا أَيُّهَا اَلْكٰافِرُونَ
Eitaa.com/hefzequranchannel
Instagram.com/tahfiz.ir
🌎🔶🌎🔶
🔶🌎🔶🌎🔶🌎
يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تَتَّخِذُوا اَلْيَهُودَ وَ اَلنَّصٰارىٰ أَوْلِيٰاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيٰاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ... (٥١)مائده
ای اهل ایمان، یهود و نصاری را به دوستی مگیرید، آنان بعضی دوستدار بعضی دیگرند، و هر که از شما مؤمنان با آنها دوستی کند به حقیقت از آنها خواهد بود؛ همانا خدا ستمکاران را هدایت نخواهد نمود.
Eitaa.com/hefzequranchannel
Instagram.com/tahfiz.ir
از اینکه محفوظات یادت رفته نترس از اینکه فکر میکنی نمیتونی تثبیت کنی نترس
کافیه فقط تصمیم بگیری که شروع کنی
شروع یعنی اینکه تو آدم موفقی هستی
شروع کن توانمندیت پیدا میشود
Eitaa.com/hefzequranchannel
حافظ عزیز
حفظ جدید را با گوش دادن به ترتیل شروع کنید
آنقدر گوش بدید تا آیات را 100% درصد" نه " بلکه 120 % به حافظه بسپارید
خطرناک ترین جمله :
حفظ میکنم بعد تثبیت میکنم
Eitaa.com/hefzequranchannel
Instagram.com/tahfiz.ir
🔽توجه داشته باشید:
حق کپی و باز نشر مطالب، برای مدیریت این کانال محفوظ است و نشر آن بدون لینک جایز نیست.
❤️گسترش دهنده خوبی ها باشید❤️
دوستان قرآنی خود را با انتشار👈 لینک کانال، به اینجا دعوت کنید ✋
سپاس از حضور ارزشمند شما 🌸🍃
هرلحظه خداوند مهربان از شما میپرسد برای امروز چه سفارشی دارید و هر لحظه شما با افکار و تصوراتتون سفارشات خود را به خدا میدهید...
برنامه هاتون را به ترتیب الویت در دفتر حفظ بنویسید تا انجام شود
📝 بنویسیم تا اتفاق بیفتد
#دفترحفظ
Eitaa.com/hefzequranchannel
Instagram.com/tahfiz.ir
حافظ عزیز
﴿ وَأَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا يُوحَى ﴾ [طه آية:١٣].
وَأَنَا اخْتَرْتُكَ ...
خوشبختی که انتها ندارد ,وقتی تو انتخاب میشوی برای شنیدن وحی در هر لحظه از زندگی ات
انتخاب ، یعنی مشغول شدن به تلاوت و حفظ و شنیدن و تدبرقرآن
Eitaa.com/hefzequranchannel
ولادت باب المراد حضرت جواد علیه السلام را خدمت امام عصر عجل الله تعالی فرجه و تمامی شیعیان آن حضرت تبریک عرض میکنیم!
ولادت حضرت جواد_ علیه السلام
Eitaa.com/hefzequranchannel
گفتمش:
فانوس ماه
می دهد از چشم بیداری نشان
گفت:
اما در شبی این گونه گنگ
هیچ آوایی نمی آید به گوش
گفتمش:
اما دل من می تپد
گوش کن اینک صدای پای دوست
هوشنگ ابتهاج
سحر زیباست
Eitaa.com/hefzequranchannel
امام جواد چند زن و فرزند داشتند؟
همسران امام جواد عليه السلام
1- سمانه مغربيه:
همسر امام جواد(ع)، زنى است که در عصر خود همه او را بانويى باتقوا، مؤمن، هوشمند و خردمند مىدانستند. امام هادى(ع) بخشى از دانش مادر خود را اين چنين بيان مىداشت: امى عارفه بحقى؛ مادرم عارف به حق من در امامت است.
2- ازدواج امام جواد (ع) با ام الفضل.
که دخترمامون بود وازداواج با حکمت هایی رو داشت.
🖊حضرت جواد عليه السلام را چهار پسر بود: ابوالحسن امام على نقى عليه السلام و ابواحمد موسى مبرقع و ابواحمد حسين و ابـومـوسى عمران ؛ و دختران آن حضرت : فاطمه و خديجه و ام كلثوم و حيكمه بود و مادر ايشان ام ولدى بود كه سمانه مغربيه مى گفتند و از ام الفضل دختر ماءمون حضرت جواد عليه السلام فرزندى نداشت و عقب آن حضرت منحصر است از دو پسر: امام على نقى عليه السلام و ابواحمد موسى .(منتهی الامال,شیخ عباس قمی)
Eitaa.com/hefzequranchannel
💐❤️🌼💗🌺💜🌸
🌻 مشابهات
فینال حفظ کل
1⃣ إنْ تُبْدُوا خَيْراً أَوْ تُخْفُوهُ ...
2⃣ إِنْ تُبْدُوا شَيْئاً أَوْ تُخْفُوهُ ...
Eitaa.com/hefzequranchannel
یک حافظ حرفه ای برای هر بخش یک زمان مشخص میکند
نگهداری محفوظات برای حافظ بسیار اهمیت دارد
تنها با یک مدیریت ساده به همه کارها خواهیم رسید
✅ برای انجام تمام کارهای مهم خود مهلت تعیین کنید .
این کار به عنوان یک نظام تسریع عمل می کند و موجب عملکرد عالی می شود
🥀 برایان تریسی
حافظ نباید تمام وقت خود را بدون محدودیت فقط به حفظ اختصاص دهد
در این صورت زمانی برای ده درس و مرور دور نخواهد داشت
Eitaa.com/hefzequranchannel
🕸
🚫 حفاظی که فقط حفظ جدید دوست دارند!!!
🌸 حافظ اگر برنامه مرور و پرسش یا مباحثه نداشته باشد و تنها به حفظ جدید اکتفا کند کم کم بی انگیزه می شود و این روند باعث میشود که کار حفظ را ناتمام رها کند.
Eitaa.com/hefzequranchannel
تدبر
يَعْلَمُ خٰائِنَةَ اَلْأَعْيُنِ وَ مٰا تُخْفِي اَلصُّدُورُ (١٩) غافر
[خدا] نگاه هاى دزدانه و آنچه را كه دلها نهان مى دارند مى داند
Eitaa.com/hefzequranchannel
🔽توجه داشته باشید:
حق کپی و باز نشر مطالب، برای مدیریت این کانال محفوظ است و نشر آن بدون لینک جایز نیست.
❤️گسترش دهنده خوبی ها باشید❤️
دوستان قرآنی خود را با انتشار👈 لینک کانال، به اینجا دعوت کنید ✋
سپاس از حضور ارزشمند شما 🌸🍃
تجربه افراد موفق نشان میدهد؛
داشتن اهداف مشخص و نوشته شده و مرور آنها،
یکی از کلیدهای طلایی موفقیت است.
آیا اهدافت را نوشته ای؟
میدانی در یک، پنج، ده سال آینده و... قرار است به کجا برسی؟
امروز دست کم ۱۵ دقیقه برای نوشتن و مرور اهدافت وقت بگذار.
انسان های موفق دو ویروس بزرگ ذهنی را ندارند
🚫 قبلا
🚫 بعدا
❤️ حافظ موفق همیشه یک برنامه مکتوب دارد
Eitaa.com/hefzequranchannel
پرسیدند: فرق کریم با جواد در چیست؟ فرمودند: از شخص کریم همینکه درخواست کنید به شما عنایت میکند ولی «جواد» خود به دنبال سائل میگردد تا به او عطا کند..
💐 ولادت حضرت امام جواد علیه السلام مبارک باد
Eitaa.com/hefzequranchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با نماز شب بصیر و سمیع میشوید
Eitaa.com/hefzequranchannel
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
مِمَّا خَطِيئَاتِهِمْ أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا نَارًا فَلَمْ يَجِدُوا لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْصَارًا﴿۲۵﴾نوح
[تا] به سبب گناهانشان غرقه گشتند و [پس از مرگ] در آتشى درآورده شدند و براى خود در برابر خدا يارانى نيافتند
*{[اشاره به دلالت جمله{" أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا ناراً"} بر وجود برزخ، و بیان تتمه نفرین نوح ( علیه السلام ) علیه قوم خود]}
{" مِمَّا خَطِيئاتِهِمْ أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا ناراً ..."}1⃣
#المیزان| كلمه" من" در" مما" در عين اينكه ابتدايى است، و ابتداى هدف را مىرساند، به حسب مورد، تعليل را هم افاده مىكند، و كلمه" ما" زايده است، كه تنها براى تاكيد و پر اهميت بودن سخن آمده، و كلمه" خطيئات" به معناى معاصى و ذنوب است، و اگر كلمه" نار" را نكره آورده، به منظور بزرگ جلوه دادن آن بوده.
و معناى آيه اين است كه: قوم نوح به خاطر معاصى و ذنوبشان به وسيله طوفان غرق شده و داخل آتشى شدند كه با هيچ مقياسى نمىتوان عذابشان را اندازهگيرى كرد. و در آيه نظم لطيفى بكار رفته، و آن اين است كه ميان غرق شدن به وسيله آب، و سوختن به وسيله آتش جمع كرده.
و مراد از" آتش" در آيه شريفه آتش برزخ است، كه مجرمين بعد از مردن و قبل از قيامت در آن معذب مىشوند، نه آتش آخرت، و اين آيه خود يكى از ادله برزخ است، چون مىدانيم كه آيه شريفه نمىخواهد بفرمايد قوم نوح غرق شدند، و به زودى در قيامت داخل آتش مىشوند تا منظور از آتش، آتش قيامت باشد. و اينكه بعضى «1» احتمال دادهاند مراد از آتش، آتش آخرت باشد درست نيست، و نبايد به آن اعتنا كرد.
{" فَلَمْ يَجِدُوا لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْصاراً"}- يعنى جز خدا كسى را نيافتند كه در غرق نشدن ياريشان كند، و عذاب را از ايشان بگرداند، و اين جمله تعريضى است به اصنام و آلهه آنان.
{" وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكافِرِينَ دَيَّاراً"} كلمه" ديار" به معناى كسى است كه براى منزل گرفتن پياده شده باشد، و اين آيه تتمه نفرين نوح (ع) بر آنان است، و جمله{" مِمَّا خَطِيئاتِهِمْ أُغْرِقُوا ..."}، جمله معترضهاى بود كه بين دو فقره از نفرين آن جناب فاصله شده، تا اشاره كند به اينكه هلاكتشان
===========
(1) روح المعانى، ج 29، ص 79 طباطبايى، محمد حسين، ترجمه تفسير الميزان، 20جلد، دفتر انتشارات اسلامي (وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم) - قم، چاپ: پنجم، 1374.
ترجمه تفسير الميزان ؛ ج20 ؛ ص56
ص: 56}
به خاطر آن خطاهايى بوده كه نوح (ع) شمرده، و نيز براى اين بوده كه زمينه را براى نفرين بعدى خود و درخواست هلاكت عليه آنان فراهم سازد، و روشن شود كه غرق شدن قوم استجابت نفرين آن جناب بود، و اين عذاب تا آخرين نفرشان را هلاك کرد.
المیزان_جلد۲۰
Eitaa.com/hefzrquranchannel
📚📚
📚📚📚
🌿🍄🌿🍄🌿🍄
🍄🌿🍄🌿
🌿🍄
🌻 مشابهات
آیات را کامل کنید و ادامه دهید
1⃣ يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا إِذٰا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا ...
2⃣ فَإِذٰا قُضِيَتِ اَلصَّلاٰةُ فَانْتَشِرُوا فِي اَلْأَرْضِ وَ اِبْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اَللّٰهِ ......
Eitaa.com/hefzequranchannel