eitaa logo
هجرت
10.7هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
370 ویدیو
5.4هزار فایل
کاربری مدیر هجرت و مدیر کانال @tarh_hejrat1
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اسدالله غفاری
آزمون ویژه مبلغین هجرت بلند مدت یادآوری آزمون ضمن خدمت تفسیر آنلاین 1399/05/01 ساعت 8 الی 13 برای شرکت در آزمون مجازی ، در ساعت تعیین شده ، درس مورد نظر را از عنوان درس انتخاب کنید. نکات: 1- مدت امتحان، 20 دقیقه می باشد . در صورتی که در حین امتحان، ارتباط با سایت قطع گردد ، فقط يکبار دیگر امکان اتصال وجود خواهد داشت. 2- نمره منفی ندارد. 3- نمره امتحان تفسیر 15 و 5 نمره هم به خلاصه نویسی اختصاص یافته است. 4- جزوه تفسیر به معاون تبلیغ تحویل داده شود . 5- بلافاصله پس از امتحان، می توانید با مراجعه به کارنامه ، نتیجه امتحان را مشاهده کنید. کانال هجرت: https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷 https://sapp.ir/hejrat_ir (سروش) 🇮🇷
پرسش: طبق روايات نقل شده از پيامبر، دهه نخست ذيحجه داراي چه عظمت و شرافتي است؟ پاسخ: دربارة عظمت و شرافت دهه نخست ذيحجه دو روايت از نبي اكرم(عليه و علي آله آلاف التحية و الكرم) رسيده است كه در يكي از آن دو فرمود: هيچ زماني نزد خداي سبحان بهتر و به لحاظ پاداش دهي بر عمل خير، برتر از دهة اول ذيحجه نيست:«ما من أيّام أزكي عند الله تعالي و لا أعظم أجراً من خير في عشر الأضحي» (وسائل الشيعه 10/221) در روايت ديگر، آن حضرت فرمود: هيچ زماني، انجام كارهاي نيك در آن نزد خداوند محبوبتر از ده روز نخست ذيحجه نيست: «ما من أيّام، العمل الصالح فيها أحبّ إلي الله عزّ وجلّ من أيّام العشر، يعني عشر ذي الحجّة» (وسائل الشيعه10/221) عارف بزرگوار، مرحوم ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي(رضوان الله عليه) اين حديث را مهمتر از حديث اوّل مي داند.(المراقبات/346) راز اهميت آن اين است كه در حديث دوم سخن از «محبّت» است نه «عظمت»، و كلمة «أحب» كه در روايت اخير آمده، پربارتر از «ازكي و أعظم» است. در هر دو روايت از رسول اكرم(ص) سئوال شد: آيا حتي عملي همچون جهاد در راه خدا نيز به عظمت و محبوبيت اعمال دهة اوّل نيست؟ آن حضرت براي اينكه شنونده بين «جهاد» و «شهادت» فرق بگذارد، فرمود: هر مجاهدت و حضور در صحنة نبردي، فضيلت اعمال دهة ذيحجه را ندارد، مگر آن مجاهدي كه با ايثار مال برود و جان نثاري كرده و بر نگردد، كه او مقامي ويژه و پاداشي برتر دارد «ولاالجهاد في سبيل الله إلاّ رجل خرج بنفسه و ماله فلم يرجع بشيء من ذلك» راز نكته اخير اين است كه شهيد به زمان و تاريخ شهادت، فخر و ارزش مي دهد و در هر زمين كه بيارمد به آن سرزمين شرف مي‎بخشد، چنانكه در زيارت شهداي كربلا آمده است كه سرزمين شهادت پاك و پاكيزه است: «طبتم و طابت الاءرض الّتي فيها دفنتم» (مفاتيح الجنان، زيارات مطلقه امام حسين(ع)، زيارت هفتم) از اين رو اگر جهاد به شهادت منتهي شد، عملي با آن برابري نخواهد كرد؛ زيرا شهيد روزگار و سرزمين خود را مرهون خون خود مي كند. در زيارت مزبور، صغراي يك قياس آمده كه «قتلگاه و مدفن شهيدان، طيب است» و كبراي اين قياس، در قرآن كريم آمده كه سرزمين پاك و طيّب ، ميوه اش به اذن خداوند شكوفا شده، ثمراتش به ديگران مي رسد: «و البلد الطيّب يخرج نباته بإذن ربّه» اعراف/58 البته به نظر مي رسد كه برتري حج و ايام ويژة ان نسبت به جهاد ـ بدون شهادت ـ تنها به لحاظ جنبة عبادي آن نباشد، بلكه جهات ديگري نيز در اين برتري سهم دارد. مهمترين حادثه اي كه در بيست و پنجم ذيقعده(از ماههاي حج) رخ داد «دحوالأرض» ان گونه كه در برخي روايات آمده، بدين معناست كه زمين كعبه و حرم خدا، در اين روز ظاهر شد و گسترش يافت .(وسائل الشيعه7/331 - 332 و 9/347 - 348) در دهة نخست ذيحجه مهمترين حادثة تاريخي كه رخ داد نزول سوره برائت و ابلاغ آن به دست امير تبّري، علي بن ابي طالب(ع) است. ابتدا صاحبان سقيفه، اميد دريافت مأموريّت براي ابلاغ و قرائت ان سوره را داشتند، ولي همان وحيي كه تبّري را آورد، دستور ابلاغش را نيز داد كه اين تبّري را بايد كسي كه خود مظهر تولّي و تبّري است، ابلاغ كند، و اي پيامبر! جز تو يا آنكه از تو و به منزلة جان توست شايستگي اين مسئوليت را ندارد: «لا يؤدّيها إلاّ أنت أو رجل منك» از اين رو اميرمؤمنان، امام علي(ع) كه نفس رسول اكرم(ص) است آل عمران/61 عهده دار تبليغ ان شد: «و أذان من الله و رسوله اِلي النّاس يَوم الحج الأكبر أنّ الله بريء من المشركينَ و رسوله» (بحار 35/303). اين حوادث و نظاير آنها نشان مي دهد كه زمان حج از جهات ياد شده نيز فضيلت دارد، چون هر زماني را متزمّن آن «شرف» و هر مكاني را متمكّن آن، «فخر» مي بخشد و گر نه در گوهره زمان و مكان فرقي بين اجزاء و ابعادش نيست.
سلام علیکم🌹 سوال1⃣ 🔹آیا میدانید در چه روزی از سال گناهان انسان، بیشتر بخشیده می شود؟🤔 ❓حدس شما چه مناسبتی هست؟ ماه مبارک رمضان؟ شب قدر؟ روز عرفه؟ روز عاشورا؟ روز غدیر؟ 💡 امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔹روزی هست که خداوند در آن روز 2برابر شب قدر و ماه مبارک رمضان، گناهکار از آتش جهنم آزاد می کند😳 🔹و 2 برابرعید فطر، در آن روز پاداش داده می شود😀 🔹و گناه ۶۰سال⌛ ازانسان بخشیده میشود😍 🔸و آن روز بزرگ، روز «عیدغدیرخم» است🎉 (بحار/ ج 94/ ص119) ❗آیا تا بحال چنین نگاهی👀 به داشته ایم؟ ☘☘☘☘☘☘☘ سوال2⃣ 🔹بنظر شما مهمترین در روز عیدغدیر چه چیزی هست؟ ❓نماز روز عید؟ غسل؟ روزه؟ دیدار سادات؟ صله رحم؟ پوشیدن لباس نو؟ عطر زدن؟ خواندن عقد اخوت؟ 💡امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔹از بالاترین عبادات در روز غدیر، است و می بایست روز غدیر را بنام «اطعام الطعام»🍛 نامید. (بحار /ج95/ ص323) ☘☘☘☘☘☘☘ سوال3⃣ 🔹آیا می دانید خداوند در دین اسلام، برای مومنین (بطورکلی) چه پاداشی در نظر گرفته؟ 💡امام صادق علیه السلام فرمودند: «هيچ‌يك از مخلوقات پروردگار به مؤمن را نمى‌داند، نه ملائكه مقرّب😇 ونه حتی پيامبران مرسل، بلكه فقط❗پروردگارجهانيان، ثواب آن را مى‌داند🤐 (كافى/ج 2/ص201) ☘☘☘☘☘☘☘ سوال4⃣ 🔹حال بنظر شما مومنین، در روز چقدر هست؟ 💡امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔹هرکس را در روز عید غدیر اطعام کند🌮 🔹خداوند پاداش بار اطعام به پیامبران و صدیقین⭐ 🔹و پاداش اطعام به شهدا✨ 🔹و پاداش اطعام به افراد صالح😇 🔹آن هم در 🕋 به اطعام کننده می دهد! (بحار ج6 ص 303) ❗باورتون میشد که خداوند برای اینقدر پاداش گذاشته باشه؟! ❗معمولا خانواده های مذهبی در کدوم یک از مناسبتهای سال، برای دست به قابلمه میشن؟! 🔸حال دو تقاضا🙏 از محضرتون: تقاضای1⃣: در روز عید غدیر به قدر توان💪، داخل منزل خودتون🏡 و یا بین همسایگان چند ظرف خوراکی . تقاضای2⃣: این خبر را بین بستگان، دوستان و همسایگان خود 🔊 تا ایشان هم از این بهره مند شوند🗣 ⭕ یادمان باشد که در اطعام کردن، مقدار و مهم نیست. بلکه نزد خداوند اجر و پاداش دارد، هدف و شماست.
فضیلت 1 حدیث سد الابواب يکـی از وقايعـی کـه بـه صـورت قطعـی و متواتـر توسـط علمـاء شــيعه و ســنی نقــل شــده اســت ، ماجــرای «ســد الابــواب» اســت. مرحــوم علامــه مجلســی وقــوع آن را در نهــم ذی ّ الحجــه دانســته اســت. در زمــان رســول خــدا (صلی الله علیه و آله) وقتــی کــه مســجد النبــی ســاخته شــد، عــده ای از اصحــاب و بنی هاشــم خانه هــای خــود را بــه گونـه ای قـرار دادنـد کـه يکـی از درهـای آن بـه داخـل مسـجد بـازمیشـد تـا بتواننـد سـريعتر بـه مسـجد وارد شـوند امـا گاهـی افـراد بـدون طهـارت وارد مسـجد میشـدند و ایـن دور از ادب بـود. روز نهم ذی الحجه بود که پیامبر ا کرم (صلی الله علیه و آله) امر فرمودند: همه ِ اصحـاب در خانه هـای خـود را به سـمت مسـجد ببندنـد ودیوار ِ بکشـند، غيـر از در خانـه خـودش ودر خانه حضـرت علـی علیه السلام کــه اجــازه دادنــد بــاز بماند{. ُســدِ وا هذه َ الأبــواب اّلا َ بــاب َعلــی} عبــاس عمــوی پیامبــر و ديگــران نــزد پیامبــر(صلی الله علیه و آله) آمــده و گفتنـد: ای رسـول خـدا، چـرا علـی علیه السلام را بـه مسـجد وارد کـرده و مــا را خــارج نموديــد؟! پیامبـر ا کـرم (صلی الله علیه و آله) فرمودنـد: ایـن کار بـه امـر خـدا بـوده و بايـدهمـه تسـليم امـر خـدا باشـيد. ایـن جبرئيـل اسـت کـه از طـرف خـدا بـه مـن امـر کـرده علـی علیه السلام را در مسـجد سـا کن کنـم و شـما را خـارج نمايم ا مُـرتِّ بسـد ِ هـذه الأبـواب قـال النبـی(صلی الله علیه و آله):«أمّا بعد؛ فإنّي أمرت بسدّ هذه الأبواب إلاّ باب عليّ، فقال فيّ قائلكم! و إنّي و اللّه ما سددت شيئا و لا فتحته و لكنّي أمرت بذلك فاتّبعته» پیامبرا کـرم(صلی الله علیه و آله) فرمودنـد: مـن (از سـوی خـدا) امـر شـدم بـه بسـتن ایـن درهـا، غيِـر از در خانه علـی علیه السلام ... بـه خـدا قسـم مـن (بـه رأی خـودم) نـه دری را بسـتهام و نـه دری را گشـوده ام بلکـه بـه کاری امـر شـدم و از آن پیـرو ی کـردم. بعضــی از اصحــاب تقاضــا کردنــد کــه حتــی روزنــه ای از منزلشــان بــه ســمت مســجد بــاز بگذارنــد. پیامبــر ا کــرم(صلی الله علیه و آله) اجـازه ندادنـد و فرمودنـد: خـدای متعـال اجـازه چنيـن کاری را بــه مــن نــداده اســت! ابـن شـهر آشـوب ایـن خبـر را از حـدود سـی نفـر از اصحـاب نقـل کـرده اسـت. نکات حدیث سد الابواب -1در ایـن ماجـرا خداونـد بیـن پیامبـر ا کـرم (صلی الله علیه و آله) و حضـرت ّ اميرالمؤمنيـن علـی علیه السلام و ذر يـه اش تفاوتـی قائـل نشـده اسـت. وآنــان ماننــد خــود پیامبــر(صلی الله علیه و آله) حــق دارنــد در هــر شــرايطی وارد مسـجد بشـوند ودرب خانه آنـان رو بـه مسـجد بـاز باشـد. -2پیامبرا کــرم فرمودنــد{: ّ إن َ الله تعــالی امرهم بسدالابواب َو ِ اســتثنی مُنهــم رســوله و أنـتـم ُ نفــس َرســول الله} يعنــی مسلماخـدای متعـال ایـن مـردم را فرمـان داد تـا دربهـای خانـه هـارا بـه سـوی مسـجد ببندنـد واز ایـن حکـم اسـتثنا کـرده رسـولش را و شـما(اهل بیـت مـن) نفـس و جـان رسـول خـدا هسـتيد و ایـن حکــم بــرای شــما نيســت. -3پیامبـر (صلی الله علیه و آله) در ادامـه فرمودنـد: ایـن ماجـرا شـبيه ماجرای حضـرت موسـی و هـارون علیهما السلام اسـت کـه موسـی علیه السلام مأمـور شـد مسـجدی بسـازد کـه هيچ ّ کـس جـز هـارون علیه السلام و ذر يـه اش در آن بیتوتـه نکنند -4خداونــد بــه روشــنی نشــان داد کــه اهلبیــت علیهم السلام بــاديگـران مقايسـه نمیشـوند. ( ُ لا یقـاس ِ بـآل ّ محمد من هـذه الامه احد) يعنــی احــدی از ایــن امــت بــا خانــدان پیامبــر مقايســه نمیشــوند. ایــن فضيلــت دليــل بــر شــباهت تــام پیامبــر(صلی الله علیه و آله)و علی علیه السلام است، و دليل بر افضليت آن حضرت نسبت به بقیه اصحــاب اســت، و طهــارت و عصمــت ايشــان را میرســاند -5خدای متعال خواسـته تمام درها بسـته شـوند وتنها این در بـاز بمانـد تـا پیـام دهـد تنها دری که به سـوی خدا ودین خدا ّ بـرای امِـت قـرار داده شـده در خانه اهـل بیـت علیهم السلام اسـت(باب الِـذی منـه ُیؤ تی)يعنـی ایـن تنهـا در يسـت کـه بـه سـوی خـدا بـاز اسـت و از ایـن راه میشـود بـه خـدا و دیـن خـدا راه يافـت! ساير مناسبتهای نهم ذی الحجه *معراج پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) مرحــوم مجلســی در بحــار نقــل کــرده کــه معــراج پیامبــر خــدا(صلی الله علیه و آله) در روز نهــم ذی الحجــه بــوده " و پیامبــر ا کــرم(صلی الله علیه و آله) فرمودنــد هــر بــار مــن بــه معــراج مشــرف شــدم خــدای متعــال بیـش از هـر چيـزی مـرا بـه ولايـت علـی بـن أبـی طالـب سـفارش کــرد و بــرای او ســلام فرســتاد. لازم بـه ذکـر اسـت امـام صـادق علیه السلام فرمودند پیامبـر ا کرم (صلی الله علیه و آله) بیــش از 120
مرتبــه بــه معــراج مشــرف شــده اند و هربــار خــدای متعـال او را بـه ولايـة علـی بـن ابـی طالـب علیه السلام و پیشـوايان ديگـر سـفارش فرمـوده بیـش از آن کـه بـه واجبـات سـفارش کنـد. روز عرفه روز عرفـه از اعيـاد مهـم مسـلمانان اسـت کـه بـه فرمـوده امـام سجادعلیه السلام خداوند به این روز شرافت و کرامت وعظمت و برای بندگانش رحمت و عفو و عطا و تفضل فراوان قرار داده است
هدایت شده از علی ولی الله
فضیلت دوم ابلاغ آیات برائت در عید قربان يک سال پس از فتح مکه در ذیحجة سال نهم هجری آيات نخست سوره ی برائت نازل شد و مشرکين را بین دو ّ امر مخير کرد: يا اسلام بیاورند و يا این که از مکه و مراسم حج خارج شوند! اما این پیام توحيدی و بیانّيه تطهير شدن مکه از لوث وجود کفار و مشرکين را چـه کسی ابلاغ کند؟ برخی پیشنهاد دادند ابوبکر برای رساندن این آيات به مکه مناسب است؛ چون در جنگ ِ ها هيچ مشرکی از دست او زخمی برنداشته و مشرکان مکه از او کينه ای ندارند! رسول ا کرم (صلی الله علیه و آله) ابوبکر را فراخواند و آيات اول سورۀ برائت را به او سپرد و فرمان داد تا به مکه برود و این آيات را برای شرکت کنندگان در مراسم حج قرائت کند. اما چيزی نگذشت که جبرئيل علیه السلام خدمت پیامبر ا کرم(صلی الله علیه و آله) رسيد و عرض کرد: یّا محمّد! إنه لا ُیَؤ ّد َ ي عنك ّ إلا َ أنت ِ أو رجل منك؛ ای محمد! کار (رسالتت) تو را يا خودت بايد انجام بدهی و يا کسی که از تو باشد! (يعنی مانند خودت باشد.) و پیامبرا کرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «لا ینبغی ِلأ َحُد أن یَبِّلَغ ِ هذا اّلا َر ُجٌل ِمن اهلی» سزاوار نيست که این آيات را ابلاغ کند مگر مردی از اهل خودم !1 بلا فاصله رسول خدا(صلی الله علیه و آله) علی علیه السلام را برای ابلاغ آيات برائت به سوی مکه اعزام کرد. حضرت علی علیه السلام به امر پیامبر(صلی الله علیه و آله) در بین راه مکه آن آيات را از ابوبکر گرفت و در موسم حج شرکت کرد و با شجاعت و صلابت در ميان مشرکين ايستاد و چندین بار و در روزهای متوالی آن آيات را با صدای بلند قرائت کرد. و ابوبکر از ميان راه به مدينه بازگشت2این جريان در روز دهم ماه ذی الحجه اتفاق افتاده است و اميرالمؤمنين علیه السلام در روزهـای 11و 12و 13ذی الحجه نيز همان آيات سورۀ برائت که معنايش برائت و بیزاری خدا و رسول خدا از مشرکين بود را در جمع مشرکين و کفار و همۀ شرکت کنندگان در مراسم حج قرائت نمودند. حضرت علی علیه السلام جريان ابلاغ آيات سورۀ برائت را چنين نقل فرمودند: هنگامیکه به مکه آمدم تا آيات سورۀ برائت را بر مشرکين بخوانم، هيچکس در مکه نبود، مگر آنکه دوست داشت مرا تکه تکه کند و هر تکه ای از بدن مرا بر سر کوهی بگذارد! حتی ا گر در این راه جان و مال و خاندانش را نابود سازد! (در چنين شرايط خطرناکی آيات را ابلاغ کردم) پس از آنکه مأمور يتم را انجام دادم، همگی با تهديد پاسخ مرا دادند و زن و مرد آنان به من اظهار دشمنی و کينه توزی میکردند، اما من با پايداری پاسخ آنان را دادم3 نکات این حدیث 1- حضرت علی علیه السلام در تمام عمرش يک لحظــه هــم بت پرستی نکرده و مشرک نبوده بلکه موحد متولد شده است و با تمام مشرکين مخالفت و مبارزه کرده و اينک خدا و رسول خدا او را به حق انتخاب نمودند تا فرياد برائت از مشرکين را در مکه بلند کند. اما کسانی که سالهای ز يادی ً خود مشرک و بت پرست بودند قهرا شايسته این کار نبودند! 2- وانگهی علی علیه السلام بحکم آيه مباهله نفــس و جان پیامبر است که میتواند کار او را به عهده گرفته به انجام ّ برساند. چنانکه برای هجرت از مکه نيز پیامبر ا کرم او را به جای خود قرار داد تا به همه وعده هايش وفا کند، امانتها را برساند و اهل و عيال حضرت را به مدينه ببرد! 3- حضرت علی علیه السلام بحکم آیه « َ َفمن تِبَعَنی فإنه منی» (هر کس از من پیرو ی کند از من است) چون پیرو واقعی پیامبر(صلی الله علیه و آله) است از اوست و میتواند کار آن حضرت را انجام دهد! 4- احمـد بن حنبل نقل کرده که پیامبرا کرم (صلی الله علیه و آله) ٌ » فرموند: «علی منی و انا منه لایودی عنی اّلا َ أنا او علی » پیامبر (صلی الله علیه و آله)فرمودند: «علی از من است و من از علی هستم و کسی از جانب من نميتوان حق را اداء کند جز خودم، يا علی علیه السلام».4 .1سنن ترمذی: ج،2ص.183 .2خصال: ج ،2ص.128 3.خصال: ج ،2ص.128 4.مسند احمد: ج،4ص.165
مهمان نواز: فضیلت 1 حدیث سد الابواب يکی از وقايعـ که به صورت قطعی و متواتر توسط علماء شيعه و سنی نقل شده است ، ماجرای «سد الابواب» است. مرحوم علامــه مجلسی وقوع آن را در نهم ذی ّ الحجه دانسته است. در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) وقتی که مسجد النبی ساخته شد، عده ای از اصحاب و بنی هاشم خانه های خود را به گونه ای قرار دادند که يکی از درهای آن به داخل مسجد بازمیشد تا بتوانند سريعتر به مسجد وارد شوند اما گاهی افراد بدون طهارت وارد مسجد میشـدند و ایـن دور از ادب بـود. روز نهم ذی الحجه بود که پیامبر ا کرم (صلی الله علیه و آله) امر فرمودند: همه ِ اصحاب در خانه های خود را به سمت مسجد ببندند ودیوار بکشند، غير از در خانه خودش ودر خانه حضرت علی علیه السلام که اجازه دادند باز بماند{. ُسدِ وا هذه َ الأبواب اّلا َ باب َعلی} عباس عموی پیامبر و ديگران نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله) آمده و گفتند: ای رسول خدا، چرا علی علیه السلام را به مسجد وارد کرده و ما را خارج نموديد؟! پیامبر ا کرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: این کار به امر خدا بوده و بايدهمه تسليم امـر خدا باشيد. این جبرئيل است که از طـرف خدا به من امر کرده علی علیه السلام را در مسجد سا کن کنم و شما را خارج نمايم ا مُرتِّ بسد ِ هذه الأبواب قال النبی(صلی الله علیه و آله):«أمّا بعد؛ فإنّي أمرت بسدّ هذه الأبواب إلاّ باب عليّ، فقال فيّ قائلكم! و إنّي و اللّه ما سددت شيئا و لا فتحته و لكنّي أمرت بذلك فاتّبعته» پیامبرا کرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: من (از سوی خدا) امر شدم به بستن این درها، غيِر از در خانه علی علیه السلام ... به خدا قسم من (به رأی خودم) نه دری را بسته ام و نه دری را گشوده ام بلکه به کاری امر شدم و از آن پیرو ی کـردم. بعضی از اصحاب تقاضا کردند که حتی روزنه ای از منزلشان به سمت مسجد باز بگذارند. پیامبر ا کرم(صلی الله علیه و آله) اجازه ندادند و فرمودند: خدای متعال اجازه چنين کاری را به من نداده است! تواتر حديث سد الابواب مرحوم ابن شهر آشوب از علماى بزرگ شيعه در مورد حديث سد الابواب مى ‏گويد: «اين حديث را حدود سى نفر از اصحاب نقل كرده‏ اند مانند: زيد بن ارقم، سعد بن ابى وقاص، ابو سعيد خدرى، ام سلمه، ابو رافع، ابو طفيل و... . حديث سد ابواب را خاصه و عامه ذكر كرده ‏اند. ( نکات حدیث سد الابواب 1- در این ماجرا خداونـد بین پیامبر ا کرم (صلی الله علیه و آله) و حضرت ّ اميرالمؤمنين علی علیه السلام و ذر يه اش تفاوتی قائل نشده است. وآنان مانند خود پیامبر(صلی الله علیه و آله) حق دارند در هر شرايطی وارد مسجد بشوند ودرب خانه آنان رو به مسجد باز باشد. 2-پیامبراکرم فرمودند{: ّ إن َ الله تعالی امرهم بسدالابواب َو ِ استثنی مُنهم رسوله و أنتم ُ نفس َرسول الله} يعنی مسلماخدای متعال این مردم را فرمان داد تا دربهای خانه هـارا به سوی مسجد ببندند واز این حکم استثنا کرده رسولش را و شما(اهل بیت من) نفس و جان رسول خدا هستيد و این حکم برای شما نيست. 3-پیامبر (صلی الله علیه و آله) در ادامه فرمودند: این ماجرا شبيه ماجرای حضرت موسی و هارون علیهما السلام است که موسی علیه السلام مأمور شد مسجدی بسازد که هيچ ّ کس جز هارون علیه السلام و ذر يه اش در آن بیتوته نکنند 4- خداوند به روشنی نشان داد که اهلبیت علیهم السلام باديگران مقايسه نمیشوند. ( ُ لا یقاس ِ بآل محمد من هذه الامه احد) يعنی احدی از این امت با خاندان پیامبر مقايسه نمیشوند. این فضيلت دليل بر شباهت تام پیامبر(صلی الله علیه و آله)و علی علیه السلام است، و دليل بر افضليت آن حضرت نسبت به بقیه اصحاب است، و طهارت و عصمت ايشان را میرساند
🕋 پیام رهبر انقلاب به مناسبت فرارسیدن ایام حج 🔻بسم الله الرّحمن الرّحیم والحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین. 🔹️ موسم حج که همواره موسم احساس عزّت و عظمت و شکفتگی جهان اسلام بود، امسال دستخوش اندوه و حسرت مؤمنان و مبتلا به احساس فراق و ناکامی مشتاقان است. دلها از غربت کعبه احساس غربت میکند و لبّیکِ جداماندگان با اشک و آه در هم می‌آمیزد. این محرومیّت، کوته‌مدّت است و بحول و قوّه‌ی الهی دیر نخواهد پایید، لکن درس آن، که قدردانستن نعمت بزرگ حج است، باید ماندگار شود و ما را از غفلت برهاند. رمز عظمت و قدرت امّت اسلام در جمع فراگیر و متنوّع مؤمنان در حریم کعبه و حرم پیامبر (صلّی الله علیه و آله) و ائمّه‌ی بقیع (علیهم‌السّلام) را امسال باید بیش از همیشه حس کنیم و در آن بیندیشیم. 🔸️ حج، فریضه‌ای بی‌مانند است؛ گل صد برگ در میان فرائض اسلامی است؛ گویی همه‌ی جوانب مهمّ فردی و اجتماعی، و زمینی و آسمانی، و تاریخی و جهانیِ دین، قرار است در آن مرور شود. معنویّت در آن هست، ولی بدون انزوا و گوشه‌نشینی و خلوت‌گزینی. اجتماع در آن هست، ولی به دور از درگیری و بدگویی و بدخواهی. از سویی حظّ روحی از مناجات و ابتهال و ذکر الهی، و از سویِ دیگر پیوند اُنس و ارتباط مردمی. حاجی با یک چشم، پیوند دیرین خود با تاریخ ــ با ابراهیم و اسماعیل و هاجر، با رسول خدا در هنگام ورود پیروزمندانه به مسجدالحرام، و با خیل مؤمنان صدر اوّل ــ را مینگرد و با چشمی دیگر، انبوه مؤمنان هم‌روزگار خود را که هر کدام میتوانند دستی برای همیاری و اعتصام جمعی به حبل‌الله باشند. 🔹️ تدبّر و اندیشیدن در پدیده‌ی حج، حج‌گزار را به این باور قطعی میرساند که بسیاری از آرمانها و آرزوهای دین برای بشریّت، بدون هم‌افزایی و همدلی و همکاری مجموعه‌ی دین‌داران، به بار نمی‌نشیند، و با پیدایش این همدلی و همکاری، کید معاندان و دشمنان، مشکل مهمّی بر سر این راه پدید نمی‌آورد. 🔸️ حج، رزمایش قدرت در برابر مستکبرانی است که کانون فساد و ظلم و ضعیف‌کُشی و غارتگری‌اند و امروز جسم و جان امّت اسلامی از ستمگری و خباثت آنان آزرده و خون‌آلود است. حج، نمایش توانایی‌های سخت و نرم امّت است. این، طبیعت حج و روح حج و بخشی از مهم‌ترین هدفهای حج است؛ این همان است که امام راحل خمینی کبیر، آن را حجّ ابراهیمی نامید؛ و این همان است که اگر متولّیان امر حج که خود را خادم حرمین مینامند، صادقانه به آن گردن نهند و به جای خشنودی دولت آمریکا، رضای الهی را برگزینند، میتواند مشکلات بزرگی از جهان اسلام را حل کند. 🔹️ امروز مانند همیشه و بیش از همیشه، مصلحتِ الزامی امّت اسلامی، در وحدت است؛ وحدتی که ید واحده در برابر تهدیدها و دشمنی‌ها پدید ‌آوَرَد و بر سر شیطان مجسّم، آمریکای متجاوز و غدّار و سگ زنجیری‌اش رژیم صهیونیستی، رعدآسا فریاد کشد و در برابر زورگویی‌ها، شجاعانه سینه سپر کند. این معنی فرمان الهی است که فرمود: وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا. قرآن حکیم، امّت اسلامی را در چهارچوب «اَشِدّاّْءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماّْءُ بَینَهُم» معرّفی میکند، و از او وظیفه‌ی «وَلا تَرکَنوِّا اِلَی الَّذینَ ظَلَموا»، «وَلَن یَجعَلَ اللهُ لِلکافِرینَ عَلَی المُؤمِنینَ سَبیلًا»، «فَقاتِلوا اَئِمَّةَ الکُفر» و «لا تَتَّ‌ـخِذوا عَ‌ـدُوّی وَ عَدُوَّکُم اَولِیاّْء»(۶) را میطلبد، و برای اینکه دشمن را مشخّص کند، حکمِ «لا یَنهکُمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ لَم یُقاتِلوکُم فِی الدّینِ وَلَم یُخرِجوکُم مِن دِیارِکُم»(۷) صادر میفرماید. این فرمانهای مهم و سرنوشت‌ساز، هرگز نباید از منظومه‌ی فکری و ارزشی ما مسلمانان جدامانده و به‌دست فراموشی سپرده شود. 🔸️ امروز بیش از همیشه زمینه‌ی این تحوّل اساسی در دسترس امّت و نخبگان دلسوز و صلاح‌اندیش آن است. امروز بیداری اسلامی به معنی توجّه نخبگان و جوانان مسلمان به دارایی‌های معرفتی و معنوی خود، یک حقیقت انکار نشدنی است. امروز لیبرالیسم و کمونیسم که در صد سال پیش و پنجاه سال پیش برجسته‌ترین ارمغانهای تمدّن غرب شمرده میشد، بکلّی از جلوه افتاده و عیوب درمان‌ناپذیر آنها آشکار شده است؛ نظام مبتنی بر آن یک، فروپاشید، و نظام مبتنی بر این دیگری هم درگیر بحرانهای عمیق و در شُرُف فروپاشی است. 🔹️ امروز نه فقط الگوی فرهنگی غرب -که از آغاز هم با وقاحت و رسوایی پا به میدان گذاشت- بلکه حتّی الگوی سیاسی و اقتصادی آن یعنی دموکراسی پول‌محور و سرمایه‌داری طبقاتی و تبعیض‌آمیز هم ناکارآمدی و فسادانگیزی خود را نشان داده است. 📝 ادامه👇 https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=46127
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🕋 هم‌اکنون؛ #تیتر_یک سایت Khamenei.ir 📝 پیام رهبر انقلاب به مناسبت فرارسیدن ایام #حج: 🔹️ دلها از غربت کعبه احساس غربت میکند 🔸️ این محرومیّت، بحول و قوّه‌ی الهی دیر نخواهد پایید. 📝 متن کامل پیام👇 https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=46127
هدایت شده از علی ولی الله
عید قربان عيد قربان از اعياد مهم مسلمانان است در این روز حضرت ابراهيم علیه السلام مأمور به ذبح فرزندش حضرت اسماعيل شد او برای انجام امر خدا فرزندش را به قربانگاه برد و آماده ذبح اوگرديد اما هرچه کوشش کرد چاقو گلوی اسماعيل علیه السلام را نبريد، وحی آمد «قد صدقت الرؤیا»» يعنی امتحانت را با موفقيت و سرافرازی انجام دادی؛ آنگاه خداوند گوسفندی را برای قربانی بجای اسماعيل فرستاد و اينچنين سنت حسنه قربانی درعيدقربان مقرر شد. سالها بعد حضرت ابوطالـب علیه السلام به شکرانه ولادت مولود کعبه (علی بن ابیطالــب علیه السلام) در این روز تعداد زيادی گاو و گوسفند و شتر قربانی کرد و به مردم اعلان کرد که پس از طواف1 بیت اللّه برای خوردن وليمه فرزندم علی علیه السلام حاضر شويد. تجلی نور خداوند بر حضرت موسی علیه السلام عيد قربان روزی است که حضرت موسی علیه السلام در آن روز به درخواست قومش از خدا خواست تـا بــر او تجلــی کنــد « قال ِّ رب أرنی َا ُ نظـر ِا لیك َ قال َلن ترانی 2 يعنی پروردگارا اجازه بده ما تو را ببينيم خداوند فرمود تو هرگز مرا نخواهی ديد به آن کوه نگاه کن ا گر طاقت تجلی مرا داشت و باقی ماند تو هــم خواهی توانست.پس کوه با تجلی نور خدا از بین رفت و حضرت موسی بی هوش شد و خداوند دوباره اورا بهوش آورده و حضرت موسی علیه السلام گفت «سْبحانَك ُتبت إلیک و َأَنَا أ َّو ُل ْ ُ المْؤ ِمِنین» يعنی خدايّا تو پا ک ومنزهی و من از این درخواست عذر خواهی ميکنم و به تو ايمان دارم. حضرت موسی علیه السلام و دریافت لوحهای تورات حضرت موسی علیه السلام برادرش هــارون را به جای خود نصب کرد و مدت سی شب به کوه طــور رفت آنجا که وعده مناجات با خدا داشت پس از آن خدای متعال فرمود ده شب ديگر بمان وقتی وعده به پايان رسيد يعنی روز دهـم ذی الحجه؛ خداوند تابلوهایی برايش فرستاد که در آنها تورات نوشته شده بود حضرت موسی علیه السلام آنها را بدست گرفته به نزد قومش آمد اما با کمال تعجب ديّد که امَتش در غياب او حضرت هارون را رها کرده و گوساله پرست و پیرو جادوگری به نام سامری شده اند.3 و چقدر این قصه شباهت دارد به بی وفایی و عهدشکنی مردمیکه پس از پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را تنها گذاشته و دنال ديگران رفتند!!؟ اتفاقا حضرت علی علیه السلام وقتی شمشير بر سرش گرفتند و از او خواستند با ديگری بیعت کند رو کرد به جانب قبر پیامبر ا کرم و گفت « یابن ُاَّم ِا َّن القوم َ استضعفو نی َو َ كادوا یقتلوننی4 »يعنی ای پسر مادرم(!ای برادر) این مردم مرا تنها گذاشته اند و نزديـک اسـت مـرا بکشند!5 دقيقا همان سختی که حضرت هارون علیه السلام در جواب حضرت موسی علیه السلام گفت آنگاه که از او پرسيد چرا گذاشتی اینها گوساله پرست شوند! .1امالی طوسی: ص ( 709هلموا علی وليمه ابنی علی... .) 2.سوره اعراف: آيه .143 .3سوره اعراف: آيه .142 4.سورۀ اعراف: آيه .150 5.لامامه و السيايه: ج ،1ص 19الی .20
هدایت شده از علی ولی الله
مهمان نواز: حدیث ثقلین پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله مكرّر در مكان ‏ها و زمان های مختلف با بيان‌ گوناگون، حديث ثقلین را مطرح نمودند یکی از مهم ترین آن ها در سفر حج و در روز عید قربان و هم چنین روز عید غدیر سال دهم هجرت یعنی سالِ حجة البلاغ است و بسيارى از اصحاب آن را نقل كرده‌اند. این حدیث شریف به اندازه‌ای راوی و سند دارد که به هیچ وجه قابل انکار نیست! همه مسلمین این حدیث را نقل کرده‌اند. از جمله پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در"مسجد خيف" در ضمن خطبه‏اى حدیث ثقلین را مطرح فرمودند. همچنين در مِنا نیز اين حديث توسط آن حضرت تكرار شده است. در یک سند متن حديث اين گونه است: يا أيّها النّاسُ إِنِّي تارِكٌ فيكُمُ‏ الثَّقَلَينِ‏، ما إِن‏ تَمَسَّكتُم‏ بِهِما لَن‏ تَضِلُّوا أبداً؛ كِتابَ اللّهِ وعِترَتي أهلَ بَيتي؛ فَإِنَّهُما لَن يَفتَرِقا حَتَّى يَرِدا عَلَيَّ الحَوض‏ (فَلا تُقَدِّموهما فَتهلكُوا)؛ اى مردم من از بين شما خواهم رفت و براى شما دو گوهر گران‏بها باقى خواهم گذاشت كه اگر به آن دو چنگ بزنيد و آن ها را رها نكنيد، هرگز گمراه نخواهيد شد، يكى قرآن و ديگری عترت من، یعنی اهل‏بيت من است. بدانيد كه آن دو، تا قيامت از هم جدا نخواهند شد تا در كنار حوض كوثر مرا ملاقات كنند (پس بر آن‌ها سبقت نگيريد كه هلاك خواهيد شد ). نكات حديث ثقلين 1. همان‌گونه كه تبعيت از قرآن واجب است، تمسّك به اهل‏بيت علیهم السلام و تبعيت از آن بزرگواران واجب است. 2. شعار «حَسْبُنا كتابُ اللّه‏» خلاف سخن پيامبر صلی الله علیه و آله و سبب گمراهى مى‏شود، چون كه قرآن بدون اهل‏بيت علیهم السلام ؛ قرآن منهاى قرآن است. 3. جدا شدن از اهل‏بيت علیهم السلام همان جدا شدن از قرآن و موجب ضلالت است، حتى اگر يك لحظه باشد، و تمسّك به آن‌ها موجب هدايت است. 4. تا زمانى كه قرآن ميان مردم هست، امام معصوم نيز در بين مردم هست. پس اینک حديث ثقلين دلالتِ روشنی بر وجود و حضور امام زمان عج در عصر حاضر دارد. 5. همان‌گونه كه قرآن از خطا و اشتباه و باطل مصون است و بايد كاملاً از او تبعيّت كرد، اهل‏بيت علیهم السلام هم معصوم‏اند و بايد كاملاً از آن‌ها تبعيّت كرد. 6.حديث ثقلين دلالت بر اعلميّت و افضليّت اهل‏بيت علیهم السلام نسبت به ديگران دارد.... و صدها نکته دیگر.
🔰 جریان کمک مومنانه ماه رمضان، باید مجددا برای کمک به آسیب دیدگان کرونا فعال شود 🔻 یک مسئله هم مسئله‌ی کمک مؤمنانه است. عدّه‌ای از مردم، در این حوادث، بِجِد آسیب دیدند. البتّه برای اغلب مردم از لحاظ کسب و کار و درآمد و زندگی مشکلاتی پیدا شد، لکن همه دچار آسیب‌های جدّی نشدند؛ لکن یک عدّه‌ای واقعاً دچار آسیب‌های جدّی شدند و مشکلات فراوانی برایشان پیش آمد؛ این را باید جبران کرد. چه کسی جبران کند؟ مردم. نمیشود همه‌ی بار را به دوش دولت گذاشت. البتّه مسئولین دولتی و شبه دولتی وظایفی دارند که باید انجام بدهند و انجام هم میدهند ــ مطّلعیم که دارند کار میکنند ــ لکن اینها کافی نیست؛ همچنان که در آن جریان اوّل کمک مؤمنانه در آستانه‌ی ماه رمضان مردم وارد شدند و به معنای واقعی کلمه کمک کردند، باز هم بایستی همین انجام بگیرد.۹۹/۵/۱۰
🔰 ایثارگری خصوصیت ویژه مردم ایران است 🔻 رهبر انقلاب، امروز: امروز همه‌ی دنیا با یک ابتلای همگانی مواجه است. امروز همه‌ی کره‌ی زمین تقریباً مبتلا به این حادثه‌اند؛ بعضی کمتر، بعضی شدیدتر. ‌‌ 🔹️ شاید در بسیاری از جاها هم افرادی از آحاد مردم هستند که به گرفتارها و مبتلایان و مانند اینها کمکهایی میکنند؛ کم و بیش یک جاهایی کمکهایی هست، لکن گمان نمیکنم هیچ جا مثل کشور ما، مثل ایران عزیز ما باشد که تعداد کسانی که داوطلبانه به یک چنین کمکهایی اقبال میکنند این همه زیاد باشد. بنده سراغ ندارم و نشنیده‌ام و گزارشی ندارم از اینکه در جایی از کشوری از کشورهای دنیا این همه تحرّک مردمی و پشتیبانی‌های مردمی وجود داشته باشد. این از خصوصیّات ملّت ما است در ایثارگری؛ هم در بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و امثال اینها، هم در بلایای غیر طبیعی مثل جنگ تحمیلی. در هشت سال دفاع مقدّس، همین حرکت عظیم ایثارگرانه‌ی مردمی بود که این حماسه‌ی بزرگ را به وجود آورد و جبهه‌ها را به آن شکل آراست که تا آخر در تاریخ ما یک دوران برجسته‌ای است. امروز هم همین جور است، در این قضیّه مشاهده شد. ‌‌ 🔺️ مجموعه‌های درمانی در صفوف مقدّم بودند؛ پزشکان و پرستاران و بقیّه‌ی عوامل درمانی واقعاً فداکاری کردند، که زبان [از وصف آن] قاصر است. ۹۹/۵/۱۰
🔰 برنامه امروز رهبر انقلاب به دلیل مصوبه ستاد ملی کرونا تغییر کرد 🔻 در طول این سال های متمادی، یکی از دل‌خوشی‌های بنده همیشه دیدارهای با مردم بوده. یکی از دل‌بستگی‌های اینجانب و یکی از حوادث پُرجاذبه برای من دیدار با مردم بوده که یک چیزی بشنوم، یک چیزی بگویم و با طبقات مختلف مردم دیدار کنیم. این دشمن حقیر و خطیر، یعنی ویروس کرونا که هم خیلی حقیر و صغیر است و هم خیلی خطرناک و خطیر، مانع شده و خیلی از دل‌بستگی‌های دیگر را هم از ما گرفته. قرار بود ما به خاطر محرومیّت از دیدار مردم، به جای این دیداری که الان داریم، با خدمتگزاران وادی سلامت و کمک مؤمنانه و مانند اینها دیدار داشته باشیم؛ دیدار تصویری، که تعدادی از آنها طبعاً در یک جایی باید جمع میشدند. بعد گفتند که مصوّبه‌ی ستاد ملّی کرونا این است که بیش از ده نفر جمع نشوند، آن را هم ما تعطیل کردیم به خاطر این و تبدیل شد به این دیدار امروز که به شکل دورادور با شما مردم عزیز صحبت میکنیم.۹۹/۵/۱۰