eitaa logo
تمدن اسلامی/علی حجازیان
185 دنبال‌کننده
311 عکس
99 ویدیو
8 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
علی حجازیان 🔴باتوجه به زمزمه های بحث درباره تهیه طرح جامع چهارم مشهد مروری خواهیم داشت بر طرح های جامع این کلانشهر مذهبی شهر مشهد در 50 سال گذشته ، 3 طرح جامع را تجربه کرده است. طرح جامع خازنی، طرح جامع مهرازان و طرح جامع سوم 1⃣طرح جامع خازنی (مصوب 1350) تهيه طرح جامع شهر مشهد در مرداد سال 1346 به مشاور خازني ابلاغ گرديد. دومرحله براي انجام اين طرح در نظر گرفته شد: 2⃣خصوصيات اجتماعي، طبيعي، اجتماعي، اقتصادي و فيزيكي بر اساس آمار سرشماري عمومي سال‌های 1335و 1345موردبررسی قرار گرفت و در ارديبهشت سال 1349به پايان رسيد و در همان تاريخ به تصويب شوراي عالي شهرسازي درآمد 3⃣ پیش‌بینی‌های مربوط به ميزان و نحوه گسترش شهر در رابطه با رشد جمعيت و عوامل هدایت‌کننده توسعه موردبررسی قرار گرفت و پیشنهاد‌ها نهائي به‌منظور هدايت فعالیت‌های عمراني و فيزيكي در يك دوره 25 ساله به‌صورت طرح جامع شهر مشهد در سال 1350 به شوراي عالي شهرسازي تسليم شد. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
علی حجازیان ⚠️توجه جدي و عميق به آپارتمان‌سازی در بخش مسكوني، به‌خصوص براي نواحي توسعه شهري و توسعه به غرب و همچنین نوسازي و احياء مجدد بازارها و مراكز خريد،ضمن حفظ پيوند آن‌ها با مراكز زيارتي از ویژگی های این طرح بوده که در قبل از انقلاب اسلامی تهیه شده است. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
علی حجازیان 🔴دومین طرح جامع مشهد طرح جامع مهرارازان(مصوب 1372) است بخش عمده توسعه پیوسته شهر به شمال غرب است. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
علی حجازیان واما طرح پرحاشیه فرنهاد طرح جامع سوم (توسعه وعمران)شهر مشهد (فرنهاد) اولین مجلد مطالعات طرح جامع سوم در سال 1384 آماده شد ولی با حاشیه های مدیریتی مواجه شد. این طرح برای افق مشهد در بازه زمانی سال های 1395 تا 1405 تدوین شده است. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
علی حجازیان حالا حاشیه های مدیریتی این طرح 🔗سال 1392 تصویب طرح جامع مشهد در شورای برنامه‌ریزی استان 🔗سال 1393 عدم تصویب طرح جامع مشهد توسط شورای عالی شهرسازی و معماری و برگشت برای شورای برنامه‌ریزی استان 🔗سال 1395 🔹خلع ید مشاور طرح جامع مشهد (مهندسین مشاور برنهاد) توسط اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی 🔹محروم شدن شهرداری مشهد از خدمات مشاور طرح جهت نظارت بر اجرای سند توسعه و عمران شهر(مشاوره 5 ساله بر اساس پیوست 6 قرارداد تیپ 12) 🔹تکمیل نواقص طرح جامع بدون حضور مشاور 🔹 تصویب طرح جامع مشهد شورای عالی شهرسازی و معماری (صرفاً نقشه کاربری‌ها و ضوابط کلی) 🔹مخالفت شورا با ابلاغ طرح جامع (اختلافات متعدد طرح ابلاغی با طرح مصوب شورای برنامه‌ریزی استان) 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
ostad vakili 15-9-00.mp3
29.25M
علی حجازیان 🔸پیرو درخواست مخاطبین کانال برای بررسی بلند مرتبه سازی در اسلام صوت نشست_تخصصی حجت الاسلام والمسلمین وکیلی استاد حوزه را اینجا قراردادم. ✅ موضوع: آپارتمان‌سازی و مرتفع‌سازی از منظر اسلام 🔰استاد محترم: حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ..🌿....🌿....🌿.... 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
علی حجازیان 🔴ما یک تدین داریم یک تمدّن داریم و یک کشورسازی که در شرایط کنونی، اینها همه باید مأموم باشد و اگر در این امور اساسی کشورداری شدیم، آن وقت دین ما دین اسلام خواهد بود و اگر نه، فقط حضرت را برای زیارت و ثواب و استجابت دعا و شفای مریض و نامه و اینها باشد، آن بیان نورانی که «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة»، حاصل نمی شود. آیت الله جوادی آملی دامت برکاته 30/1/1403 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
شاخصه های معماری و شهرسازی سازگار با هویت، فرهنگ و سبک زندگی غنی اسلامی - ایرانی.pdf
1.44M
✍علی حجازیان گزارش مرکز تحقیقات اسلامی مجلس پیرامون شاخصه های معماری و شهرسازی سازگار با »هویت، فرهنگ و سبک زندگی غنی اسلامی – ایرانی (اصول، راهبردها، راهکارها و شاخصهای مطلوب) https://eitaa.com/hejazialihejazi
علی حجازیان 🔸️افزایش قیمت زمین در اثر الحاق روستاها به مشهد/ از بین رفتن ماهیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی روستاها در اثر الحاق روستاها به مشهد علی حجازیان، پژوهشگر مشهدی حوزه شهرسازی : 🔹اجرای این طرح مزیتی برای ساکنان شهر و مهاجرین از روستاها نخواهد داشت و فقط سبب افزایش قیمت زمین به صورت فزاینده‌ای خواهد شد. 🔹الحاق روستاها به شهر باعث از بین رفتن ماهیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی روستاها می‌شود چرا که روستا هویت خاص خودش را دارد و همخوانی و تطبیق آن با هویت شهر چالش های بسیاری را به همراه خواهد داشت. 🔹در پی مهاجرت روستاییان و خالی شدن روستاها به طور قطع بافت روستایی تخریب و در بافت شهری حل خواهد شد و در آینده ای نه چندان دور بواسطه رشد ناهمگون شهری شمار دیگری از روستاها خواهان الحاق به شهر خواهند بود که در پی آن هویت روستاها مورد حمله قرار گرفته و امکان کشاورزی، دامداری و مشاغل روستایی به حداقل ممکن رسیده و تنها کاربری خوابگاهی برای روستاها قابل تصور خواهد بود. 🔹ساکنین روستاها نمی‌توانند خود را با شهرنشین‌های منطقه تطبیق دهند به مرور زمان شاهد افزایش وندالیسم در شهر خواهیم بود. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
علی حجازیان 🔸تشدید نظارت ها بر بازار مسکن/ پلمب ۳ بنگاه املاک در مشهد محسن صیادی، مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی: 🔹در گشت مشترک بازرسی اتاق اصناف مشهد و تعزیرات حکومتی امروز، ۳ بنگاه املاک در سطح شهر مشهد پلمب شدند. 🔹عمده تخلفات صنفی عدم رعایت صنفی و گرانفروشی است. بلوار پیروزی، طلاب و مهرآباد از جمله مناطقی بود که پلمب بنگاه‌های املاک امروز در آن صورت گرفته است./شهرآرانیوز 🔹نکته : آیا با اعدام سلطان سکه، قیمت سکه پایین آمد ؟ آیا با این اقدامات سطحی مشکل مسکن حل خواهد شد؟ علت اصلی در عدم عرضه زمین هست اگر دولت قصد جدی با متخلفان در امر مسکن دارد باید جلوی بانک ها و برخی نهادهای دولتی بایستد. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علی حجازیان 🔹ارائه انتقادی پیرامون درس ۱۵ مطالعات اجتماعی 🔹این دانش آموز دهه نودی به درستی توضیح می دهد که کشور اقلیم متفاوتی دارد و استفاده از یک الگوی خاص(آپارتمان) مناسب نیست. وزارت راه و شهرسازی،شورای عالی شهرسازی و معماری،کمیسیون عمران،بنیاد مسکن و متولیان ساخت مسکن در کشور باید پاسخ بدهند علت تاکید بر آپارتمان سازی در کشور چیست؟ 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍علی حجازیان این تصویر رو یکی از مخاطبین کانال از روبروی پایانه مسافربری امام رضا علیه‌السلام مشهد فرستاده به نظر نمی رسد این عکس ارادت آهو به حضرت رضا علیه‌السلام را نشان بدهد بیش تر نشان از تصویری است که ارتباط با علائم فراماسونری دارد!! مدیران وقت شهرداری باید پاسخگوی علت نصب این المان شائبه انگیز باشند. https://eitaa.com/hejazialihejazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تأثیر معماری بر فرهنگ افراد و جامعه ⏪ رهبر انقلاب: 🔸 خانه‌های قدیمی ما (با حیاط مرکزی) یک جور خانواده درست می‌کند، آپارتمان یک جور دیگر خانواده درست می‌کند. 🔸 حتی فرم در و پنجره هم بر ذهنیات و خلقیات تأثیر می‌گذارد.
به بهانه روز معمار به قلم سهراب صمدی معماری حِکمی، علمِ دینی "لزوم تولید دانش اسلامی در معماری (اسلامی سازی معماری) مبتنی بر تمدن سازی" معماری ایرانی اسلامی جلوه ای از عظمت تاریخی و دین داری و بدور از مادی گرایی است چون اصل حكمت جوهره اصلي تعريف معماري اسلام است و نگاه معنوي زبان مشترك معماري اسلامي، در سراسر تاريخ معماري اسلامي است در فرهنگ اسلامي هنرمند وسیله اي است که با رشد معنوي و کسب فضايل اخلاقي مي کوشد ابزار توسعه فیض الهي را در کالبد جهان مادي ممکن سازد معمار مسلمان مي کوشد با کسب شناخت حقیقي از جهان هستي به مرتبه فناي في الله رسیده، جريان حكمت الهي را در وجود خويش بازپروري نمايد چراکه فرایند خلق در هنر و معماری بدون در‌نظر‌گیری معرفت‌شناسی اولیه، با ابهام و خلط مفاهیم همراه خواهد بود. نگرش علم‌محور و اصالت‌بخشی بر ذهن انسان در اینکه توانایی شناخت همه‌چیز را دارد، با متمرکزشدن بر اصالت خود علم نه‌تنها مسیر جامعۀ غربی را از شناخت حقیقت منحرف کرده است، بلکه با رسوخ بر شناخت‌شناسی اسلامی در جوامع مسلمانان سیر معرفتی آنها را نیز به سمت کمیت‌گرایی و علم‌محوری سوق داده است؛ تا حدی که جایگاه دین و وحی بعنوان منبع اصلی معرفت، در اکثر علوم بشری این جوامع تغییر کرده و غایت‌انگاری خود علوم به‌جای غایت‌محوری شناخت حقیقت در حوزه‌های مختلف دانش و هنر سبب‌ساز عقیم‌ماندن تصمیم‌سازی‌های اجرایی در این جوامع شده است این نوع شناخت‌شناسی بر معماری، به‌عنوان هنر و دانش فضاسازی، نیز بی‌تأثیر نبوده است و جایگاه حکمت در فعل معماری را، که در گذشته در قلب رساله‌های فتوت هدفی جز ذکر نداشت، دگرگون کرده و نگرش ((معماری برای معماری)) را جایگرین آن کرده است. بله، بر اساس اسناد بالادستی و نگاه تمدنی و برای عملیاتی شدن بیانیه گام دوم انقلاب، تعامل دانش علمی و حکمت در معماری، در جهت اهداف پیشرفت علمی و متناسب با اهداف و آرمان اسلامی به‌صورت تعامل دو سویه حوزۀ علمیه و دانشگاه، از ضروریات امروز جامعه ما است چرا که امروز هنوز در ساختار معرفتی دانشگاه‌ها و نیز رشته تحصیلی علوم بالاخص معماری و شهرسازی، تعامل دو سویه دین و علم وجود ندارد و متأسفانه دانشگاه ها و پژوهشکده های ما، فارغ از رویکرد اسلامی صرفاً بر دانش و فناوری تمرکز دارند! و این در حالی است که بنا بر توصیه‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری توجه ویژه به حوزه معماری حکمی بعنوان دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه پردازی و تمدن‌سازی و فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی، بسیار اهمیت دارد و اصلاح جابه‌جایی غلط جایگاه معماری اسلامی از بستر آیین فتوت‌نامه‌ها به‌سوی معماری علم زده که در غایت‌انگاری عدد و هندسه به‌جای ابزارانگاری آنها، بر شکاف بین وحی و دانش تکیه کرده است، واجب عینی است. https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍ علی حجازیان 🗣چالش اصلی در مطالعات شهر اسلامی ،عدم امکان سنجی و تبدیل آن به متغیرها و ضرایب کمی است چشم انداز مدل آرمانی را باید به تصویر کشید، به‌طور مثال اگر تأکید داریم بر مدیریت شهری محله محور، مدل گذار را می‌توان در بافت‌های کم برخوردار و یا در طرح‌های بازآفرینی و طرح‌های توسعه شهری به تصویر بکشانیم تا جامعه درک حداقلی از مباحث پیدا کند. 🔻 مدیریت شهری ما در ۴۰ سال اول انقلاب نتوانسته و یا شاید هم نخواسته است زیر ساخت‌های مورد نظر با توجه به ارزش‌ها و بینش‌های انقلاب اسلامی تعریف و استحکام ببخشد. چالش‌ها در مباحث شهر اسلامی، عدم تبدیل مفاهیم کلی به مفاهیم عملیاتی است. 🔸 مطالعات و مفاهیم کلی در مورد ماهیت، اهداف و کارکرد شهر اسلامی با زوایای دید گوناگون صورت پذیرفته اما چالش اصلی عدم امکان سنجی و تبدیل آن به متغیرها و ضرایب کمی است. ✍ پرواضح است در گام دوم انقلاب باید به سمت مدل‌سازی و عملیاتی کردن مسائل برای اقامه تمدن اسلامی رفت. در این بین حوزه‌های علمیه باید به سمت مباحث میان رشته‌ای و جدیدی که جامعه را مشغول کرده است حرکت کنند و مسائل و خلأهای ایجاد شده را با ارائه طرح‌های نو و بدیع برطرف کنند. به نظر می‌رسد بازنگری در مباحث فقهی و حرکت به سمت فقه مضاف و پویا می‌تواند پاسخگوی مسائل پیچیده شهری باشد. https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍علی حجازیان 🔆شهرسازی اسلامی قطعه مهمی از پازل تمدن نوین اسلامی  است.شهرصرفا شامل بناهای مهندسی شده یا دربرگیرنده مفاهیم فرهنگی نیست،شهرسازی پیام های سیاسی،اقتصادی،اجتماعی برای جامعه دارد. برای اثبات وجود و برتری شهرسازی اسلامی نسبت به دیگر مکاتب و پارادایم های شهرسازی نیاز به استدلال است تا استدلال نباشد شهرسازی اسلامی هویت ندارد.برای نشان دادن قدرت هویت سازی جامعه باید شهرسازی اسلامی را استدلال کرد. 💠 🔹شهر سازه ای از تمدن است. خیلی از اتفاقاتی که در شهر رخ میدهد متاثر از نوع تفکر است که پشت کالبد و فضای ایجاد شده است. شهرسازی اسلامی در این برهه از زمان میتواند با پیوند با دیگر سازه های تمدنی در تحقق اهداف انقلاب اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی نقش مهمی داشته باشد. https://eitaa.com/hejazialihejazi
به بهانه این خبر یادداشت زیر را که در سایت ۵۹۸ منتشر شده را مطالعه بفرمایید
♨️شب‌بیداری در میلان ممنوع شد 🔹فروش بستنی، پیتزا و نوشیدنی پس از نیمه‌شب در شهر میلان طبق قانون جدید ممنوع خواهد شد. 🔹معاون شهردار میلان در دفاع از این طرح گفت هدف این است که بین معاشرت و سرگرمی و آرامش ساکنان تعادل برقرار شود. ✍تصور کنید این قانون در شهرهای ایران مطرح میشد! 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
✍علی حجازیان 🔹ایده شهر 24 ساعته چگونه مطرح شد؟ پس از انقلاب صنعتی، تولید انبوه و بوجود آمدن مفهوم زمان کار، زندگی شهری و رفتاری های شهروندان تحت تأثیر این واقعیت قرار گرفت که زمان‌هایی که به آن‌ها اوقات فراغت اتلاق می‌شود به دلیل ازدحام و شلوغی در صف‌های طولانی تلف می‌شوند و همواره شهروندان دچار مشکل کمبود وقت خواهند بود این مقوله مدیریت شهری و برنامه ریزان را برآن داشت که به فکر اهمیت زمان‌های مرده و بدون فعالیت شهرها به منظور ایجاد مفاهیم اقتصاد شبانه و مفهوم شهرهای 24 ساعته توجه دقیقی داشته باشند.  مفهوم شهرهای 24 ساعته ابتدا در نیویورک و سپس در سال 1993 در انگلستان در کنفرانس بسوی شهر 24 ساعته نگاهی دقیق به راهبردهای احیا مراکز شهری در زمان شب شد. اقتصاد شبانه شعار جذابی برای رونق هرچه بیشتر فعالیت‌های اقتصادی و توسعه محور است. 🗣این نگاه به شهر برگرفته از ماهیت لیبرال سرمایه داری است که برای بقا و رشد خود، سرمایه دار به تولید بیشتر دست می زند و لازمه این امر ترویج مصرف گرایی است. ایده‌های سرزندگی و ارتقا کیفیت زندگی، رشد اقتصادی و جذب گردشگر که در شهر 24 ساعته مطرح می‌شود در جهت پیاده سازی نظام اقتصادی سرمایه داری است. 👈طرح زیست شبانه صرفاً درجهت منافع سرمایه دارها است و از نتایج آن افزایش بیلبوردهای تبلیغاتی در شهرها، افزایش فضاهای تجاری، هایپر مارکت ها و مگاپاساژها است. https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍ علی حجازیان 🔹بعد معرفت‌شناختی سوبژکتیویسم به این معناست که تنها فهم انسان ملاک است و همه چیز تنها از طریق فهم و عقل انسان مورد فهم، تبیین و تفسیر قرار می‌گیرد و عقل انسان تنها و مهم‌ترین مرجع فهم کل هستی است. یکی از ویژگی‌های تفکر سوبژکتیو این است که از امور جهان راززدایی می‌کند؛ به این معنی که در جهان قرون وسطایی به دلیل محوریت خدا، اموری الهی در جهان وجود دارد که عقل بشری به تنهایی نمی‌تواند آن‌ها را درک کند؛ یعنی اموری که با عقل بشری قابل درک نیستند و لازم است از کتاب یا سنت استمداد شود تا بتوان آن‌ها را درک کرد. 🔹در نگاه سوبژکتیویسم، این امور کنار گذاشته می‌شوند، زیرا نگاه این تفکر به دنیا و سامان‌دادن به امور دنیا بر اساس عقل بشر است نتیجه سوبژکتیویسم نگرش استخدام و استثمار به دیگران است این نوع نگاه تاثیرات خودش را بر شهرسازی معاصر گذاشته است. نتیجه سوبژکتیویسم افزایش مصرف گرایی شهروندان در شهر است. 🔹مصرف در دیدگاه اسلام مبتنی بر نیاز و برحسب ضرورت است. اما نقطه کانونی در نگرش استخدام و استثمار، حرص در لذت است. این نوع تفکر نمی‌تواند مرزی برای مصرف انسان تعیین کند. از نتایج این استثمار طرح شهر 24 ساعته یا همان زیست شبانه است. https://eitaa.com/hejazialihejazi