و مناقب فضائل ریحانه مادر امام جواد.pdf
257.4K
کانال هجرت:
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷
https://sapp.ir/hejrat_ir (سروش) 🇮🇷
خدمت در سیره و سخن جواد الائمه علیه.pdf
165.4K
کانال هجرت:
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷
https://sapp.ir/hejrat_ir (سروش) 🇮🇷
وصیّت اخلاقی امام جوادعلیهالسلام به یکی از یارانش.pdf
145.3K
کانال هجرت:
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷
https://sapp.ir/hejrat_ir (سروش) 🇮🇷
هدایت شده از اسدالله غفاری
آزمون ویژه مبلغین هجرت بلند مدت
یادآوری آزمون ضمن خدمت تفسیر آنلاین 1399/05/01 ساعت 8 الی 13
برای شرکت در آزمون مجازی ، در ساعت تعیین شده ، درس مورد نظر را از عنوان درس انتخاب کنید.
نکات:
1- مدت امتحان، 20 دقیقه می باشد . در صورتی که در حین امتحان، ارتباط با سایت قطع گردد ، فقط يکبار دیگر امکان اتصال وجود خواهد داشت.
2- نمره منفی ندارد.
3- نمره امتحان تفسیر 15 و 5 نمره هم به خلاصه نویسی اختصاص یافته است.
4- جزوه تفسیر به معاون تبلیغ تحویل داده شود .
5- بلافاصله پس از امتحان، می توانید با مراجعه به کارنامه ، نتیجه امتحان را مشاهده کنید.
کانال هجرت:
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷
https://sapp.ir/hejrat_ir (سروش) 🇮🇷
پرسش:
طبق روايات نقل شده از پيامبر، دهه نخست ذيحجه داراي چه عظمت و شرافتي است؟
پاسخ:
دربارة عظمت و شرافت دهه نخست ذيحجه دو روايت از نبي اكرم(عليه و علي آله آلاف التحية و الكرم) رسيده است كه در يكي از آن دو فرمود: هيچ زماني نزد خداي سبحان بهتر و به لحاظ پاداش دهي بر عمل خير، برتر از دهة اول ذيحجه نيست:«ما من أيّام أزكي عند الله تعالي و لا أعظم أجراً من خير في عشر الأضحي» (وسائل الشيعه 10/221) در روايت ديگر، آن حضرت فرمود: هيچ زماني، انجام كارهاي نيك در آن نزد خداوند محبوبتر از ده روز نخست ذيحجه نيست: «ما من أيّام، العمل الصالح فيها أحبّ إلي الله عزّ وجلّ من أيّام العشر، يعني عشر ذي الحجّة» (وسائل الشيعه10/221) عارف بزرگوار، مرحوم ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي(رضوان الله عليه) اين حديث را مهمتر از حديث اوّل مي داند.(المراقبات/346) راز اهميت آن اين است كه در حديث دوم سخن از «محبّت» است نه «عظمت»، و كلمة «أحب» كه در روايت اخير آمده، پربارتر از «ازكي و أعظم» است.
در هر دو روايت از رسول اكرم(ص) سئوال شد: آيا حتي عملي همچون جهاد در راه خدا نيز به عظمت و محبوبيت اعمال دهة اوّل نيست؟ آن حضرت براي اينكه شنونده بين «جهاد» و «شهادت» فرق بگذارد، فرمود: هر مجاهدت و حضور در صحنة نبردي، فضيلت اعمال دهة ذيحجه را ندارد، مگر آن مجاهدي كه با ايثار مال برود و جان نثاري كرده و بر نگردد، كه او مقامي ويژه و پاداشي برتر دارد «ولاالجهاد في سبيل الله إلاّ رجل خرج بنفسه و ماله فلم يرجع بشيء من ذلك»
راز نكته اخير اين است كه شهيد به زمان و تاريخ شهادت، فخر و ارزش مي دهد و در هر زمين كه بيارمد به آن سرزمين شرف ميبخشد، چنانكه در زيارت شهداي كربلا آمده است كه سرزمين شهادت پاك و پاكيزه است: «طبتم و طابت الاءرض الّتي فيها دفنتم» (مفاتيح الجنان، زيارات مطلقه امام حسين(ع)، زيارت هفتم)
از اين رو اگر جهاد به شهادت منتهي شد، عملي با آن برابري نخواهد كرد؛ زيرا شهيد روزگار و سرزمين خود را مرهون خون خود مي كند.
در زيارت مزبور، صغراي يك قياس آمده كه «قتلگاه و مدفن شهيدان، طيب است» و كبراي اين قياس، در قرآن كريم آمده كه سرزمين پاك و طيّب ، ميوه اش به اذن خداوند شكوفا شده، ثمراتش به ديگران مي رسد: «و البلد الطيّب يخرج نباته بإذن ربّه» اعراف/58
البته به نظر مي رسد كه برتري حج و ايام ويژة ان نسبت به جهاد ـ بدون شهادت ـ تنها به لحاظ جنبة عبادي آن نباشد، بلكه جهات ديگري نيز در اين برتري سهم دارد.
مهمترين حادثه اي كه در بيست و پنجم ذيقعده(از ماههاي حج) رخ داد «دحوالأرض» ان گونه كه در برخي روايات آمده، بدين معناست كه زمين كعبه و حرم خدا، در اين روز ظاهر شد و گسترش يافت .(وسائل الشيعه7/331 - 332 و 9/347 - 348)
در دهة نخست ذيحجه مهمترين حادثة تاريخي كه رخ داد نزول سوره برائت و ابلاغ آن به دست امير تبّري، علي بن ابي طالب(ع) است. ابتدا صاحبان سقيفه، اميد دريافت مأموريّت براي ابلاغ و قرائت ان سوره را داشتند، ولي همان وحيي كه تبّري را آورد، دستور ابلاغش را نيز داد كه اين تبّري را بايد كسي كه خود مظهر تولّي و تبّري است، ابلاغ كند، و اي پيامبر! جز تو يا آنكه از تو و به منزلة جان توست شايستگي اين مسئوليت را ندارد: «لا يؤدّيها إلاّ أنت أو رجل منك» از اين رو اميرمؤمنان، امام علي(ع) كه نفس رسول اكرم(ص) است آل عمران/61 عهده دار تبليغ ان شد: «و أذان من الله و رسوله اِلي النّاس يَوم الحج الأكبر أنّ الله بريء من المشركينَ و رسوله» (بحار 35/303).
اين حوادث و نظاير آنها نشان مي دهد كه زمان حج از جهات ياد شده نيز فضيلت دارد، چون هر زماني را متزمّن آن «شرف» و هر مكاني را متمكّن آن، «فخر» مي بخشد و گر نه در گوهره زمان و مكان فرقي بين اجزاء و ابعادش نيست.
سلام علیکم🌹
سوال1⃣
🔹آیا میدانید در چه روزی از سال گناهان انسان، بیشتر بخشیده می شود؟🤔
❓حدس شما چه مناسبتی هست؟
ماه مبارک رمضان؟ شب قدر؟ روز عرفه؟ روز عاشورا؟ روز غدیر؟
💡 امام صادق علیه السلام فرمودند:
🔹روزی هست که خداوند در آن روز 2برابر شب قدر و ماه مبارک رمضان، گناهکار از آتش جهنم آزاد می کند😳
🔹و 2 برابرعید فطر، در آن روز پاداش داده می شود😀
🔹و گناه ۶۰سال⌛ ازانسان بخشیده میشود😍
🔸و آن روز بزرگ، روز «عیدغدیرخم» است🎉
(بحار/ ج 94/ ص119)
❗آیا تا بحال چنین نگاهی👀 به #عید_غدیر داشته ایم؟
☘☘☘☘☘☘☘
سوال2⃣
🔹بنظر شما مهمترین #عمل_عبادی در روز عیدغدیر چه چیزی هست؟
❓نماز روز عید؟ غسل؟ روزه؟ دیدار سادات؟ صله رحم؟ پوشیدن لباس نو؟ عطر زدن؟ خواندن عقد اخوت؟
💡امام صادق علیه السلام فرمودند:
🔹از بالاترین عبادات در روز غدیر، #اطعام_کردن است و می بایست روز غدیر را بنام «اطعام الطعام»🍛 نامید.
(بحار /ج95/ ص323)
☘☘☘☘☘☘☘
سوال3⃣
🔹آیا می دانید خداوند در دین اسلام، برای #اطعام_کردن مومنین (بطورکلی) چه پاداشی در نظر گرفته؟
💡امام صادق علیه السلام فرمودند:
«هيچيك از مخلوقات پروردگار #ثواب_اطعام_كردن به مؤمن را نمىداند، نه ملائكه مقرّب😇 ونه حتی پيامبران مرسل، بلكه فقط❗پروردگارجهانيان، ثواب آن را مىداند🤐
(كافى/ج 2/ص201)
☘☘☘☘☘☘☘
سوال4⃣
🔹حال بنظر شما #ثواب_اطعام_کردن مومنین، در روز #عید_غدیر چقدر هست؟
💡امام صادق علیه السلام فرمودند:
🔹هرکس #یک_مومن را در روز عید غدیر اطعام کند🌮
🔹خداوند پاداش #یک_میلیون بار اطعام به پیامبران و صدیقین⭐
🔹و پاداش #یک_میلیون اطعام به شهدا✨
🔹و پاداش #یک_میلیون اطعام به افراد صالح😇
🔹آن هم در #کنار_کعبه🕋 به اطعام کننده می دهد!
(بحار ج6 ص 303)
❗باورتون میشد که خداوند برای #اطعام_غدیر اینقدر پاداش گذاشته باشه؟!
❗معمولا خانواده های مذهبی در کدوم یک از مناسبتهای سال، برای #نذری_دادن دست به قابلمه میشن؟!
🔸حال دو تقاضا🙏 از محضرتون:
تقاضای1⃣:
در روز عید غدیر به قدر توان💪، داخل منزل خودتون🏡 #اطعام_کنید و یا بین همسایگان چند ظرف خوراکی #توزیع_کنید.
تقاضای2⃣:
این خبر را بین بستگان، دوستان و همسایگان خود #نشر_دهید🔊 تا ایشان هم از این #ثواب_بزرگ بهره مند شوند🗣
⭕ یادمان باشد که در اطعام کردن، مقدار و #نوع_غذا مهم نیست. بلکه نزد خداوند اجر و پاداش دارد، هدف و #نیت_خالصانه شماست.
فضیلت 1
حدیث سد الابواب
يکـی از وقايعـی کـه بـه صـورت قطعـی و متواتـر توسـط علمـاء شــيعه و ســنی نقــل شــده اســت ، ماجــرای «ســد الابــواب» اســت. مرحــوم علامــه مجلســی وقــوع آن را در نهــم ذی ّ الحجــه دانســته اســت.
در زمــان رســول خــدا (صلی الله علیه و آله) وقتــی کــه مســجد النبــی ســاخته شــد، عــده ای از اصحــاب و بنی هاشــم خانه هــای خــود را بــه گونـه ای قـرار دادنـد کـه يکـی از درهـای آن بـه داخـل مسـجد بـازمیشـد تـا بتواننـد سـريعتر بـه مسـجد وارد شـوند امـا گاهـی افـراد بـدون طهـارت وارد مسـجد میشـدند و ایـن دور از ادب بـود.
روز نهم ذی الحجه بود که پیامبر ا کرم (صلی الله علیه و آله) امر فرمودند: همه ِ اصحـاب در خانه هـای خـود را به سـمت مسـجد ببندنـد ودیوار ِ بکشـند، غيـر از در خانـه خـودش ودر خانه حضـرت علـی علیه السلام کــه اجــازه دادنــد بــاز بماند{. ُســدِ وا هذه َ الأبــواب اّلا َ بــاب َعلــی}
عبــاس عمــوی پیامبــر و ديگــران نــزد پیامبــر(صلی الله علیه و آله) آمــده و گفتنـد: ای رسـول خـدا، چـرا علـی علیه السلام را بـه مسـجد وارد کـرده و مــا را خــارج نموديــد؟!
پیامبـر ا کـرم (صلی الله علیه و آله) فرمودنـد: ایـن کار بـه امـر خـدا بـوده و بايـدهمـه تسـليم امـر خـدا باشـيد. ایـن جبرئيـل اسـت کـه از طـرف خـدا بـه مـن امـر کـرده علـی علیه السلام را در مسـجد سـا کن کنـم و شـما را خـارج نمايم
ا مُـرتِّ بسـد ِ هـذه الأبـواب
قـال النبـی(صلی الله علیه و آله):«أمّا بعد؛ فإنّي أمرت بسدّ هذه الأبواب إلاّ باب عليّ، فقال فيّ قائلكم! و إنّي و اللّه ما سددت شيئا و لا فتحته و لكنّي أمرت بذلك فاتّبعته»
پیامبرا کـرم(صلی الله علیه و آله) فرمودنـد: مـن (از سـوی خـدا) امـر شـدم بـه بسـتن ایـن درهـا، غيِـر از در خانه علـی علیه السلام ... بـه خـدا قسـم مـن (بـه رأی خـودم) نـه دری را بسـتهام و نـه دری را گشـوده ام بلکـه بـه کاری امـر شـدم و از آن پیـرو ی کـردم.
بعضــی از اصحــاب تقاضــا کردنــد کــه حتــی روزنــه ای از منزلشــان بــه ســمت مســجد بــاز بگذارنــد. پیامبــر ا کــرم(صلی الله علیه و آله) اجـازه ندادنـد و فرمودنـد: خـدای متعـال اجـازه چنيـن کاری را بــه مــن نــداده اســت!
ابـن شـهر آشـوب ایـن خبـر را از حـدود سـی نفـر از اصحـاب نقـل کـرده اسـت.
نکات حدیث سد الابواب
-1در ایـن ماجـرا خداونـد بیـن پیامبـر ا کـرم (صلی الله علیه و آله) و حضـرت ّ اميرالمؤمنيـن علـی علیه السلام و ذر يـه اش تفاوتـی قائـل نشـده اسـت.
وآنــان ماننــد خــود پیامبــر(صلی الله علیه و آله) حــق دارنــد در هــر شــرايطی وارد
مسـجد بشـوند ودرب خانه آنـان رو بـه مسـجد بـاز باشـد.
-2پیامبرا کــرم فرمودنــد{: ّ إن َ الله تعــالی امرهم بسدالابواب َو ِ اســتثنی مُنهــم رســوله و أنـتـم ُ نفــس َرســول الله} يعنــی مسلماخـدای متعـال ایـن مـردم را فرمـان داد تـا دربهـای خانـه هـارا بـه سـوی مسـجد ببندنـد واز ایـن حکـم اسـتثنا کـرده رسـولش را و شـما(اهل بیـت مـن) نفـس و جـان رسـول خـدا هسـتيد و ایـن حکــم بــرای شــما نيســت.
-3پیامبـر (صلی الله علیه و آله) در ادامـه فرمودنـد: ایـن ماجـرا شـبيه ماجرای حضـرت موسـی و هـارون علیهما السلام اسـت کـه موسـی علیه السلام مأمـور شـد مسـجدی بسـازد کـه هيچ ّ کـس جـز هـارون علیه السلام و ذر يـه اش در آن بیتوتـه نکنند
-4خداونــد بــه روشــنی نشــان داد کــه اهلبیــت علیهم السلام بــاديگـران مقايسـه نمیشـوند. ( ُ لا یقـاس ِ بـآل ّ محمد من هـذه الامه احد)
يعنــی احــدی از ایــن امــت بــا خانــدان پیامبــر مقايســه نمیشــوند. ایــن فضيلــت دليــل بــر شــباهت تــام پیامبــر(صلی الله علیه و آله)و علی علیه السلام است، و دليل بر افضليت آن حضرت نسبت به بقیه اصحــاب اســت، و طهــارت و عصمــت ايشــان را میرســاند
-5خدای متعال خواسـته تمام درها بسـته شـوند وتنها این در بـاز بمانـد تـا پیـام دهـد تنها دری که به سـوی خدا ودین خدا ّ بـرای امِـت قـرار داده شـده در خانه اهـل بیـت علیهم السلام اسـت(باب الِـذی منـه ُیؤ تی)يعنـی ایـن تنهـا در يسـت کـه بـه سـوی خـدا بـاز اسـت و از ایـن راه میشـود بـه خـدا و دیـن خـدا راه يافـت!
ساير مناسبتهای نهم ذی الحجه
*معراج پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله)
مرحــوم مجلســی در بحــار نقــل کــرده کــه معــراج پیامبــر خــدا(صلی الله علیه و آله) در روز نهــم ذی الحجــه بــوده " و پیامبــر ا کــرم(صلی الله علیه و آله) فرمودنــد هــر بــار مــن بــه معــراج مشــرف شــدم خــدای متعــال بیـش از هـر چيـزی مـرا بـه ولايـت علـی بـن أبـی طالـب سـفارش کــرد و بــرای او ســلام فرســتاد.
لازم بـه ذکـر اسـت امـام صـادق علیه السلام فرمودند پیامبـر ا کرم (صلی الله علیه و آله) بیــش از 120
مرتبــه بــه معــراج مشــرف شــده اند و هربــار خــدای متعـال او را بـه ولايـة علـی بـن ابـی طالـب علیه السلام و پیشـوايان ديگـر سـفارش فرمـوده بیـش از آن کـه بـه واجبـات سـفارش کنـد.
روز عرفه
روز عرفـه از اعيـاد مهـم مسـلمانان اسـت کـه بـه فرمـوده امـام سجادعلیه السلام خداوند به این روز شرافت و کرامت وعظمت و برای بندگانش رحمت و عفو و عطا و تفضل فراوان قرار داده است